Selasa, 6 September 2011

APA YANG KITA BUAT@AMAL AKAN DIBICARA DAN DIHITUNG...SABIT JAHAT..PENIPU..PUTAR ALAM..SEKAT ISLAM DAN KEADILAN..ZALIM..MAKA NERAKA TEMPATNYA..JAHIL KE

Umno halang Mohd Sabu jumpa mangsa Bukit Kepong
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 6 Sept: Pemimpin Umno tempatan yang tidak berpuas hati dengan kehadiran Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu di rumah mangsa tragedi Bukit Kepong.

“Mereka menghalang kami untuk menziarahi Puan Jamilah,” kata Ketua Pemuda PAS Johor, Suhaizan Kaiat dalam satu kenyataan.

Jelasnya, bagi mengelak suasana yang tidak selesa berlaku, beliau telah berbincang dengan Mohamad Sabu untuk keluar daripada kawasan tersebut.

Berikut penjelasan penuh Suhaizan.

Pada 4 September 2011 (Ahad), saya telah memohon Naib Yang Dipertua PAS Kawasan Pulai, Johor, Saudara Zaba Bin Ibrahim untuk berjumpa Puan Jamilah Binti Abu Bakar, mangsa Peristiwa Bukit Kepong di rumahnya di Skudai Kanan.

Dalam pertemuan tersebut dia (Zaba) telah mendapat persetujuan untuk mengadakan pertemuan dengan Puan Jamilah pada 5 September 2011 dengan disertai bersama oleh Timbalan Presiden PAS, Mohammad Sabu sebaik sahaja sidang akhbar di Johor Bahru.

Zaba juga telah mendapat pengesahan dari Puan Jamilah bahawa Mat Indera telah menghalang pihak pemberontak membunuhnya semasa peritiwa Bukit Kepong pada 23 Februari 1950 yang lalu.

Tujuan utama pertemuan semalam adalah:

1. Untuk mengeratkan silaturahim sempena bulan Syawal yang mulia

2. PAS mahu menawarkan khidmat guaman kepada Puan Jamilah bagi menuntut ganti rugi dari Kerajaan British atas kematian ibu dan adiknya

3. Untuk mendapat maklumat lanjut berhubung kejadian Bukit Kepong.

Zaba telah membuat panggilan terakhir sekitar jam 2 petang semalam untuk mengesahkan kehadirannya di rumah Puan Jamilah manakala saya pula telah membawa Mat Sabu ke rumah Puan Jamilah dengan menggunakan kenderaan saya sendiri.

Setibanya saya di lorong masuk rumah Puan Jamilah kelihatan lebih kurang 10 hingga 20 orang sedang menunggu. Salah seorang daripada mereka telah memberi isyarat menghalau perjalanan kami di lorong tersebut.

Zaba mengesahkan kepada saya bahawa mereka adalah pemimpin Umno tempatan di situ yang tidak berpuas hati dengan kehadiran Timbalan Presiden PAS, Mat Sabu di rumah Puan Jamilah. Mereka menghalang kami untuk menziarahi Puan Jamilah.

Bagi mengelak suasana yang tidak selesa berlaku, saya telah berbincang dengan Mat Sabu untuk keluar daripada kawasan tersebut. Lagipun masa sudah agak lewat kerana Mat Sabu juga mempunyai jadual yang agak ketat di sebelah petang hari tersebut.

Saya bagi pihak Dewan Pemuda PAS Negeri Johor merasa cukup kecewa dengan halangan yang dibuat oleh pemimpin dan ahli-ahli Umno di Skudai Kanan dan meminta mereka membaca buku ‘Pengukir Nama Johor’ tulisan Ismail Adnan bertajuk ‘Mat Indera’ pada muka surat 109.

Buku ini diterbitkan oleh Yayasan Warisan Johor pada tahun 2004. Editor buku ini adalah Prof Datuk Abu Bakar Hamid dan prakatanya ditulis sendiri oleh Dato’ Haji Abdul Ghani Othman, Menteri Besar Johor.

Niat PAS yang baik ini telah disambut dengan halangan ala-ala penjajah. Saya tidak sangka setelah 54 tahun Malaysia merdeka dan dan anak-anak muda juga sudah banyak terdedah kepada perkembangan isu-isu semasa melalui saluran media baru, rupa-rupanya masih ada lagi pemimpin Umno yang bertindak seolah-olah di zaman penjajah.

Saya mendesak Menteri Besar Johor yang telah menjadi penaung buku ‘Pengukir Nama Johor’ agar menasihatkan pemimpin Umno Skudai Kanan agar lebih rasional dalam menghadapi isu Mat Indera ini.


Pejuang Merdeka: PAS harap Umno terima debat
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 6 Sept: PAS mencabar Umno mengadakan debat mengenai isu pejuang-pejuang kemerdekaan tanah air bagi membetulkan catatan sejarah mengenainya yang diselewengkan oleh pihak penjajah khususnya British.

Surat jemputan mengenainya akan ditulis dan dihantar oleh Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man kepada Ketua Penerangan Umno pada minggu ini.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali menjelaskan, debat tersebut perlu diadakan memandangkan para pemimpin Umno kini semakin keterlaluan dalam memutarbelitkan dan menggelapkan fakta-fakta sejarah mengenai pejuang-pejuang kemerdekaan negara.

Menurut beliau, penyelewengan fakta sejarah terkini yang dilakukan oleh para pemimpin Umno membabitkan seorang pejuang kemerdekaan negara dari Johor, Mat Indera apabila tokoh tersebut dikaitkan dengan perjuangan komunis.

Katanya, pada hal Mat Indera tidak terlibat langsung dengan perjuangan komunis, sebaliknya adalah seorang tokoh agama dan pejuang kemerdekaan sebenar yang sengaja digelapkan fakta sebenar mengenainya oleh pihak British sejak menjajah tanah air kita dulu.

"Selain Mat Indera, tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan tanah air kita yang lain yang turut diselewengkan fakta mengenainya termasuklah Datuk Bahaman dan Mat Kilau di Pahang, Datuk Dol Said di Melaka, Tok Janggut di Kelantan, Mat Salleh di Sabah, Datuk Maharajalela di Perak, Rosli Doby di Sarawak.

"Selain nama-nama itu terdapat juga tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan lain yang turut diselewengkan dan digelapkan fakta mengenainya, sehingga menyebabkan orang ramai terkeliru dengan tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan sebenar di tanah air kita," katanya pada sidang media di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, di sini, hari ini.

Kesilapan tersebut, menurut beliau, dilakukan oleh pihak penjajah dengan persekongkolan para pemimpin Umno sendiri dan ia tidak boleh dibiarkan, sebaliknya perlu diperbetulkan kembali demi kepentingan negara.

"Menyedari hakikat itulah, PAS memutuskan untuk mengadakan debat dengan pemimpin Umno yang membabitkan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu sebagai pendebat utama bagi pihak PAS, manakala bagi pihak Umno pula kita mengharapkan Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai pendebat utamanya," katanya.

Perdebatan antara Mohamad Sabu dan Muhyiddin, katanya, merupakan sesuatu yang wajar kerana mereka adalah sesama Timbalan Presiden bagi PAS dan Umno.

Menurut beliau, tambahan pula, Muhyiddin juga merupakan antara pemimpin Umno yang banyak dan lantang memperkatakan tentang Mat Indera yang dikaitkan dengan perjuangan komunis, manakala Mohamad Sabu pula di sebaliknya yang jelas menepati realiti sebenar mengenai tokoh tersebut.

"Begitu juga dengan surat untuk mengajak debat itu. PAS menyerahkan tanggungjawab untuk menulis dan mengutusnya kepada Ketua Penerangan, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan surat itu pula akan ditujukan kepada Ketua Penerangan Umno, sesuai dengan kedudukan mereka sesama Ketua Penerangan kedua-dua parti terbabit," jelasnya.

Sesudah surat itu dihantar, jelas beliau, terpulanglah kepada pihak Umno untuk menyambutnya dan menentukan tempat untuk mengadakan debat tersebut.

"Kami mengharapkan agar ajakan kami ini disambut dengan baik oleh Umno kerana ia bertujuan untuk membetulkan fakta sebenar mengenai nama-nama pejuang kemerdekaan tanah air kita," katanya.

Disebabkan kesilapan itu, menurut beliau, orang ramai menjadi keliru sehingga pejuang kemerdekaan sebenar dikatakan penderhaka atau petualang, manakala petualang pula dikatakan pejuang kemerdekaan.

Katanya, fakta salah itu termasuklah yang membabit Mat Indera yang dikaitkan dengan perjuangan komunis oleh pihak Umno, pada hal beliau adalah pejuang kemerdekaan sebenar yang patut diangkat ke tempat yang tinggi dalam catatan sejarah negara dan oleh seluruh rakyat negara ini.


Dr Mariah: Ancaman Kristianisasi, Apa perana Mais dan LZS?
Dr Siti Mariah Mahmod
Hampir semua ugama mengajar penganutnya untuk membuat baik terhadap golongan miskin dan yang kesempitan. Samada ianya ugama Buddha, Kristian, Hindu, Taoist ataupun Islam, soal membantu golongan miskin adalah dianggap amalan baik yang dipercayai akan mendapat balasan kebaikan dari Tuhan. Walaupun sebagai orang Islam kita yakin bahawa hanya Islam diterima Allah sebagai ugama yang menyembahNya tanpa sekutu, namun ini tidak bermakna bahawa kita perlu melihat semua ugama lain sebagai mengajar kejahatan dan kezaliman terhadap manusia. Beza utama diantara Islam dengan ugama yang lain bukan soal amalan2 kebajikan yang digalakkan oleh semua ugama, tetapi pegangan terhadap ke-Esaan Allah yang tidak ada persamaan dengan ugama lain serta keyakinan bahawa Muhammad (SAW) adalah RasulNya. Inilah yang terkandung di dalam Syahadatain yang diucap oleh setiap yang ingin menjadi seorang Muslim.

Sebagai orang Islam, kita tidak juga diajar untuk mempunyai buruk sangka terhadap amalan kebajikan yang dilakukan oleh penganut ugama lain. Mereka ingin mengamalkan ugama mereka dan tidak semestinya ianya dilakukan dengan niat yang jahat terhadap umat Islam. Sekiranya mereka membantu seorang Muslim, tidak semestinya ianya bertujuan untuk memurtadkan orang Islam tersebut. Ini adalah lebih benar dalam keadaan sekarang, ia itu zaman pasca penjajah. Semasa zaman penjajahan sememangnya pihak penjajah berusaha seribu upaya untuk memutuskan hubungan umat Islam dengan ajaran Islam. Ini adalah kerana ajaran Islam merupakan asas penentangan terhadap penjajah dan sekutu-sekutu tempatan mereka di bumi Islam.

Dalam melakukan kerja-kerja kebajikan, sekiranya seseorang Islam terpikat dengan kebaikan serta akhlak seorang bukan Islam, dan dengan itu tertarik untuk menganut ugamanya, ianya bukan salah orang bukan Islam tersebut. Ianya salah umat Islam sendiri yang gagal menunjukkan sifat2 yang baik sehingga saudara seislam mereka menjumpainya hanya di kalangan bukan Islam! Kita tidak boleh persalahkan yang bukan Islam kerana menghayati dan mengamalkan ajaran ugamanya sedangkan kita sendiri tidak menunjukkan akhlak yang sepertimana yang dituntut Islam. Adakah apabila kita tidak menghayati Islam maka semua penganut ugama lain ingin kita halang dari mengamalkan ajaran ugama mereka?

KRISTIANISASI DAN MASALAH SEBENAR

Isu orang Kristian ingin memurtadkan orang Islam telah banyak dimainkan dalam media. Samada ianya benar atau sebaliknya masih tidak lagi dibuktikan tetapi yang jelas terbukti punca ‘perginya orang Islam ke Gereja’ adalah atas sebab kelembapan dan kelewatan perkhidmatan zakat serta ketidak-mesraan perkhidmatannya. Ini katanya, telah menyebabkan beberapa orang Islam meminta dan memperolehi bantuan dari pihak Gereja setelah ditolak oleh pihak LZS.

Sudah pasti kesimpulan sebegini merungsingkan golongan yang menimbulkan isu ini, kerana apa yang mereka inginkan ialah untuk mengapi-apikan bahang perkauman dan mengadu-dombakan ugama, bukan mendedahkan pekong di dada umat Islam! Akhirnya senjata mereka makan tuan! Pihak Gereja hanya membantu orang yang datang meminta bantuan, sepertimana dituntut oleh ajaran ugama mereka, tetapi ini hanya berlaku apabila umat Islam telah gagal mendapatkan bantuan dari pihak yang berwajib di kalangan ummat Islam! Ia itu Lembaga Zakat Selangor yang berada di bawah kawalan MAIS.

Sepatutnya orang Islam di Selangor tidak berhadapan dengan masalah untuk mendapatkan bantuan. Zakat yang dikutip mencecah RM 300 Juta setahun. Jumlahnya cukup besar dan ianya semakin meningkat. Masalahnya pengagihannya seolah-olah tidak secekap pengutipannya. Semenjak 2008 apabila naiknya kerajaan PR di Selangor, MAIS tetap dikendalikan orang-orang lama. Oleh itu, tidak khairanlah mengapa kecekapan kerajaan baru seolah-olah tidak mempunyai apa-apa kesan ke atas pentadbiran dan pengurusan MAIS. Lembaga Zakat Selangor yang dikawal dengan begitu cemburunya oleh MAIS tetap ditahap yang sama. Malahan, baru baru ini dengan pindaan Enakmen yang dibawa, MAIS menjadi semakin bebas dari kawalan kerajaan Negeri. Ini hanya menjamin bahawa ia tidak akan terkesan dengan dasar ketelusan dan kecekapan yang mewarnai pentadbiran PR. Ini amat sayang sekali kerana kedua-dua prinsip pengurusan tersebut adalah dituntut Islam.

MAINAN MAIS?

Pengamatan saya, MAIS, di bawah Dato’ Adzib kekal sebagai pusat pengaruh kelompok lama, ia itu UMNO dan dengan itu mempengaruhi JAIS, yang dianggap sebagai Jabatan suruhannya, untuk bertindak demi kepentingan UMNO. Kenyataan Dato’ Adzib baru-baru ini yang mengaitkan JAIS dan MAIS serta DYMM Sultan Selangor sebagai institusi-institusi yang berangkai satu sama lain dan tidak ada kena mengena dengan pentadbiran Negeri Selangor, jelas memperlihatkan sikap ingin membelakangkan kerajaan Negeri. Dato’ Adzib melalui kenyataan itu bagaikan mengambarkan dirinya sebagai ‘bayangan DYMM Sultan Selangor’ dan sebagai bayangan Sultan, tindakan beliau dan tindakan MAIS serta JAIS tidak boleh dipersoalkan.

Sehingga hari ini JAIS masih gagal mengemukakan laporan kepada Menteri Besar dan dengar khabarnya tidak dapat menamakan siapakah yang membuat aduan kepadanya mengenai peristiwa kristianisasi yang kononnya akan berlaku di DUMC yang membawa JAIS untuk ‘memeriksa’ DUMC pada 3hb Ogos yang lalu.

Namun, walau apa yang diinginkan pada asalnya melalui isu serbuan Gereja DUMC, tumpuan semua sekarang adalah terhadap MAIS, khususnya Lembaga Zakat Selangor yang dianggap telah gagal memenuhi peranannya secara berkesan. Tiada yang mengesahkan ketidak keberkesanan LZS sejelas tindakan Exco Ugama, Dato’ Dr. Hassan Ali, apabila beliau tampil ke depan untuk menawarkan khidmat khas bagi membantu golongan yang ‘diambang Kristianisasi’. Ini mengesahkan perlunya campur tangan EXCO ugama untuk membenteng akidah orang Islam daripada meminta bantuan atau dibantu oleh pihak gereja. Akan tetapi hanya untuk kes yang melibatkan mereka yang menerima atau ingin menerima bantuan dari Gereja! Bagi yang lain, yang istiqamah dengan pegangan akidah mereka sehingga tidak mendampingi Gereja, mereka terpaksa menikmati ‘kecekapan’ perkhidmatan lama.

PENYELESAIAN DARI PEMIKIRAN BERCELARU


Malangnya, tanpa disedari, tawaran Exco Ugama boleh menyebabkan lebih ramai orang Islam memohon bantuan dari Gereja atau mengugut untuk ke Gereja demi melayakkan diri untuk mendapat perkhidmatan Zakat secara segera! Dalam erti kata yang lain ‘terima kasih Gereja kerana menjadikan LZS semakin cekap!’

Sebenarnya apa yang patut dilakukan Exco Ugama adalah untuk meningkatkan kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan LZS secara menyeluruh tanpa dikaitkan dengan persoalan Gereja. Umat Islam tidak akan ke Gereja sekiranya perkhidmatan LZS cekap, berkesan dan mesra. Ini akan tercapai apabila semua pegawai LZS, termasuk pengarah dan pengurusannya, disedarkan akan amanah yang besar yang ditanggung oleh mereka. Peningkatan kecekapan dan keberkesanan akan hanya tercapai dengan membawa MAIS mendampingi corak pengurusan PR dan bukan sebaliknya. Ini akan hanya berlaku apabila anggota MAIS dirombak sehingga tidak lagi dijadikan kubu kelompok lama. Perlu dimasukkan muka-muka baru, ia itu muka-muka dari kalangan PR yang membawa falsafah ketelusan dan kecekapan serta kebertanggung jawaban.

Pada masa yang sama kekurangan yang wujud seperti kurangnya pusat rawatan penyakit Aids dan HIV yang dikendalikan oleh institusi Islam seperti MAIS, perlu ditangani. Adalah difahamkan NGO Harapan Kommuniti yang menganjurkan program makan malam di dewan DUMC pada malam tersebut merupakan NGO yang memberi sokongan material dan moral kepada mangsa dan keluarga HIV-AIDS. Ramai dari pesakit mereka adalah dari kalangan orang Melayu Islam. Mangsa HIV- AIDS yang sebahagian besar daripada mereka berbangsa Melayu dan beragama Islam mendapat sokongan rawatan dari mereka kerana tiada atau kurangnya NGO atau pusat sokongan atau rawatam sebegini yang diuruskan orang Islam. Ramai di antara sukarelawan NGO-NGO sebegini bukan dari kalangan orang Islam. Mangsa HIV-AIDS sering dipinggirkan oleh masyarakat dan juga tidak diberi perhatian serius oleh MAIS.

Janganlah kita bersikap hipokrit dengan menolak pesakit-pesakit ini sebagai ‘sampah masyarakat’ tetapi apabila pihak lain membantu mereka dan dengan itu mereka terpikat dengan kasih sayang yang ditunjukkan, maka kita menuduh pihak ini sebagai berniat jahat terhadap umat Islam! Sebaliknya perlu kita sediakan perkhidmatan yang diperlukan sambil berterima kasih atas bantuan yang telah diberikan selama ini.

AGENDA TERSEMBUNYI

Setelah satu bulan berlalu, kita masih tidak dapat melihat penyelesaian isu ini. MAIS berdiam diri dan tidak mengemukakan langkah MAIS seterusnya untuk menghadapi ‘ancaman’ Kristiniasasi ini. Selepas episod ‘pemeriksaan’ DUMC akhbar Melayu perdana termasuk Sinar (yang selama ini boleh dianggap salah satu akhbar yang agak objektif) telah memainkan isu Kristiniasasi yang mengancam akidah umat Islam sehinggakan menimbulkan ketegangan dan marah penganut Kristian dan Islam. Orang politik anti Pakatan pula cuba menggambarkan yang Kerajaan Negeri Selangor dibawah Pakatan Rakyat tidak mahu menyebelahi JAIS kerana takut hilang undi Kristian dan bukan Melayu dan kononnya kerana takut kepada DAP. UMNO tidak bersuara secara langsung tetapi NGO-NGO pro UMNO sibuk untuk menunjukkan bantahan terhadap kerajaan negeri. Semuanya menunjukkan keperihatinan terhadap ancaman akidah dan memberi gambaran orang Melayu Islam sedang berbondong-bondong akan murtad. Agenda pihak tertentu jelas untuk mengadu-domba umat Islam dengan Kristian sambil memberikan gambaran bahawa DAP adalah parti Kristian. Dengan itu mereka mengharapkan umat Islam akan bersatu menolak PR dan menyokong UMNO/BN dalam PRU ke 13 yang menjelang tiba.

Maka tidak khairanlah bantuan dari Gereja disifatkan sebagai ‘perangkap’ dan ancaman terbesar terhadap akidah umat Islam adalah Kristianisasi. Gendang dipalu mengikut apa yang diinginkan UMNO/BN. Hakikatnya, sekiranya ianya ‘perangkap’ sekalipun, maka LZS adalah pihak yang mendorong umat Islam memasukinya atas sebab ketidak-kecekapannya. Hakikat ini diakui oleh Exco Ugama sendiri melalui tindakannya.

Pada masa yang sama, adalah merupakan satu hakikat juga bahawa lebih ramai dikalangan umat Islam diancam penyakit kejahilan dan ketidak-taatan kepada ajaran Islam serta fahaman sekular dan perkauman yang turut boleh menyebabkan gugurnya syahadah mereka. Ancaman terhadap ummat Islam hasil dari fahaman-fahaman ini yang diperjuangkan UMNO/BN adalah lebih dahsyat dan lebih merbahaya kerana ianya boleh menyebabkan umat Islam memperlekehkan undang-undang Islam. Ini boleh membawa kepada kekufuran tanpa disedari.

KESIMPULAN

Sebagai rakyat Malaysia kita ingin melihat rakyat bersatu atas dasar saling hormat menghormati hak masing-masing. Kita ingin melihat wujudnya masyarakat yang bersifat saling berkasih sayang di mana semua pihak saling membantu satu sama lain dengan ikhlas tanpa mengira kaum ataupun ugama. Sifat saling bantu membantu perlu digalakkan bukan dihalang. Dari segi keikhlasan bantuan dan samada adanya udang disebalik batu, kita serahkan kepada Allah untuk menzahirkan. Sekiranya ianya wujud, di mana bantuan hanya diberi atas syarat meninggalkan ugama sendiri, maka Allah pasti akan dedahkannya. Dengan itu pihak yang mengambil kesempatan dan mengamalkan rasuah ugama ini boleh didakwa dan dihukum selayaknya.

Selagimana tiada bukti akan kelakuan sedemikian rupa, maka apa jua bantuan terhadap golongan miskin walau dari mana golongan sekalipun, amat sangat dihargai.

“Dan sekiranya mereka cenderung kepada perdamaian, maka cenderunglah kamu juga kepadanya dan bertawakkal kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar dan Maha Mengetahui.”

(Al-Anfal 61).

Dr Siti Mariah Mahmud


Mohamad Sabu dan Mat Indera
Zulkifli Sulong

MEMBACA transkrip ucapan timbalan presiden PAS, Haji Mohamad Sabu di Padang Menora, Pulau Pinang, 21 Ogos lalu membuat kita faham kenapalah Umno marah dan bimbang sangat dengan ucapan itu.

Rupanya, isu penting yang dibangkitkan oleh Mohamad adalah sejarah kemerdekaan negara ini. Mohamad memberikan andaian beliau kenapa sambutan kemerdekaan sejak kebelakangan ini hambar.

Puncanya, kata Mohamad adalah kerana rakyat terasa Umno telah menjadikan sambutan kemerdekaan negara seumpama sambutan memperingati perjuangan Umno sahaja.

"Sekarang kita ni dalam suasana nak sambut merdeka, kita tengok takda orang pun bawa bendera di kereta. Ada setengah tu kereta dia bubuh dekat 200 bendera, tu hak jenis masuk ayak (air) dalam kepala tu. Hak jenis tu ada tapi orang biasa, saya tak nampak pun, sebab rakyat tak berasa sambut merdeka, sambut merdeka seolah-olah perayaan Umno, betul ke dak?

"Sepatutnya tokoh pejuang kemerdekaan kena masuk dalam televisyen. Kalau nak buh Tunku Abdul Rahman, Datuk Onn pun takpalah (tetapi) kena letak juga Dr Burhanudin, kena letak juga Ustaz Abu Bakar Al Bakir, kena letak juga Datuk Ahmad Bustamam, kena letak juga Datuk Ibrahim Yaakob, kena letak juga perjuang-perjuang seperti Mat Kilau dan sebagainya, ini penentang-penentang British.

(Mohamad Sabu menunjukkan kandungan buku 'Pengukir Nama Johor' yang mencatatkan Mat Indera sebagai salah seorang heronya)

"Tapi bila merdeka, Tunku Abdul Rahman, Datuk Onn, Tunku Abdul Rahman, Datuk Onn. Kalau gitu Umno lah saja yang layak, betul ke dak?" kata Mohamad Sabu dalam ceramah itu.

"Ertinya sambut merdeka ni seolah-olah kepunyaan Umno. Sebab tu kita lihat tulisan-tulisan, blog-blog kebelakangan ni, anak-anak muda kata ...umph.. sambut buat apa. Bendera pun dia kata serupa bendera Amerika. Lagu Negaraku pulak,lagu Hawai. Kemudian diterjemahkan lagu jadi Terang Bulan di Indonesia, kemudian jadi lagu Negaraku.

"Mula-mula saya ingat budak-budak ni melawak. Hari tu anak saya tunjuk, dia bukak YouTube. Dia kata ayah dengak, ini lagu Terang Bulan di Indonesia, ini lagu Negaraku, hundred percent serupa. Ertinya lagu ni lagu diambik daripada lagu Terang Bulan, bukan lagu patriotik apa-apa pun. Sebab tu kita harap, takpalah dah guna pakai nak buat macamana," kata Mohamad.

Dalam ceramah itu jelas Mohamad tidak menafikan sumbangan tokoh-tokoh Umno itu tetapi yang dikesalkan oleh beliau adalah sikap media yang dikuasai Umno menggelapkan jasa pihak lain yang turut berjuang untuk kemerdekaan negara.

Bagi Umno, hanya perjuangan Umno sahaja menyebabkan negara kita merdeka. Hanya pemimpin Umno sahaja yang berjasa dalam memperjuangkan kemerdekaan negara.

Yang menarik juga, Umno melalui tukang-tukang tulis sejarah mengiktiraf mereka yang berjasa adalah mereka yang bersama dengan British yang menjajah negara kita. Mereka yang berjuang, bekerjasama dan bersekongkol dengan British adalah pejuang manakala penentang British adalah petualang.

Atas sebab itulah, Mohamad Sabu membawa balik cerita filem Bukit Kepong.

"Kita lihat cara yang dibuat itu memang banyak yang tak kena. Bila hari merdeka nanti tunjuklah filem Bukit Kepong, (dalam filem) Bukit Kepong, polis itu, polis British, hak serang Bukit Kepong tulah pejuang kemerdekaan, ketuanya Mat Indera, (seorang) Melayu.

"Tetapi semua sejarah itu ditutup. Jins Samsudin buat filem, Jins Samsudin tu Umno. Dalam cerita Bukit Kepong hak serang balai polis (rumah pasong nama ketika itu) tu penjahat, polis tu polis British, sebelum merdeka, negara kita diperintah oleh British. Tetapi dibuat filem yang hero hak pertahan balai polis (rumah pasong), hak serang tu pengganas. Padahal (yang hero) Mat Indera, ketua penyerang balai polis itu yang akhirnya dia dihukum gantung di Jail Taiping," kata Mohamad dalam ceramah itu.

Inilah ayat-ayat yang digunakan oleh Umno untuk menyerang Mohamad Sabu. Kononnya, Mohamad menghina polis dan memuji komunis. Padahal dalam ceramah itu tidak ada pun perkataan komunis yang disokong beliau.

Kini, Mohamad telah menemui sebuah buku yang asalnya didedahkan oleh seorang pembaca Harakahdaily, Mohamed Hadi al-Majwi, melalui tulisannya bertajuk 'Kerajaan Johor Mengiktiraf Ketokohan Mat Indera'.

Buku yang diterbitkan oleh Yayasan Warisan Johor bertajuk "Pengukir Nama Johor" menyenaraikan Mat Indera sebagai salah seorang hero Johor. Di Johor, yayasan ini umpama Jabatan Muzium Negeri Johor kerana Johor tidak ada jabatan muzium ini. Ia adalah satu jabatan kerajaan di Johor.

Melalui buku ini, sejarah perjuangan Mat Indera memperjuangkan kemerdekaan dicatatkan dengan baik sekali oleh penulis buku ini.

Buku ini adalah hasil karya pelbagai penulis, tetapi biografi Mat Indera ditulis oleh Ismail Adnan, bekas guru kanan yang pernah menjadi Timbalan Pengarah, Institut Kepimpinan dan Latihan Semangat Datuk Onn.

Buku ini juga telah disunting oleh Profesor Datuk Abu Bakar A. Hamid, bekas Profesor di Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya dan Md Ismail Zamzam, Tokoh Guru Berjasa Johor 2002. Prakata buku ini pula ialah daripada Menteri Besar Johor sendiri, Datuk Abdul Ghani Othman.

Jika Umno dan medianya terus mengatakan Mat Indera komunis dan menyifatkan Mohamad Sabu sebagai penyokong komunis maka tuduhan Umno itu tidak patut berhenti di situ.

Umno juga mesti menuduh menteri besar Johor sekarang, Datuk Ghani Othman yang memberikan kata-kata aluan untuk buku ini sebagai penyokong komunis.

Umno juga perlu menuduh Ismail Adnan, bekas guru kanan yang pernah menjadi Timbalan Pengarah, Institut Kepimpinan dan Latihan Semangat Datuk Onn juga sebagai penyokong komunis kerana menulis bahawa Mat Indera adalah pejuang kemerdekaan dan bukannya komunis.

Di samping mereka berdua, Umno juga perlu menuduh Profesor Datuk Abu Bakar A. Hamid, bekas Profesor di Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya dan Md Ismail Zamzam, Tokoh Guru Berjasa Johor 2002 sebagai penyokong komunis juga kerana mereka berdualah yang menyunting buku itu.

Dan yang lebih penting lagi, Umno kena mendakwa dan membuat laporan polis terhadap Yayasan Warisan Johor kerana menerbitkan buku ini.

Kepada Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yasin pula, beliau perlu mengkaji balik tuduhannya kepada Mohamad Sabu dan Mat Indera khasnya. Ini kerana, ayahanda beliau, Haji Mohamad Yasin adalah guru agama kepada Mat Indera.

Muhyidin kena mendakwa ayahandanya mengajar ilmu salah bahkan diserap fahaman komunis kerana telah menyebabkan Mat Indera menjadi komunis.

Kalau kita pergi lebih jauh lagi, kakak Muhyidin yang hampir berkahwin dengan Mat Indera juga patut didakwa oleh Muhyidin kerana pengaruh beliaulah menyebabkan Mat Indera jadi komunis jika benar Mat Indera komunis.

Semua ini tidak terlepas dari Umno dan benarlah apa yang dikatakan Mohamad Sabu, Umno menggali kuburnya sendiri dalam isu ini dan "saya mahu tabalkan MB Johor baharu dari PAS selepas pilihan raya umum akan datang," kata Mohamad Sabu sambil menepuk bahu seorang pemimpin PAS yang berasal dari Johor.


Mavi Marmara: Mapim bantah laporan PBB
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 6 Sept: Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) menyuarakan bantahan dengan sekeras-kerasnya Laporan Suruhanjaya Palmer PBB berhubung serangan tentera Israel ke atas kapal Mavi Marmara.

Setiausaha agungnya, Mohd Azmi Abdul Hamid (gambar) berkata, laporan PBB itu merumuskan bahawa sekatan itu “adalah langkah keselamatan yang sah bagi mencegah senjata memasuki Gaza melalui laut.”

"Mapim mengutuk laporan itu dan menolak penemuan itu kerana ia dengan jelas bahawa laporan itu telah dilunturkan akibat tekanan Israel dan Amerika Syarikat," tegasnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Berikut kenyataan penuh beliau.

Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) menyuarakan bantahan dengan sekeras-kerasnya Laporan Suruhanjaya Palmer PBB berhubung serangan tentera Israel ke atas kapal Mavi Marmara.

Laporan PBB itu merumuskan bahawa sekatan itu “adalah langkah keselamatan yang sah bagi mencegah senjata memasuki Gaza melalui laut.”

MAPIM mengutuk laporan itu dan menolak penemuan itu kerana ia dengan jelas bahawa laporan itu telah dilunturkan akibat tekanan Israel dan Amerika Syarikat.

Laporan itu jelas memalukan terhadap prinsip asas keadilan antarabangsa dan perlindungan terhadap hak asasi manusia. Laporan itu jelas menggambarkan sikap hipokrit sebenar di pihak PBB yang tunduk kepada tekanan Amerika Syarikat dan Israel.

Untuk menerima laporan berdasarkan sekatan haram oleh kuasa asing ke atas negara berdaulat sama seperti untuk menerima dan menghalalkan sebarang pendudukan oleh rejim luar terhadap negara lain.

Laporan PBB oleh Suruhanjaya Palmer berhubung pembunuhan di atas kapal Mavi Marmara seharusnya mengenal pasti fakta bahawa pada 31 Mei 2010, tentera komando Israel dengan sengaja dan berniat jahat menceroboh kapal Freedom Flotilla di kawasan perairan antarabangsa yang membawa bantuan kemanusiaan untuk penduduk Gaza yang dikepung.

Dalam proses itu, mereka membunuh sembilan warganegara Turki yang berada di atas kapal Mavi Marmara dan mencederakan yang lain serta menangkap semua orang yang berada di atas kapal itu.

Ia merupakan serang yang telah dirancang dengan teliti terhadap aktivis kemanusiaan yang tidak bertindak ganas dan tidak bersenjata yang cuba untuk memecah sekatan haram Israel bagi menyampaikan bantuan penting. Mengakibatkan pembunuhan yang kejam.

Kami mempersoalkan kredibiliti laporan memandangkan apa yang berlaku disaksikan oleh seluruh dunia. Drama keganasan, tembakan dan memukul orang awam di atas kapal Mavi Marmara oleh tentera Israel direkodkan pada waktu sebenar dan tiada siapa yang berakal waras dapat menafikan pembunuhan beramai-ramai yang dilakukan itu.

Tiada asas bagi pesuruhjaya itu untuk merumuskan bahawa Israel mempunyai hak untuk mempertahankan diri sendiri dan memberikan alasan terhadap tindakan dengan menerima ia sebagai langkah keselamatan yang sah.

Jika ini diterima maka ia bermakna kini PBB mengakui sekatan ke atas Gaza oleh Israel yang pada hakikatnya menunjukkan kenyataan yang kuat ke atas menghalalkan tindakan Israel ke atas Gaza.

Isu asasnya adalah jelas. Pertama sekali ialah sekatan haram ke atas Gaza adalah bertentangan sama sekali dengan undang-undang antarabangsa. Kedua kapal Mavi Marmara jelas berada di dalam kawasan perairan antarabangsa apabila Israel melancarkan serangan ganas dan tidak bertamadun itu. Ketiga serangan itu dilakukan terhadap orang awam yang tidak bersenjata di atas kapal Mavi Marmara itu.

Laporan yang mengambil masa hamper setahun itu merumuskan kesahihannya untuk diterima sebagai laporan yang boleh dipercayai. Memandangkan Israel telah menggunakan keganasan yang berlebihan adalah penjelasan yang melunakkan daripada dasar yang tidak berperikemanusiaan dan ganas sebenar Israel menyebabkan masalah terhadap Gaza dan semua rantaian misi kemanusiaan untuk membebaskan Gaza.

Ia seharusnya sudah mencukupi untuk mendapatkan pengakuan daripada penumpang yang selamat bahawa semua rundingan untuk membenarkan laluan selamat oleh misi bantuan kemanusiaan tidak bersenjata ke Gaza berhadapan dengan tindakan ganas oleh tentera Israel dengan arahan menembak untuk membunuh.

Rakyat Malaysia yang terselamat dalam kejadian itu boleh menjadi saksi dengan merakamkan semula bagaimana lapan rakyat Turki ditembak dan belia Amerika ditembak dalam jarak dekat lebih 12 kali di bahagian belakang dan hadapan. Rakaman itu juga menyaksikan bagaimana beliau didera, dipukul, ditendang dan dipijak sebelum mereka menembaknya.

Bukti forensik juga menunjukkan kebanyakan mangsa yang mati ditembak beberapa kali, termasuk di belakang atau pada jarak yang dekat tidak diambilkira dalam bahan yang dikemukakan oleh Israel.

MAPIM mengutuk dengan sekeras-kerasnya laporan itu dan menolak penemuan itu memandangkan laporan itu dengan jelas telah dilunakkan terhadap tekanan Israel dan Amerika Syarikat.

Laporan itu telah menolak isu asas paling utama dan ia adalah sekatan haram oleh Israel ke atas Gaza.

Di bawah undang-undang antarabangsa dan Amerika Syarikat, sekatan adalah tindakan perang, yang didefinisikan sebagai:

O mengepung negara atau objektif dengan tindakan ganas;

O langkah untuk mengasingkan musuh;

O mengepung dan pengepungan;

O mencegah laluan masuk atau keluar bekalan, pasukan tentera, atau bantuan dalam masa atau sebagai tindakan perang; dan

O tindakan peperangan laut untuk menyekat laluan kepada kawasan pantai musuh dan menafikan kemasukan semua kapal dan kapal terbang.

Palestin yang diduduki tidak mendedahkan ancaman kepada Israel. Di masa lalu, Israel mengakuinya. Hasilnya, mengenakan sekatan mencabul Piagam PBB dan undang-undang antarabangsa dan undang-undang Amerika Syarikat. Ia juga satu tindakan keganasan secara haram di bawah Piagam Nurembeg yang menyatakan “jenayah antarabangsa tertinggi terhadap keamanan.”

Pada September lepas, Majlis Hak Asasi Manusia PBB (UNHRC) mengeluarkan penemuan yang mengutuk, yang “merumuskan bahawa siri pencabulan undang-undang antarabangsa, termasuk undang-undang hak asasi manusia dan kemanusiaan antarabangsa, telah dilakukan oleh tentera Israel sewaktu memintas flotilla dan ketika menahan penumpang di Israel sebelum dihantar pulang.”

Laporan itu seharusnya mengemukakan bahawa di bawah undang-undang konflik bersenjata, sekatan juga haram jika:

(a) Tujuan utamanya ialah untuk memastikan penduduk awam kelaparan atau menafikan keperluan penting untuk hidup; atau

(b) Kemusnahan terhadap orang awam atau mungkin dijangka berlebihan dalam hubungan yang konkrit atau penyertaan dengan kelebihan ketenteraan secara langsung.

Dalam perkataan lain, tiada sekatan dibenarkan jika ia membahayakan orang awam. Israel telah melakukannya dengan berniat jahat untuk tempoh lebih empat tahun, secara kolektif menghukum penduduk Gaza secara haram, di sebalik mengakui bahawa tiada ancaman keselamatan yang wujud.

HRC berkata campur tangan Israel adalah tidak mengikut undang-undang “memandangkan tidak terdapat asas perundangan bagi tentera Israel untuk melakukan serangan dan memintas di kawasan perairan antarabangsa.”

Tambahan lagi, dengan berbuat demikian Israel “wajib” untuk menghormati undang-undang antarabangsa dan “kewajipan terhadap hak asasi manusia antarabangsanya” sendiri.

Oleh yang demikian, HRC merumuskan bahawa penggunaan pasukan itu “keterlaluan, tidak seimbang, berlebihan, tidak wajar dan mengakibatkan pembunuhan yang tidak dapat dielakkan sepenuhnya dan mencederakan sebilangan besar penumpang awam.”

Tambahan lagi, Israel cuba “ menghilangkan atau memusnahkan bukti,” di samping memalsu serta mereka versi sendiri termasuk video palsu dan bahan lain yang dipalsukan.

Kami merasa amat kesal terhadap jenayah yang tidak dapat dipertikaikan lagi terhadap kemanusiaan dan sebagai Setiausaha Agung PBB amat memalukan sekali, dengan suruhanjaya yang pro Israel, mempersendakan keadilan dan kredibiliti anda sendiri dalam proses ini.

Untuk perhatian bahawa bekas Perdana Menteri New Zealand, Geoffrey Palmer mempengerusikan pasukan siasatan bersama dengan Presiden Colombia, Alvaro Uribe sebagai naib pengerusi. Rekodnya yang teruk ketika memegang jawatan dan kesalahan terhadap hak asasi manusia seharusnya secara automatik tidak melayakkannya untuk menduduki jawatan itu.

Beliau tercemar dengan rasuah dan skandal yang berkait rapat dengan kartel dadah Negara itu dan pasukan penembak mati separa tentera. Hasilnya beliau bertanggungjawab secara langsung bagi pembunuhan beribu ahli kesatuan sekerja, campesinos, pekerja hak asasi manusia, wartawan, dan penentang lain terhadap negara pengganas Colombia dan hubungan dengan penjajahan Amerika Syarikat.

Malangnya beliau telah dilantik untuk memutuskan sama ada komado Israel melakukan jenayah kerana Presiden Colombia merupakan penyokong terhadap jenayah Israel dan Amerika Syarikat.

Mereka merasa bercampur-baur antara membebaskan pembunuhan kejam Israel dan mengutuk kepungan haram.

Laporan PBB “ mendapati apabila komando Israel mendarat di atas kapal Mavi Marmara mereka berdepan ‘penentangan ganas dan terancang daripada kumpulan penumpang’ dan oleh sebab itu memaksa mereka untuk menggunakan kuasa bagi melindungi mereka sendiri.”

Bagaimanapun, penggunaan “berlebihan dan tidak munasabah” menyebabkan kematian dan kecederaan serta layanan yang mendera penumpang oleh Israel.

Laporan itu juga dengan keras mengkritik penganjur flotilla, menyatakan “mereka bertindak cuai dalam usaha untuk memecah kepungan tentara laut,” dengan menambah bahawa “ terdapat persoalan yang serius mengenai kelakuan, keadaan sebenar dan objektif penganjur flotilla terutama sekali IHH (pertubuhan kebajikan Turki). Penekanan juga terhadap Turki yang dikatakan boleh melakukan sesuatu yang lebih lagi untuk mempengaruhi rakyatnya untuk tidak menyertainya.

Tidak sepertimana yang dijelaskan di atas:

(1) Kepungan ke atas Gaza adalah haram. Mengatakan sebaliknya adalah tidak wajar. Sama ada Hamas, kumpulan penentangan Palestin lain atau Pihak Berkuasa Palestin yang mengancam Israel, kecuali dalam mempertahankan diri tehadap serangan Israel sepertimana yang dibenarkan oleh undang-undang antarabangsa.

(2) Semua peserta flotilla tidak bersenjata, aktivis hak asasi manusia yang tidak ganas. Mereka diserang dengan ganas di perairan antarabangsa. Tambahan pula, komando Israel mensasarkan rakyat Turki untuk dibunuh. Mereka mengenal pastinya dan menembaknya beberapa kali dengan kejam pada jarak yang dekat.

(3) HRC meneliti bukti yang sama, mengesahkan Israel bersalah melakukan jenayah.

Kami menuntut tindakan undang-undang perlu diambil terhadap pegawai Israel yang bertanggungjawab termasuk Netanyahu, Menteri Pertahanan Ehud Barak, bekas Ketua Pasukan Tentera Gabi Ashkenazi, dan Komander Tentera Laut Admiral Eliezer Marom.

Pengampunan tidak boleh diterima. Sekali lagi Israel terlepas daripada tindakan, bebas untuk melakukan lebih banyak jenayah peperangan dan kemanusiaan di samping apa yang berlaku setiap hari di Gaza, Tebing Barat dan Baitulmuqadis Timur.

Ia perlu dihentikan segera, hapuskan sekatan ke atas Gaza, pendudukan Israel dan memberikan kenegaraan kepada Palestin sepenuhnya serta keahlian penuh PBB pada bulan ini apabila Perhimpunan Agung PBB bersidang kelak.

Kami menuntut tindakan Israel yang tidak pernah mematuhi undang-undang mestilah dihentikan dengan segera melalui Mahkamah Antarabangsa. Sebarang tindakan yang telah dilakukan oleh Israel terhadap Negara berdaulat mestilah boleh disaman melalui Mahkamah Antarabangsa bagi mendapatkan ganti rugi dan bagi mendapatkan perintah menyekat sementara untuk menghentikannya.


Ahli akademik jangan terpedaya propaganda Umno
Khairil Abdul Rahim

KUANTAN, 6 Sept: PAS Pahang menggesa agar cendekiawan Melayu dan ahli-ahli akademik tidak mudah terpengaruh dengan propaganda Umno atau cuba mengampu dengan memutar belitkan sejarah.

Ketua Penerangan PAS Pahang, Suhaimi Saad, berkata golongan tersebut sepatutnya bersifat merdeka dan tidak tenggelam bersama Umno yang hanya menggunakan mereka apabila terdapat kepentingan kepada parti itu.

Beliau mengulas kenyataan editor buku 'Pengukir Nama Johor', Prof Datuk Abu Bakar Hamid dalam akhbar Utusan Malaysia hari ini yang membidas kenyataan Timbalan Presiden PAS, Mohammad Sabu yang menggunakan fakta buku tersebut dalam isu Mat Indera.

Akhbar tersebut memetik katanya "dakwaan bahawa buku Pengukir Nama Johor yang diterbitkan Yayasan Warisan Johor (YWJ) pada 2004 menyokong kenyataan (Mohd Sabu), sebaliknya tidak menyatakan Muhammad atau Mat Indera sebagai pejuang kemerdekaan tetapi mengajak rakyat menilai siapa sebenarnya Mat Indera."

Menurut Suhaimi, beliau meneliti baris demi baris ayat dalam buku Pengukir Nama Johor. Perenggan akhir rencana berkaitan Mat Indera mencatatkan:

“Dia rela mempertahankan nyawa demi memperjuangkan hak kedaulatan sebuah negara yang terbelenggu oleh rantai penjajah. Justeru Mat Indera sewajarnya diabadikan nama sebagai pejuang bukan petualang”.

“Bukankah penutup ini sudah cukup jelas menyimpulkan bahawa Mat Indera adalah pejuang kemerdekaan?” soalnya.

Justeru, beliau mencadangkan Prof Datuk Abu Bakar membaca kembali baris demi baris setiap tokoh dalam buku itu terutama Mat Indera.

“Jangan hanya sekadar mencari glamour meletakkan nama sebagai editor tanpa membaca buku tersebut. Jangan jadi cendikiawan yang gila publisiti untuk mendapat nama dalam buku ilmiah tanpa meneliti dan membaca buku tersebut.

“Kajian ilmiah sejarah adalah milik rakyat dan negara ini, ia mesti pertahankan. Mempertikaikan bahan sejarah yg dieditorkan oleh diri sendiri adalah jenayah akademik. Pakar sejarah tak sepatutnya melacurkan sejarah sehingga ia dilihat hina oleh rakyat,” katanya.

Beliau menyeru supaya jadilah ahli akademik yang merdeka dan tidak tenggelam bersama kebodohan Umno.

Tambah Suhaimi, sebelum ini Profesor Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim, seorang yang juga dikenali sebagai tokoh sejarah terkemuka tanah air mengatakan Mat Indera bukan anak tempatan dan berasal dari Indonesia.

Namun selepas itu, adik Mat Indera yang masih hidup mengesahkan Mat Indera dilahirkan pada tahun 1920 di Kampung Gombak, Peserai, Batu Pahat, Johor.

Sementara itu, Suhaimi turut menemui artikel bertajuk ‘Kopi kecubung tewaskan kekebalan Mat Indera’ yang disiarkan dalam akhbar Berita Harian bertarikh 13 Disember 2010 yang mengesahkan Mat Indera bukan pengkhianat bangsa sebagaimana didakwa Umno melalui lidah rasminya Utusan Malaysia.

Artikel tersebut boleh dilayari di alamat: http://www.bharian.com.my/articles/KopikecubungtewaskankekebalanMatIndera/Article/


‘Pada hakikat British jajah kita’
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 6 Sept: Pakar perlembangaan Prof Abdul Aziz Bari (gambar) berkata meskipun negeri-negeri Melayu bukan atau tidak pernah dijajah oleh British, tetapi pada hakikatnya telah “dijajah kerana pentadbiran negeri dikawal” oleh kuasa Eropah itu sehingga negara merdeka lima dekad lalu, lapor The Malaysian Insider.

“Pendeknya dari segi teknikal memang negeri-negeri Melayu bukan atau tidak pernah dijajah... hatta pentadbiran agama pun dipantau oleh British,” kata beliau dalam reaksi kepada The Malaysian Insider hari ini.

“Secara teknikal memang betul bahawa kita tak pernah dijajah; negeri-negeri Melayu hanya negeri lindungan. Hanya Melaka, Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak yang pernah dijajah,” kata beliau.

Bagaimanapun menurut ahli akademik ini, negeri-negeri Melayu bukan negeri yang bebas dan berdaulat kerana mereka tidak bebas mengadakan hubungan luar.

“Raja-raja, contohnya, dipaksa menerima kejatuhan Empayar Uthmaniah yang dihancurkan oleh British dan sekutu-sekutunya pada 1924. Ini semua berlaku kerana Raja-raja di bawah tangan British meskipun mereka tidak dijajah.

“Selain itu meskipun di sisi undang-undang, yakni secara teknikalnya, mereka berdaulat kita semua tahu dasar dan undang-undang semuanya ditentukan oleh British,” kata beliau sambil menambah, Prof Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim tidak harus membesar-besarkan kedudukan teknikal itu sehingga menafikan hakikat yang berlaku ketika itu.

Aziz mengulas mengenai kritikan beberapa pihak ekoran pandangan tokoh sejarah itu bahawa negara ini sebenarnya tidak pernah dijajah oleh British, sebaliknya berada di bawah naungan negara Eropah itu.

Khoo melahirkan pandangan itu dalam satu temu bual dengan akhbar arus perdana kelmarin ketika kontroversi berkaitan kenyataan Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu hangat diperkatakan sehingga ada yang mahu fakta sejarah diteliti semula.

Negara akan menyambut ulang tahun kemerdekaan ke-54 bersama hari pembentukan Malaysia — buat julung kali pada 16 September ini.

Menjawab soalan mengenai kenyataan Mohamad bahawa Allaharham Datuk Onn Jaafar dan Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj bukan pejuang kemerdekaan sebenar kerana mereka pegawai British, Khoo berkata: “Mereka tidak pernah bekerja dengan British. Kerajaan Melayu tidak pernah menjadi jajahan British. Kerajaan Melayu dulu secara rasmi dikenali sebagai Negeri Melayu Naungan iaitu di bawah perlindungan British, tetapi tetap diperintah oleh Raja.”

Katanya, kehadiran British adalah berasaskan perjanjian dengan raja setiap kerajaan dan pegawai British ditugaskan menjalankan pentadbiran, kedaulatan tetap pada raja.

“Maksudnya dari segi undang-undang, British tidak pernah menjajah kerajaan Melayu, hanya Negeri-Negeri Selat yang dikenali sebagai Tanah Jajahan Mahkota British. Pegawai British utama di Negeri-Negeri Selat dikenali sebagai gabenor, padahal kedudukan pegawai yang sama di kerajaan Melayu dikenali sebagai Pesuruhjaya Tinggi. Gabenor Hugh Clifford dalam ucapannya kepada Majlis Persekutuan pada Januari 1949 mengatakan apabila beliau merujuk kepada kerajaan Melayu: ‘They were, they are and they must remain Malay states. These states were when our cooperation in government was first invited Mohamedan monarchies. And such they are today. We have neither the right nor the desire to vary the system of government’,” katanya lagi.

Kata beliau, dalam undang-undang ada dua keadaan iaitu ‘de jure’ dan ‘de facto’.

“Datuk Onn mula-mula bekerja dengan kerajaan Johor dan Tunku dengan kerajaan Kedah. Mereka bekerja di negeri yang dianggap Negeri Melayu Tidak Bersekutu iaitu Raja masih ada banyak autonomi.

“Selepas perang, mula-mula Datuk Onn kemudian Tunku diterima oleh British sebagai presiden Umno yang diakui British sebagai parti politik orang Melayu. Oleh sebab orang Melayu menentang Malayan Union, British tidak melaksanakan Malayan Union. British selanjutnya berunding dengan Raja-Raja juga Umno untuk menentukan sistem lebih sesuai,” kata Khoo lagi dan menambah, “akibatnya pada Februari 1948, Persekutuan Tanah Melayu diwujudkan.”

Mengulas lanjut, Aziz berkata, Khoo perlu faham beza antara kedudukan teknikal dan formal dengan kenyataan atau hakikat, yakni sesuatu yang benar-benar berlaku.

“Sama seperti hari ini, Raja-raja adalah ketua agama. Soalnya apakah mereka benar-benar ketua agama dalam erti kata yang sebenar? Tidakkah pentadbiran agama dijalankan oleh kerajaan?” kata beliau lagi.

Buku Pengukir Nama Johor bukti Umno bohong
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 6 Sept: Para pemimpin Umno jelas terbukti memutarbelitkan sejarah, khususnya mengenai Mat Indera, berdasarkan beberapa bukti termasuk buku bertajuk Pengukir Nama Johor yang diterbitkan oleh Yayasan Warisan Johor pada tahun 2004 lalu.

Buku yang ditulis oleh dua orang ahli sejarah itu, Abu Bakar A Hamid dan Mad Ismail Zamzam jelas mencatatkan Mat Indera adalah pejuang kemerdekaan dan tokoh agama yang disegani, malah tidak terlibat langsung dengan perjuangan komunis.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu menegaskan, dengan itu, tindakan para pemimpin Umno mencetuskan isu itu tidak akan mendatangkan sebarang keuntungan kepada parti itu, malah ia ternyata akan menimbus Umno ke dalam lubang yang digalinya sendiri.

Menurut beliau, buku Pengukir Nama Johor itu setebal 170 muka surat, manakala kata-kata aluannya ditulis oleh Menteri Besar Johor sendiri, Datuk Abdul Ghani Othman.

Katanya, buku tersebut boleh dibaca oleh sesiapa sahaja dan ia diterbitkan sejak tahun 2004 yang sepatutnya turut dijadikan rujukan oleh para pemimpin Umno sebelum memperkatakan tentang sejarah perjuangan Mat Indera.

"Tetapi sesetengah pemimpin Umno sendiri mungkin tak tahu mengenai penerbitan buku itu dan tidak pernah membacanya sehingga menyebabkan mereka buta sejarah.

"Kini, mereka telah menyelewengkan fakta sejarah dan menggelapkan sejarah, walaupun sejarah mengenai Mat Indera tercatat dengan jelas dalam buku itu yang turut membabitkan pemimpin Umno sendiri dalam penerbitannya," katanya pada sidang media di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, di sini, hari ini.

Sesudah membuat kesilapan mengenai sejarah perjuangan Mat Indera, menurut beliau, para pemimpin Umno kini terus membuat kesilapan lebih jauh dengan perancangannya untuk mengadakan 'road show' bagi menerangkan kepada orang ramai mengenai Mat Indera yang dikatakan terlibat dengan perjuangan komunis oleh mereka.

"Kita difahamkan, 'road show' itu akan diadakan oleh Pemuda Umno. Tetapi dalam hal ini, jika mereka mengadakan 'road show' sekalipun, mereka tetap gagal mempengaruhi orang ramai mengenai fakta sejarah yang diselewengkan itu kerana orang ramai sudah tahu siapa Mat Indera yang sebenarnya yang sememangnya tidak terlibat langsung dengan perjuangan komunis," tegasnya.

Turut hadir pada sidang media itu Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali, Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Dr Dzukefly Ahmad.

Sementara itu, dalam buku Pengukir Nama Johor, antara lain dicatatkan, dalam sejarah perjuangan menentang penjajahan dan mencapai kemerdekaan Tanah Melayu, banyak tokoh yang telah terkorban demi bangsa dan negara, dikenang sebagai patriot tanah air seperti Datuk Bahaman dan Mat Kilau (Pahang), Datuk Dol Said (Melaka), Tok Janggut (Kelantan), Mat Salleh (Sabah), Datuk Maharajalela (Perak) dan Rosli Doby (Sarawak).

Mereka berjuang untuk kebebasan hak dan kemerdekaan negara. Namun begitu, mereka dianggap oleh penjajah sebagai penderhaka dan petualang yang mengancam keselamatan negara dan kerana itu mereka bukan sahaja perlu ditentang habis-habisan, malah dilenyapkan sama sekali daripada wujud di muka bumi ini.

Mereka tidak sekadar diburu, tetapi juga orang-orang yang hampir dan rapat dengan mereka turut diancam, digertak, diugut dan dimalukan.

Selain itu, propaganda memburuk-burukkan peribadi mereka disebarluaskan sehingga sesetengah anak negeri terpedaya dengan pembohongan itu.

Di negeri Johor terdapat seorang pejuang bangsa dan negara yang telah diberi imej buruk oleh penjajah Inggeris. Pihak Inggeris telah berjaya mempengaruhi pemikiran rakyat Tanah Melayu bahawa seorang manusia Melayu beragama Islam yang kuat pegangan agamanya bernama Mat Indera itu adalah seorang penderhaka kepada negara, membelakangkan ajaran agama Islam serta menjadi pengganas komunis yang kejam dan tidak berperikemanusiaan.

Orang-orang yang rapat dan mengenali peribadi Mat Indera secara dekat menafikan pembohongan tersebut. Mereka tidak mempercayai bahawa itulah sifat-sifat Mat Indera.

Mereka mempersoalkan bagaimana dengan sekelip mata sifat-sifat terpuji Mat Indera boleh bertukar kepada sifat-sifat keji.


Umno BN cuba alih isu jual kewarganegaraan
Harakahdaily

PARIT BUNTAR, 6 Sept: Isu sejarah yang membabitkan Mat Indera dan kematian Noramfaizul Mohd Nor di Somalia sedikit sebanyak telah mengalihkan perhatian negara terhadap hal perbuatan Umno BN menjual kewarganegaraan kepada pendatang asing tanpa izin (Pati) dan pemilik MyPR.

“Bagi saya Umno BN cuba sedaya upaya membenamkan isu penting ini, mereka dingatkan supaya jangan pandang sebelah mata terhadap kemampuan Pakatan bagi menangani kerja-kerja kotor BN yang perkuda SPR dan juga JPN bagi menambah jumlah pengundi hantu BN menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) 13 nanti,” kata Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak, Drs Khalil Idham Lim (gambar) dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini.

Katanya, isu pilihan raya yang adil tetap menjadi asas perjuangan Pakatan Rakyat memandangkan PRU sudah semakin hampir, petunjuk makin jelas di mana-mana, antaranya jalan di kampung kebanyakannya sudah siap hampir 100% diturap dengan tar yang baru.

Tambahnya, gula-gula politik makin giat diagih tatkala menjelang 1 Syawal baru-baru ini dengan jolokan duit raya menjadi petanda bahawa BN amat terdesak untuk meraih undi daripada rakyat.

Lidah Umno iaitu Utusan, ujarnya sanggup memutar belit kenyataan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu yang didakwa mengiktiraf komunis yang menyerang Rumah Pasung Bukit Kepong sebagai pejuang kemerdekaan sejati dalam ucapannya .

“Tetapi amat malang buat Umno BN kerana isu ini umpama sedang menggali kubur mereka (BN) sendiri, kerana fakta sejarah tidak boleh ditipu di mana ia telah dibukukan cuma tidak diajar secara menyeluruh di sekolah-sekolah,” katanya yang juga Adun Titi Serong.

Beliau berkata, dokumentasi tentang sejarah itulah yang dengan sendirinya mendedahkan siapakah sebenarnya Umno.

Meneuutnya, dan apabila rakyat tahu akan hal itu, sudah pasti parti yang dikatakan sebagai pembela bangsa akan ditolak oleh ahlinya sendiri.

Negara juga, ujarnya telah dikejutkan dengan kematian seorang wartawan Bernama yang menyertai misi bantuan kemanusiaan di Somalia sebagai wakil media.

“Sekali lagi isu ini telah menjelaskan kepada negara bahawa kerajaan pimpinan Najib Razak tidak serius dalam hal keselamatan nyawa rakyatnya,” ujarnya lagi.

Baginya, segala peristiwa dan juga isu yang berlaku itu merupakan tipping point buat rakyat Malaysia untuk berubah daripada mengundi BN kepada mengundi Pakatan Rakyat pada PRU 13 nanti.

“Lakukan perubahan besar ini dengan undi anda bagi menjelaskan kepada dunia bahawa Malaysia punyai sejarah dan nilai yang amat berharga iaitu jati diri anda sebagai warga negara yang berdaulat dan punya hak untuk menukar kerajaan.

“Rakyat mestilah menjadi guru kepada Umno BN yang sudah sangat alpa kepada amanah yang sentiasa dikhinati sejak 54 tahun. Mereka adalah pengkhianat kepada agama, negara dan bangsa mereka sendiri,” ujarnya.

Tiada ulasan: