Rabu, 7 September 2011

ISU PANAS SEDANG DIPERKATAKAN...AKHIRNYA LENYAP...AKAN BERHASIL YG BENAR DAN YG MANA SALAH...AKHIRAT CONFIRM SAPE KOMUNIS..ALLAH TUNJUKKAN@HUKUMKAN...

'Mat Indera murid bapa Muhyiddin'
Sep 6, 11 12:42pm
Di sebalik serangan bertubi-tubi terhadap Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu dalam isu Muhammad Indera, lelaki itu didakwa pernah menjadi anak murid kepada bapa Tan Sri Muhyiddin Yassin.

johor pas youth visit mat indera brother johan shah 060911 suhaizan kait johan shahMalah, kata Ketua Pemuda PAS Johor Suhaizan Kaiat (gambar sebelah, kanan), pemimpin Kesatuan Melayu Muda (KMM) itu didakwa hampir menikah dengan kakak timbalan perdana menteri.

"Mat Indera mahu berkahwin dengan kakak TPM Muhyuddin Yassin tapi tidak dipersetujui oleh bapa Mat Indera," kata Suhaizan selepas menziarahi adik Muhammad - Johan Shah (gambar atas, kiri) - semalam.

Menurut Suhaizan, Mohamad dan Pesuruhjaya PAS Johor Datuk Dr Mahfodz Mohamed turut serta dalam pertemuan itu.

Menulis di laman Facebook, Suhaizan berkata, Mat Indera pernah menegaskan bahawa beliau bukan komunis dalam pertemuan terakhir dengan Johan di Penjara Air Molek, Johor Bahru.

"(Sebaliknya) British (yang) tuduh Mat Indera Komunis," tulisnya yang diberi tanggungjawab berdebat dengan Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin dalam isu sejarah itu.

Dibuang daerah, diseksa British

Justeru, Suhaizan menyifatkan tiada pembelaan terhadap kematian Muhammad Indera sebelum ini disebabkan "orang takut dengan British".

Suhaizan turut menyenaraikan beberapa fakta yang kurang diketahui tentang Mat Indera, antaranya:

- Mat Indera anak kedua daripada lapan adik beradik. Ibunya meninggal ketika Johan (bongsu) berusia dua tahun.

johor pas youth visit mat indera brother johan shah 060911 suhaizan kaiat- Johan, bapa Mat Indera, ibu tiri dan neneknya diseksa British dan dibuang daerah ke Singapura selama 5 tahun daripada tahun 1950 hingga 1954.

- British tawar $25,000 sebelum Peristiwa Bukit Kepong untuk tangkap Mat Indera. Selepas peristiwa itu, tawaran dinaikkan kepada $75,000.

- Mat Indera datang ke Bukit Kepong di saat akhir peristiwa tersebut dan tidak terlibat dalam serangan tersebut.

- Mat Indera pernah menyelamatkan anggota polis pada masa itu Yusof Rono.

- Mat Indera dilantik oleh kerajaan Johor sebagai guru agama. Beliau diberikan baju dan songkok rasmi. Beliau pernah belajar dengan ulama dikenali senagai Tuan Guru Fadil.

- Beliau digantung di Kampung Jambu Air, Taiping pada tahun 1953 dan kuburnya diasingkan daripada kubur uHIRHtama.

- Mat Indera tidak pernah berkahwin.
  • Basir Parto · Pengulas Tertinggi · Un. Putra Malaysia
    MAT INDERA DIELAR KOMUNIS KERANA MAT INDERA MENENTANG PENJAJAHAN BRITISH, JIKA MAT INDERA BERSEKONGKOL N JADI TALI BARUT BRITISH MACAM UMNO SESCAYA MAT INDERA TIDAK DI COP OLH BRITISH SEBAGAI PENGANAS KOMUNIS, CUBA LIHAT UMNO WALAUPUN UMNO BERSEKONGKOL N MENJADI TALI BARUT BRITISH, UMNO TELAH DIANGKAT OLH PENJAJAH BRITISH SEBAGAI PEJUANG KEMERDEKAAN MALAYSIA
  • Shah Abd Hamid · Pengulas Tertinggi
    lama2 nanti terbongkarlah siapa sebenarnya 'komunis'.
    • Rosmi Mahmud · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Bisnes Sendiri
      betul3
    • Mazlan Bin Abdul Manaf · Pengulas Tertinggi
      juga akan terzahirlah mana yang haq dan mana yang bathil...
    • Mhd Amir · Pengulas Tertinggi
      matsabu ckp---yg serang balai polis bukit kepong tu hero!! bangang!! bkn nak tau mat indera tu sapa!! kalu dah berpakat ngn komunis ko ustaz ka tok hafiz ka mmg ko dah terpesong! matlamat tidak menghalalkan cara!!
  • King Jason · Pengulas Tertinggi · Programmer/Analyst di Apple Inc.
    Najib : Nampaknya kite berjaya alehkan perhatian rakyat!

    SPR : betul tu dato'.mmg bijak.buat masa ni kami SPR senang nak daftarkan indon2 kawan2 mismah nih!

    Dato Azeez : Dato Jib! I taw rakyat kita ramai yg susah.tapi kalau I tolong rakyat sendiri.tak glamor lah I nanti.of coz la I pergi Somalia.tambahlah glamor tu kami kena serang! nasib baik I sempat elak.bertambahhhh lah glamor I dato sri!
    ...Lihat seterusnya..
  • Abdul Manan · Pengulas Tertinggi · UKM, Bangi, Selangor
    sekarang sedikit demi sedikit sejarah sebenar terdedah....malang tv3, utusan, umno dll kuncu2 mereka masih nak spin juga....apapun tahniah bang mat sabu.....
    • Mohammad Shahir Ahmad · Pengulas Tertinggi · Kolej Teknologi Yayasan Pendidikan Cheras
      yg dedahkan diorg..
      tapi yg memesongkan adalah diaorg..TV3
    • Leftenan Nan · Pengulas Tertinggi · SMK Panglima
      akhirnya akan terdedah juga kenapa UMNO serahkan TEMASIK kepada CINA P.A.P tanpa memikirkan peluang ekonomi dan maruah rakyat johor.........korek sejarah ni....
    • Wan Adib Wan Roslan · Pengulas Tertinggi
      Alhamdulillah, kemelut yg berpunca dari ceramah Mat Sabu ini rupa2nya memberi kebaikan pd rakyat Malaysia. Baru mereka tahu yg sejarah sbnarnya byk telah diputar belit utk survival politik umno. Tujuan asal isu ni dibangkitkan adalah utk memerangkap Mat sabu/PAS, tapi yg berlaku mereka (umno/kuncu2nya) pula yg terperangkap. Inilah yg dikatakan ada hikmah disebalik apa yg terjadi. Berkenaan isu ni dispin berterusan dimedia arus perdana, adakah kita perlu risau? Media arus perdana tu org masih caya lagi, ke? In fact, majoriti org ramai telah membuka/melihat media alternatif utk dptkan berita telus. So, bnda tu x perlu kita risaukan pun! Bahkan mereka pula yg perlu risau, krn kemungkinan dari apa yg mereka 'spin'kan itu, akan memerangkap mereka balik!
      Dikesempatan ini, sekali lagi saya ajak semua pembaca Malaysiakini utk lihat siri...Lihat seterusnya..
  • Ibnu Fatimah · Pengulas Tertinggi · University melaya,kolej Darul hikmah bangi
    yg tuduh mat indra komunis adalah umno n beritish..dasyat
  • Zurani Serikandi Ayah · Top Commenter · Nil
    INI LAGI BUKTI YANG MAT INDERA BUKAN KOMUNIS, WIRA MENENTANG BRITISH DAN MATA MATA YANG BERKERJA DENGAN BRITISH. APA YANG DI -KELUARKAN OLIH MAT SABU ADA BENAR-NYA.... KENAPA? UMNO DAN KUNCU -KUNCU BEGITU MARAH SANGAT PADA MAT SABU? DAN HINGGA BERPULUH LAPURAN POLIS DI-BUAT TERHADAP-NYA,. APA UMNO TAKUT TERIMA KENYATAAN YANG BENAR?
    • Olang Maly
      yg buat laporan polis tu belajar sejarah tak habis ,belajar sampai tkatan 3,lepas SRP(dulu) skarang PMR msuk aliran sains dulu x ada belajar sejarah,cuma belajar Ilmu alam(dulu) skarang (ggrafi)...
    • Zen Zizat · Friends with Salbiah Ithnin
      MEREKA DI-UPAH OLIH YANG TAK BERTANGGONG JAWAB
    • Rasman A Karim Rasman · Top Commenter · MPTI
      jangan sombong bang... tak baik.... semuanya pejuang.... cuma mat sabu salah cakap sebab niatnya yang tak betul....
  • Musang Berjanggut · Top Commenter · Selangor, Selangor, Malaysia
    kalaulah dia jadi kawin dengan kakak TPM... rasanya sekarang Mat Indera duduk kat mana? apakah MB Johor, atau MT UMNO atau Ketua Pembangkang atau...
    • Leeboroy Perutboroy · Top Commenter
      BUKAN MAT INDERA DUDUK KAT MANA MUSANG BERJANGGUT OI... MUHIYUDDIN TU DUDUK KAT MANA... JADI KOMANDER PKM KER??
  • Siti Niena Haris
    Adakah sejarah dapat menaikan gaji kita? Adakah apa yang mat sabu buat dapat turunkan harga barang? Dan kenapa kita sesama melayu tak kira pas dan umno berbalah pasal benda yang dah lepas. Cuba korang semua pandang ke depan, banyak lagi masalah yang ada depan kita asid, buang anak, bangsa melayu mundur dan ketinggalan. hanya berangan didepan komputer je(main game) Tukar agama, Tukar jantina, kawin sesama jenis, lari ikut pendatang, jadi kaki dadah, Semua tu bangsa kita BANGSA MELAYU....... Bangsa lain dok gelak je.....
    • Zanirun Baba · Top Commenter
      itu sebab nya kita sebagai rakyat mampu membuat perubahan pemerintahan negara..kita ada hak.. nak memperkasakan melayu ayoh kita lakukan tapi bukan dengan pemerintahan sekarang yg mengunakan MELAYU..MELAYU..MELAYU..tapi memperkayakan kaum keluarga sendiri..anak2,adik dan sanak saudara menjadi jutawan dlm sekelip mata ...melayu teramai hidup merempat sbb taksub sangat dengan BANGSA..Tanah reserve melayu..tanah wakaf..dan tanah org melayu habis di jual pemimpin MELAYU UMNO...ISLAM di perlekeh puak sekular ini duit rakyat melayu teramai habis di kebas MELAYU yg berkuasa...KITA ADA PILIHAN UNTUK PILH MELAYU YG AMANAH DAN MELAYU YG KORUP...FIKIRLAH
    • Siti Niena Haris
      KIta boleh lihat melayu yang mana bagus. undian di tangan kita. undilah dgn bijak. Adakah kita nak bagi Umno sambung memerintah ataupun kita bagi peluang pada PR untuk mereka kotakan janji. So kita tgk sapa bengkok kita pangkah lagi satu. bengkok lagi tak tahu nak pangkah mana. so kita perhatikan. Harga naik kita tak merasainya. tetapi kampung dan daerah terpencil meraung sakit dan susah hati.... fikir..........
    • Farouk Harakiri · Top Commenter · Ground Support Engineer Team at MAS engineering Depot Subang
      Siti Niena Haris! kamu dari keturunan pariah ker! itu satu persoalan. Sebab dari Sejarah lah kita mengenal bangsa dan dari Sejarah lah kita mengenal identiti dan dari Sejarah juga lah kita mengenal maruah Diri.

      soalan aku simple.. kamu dari keturunan pariah ker? cuba kamu kaji sejarah keluaraga kamu sebab pariah pun byk yang berjawatan tinggi dalam negara.

      Sebab itu lah kita patut balik ke pada asal supaya perjalanan kita akan tterus cemerlang!
      kamu pernah dengan ayat nie.. "Kembali ke pangkal jalan jika terasa diri itu telah tersesat jalan"
      dan sebab itu juga mengapa Mat sabu mengunkit sejarah malaysia supaya kita tahu dan mengenal apa ssebenarnya yang berlaku di sebalik Kemerdekaan kita. hanya org yang Lemah dan bodoh sahaja yang mudah di tipu.
  • Ibnu Fatimah · Top Commenter · University melaya,kolej Darul hikmah bangi
    mat indra dah kata dia bukan sokong komunis..umno pengkhianat fakta sejarah..ayuh bongkar satu persatu kejahatan umno..inilah kerja tali barut umno..negara kita nk pilihanraya tk lama lagi..pakat kuburkn umno pru 13 insyallah..
  • Oji Zie
    Sebenornya UMNO tu yg komunis...kaki bodek n barua Bristish
    • Khairul Amri Mukhtar · SMKSS SPM
      Jom kita tukar negara kita negara politik sepanjan hari...tiap2 hari kita buat isu politik....
    • Ishak Ibrahim · 69 years old
      Bangsa yg bijak yg ialah bangsa yg selalu ambil tau tentang agamanya , tentang bangsanya, tentang negaranya. Itulah politik namanya. Kalau tak ada polotik tak wujud negara Islam di Madinah. Kerana bersikap tak pa lah, biarlah, orng kata Melayu pelupa pun kita terima. Tak lama terima Melayu nyayok pula. Apakah nama pemimpin yg suka hina bangsanya. Kita sampai tak faham mengapa kita tentang British. Kita sampai jadi tak faham mengapa kita kibar bendera, tugu, lagu, bunga dll. Kesilapan yg paling besar kerana pemimpin gagal menanam semangat indentiti harga diri rakyat Malaysia bgi perkara2 di atas itu. Kalau kita lihat MCA tuntut drp Umno tak putus2 sebahagian besar.ya untuk keprntngan diri dn parti, jauh unk nation Malaysia. Umno pula sikap tak apa lah sampai tak faham harpan rakyat. Ini bukan rasis (bukan semua orng Cina bersikap bagitu. Sebahagian mereka sanggup berkurban unk Malaysia ) tetapi perkra yg wajar dah teruk, Oleh itu pandagan yg mengatkan adakah kita parut bincang politik sepanjang masa. Jawapanya tentulah. tidak. Seperti juga makan ada kah kita nak makan sepanjang masa.Tetapi kini keadaan dah amat teruk. Tak ada lansung nation Malaysia. Indentiti harga diri tak ada. Dasar 1 Malaysia kalaupun ya dah sangat lewat. Masalah besar timbul bermuak2. Jadi masa yg lebih perlu ditumpukn kpd politik terutama pemimpin negara. Berbalik kpd kes facebook ruang ni. Apa reaksi TPM.TSM
    • Kaplaa Butuhku · West Bank Secondary School
      politik setiap saat...baru betul, wakakakaka!
  • Ramli Abd Samad
    Arwah Mat Indera ketika sampai tahap kesedaran yang diperolehinya dari didikan agama bertindak mahu serang satu simbol pentadbiran penjajah yang ketika itu Balai Polis Bukit Kepong yang diketuai oleh seorang pegawai kolonial. Mat indera bagi melaksanakannya perlu bantuan komunis, komunis pun mahu lanyak simbol pentadbiran penjajah bagi membebaskan negara. Ketika itu staf polis adalah dipanggil mata-mata, bukannya Polis Diraja atau Polisdiraja Persekutuan. Mata-mata itu menjaga kedaulatan pentadbiran penjajah bukannya kedaulatan rakyat. Raja-raja tak ada kuasa melainkan jaga hal-ehwal adat dan agama orang Melayu. Jadi dilihat sebagai Mat Indera, orang Melay pukul mata-mata orang Melayu juga, mungkin sama seperti pejuang pembebasan Libya mebunuh askar pentadbiran Gaddafi juga dari orang Libya atau orang upahan dari negara lain.Pok...See More
    • Yusoff Ishak · UiTM Shah Alam
      dalam masa 13 hari selepas Jepun kalah...apa komunis buat kepada rakyat tanah Melayu Ramli?
    • Mohd Nazrul Sofian · UiTM Shah Alam
      Yusoff Ishak chimpanzee ke engkau ni??
    • Yusoff Ishak · UiTM Shah Alam
      nazrul, ko masih belum ada masa bintang 3 memerintah..itu pasal ko tak tahu mende...kt kg aku berapa ramai bintang 3 bunuh dan camapak dalam perigi...korang ni sebab terlalu benci kerajaan skrg sampai tak tahu beza mana baik dan mana buruk..ibarat belum mumaiyiz lah kalau ikut hukum fiqah
  • Hamid Awang · Top Commenter · Other at Open University Malaysia
    Sebenarnya banyak ideologi komunis yang diterapkan di Malaysia. Contohnya FELDA selepas melawat Cina Tun Razak mula merancakkanpembukaan FELDA. Kerja bersama-sama, makan sama di Kdai FELDA dan hidip bersama. Fikirkanlah....Sebagai rakyat Johor saya menyanjung tinggi keupayaan Mat Sabu menyelongkar kembali khazanah sejarah kita. Nak harapkan orang akademik, semuanya hanya yes boss dan yes man sahaja. Bongkarkan fakta sejarah sebenar.
  • Jahudi Masilun · Top Commenter · Operational Manager at Self employer
    Umno memang kaki belit, sejarahpun mau dispinn nya habis-habisan utk kepentingan parti itu, tapi rakyat kian bijak menilainya. Memutar belitkan sejarah adalah jenayah akademik yang boleh merosakkan harta intelektual.
  • Balqis Waheeda · Top Commenter
    Setuju..siapa yg menentang British masa itu akan d gelar komunis, pd hal Mat Indera memperjuangkan tanah air..mcm sekarang la sapa yg menentang kerajaan d gelar pertubuhan haram, mcm BERSIH 2.0..
    • Yusoff Ishak · UiTM Shah Alam
      bangangnya kau balqis...kominis adalah ideologi yang menolak tuhan..ko pun tolak tuhan ker?
    • Jamulidin Yahaya · Top Commenter
      British tu percaya pada tuhan ke?
    • Tanak Butod · Top Commenter
      Ko lg banggang Yusoff ishak.sekolah tinggi tapi tahap pemikiran sejarah, budak tahun satu lg pandai.
  • Seligi Alpha · Top Commenter · Friends with Ezzy Freeman
    bersih kalau tak buat hari tu , tentu tidak dituduh kominis kan.kan....bayangkan kalau baju kuning pun diharamkan.....hebat dari kominis tu......
  • Halim Balqis · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
    Tahniah kpd Suhaizan kaiyat, Dato mahfodz, Hj Mat Sabu dll kerana berjaya mencerahkan sejarah pejuang terdahulu. sekaligus membersihkan nama bapa Muhyidin daripada dikecam sebagai guru kepada komunis! makin sembab la mat sembab tu.. takbir!
  • Honduk Pangazou · Top Commenter · Technical University of Madrid
    Berpolitik yang baik : Berdebat pasal kemajuan negara.
    Politik jahat : Tuduh menuduh, fitnah, maki hamun, caci. Kita orang Malaysia. Biarlah yang lalu. Ia sudah berlalu. Sejahterakan negara kita.
  • Hj Masran Haron · Top Commenter · Simpang Rengam, Johor, Malaysia
    Salam pd TGNA,,, sbagai seorg yg mempunyai ilmu tinggi dlm islam sya yakin TGNA xpernah dan xmungkin mengajar anak2 muridnya sesuatu ilmu yg salah dlm islam wlaupun ada segelintir penyokong TGNA mengeluarkan kta2 cacian atau makian sesama manusia dan itu bukan ajaran TGNA,,, begitu juga bapa TPM xmungkin mengajar sesuatu ilmu yg salah pd mat indra,,, Guru hanya memberi petunjuk dgn ilmu yg dipinjam dri Allah swt dan terpulang kpd anak murid itu sendiri,, dan ternyatalah dgn tersiarnya brita ini hasil maklumat Pem. PAS johor adalah utk mengaibkan sesaorg dn xscara langsung meiktiraf mat indra sbagai,,,
    • Din Shoppe · Top Commenter · Smkk
      Ada Ustaz kata melalui Hadis Nabi SAW,membalas kesombongan org yg sombong adalah pahala sedekah,walaupun Nabi tidak mengajar utk kita sombong tp sebagai pengajaran kpd mereka yg sombong,..
    • Shabri Ismail · Top Commenter
      aji ..bukan PAS johor ja ..tapi kerajaan negeri johor yg meninta emas nama beliau sebagai pejuang kemerdekaan..tanya ghani othman
    • Izwan Ariff Ahmad · Top Commenter · Lim kok wing
      aib ke hj.. jd guru pd pejuang kemerdekaan? isunya disini adalah.. bapa tpm lebih kenal dgn anak muridnya hinggakn sudi kawenkn ank perempuan sndiri.. kalau hj la.. sudi ke bermenantukn penjahat? tp yg pasti besan pm pon salah seorg ahli parti komunis.. tapi kami x kesah pon..
  • Nurman Helmi · Top Commenter
    ooo..baru aku tahu cerita sebenarnya dan siapa yg dah fitnah siapa..kalau ikut kata Mat sabu , Mat Indera nie yg mengetuai serangan Bukit Kepong nie tp cerita sebenar yg dikatakan Suhaizan, Mat Indera tak terlibat dlm serangan tersebut..

    Ishh..Suhaizan yg betul ke atau Mat Sabu yg betul..
    • Baltar Agung · Top Commenter · Manufacturing Engineer at Freesacale Semiconductor (M) Sdn. Bhd.
      mcm ak ckp sebelum ni..
      Nurman Helmi,cukup2 la ko nak try putar isu,..makin ko putar,makin bongok org nampak..udah2 ye :-)
    • Nurman Helmi · Top Commenter
      Saper yg putar..aku amik fakta berdasarkan kenyataan diorang. Mat Sabu kata Mat Indera ketuai serangan bukit kepong tp Suhaizan kata Mat indera tak terlibat dlm serangan tersebut. salah sorang antara dua nie bercakap benar dan salah sorang tersalah fakta.
  • Kelab Melayu Muda · Works at Agensi Nuklear Malaysia
    Pahlawan dianggap lawan, pendekar dianggap penderhaka, guru agama selalu dicerca oleh anjing dan barua yang sentiasa munafik dengan masa.
  • Ridhwan Mohamad
    Agaknyer korang semua bangga kot kalau Komunis perintah..bangga agaknyer kalau Cin Peng jd Perdana Menteri...baca laa sejarah terdahulu..sejarah asal usul PKM..matlamat penubuhan PKM..dan aper yg ada PKM buat pd rakyat Tanah Melayu..dulu PAS suke memesongkan fatwa dan skrang nk menukar sejarah..aper laa teruk sangat pemikiran korang..yg terkorban di bukit kepong semua orang melayu islam tp dibunuh kejam oleh PKM disebbkan Mat Indera..Tugas polis ketika itu menjaga keamanan penduduk bukit kepong tp ini yg dibalas..hormat laa waris.aper korang rase kalau mak ayah korang kena bunuh kejam oleh PKM..patut korang duduk kat vietnam tu arr..biar tahu rasenyer..
    • Delima Heart
      Terbaek!!...org2 y pk komunis Bgs sgt 2 sume otak dh kuning...sbb 2 xgheti beza...sume lpe asal usul...grm lak tgk Dak2 nh....
    • Ridhwan Mohamad
      otak kuning tu dah laa maksudnyer ida oi..hhehehe..ni semua tkder otak arr..kepala hotak diaorg laaa..ehehheeh..
    • Delima Heart
      Otak kuning la 2 bwg oi...hahaha...sm je koma 2...klu ko tgk sorng mamat poyo nh pnye wall lg xbley blah...klakar plk aku bc dl...diam2 suda....
  • Liau Peng Chuan · Top Commenter
    Semua bangsa ada baik dan buruknya juga, Cina, India pun ada yang jahat serta ada yang baik.Tapi UMNO, MCA, MIC CELAKA lah yang mencetuskan ketaksuban kaum sehingga berlakunya perbalahan semata-mata kerana kuasa dan politik.Lihat saja UMNO, MCA , MIC CELAKA politikkan Rakyat KELANTAN sehingga yang bahlul melabelkan Rakyat Kelantan dengan pelbagai kejahatan.Asal saja Kelantan orang luar Kelantan akan memandang serong.Orang Kelantan tak semuanya baik, dan tak juga jahat, Sama saja dengan orang negeri lain jahat atau baik.Sampai sekarang kalau kita lihat masih ramai yang bersangka buruk terhadap Orang Kelantan.Ini kerja siapa kalau bukan kerja UMNO, MCA, MIC CELAKA.
    • CarClub Malaysian · Top Commenter · Jitra
      marah nampakk...liau..Ada satu lagi pejuang MELAYU tulin
      mu nak kenal sapa..??? sapa lagi kalu bukan ameno..
      MELAYU ameno pun celaka juga.. sanggup bawak naik petroleum kelantan pergi SIAM.. asalkan Kjaan Kelantan pimpinan melayu PAS berputih mata... Pejuang MELAYU..konon..
      HASAD.. perangai tak ubah2..busukk hati.. Dengki.. Barua tali Barut Inggeris..Pthuuiihh..!!!
  • Ikhwan Muslimun · Top Commenter · Friends with Samsudin Baharom
    keturunan baik2 orang baik2 akan ditemukan jodoh dgn yang baik2 juga...
  • Shaikh Salmin Mohamad Al-kathiri · Sekolah Menengah Sultan Omar Dungun
    kalau tidak dipecahkan ruyong, mana nak dapat sagunya....walaupun isu ini sangat berisiko, tapi alhamdulillah pejuang2 kebenaran & keadilan drp PAS esp Mat Sabu telah secara berani menghadapinya, seolah2 PR kini menyelinap masuk ke dlm kws musuh, menyeranghendap dan membuat serangan terbuka secara bermaruah demi menegakkan kebenaran dan memadamkan Penipuan oleh Umngok kerani/tali barut British..semoga sejarah sebenar pejuang2 Kemerdekaan Malaysia akan diBERSIHkan dan terdedah jua kebenarannya......Tahniah ! Berani kerana BENAR.!!
  • Udai Uday · Universiti Teknologi MARA
    lambang perisai kpt amerika, paham tak apa itu kominis, sosialis, demokrasi dsb, serangan balai polis bkt kepong, polis penjajah anak negeri yg tugasnya menangkap anak negeri yg menentang inggeris, apa yg kau tengok kat film tu tak boleh pakai.. bukan fakta sebenar tu..
  • Aiman Tajuddin · Top Commenter · Nurse Trainee at Kementerian Kesihatan Malaysia
    ha.tak terbeliak skang ni..apa pendapat pemimpin2 yg sebok canag kununnye pejuang bangsa..padan kan muke, kalau ckap berdegar2..skang dah mcm kena kt muke sndri, padan kan muke..hahaha..ha, jwb la TS Muhyiddin...
  • Mentenet Kedek · Top Commenter · Friends with Mohd Sapine
    sejarah yg dipesongkan..knapa nk sgt2 jd anjing yg menjilat tuanya(penjajah)?
  • Raj Raja · Top Commenter · Nilai
    1msia. 9 sejarah. penjajah british jepun diutamakan. kominis diharamkan.
  • Reformis Malaya Politikus Bebas · Top Commenter · 104 years old
    Anak nabi nuh tdk beriman.mat indera mgkin bguru dgn ayah muhyidin tp syg pilih komunis sbgai landasan
    • Pemuda Pas Teluk Intan · Universiti Sunnah Nabi
      memilih komunis sebagai landasan perjuangan....jauh lebih bak dari memilih UMNO..
    • Keladi Kelad · Top Commenter
      memilih umno umpama membuang lampu suluh di malam gelap gulita...te he he he he
    • Nur Kashah
      tafsiran pihak berkepentingan adalah berbeza. harap jangan jadi isu politik. sewajarnya kami ahli akademik diberi peluang untuk mengkaji dari pelbagai sudut.
  • Absah Awang · Top Commenter · Xkolej
    masing2 tolong jawab..den nak buat keputusan..ha3
  • Saiful Al Malazie · Top Commenter · Smkgs
    tembelang dah pecah hoii
  • Burhanudin Ismail · Maktab Sultan Ismail (SIC) Kota Bharu
    mata pelajaran sejarah yg kawe belajar di sek semua telah di putar belit fakta oleh umno .itu pasal rama ahli sejarah kita yang x jadi
  • Fauzi Ahmad · Top Commenter · Kangar
    Tak perlu kita politikan, nanti ia jadi bahan mainan dan ketawa. Orang politik jangan cepat melatah. Kita lantik JK kajian semula sejarah ini, kita minta ahli persatuan sejarah Johor bekerjasama dengan NGO dan ahli politik sama sama duduk semeja. bincang. Kalau nak gaduh sampai bila, ini sejarah, anak muda akan ketawa kita 20 tahun lagi.
  • Masmin Kadad · Top Commenter · Universiti Kebangsaan Malaysia
    Mohidin tu Bugis ke Jawa?
  • Zali Mascoll · Top Commenter · Klang
    lepas ni cerita ni akan senypa jeng sebab melibatkan TPM.
  • Abd Manaff Mat Yusoff · Top Commenter · Works at OYL R&D CENTRE
    sebab apa negara kita senang mendapat kemerdekaan dan tak perlu berperang, sebab nya kita mengikut acuan barat(british), cuba kalau kita nak buat ikut hukum al-quran dan hadis, sapai sekarang kita tak merdeka lagi, sebab itu lah pm kita melaung-laung mengamal islam sederhana, dia takut negara kita dijajah balik kalau kita mengamal islam yg betul, itu pasal lah negara barat suka pada umno perintah, nah siapa pengkhianat sebenarnya-UMNO LAH...
  • Mohd Borhan Ismail · Top Commenter · Tukang sembelih umporno at Sinar Harian
    MAT INDERA SEORANG PERJUANG MALAYSIA ANTI BRITAIN
    BRITAIN KATA SIAPA ANTI BRITAIN ADALAH PENGGANAS KOMUNIS
    SEBIJI DGN PARTI UMNO
  • Masmin Kadad · Top Commenter · Universiti Kebangsaan Malaysia
    kalau jd kawin...jd apa dgn Mohidin ya....?
  • حشيران ابراهيم · Top Commenter
    UMNO buta sejarah...
  • Mamia Damia
    Mhd Amir, apa kau merepek daaa...mmg la yg serang polis di Bukit Kepong tu hero, sbb mereka yg diserang tu mempertahankan British, bknnye mempertahan Malaya atau Malaysia ketika itu...ahli komunis yg gugur menentang british sebelum merdeka adalah wira/hero negara..mereka gugur kerana menentang pemerintahan British, bezanya hanya ideologi dan dia bersama komunis ketika itu, samalah jgk dgn Tok Janggut dan Mat Kilau yg menentang British..Hakikatnya sama...Mat Sabu tk terima ideologi komunis..kau baca la statement Mat Sabu tu btul2 dan fahamkan...Berbeza dgn Chin Peng Dan Rashid Maidin yg mmg penderhaka dan pengganas kerana menentang Malaya/Malaysia yg telahpun merdeka dulu..Komunis yg mati menentang British adalah hero negara kerana British pun beri penghormatan pd Chin Peng kerana membantu menentang Jepun, tapi berubah bila Chin Peng terus menentang British Malaya ketika itu..Chin Peng dan Rashid akan bertukar menjadi hero/wira Malaya ketika itu klu mereka terima pelawaan Tengku Abdul Rahman di Baling..lain kali fikir sebelum komen...
  • Harold Mark · Top Commenter
    pada saya bagus juga.. ada isu2 begini.. baru la semua rakyat Malaysia akan berfikir secara kritis dan dan medalam.. bangsa kita pasti ada pro dan kontra.. sejarah perkembangan Malaysia juga ada saat naik dan turun.. baik dan jahatnya.. apa yg penting kita harus mempelajari dan memahami kenapa yg jahat.. yg buruk.. pengganas... kontra itu wujud.. adakah sememangnya 100% niat mereka JAHAT... isu ini boleh di bahas lebi mendalam...
  • Abg Seri · Polisas
    kesemua pejuang kemerdekaan yg mggunakan senjata api akn dcop komunis oleh british...itu saje yg betulnye.
  • Benny Thomas · University Putra Malaysia
    lagi...lagi Malaysia bolehland......
  • Juhari Noor · PENOLONG KANAN SATU at MA'AHAD TAHFIZ INTEGRASI AKADEMI IQRO' ALQURAN
    Komunis adalah satu istilah yang diberikan kepada mana mana pihak yang menyalahi fahaman penjajah ( British ). Begitu jugalah sekarang mana mana individu tang mengajar agama, berjubah, berserban dan berjanggut akan dilabelkan sebagai pengganas. Kalau perempuan pula mereka yang pakai jilbab, bertudung dan pakai purdah.Kita tidak perlu pelik kerana Rasulullah sendiri selain daripada orang Yahudi pernah dilabelkan oleh kaumnya sendiri dengan pelbagai gelaran yang buruk... dan inilah yang dikatakan Sunnah orang uang berjuang.

    Seandainya pada ketika itu wujud istilah terroris sudah pasti Mat Indera akan dilabelkan dengan gelaran itu.
  • Soffie Borham · Top Commenter
    sepatutnya kena ada perbincangan ilmiah. bukan le terus menghukum mana2 pihak. dulu bila iran kata german holocaust tu satu dakyah, takde pun dunia nak melatah teruk macam ni. apa2 pun biar la semua pihak buat kajian, baru la boleh tengok sapa yang betul. manusia skang bukan macam dulu yang jenis suap apa yang diberi, manusia skang suka menilai sendiri.
    • Leeboroy Perutboroy · Top Commenter
      NAK TUNGGU YANG ILMIAH LAAA KITA DI BODOHKAN OLEH UMNGOK LEBIH DARI 50 TAUN
  • Sheikh Mustafakamal Al Aziz · Malaysia Institute of Art (MIA)
    Sila layari: http://sheikhmustafakamal.blogspot.com/.
  • Joel Bee · Top Commenter · SMKMSR
    ok setakat ini plan umno makin berjaya.. daftar pengundi kian senyap.. PRU13 tahun ni? hmmm..
  • Hiroya Oku · Top Commenter · CEO/Founder at Own company limited
    mat hindra(f)??? siapa tu?? pejuang ke??
  • Masmin Kadad · Top Commenter · Universiti Kebangsaan Malaysia
    betul..porto, Mat Saleh di Sabah dianggap sebagai pejuang menentang British...tapi dlm sejarah British adalah pemberontak..Pd. hal Mat Saleh itu adalah keturunan bajau suluk Philipina...Org Dusun terbelah dua. Satu kumpulan menyokong Mat Saleh...Dusun Songsuron (liwan) melawan British di Tambunan dan satu lagi Dusun tibabar sekongkol dgn British..Siapa pejuang sebenar>..Negeri Sabah..Tun Mustapha adalah tentera British, Donol Stephent juga pegawai British...sebelum merdeka. Adakah mereka layak dianggap sebagai pejuang?
  • Nordin Abd Jalil · Project Director at Iezzpro Incoperation Sdn Bhd.
    mengapa UMNONG ni suka gali kubuk sendiri? sekarang siapa nak kambus kubur ni.tak kan orang PKR nak kambus kot.bayangkan lah kalau UMNONG timbus balik sendiri saya rasa habis semua orang Umnog bertimpiaran lari minta tolong kat PKR/PAS&DAP....ha ha ha kita terima semua, lepas yu buat aku janji......X PKR.
  • Naz Nazir
    boleh tak kalau tak payah ungkit kisah silam..baik tumpu pada perjuangan dan agenda masa akan datang..heh...
  • Abdul Rahim Abdul Majid · St mark high school malaysia
    haa2 mcm siluncai terjun dgn labu2nya biarkan2...................
  • Yoru No Ou · Kamen rider
    yang putih itu hitam dan hitam itu putih...............
  • Bicara Che Wan · Top Commenter · TOK SIAK, MASJID KAYU, PULAU PINANG at Masjid Kayu
    SEKIRANYA ALMARHUM AYAHANDA MUHYIDDIN MASIH HIDUP.. BAGAIMANAKAN PERASAANNYA APABILA ANAKNYA SENDIRI MENGANGGAP ANAK MURID YANG BELAJAR ILMU AGAMA DENGANNNYA SEBAGAI PENGGANAS KOMUNIS?
  • Putera Gt · Top Commenter
    sapa nak mengaku bereak tengah jalan....elok kepada sesapa yg kurang pasti cita sebenar g la tanya sendiri kepada org2 yg terlibat pada masa tu...diorang je tau kesusahan dan keperitan hidup zaman komunis wlupon negara dh merdeka.....ingat komunis hanya bersetuju meletak senjata semasa perjanjian damai tp mereka xpernah buang idealogy komunis dlm diri mereka....berhati2 dan beringat la.
  • Azman Man · Top Commenter · SMK Padang Saujana
    hello mhd amir..ko memang buta sejerah.....kejadian bukit keponh tu tahun 1950....masih ada bendera union jack....malaya belum merdekar lagi.......siapa yg berjuang utk kemerdekaan polis british ke...banggang punya....mhd amir.....sbaca ler sikit sejerah dan guna otak palauiiiii....
  • Leeboroy Perutboroy · Top Commenter
    BAPA MUHIYUDDIN TU KOMUNIS KER? HABIS TU UMNGOK KATA MAT INDERA KOMUNIS.... BAPA TPM TU GURU MAT INDERA.... ADA KAITAN JUGA LA KOT? AMACAM MUHIYUDDIN... ADA KOMEN?
  • Akmal H Harith · Top Commenter
    hahaha... in your face!
  • Azhari Ahmad · Top Commenter · Maktab perguruan kinta ipoh
    kita lihat siapa yang kena!..........
  • Mat Teropong
    satu demi satu hal terbongkar dari isu ini....
  • Pencari Kekasih Sjati Mansur
    ramai nak jadi kominis napak!,..
  • Noor Iznan Mohd Noor · Top Commenter · Works at AQUAMARINE-ABER
    yang komunis tu mat sabull.
  • Cendawan Kelabu Asap · Works at Islam
    KITA BENAMKAN UMNO KERANA UMNO TALIBARUT BRITISH, BRITISH MENYERAHKAN TUGAS PADA UMNO DAN UMNO MENYAMBUNG SEMULA TUGAS-ATUGAS BERITISH SEHINGGA SEKARANG SEPERTI:

    1-MERAMPAS HAK RAKYAT

    2-MENYEKAT DAN TERUS DINAFIKAN KEBEBASAN SUARA RAKYAT
    ...See More
  • Nur Al-Islam · Top Commenter · Universiti Kebangkitan Mahasiswa Islam at Mahasiswa + Rakyat
    YANG BERKAWAN DENGAN BRITISH NAK DI GELAR APE PULA?
  • Asma Afifah · Friends with Wafer Comei
    Baca ini lebih jelas rasanya.. bg sesiapa yang belum membaca lah..
    http://bm.harakahdaily.net/index.php/terbaik-dari-blog/5159-isu-sebenar-ceramah-md-sabu
  • Faiz Najib · Top Commenter · University of Technology, Malaysia
    melayu sesama melayu gaduh..pastu perang. Bagus! Last2 malayu bunuh melayu... orang lain yang untung.
  • Zamsuri Zakaria · Top Commenter · 59 years old
    tahniah PAS Johor, teruskan usaha murni ini, agar semua pihak mengetahui mana satu yang benar.
  • Faizal Iskandar · Top Commenter
    nk tuduh rakyat komunis tapi perangai depa lebih terok dr komunis! fitnah mcm nih depa x takut mati ka?
  • Suara Dari Bumi · Top Commenter · Friends with Yob Tualang Sekah
    kakakakaka pusing jangan tak pusing fakta...sampai kaitkan tpm pula...nasib baik akak TPM tak nikah dengan Mat indera kalau tidak dia dapat laki komunis...kerana akak TPM gadis suci Allah telah selamatkan dia dari menjadi isteri komunis.
    • Leeboroy Perutboroy · Top Commenter
      GADIS SUCI??? TAH TAH RATION JEPUN
    • Suara Dari Bumi · Top Commenter · Friends with Yob Tualang Sekah
      Sebelum Arwah Usof Rono menniggal aku sempat bercakap dengan belia dan beliau telah menceritakan satu persatu peristiwa yang berlaku di bukit kepong>Mat indera dari awal lagi telah mengarahkan supaya polis menyerah diri..tetapi polis enggang dan ini menimbulkan kemarahan komunis.arwah yosuf pura-pura mati untuk menyelamatkan diri dan orang yang menedang mayatnya yang disangka telah mati adalah mat indera.
  • Wade Wilson · Top Commenter
    Mat Indera mengetuai dan mengarahkan serangan ke bukit kepong untuk menangkap polis/mata2/talibarut british yang mabuk minum todi pada hari raya cina...Mat Indera datang pada saat terakhir untuk mengesahkan serangan dan membetulkan keadaan (ada orang pakat bakar rumah pasong tuh tanpa arahan dia)..mat Indera juga menyelamatkan mangsa2 yang masih hidup.
  • Khairul Azhar Al-Khanaeni · Top Commenter · Operator Pengeluaran at KILANG
    perbuatan menyucikn mat indera cuma lngkh utk damage control jer.. lgpun benda dh berlalu.. org dh mati. xperlu nk hidup dlm nostalgia mcm puak2 syiah..
  • Nur Farhana Farazilla
    kalau ia pun...bapa alim tak semestinya anak pun alim. Tak patut dosa yang dibuat ditanggung oleh orang lain. bapa dan ibu mat indera lepas tangan ke...
  • Haidar Hamid · Top Commenter
    kenyataannya umno lah penderhaka bagsa dan agama islam. pejuang islam umno kata penderhaka, british yg kafir umno kata pembela, umno memang pengkhianat agama islam.
  • Ashaha Lee · Top Commenter · Sek men bukit mercu kuala kangsar
    bagai mana acuan begitulah umngoknya
  • Jamal Mafias · University of Illinois at Urbana-Champaign
    ssaper orang taiping...tolong cari makam pahlawan terbilang allahyarham Mat Indra...smoga allahyarham mati sebagai syahid.
  • Lind Dahn
    Siapa menentang Umno akan di tuduh sebagai Komunis...pemimpin PSM yg terlibat dgn BERSIH 2 dituduh Komunis oleh Umno!!!
  • Romy Izrilsyairi · Top Commenter · Johor Bahru
    korang ni pertahan mat indera ke komunis? jawab yg ni dlu.
  • Azrin Ren · Top Commenter · 29 years old
    Sepanjang bulan kemerdekaan ini 2 nama ini sering disebut2. Semakin Umno menidakkan peranan Mat Indera semakin ramai pula yang mencari kebenaran tentangnya. Semakin Umno menidakkan semakin banyak pula bukti menunjukkan Mat Indera bukan komunis tetapi bersama komunis menentang penjajah ketika itu. Dari segi perbandingannya DS Najib yang menjalinkan perhubungan dengan China maka bolehlah dikatakan bahawa DS Najib komunis. Tentu tidak..... Umno buta sejarah sebenarnya.
  • Airmie Bravo · Top Commenter · Friends with Saiden Zakaria
    british dengan umno ni sama ja 2X5 kalau kita sokong mat indera kita juga akan di tuduh komunis alaf baru
  • Romy Izrilsyairi · Top Commenter · Johor Bahru
    jilat balik le kata2 korang wahai pencacai pr. 4,5 hari ni dok sibuk pertahankan komunis. mustafa ali dh cakap, PENDIRIAN PAS MENOLAK IDEOLOGI KOMUNIS.
  • Wan Hafizam · Top Commenter
    APA LAGI MONYETDIN....JAWABLAH MONYETDIN....MESTI NAK CARI RESEPI NAK JAWAB TU, NTAH2 SEBULAN CARI IDEA...
  • Alia Lya · SMK Jalan Bukit Kajang
    huh..macammana nak jawab..jawab..jawab..ha3.
  • Adnan Yasin · Top Commenter · SMK Seri Sendayan
    rumpun melayu selepas era perang dunia kedua aalah seumpama pokok yang rendang, datang mat salleh cuba nak menumbangkan pokok itu dengan menggunakan kapak tapi tak berdaya.bagaimanakah cara untuk menumbangkan perdu pokok yang besar itu.mat saleh itu mengambil dahan pokok dan membuat tangkai kapak lalu menebang pokok itu.maka dengan itu tumbanglah pokok besar tersebut.
    KESIMPULANNYA DISINI DAHAN YANG DIMAKSUDKAN IALAH UMNO, DARI SITU MAKA BERMULALAH KUNUN SEJARAHNYA UMNO TU WIRA KEMERDEKAAN YANG MEROSAKKAN BANGSA.
  • Mohd Zamani · Top Commenter · Sekolah menengah zaaba
    umporno ni memang komunis dan yahudi.
  • Sulaiman Mohd Daud · Top Commenter
    Bangkai Gajah tak kan dapat disorok / ditutup! Allah SWT Maha Adil. Akhirnya Mat Indera dapat membersihkan nama nya: dia seorang pejuang dan mati juga sebagai seorang pejuang yang menentang penjajahan British. SYABAS . Smoga roh Allahyarham digolongkan kedalam para syuhada. Yakin lah kerana Allah SWT Maha Adil dan para Pemfitnah fikir2kan lah dimana semua akan ditanya tentang amanah yang dipikul keatas bahu masing2.
  • May Cohteri · SMUA Falahiah
    umno parti tua dah nyayuk pom....mana dia ingat sume sejarah ni...
  • Yop Tambun · Top Commenter · King Edward VII Secondary School, Taiping
    Orang melayu Dari dulu lagi suka jadi tali barut.
  • Zexx Zainol · Top Commenter · Implementation Manager at Ericsson AB
    So Bapak Dia ni pun komunis laa?
  • Azman Abdullah · Top Commenter · Sek Men Teknik Melaka (MTI)
    Mmg betul pd awlnya perjuangan komunis menentang penjajahan british utk kemerdekaan. Tp setelah Malaysia merdeka, nape komunis tetap brjuang menentang kerajaan? Bermaksud menentang kemerdekaan... Jd di mana letaknya otak org yg berkata komunis perjuang kemerdekaan sebenar. Sama la jg skg, ada kumpulan manusia yg berjuang menegakkan islam. Perjuangan yg amat dituntut Allah. Tp jgn jd mcm komunis, tiba2 tukar perjuangan... Perjuangan asal dh tukar.. Perjangan merebut putera jaya bersama2 dgn kafir2 yg menentang negara islam.
  • Radin Bin Adil Adil
    Fakta fakto ini semua orang boleh buat cerita tetapi ASWT lebih mengetahui. Sudahlah wahai umat Melayu Islam di Malaysia ini - jangan jadikan bangsa ini berpecah belah hanya satu isu. Kenapa tidak berusaha membina perpaduan yang jitu bagi menetang musoh2 Islam yang secara terang2an dan tersembunyi?
  • Nazirul Hisham · Reporter at Al Islam Magazine
    patutlah timbalan PM Muhyiddin Yaasin macam 'beriya-iya' sahaja dengan kenyataannya suruh Mat Sabu bertaubat, rupanya dia sendiri 'mengenali' Mat Indera yang merupakan anak murid bapanya, seolah-olah macam tak nak mengaku je... huhu
  • Azman Asman · Top Commenter
    Kita sedang menunggu apa komen Muhyiddin. Kalu tak komen sahlah coretan ini dan Muhyiddin kena bertaqwa semula.
  • Alfakir Ibnullah · Universiti Malaya
    jadi mat indera ni syahid dunia akhirat laa....... jadi apa hukum kalau orang menfitnah mat indera , klau yg aku belajar masuk neraka free.nauzubillah...
  • Mohd Farid Mohd Basheer · Shah Alam, Malaysia
    cuba tanya pada puak umno kenapa rashid maidin & shamsiah fakih lari masuk hutan join pkm.......
  • She Wen · Top Commenter · Bangkok international dancing academic
    Dlm beberapa tahun kebelakangan ini pihak kerajaan & pembangkang asyik timbulkan kes-kes remeh temeh utk di perbesarkan, kedua-dua pihak pun sama saja 2x5, 5x2.tiada faedah dan buang masa saja...( nak cari salah org untuk kepentingan sendiri ) lebih elok jika kedua-dua pihak tumpukan kepada masaalah ekonomi negara, kes-kes jenayah, masaalah rakyat yang bertimbun-timbun perlukan kamu semua utk diselesaikan.
  • Indra Anim-Full
    Nama saya mohammad indra.diberikan oleh bapa saya.dari kecil kawan-kawan suka mengejek saya komunis! bapa sya seorang bekas tentera yang pernah berkhidmat di zaman konfrontasi dan sama-sama bertempur..saya hairan jika dia menamakan saya sebagai seorang komunis jika ianya benar..
  • Syed Adam · Darul Musthofa Yaman
    UMNO telah bersahabat dgn Komunis sejak dari bapak dia (Tun Razak) sampai ke dia sendiri (Najib) Bukan setakat komunis, Israel pun sahabat rapat UMNO durjana nih!
  • M S Ibrahim Al-Malbar · Top Commenter · Gopeng
    58 tahun umno tutup cerita sebenar, terima kasih kepada Tuan Haji Muhamad bin Sabu yang menjadi perintis kepada terdedahnya kisah sebenar ini.
  • Basikal Rim Besar · Tak masuk sebab tak dapat bantuan
    Ramainya pakar sejarah. Tetapi masa sekolah gagal subjek sejarah.
  • Harris Nasution
    baca semua di sini.

    http://malaysia-today.net/mtcolumns/beritakomentar/43260-mat-indera-bukan-pejuang-kemerdekaan
  • Adam Sejodoh · Top Commenter
    Walau sibuk tentang sejarah dan siapa pahlawan dan siapa komunis... ya... rakyat tak lupa TUNTUTAN BERSIH 2.0. Tuntutan pilihanraya yang bersih dan adil tetap diteruskan. Penggunaan Dakwat tetap diutamakan. nah..kecut lagi omno. Hidup PR..
  • Yuzz Azmie
    abg mat jarak tu bijak. dia baru test je hal siapa hero. tapi dah banyak insan melenting satu malaya.ada yg heboh ada yg panik ada pulak yg mengigil habis habisan. ih ih kesian.
  • Henry Lim · Top Commenter · Kota Kinabalu
    Mana-mana penentang yang di gantung sebelum merdeka adalah pejuang kemerdekaan...
  • Pak SiPeri · Top Commenter · Sekolah pondok
    Tok Din kenai dak Mat indera ni ? ke masa tu tok din kecik lagi... tak tau apa2... tak kan kot? Klau kenai mesti tau sejarah siapa mat indera ni... dia belajar dgn ayah tok din... jadi...?
  • Rahman Mj · Top Commenter · Ipoh, Perak
    semoga alah mencucuri rahmat kepada roh mat indra pejuang tulin kemerdekaan malaya kita harus mengkaji dan menghayati perjuagan beliau.dasar penjajah mengata penganas kepada pejuang sekarang dulu kominis itu sahaja yang meraka tahu.
  • Ajitumin Dasuki
    Waris Allahyarham pastinya tak de fb account. kalau ada, cerita merapu tak timbul langsungkan...
  • Umno Pejuang Bangsa Melayu · Stamford International University
    Ermm rupanya ini sejarah melayu yang byk dipesongkan oleh british.
  • Rider Felt Felt · Top Commenter
    uiks...umno putar sejarah umno putar alam...
  • Mohammad Shahir Ahmad · Top Commenter · Kolej Teknologi Yayasan Pendidikan Cheras
    kiranya jika kerajaan UMNO skang ni sokong perjuangan islam sahih..
    kiranya kerajaan BRITISH dan AMERIKA serta YAHUDI akan COP MALAYSIA sebagai negara penglahir TERRORIST...ooo patutla hukum islam xnak dilaksanakan.....hhhmmm
  • Mohamad Embong
    DS Anwar pernah dtuduh sbg “Pengkhianat bangsa” olh tokoh berkuasa slps “Kes Liwat-1” dgugurkan melalui proses rayuan mahkamah dzaman PakLah. Tuduhan tak demokratik dlakukan semata2 sbg penghalang DS Anwar dterima semula dlm UMNO spt kemasukan semula Dr.M dlm UMNO slps dsingkir dzaman TunkuRahman. UMNO bimbang persaingan pucuk pimpinan parti & sanggup NAFIKAN demokrasi dlm parti.
  • Man Omar · Top Commenter · Klang
    perlu gali lagi sejarah lama ni...kita nak yg benar saja faktanya...
  • Diana Maximus · Top Commenter · USM Penang
    Mat PENYAPU muka.
    Komunis... Ntah2 keturunan komunis!
  • Mazrab Kanan · Top Commenter
    macam mana ni, tu hari muhiden suruh mat sabu taubat, pasal kata mat indera hero, tapi mat indera belajar dengan
  • Mazrab Kanan · Top Commenter
    bapa mohiden, ni sapa yang kena taubat ni, pening la
  • Hj Afandi Abdul Samad · Top Commenter · Sekolah menengah seri mahkota
    Ana bersyukur dengan pendedahan TP Pas, M.Sabu. Minda saya amat luas terbuka dan menyedari hakikat disebalik hujah M.Sabu. Rupa2nya selama ini, rakyat Mlaysia yg belajar sejarah Malaysia diTIPU HIDUP2 oleh sang durjana Umno yg menyelewengkan fakta sejarah.
    Kita wajib menyokong agar sejarah Malaysia dikaji semula secara mendalam dan benar2 menjurus kpd perjuangan sebenar kemerdekaan.
    Tahniah Mat Sabu..... Kamu dan AJK PAS semuanya pejuang kemerdekaaan.
  • Noh Mohd · Top Commenter
    Tuduh Ahli Parlimen Sg. Siput nak hidupkan komunisma tapi UMNO perangai macam komunis terus sumbat orng yg belum bersalah ke penjara...
  • Ashiya Mizuki · Top Commenter
    fahamlah kita kenapa sejarah ini dikuburkan bersama2 jasad Mat Indera...
  • Yazid Surip
    http://www.fuhsantai.com/2011/09/03/fuh-siapakah-mat-indera-mat-indra/ umnongok buta sejarah
  • Pemerhati Senyap · Top Commenter · Kota Bharu
    Sokong diadakan debat antara Pemuda pas/umno supaya anak cucu xtertipu dengan butar belit belit pihak unmo yg mencari keuntungan politik
  • Md Bashir Shafie · Pondok
    ...apakah mat indera dapat ideologi komunis dari gurunya itu..?
  • Muhamad Firdaus Ramli · Top Commenter · Process Integration Engineer at Infineon Technologies
    seb baik xkawen ngn kakak Mahyiddin, kalo x alamat xbleh jd la TPM skrg..haha.
  • Ibn Aqsa · Kolej universiti insaniah ( kuin )
    hai bangsa melayu yg mengaku islam, jihad adalah WAJIB jika kita nak mempertahankan negara drpd di jajah oleh org kafir, tak kiralah org kafir tu org BRITISH ATAU BANGSA LAIN...akan tetapi british dah tak ade kat malaysia ni, namun malaysia masih gunakan perlembagaan PENJAJAH...oleh itu jihad bersenjata telah berubah kpd jihad mengundi....komunis memang jahat akan tetapi org yg mengekalkan perlembagaan penjajah juga jahat dan bangsat
  • Mohd Faizal Babh · Top Commenter · Technician at GA COMUNICATION
    apapun janganlah sampai Tengku dan rombongan dihina pergi England yamseng, diaxde disini utk menjawap, pertikaian ini bila diselesaikan tanpa membabitkan penghinaan pada sesiapa.
  • Rman Arman
    Ini semua perangkap Umno utk menyelamatkan kerja2 SPR.. PRU dah nk dekat.. jng kita lalai..
  • Zahary Ezanne · Top Commenter · Kaunselor at Guru
    komunis adlh satu idealisme yg tidak percaya kpd tuhan ingin membentuk republik komunis di tanah melayu pada tahun 1946 melalui sokongan mereka terhadap malayan union. selepas ditentang, malayan union telah diganti dgn persekutuan tanah melayu. sbg jasa membantu british menghalau jepun, komunis telah mengemukakan tuntutan kpd british untuk menjadikan tanah melayu sbg republik komunis tapi british...menolak dan akhirnya bermulalah dendam dan sengketa komunis thdp british. komunis lari ke hutan mjd gerila dan cuba menyerang british dgn niat mjdkan tanah melayu sbg jajahan republik komunis. komunis pernah memerintah T.melayu selama 13 hari dgn penuh kezaliman dan kekejaman.

    mengangkat mat indera sbg salah seorang pejuang kemerdekaan tidak salah sebenarnya dari segi jasa2nya sblm bersama komunis, tapi mengangkat mat indera yg bers...See More
  • Mohd Ruby · Top Commenter · CEO at Intel Malaysia
    sesiapa yg mendaulatkan islam, berjuang atas nama ALLAH maka di janji kn jalan ke syurga.....maka mati nya d anggap syahid.... menentang penjajah bkn semesti nya mengunakan senjata......tetapi apabila kita menerima kemerdekaan dgn menguna pakai perlembagaan dan undang2 penjajah maka kita bkan lah di anggap pejuang tetapi lbih kpda LEMBU... BEGITU LAH cerita yg aku dengaq kat kedai kopi......
  • Mok Jang's · Top Commenter
    isu komunis cuma nak memerangkap pemimpin dap dan org cina , sebab org melayu konon nya meragui kesetiaan org cina terhadap raja dan negara , apa yang pasti org cina bukan sebodoh org melayu....menang sorak kampung tergadai .......
  • Izzat Zubir · Top Commenter
    fakta sebenar dah terbongkar... sebelom brita oleh m'kini... msti ramai yg x tau kan... ni lah bukti media putar blit fakta... jgn pecaya sangat Utusan , RTM , TV3.. tngok bhagian brita sukan cukop..(ntah ntah, sukan pon dia putaq blit pa).
  • Nadzir Iberahim · Top Commenter
    jamilah dan lain2 tu begitu angkuh dan sombong atas desakan umno menjauhi dan nak menyaman mat.sabu...harap mat berpendirian teguh jangan layan jamalilah dan keluarga umno tu.....patut pun polis kena bunuh olih pkm jadi talibarut british .........satu perkara lagi mengenai TPM muhyidin memang celaka baling batu sorok tangan kepada issue bukit kepong yang panjangkan menghentam mat sabu....lepas tu diam menyorok ....ini tpm suka melaga kan orang .....sial tpm muhyiddin
  • Diana Ulfah SyedRashad · Top Commenter
    Benarkah semua pernyataan ini? Memeningkan..suatu kajian sejarah secara ilmiah jujur dan saksama perlu dilakukan oleh Sejarawan negara yg jujur..Adakah sejarah yg disogokkan ke minda kita selama ini suatu sejarah palsu?
  • Ezam Razali · Top Commenter · Kuching, Malaysia
    Syabas PAS, bongkar lagi sejarah fakta. UMNO bukan tahu pasaal sejarah, mak bapak dia pure mamak pun dia taruk melayu. Sasasilah keturunan pun UMNO sanggup pusing inikan pulak sejarah nak jaga periuk nasi.
  • Yus Araya · Top Commenter · Royal Military College Of Ulu Tiram
    Bagus..Kerajaan Kapitalis dah kelam kabut.

Tiada ulasan: