Rabu, 7 September 2011

MUDAH AJE SIFIR BRITISH...MENENTANGNYA ADALAH PENGKHIANAT...PENDERHAKA...KOMUNIS...TAAT PADA BRITISH ORANG TAK MAHU MERDEKA ..IA SUKA BRITISH

Pekida, pesara bantah Mat Sabu
Sep 6, 11 3:59pm

Dua pertubuhan bukan kerajaan dan seorang pesara tentera masing-masing membuat laporan polis membantah keras kenyataan Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu yang menidakkan sejarah pengorbanan polis dan tentera menentang keganasan komunis.

Persatuan Bekas Anggota Perisikan Malaysia (BARIS) dan Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah Malaysia (Pekida) membuat laporan polis di ibu negara manakala Wan Din Wan Mamat, 51, turut berbuat demikian di Tumpat, Kelantan.

Pengerusi Pekida Datuk Roslan Dahaman berkata kenyataan pemimpin PAS itu mengguriskan hati dan perasaan rakyat Malaysia, terutama anggota pasukan keselamatan dan keluarga mereka yang telah terkorban semasa mempertahankan Balai Polis Bukit Kepong.

"Dia (Mohamad Sabu) perlu bertanggungjawab dan meminta maaf atas kenyataannya yang telah memutar-belitkan fakta sejarah mengenai perjuangan anggota keselamatan dalam menentang kekejaman komunis di negara ini," katanya.

Presiden BARIS, Nordin Hassan menggesa pihak berkuasa bertindak tegas terhadap Mohamad Sabu, kerana menurutnya, kenyataan seperti itu memberi implikasi buruk kepada rakyat dan negara.

Di Tumpat, Wan Din berkata sebagai pesara tentera yang pernah bertempur dengan komunis, beliau amat kesal dengan kenyataan itu dan menganggap PAS telah mempertikaikan sejarah untuk kepentingan politik.

"Saya pernah alami pertempuran dengan komunis, peluru bertaburan di atas kepala, macam mana boleh anggap dia (komunis) sebagai hero," katanya kepada pemberita selepas membuat laporan di Balai Polis Tumpat hari ini.

"Dia tidak tahu perkara sebenar dan cuba menonjolkan diri sebagai hero.

Sejarah telah menetapkan perkara itu, dia cuba mempertikaikan fakta sejarah yang semua orang tahu," katanya.

- Bernama

Adakah Rosli Dhoby juga pengkhianat?
Harakahdaily

MIRI, 7 Sept: “Jadi bagaimana pula dengan nasib Rosli Dhoby (gambar), adakah beliau juga dianggap pengkhianat negara kerana membunuh gabenor British?” tanya Timbalan Pesuruhjaya PAS Sarawak, Jofri Jaraiee.

Beliau juga bertanya adakah mata-mata atau polis yang berjaya menangkap Rosli Dhoby boleh dianggap sebagai hero.

Jelasnya, Rosli Dhoby merupakan seorang pejuang kemerdekaan Sarawak daripada penjajah British.

“Beliau berketurunan Melanau. Rosli didapati bersalah menikam sampai mati Gabenor British Sarawak yang kedua, Sir Duncan Stewart dengan menggunakan pisau beracun di Sibu pada 3 Disember 1949,” jelasnya yang juga Yang Dipertua PAS Miri.

Beliau berkata, faktor yang menyebabkan Rosli terpaksa mengakui tuduhan tersebut adalah atas permintaan ibunya yang telah diugut akan ditembak.

“Fikir-fikirlah sendiri siapa yang kejam semasa zaman tersebut,” ujarnya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini.

Beliau sekali lagi menegaskan bahawa apa yang dimaksudkan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu bukan menyokong perjuangan komunis tetapi membela nasib perjuang kemerdekaan yang di anggap sebagai pengganas atau pemberontak.

Justeru, katanya PAS Sarawak ingin memberi sedikit pandangan dan ulasan tentang sejarah sebelum kemerdekaan Malaya.

Menurutnya, sebelum tanggal 31 Ogos 1957 Malaya masih lagi dijajah oleh British jadi sesiapa saja yang bekerja dengan British semasa zaman tersebut mesti patuh dengan arahan penjajah British sama ada mereka suka atau tidak kerana mereka telah diberi amanah untuk menjalankan tugas dan patuh pada arahan pemerintah British pada zaman tersebut.

Jadi persoalannya sekarang, kata beliau adakah mereka yang mempertahankan kerajaan British pada zaman tersebut boleh dianggap sebagai hero mempertahankan tanah air atau mempertahankan kerajaan penjajah British.

Tambahnya, adakah mereka dapat imbuhan atau penghargaan setelah pemerintah British meninggalkan Malaya.

“Kita minta mereka yang pernah bertugas dengan pemerintah British dahulu fikir baik-baik mengapa mereka sanggup bermati-matian mempertahan pemerintahan penjajah British sehingga sanggup menangkap dan membunuh perjuang kemerdekaan selain komunis.

“Kita juga pernah mendengar kerajaan BN pernah mengampunkan pengganas komunis yang menyerah diri dan memberi beberapa keistimewaan sekiranya mereka meninggalkan perjuangan mereka,” katanya lagi.

Katanya, kemungkinan tidak mustahil ada di kalangan mereka dalam pemerintah sekarang walaupun mereka tidak mengangkat senjata tetapi ideologi mereka masih ada terpahat dalam hati mereka.

“Kita minta para pengkaji sejarah kena perbetulkan kesilapan sejarah yang telah diresapi oleh unsur-unsur penjajah di mana para perjuang kemerdekaan dianggap pengkhianat dan mereka yang bekerja dengan pemerintah penjajah pula dianggap sebagai hero,” ujarnya.

PAS juga, tambah beliau meminta para pengkaji sejarah menjalankan tugas mereka dengan jujur dan amanah agar rakyat tahu sejarah tanah air dengan sebenar dan tepat tanpa di pengaruhi oleh unsur-unsur politik perkauman dan sebagainya.

Beliau menegaskan, PAS sama sekali tidak pernah merestui perjuangan komunis dan minta agar pemimpin BN jangan memutarbelitkan kenyataan Mohamad Sabu kononnya PAS menyokong komunis.




PAS bawa isu sejarah merdeka ke parlimen
Abdul Rahim Sabri
Sep 6, 11
1:39pm

Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub berkata pihaknya akan membawa isu sejarah kemerdekaan, khususnya berhubung tragedi Bukit Kepong dalam sidang parlimen akan datang.

NONE"Ini adalah topik penting, akan kami bawa (ke parlimen). Isu menulis semula sejarah kemerdekaan negara akan menjadi topik utama PAS, di samping isu-isu lain.

"(Perkara) ini, kami akan terus perjuangkan tentang sejarah kemerdekaan negara supaya ditulis dengan adil dan tepat," katanya yang juga anggota parlimen Kubang Kerian.

Sementara menunggu tempoh itu, tambahnya lagi, kerajaan digesa menubuhkan jawatankuasa kabinet membincangkan penulisan semula sejarah kemerdekaan negara dan PAS sedia menghantar wakil.

"Jika Umno ikhlas, perdana menteri tubuh satu jawatankuasa kabinet untuk tulis semula sejarah negara.

"Kita boleh hantar wakil kita, ahli sejarah kita, untuk terlibat sama. Tapi (kena) ikhlaslah," kata Salahuddin.

Katanya, jawatankuasa itu boleh turut dianggotai pihak lain.

Mustafa: Pendirian PAS tolak komunis

Bercakap dalam sidang media di ibu pejabat PAS di Kuala Lumpur hari ini, beliau menyifatkan gesaan itu sebagai "tawaran terbuka PAS".

Turut hadir Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu, Setiausaha Agung Datuk Mustafa Ali dan Ketua Penerangan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Sementara itu, Mustafa menegaskan PAS berpendirian "menolak komunis dan tidak menyokong pendirian komunis".

Ditanya tentang sumbangan komunis menuntut kemerdekaan daripada British, Mustafa (bawa) tetap menegaskan PAS menolak ideologi dan perjuangan aliran berkenaan.

pas mustafa ali pc 090609"Saya tidak bercakap tentang komunis hari ini. Sebab kami telah menolak perjuangan komunis, dan menolak ideologi komunis.

"(Apa) yang kita cakap adalah perjuangan kemerdekaan (dan) Mat Indera adalah salah satu contoh di samping (tokoh) lain," katanya.

Mengulas sejarah perjuangan kemerdekaan, Mustafa berkata ramai, bukan pemimpin Umno sahaja yang menentang British berdasarkan "kerjasama aman", terdapat juga sumbangan pihak lain seperti Pertubuhan Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM).

"Tetapi sejarah (kemerdekaan) semacam dirampas, (iaitu) pejuang kemerdekaan hanya pemimpin Umno. Itu yang tidak tepat.

"Kita juga tidak menafikan mereka juga berjuang untuk kemerdekaan, tetapi jangan menafikan (atau) mengetepikan perjuangan mereka yang lain yang telah dimulakan oleh PKMM," katanya.

Pelbagai versi status Mat Indera
Abdul Rahim Sabri
Sep 6, 11
10:52am

Pelbagai rekod menunjukkan versi berbeza tentang status dan aliran perjuangan penyerang balai polis Bukit Kepong Muhammad Indera, kata penyunting buku biografi tokoh pejuang Johor Prof Datuk Abu Bakar A Hamid.

Sehubungan itu, penyunting buku Pengukir Nama Johor (bawah) itu berkata beliau tidak pasti sama ada pemimpin Kesatuan Melayu Muda (KMM) itu seorang pejuang atau komunis.

NONEAbu Bakar mencadangkan supaya ahli akademik supaya terus membuat kajian berhubung perkara itu kerana banyak tulisan lain lagi memaparkan bentuk penulisan yang sama.

Oleh itu, beliau yang juga karyawan Tamu di Universiti Malaya (UM) menasihatkan agar ahli politik tidak mempolitikkan perkara itu.

"Isu ini belum selesai, saya meminta orang politik tidak mempolitikkannya. Serahkan kepada ahli akademik buat penyelidikan, (walaupun) akan ada dua pendapat sama ada menyokong (sebagai wira) atau tidak.

"Isu ini dibangkitkan oleh orang-orang politik, (sehingga) jadi heboh tak tentu pasal. Buktikan (berdasarkan) penyelidikan," ketika dihubungi Malaysiakini petang semalam.

MB Johor tulis pengantar

Selepas kontroversi status Muhammad Indera yang dinobatkan pejuang sebenar oleh Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu, buku itu menjadi sebutan apabila ia membariskan Mat Indera antara 21 pejuang kemerdekaan Johor.

Mohamad sendiri merujuk kepada buku biografi terbitan Yayasan Johor - ditubuhkan bawah kerajaan negeri - bagi mempertahankan ucapannya pada 21 Ogos lalu.

bukit kepong the movie 060905 jins shamsuddin with bren gunMenteri Besar Johor Datuk Abdul Ghani Othman dikatakan menulis kata pengantar untuk buku itu.

Menurut Abu Bakar, berdasarkan rencana dalam Pengukir Nama Johor oleh Ismail Adnan, Muhammad Indera atau lebih dikenali sebagai Mat Indera bukan komunis.

Katanya, hasil penyelidikan Ismail menyebut Mat Indera seorang Islam yang kuat beragama, termasuk menghafal al-Quran, maka "tidak mungkin beliau menjadi seorang komunis".

"Itu garis yang diambil Ismail Adnan," katanya sambil menambah Mat Indera juga pernah menjadi penolong guru besar di Sekolah Agama Parit Setongkat di Muar sekitar tahun 1940-an.

Platun PKM

Ayah Abu Bakar merupakan guru besar di sekolah tersebut pada waktu itu dan mengenali Mat Indera secara dekat.

Bagaimanapun, satu lagi tulisan oleh Shahgidon Dirhan dalam buku tersebut - diterbitkan oleh Yayasan Warisan Johor pada 2004 - menyifatkan Mat Indera seorang komunis.

NONE"Itu menunjukkan terdapat pendapat yang berbeza tentangnya. Ini perkara biasa dalam pentafsiran sejarah. (Seperti juga) ramai menganggap Tunku (Abdul Rahman) sebagai wira.

"Ramai juga menggapnya penggadai kepentingan Melayu, maka itu berlaku (tragedi) 13 Mei. Ramai memuja Dr M, (tapi) tak kurang yang membencinya. Ini pentafsiran masing-masing," katanya.

Abu Bakar berkata, dalam buku lain pula seperti biografi bekas pengerusi Parti Komunis Malaya (PKM) Abdullah CD (gambar atas, kiri) merakamkan Mat Indera sebagai komunis kerana menanggotai satu platun dalam PKM.

"Itu kata dia (Abdullah CD)... Masing-masing buat penyelidikan dan tulis tentang hasil penyelidikan itu. Orang politik tak payah masuk campur soal ini," katanya lagi.


  • Shakri Othman · Pengulas Tertinggi · Friends with Samsudin Baharom
    isunya disini era sebelum merdeka...polis yg berkerja dgn penjajah, menjadi mata-mata/talibarut penjajah...sarjan yg menangkap mat indera dibayar upah yg tinggi oleh penjajah.siapa pejuang dan siapa pengkhainat negara?/tugu negara itu pun patung askar org putih(penjajah) nama2 askar yg mati terulis itu pun nama askar org putih(penjajah)tiap2 tahun pergi sembah/letak bunga depan tugu negara itu pemimpin umno, siapa yg menyanjung penjajah sehingga hari ini yg jelas bertentang dgn hukum islam....
    • EgAponi Anis · Friends with Yob Tualang Sekah
      boring tgok umno dan pencacainya melabon cari publisiti dalam isu ni..sedangkan rakyat rata2 dah celik sejarah bumi malaya...pegi jahanam lah dgn umno dan juaknya...
    • EgAponi Anis · Friends with Yob Tualang Sekah
      abg shak,kawan abag yg bernama hanafi tu mencacai tak habis-habis..nak muntah pulak baca komen separuh tiang melaon tu...hahahahaha
    • Shakri Othman · Pengulas Tertinggi · Friends with Samsudin Baharom
      umno/bn membesarkan isu ini kerana nak tutup isu BERSIH dan SPR yg manjadi talibarut umno....tapi umno ingat ini zaman utusan/rtm/tv3...umno lupa sekarang zaman mat google/yahoo/Fb dan macam2 lagi media maya ini....org muda jadi celik sejarah tak macam dulu terima bulat2 hang tuah itu pendekar....sebenarnya hang tuah itu bodoh dan lurus bendul....
  • Leeboroy Perutboroy · Pengulas Tertinggi
    Menurutnya lagi, berdasarkan rencana dalam Pengukir Nama Johor oleh Ismail Adnan, Muhammad Indera atau lebih dikenali sebagai Mat Indera bukan komunis.

    Katanya, hasil penyelidikan Ismail menyebut Mat Indera seorang Islam yang kuat beragama, termasuk menghafal al-Quran, maka "tidak mungkin beliau menjadi seorang komunis".

    ADA PAHAM KA PENYOKONG UMNGOK?
  • Lukas Fahmi Gerard · Pengulas Tertinggi · Friends with Yob Tualang Sekah
    klu tak kerana mat sabu.....selama ni pakar2 sejarah kita tidur....jadi skrg ada la sikit masa untuk buat keja......
    • Aqif Sham · Pengulas Tertinggi
      diaorg x tdor la LFG..... utk pengatuan semua, pakar sejarah kita tahu ttg cerita ni... tp diaorg x leh nak buat apa2.... mkn gaji ngan krajaan, mulut kena tutup rapat2...diaorg tahu ramai berjuang menentang penjajah British berkulit melayu, siapa boneka penjajah dulu??? cuba teka klu pandai...
    • Lukas Fahmi Gerard · Pengulas Tertinggi · Friends with Yob Tualang Sekah
      saya pusing halim.....tipu besar...tipu besar.....
    • Moktar Idris · Pengulas Tertinggi · MMU
      Ada Hikmah di ari baik bulan baik ni ... Sebelum ni pu Aku pun x faham ! Terima Kasih Mat Sabu & media yg jadikan Isu panas . Lambat laun rakyat akan faham siapa Hero & pengkhianat negara Era sebelum Merdeka . Hidup Mat Sabu !!
  • Ferisn Sare
    Mat indera tu adalah pejuang bangsa dan tanah melayu...dia bukan komunis...dia org kuat agama dan kehebatannya lbh krg sama dengan panglima salleh batu pahat...cuma panglima salleh x joint komunis...
    PKM yg Mat Indera joint tu hanya sebagai wadah krn PKM bekalkan senjata dalam sama2 menghalau british dari tanah melayu...bila org kerja dengan jepon ko org panggil pengkianat dan talibarot...tp bila org kerja dengan inggeris ko org panggil ape plak?/ mesti lah kita panggil dia talibarot dan pengkhianat jugak.. CRITA BKT KEPONG SEBENAR BUKAN YG MACAM JINS SAMSUDIN BUAT TU...SEBENARNYA BALAI POLIS TU POLIS SEDANG MABOK DENGAN ARAK.....beratus tahun inggeris jajah dan sapu hasil bumi kita sejak dari Dato Maharaja lela, dato bahaman, mat kilau dan ramai lagi...apakah semua tu pejuang atau pengkianat....
    Ada ke dalam sejarah tokoh Umnbrok yg angkat senjata tentang inggeris...mana? KITA SEMUA TELAH DIPERBODOHKAN SEJARAH OLEH UMNOBROK...SEJARAH PERLU DIPERBETOLKAN...(MAT INDERA, PANGLIMA SALLEH, DATO BAHAMAN, DATO MAHARAJALELA, MAT KILAU DAN SEMUA ULAMAQ YG BERJUANG ANGKAT SENJATA MENENTANG DAN MEGHALAU INGGERIS ADALAH PEJUANG BANGSA SEBENAR) TAKBIR....
    • Zahary Ezanne · Pengulas Tertinggi · Kaunselor di Guru
      "mengangkat mat indera sbg salah seorang pejuang kemerdekaan tidak salah sebenarnya dari segi jasa2nya sblm bersama komunis, t...api meng...angkat mat indera yg ber...sekongkol dgn komunis menyerang bukit kepong sbg hero dan pejuang sebenar adlh satu kesilapan yg sgt besar bkn shj dari segi sejarah malah juga etika perjuangan dlm islam itu sendiri. matlamat x pernah menghalalkan cara. sbg contoh seorang anak yang berniat membantu ibu bapanya yg susah telah mencuri, merompak dan meragut untuk mendapat wang adalah satu kesalahan dari segi cara dan pendekatannya walaupun niatnya sgt baik. begitu juga mat indera yg berniat melawan penjajah british telah masuk ke hutan dan bersekongkol dgn 200 komunis dan membunuh 25 org polis dan org awam menjelang subuh di balai polis bukit kepong secara zalim dan kejam adalah tidak boleh dianggap wira."
      ADAKAH BERSEKONGKOL DGN KOMUNIS MERANCANG SERANGAN DAN MEMBUNUH POLIS DAN ORG AWAM SECARA KEJAM DAN ZALIM BOLEH DIKATAKAN SBG JALAN YG BETUL? ISHK....2
    • Rizalman Yahya · Pengulas Tertinggi · Edinburgh, United Kingdom
      Zahary: Ini memerlukan penyelidikan di peringkat akademik. Kesahihan adalah diragui sekiranya hanya bersandarkan pada Utusan Melayu sebagai sumber primer. Perlu cari argument untuk support on the part of the dimension. Aku rasa ok juga untuk kita meneliti on other part of the history so that the truth can be revealed
    • Si Pengu · Pengulas Tertinggi · Sekolah juvana
      kita tggu kjian pkar2 sejarawan dn akademik... sgt pntig kita lihat sjrah dri dimensi yg brbeza untk pmhman gnerasi hri nih...
  • Zaidan Abdullah · Kuala Terengganu
    Hanya kerana Mat Sabu itu orang PAS, maka galak dan gatal media perdana menyerang Mat Sabu. Apapun, bagus juga apabila kecoh begini, baru rakyat tahu siapa sebenarnya pejuang kemerdekaan.
    • Isa Bin Ahmad Isma · Pengulas Tertinggi · Sulaiman
      kalau benda ni najib yg ckp semua kaki ampu akn ckp betul,maka yg jd mangsa pelajar2 sekolah d tipu idup2 oleh org yg berkepentingan,dn yg buat sibuk dn bising pn bkn org lain semua kaki ampu umno ,bn dn najib
    • Shaari Mat Saman · Pengulas Tertinggi · Universiti Teknologi Malaysia
      Slama ni, orang anggap puak umno jah pejuang kemerdekaan
    • Masnita Hashim · Pengulas Tertinggi · Sekolah Menengah Kebangsaan Pusat Bandar Puchong (1)
      bagi aku siapa yg menentang penjajah dan penjarah harta rakyat..dia lah wira sebenar..zaman sekarang..puak UMNGOK adalah penjajah..sbb tu sanggup tipu pilihanraya tuk berkuasa..sanggup besekongkol dgn PATI(orng asing)..adakah peserta bersih 2 itu komunis bila menentang kezaliman dan penipuan UMNGOK(pihak pemerintah)????..zaman sekarang bnyk pemerintah macam komunis..contoh;;LIBYA,FILIPPINA(zaman Marcos)INDONESIA(zaman Suharto),MESIR,MALAYSIA(zaman mahathir hingga skrng) dan bnyk lg..semuanya pengkhianat bangsa,agama dan negara..menzalimi dan menipu rakyat sendiri..APA BEZANYA DGN KOMUNIS???..LU FIKIRLAH SENDIRI!!!!!!!
  • Leeboroy Perutboroy · Top Commenter
    "Itu garis yang diambil Ismail Adnan," katanya sambil menambah Mat Indera juga pernah menjadi penolong guru besar di Sekolah Agama Parit Setongkat di Muar sekitar tahun 1940-an.

    KALAU DAH UMNGOK PERCAYA SANGAT MAT INDERA TU KOMUNIS.... TPM KENA LETAK JAWATAN SEBAGAI MENTERI PELAJARAN SEBAGAI BERTANGGUNGJAWAP MELANTIK KOMUNIS JADI PENOLONG GURU BESAR.... TAK KIRA LA KEJADIAN TU BERLAKU DAH LEBIH 50 TAHUN!@!
    • AnuWear Si Chemeleon · Top Commenter · Ketua Umum at PKR.com
      ek eleh...bodohnya mangkuk gemuk sorang ni...ape ke bangang crte 60 tahun lepas nak letak salah kat org sekarang..camtu moyang lu dulu menyundal dgn bini org lu nak kena rejam? otak letak kat babat ke sengal?
    • Beni Best · Works at Planner/Scheduler
      Malaysiakini: tolong humban binatang kat atas ni dlm jamban..dia mengaibkan moyang dia sendiri menyundal bini orang..cucunya adalah dia adalah hasil sundalan tersebut
    • Ajim Apan · Top Commenter
      woitt..bangang, ko pi marah kat kerajaan johor tu, mangkuk...apasal Johor iktiraf dia pejuang kemerdekaan johor? barua jinggo la lu ni
  • Cahaya Jati · Top Commenter · Friends with Yob Tualang Sekah
    klu dah macam2 versi, tak reti2 ke nak kaji balik, perbetulkan yang salah.....kot2 UMNO rasa terhina la pulak kerana pembohongan sejarah...
    • Xyza Caution · Top Commenter · Kampung Aje
      klau org politik xmasuk campur...sejarah malaysia akan duk tahap tu la juga...tahap was2...lama2...semua rakyat malaysia sangsi dan mungkin akan menyisihkan sejarah malaysia....
  • Mohd Yusri Ibrahim · Top Commenter · USM/UPM/UMT
    Ahli akademik kena mengkaji dan menulis sejarah dengan jujur. Jangan jadi seperti Prof Ramlah Adam yang terlebih emosional mengalahkan orang politik apabila menulis tentang peristiwa Bukit Kepong. Membaca tulisan Prof Ramlah dalam Mingguan Malaysia kelmarin, saya terbayang2 wajah seorang ahli akademik yang berjiwa barua penjajah British. Kenapa pejuang kemerdekaan mengangkat senjata selepas darurat diistiharkan oleh British pada Jun 1948 perlu dihurai sejujurnya. Kenapa KMM, PKMM, PETA, AWAS, API, BTM, Hizbul Muslimin dan lain-lain diharamkan, dan kenapa UMNO tidak diharamkan oleh British juga perlu dikaji seikhlasnya.
    • Mufdi Kamarudin · UUM
      abg yeeeee.....sy pernah baca mengenai falasafah sej..."sej di tulis oleh org yg menang" harap2 kita memahami sej melalui nilai akdemik bukan dr segi pndangan yg berkepentingan...
    • Mohd Asraff Abdul Rahman · Top Commenter · Federal Institute of Technology
      prof ramlah adam tu bohsia british..
    • Usagi Niko · Top Commenter
      Dah jangan gaduh2 korang nie... nak tau siapa hero disebalik kes ini... sekumpulan pejuang RAJA CHERLIE dari negara Utopia yang serang Bukit Kepong. Masa tu tiada komunis, tiada british... ada faham semua... RAJA CHARLIE adalah sepupu kepada Conan The Barbian...
  • Azlesham Rosli · Kuala Lumpur, Malaysia
    Terima kasih Mat Sabu.. If not because of you bring up the issue, non of today's younger Malaysian bother to read history book...
  • Ibrahimi My · Top Commenter
    Salah satu agenda penjajah adalah menjadikan rakyat negara itu sendiri sebagai tentera upahan mereka.Dinegara mana pun inilah yang dilakukan penjajah.

    Bagi pejuang kemerdekaan mereka tidak mengenal lagi siapa yang akan diperangi..walaupun terpaksa berperang dengan sebangsa dengannya ..

    Di iraq, palestin, afghanistan rakyat terpaksa menghadapi musuh dari kalangan rakyat negara itu sendiri yang menjadi tentera upahan penjajah..

    Bagi pejuang kemerdekaan siapa saja adalah musuh yang mesti diperangi demi kemerdekaan sejati..
  • Nasir Sulaiman
    apa yang mat sabu cakap telah membuka minda orang malaysia supaya mengkaji semula sejarah dan jangan hanya terima membabi buta sahaja sepertimana dalam buku teks.
  • Seligi Alpha · Top Commenter · Friends with Ezzy Freeman
    begitu juga rakyat melihat bersih.....haram pada kera jaan umno tapi halal pada rakyat malaysia............lu pk la sendiri.....
  • Perajurit Keadilan · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
    Kalau tidak kerana Mat Sabu.... Pengkaji Sejarah, Profesor2 dan penganalis2 selama ini diam, buta dan tuli kini mula tersedar dari lamunan mereka. Dah berpuluh2 tahun baru sibuk nak mengkaji balik. Itu pun hanya kerana penangan seorg insan bergelar "Mat Sabu". Tanpa ucapan Mat Sabu ini, negara masih lagi diperkatikkan dengan sejarah ciptaan UMNO yg hanya mahu org mereka sahaja dianggap pahlawan sedangkan mereka yg berjuang terutama golongan agama dan ulama ketika memperjuangkan kemerdekaan digelar pengkhianat oleh mereka hanya sebab mereka bukan "org UMNO". Sudah2lah memainkan sandiwara ini wahai UMNO....
  • Mohd Shahril
    politik + sejarah = rakyat buka mata...
    sempoi Mat Sabu...Kalau tak cakap pasal nie, orang semua tak tau, sape penjajah dan sape pejuang yang sebenarnya...
  • Abu Fathi · Institut Memandu Arumugam
    ahli politik jgn campur? nak harap ahli akedemik simpan dalam almari je lah..ahli politik bising barulah semua nak cakap..
  • Liau Peng Chuan · Top Commenter
    Peristiwa Bukit Kepong.
    -----------------------------

    Mat Indera memang bertanggungjawab mengarahkan serangan. Akibatnya, Mat Indera menempa nama sebagai pejuang gerila yang paling dikehendaki apabila dikaitkan dengan peristiwa serangan Balai Polis Bukit Kepong.

    ...See More
    • Liau Peng Chuan · Top Commenter
      Mat Indera Wira lawan Jepun dan British.UMNO bapak pembohong !!!!!
    • Liau Peng Chuan · Top Commenter
      Air kopi yang bercampur dgn kecubung ungu itu kerja orang UMNO.
    • Usagi Niko · Top Commenter
      Dah jangan gaduh2 korang nie... nak tau siapa hero disebalik kes ini... sekumpulan pejuang RAJA CHERLIE dari negara Utopia yang serang Bukit Kepong. Masa tu tiada komunis, tiada british... ada faham semua... RAJA CHARLIE adalah sepupu kepada Conan The Barbian...
  • Zahar Zainul · Top Commenter · None
    Yang menggelar 'pengganas' Komunis adalah penjajah British, harus diingat sepanjang Penjajahan British dan Jepun telah lahir pasukan2 bersenjata yang menentang penjajah diantaranya ialah Malayan People, s Anti Japanase Army (MPAJA), Malayan People's Anti Japanase Union (MPAJU), Tentera Pembebasan Nasinal Malaya (TPNM), Tentera Pembebasan Rakyat Malaya (TPRM), All Malaya Council of Jiont Action (AMCJA), Parti Komunis Malaya (PKM).

    Mat Indera, adalah seorang wira, yang berjuang menentang penjajah Inggeris, dan ia mati digantung tanpa bicara oleh penjajah Inggeris....ianya harus dikenali sebagai wira.
  • Hawari Othman · Top Commenter · Field Service Engineer at Torishima
    TOK JANGGUT, DATUK BAHAMAN DAN LAIN2 PEJUANG MELAYU tak pernah menyertai komunis untuk berjuang dan mereka ini tak pernah membunuh anak bangsa sendiri untuk mendapatkan kemerdekaan....
    jangan samapai satu masa nanti KITA MENGANGGAP PENCURI, PEROMPAK, PEROGOL DAN PEMBUNUH SEBAGAI HERO....KERANA SEKARANG PUN KITA TELAH MENGANGGAP PEGUAM YANG MEMBELA PENJENAYAH SEBAGAI HERO, MALAH KITA MEMUJA MEREKA2 YANG TAK PERNAH MENYUMBANG APA2 KEPADA KESINAMBUNGAN MANUSIA SEHINGGA KAYA RAYA HANYA BERMODALKAN AIR LIUR SAHAJA....
    • Jiwa Islam · Friends with Maba Budu
      Tok Janggut,Tok Bahaman,Mat Kilau dan lain-lain juga pernah membunuh mata-mata( polis ) upahan british walaupun mereka sebangsa kerana mereka adalah talibarut....cuba kaji semula sejarah...Wallahua'lam...
    • Ahmed Ummair
      sejarah pasir Salak, sape ye yg jadi talibarut British dan kena bunuh tu? Bukan bangsa melayu ke?
    • CarClub Malaysian · Top Commenter · Jitra
      hawari..jangan jadi HAWAQ..belaja la sikit..sejarah dan perjuangan Rasulullah s.a.w.. dan nabi2 sebelum beginda..
      baginda dimusuhi oleh anak bangsa yang suatu masa pernah menyanjung baginda.. Al amin... Sunnatullah begitulah..tak kira..bapa sedara ka..mak sedara ka..anak sedara kaa..bini kaa...melayu..kaa.. Arab..kaa..beginda ditentang habisan2 wp mereka tahu apa yang dibawa oleh baginda itu baik..betul..benar..
      Puncanya sama saja dengan sekarang ni... JAHILLLIAH BERMAKSUD MENOLAK HIDAYAH/PETUNJUK/QURAN/RASUL ILAHI..TAKUT HILANG KUASA.. TAKUT TAK DAPAT PROJEK.. SEBIJIK SAMA DENGAN AMENO...
  • Paul Yambun Imbun · Top Commenter
    Sekarang siapa lantang dia dapat nama. kalau tak ada TV1.T2, TV3 & Utusan Melayu suaranya tak selantang mana pun sebab orang lain tak dapat jawab, di sajalah yang betul.tapi saya nak ucapkan tahniah kepada Mat Sabu ni, banyak orang dapat faedah termasuk balu-balu polis-polis pejuang yang selama ini tidak dapat pembelaan. Selapas Mat Sabu jolok sikit.. ada pula buah durian yang jatu kat halaman mereka.. dah lebih 50 tahun mereka tanam tapi mereka belum merasa makan buahnya. Tahniah kepada Mat Sabu.. dan harap mereka dapat merasa buah durian yang mereka tanam ni dalam masa terdakat.
    • Jaidi Adrian Gulis · Uitm Menggatal Campus
      sya pun sukung mat sabu...
    • Usagi Niko · Top Commenter
      Dah jangan gaduh2 korang nie... nak tau siapa hero disebalik kes ini... sekumpulan pejuang RAJA CHERLIE dari negara Utopia yang serang Bukit Kepong. Masa tu tiada komunis, tiada british... ada faham semua... RAJA CHARLIE adalah sepupu kepada Conan The Barbian...
  • Suara Dari Bumi · Top Commenter · Friends with Yob Tualang Sekah
    yang serang bukit kepong bukan komunis tapi pejuang islam pas.....
  • Lia Suraya · Bangi, Malaysia
    Setahu saya Mat Indera memang pernah menjadi ahli PKM, atau katalah dia telah "masuk komunis". Tapi ini tidak bererti dia telah meninggalkan agama Islam dan berpegang pada ideologi komunis. Pada masa itu dia "berjuang bersama komunis", tapi adakah dia seorang komunis, kalau masih berpegang pada ajaran Islam?
    • Yus Ree · Top Commenter
      KALAU DAH MASUK PKM NAK JADI ISLAM APE KEBENDANYA.. CETEL AKAL BETUL LA...
    • Lia Suraya · Bangi, Malaysia
      Walaupun mereka jadi ahli PKM, tak ada siapa menghalang mereka kalau mereka terus sembahyang, puasa dsb. Ibrahim Chik, seorang Ahli Jawatankuasa Pusat PKM, terus sembahyang dalam hutan ketika berjuang di Selatan Thailand.
    • Shaiful Amri
      Pendapat saya la klu dah masuk PKM, maknanye dia sudah percaya dan terima idealogi PKM iaitu tiada tuhan yg disembah (ala ala free thinker). Adakah itu masih dikira seorg Islam?
  • Mat Chemor · Top Commenter · Ufo
    kita semua warga malaysia perlu berterima kasih kpd Mat Sabu krn membongkar fakta yg cuba dipendam dan dipadam oleh umno. Dgn ini, layaklah Mat Sabu diiktraf bapa sejarah Malaysia.
  • Syeikh Amri Al-Baluni · Top Commenter · Sukuruti Gad at Import and Export
    Sahabat semua.. cukuplah isu bangang drpd UMNO ni.. kembali membongkar usaha UMNO merampas Selangor dan Perak dengan undi2 hantu dan PATInya!
  • Reformis Malaya Politikus Bebas · Top Commenter · 104 years old
    ape yg sahih mat indera termasuk dlm kumpulan yg serang balai bukit kepong dan kumpulan itu adalah komunis.....kemudian abdullah cd katakan mat indera masuk jadi ahli rejemen 10 askar komunis...rentetan peristiwa ini seakan benar mat indera sertai komunis.
    • Sharifuddin Ahmad · Academic Staff at Politeknik sultan mizan zainal abidin
      kepala otak inggeris yang cop mereka yang lawan inggeris sebagai komunis , inggeris ketika itu adalah penjajah yang wajib dihapuskan
    • Yazid Gonzales · Top Commenter · Works at Sekretariat SUKAN MALAYSIA XIII MELAKA 2010
      walaupun british tu penjajah paling lama di malaysia, kite da berjaya hapuskan secara halus dan perlahan2...cthnya hari ini saham2 sykt british sumenye anak2 m'sia pegang...so jgn risau..jgn terlalu obses nak hapuskan british, da abis da zaman kolonial tu..ada bende yg kite boleh belajar dari british..belajar dari eropah,walaupun dulu German pernah berperang dan menjajah negara mereka semasa WWWI dan WWII, namun hari ini mereka boleh berbaik2..mereka tidak prejudis sesama mereka..malahan German yg teruk menerima kesan selepas WWII hari ini boleh duduk semeja dengan bks2 musuh mereka di PBB dan bangkit meningkatkan ekonomi negara...we should learn..we are still young....
    • Sahat Mohd Saleh · Top Commenter · Managing Director at Sun June Sdn Bhd
      PR : PAS + DAP. MAT INDERA : KMM + PKM. BN : UMNO + MCA.... PBB : USA + M'SIA + ISREAL + DLL... Apa bezanya broo...
  • Zarmjamaat Zarm · Semenyih
    Terima kasih Mat Sabu..seoarang ahli politik yang merungkai nama2 pejuang negeri johor..sepatutnya perayaan menyambut ulangtahun kemerdekaan di buat di daerah2 yang terbabit..yang ade sejarah menentang penjajah, bukanya di ibu negeri atau ibu negara atau di putrajaya.

Tiada ulasan: