Selasa, 20 September 2011

YANG BIMBANG AHLI PARTI JUGA YANG BENCI KEPADA KITA KERANA BANYAK BUAT YANG TAK KENA....SEBAB KESALAHAN PERIBADI

Pendedahan kad pengenalan palsu
Suhaizan Kayat

Berdasarkan kepada maklumbalas yang saya terima, terlalu ramai yang berminat untuk mengikuti pendedahan saya berkenaan lebih 10 ribu kes kad pengenalan yang berkemungkinan besar palsu seperti yang telah dikemukakan pada minggu lepas. Seperti yang dijanjikan saya akan keluarkan maklumat terbabit setiap hari bekerja, satu hari sepuluh data.

Saya tidak akan menentukan mana satu kad pengenalan yang palsu. Saya serahkan kepada rakyat Malaysia untuk menentukan mana yang palsu dan mana yang benar. Saya juga mohon kepada pemilik kad pengenalan sebenar agar dapat menampilkan diri membuat penjelasan.

Saya percaya ada pihak tertentu telah membuat manipulsi terhadap kad pengenalan sebenar ini bagi tujuan pilihanraya. Ini sangat penting bagi kita menjadi warganegara yang bertanggungjawab membuat semak dan imbang dalam sistem demokrasi di negara kita.

Walaubagaimana pun pihak Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) yang membisu seribu bahasa adalah lebih maklum mana kad pengenalan yang benar dan mana yang palsu.

Terdapat dua identiti berbeza AZINAH BT MOHD FAZIN, pertama memiliki kad pengenalan 800829-02-5150 dan keduanya memiliki kad pengenalan 800820-02-5150. Kedua-dua identiti ini memiliki nama dan nombor kad pengenalan yang sama hanya dibezakan dengan tarikh hari lahir sahaja. Kedua-dua identiti ini boleh mengundi tetapi selepas pendedahan Pemuda PAS salah identiti telah dikeluarkan oleh SPR.

Terdapat dua identiti berbeza EH NAM A/L EH WAN, pertama memiliki kad pengenalan 780515-03-5705 dan keduanya memiliki kad pengenalan 280515-03-5705. Kedua-dua identiti ini memiliki nama dan nombor kad pengenalan yang sama hanya dibezakan dengan tahun lahir sahaja. Kedua-dua identiti ini boleh mengundi tetapi selepas pendedahan Pemuda PAS salah identiti telah dikeluarkan oleh SPR.

Terdapat dua identiti berbeza MOHD BAHAR BIN OMAR, pertama memiliki kad pengenalan 800105-02-5459 dan keduanya memiliki kad pengenalan 800105-02-5489. Kedua-dua identiti ini memiliki nama dan nombor kad pengenalan yang sama hanya dibezakan dengan satu digit ke 11 sahaja. Kedua-dua identiti ini boleh mengundi tetapi selepas pendedahan Pemuda PAS salah identiti telah dikeluarkan oleh SPR.

Terdapat dua identiti berbeza DALIZA BINTI IBRAHIM, pertama memiliki kad pengenalan 790402-03-5966 dan keduanya memiliki kad pengenalan 790902-03-5966. Kedua-dua identiti ini memiliki nama dan nombor kad pengenalan yang sama hanya dibezakan bulan kelahiran sahaja. Kedua-dua identiti ini boleh mengundi tetapi selepas pendedahan Pemuda PAS salah identiti telah dikeluarkan oleh SPR.

Terdapat dua identiti berbeza FATEN DIANA BINTI HASSAN, pertama memiliki kad pengenalan 810522-03-5400 dan keduanya memiliki kad pengenalan 810822-03-5400. Kedua-dua identiti ini memiliki nama dan nombor kad pengenalan yang sama hanya dibezakan bulan kelahiran sahaja. Kedua-dua identiti ini boleh mengundi tetapi selepas pendedahan Pemuda PAS salah identiti telah dikeluarkan oleh SPR.

Saya serahkan kepada rakyat Malaysia untuk menilai, apakah ada unsur manipulasi pilihanraya melalui manipulasi kad pengenalan di Jabatan Pendaftaran Negara?

SUHAIZAN BIN KAYAT

PENGERUSI PEMULIHAN DEMOKRASI & MOBILISASI PEMUDA PAS MALAYSIA

KETUA PEMUDA PAS NEGERI JOHOR


PAS desak Najib kemuka usul mohon maaf | Print |
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 19 Sept: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak didesak mengemukakan usul permohonan maaf kepada mangsa-mangsa ISA dan keluarga mereka pada persidangan Parlimen yang akan bermula 3 Oktober ini.

Tindakan tersebut amat perlu dilakukan oleh Perdana Menteri bagi membuktikan keikhlasan hatinya untuk melakukan tranformasi politik sehingga membawa kepada pemansuhan ISA.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, Perdana Menteri tidak perlu malu untuk memohon maaf kepada mangsa-mangsa dan keluarga-keluarga mangsa ISA malah ia merupakan satu sifat terpuji.

Menurut beliau, kezaliman yang dilakukan ke atas mangsa-mangsa dan keluarga-keluarga mangsa ISA itu adalah kezaliman Kerajaan BN dan ia perlu dipertanggungjawabkan oleh Perdana Menteri.

Katanya, dalam hubungan ini, Najib perlu mengambil contoh baik yang telah ditunjukkan oleh bekas Perdana Menteri Australia yang kini menjadi Menteri Luar Negeri Australia, Kevin Rudd yang pernah memohon maaf kepada Orang Asli Australia akibat kezaliman Kerajaan Australia kepada Orang Asli di negara itu.

"Permohonan maaf itu dilakukan oleh Kevin Rudd ketika dia menjadi Perdana Menteri Australia dan dilakukan di dalam Parlimen. Jadi apa salahnya jika Datuk Seri Najib juga memohon maaf kepada mangsa dan keluarga mangsa ISA di dalam Parlimen juga," katanya ketika dihubungi Harakahdaily, hari ini.

Semalam, Bernama Online melaporkan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, kerajaan tidak akan meminta maaf kepada tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) ataupun keluarga mereka ekoran keputusan kerajaan mahu memansuhkan akta pencegahan yang kontroversi itu.

Menurut Hishammuddin, desakan pelbagai pihak termasuk yang diketengahkan oleh Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu yang mahukan kerajaan meminta maaf terhadap mereka yang pernah ditahan di bawah ISA tidak perlu dilayan.

Hishammuddin yang juga Naib Presiden Umno berkata, Mohamad atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu kini dibelenggu pelbagai isu berikutan kenyataan kontroversinya tentang komunis.

“Dia (Mohamad Sabu) sudah tidak tahu nak kata apa lagi. Dia sudah banyak isu, Polis pun marah kat dia. Saya tidak mahu layan lagi Mat Sabu,” katanya.

Selain Mohamad, beberapa pihak lain termasuk pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan juga meminta kerajaan meminta maaf dan membayar pampasan kepada tahanan dan keluarga mereka.

Mereka yang pernah ditahan di bawah ISA dilaporkan berjumlah melebihi 10,000 orang sejak akta itu dikuatkuasakan sejak tahun 1960 lalu.

Katanya, pengumuman Perdana Menteri pada 16 September lalu berhubung keputusan kerajaan memansuhkan ISA bukan suatu retorik, tetapi adalah sebahagian daripada pelan transformasi politik.

Hishammuddin yang juga Ahli Parlimen Sembrong berkata, Jabatan Peguam Negara sedang menggubal dua undang-undang baru yang akan menggantikan ISA yang digubal ketika negara sedang menghadapi ancaman pengganas komunis.

Beliau berkata, Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar telah pun mengeluarkan kenyataan bahawa keselamatan negara berada di dalam keadaan terjamin walaupun kerajaan memutuskan untuk memansuhkan ISA.

Mengulas perkara itu dengan lebih lanjut, Mahfuz berkata, kenyataan Hishammuddin itu jelas tidak bertanggungjawab malah ternyata menyimpang dari perkara yang dibangkitkan oleh pelbagai pihak.

"Kenapa dikatakan desakan Mohamad Sabu yang tak perlu dilayan? Pada hal perkara yang dibangkitkan itu bukan soal Mohamad Sabu, tetapi kezaliman BN selama ini kepada mangsa-mangsa dan keluarga-keluarga mangsa ISA.

"Itulah sebabnya pelbagai pihak mendesak Kerajaan BN menerusi Perdana Menteri sendiri yang memohon maaf kepada mangsa-mangsa dan keluarga-keluarga mangsa ISA, bukan soal melayan Mohamad Sabu," katanya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena menjelaskan, beliau dan keluarganya juga turut menjadi mangsa kezaliman ISA dan Perdana Menteri juga perlu memohon maaf kepada beliau dan keluarganya berhubung perkara itu.

Namun, beliau amat kesal dengan kenyataan Hishammuddin kerana ia jelas melambangkan keangkuhan dan kesombongannya, walaupun pihak Kerajaan BN sendiri telah mengakui ISA adalah akta zalim, sehingga Perdana Menteri sendiri mengakui ISA perlu dimansuhkan, sesuai dengan kehendak semasa dan tuntutan rakyat.


Mengapa janji Najib sukar dipercayai | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 19 Sept: Janji Datuk Seri Najib Razak untuk memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) hanyalah setelah Perdana Menteri sedar bahawa rakyat sudah hilang keyakinan dengan kepimpinan kerajaannya.

Malah, janji itu juga dibuat selepas kerajaan Malaysia dikecam hebat di dalam dan luar negara berikutan salah guna kuasa serta kekerasan yang melampau pihak berkuasa terhadap pehimpunan aman Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu.

Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang (gambar) berkata, tekanan terhadap Najib daripada kalangan orang-orang kanan kerajaan sendiri membuatkan beliau terpaksa berjanji untuk memansuhkan ISA.

“Jika rakyat tidak percaya kepada janji Najib, ia adalah salahnya sendiri kerana rekodnya sebagai Perdana Menteri sejak April 2009 tidak menunjukkan dia berani melaksanakan apa yang dijanjikannya,” katanya dalam satu kenyataan, lapor Roketkini.com.

Sehinggakan Najib terpaksa mempertahankan janji memansuhkan ISA itu kononnya ia adalah usaha BN sendiri walau pun rakyat melalui pelbagai NGO dan parti-parti pembangkang telah mendesaknya sejak lebih 40 dekad lalu.

Kit Siang berkata janji-janji Najib hanya boleh dipercayai jika beliau berani menangani lima persoalan utama:

* Adakah dengan pemansuhan ISA dan pindaaan undang-undang lain akan dilaksanakan sebelum pilihan raya umum akan datang atau ia cuma umpan janji-janji pilihan raya BN?

* Adakah undang-undang yang akan menggantikan akta-akta zalim yang dimansuhkan itu bakal melahirkan undang-undang yang sama kejamnya dalam bentuk baru; contohnya, memansuhkan ISA tetapi menggubal undang-undang baru yang sama seperti ISA?

* Adakah Najib akan menyokong pemansuhan undang-undang zalim dan kejam seperti Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU), Akta Hasutan dan Akta Rahsia Rasmi?

* Adakah Najib sanggup memansuhkan semua peruntukan dalam undang-undang yang selama ini telah memperlekehkan doktrin pemisahan kuasa termasuk yang tidak membenarkan penelitian semula (judicial review) terhadap keputusan kuasa eksekutif?

* Adakah Najib akan menyokong usul di Parlimen untuk menerima konvensyen-konvensyen hak asasi antarabangsa, khususnya Piagam PBB mengenai Hak Sivil dan Politik serta Piagam PBB mengenai Hak Ekonomi, Sosial dan Budaya?

Kit Siang menegaskan kejayaan rakyat mendesak Najib untuk berjanji menghapuskan ISA adalah melalui usaha serius menentang penindasan dan penipuan kuasa, terutamanya melalui perhimpunan aman Bersih 2.0.

“Sebelum Najib berangan-angan mahu menjadikan Malasia sebagai ‘negara demokrasi terbaik di dunia’, beliau perlu menjelaskan kepada rakyat, bila beliau mahu menarik balik pengharaman Bersih 2.0 dan bila beliau akan menarik balik tuduhan terhadap mereka yang ditangkap kerana kempen Bersih 2.0?” soalnya. – Roketkini.com


Najib sengaja ketepi pejuang mansuh ISA | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 19 Sept: PAS hari ini membidas kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang menyatakan bahawa inisiatif untuk memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) adalah “keputusan dibuat kerajaan Barisan Nasional sahaja dan bukan perjuangan mana-mana pihak lain” tanpa memberi pengiktirafan kepada pejuang-pejuang mansuh akta zalim itu yang menentang ISA sejak dahulu lagi.

Dalam kenyataannya hari ini, Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) berkata kini tetiba sahaja, pejuang-pejuang yang dulunya bermati-matian nak kekalkan ISA hendak menjadi hero, yang hendak mansuhkan ISA sejak dulu pula sengaja diketepikan.

Ttindakan itu, katanya terus mengingatkan rakyat kepada nasib yang menimpa pejuang-pejuang haluan kiri pra-kemerdekaan seolah-olah sejarah diulang tayang untuk membuka mata rakyat.

“Mana ia penghargaan kepada jasa-jasa pejuang-pejuang memansuhkan ISA selama ini? Tak akanlah disebabkan mereka ini rakyat jelata yang menyokong perjuangan samada dalam wadah pembangkang ataupun tidak, dalam menuntut memansuhkan ISA tiada kredit?

Siapakah pencetus inisiatif tersebut kalau bukan rakyat yang membantah kerajaan dalam isu ISA, terutamanya barisan pembangkang dulu, sehinggalah Pakatan Rakyat kini yang menyerang habis-habisan ugutan dan salahguna ISA oleh puak-puak kanan di dalam Umno, dan adik mereka Perkasa selama ini yang menggunakan akta ini demi kepentingan politik semata-mata?” selar beliau.

Tindakan juak-juak Umno, yang dulunya lantang melaungkan pentingnya ISA dikekalkan, sindir Tuan Ibrahim telah menebalkan muka dan memuji bertubi-tubi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sebagai seorang yang berani, tegas dan hebat.

“Jika pujian itu diterima, secara logiknya - bukankah itu bermaksud dulu semua pemimpin Umno ini penakut, tiada ketegasan dan tiada kehebatan? Cuma sekarang saja ada keberanian,” kata beliau dengan sinis.

Tuan Ibrahim, yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang mengimbas kembali kata-kata kerajaan Barisan Nasional pada 2009, di mana ia telah berkali-kali menegaskan bahawa dasar dan pendirian Kerajaan adalah untuk mengkaji dan “bukannya memansuhkan ISA.”

Malah pada bulan Disember 2009, kata Tuan Ibrahim, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein pernah berkata bahawa “semua pihak” sepakat Akta Keselamatatan Dalam Negeri (ISA) dikekalkan.

Pakatan Rakyat pula, kata beliau telah menyatakan akan memansuhkan ISA dalam Buku Jingga yang dilancarkan mereka.

“Apabila Pakatan Rakyat kata penghapusan akta zalim ini meniru idea dalam Buku Jingga, tiba-tiba bangkitlah beberapa orang menteri Umno amnesia yang menyatakan bahawa ini idea asli Perdana Menteri, bukannya tiru idea Buku Jingga,” bidas beliau.

“Cukup marah nampaknya Perdana Menteri dan para pimpinan Umno apabila dikatakan mereka telah meniru idea orang lain - barangkali itu sebenarnya punca utama di sebalik penggantungan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan beberapa ahli parlimen dari Parlimen dalam kontroversi APCO kerana mereka juga pernah menyatakan idea 1Malaysia adalah hasil ciplak 1Israel.”

Media perdana, katanya kini terus memberikan bayangan bahawa Perdana Menteri sedang disanjungi kerana keberaniannya dalam menghapuskan ISA.

“Sehinggakan Presiden KITA, Zaid Ibrahim perlu cepat-cepat memohon maaf kepada Najib kerana tersilap membuat andaian bahawa menyangka Perdana Menteri tidak berani, walaupun tiada apa-apa konkrit yang berlaku lagi selain pengumuman lisan beliau,” sindir beliau.

Tambah Tuan Ibrahim, PAS akan meneliti secara dekat hasrat murni ini dengan hati-hati kerana pada masa yang sama, Najib turut mengumumkan untuk menggubal dua akta baru bagi menyekat golongan “pengganas” yang akan mencetuskan suasana huru-hara dan menggugat ketenteraman awam.

“Tafsiran “pengganas” dan “ancaman” ini pula luas, tak tahulah ia mengikut tafsiran Umno-BN ataupun kerajaan memerintah? Semuanya masih samar dan tidak diketahui,” terang beliau, sambil menambah bahawa PAS akui keamanan negara menjadi keutamaan dan tiada pihak ingin melihat negara menjadi tidak aman.

Namun, Tuan Ibrahim berhujah bahawa kerajaan BN tidak boleh menyalahkan rakyat yang bersangka buruk pada pengumuman ini kerana rakyat sudah banyak kali dikecewakan.

Apa yang menjadi keraguan rakyat, katanya ialah kebanyakan akta digubal asalnya dengan tujuan yang sangat baik, tapi rakyat sedar apabila sampai sudut pelaksanaannya, ia sering kali disalahgunakan bukan untuk menjaga kepentingan negara, tapi hanya kepentingan Umno BN, terutamanya apabila hipokrisi mereka telah terlondeh dan nyawa-nyawa ikan.

“Ini ditambah pula dengan pelbagai janji Umno BN yang jarang ditunaikan, terutamanya janji-janji yang ditaburkan semasa pilihanraya telah menyebabkan majoriti rakyat serik dengan pengumuman sedemikian,” tambah beliau.

Rakyat kini, kata Tuan Ibrahim dibelenggui satu persoalan yang amat mustahak - apakah jaminan yang boleh mereka harapkan dengan mengekalkan Umno-BN, selain ISA yang dijanjikan akan dimansuhkan, apakah jaminan bahawa penyelewengan, rasuah, salahguna kuasa, politik fitnah akan turut terhenti daripada terus berlaku itu?

“Rakyat sebenarnya sedar bahawa tiada apa yang boleh dijamin dalam hal-hal sedemikian sekiranya Umno-BN dikekalkan, tambahan pula, Najib sudahpun memberikan bayangan jaminan bahawa rakyat akan terpaksa menanggung kedatangan GST sekiranya Umno-BN kekal berkuasa selepas PRU13.”

Jaminan terbaik sekarang untuk rakyat, hujah beliau ialah dengan mengambil langkah berani untuk mencuba pemerintahan kerajaan Pakatan Rakyat untuk satu penggal bagi membolehkan segala janji yang diterterakan dalam Buku Jingga dilaksanakan selepas pilihanraya umum ke 13.

“Percayalah kerajaan Pakatan Rakyat akan bersungguh-sungguh melaksanakan semua janji mereka kerana Pakatan Rakyat sedar ‘Rakyat’ adalah bos mereka yang sebenar dan hakikatnya, tiada kerajaan yang hanya ingin berkuasa untuk satu penggal. Inilah jaminan yang lebih menyakinkan daripada terus mempercayai bahawa Umno-BN akan berubah satu hari nanti,” kata beliau.


Malang jika mansuh ISA untuk raih undi | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 19 Sept: Amat malang sekiranya pengumuman memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak bersifat populis untuk meraih undi dalam Pilihanraya Umum ke-13 nanti.

Dalam konteks ini, Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim), Amidi Abdul Manan tidak mahu melihat rakyat terperangkap dalam permainan politik dilihat semakin rencam dan mengelirukan rakyat.

“Sekiranya inilah yang sebenarnya berlaku, Abim khuatir ia akan mencetuskan persepsi negatif rakyat terhadap ketelusan pemerintah yang sekaligus menjejaskan integriti serta keabsahan pihak berkenaan dalam melaksanakan agenda transformasinya.

“Sesungguhnya kebebasan dan ketenteraman awam merupakan hak asasi seluruh rakyat Malaysia dan ia perlulah dilaksanakan dengan semangat dan komitmen demokrasi yang tinggi,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Katanya, adalah amat penting agar prinsip itu dilaksanakan di Malaysia tanpa mengira keterikatan individu atau mana-mana terhadap sesuatu parti serta kefahaman politik tertentu.

Justeru, tegasnya Abim mendesak pihak yang berkenaan agar menghormati segala lunas perundangan yang telah ditetapkan serta tidak sewenang-wenangnya menghalalkan sebarang penganiayaan serta diskriminasi atas nama menjaga ketenteraman serta kesejahteraan awam.

Begitupun, beliau menyambut baik pengumuman pemansuhan ISA serta beberapa akta yang berkaitan yang diumumkan oleh Perdana Menteri.
Katanya, langkah itu memperlihatkan ketelusan kerajaan untuk memelihara ketenteraman dan kebebasan bersuara seperti yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan.

Tambahnya, pengumuman itu menandakan keterbukaan sikap pihak pemerintah terhadap desakan serta pandangan yang dikemukakan oleh pelbagai pihak terhadap akta tersebut sebelum ini.

“Abim akan terus memantau serta memberikan kenyataan berhubung dengan pemansuhan akta-akta tersebut di samping proses penggubalan akta-akta yang menggantikannya, agar ia menepati janji pihak pemerintah untuk menjunjung tinggi teras demokrasi serta nilai kebebasan hak asasi manusia di negara ini,” ujarnya.

Tiada ulasan: