Rabu, 7 September 2011

KAEDAH MENCARI KEBENARAN...BANYAK VERSI...BANYAK CERITA BERBELIT2...HANYA SATU JE BETUL...MUSTAHIL SEMUA BETUL..ATAU SEMUANYA BOHONG...ATAU DISEMBUNYI

'Misi dikawal tentera, bukan pasukan upahan'
Salhan K Ahmad
Sep 6, 11
4:09pm

Presiden Kelab Putera 1Malaysia, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim berkata, keselamatan misi bantuan kemanusiaan ke Somalia, yang mengorbankan petugas media Malaysia pada Jumaat lalu, dikawal sepenuhnya pasukan bersenjata negara berkenaan.

Pasukan berkenaan merupakan anggota polis dan tentera Somalia dan bukan pasukan bersenjata upahan, katanya ketika ditanya dalam satu sidang media hari ini.

"Pasukan keselamatan adalah kerajaan dia. Ada 60 orang menjaga kami, tentera dan polisnya. Itu sebab kita tidak pernah mendapat sebarang ancaman atau ugutan malah mereka raikan lagi kedatangan kami.

putera umno kpg attap abdul azeez pc 040708 03"Di hotel ada lagi 30 (orang anggota bersenjata), sekeliling hotel, menjaga kami di luar dan di dalam hotel," katanya lagi.

Abdul Azeez, (kanan) yang mengetuai misi berkenaan, menjelaskan bahawa beliau juga telah mematuhi sepenuhnya arahan serta prosedur operasi standard yang ditetapkan Somalia.

Beliau juga mematuhi nasihat yang diberikan pasukan berkenaan bahawa anggota misi berkenaan tidak perlu memakai jaket kalis peluru.

"Saya tanya beberapa kali berkenaan baju kalis peluru dengan kepimpinan mereka. Mereka kata tidak perlu," katanya lagi dalam satu majlis bagi meraikan petugas yang menyertai misi berkenaan di Kuala Lumpur.

Jelasnya, anggota daripada misi yang disertai orang kenamaan (VIP) serta NGO beberapa negara Arab lain termasuk Turki, Qatar dan Sudan juga tidak memakai baju kalis peluru.

"Ada juga media daripada negara mereka datang buat liputan. Tak ditembak pun. Tapi ini takdir Ilahi," katanya lagi.

Selain itu, anggota misi berkenaan ditetapkan supaya sering menukar kenderaan dan tidak meletakkan sebarang tanda di kenderaan berkenaan supaya tidak dikenalpasti sebagai sasaran serangan, kata Abdul Azeez lagi.

Beliau juga tegas menafikan bahawa kawalan pasukan bersenjata berkenaan menyebabkan konvoi tersebut menjadi sasaran.

Ketika ditanya, Abdul Azeez berkata misi bantuan oleh pasukan lain, termasuk Mercy Malaysia juga dikawal pasukan bersenjata.

Noramfaizul Mohd Nor storyAbdul Azeez turut tetap mempertahankan kenyataannya bahawa konvoi berkenaan tidak diserang manakala petugas media berkenaan, Noramfaizul Mohd Nor (kiri) terkorban akibat "peluru sesat."

"Saya percaya kita bukan sasaran. Ini insiden yang tidak disangka. Ini peluru sesat yang saya boleh kata sebagai ketua misi ini.

"Kereta yang dinaiki arwah Noramfaizul juga kali ketiga (ditukar). Mereka tidak mensasarkan kita atau menembak kita. Tidak ada perkara seperti itu," katanya lagi.

Noramfaizul, 41, terbunuh akibat peluru yang menembusi paru-parunya ketika berada dalam kenderaan pacuan empat roda di Mogadishu.

Dilaporkan, tembakan berkenaan dilepaskan oleh pasukan pengaman Kesatuan Afrika dalam satu kejadian tembak menembak. Namun sebab tembakan itu dilepaskan setakat ini belum diperolehi.

Turut tercedera dalam insiden tembakan itu ialah seorang wartawan TV3, Aji Saregar Mazlan.

Ditanya mengenai tempoh masa yang singkat untuk membuat persediaan sebelum pasukan misi itu berlepas pada 28 Ogos lalu, Abdul Azeez berkata perkara itu merupakan satu perkara biasa.

"Itu agak normal. Begitulah cara kita buat kerja. Bila kita hendak pergi, barulah kita beritahu kepada media," katanya.

Tambahnya, tindakan perlu dilakukan dengan cepat kerana bantuan makanan dan perubatan perlu disegerakan ke kawasan yang dilanda kebuluran itu.

Persoalan berhubung tempoh untuk membuat persediaan itu ditimbulkan oleh beberapa orang wartawan yang terselamat dalam insiden berkenaan, termasuk seorang daripada stesen TV3.

Selain persediaan keselamatan, persoalan berkaitan latihan kepada wartawan yang perlu membuat liputan di zon bergolak juga ditimbulkan.

Misi ke Somalia disertai 55 orang, termasuk 18 orang wartawan yang dijadualkan berada di Mogadishu selama 11 hari bagi mengedarkan sejumlah 550 tan makanan untuk 55,000 keluarga yang terjejas.

Abdul Azeez berkata, beliau bagaimanapun membuat keputusan supaya misi berkenaan dipendekkan dan seterusnya pulang bersama jenazah Noramfaizul pada 4 September.

Katanya lagi, satu laporan akan diserahkan kepada presiden Yayasan Keamanan Global Perdana, Tun Dr Mahathir dan juga Datin Seri Rosmah Mansor yang mengetuai badan amal BAKTI.

Setakat ini, 23 orang petugas media terbunuh sejak 2007 di Somalia, yang diklasifikasi sebagai negara paling berbahaya kepada wartawan, menurut kumpulan pemerhati Wartawan Tanpa Sempadan (RSF).

  • Apai Lambung · Pengulas Tertinggi
    Udahlah membohong mamak azeez ooi..."tidak meletakkan sebarang tanda di kenderaan berkenaan"..... http://minaq-jinggo.fotopages.com/.. gambar siap ada pelekat putih kat cermin dpn kereta yg ditembak dan ada stiker muka BIk Mama dan Najib lagi kat bonet depan dan blkg kereta.. habis semua lori2 kau tampal dgn stiker muka najib dan bik mama... nak derma siap bawa stiker dan banner lagi.. nampak keikhlasan kau.. aku rasa stiker tu + azeezzz tu punca bawa malang..
    • Kawat Duri · Pengulas Tertinggi
      banyak minyak kat situ......somalia.
      mat salleh tak boleh nak jinakkan org somalia....dia anta sekutu Fmasoni mnyamar ...konon seislam .....drilling sudut minyak kat situ.
    • Apai Lambung · Pengulas Tertinggi
      buka je cawangan UMNO di Somalia.. bukan saja minyak.. kerakyatan, tanah, pulau dan relkeretapi pun boleh digadai.. Azeeezz ada tokoh jadi ketua perhubungan UMNO Somalia..
    • Mid Nite · UITM
      biala dia nk ke sana, bukan buat maksiat, bagi makan sedara seagama juga, risiko tetap ada kat mana2 pun , klw dah Allah izinkan nyawa hambanya diambil, tngah nngok tv pun boleh meninggal
  • Aleeza Mukhriz · Pengulas Tertinggi
    Sudah-sudahlah…dah ajal beliau untuk pergi mengadap allah sebegitu rupa. Sedekahkanlah Al-Fatihah untuk roh arwah. Kita yang kat sini perlulah bermuhasabah diri agar cukup bekalan untuk mengadap Allah di akhirat kelak.

    Namun begitu, untuk menganggap arwah sebagai “hero” (seperti yang diberitakan oleh akhbar Umnongok) dan kematian arwah adalah sebagai mati syahid (juga seperti yang diberitakan oleh akhbar Umnongok) adalah agak kabur atau keterlaluan kerana tugas arwah yang hanya sebagai Jurukamera dan tidak menampakkan sangat kearah itu. Apapun semangat arwah untuk ke Somalia atas nama Bantuan Kemanusia tidak dapat dinafikan sangat besar pengorbanannya sehinggakan akhirnya arwah terkorban. Al- Fatihah………….
  • King Jason · Pengulas Tertinggi · Programmer/Analyst di Apple Inc.
    NAK TUNDING JARI JUGAK KAT MAMAK PUTRA umDOG SEBAB MASUK NEGARA YG BERGOLAK TAK MINTA ESCOT DARI PASUKAN TENTERA SANA.

    NAK TUNDING JARI JUGAK KAT MAMAK PUTRA umDOG SEBAB KAT MALAYSIA NI BUKAN MAIN RAMAI RAKYAT YG SUSAH, NAMUN KERA KAT HUTAN JUGAK DIA CARIK!

    NAK TUNDING JARI JUGAK KAT MAMAK PUTRA umDOG SEBAB ASAL ADA BENCANA JER KAT NEGARA LUAR, SEBOK HULUR BANTUAN.YA..NIAT KAMU TU BAIK.TAPI KESUSAHAN RAKYAT KAT NEGARA KITA TAK KURANG HEBATNYA..
    ...Lihat seterusnya..
    • Mid Nite · UITM
      apa yang pembangkang buat?
    • Wan Adib Wan Roslan · Pengulas Tertinggi
      Ajis, ajis! Org x pertikaikan diserang ke tak. Yg rombongan wartawan awk tu, nape x dilengkapi dgn langkah keselamatan/perlindungan sepatutnya! Tu kan 'zone perang'. Pastu, nape ramai lak wartawan yg ikut serta, dah mcm pesta pula! Ni nak bagi bantuan ke nak publisiti cik ajis oii!! Sendiri mau fikir la!
      Dikesempatan ini, sekali lagi saya ajak semua pembaca Malaysiakini utk lihat siri dokumentari yg teramat ekslusif, 'the arrivals' (asas2 ketibaan Dajjal). Ianya sgt2 ekslusif! Adakah anda semua tau yg World War 3 / Perang Penamat antara Dajjal & tentera2nya dgn Imam Mahadi/Nabi Isa & tentera mereka around the corner? (x lama dah). Dan adakah anda semua tau yg persediaan utk ketibaan Dajjal telah sekian lama diadakan? Segala rahsia & pendedahan ini, termasuk apa yg berlaku didlm dunia & sekeliling kita skrg, akan dpt anda semua saksikan dlm dokumentarii ekslusif ini! sila lihat siri dokumentari ini dlm youtube. Bagi yg kurang memahami bahasa inggeris, ada versi yg bersarikata bahasa malaysia. Utk versi bahasa malaysia, sila lihat the arrivals yg diupload oleh 'freedomfighters'. Sila lihat & buat kajian segera ttg apa yg berlaku didunia kita skrg. Penerbit dokumentari ini membahayakan nyawa mereka semata2 utk menerbitkan siri2 ini. Ianya wajib utk anda tonton. Selamat menonton...
    • Rosmi Mahmud · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Bisnes Sendiri
      xpopular klu buat kat mlsia,lg pun dia tau xd hargai klu buat utk rakyat sendiri,org melayu kan dah tersohor baik klu dgn org lain,klu dgn bangsa sendiri hampeh
  • Honduk Pangazou · Pengulas Tertinggi · Technical University of Madrid
    Tak payah lagi pergi ke sana. Hantar saja bantuan tu melalui PBB. Tentu negara lagi dihormati kalau kita bantu melalui PBB.
    • Leeboroy Perutboroy · Pengulas Tertinggi
      HONDUK OIII.. MACAM MANA NAK CARI GLAMER KALAU MACAM TU
    • Apai Lambung · Pengulas Tertinggi
      PBB bagi ke lekat stiker muka bik mama dan najib?
    • Mid Nite · UITM
      biala diaorang pegi..yg ssah diaorang,lgpun bknnya diaorang g merompak, kita xd smbangan apa2 diam jela
  • Miswan Giman · Pengulas Tertinggi · Bekerja di JKR Selangor
    Dah tahu tempat tu amat beresiko nak pergi juga, PBB, Mercy Malaysia pertubuhan yang dah biasa buat misi bantuan bagi je melalui mereka dah tentu selamat.
  • Akmal H Harith · Top Commenter
    ada sekor pejuang bertelagah somalia.yg tersesat dlm geng bantuan ni kata rakyat somalia. nama dia azeez... (tgk kulit cam sama..kahkahkah.. lain kali boh bedak banyak2, baru la org somalia tak salah anggap..)
  • Malizi Kuh · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
    sepatutnya Noramfaizul dinobatkan sebagai hero, mudahan dia ditulis sebagai syahid disisi Allah, pengorbanan beliau harus dibanggakan oleh seluruh rakyat Malaysia.
  • Azamai Abu Kassim · Top Commenter
    MENGIKUT maklumat yang sampai...punca peluru datang kerana akibat bendera malaysia disalah erti oleh gang somalia.Bendera malaysia tu hampir sama rupa dgn bendera yahudi amerika , tu yang sebab peluru sampai.Kalau kita ingat tahun 2003 dahulu missi konvoi umno ke Iraq pun kena bedilan roket juga bila bawa bendera malaysia.Aku rasa elok ubah saja bendera malaysia ala UMNO celaka tu...mengundang celaka dan padah jer. umno memang pembawa sial! design bendera pun tak reti..terpaksa tiru bendera yahuid....apala punya banggang pemimpin umno ni......yg pandai bab lubang juboq jer.
  • Razif Radzali · Sek men keb taman tasik ampang
    KLAU ASYIK NK KONDEM KERAJAAN SKRG NI..SAMPAI BILA2 PUN NEGARA XKN MAJU..AJAL MAUT TU DI KERJA TUHAN...ORG BUAT KERJE BAIK PUN.
    ADA JUGAK YG XPUAS HATI..APA PUNYA ORG LA KORANG NI XPANDAI BERSYUKUR LANGSUNG...
  • Ali Bin Duki · Top Commenter · Skudai, Johor, Malaysia
    Hidup kelab putera 1Malaysia!!!
  • Aiman Tajuddin · Top Commenter · Nurse Trainee at Kementerian Kesihatan Malaysia
    .."..Katanya lagi, satu laporan akan diserahkan kepada presiden Yayasan Keamanan Global Perdana, Tun Dr Mahathir dan juga Datin Seri Rosmah Mansor yang mengetuai badan amal BAKTI..."..

    MOTIF NAK HANTAR LAPORAN DEKAT ROSMAH MANSOR.Besarnye pangkat dia sampai kena bg laporan, sblom2 ni, xde pn smpai mcm ni skli besar kuasa isteri PM..sudahla dpt slot ucapan aidilfitri sendiri, hai....ape pon Dato' Aziz, lu mmg ckp byk belit..kaki putar alam..
  • Halik Zaman · Top Commenter · Friends with Maba Budu
    Rakyat Malaysia banyak yang miskin belum dibantu. Tapi untuk mengejar "nama dan glamour" dimata dunia, ada anak anak yang kehilangan bapa, ada isteri isteri dah jadi janda, ada ibu ibu bapa kehilangan anak tersayang. Berbangga kah mereka korbankan anak/suami/ayah/ lantaran mengejar " wira? ". Inilah yang dikejar oleh Kelab Putera UMNO 1Malaysia.
  • Wilson Jarry · Enforcement at SDC
    jgn jd RAMBO yang bleh dikorbankan...kalau belum serik.
    tempah maut di negara orang yang berperang..silakan datang lagi...nasib baik seorang mati kalau semua..silap2 bendera setengah tiang d msia..
    • Mid Nite · UITM
      sekurang2nya yang terkorban tu terkorban ketika melakukan amal..membantu saudara seagama yang kebuluran,mereka pergi dengan sukarela, bukan dipaksa
    • Si Pengu · Top Commenter · Sekolah juvana
      terimalah ketentuan, wlaupun yg trkrban tuh tdklah smpai thap wira negara tp kta hrgai amal yg dilakukan mmbntu saudara seagama yg kita pun blum tntu sggup lkukan... Ikhlas tak ikhlas hnya Allah yg tahu.... Cuma untk msi lpas ni prlu lbih brhati2, cri jln tgktkan kselamatan smua... slbihnya kita tawakal lpas kita dh brusaha buat yg trbaik untk ssuatu misi tuh.... Jgn lupa, bntu waris mgsa dgn ikhlas
    • Amz Shafa · Top Commenter · Jitra
      cara ni tak betol - ada cara yang lebih baik dan selamat, PBB ada
  • Muhajir Juhari · Top Commenter · Sek Men Sri Perak, Teluk Intan
    tak lah Zeez! mana mungkin klu senapang tu di hala ke lain pelurunya pula pegi ke lain, klu kau tu mungkin misinya membantu mangsa kebuluran di Somalia TAPI tujuannya dipilih menjadi calon PRU 13 nnt. Tak gitu?
  • Liau Peng Chuan · Top Commenter
    Semua bangsa ada baik dan buruknya juga, Cina, India pun ada yang jahat serta ada yang baik.Tapi UMNO, MCA, MIC CELAKA lah yang mencetuskan ketaksuban kaum sehingga berlakunya perbalahan semata-mata kerana kuasa dan politik.Lihat saja UMNO, MCA , MIC CELAKA politikkan Rakyat KELANTAN sehingga yang bahlul melabelkan Rakyat Kelantan dengan pelbagai kejahatan.Asal saja Kelantan orang luar Kelantan akan memandang serong.Orang Kelantan tak semuanya baik, dan tak juga jahat, Sama saja dengan orang negeri lain jahat atau baik.Sampai sekarang kalau kita lihat masih ramai yang bersangka buruk terhadap Orang Kelantan.Ini kerja siapa kalau bukan kerja UMNO, MCA, MIC CELAKA.
  • Randy Andy · Top Commenter · Works at Im a Muslim & Im Proud
    Menyampah nampak muka Abdul Azzez ini! nak sangat publisiti. Kalau benar nak tolong sila jumpa dengan PENTADBIR SOMALIA..biarlah mereka agihkan bantuan tersebut..YANG DOK SUSAH2 hingga mengorbankan orang yang tak bersalah buat apa? nAJIS NAK hebos SATU DUNIA yang kerajaan 1 Putra UMNGOK prihatian memberi bantuan. Oii Jaga Rakyat Sendiri Dulu".. tak lama lagi dengan doa rakyat yang teraniaya Kerajaan Rejim yang Be End pasti dapat DITUMBANGKAN! wAKE uP MALAYSIAN!
  • Saaid Ramdzan · Top Commenter · Royal Military College, Sg Besi
    Abdul azeez..kamu kena ukur baju ikut badan, pakai kasut ikut size. kamu org politik sibuk pegi zon perang yg pakai peluru hidup untuk apa? sibukkan aje diri kamu dgn politik msia cukup la dulu, kamu di kancah politik malaysia pun belum hebat, di zon perang dah ada org2 yg pakar, yg mahir tentang selok belok zon perang.bagi la tentera atau yg dah terlatih pi sana..hampa putera UMNO ni layaknya pi PLKN aje, kalau nak up sekupang masuk wataniah...ni takat pi BTN nak pi zon perang..akai ada guna la lebih sikit, jgn pi letak di punggkok..
  • Lanang Mabor · Sekolah Atap
    Maklumat dari sahabat di Somalia : Askar yang digunakan kumpulan baru dapat gaji 2 bulan. (Tentera baru), AU kawal Somalia, mereka ini terdiri dari tentera dari Brundi dan Uganda.

    Somalia bukan sahaja ada minyak, dia juga kaya dengan Uranium.

    Semua bantuan kemanusiaan menjadi saingan puak kristian dll. Saingan ini mewujudkan ketidak puasan hati sebahagian pihak. Jadi faham fahamlah, adakah tindakan Putera UMNO ini kena gayanya?
    • Mngkk Lima
      sangat sedih,allahyarham merupakan sepupu kepada Fiza Anas.
  • Dee Valey · Top Commenter · Kuala Krai
    Sepatutnya Azeez meminta pandangan RTC dan.
    Eskay terlebih dahulu berhubung kesesuaian tempat bg pemakaian baju kalis peluru. Bg memimpin pasukan hendaklah dilantik panglima Katak krn beliaulah satu-satunya org yg pernah mengeluarkan kenyataan utk perang salib. Klu Paglima katak pergi pastinya akan mengharumkan nama Malaysia.
  • Keadilan Seremban · Top Commenter · 13 years old
    "Saya tanya beberapa kali berkenaan baju kalis peluru dengan kepimpinan mereka. Mereka kata tidak perlu," katanya lagi dalam satu majlis bagi meraikan petugas yang menyertai misi berkenaan di Kuala Lumpur.
    ========================================
    Ini gerenti kenyataan bohong niiiiiiiii,
    mamak-mamak ni bukan bulih picayo ni dohhhh
    Kelab Putera Mamak 1Malaysia,
  • Abdul Manan · Top Commenter · UKM, Bangi, Selangor
    masalah dia tentera dan polis somalia tu adalah satu pihak dlm krisis somalia, satu pihal lagi al shahab(pejuang islam).mereka sentiasa berperang.somalia tak de kerajaan yg dpt sokongan rakyat, yg ada sekarang adalah boneka ethopia dan barat.kerajaan ni tiada kredibiliti dan tak ada kuasa militari.....
  • Jamilullibra Jp · Top Commenter
    Bersedia atau tidak Somalia adalah tidak menjamin keselamatan bagai nyawa dihujung senjata.Disini kita boleh lihat Utamakan Keselamatan bila buat bangunan dan sebelum memandu. Apapun latihan secukupnya perlu ada walau kita dah sampai di Palestin, Gaza dll...Fikirkan lah!
  • Ab Rahman Osman · Top Commenter
    "Itu agak normal. Begitulah cara kita buat kerja. Bila kita hendak pergi, barulah kita beritahu kepada media," katanya.

    hahahaha cara kerja orang UMNO, mana la kau org dapat dia nie, tu masih nak simpan lagi tu. dia nie nak berak baru nak buat jamban...opss silap dah berak baru nak beritahu orang....
  • Stephen Chung · Top Commenter · Los Angeles, California
    Tulah, apakah "RASIONAL" nya nak pergi sana? Kalau niat nak membantu, hulurkan sahaja bantuan kewangan lebih baik daripada menanggung kos mereka ke sana, cuba fikirkan cara yang terbaik untuk mengatasi sesuatu masalah bukannya menjana masalah.
  • Saidi Liasan · Top Commenter · Pen.Kanan Kokum at KPM
    Paling selamat, tidak berrisiko dan memang cara terbaik, serahkan apa juga jebis bantuan itu kepada kerajaan Somalia.Biar kerajaan Somalia yang edar/berikan bantuan itu kepada kumpulan sasar....buat apa menyulitkan kerja yang boleh dipermudahkan...
  • Azhar Mann · MPSP
    Kenderaan tersebut di curigai kerana tiada tanda/ stiker misi bantuan dan bendera Malaysia tidak di kibarkan.Persoalannya kenapa kenderaan wartawan negara lain tidak di tembak!!!!!
  • Koryusai Hamada · Top Commenter · Atm
    pelik juga no...peluru tu boleh meletup sendiri....mai dari mana tah? dari gudang peluru kot? kalau orang tembak orang lain terkena kita..yang tu baru la peluru sesat....agak2 aku la...cam tu...
  • Muhammad Faiz Misman · Top Commenter · Universiti Teknologi Malaysia
    satu kemusykilan..kenapa perlu bawak ramai wartawan kesana? adakah misi ini utk publisiti semata-mata or btul2 ikhlas nak membantu?
  • Smiley Everyday · Top Commenter · Chulalongkorn
    Dia ingat Azee orang samalia ko yang jadi ketua misi, maklumlah kulit serupa, atas dasar keselamatan jangan bagi orang yang kulit gelap pergi sana.Kalau nak pergi juga kena pakai baju kalis perluru
  • Amz Shafa · Top Commenter · Jitra
    bawa lari hak rakyat malaysia - di sini ada yang ke gereja memerlukan talian hayat hidup tapi umngok senang-senang bawa ke lain
  • Adam Neuser · Top Commenter · Sukabumi
    Dikatakan peluru itu datang dari atas dan mengenai bahu Noramfaizul.. Dr mengesahkan peluru jenis 9.5mm tu mengenai dua organ dlman mangsa.

    9.5mm tu slalunya diguna pada sniper. Lokasi kejadian ketika itu adalah kawasn dimana black hawk down berlaku. mgkin boleh jd luka lama berdarah kembali kot... wallahualam..
    • Hamid Awang · Top Commenter · Other at Open University Malaysia
      Setuju, peluru 9.5 mm tu besal dan hanya digunakan oleh senjata untuk penembak hendap (sniper sahaja). lainlah kalau peluru tu 7.62 mm tentu keluarnya daripada HK 47 ataupun GPMG.
    • Syed Qamarul Hidayat · Victoria Institution
      Peluru 9.5 mm ada ke? 9.5 mm pakai kat senjata M1910, tu pun tak ada org pakai dah... biasa 9 mm peluru pistol,MP5 jenis kepala bulat.5.56mm M-16,M4,Steyr Aug,Sig552,M249.7.62mm Ak47,Sniper Dragunov,GPMG.12.6mm M-2 Browning, sniper yg tembak kereta kebal
    • Adam Neuser · Top Commenter · Sukabumi
      Entahlah.. sy cuma baca di blog2 shja tntg info peluru tsebut. lgpun sy x mahir bab2 ni. Main M16 pun pkai blank je dlu.. haha. Tp pa pe pun kesan tembakn tu agak jelas ianya dtg dari Sniper spt Dragunov yg bnyak dgunakan d negara2 bergolak tsbut. Kalo nak ckp tu pluru dri HMG x sesuai kot dgn impak yg diterima mgsa.
  • Putra Teha · Top Commenter
    'Beliau juga mematuhi nasihat yang diberikan pasukan berkenaan bahawa anggota misi berkenaan tidak perlu memakai jaket kalis peluru...'

    baik tak payah ada konvoi bersenjata pon...US Ranger pon kantoi kat Bukhara Market nie...
  • Dusun Tatana · Top Commenter · Mogadishu, Somalia
    Akui sj kesilapan dan kelemahan, mohon maaf dn pastikan perkara ini tak berulang .. apa susah, habis cerita. Kalau nak bantu, bantu lah tapi jgn ada unsur2 publisiti
    • Hamid Awang · Top Commenter · Other at Open University Malaysia
      Setuju, yang penting keikhlasan. Jangan publisiti lebih-lebihan. HAMKA kata elok sederhana sahaja. 54 orang yang peri macam hampir 1 kompeni infanteri. Itu yang kena bedal agaknya.
  • Anuar Flm · Kedah
    mamak tongkang nak nama biasala..buat kalut lebih..
  • Piza Siti · Top Commenter
    pegi tempat camtu bwk sndri la jake kalis peluru,, mntak kt org mmgla deme ckp gitu, da tau tempat perang!! lgpun bukan hotel nak mintak macam2..kau jawap la kt rkyat malaysia jisss??
  • Chin Mui Ha · Top Commenter
    Bantuan kemanusian di khaskan kepada mereka yang memerlukan bukannya buat penyliwingan, di kuthiri kumpulan penganas tidak berpuas hati atas layanan yang di tunjukkan atau penganas marah akibat mereka tidak mendapat hak dalam agahin bantuan, semantara di pihak kesalamatan somalia, memastikan bantuan untuk di uruskan pihak kesalamatan somalia tapi di seliwingkan pihak tertentu kepada pihak penganas maka AU tidak teraga2 melapaskan kearah kenderan yang di jadi upahan oleh penganas.
  • Ali Buja · Top Commenter · Cape Town, Western Cape
    kira di serangla tu.bagai mana pula peluru sesat macam tahu2 jak peluru tu terkena konvoi malaysia.terus terang jak la jangan beri keterangan bebelit2, lagi pun pihak keluarga beliau tak ambil tindakkan undang2.sekejap itu sekejab ini, iklan chip more ke? boringla menonton tv hari2 pasal mat sabu.tahan dia bawah undang isa sudah, tak the berita lain ke asik mat sabu jak.
  • Costenos Cndrhro
    Dey pariah...yanada tambey....awat muka hang rentung....lepas ni hang pi buat misi lak kat India kampong tok nek hang...
  • Mira Hj Abu · Top Commenter · Sekolah Menengah Kebangsaan Syed Alwi
    Lain kali jangan bawa bendera Malaysia kat negara luar...Mereka ingat bendera malaysia tu bendera Amerika...kibar/bawa bendera UMNO pun ok juga..
  • Muhammad Hafidz Abdullah · Top Commenter · Owner/ President at Kelab MHA
    Mengapa banyak berdalih - pergi ke sana betul2 memberi bantuan ataupun nak menunjuk2 jika tak ikhlas itu padahnya. Mudah2an tidak begitu.
  • Xenan Cage · Ceo n kerusi at Gosok gigi beruang corp
    http://militaryofmalaysia.net/2011/09/melihat-ke-dalam-insiden-tembakan-di-somalia/...sila bace ulasan tentang kes disomalia...tapi kene ingatler ulasan nie x dibuat oleh orang berserban...tapi dai penganalisis keselamatan~~.
  • Leeboroy Perutboroy · Top Commenter
    Beliau juga mematuhi nasihat yang diberikan pasukan berkenaan bahawa anggota misi berkenaan tidak perlu memakai jaket kalis peluru.

    MMG PEMBOHONG BESAQ MAMAK KUTTY HARAMJADAH NI... ABIS TU KO SENDIRI PAKAI JAKET KALIS PELURU APASAL.... KO SORANG JER NAK SELAMAT... BIAR ORANG LAIN MAMPUS TAK APA... KO BOLEH CARI PUBLISITI MURAHAN DENGAN KEMATIAN ORANG LAIN EKK.
  • Nik Anwar
    satu lagi mamak yg bermulut besar. nampaknya UMNO=United Mamak national Organisation.
  • Ta'wilul Ahadits · Top Commenter · Works at Activist
    apa sal banyak sangt wartawan yg join misi ni eh? mana sukarelawan?
  • Yusuf Bada · 33 years old
    Betul kata Apai lambung tu....Sokong wa caya Lu Apai..
  • Azamai Abu Kassim · Top Commenter
    wei awat org Melayu Pulau Pinang setengah bahagian tue bodoh sangat pasai dok pi angkat MAMAK MAMAK nie jadi ketua depa...dh xda melayu ka boleh pimpin melayu sehingga ambik mamak jadi pemimpin melayu jadi Balaci. betuilah UMNO (Penang) = united mamak and naina organization..depa nie mcm badut pelawok.
  • Ezam Razali · Top Commenter · Kuching, Malaysia
    Betul le tu azeez. Dah memang takdir. Engkau cakaplah kat isteri dan anak2 arwah macam tu. Lepas ni kami pulak akan katakan dah memang takdir rakyat tak nak terima BN UMNO lagi. Terimalah takdir yang masa BN UMNO memerintah dah samapai hujung jalan.
  • Yus Araya · Top Commenter · Royal Military College Of Ulu Tiram
    Tun Mahathir ada komen mengenai misi ini. Azeez ko patut baca dan turutilah nasihat Tun. Jgn bodoh sombong!
  • Mk Jacobin · Top Commenter · Pengurus at Berniaga Sendiri
    statement merapu2 dan berubah2...semalam ckp lain..hari ni lain pulak.. sbb ditekan ke azeez ??? berkata benar le walaupun pahit...skrg 1 nyawa yg x berdosa jadi korban sbb kecuaian/kelalaian tntg aspek2 keselamatan yg diambil ringan...serah tugas misi tsb pd tentera..tentera lebih arif...
  • Mohd Zamani · Top Commenter · Sekolah menengah zaaba
    pakai kamera dapat wira negara ke? osah bangang orang umporno ni!!!!
  • Udin Dien · Top Commenter · Pondok jer
    aku keliru la sikit, artikel sebelum ni ada menyebut mangsa tidak sedarkan diri selepas terkena tembakkan hingga mati,, semalam pulak dlm rancangan selamat pagi malaysia aziz ni kata dia yg memangku mangsa pastu ajar syahadah, yg paling best sekali arwah buleh senyum pulak kat azziz ni sebelum mati...kelakar sungguh...betul ka ni mamak azziz?
  • Soffie Borham · Top Commenter
    masa kejadian tu azeez berada di mana? dia takde dalam kenderaan tu. tapi bila balik malaysia mulut dia la paling kecoh macam tau semua benda.
  • Khalid Gerrad · Hard Knocks
    cerita mamat Azeez ini tak boleh dipercayai langsung, sekejap ini, sekejap itu, esok lain lagi....
  • Kruss C Tom · Top Commenter · Friends with Yob Tualang Sekah
    Ketua Mamak ni yang elok sangat diserang. Baru riuh rendah Putera Mamak 1Malaysia.
  • Kruss C Tom · Top Commenter · Friends with Yob Tualang Sekah
    Najib sekutu Obama..mmg patut la diserang.
  • Malek EMa · Top Commenter
    angapan aku jela.........:)) jangan percaya.
    mungkin pembangkang yang upah penembak curi untuk tembak sebijik kt kenderaan tu....bila ada yg cedera or mati boleh la hantam kerajaan buat kerja sia-sia...tak gitu.....
    (mesti aku kena maki lepas ni...uhuhuhu).
  • Artistempatan Malaya · Works at Freelancer (Art & Design)
    Rasa2nya la, kalau misi tu berjaya dan tak ada yang terkorban, gambar siapa la agaknya yang paling banyak tersiar kat media2 Malaysia?...Dan gerombolan manakah yang paling kembang...
  • Raj Raja · Top Commenter · Nilai
    1 somalia , 1 msia. 1 peluru tak tau jalan.. selepas jam 6 darurat,, kemudian lupa letak sticker repoter dikederaan, kemudian dikawal askar somalia. 1 tembak ,
  • Rahman Ramli · Top Commenter · Tak sempat habis cikgu mati
    PELURU SESAT APA PULAK MAMAK OI, BENDERA MALAYSIA TU SAMA DENGAN BENDERA AMARIKA TU PASAL KENA TEMBAK SOMALIA TAK KENAL MALAYSIA DARI DULU LAGI ORANG DAH CAKAP BARAL PUNYA AZIZ MAMAK
  • Diga Gamindal · Top Commenter · IBKL, UNY & UPM
    ....YANG SUDAH...SUDAHLAH! NAMPAKNYA MALAYSIA MENUJU KE ARAH LEBIH BANYAK BERCAKAP DARIPADA BEKERJA? MENGAPA KEBANYAKAN YANG ORANG BAUT SEKARANG ORANG LAIN PERTIKAI?
    SEBABNYA MUDAH...KEBANYAKANNYA DIBUAT LEBIH KEPADA "MINTA PUJI" DARIPADA NIAT YANG MURNI DAN SUCI DARI HATI YANG TERDALAM!
  • RifQi Molotov · University Sains Malaysia
    no SOP, no first aid kit, no bullet proof vest, no emergency training.ape kejadahnye dorg ni?!! da tau mogadishu tu tmpt plg xselamat didunia, knp xambil precautions?! mmg mamak kalau ckp mesti kne belit2 ke?! kalau aku jd waris arwah ni, awl2 aku da amek tndakan undang2 dkt mamak ni. bkn xredho dgn takdir tp bia la bnde ni jd pngajaran utk misi2 yg akan dtg dan semoga arwah xmati dgn sia2.
  • Kelembai Sang · Top Commenter
    Apala mamak nih...sebab berisiko la pasukan polis dan tentera somalia berkawal ketat. Kalau tidak buat apa depa nak jaga korang!! Hang pi sana nak cari publisiti sebab tu bawa rombogan media.
  • Bicara Che Wan · Top Commenter · TOK SIAK, MASJID KAYU, PULAU PINANG at Masjid Kayu
    KELAB PUTERA 1MALAYSIA HANYA LAYAK MELAKUKAN MISI MENYELAMAT GADIS2 MALAYSIA YANG LARI MENGIKUT LELAKI LOMBOK PULANG KE INDONESIA.. SEPERTI MANA YANG DILAKUKAN MEREKA SEBELUM INI.. TIDAKPUN SEBAGAI SAYAP UMNO.. IA PATUT MELAKUKAN LEBIH BANYAK MISI MENGAMPU.. SUPAYA MENDAPAT PELUANG DICALONKAN SEMULA SEBAGAI CALON UMNO/BN DI PARLIMEN BALING SETELAH KALAH PADA TAHUN 2008

    KATA ORANG TUA2.... KALAU KAIL PANJANG SEJENGKAL.. LAUTAN DALAM JANGAN DI DUGA....JIKA UMUR BARU SETAHUN JAGUNG, BERGURULAH PADA YANG LAMA.. JIKA DARAH MASIH SETAMPUK PINANG, JANGAN BERSILAT DIGELANGGANG YANG LUAS
    • Carerulez Kimura · Top Commenter
      bro tang kail pjg sejengkal lautan dlm jgn d duga tu dalam maksudnya bro.. aku da pikir lain2 da. hahahha.. pa pun aku suka komen lu..
  • Shuib Hanafiah · Top Commenter · Smk teluk cengai
    sekejap sesat sekejap tembakan curi, mana satu yang betul rahim woiiiiiiiiiiii....
  • Ismadi Ismail · University of Malaya
    http://www.agendadaily.com/Muka-Hadapan/somaliasiapa-kata-kami-terburu-buru-azeez-rahim-cerita-detik-detik-kejadian.html#jacommentid:2914
  • Khalil Ismail · PRP at Jabatan Perkhidmatan Awam
    Kepada yang dok main blaming game ni, fikir-fikir la sebelum nak salahkan sesiapa. Arwah tu ke somalia atas tuntutan karier, takde orang paksa dia pergi sana. Dia tak bodoh, dia tau risiko dia pergi somalia. Dah takdir dia menemui ajal kat sana, patut ke kita salahkan rombongan yg bersama dia? Nak membenci, biar berpada2. Bertindak ikut pertimbangan otak sendiri, jangan jadi taklid 'ammi.
  • Pahlawan Penjejak Awan · Top Commenter · Kolej Matrikulasi Pulau Pinang
    tu la nak publisiti sgt..dah mati sorang..sekor2 mengalabah..nape la smua yg pgi tu xmati..kan senang..
  • Masmin Kadad · Top Commenter · Universiti Kebangsaan Malaysia
    misi kemanusiaan patut diarah kepada 'ORANG ASAL' penduduk Sook dan Sepulut sabah yg kehidupan mereka terjejas teruk oleh pembalak2 Gengster yg beroperasi di Mampisas Sook dan Sepulut, Kalabakan...dimaklumkan dipercayai pembalak2 dari Sarawak. Mereka memunggah dgn menggunakan Helicopter...sedang hutan rimba itu adalah supermarket bagi orang Asal Sabah...Tolong bawa misi kemanusiaan ke kwsn ini....
  • Paklah Damansara · Top Commenter · University of Mumbai
    inilah watak sebenar putera gila publicty dan glamour menghabiskan duit negara alahai umno
  • Sundhararajan Thangavaloo · AEU
    ada satu berita dalam The Star (6/9/2011) yang menyatakan, advance party ( dianggotai oleh pegawai tinggi tentera Malaysia, pegawai kerajaan and segelintir wartawan ) telah pergi terlebih dahulu untuk menilai keadaan and risiko semasa di Somalia dan mendapati misi tersebut sangat berisiko tinggi dan telah menasihati pihak berkenaan supaya melewatkan misi tersebut sehingga selepas raya supaya persediaan yang rapi dapat dibuat . mengapa pihak berkenaan tidak mematuhi nasihat tersebut....pelik tapi Akhbar The Star melaporkan....
  • Sundhararajan Thangavaloo · AEU
    Alasan wartawan lain dari negara lain terkorban, makan kematian wartawan adalah biasa adalah amat tidak bertanggungjawab, memberi quantitative analysis tentang jumlah wartawan yang terkorban di somalia, selepas ketibaan jenazah di Subang, oleh oleh pemimpin tertentu tidak kena pada tempatnya and not responsible
  • Fendy Hasbullah · Top Commenter · Friends with Mohd Salimon
    setakat nak hantar bantuan camtu..pos pun boleh..biar org sana jer bahagikan.. kat malaysia pun masih ramai agi yang miskin susah, dah bantu semua ker???
  • Pakai Otak · Top Commenter · Dgn Kawan 2
    Hahaha..memanglah takdir Ilahi..takdir Ilahi utk tunjukkan kepada rakyat malaysia dan dunia siapa ko sbnrnya wahai Abdul Azeez.
  • Rahman Ramli · Top Commenter · Tak sempat habis cikgu mati
    SI MAMAK NI BODOH TAIK BODEK DAN KAKI MENGAMPU MEMBAZIR DUIT RAKYAT. KAT MALAYSIA NI PUNYA LA BANYAK RAKYAT MISKIN DAN YATIM TAK NAK BANTU ......
  • Othman Johor · Top Commenter · Pensyarah Kanan at Universiti Putra Malaysia
    Dalam ketenteraan tiada istilah peluru sesat. Penembak mesti ada objektif untuk setiap butir peluru yang dilepaskan.
    • Carerulez Kimura · Top Commenter
      sebanrnya peluru tu nak p mana? aku dok konfius...masa tu ada tembak menmbak ke? pihak mana yg berbalas tembakan sampai peluru sesat kena wartawan. bilang Askar pengaman afrika yg tertembak. apa yg mereka tembakan? mrk nk tembak sapa sebenarnya? apa2 pun aku sedih tgk gambar2 misi ni.. ada gambar botol d susun2 pastu org somalia duduk masing2 pegang 1 borol.bg sumbangan ada lg banner c najib, umno.. ada c azeez bg makan coklat budak d utusan.. adui ,mamat ni btul2 la gila publisiti... pastinya yg berlaku ada hikmahnya.. hari tu dok hari2 pasal misi keluar tv , skrg diam terus..
  • Sya Iqah · Top Commenter · Works at Osama Bin Laden Killed - 05/1/2011
    mamak mcm bgs je... tp x bgs mamak gemok
    • Carerulez Kimura · Top Commenter
      ni walau keluar tajuk tp still boleh buat org gelak.. pa yg bgs mamak ni sya? bulu dada lebat ka? hahahah.

Tiada ulasan: