Rabu, 7 September 2011

ALLAH PUN DAH SIAP LIST MASUK NERAKA...APA HAIRAN LUCUT KERAKYATAN...JANGAN ALLAH LUCUT MUSLIM KITA...MAKA KEKAL DALAM NERAKA...BARU SEDAR DEK UNTUNG

Polis: Kertas siasatan kenyatan Mat Sabu siap
Sep 7, 11 5:42pm

Polis telah menyiapkan kertas siasatan terhadap timbalan presiden PAS, Mohamad Sabu yang didakwa berkata pengganas komunis yang menyerang dan membunuh anggota polis dalam tragedi Bukit Kepong sebagai hero sebenar perjuangan kemerdekaan negara.

NONEKetua Polis Pulau Pinang Datuk Ayub Yaakob (kanan) berkata kertas siasatan itu dihantar ke Bukit Aman hari ini untuk diteliti dan akan dirujuk kepada pejabat pendakwa raya dalam tempoh terdekat.

Katanya polis telah mengambil keterangan daripada timbalan presiden PAS itu, yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu, Ahad lalu.

"Polis turut merekodkan 68 kenyataan daripada pemberita, saksi bebas serta mereka yang membuat laporan polis terhadap beliau bagi melengkapkan siasatan dan sama ada beliau akan didakwa atau tidak, ia bergantung kepada Pejabat Pendakwa Raya," katanya dalam sidang akhbar di Georgetown hari ini.

Beliau berkata Mohamad Sabu turut disiasat menurut Seksyen 505(b) Kanun Keseksaan kerana mengeluarkan kenyataan yang menggemparkan masyarakat.

Sehingga semalam, sebanyak 266 laporan polis terhadap Mat Sabu telah diterima di seluruh negara, kata Ayub.

Mat Sabu dalam ceramahnya di Tasek Gelugor, Pulau Pinang pada 21 Ogos lepas, dipetik sebagai berkata pengganas komunis yang membunuh anggota keselamatan dan keluarga mereka dalam tragedi Bukit Kepong adalah hero sebenar dalam perjuangan kemerdekaan negara.

Beliau enggan menarik balik kenyataannya dalam ceramah itu walaupun diminta berbuat demikian oleh pelbagai pihak termasuk rakan sekutunya yang juga pengerusi DAP Karpal Singh.

- Bernama
  • Ipoh Mali · Pengulas Tertinggi · Friends with Mohd Sapine
    Kertas Siasat Polis Bunuh Ibrahim Libya dan Org Kg MEMALi pasai Depa Difitnah Oleh UMNO dan POLIS sebagai KOMUNIS bila nak Buka? Kertas siasatan Bom, Parang yg jumpa sebelum BERSIH bila nak Buka? POLIS ni SAH SAH BARUA UMNO! Mari Kita Tengok Pulak Video Bagaimana Ulama' Ibrahim Libya dibunuh kejam oleh Polis malaysia angkara Fitnah UMNO menuduh mereka sebagai Komunis! kalau Ulama' boleh dituduh Komunis? inikan Mat Indra - www.youtube.com/watch?v=bOaGU_AsZmc.
    • Putera Sulong
      sempoi...rasanya banyak org UMNO tak tahu sejarah memali nie...dalam TV Umno mana ade citer bab nie langsung...takut rakyat yang cerdik laani sedar semua...lagi senang cakap takut penyokong UmnO lari keluor parti...hehehe...orang Umno kan Beriman Kepada TV dan Utusan Meloya...kaki kencing semua media tu...yang betulnyer piala FA dgn no ekoq....
    • Roger Tan · Pengulas Tertinggi
      sudalah jgn kaitkan lg dgn politik hal ini leh tak??
    • Nizam Syamil · Pengulas Tertinggi
      sy sgt terkesan dgn video ttg memali itu..
  • Sas Muhd · Pengulas Tertinggi · Kuala Lumpur, Malaysia
    orang yang buat lapo laporan polis mesti terpengaruh dgn TV1, TV3 dan Utusan bengong.. pakai main hentam jer.. x thu dah x paham apa sebenar yg Mat Sabu cakap..
  • Faris Ismail
    encik polis..tlg mintak najib nazak putuskan hubungan diplomasi dgn china dan negara pro komunis lain.bingai.
  • Ayah Ma · Pengulas Tertinggi
    kenapa kita buta sejarah....bukit kepong bukannya sejarah tapi tragedi melayu terbunuh kerana pertahankan balai polis tapi itu dizaman penjajah.polis bekerja dengan penjajah makan gaji dengan penjajah..apa kaitan pulak dengan sejarah menuntut kemerdekaan..begitu juga dengan lt adnan...pengorbanan yang melambangkan semangat kental melayu, tapi mereka bekerja dengan penjajah british pertahankan british dari serangan jepun...itu realiti sebenar.pejuang sebenar ialah pahlawan melayu yang berkorban nyawa pertahankan tanah melayu dari penjajah..mat kilau, tok janggut, tok gajah, datuk maharajalela, mat salleh.....itulah perjuangan melayu sebenar, tapi s iapa peduli.....
    • Mohamad Sermin · Pengulas Tertinggi
      Betul sangat Ayah Ma, Sebagai bekas Tentera tak melatah saya bila kata Lt Adanan terkorban mempertahan Kerajaan Orang Putih yg menjajah Tanah Melayu. apa nak buat setia yg membabi buta. saya tak buta sejarah dan tidak mempertahankannya kerana ia belaku di zaman Penjajah.Tak macam setengah bekas Polis.
    • Yop Ariffin · Pengulas Tertinggi · Sek men dato' seri maharaja lela, kg gajah, perak
      aku rase ayah ma spm bm dapat lapan kot.isunya kita kena faham soalanya sebelum 1957 kita dijajah selepas 1957 kita merdeka
  • Zamri Ismail · Pengulas Tertinggi
    kertas mat sabu siap cepat..kertas ezam. ibrahim ali dan suku sakat dia tak pernah siap!
  • Abdul Manan · Top Commenter · UKM, Bangi, Selangor
    berani ke gani petai dakwa mat sabu, masa bicara mahkamah akan jadi kelas sejarah.mat sabu mesti panggil saksi2 ahli sejarah dan dokumen2 sejarah yg tersimpan diengland akan dikorek semula.masa itu koh kai kim , zainal keling dan ramlah adam sanggup ke jadi saksi pendakwa? my advice to police and ag forget it kerana apa yg mat sabu cakap tu fakta....
  • Hanisya Abdul Hamid · Top Commenter · S/u Pegawai Khas Ahli Parlimen Kapar at Pusat Khidmat Masyarakat Parlimen Kapar
    Pantang timbul je isu yang berpotensi untuk dipolitikkan bagi memburukan pihak oposisi maka dibuatlah laporan polis. Laporan polis sudah dijadikan modal murahan untuk memburuk2kan atau memberi gambaran pemimpin oposisi jahat dan dalam masa yang sama mengugut rakyat dengan perbuatan itu. Rasanya pegawai polis yang menerima reportpun naik berbulu dan meluat sebab muka yang membuat laporan polis itu adalah orang yang sama..tapi tak tahulah kalau polispun bersekongkol dengan golongan pembuat report ni......
  • Razmie Hussian · Top Commenter
    Polis malaysia cekap Dan pantas..bagus..bagus..siasatan puak umno tak perlu siasat..Itu periuk nasi polis.bodoh punya penyokong pakatan.faham2 je lah.
  • Aku Adalah Aku · Top Commenter · Batu Pahat
    pdrm mmg pantas betindak...polis malaysia mmg terbaik...paling pantas dlm dunia...terbaik la pdrm!
  • Ibnu Fatimah · Top Commenter · University melaya,kolej Darul hikmah bangi
    puak2 yg putar belit sejarah..umno apcoo..bila dgr sebelah pihak inilh terjadinya..kebenaran juga jadi mangsa
  • Mohamad Shukri · Top Commenter
    Laporan ini semua hanya nak menjatuhkan imej PAS tak lebih dari itu....kalau masuk mahkamah pun tak ada siapa yang akan menang kerana masakan sejarah boleh dibahaskan...masing2 akan mengikut pandangan masing2...semua saksi2 yang kuat telah mati...Kes kematian adik Amirul yang berlaku masih panas lagi..pun Polis terkial2 nak siapkan laporan...inikan pula kes yang Bang Mat Sabu bawa berlaku tahun 1946..UMNO oh UMNO jangan banyak memfitnah..tak semua fitnah anda akan berjaya...
    • Putera Sulong
      fitnah depa semua tu makan diri...alih2 dah takder jalan nak kona...
  • Adam Sejodoh · Top Commenter
    Apa dah jadi dengan polis kita ni. Tapi ni omno punya pasal, buuuaaannngggg omnoooo.. Undi PR, kita tawan Puterajaya. PR akan kembalikan maruah agensi2 kerajaan yang telah diperkosa oleh omno..
  • Islam Menang · Top Commenter
    266 jer... ahli Umngok ada 3 juta(katanya lah termasuk mat bangla dan mat indon) buat laporan 3 juta.. baru gempak... tak gitu? bekas Polis British ada berapa kerat yg ada suh buat laporan sekali.. kikikiki
  • Mohd Yusof Abdul Aziz · Top Commenter · Universiti Malaya
    "Beliau berkata Mohamad Sabu turut disiasat menurut Seksyen 505(b) Kanun Keseksaan kerana mengeluarkan kenyataan yang menggemparkan masyarakat." Mengapalah polis kita ini suka sangat nak bodohkan diri sendiri - siapa yg gempar? Apa yg dimaksudkan dengan gempar? Orang bayar gaji dia suruh buat kerja lain, lain pula kerja dibuatnya.
  • Pangeran Laki · Top Commenter
    DEPA TU PAKAI SEBELAH MATA SAJA. PASAI TU BILA MATA SEBELAH NAMPAK DEPA CEPAT2 BERTINDAK. HAK YANG SEBELAH LAGI TU BUTA KAYU....MASUK MATA PUN DEPA LIBAS2 DAN TERUS SENGEH JER...

    BILA AGAKNYA POLIS2 BOLEH KENA PUJI....
  • Saw Leng Tat · Top Commenter
    TAHNIAH, PRDM PALING CEKAP SEKALI! mungkin untuk kali pertama dalam sejarah Malaysia. Bila agaknya kertas siasatan gas pemedih mata Tong Shin?
  • Azmi Mohd · Top Commenter
    mmg cepat PDRM bertindak, tahniah....lalalalala.
  • Nur Suzana Khamaruddin · Top Commenter · Uitm perlis
    polis bersiap sedia jadi barua umno....
  • Gkaran Gee · Top Commenter · Sek men keb tunku putra
    aduss laju nyaa..mengalah kn kepantasan usain bolt....
  • Mc Yoeb · Pengacau tepung at MFM
    siap je..xpnh ad tndakan pon..sembang je lebih polis ni..
  • Abd Rahman Abdullah · Top Commenter · STAMFORD COLLEGE
    Polis sekarang dah truk daa.......
  • Ore Kito · Top Commenter
    WOW! aaww aawww!
  • Sam Pfitzer · .
    Tak buka kertas sisatan terhadap TV3? TV3 dulu selalu melabelkan Amerika dan negra lain sebagai penceroboh di Iraq dan Afganistan.... Jadi bererti TV3 menganggap Sadam Hussein dan Osama Bin Laden sebagai Hero....... jadi TV3 pun penyokong pengganas... siapa di sebalik TV3? tak lain dan tak bukan ialah UMNO !
  • Madir Sempoi · University Malaysia Sabah (KAL)
    knp byk sgt yg buat laporan polis..tp hnya seorg jer yg buat laporan polis mengenai cincin 24 juta tu..pelik..
  • Mohd Roshdi Abdul Rashid · Top Commenter · MPSAH 98'-01'
    nak kata pa dah kt puak2 nie aku pun x tau.....tapi kena kata gak la kot, sat dok pikiaq nie...
    • Ooi Koh Siong · Top Commenter
      wahai raayat malaysia hari ini mulut pakcik jam tak tahu nak coman apa lagi dengan malaysia gila babi punya negara mat sabu chakap comunis satu minggu siap sampai bukit aman tunggu tindakan susulan i pun tak tahu lah kes yg lai bertahun tahun tonggak nanti sakejap pakcik nak makan ubat panadoll dulu.sakit hati sakit kapala sakit jantong makan lah ubat .
  • Eric Draven · Top Commenter · Works at Self employed
    Syabas PDRM cekap & pantas wt tindakan kalo puak2 umno/bn wat report..
    • Mohd Rizman Maman · Top Commenter · University of Massachusetts Amherst
      ala benda ni kejap je kecoh..pas tu senyap..x payah nak gaduh..cite da basi..wat sakit kepala je..banyak lg kes polis nak siasat..kes bunuh kes simbah asid..rogol..main ngan pondan.. rasuah..cume satu je yg depa x nak siasat..kes cincin 24 juta tu..SPRM senyap je...
  • Mazrab Kanan · Top Commenter
    fuyooh ini macam lah pdrm cekap cepat tapi belum tentu betul, kalau semua kes ini macam gua betul2 respect sama lu polis, nasib kau la mat tak ketali gantung , isa, tak pun lu kena minta suaka politik sebab kerakyatan sudah ditarik balik , hehehe gila punya undang2
  • Rashid Jelani
    kita dgar jer ape keputusan nanti....yg penting kita hidup aman dan harmoni....masing2 punya pendapat...
  • Abd Manaff Mat Yusoff · Top Commenter · Works at OYL R&D CENTRE
    elok lah tu sebelum merdeka kerja dgn penjajah, lepas merdeka kerja dgn umno...
  • Saziza Firahs · Kuala Lumpur, Malaysia
    Prof Aziz Bari mengulas isu Mat Sabu yang dikatakan mengiktiraf perjuangan komunis menentang penjajah British sebelum merdeka dulu dengan berkata bahawa perjanjian damai yang berlaku antara kerajaan dengan PKM pada tahun 1989 dahulu boleh dilihat sebagai satu tindakan mengiktiraf.
    Apabila sesuatu perjanjian dimeterai dengan sesebuah kumpulan itu membawa maksud mengiktiraf kumpulan tersebut. Ini merupakan hipokrasi kerajaan BN yang jika mereka yang melakukannya semuanya tidak apa, sebaliknya jika pembangkang yang buat semuanya menjadi salah.
  • Yusri Sood · Top Commenter
    ha3..datuk ayub yaakub mmng pastas bergerak klw melibatkan pembangkang..klw kes tembak kt batu buruk apa cte skrg ni? datuk bakal IGP mendatang..satey sampai hangus broo..hu3.
  • Bicara Che Wan · Top Commenter · TOK SIAK, MASJID KAYU, PULAU PINANG at Masjid Kayu
    NAK TNAYA POLIS JUGAK.. SIASATAN DIBAWAH SEKSYEN 505(B) KANUN KESEKSAAN KERANA MENGELUARKAN KENYATAAN YANG MENGGEMPARKAN.. ADAKAH SEKSYEN INI HANYA DIGUNA PAKAI UNTUK PEMIMPIN PEMBANGKANG @ TERPAKAI KEPADA SELURUH RAKYAT MALAYSIA?

    SELAMA INI BANYAK PEMIMPIN2 POLITIK DARIPADA UMNO @ NGO PRO UMNO YANG MENGELUARKAN KENYATAAN BUKAN SETAKAT MENGGEMPARKAN, BERBAUR PERKAUMAN, MALAH MELIBATKAN PENGHINAAN KEPADA AGAMA.. KENAPA MEREKA INI TIDAK DI SIASAT?

    RAKYAT MELIHAT TINDAKAN POLIS.. JIKA MELIBATKAN PEMIMPIN PEMBANGKANG MAKA TINDAKAN AKAN SANGAT CEPAT DAN BERKESAN.. TETAPI JIKA MELIBATKAN PEMIMPIN UMNO @ PRO UMNO... TINDAKAN POLIS JAUH LEBIH PERLAHAN DARIPADA KURA2 BERJALAN SEHINGGA SAMPAI MASANYA DIBIARKAN @ DIBAKUL SAMPAHKAN
  • Masmin Kadad · Top Commenter · Universiti Kebangsaan Malaysia
    maka Bukit Aman ada keperluan utk meluaskan skop kerja Jabatan. Perlu ada penyiasatan bahagian Sejarah Negara..ambil Koy Kay KIM jd Pengerusinya...
Persatuan bekas polis gesa lucut kerakyataan Mat Sabu
Sep 7, 11 2:59pm

Persatuan Bekas Polis Negeri Kedah (PBPNK) menggesa agar kerakyatan timbalan presiden PAS Mohamad Sabu dilucut susulan kenyataannya bahawa pengganas komunis wira sebenar dalam tragedi Bukit Kepong.

Pengerusinya Sharif Kontan berkata kenyataan pemimpin PAS yang dikenali sebagai Mat Sabu itu bukan sahaja biadap tetapi juga melukakan hati lebih 5,000 anggota PBPNK.

"Bukan sahaja bekas polis golongan Melayu sahaja yang merasakannya tetapi kalangan masyarakat India dan Cina juga ikut terasa dan mengecam dakyah palsu Mat Sabu itu," katanya kepada Bernama selepas membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Kulim, semalam.

Sementara itu, Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) cawangan Kulim yang turut membuat laporan sama pada Isnin, berkata kenyataan Mat Sabu bertujuan menghasut rakyat agar menentang kerajaan.

"Kami yakin semangat inilah yang cuba ditimbulkan Timbalan Presiden PAS itu dan kenyataannya itu amat berbahaya kepada keselamatan negera dan sewajarnya tindakan Mat Sabu ini perlu disekat atau pun dikenakan tahanan ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri) atau seumpamanya," kata Pengerusinya Hamid Othman

Beliau juga berharap Kementerian Dalam Negeri tidak berdiam diri dan mengambil tindakan sewajarnya terhadap pemimpin PAS itu.

- Bernama

  • Saaid Ramdzan · Pengulas Tertinggi · Royal Military College, Sg Besi
    Ayah saya bekas polis, bodyguard henry gurney masa kena tembak di bukit freaser, masih hidup lagi, baru pi amik pencen pagi tadi, tak ada pun dia terluka dgn statement mat sabu, walaupun dia cedra parah masa kena tembak tu.dan dia adalah ahli PAS yg istiqomah pun hingga sekarang.pencen dia pun bukan BN ke UMNO bayar..Kerajaan Malaysia bayar..saya kenal juga bekas ketua kominis dikampong saya, belum lama meninggal dunia, tapi dia pencen sarjen polis malaysia..tak ada pun kita panggil dia penghianat..siap jadi ketua kampong BN lagi..Kg Parit Yusof muar..itu fakta..bukan cerita politik.
  • Ku Muhyi Hamid · Pengulas Tertinggi · Universiti Teknologi Malaysia
    Persatuan Bekas Polis negeri Kedah desak lucut kerakyatan Mat Sabu?
    patutnya depa ni lebih risau nasib kita dengan kebanjiran warga asing yang diberi kerakyatan percuma..
    anak sendiri nak dibuang, anak orang ditimang-timang..
  • Gaban Ruz · Pengulas Tertinggi · SMK Guar Chempedak, Kedah
    polis pencen ni barua UMNO ja... ingat sesuka hati ker nk buang kerakyatan org... ingat M'sia ni bapakkkk UMNO pny ker? UMNO tu lah alat/talibarut BRITISH.... ORANG PUTIH BRITISH LONDON, TP MASIH TINGGAL ORG COKLAT BRITISH DI M'SIA (UMNO), N KONCO2NYA............... termasuk kaki pengampu.....
  • Teo See Lian · Pengulas Tertinggi · High School Batu Pahat
    UMNO, jangan lah sekali lagi menggali kubur sendiri...Rakyat memang sudah pandai menilai antara yang melakukan perbuatan jahat dan perbuatan yang mulia.
    • Mohd Najib Budiman · Pengulas Tertinggi · Pegawai Akaun di Harakah
      PATI dpt kerakyatan... org yg duk menceritakan sejarah kemerdekaan negara nak dibunag kerakyatan... bengong Umngok
    • Mohd Hayati · UKM
      Siapa yg bunuh tok guru di memali kalau bukan polis dr m , siapa yg menghalau penjajah kalau bukan mat indera dan lain lain , siapa yg mempertahankan balai polis bkt kepong dibawah jajahan british kalau bukan polis.
    • Siti Yahya · Pengulas Tertinggi · Managing Director of myself di Yang penting bukan kerajaan
      mmg xmsuk dek akal... mmg bengong..mat sabu berkata berdasarkn fakta,.y dorg kecut sgt knpe..sukati je jtuhkn hukumn, mcm org x cukup akal je bunyinye ..dorg x fkir ke y dorg dh khinat negara dgn mmberi kerakytn percuma tu... itu pun msih nk wat bising (berlagk bgai pejuang bangsa gayanya)... ~ hik
  • Tiara Slam · Pengulas Tertinggi · High school
    hidup lagi perkasam ingatkan dah padam apapun isa dulu pemimpin perkasa rasist.utk bekas polis kaki rasuah bertaubatlah duduk kat masjid buat amal ibadat bnyk2.
    • Nain Arshavin · Pengulas Tertinggi · Ikm jasin melaka
      asal terkena batang hidung...jalan terakhir lucut kerakyatan...hoi persatuan polis.....sibukkan diri pendatang asing dapat MYKAD.....itu satu penkianatan......apa hak kamu nak lucutkan kerakyatan mat sabu...jgn buat lawaklah
    • Musalmah Shaari · Pengulas Tertinggi · Kuala Lumpur, Malaysia
      Persatuan polis pencen nampak benar kurang bijaknya. Banyak perkara yg besar besar tidak di perjuangkagkan. Adakah ini pandangan ahli keseluruhan nya atau segelintir ahli yg punya hajat untuk dapat nama
    • Salehudin Hanafi · Pengulas Tertinggi · SMKSS
      sikit sikit nak lucut kerakyatan..... yang umngok be end duk tabur IC segera pada PATI tu X bising....??? aku rasa PEKASAM & bekas polis ni kurang akal.....!!!! Mat Sabu dah memang asal orang Malaysia, kalau tarik kerakyatannya, korang nak letak dia kat mana ??? Bulan ??? bintang ??? ke kat Planet Marikh ???? Benggong betul la lu....!!!!
  • King Jason · Top Commenter · Programmer/Analyst at Apple Inc.
    LUCUT SEGERA KERAKYATAN MAT SABU.LEPASNI KITA KEMPEN BERI KERAKYATAN UNTUK , NEPAL, BANGLA.INDON.TERBARU MONGOLIA...HEHEHE...

    Persatuan Bekas Polis Negeri Kedah (PBPNK) NAMPAKNYA DENGAR BERITA TV3, DAN RTM.SEBAB TULAH MARAH SAKAN MCM SAKAI TOLOL.

    NAK KATA APA LAGI, umDOG DAH MASUK RACUNNYA KEDALAM PBPNK DAH LAMA DAH.TAK CAYA TENGOK KAT UMAH2 DEPA, PENUH UTUSAN MALAYSIA KAT MEJA KOPI DIA ORG.
    ...See More
  • Ismat Nazlimi Mat Isa
    perkasa otak bangang.tah apa2 point kau.
    • Izul Ishak · Top Commenter · Sungai Petani
      Aku tgk Presiden Pekasam brahem Ali senyap je sejak 2 menjek nie...dah rasa diri tu akan kalah PRU akan datang ke...wakak...
    • Ismat Nazlimi Mat Isa
      hahaha.itu yg kita tgk.yg kita tak tgk?ntah2 mana tau takleh tdoq malam dok pikiaq apa nasib dia pasni.hahaha.tarik lagi ramai orang muda.tukaq kerajaan.cukuplah UMNO nak bodohkan rakyat.
  • Harimau Malaya · Top Commenter · Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
    merepek dah polis pencen ni, hangpa lupa kot mat sabu yang perjuang bagi naik gaji hangpa dulu...
    • Chin Mui Ha · Top Commenter
      Bekas2 Polis anti melayu yang sangup melucutkan kerayatan Mat Sabu yang hanya mempertahankan MAT Indera sebagai hero kemerdekan. Adalah bekas2 Polis yang hanya mengalih pandangan kepada Rakayat soal Kebanjiran PATI yang mereka jadikan Anak angkat dengan mudah mendapat kerayatan.Sepatutnya bakas2 polis bersatu bersuara menantang kemasukan PATI pengundi hantu yang cuba mengambil kesampatan menuntut kemerdekan. apabila Mat Sabu di lucut kerayatan maka tiada lagi yang lantang bersuara menghapus kebanjiran PATI dan Bekas2 Polis bebas mengimpot kebanjiran PATI sebagai anak angkat...
  • Izmil Amri · Top Commenter · Universiti Teknologi Mara
    "... kenyataan Mat Sabu bertujuan menghasut rakyat agar menentang kerajaan" -- Memang la. Apa fungsi dia jadi Pembangkang kalau nak suruh sokong kerajaan? Bodo ka apa?
  • Suhaimi Md Saad · Kuala Kuantan, Pahang, Malaysia
    Lucutkan juga kerakyataan pemimpin UMNO sebab menandatangani MOU kerjasama antara UMNO dengan Parti Komunis China. sila lihat bukti di sini

    http://najwasuhaimi.blogspot.com/2011/09/video-mou-umno-dengan-parti-komunis.html
    • Antong Bin Utoh · Top Commenter · Works at SMK Bunot Payung
      jangan lupa juga desak lucut kerakyatan hisamudin kerana memberi ic sewenangwenangnya kepada pati dan pemegang pr,musuh negara tu
  • Mohd Idris · Universiti Kebangsaan Malaysia
    lucutkan kerakyatan Mat Sabu, bagi kerakyatan dia kt warga asing.....
  • Abu 'Ubaidah · Top Commenter · Guru at Maahad tahfiz ibnu sina
    lucutkan sekali kerakyaatan Ghani Othman, MB Johor..
    • Zainan Ahmad Ariffin
      Polis ini mana bolih berfikir walaupuin dah pencen kerana mereka diarahkan begitu yang patut dilucutkan kerayaatan adalah mereka yang bekerja menjadi polih semasa british duklu. mereka adalah pengkhianat bangsa dan negara yang sebenar
  • Ilham Najah · Top Commenter · Friends with Mohd Salimon
    Pernah berlaku ke 'Lucut Kerakyatan' sebelum nie....kena buang daerah ada la...
    • Izul Ishak · Top Commenter · Sungai Petani
      Sb nak beri kerakyatan pada PATI....Wakak...
    • Antong Bin Utoh · Top Commenter · Works at SMK Bunot Payung
      pelampau cina kaninaboo yang menghina lagu negaraku dan bangsa melayu suatu ketika dulu yang sepatutnya mantan polis kedah desak KDN lucutkan kerakyatannya tak pula dibuat,terangterangan cina bangsat ni menghina malaysia dan bangsa melayu tak diambik tindakkan pon,nak jaga kaum lain konon, tak guna umno jadi teras bn,bangsa sendiri dihina begitu rupa tak berani buat apaapa tindakan,puiii bacul
    • Kelipkelip Tantari · Top Commenter · Pondokan wirajagat
      PUAN ILHAM NAJJAH ...BOLEH GAK KALAU BUANG DAERAH PUN...KAT KAT NAK SAMA LAH TU......APE PUN TUNGGULAH DULU......BELUM DI BICARAKAN LAGI........CUMA KUTUKAN DAN SUMPAH SERANAH DARI MEREKA MEREKA YANG MARAH DENGAN STATEMENT DIA TU....RASANYA LAGI PANAS DAN BERAT UNTUK DI TANGGUNG MAT SABU.....
      KESAIAN NYA.........

      BEGITULAH PADAHNYA JIKA TIDAK MEMELIHARA LIDAH

      SAYA SYORKAN EN.MAT SABU MEMBUAT PERMOHONAN MAAF SECARA TERBUKA BAGI MEREDAKAN KEADAAN DAN MERENGGANKAN KEPANASAN.
  • Nazmi Sabran · Diamond Leader at Vemma
    lagi satu...UMNO pengkhianat Negara sebab....Anggota tentera @ pasukan keselamatan pencen tak dapat apa2...tapi pihak Komunis yang menyerah diri dapat tanah beribu ekar.....contohnya banyak..di taiping...Rawang...Gerik dll...kalau tak percaya cuba check....wahai bekas2 anggota tentera dan Polis pencen....bangun dan tuntut hak anda daripada regim yang zalim ini...yang menidakkan atau menghilangkan jasa jasa anda......aku dah dengar keseluruhan ucapan Tn Hj Mat Sabu...tiada sepatah perkataan Komunis pun yang terkeluaq dari mulut dia.....depa dapat statement tu dr mana tak tau la......dari utusan kot....Mat Sabu...mari saman UTUSAN dan sekawan dgnnya RM1Billion......sebab seluruh dunia the tau puak2 ni dok tuduh hangpa angkat komunis sebagai pejuang....
  • Fitri Fit II · Top Commenter · Works at Ada keja ada gaji
    ape cerita nak lucutkan kerakyatan mat sabu ni banggang??!..YA ALLAH...tu la dia klu isu politik dicampur aduk..banggang buta sejarah..fakta pun belum pasti adakah sejarah yg tertulis dlm buku2 sejarah kita ni sahih atau tidak..isu ni sepatutnya xtimbul pun..
  • Kuning Berdaulat · Top Commenter · Friends with Mohd Salimon
    Malaysia Boleh.. warganegara sendiri nak dilucutkan kewarganegaraan, pendatang asing dpt kewarganegaraan...mmg terbaek bekas2 polis ni.jangan lah mengampu sehingga mengancam peninggalan nenek moyang kita.Cukuplah ampu masa bertugas dulu, sekarang dh pencen banyakkan lah amal.Kenapa bekas2 polis ni tak membantah langsung PR yg mendapat kerakyatan dgn sewenang2nya...Apa nak jadi dgn bekas2 polis ni....mmg barua..
  • Ipoh Mali · Top Commenter · Friends with Mohd Sapine
    Gua Rasa Geng Geng Polis ni dulu Bunuh Ulama' Ibrahim Libya di Memali.. kah kah kah... Yg Rasuah..Perabih duit rakyat! yg jadi Barua Yahudi APCO tak nak Tarik Warga Negara... hidup dulu berapa banyak makan duit rasuah..Pau Duit Org tepi jalan.. Mari Kita Tengok Pulak Video Bagaimana Ulama' Ibrahim Libya dibunuh kejam oleh Polis malaysia angkara Fitnah UMNO menuduh mereka sebagai Komunis! kalau Ulama' boleh dituduh Komunis? inikan Mat Indra - www.youtube.com/watch?v=bOaGU_AsZmc.
  • Abdul Manan · Top Commenter · UKM, Bangi, Selangor
    awat puak2 pecacai ni ingat negara ni mak bapak dia punya ke...ni nak lucut kerakyatan apa ceta....depa ni semua sembang besaq je....
  • Khirrudi Kajaga · Top Commenter
    mat sabu cuba memberikan satu pandangan yg cukup bernas. seluruh cendiakawan dan cerdik pandai dudok berbincang isu ini dengan ilmu yg ada. bukan terus menuduh mat sabu. pada UMNO dan PERKASA serta Bekas polis, ISA bukan cara nya. mat sabu rakyat malaysia yg sah, bukan pendatang bangla dapat kerakyatan yg nak dilucutkan kewarganegaraan nya. ini menunjukkan bahawa pimpinan melayu dari UMNO, PERKASA dan Persatuan Bekas Polis tidak boleh/layak jadi pemimpin negara. mereka akan gunakan akta yg zalim untuk menghukum segala yg menentang mereka. ini lah yg ditanam oleh UMNO budaya BODEK dan AMPU. sikit sikit ISA.
    • Aiman Tajuddin · Top Commenter · Nurse Trainee at Kementerian Kesihatan Malaysia
      sesuka hatinya nak tarik kerakyatan org..habis, yg mkn duit rakyat wt belanja beli gelang bini, pertaruhkan tanah rizab melayu, pegi bercuti dn tunangkan anak pakai harta benda kerajaan, dll tu..??..bkn pengkhianat bgsa..??..habis tu nk ckp ape ek..?
  • Osman Mohamad · Th6
    Istighfarlah Bekas Polis dan Perkasa... Jangan jadi Barua mana2 pihak. Jom pulihkan penagih, pulihkan akhlak melayu yang dah bertunggang langgang dgn maksiat, pulihkan akidah orang2 yang murtad.
  • Azman Ripin · Top Commenter · UPM'04
    5000 lebih jer yang terasa(terluka hati)...ada lebih 27juta lagi rakyat Malaysia yang mahukan sejarah Malaysia ditulis semula...dipersilahkan ambil tindakan pada abang mat sabu...
  • Azizzul Hassan · Top Commenter · Works at Hewlett-Packard
    ada ke Mat Sabu kata sokong komunis? rasanya dlm ceramah dia tak ada pun kata dia sokong komunis... sape laa jadi spin doktor nie...
  • Bin Bidin · Top Commenter · Sek Raja Chulan, Ipoh
    udah2 la tu, ini pecacai umnongok pantang jumpa balai polis, pondok polis malahan pondok jaga pun nak buat repot pasal mat sabu, dulu pasal BERSIH beribu repot dibuat tak ada benda pun, baik kita ingatkan 2 malaikat kiri kanan yg tulis repot kad kita lagi baik
  • Kopi Chang Kong · Top Commenter · Works at Berjuang Di Jalan Allah
    trbalik pulak kes ini warga asing diberi kerakyatan ...rakyat yg cintakan negara ingin dilucutkan ....tak ngaji habis agaknya kikiki
  • Kelputeh Pasir · University of Mumbai
    Persatuan bekas polis ni nak bodek Najib naik gaji lg kot..
  • DzulcarNine Kamaruddin · Top Commenter · Friends with Umngok Apco
    Cuba buka minda sikit, kat takok lama lagi....
  • Hj Afandi Abdul Samad · Top Commenter · Sekolah menengah seri mahkota
    Apa hal persatuan polis Kedah nak mengampu tak tentu pasal.Beri warganegara pada org asing sesnang2 jee...ni nak lucut warganegara...tak ke keje gila babi namanya. Buat2 sabar sikit... hang tuu bekas polis, fikir cara rasional sikit berpandu ilmiah sejarah dan bukannya mengikut telunjuk Umno Bn yang nyawa2 ikan sekarang.
    Mat Sabu pemimpin kami rakyat malaysia, sentuh pemimpin rakyat Malaysia khususnya ahli PAS 3 juta, kami jutaan rakyat akan bangkit membebaskan pemimpin kami dizalimi olh undang2 karut dan thagut.
  • Yusri Jantan · Works at Self Employed and Loving It!
    teringat pulak cerita 3 abdul...sebut 'hospital' je potong terus semua harta..sekarang sebut komunis boleh hilang warganegara uiii bagus betul cadangan pulih pencen ni...duduk rumah ajak cucu main polis sentri lagi elok.
  • Rahman Bachtiar · Top Commenter
    Kekadang nak tergelak pun ada jugak tengok telatah hangpa ni.....Sedihpun ada juga. Janganlah mengamuk membabi buta, cubalah gunakan akal dan fikiran. Kalaupun penyokong kerjaan sekarang ni, bukan macam ni cara mengampunya.....kekadang kesianpun ada....
    • Rahman Bachtiar · Top Commenter
      Maaf na, saja nak tambah sikit.....kalaulah kita boleh lucutkan kewarganegaraan hak polis-polis dulu yang bekerja dengan penjajah Inggeris ( sebelum merdeka ), macamanalah agaknya ya....
  • Panglima Jowo · Top Commenter · Works at Pesara Kerajaan
    Yang mengamuk tak tentu pasal menggesa agar kerakyatan Mat Sabu dilucutkan ni bekas polis rahun 50an atau bekas polis lepas merdeka?. Polis tahun 50an bekerja dgn pehak penjajah British, ini bermakna mereka bersengkokol bersama-sama dgn Btitish menjajah negara kita. Polis lepas Merdeka bertugas menjaga keamanan negara dari diganggu oleh anasir2 jahat dari dalam dan luar negara. Yang dimaksudkan Mat Sabu ialah polis tahun 50an, kenapa pulak polis lepas Merdeka marah2?.
  • Min Nima · Top Commenter · Johor Bahru
    EH UMNO BANGSAT DLM UMNO RAMAI LAGI PENGKHINAT YG MEMBERI IC PADA PANDATANG ASING..TU YG PATUT KENA LUCUTKAN KERAKYATAN BKN NYA MAT SABU YG MEMBERI FAKTA YG BENAR...MMH HARAM UMNO NIE.
  • Yusuff Lembut · Works at Pesara kastam
    mcm budak2 ckit2 tarik kerakyatan.apa ingat bumi ini diorang punya ka? kita pun xlama mana nk hidup di muka bumi ini.jgn nk tunjuk sombong la.xde standard langsung!
  • Nazmi Sabran · Diamond Leader at Vemma
    lucutkan sekali kerakyatan najib dan tg adnan kerana membuat MoU dengan Parti Komunis China pada Ogos 2010.
  • Badrol Hisham · Ikm jasin melaka
    5,000 anggota PBPNK. kalau duit 24 juta bagi 5,000 org berapa agaknya seorang dapat ya. Ini 24 juta dia songlap sorang ... dah le tu.....cuma nak beli sebentuk cincin je ......bapak punya komis pun tak cam ni................
  • Arifin Masran · Top Commenter · Universiti Putra Malaysia
    Kepada bekas-bekas polis bertaubatlah... Banyak-banyak baca dan kaji Al-Quran sebelum mengadap Ilahi... jangan lagi terlibat dengan politik fitnah parti sekular
  • Pak Din · Top Commenter · 45 years old
    PBPNK satu lagi parti komponen BN yang banggang.........udah2lah 2 x kan x cukup bodek lagi......
  • Joelabu Joelabuspt · Top Commenter · SMK Methodist ACS Klang
    mat sabu bru citer kisah mat indera barua2 penjajah kelam kabut repot polis..repot la x kemane pun.
  • Zackry Wak · Top Commenter · UTM
    Lucutkan kerakayatan Mat Sabu bagi plak Kerakyatan kat Pendatang Asing baru UMNO selesa.
  • Mohd Aafiffuddin Ir Azhar · Top Commenter · University of Malaya
    orang malaysia lucut kerakyatan, orang luar bagi kerakyatan....
  • Sukri Md Sukri · Manager at Gamat Gemilang Enterprise
    kata macam tu pun nak lucut kerakyatan..hang pa ingat senang ka nak lucut kerakyatan orang.....
  • Abd Rahman Abdullah · Top Commenter · STAMFORD COLLEGE
    saaid ramdzann...saya respect sama ayah mu....
  • Sailillah Hawari · Manager at Bekerja sendiri
    (PBPNK)Nak lucut kerakyatan mat sabu, jangan ikut selera lidah tu tak bertulang .kenapa tak lihat dulu isi ceramah vidio mat sabu tu dulu, tapi bekas polis pencen, tentu nya arif sebelum tindakan di ambil.PERKASA pun sama, Perkara panas masa itu masih di jajah, RENONG 2 kan lah berkata benarlah walau pun rasa JADAM .......
  • Abe Gadet
    Ini lagi individu dan pertubuhan buat komen tanpa meneliti dan memahami isu sebenarnya... kalau nak komen baca atau dengar dulu ucapan Mat Sabu dan bandingkan dengan apa ditulis dalam Utusan Meloya... ini dengar pihak ketiga terus buat komen... Ini lah dikatakan bodoh sombong...
  • Xyphan Rashid · CEO at BT
    polis pencen nih the bangang...lame sangat pencen.
  • Nan Zul · Sek Men Keb Sungai Koyan 1981- 1985
    "Org cerita lain awak faham lain 'bodoh' punya pasatuan..."
  • Inca Khairulshamni · International Islamic University Malaysia
    agaknye x belajar sejarah ke polis kite atau belajar dg versi umno. cubelh kaji2 sejarah negare kite, agaknye pejuang negara yg melawan british tu pengkhianat negara ke........... cubelh fikir2 kn. byk lg isu yg harus di tangani dlm negara..... bukak sikit minda tu,
  • Jamzuri Ardani · Top Commenter · Iowa State University
    Aduhai Bekas Polis...sedih aku tengok kamu ni. Yg kata komunis hero sebenar tu Utusan Malaysia, bukan Mat Sabu. Mat Sabu tak sebut pun perkataan komunis pun dalam ucapan dia. Kalau pun dah bodoh tu, jgn bagi tau satu negara...malu kat anak cucu.
  • Ahmad Safwan Idrus As-Sabahi · Top Commenter · Universiti Perbomohan Malaysia (UPbM)
    Hehe, hari tu semua orang nak jadi ulama, hari ni nak jadi sejarawan, esok nak jadi apa pulak?
  • Ibrahim Kj · Top Commenter
    kalau talibarut british pandang sebelah mata pun aku tak nak..
  • Mat Cikaro · Top Commenter · Pemimpin diri sendiri at Usaha sendiri
    itulah kalau masa kerja dulu tidak melakukan keadilan sebenar... sudah dinamakan anjing british.... semua inggeris buat semuanya dijilat.... dia lah pertualang sebenar... siapa yang bekerja dengan british sebelum MERDEKA iaitu sebelum 31 ogos 1957... dia adalah pertualang dan pengkhianat negara... sanggup bersengkongkol dengan british untuk menakut-nakutkan rakyat.... lu sekarang sama dengan askar ghadaffi....askar mubarak.... memang pengkhianat negara....
  • Raji Silver · Top Commenter · Works at I have my own bussiness
    yang banyak bersuara dalam persatuan bekas polis bukan anggota pangkat rendah yang hidup miskin dengan kais makan pagi kais makan petang tapi pegawai polis pencen pangkat besar yang dapat tender tender dari umnoggok lepas pencen!

    sepatutnya persatuan bekas ni di pecah kepada dua jadikan persatuan bekas pegawai kanan polis dan persatuan bekas pegawai pangkat rendah polis!

    baru kita bolih dengar suara ikhlas bekas bekas polis ni!
  • Ab Rahman Ismail · Works at Kerja sendiri
    Senangnya nak buang kerakyatan! Pakai akallah, jangan emosi. Negara ada undang-undang, ikutlah aturanya. Bekas Komunis pun tak dilucutkan kerakyatan!
  • Zulkifli Mohamed · Top Commenter
    Ko ingat negeri bapak ko ke senang aja suruh lucut kerakyatan........Bahalol punya samdulll.
  • Roslan Kasim · Top Commenter
    I cadangkan Pengerusi PBPNK Datok Syarif Kontan jadi MB Kedah thn depan!
    • Antong Bin Utoh · Top Commenter · Works at SMK Bunot Payung
      bulih bawa pati yang dapat ic sewenangwenangnya undi mantan polis bengong tu jadi mb kedah,kah..kah..kah..
    • Roslan Kasim · Top Commenter
      Rasanye elok gak sume rakyat malysia di tarik balik kerakyatan..Cume POLIS JE YG BOLEH JADI RAKYAT MALAYSIA...amacam?? :) :)
  • Pauzi Mohd · Top Commenter · Sungai Petani
    Hoi ! tak dak kerja lain ka ! nak lucut kerakyatan orang sesuka hati, pakai undang2 apa !
HADIS 4


عَنْ أَبي عَبْدِ الرحمنِ عَبْدِ اللهِ بْنِ مَسْعُودٍ رضى الله عنه قَالَ: حَدَّثَنَا رَسُولُ الله صلَّى الله
عليهِ وسَلَّمَ وهو الصَّادِقُ الْمَصْدُوْقُ: (( إِنَّ أَحَدَآُمْ یُجْمَعُ خَلْقُهُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِيْنَ یَوْمً ا
نُطْفَةً، ثُمَّ یَكُوْنُ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ یَكُوْنُ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ یُرْسَلُ إِلَيْهِ المَلَكُ فَيَنْفُخُ فِيْ هِ
الرُّوْحَ وَیُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ آَلِمَاتٍ؛ بِكَتْبِ رِزْقِهِ وَأَجَلِهِ وَعَمَلِهِ وَشَقِيٌّ أَوْ سَعِيْدٌ. فَوَاللهِ الَّذِي لا إل هَ
غَيْرُهُ إِنَّ أَحَدَآُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ اْلجَنَّةِ حَتَّى مَا یَكُوْنَ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلاَّ ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عَلَيْ هِ
الْكتِاَبُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ فَيَدْخُلُهَا. وَإِنَّ أَحَدَآُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ حَتَّى مَا یَكُوْنَ بَيْنَ هُ
وَبَيْنَهَا إِلاَّ ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الكِتَابُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ اْلجَنَّةِ فَيَدْخُلُهَا )). رواه البخاري
ومسلم.


Daripada Abu Abdul Rahman Abdullah ibn Mas'uud r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah
bersabda, dan Baginda adalah seorang yang benar lagi dibenarkan (iaitu dipercayai):
Sesungguhnya setiap orang di kalangan kamu dihimpunkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40
hari berupa air mani, kemudian menjadi segumpal darah selama tempoh yang sama, kemudian menjadi
seketul daging selama tempoh yang sama, kemudian dikirimkan kepadanya seorang malaikat lalu dia
menghembuskan padanya ruh dan dia diperintahkan dengan 4 kalimat; iaitu supaya menulis rezekinya,
ajalnya, amalannya dan adakah dia celaka atau bahagia. Demi Allah Yang tiada Tuhan melainkanNya,
sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli syurga, sehingga
jarak antaranya dan syurga tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas
dia mengerjakan amalan ahli neraka lalu dia memasuki neraka. Dan sesungguhnya salah seorang dari
kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli neraka, sehingga jarak antaranya dengan neraka tidak
lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli
syurga lalu dia memasuki syurga.
Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan al-lmam Muslim (Al-Imam al-Bukhari meriwayatkannya dalam (بدء
الخلق (باب ذآر الملئكة) ) nombor 3036, dan dalam ( القدر ) dan dalam ( الأنبياء ) . Al-Imam Muslim meriwayatkannya di awal
kitab ( القدر ) bab ( باب آيفية خلق الآدمي ) nombor 2643.).
Kefahaman Hadis :
1) Peringkat Pertumbuhan Janin Dalam Rahim :
Ayat-ayat yang berkaitan dengannya (Al-Haj : 5) (Al- Mu’minun :12-14)
Hikmat di sebalik kejadian berperingkat-peringkat : Sebagai pengajaran kepada manusia … untuk
mencapai tahap kesempurnaan ma’nawi mestilah melalui cara ((tadarruj)) beransur-ansur tidak gopoh
atau gelojoh.
2) Ditiup Ruh :
Sepakat ulama’ menyatakan bahawa ruh ditiup pada janin selepas 120 hari disenyawakan.
Hikmat bagi perempuan yang kematian suami, baginya iddah selama empat bulan sepuluh hari … bagi
menjamin kesucian rahimnya(tak mengandung).
3) Menggugurkan Janin :
Sepakat ulama’ menyatakan haram (setelah ditiupkan ruh) - dikira sebagai jenayah dan wajib
membayar diat (denda) bila digugurkan, sekalipun mati selepas itu.
Gugurkan sebelum ditiupkan ruh - juga haram pada kebanyakan pendapat. Ada yang kata boleh tapi
pendapat yang dhaif.
4) Keluasan Ilmu Allah
Maha mengetahui keadaan-keadaan makhluk sebelum dijadikan samada iman dan taat atau kufur dan
maksiat, bahagia atau derita semua dalam pengetahuannya.
Ilmu Allah tidak menghalang manusia dari berikhtiar (Al- Syams: 7-10).
Pengajaran hadis:
Kejadian manusia yang unik menunjukkan kekuasaan Allah SWT mencipta makhlukNya, seterusnya
menjadi dalil bahawa hanya Dialah Tuhan yang berhak disembah. Kejadian manusia mesti menjadi
renungan manusia yang berakal, kerana kejadiannya yang teramat indah dan unik ini tiada tolok
bandingnya - manusia tidak mampu mencipta manusia atau robot bernyawa dan berakal fikiran.
Proses kejadian manusia yang berperingkat-peringkat ini telah diceritakan oleh lslam melalui al-Qur'an
dan hadis Nabi semenjak 14 kurun lampau, tetapi manusia baru benar-benar arif tentang proses ini di
zaman kemajuan sains. lni adalah bukti yang jelas bahawa Allah SWT yang mencipta makhluk ini, Dia
jugalah yang Maha mengetahui rahsia kejadian mereka.
Empat ketentuan hidup manusia telah ditetapkan oleh Allah SWT semenjak dia belum lahir ke bumi -
rezekinya, ajal kematiannya, amalannya dan nasibnya sama ada dia akan menjadi seorang yang susah
atau senang.
Amalan terakhir manusia adalah faktor penentu kepada nasibnya yang kekal abadi di akhirat. Boleh
jadi dia sangat baik si sepanjang hayat - tetapi di saat terakhir dia melakukan perbuatan ahli neraka,
iaitu maksiat lalu dia mati dan mendapat balasan neraka. Begitulah sebaliknya.

Tiada ulasan: