Jumaat, 1 April 2011

YANG BATIL TU JELAS...BEGITU JUGA YANG HAQ...TAK KAN TAK TAHU YANG JAHAT DAN YANG MANA BAIK...JANGAN AMBIK SAHAM DOSA DAH LAH...

Video seks: Umno yang tutup mulut mufti

Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 1 Apr: Umno sebenarnya yang menutup mulut mufti dari memberi pandangan berhubung isu video seks yang didakwa membabitkan Ketua Pembangkang, kata Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad.

Katanya, ia terbukti apabila Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria (gambar) mendedahkan akhbar milik Umno, Utusan Malaysia yang tidak mengeluarkan padangannya berhubung isu pendedahan video seks tersebut.

"Kalau begitu nampak sangat Umno dan medianya (Utusan) ada agenda sendiri.

"Pandangan yang menyebelahi pembangkang mereka tak siar, yang menghentam pembangkang mereka siar," katanya yang juga Yang Dipertua PAS Shah Alam.

"Nampak sangat mereka mempergunakan mufti untuk kepentingan politik," tambahnya lagi.

Harussani seperti dilapor The Malaysian Indsider semalam mendakwa beliau telah mengeluarkan pandangan kepada Utusan bahawa pendedahan video itu telah mengaibkan Anwar kerana tiada saksi yang boleh ia belum dibuktikan kebenarannya.

Namun kenyataannya itu dipotong sebahagiannya dan tidak disiarkan penuh oleh akhbar Umno itu.

“Siapa kata saya tidak bersuara? Siapa kata saya tidak ada cakap apa? Sejak hari pertama lagi saya sudah bercakap mengenai perkara ini dan bagi saya rakaman video seks itu telah mengaibkan Anwar kerana tiada saksi yang boleh buktikan.

“Saya ada bercakap dengan Utusan Malaysia tapi apa yang keluar sikit sahaja, mereka tidak keluarkan secara keseluruhan apa yang saya katakan... yang tertulis ia (video seks) hanya fitnah, itu sahaja... yang lain-lain tidak keluar,” katanya.

Mufti Perak itu turut mengakui rakaman video seks itu boleh dianggap sebagai fitnah dan dosa besar kerana hukuman telah dijatuhkan terlebih dahulu terhadap Anwar tanpa bukti yang sahih.

“Kita buka rahsia orang ini adalah haram, benda yang tidak betul tapi didedahkan adalah satu fitnah, dosa besar dan tidak bermoral.

“Rakaman video seks itu betulkah Anwar? Laporan juga belum dapat dipastikan lagi... ini adalah fitnah dan dosa besar,” katanya.

Sebelum ini, banyak pihak khususnya Pakatan Rakyat mendesak para mufti menyatakan pandangan berhubung isu video seks terbabit termasuk pandangan dari Harussani.

Ia kerana, beliau sering dilihat hanya mengeluarkan pandangan yang mengiyakan tindakan parti pemerintah dalam beberapa isu kontroversi.

Ianya termasuk isu perletakan ancak tiang seri oleh Menteri Besar BN Perak, Datuk Seri Zambry Kadir dan beberapa kali serangannya terhadap pandangan Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat khususnya dalam isu 'Undi PAS masuk Syurga'.

Cabar Utusan, RTM, TV3 siar kenyataan


Dalam pada itu, Bekas Menteri Besar Pakatan Rakyat Perak, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin ketika mengulas kenyataan itu turut memuji keberanian Harussani menyatakan pendiriannya dalam isu video seks tersebut.

Katanya, ternyata yang menjadi penghalang hukum sebenar dijelaskan kepada rakyat adalah Umno dan media mereka.

"Saya cabar RTM, TV3 dan kahbar media perdana lain turut siarkan kenyataan dan pandangan Mufti Perak ini," katanya ketika dihubungi Harakahdaily.

Walaubagaimanapun beliau juga menggesa Harussani agar menyatakan pandangan berhubung isu-isu lain termasuk hukum rampasan kuasa oleh BN Perak dan hukum larangan premis judi di Kelantan yang dipolitikkan oleh pemimpin Umno BN.


Adun Lenggeng dipenjara tiga tahun
Harakahdaily

SEREMBAN, 1 April: Adun Lenggeng, Negeri Sembilan, Mustafa Salim telah dijatuhkan hukuman penjara selama tiga tahun oleh Mahkamah Sesyen hari ini kerana kesalahan rasuah.

Beliau didapati bersalah menerima rasuah sebanyak RM2,000 dari seorang kontraktor untuk menyelesaikan isu perlombongan pasir lebih dua tahun lalu.

Selain itu, hakim Amran Jantan juga memerintahkan Mustafa membayar denda sebanyak RM20,000 atas kesalahan itu.

Mahkamah sebelum ini, iaitu 3 Mac lalu telah mendapati Mustafa, 51, bersalah atas dakwaan itu.

Peguam beliau telah memohon untuk menangguhkan pelaksanaan hukuman itu sehinggalah rayuan dibuat.

Hakim mengarahkan agar jaminan RM10,000 dikenakan ke atas Adun Umno itu.


Usah tersilau ramainya kehadiran ceramah video seks
Ahmad Lutfi Othman
Hampir semua pemimpin kanan Pakatan Rakyat hadir. Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam keadaan agak uzur, tetap bersama kemeriahan malam Selasa lalu, walaupun sekadar membacakan doa dan bertakbir. Puluhan ribu memenuhi Stadium Melawati, Shah Alam. Program solat hajat dan ceramah perdana.

Kontroversi ekoran tohmahan bahawa Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim terbabit dalam video lucah yang ditayangkan Dato' T kepada wartawan terpilih di hotel mewah Carcosa Seri Negara 21 Mac ternyata mengundang padah buat Umno-BN.

Apatah lagi selepas terdedah (dan diakui sendiri) bahawa dalang utamanya adalah Abd Rahim Tamby Chik. Ya, siapakah yang bersedia untuk membersihkan imej bekas Ketua Pemuda Umno itu daripada terpalit teruk dengan isu moral?

Dua tiga orang rakan-rakan yang hadir pada malam itu membuat kesimpulan awal yang hampir sama kepada saya: Suasananya bagaikan mahu mengulangi fenomena Reformasi 1998. Penulis Mohd Sayuti Omar merakamkan: "Bagi penyokong reformasi dan Pakatan Rakyat rugi besar malam ini (28 Mac) kerana tidak ke stadium .... Apa yang berlaku malam ini tak ubah himpunan di sekitar tahun 1998 di era reformasi dahulu."

Daripada awal saya menjangkakan, jika ia semata-mata rekaan, isu ini bakal memerangkap bukan saja Najib Razak, malah BN secara keseluruhannya. Pilihan raya umum ke-13 nanti berupaya menjadi penamat kepada penguasaan BN terhadap Putrajaya. Pengundi Melayu yang pernah mencetuskan undi protes pada 1999, dan seperti "sedikit tertangguh" pada 2008, akan memberikan pengajaran cukup pedih kepada Umno kali ini.

Orang Melayu sukar menerima individu diaibkan sebegitu rupa. Kalau pun bersalah (apatah lagi hanya setakat lemparan fitnah), memang wajar dihukum dan didera tetapi jangan sama sekali mengaibkannya di khalayak umum. Justeru, saya tidak begitu yakin dengan pandangan yang mendakwa bahawa konspirasi ini digerakkan seteru Najib dalam Umno, memandangkan ia bukan saja mampu menjerumuskan Presiden Umno itu ke jurang paling dalam, malah mengheret jatuh dominasinya selama 55 tahun itu.

"Saya perhatikan ramai anak muda membanjiri stadium pada malam itu. Ini juga satu mesej cukup positif buat Pakatan Rakyat. Mereka cukup marah dan pada masa sama begitu ghairah mahu melihat perubahan kepada lanskap politik negara," kata seorang wartawan yang membuat liputan. "Saya yakin mereka sedar dengan tanggungjawab untuk menyingkirkan pemimpin korup yang mengetepikan kebajikan rakyat," tambahnya.

"Ramai berkupiah putih malam tadi, saya rasa majoritinya mungkin penyokong PAS. Anak-anak muda makin percaya kepada PAS, mereka mahu politik yang berakhlak," pandangan seorang rakan lain.

Namun begitu, seperti berdepan situasi lain juga, saya sentiasa meletakkan "keraguan" ataupun membayangkan "suasana paling buruk" yang bakal kita hadapi, berdepan elit penguasa yang mampu memperkakaskan apa saja untuk terus bertakhta. Mood rakyat yang muak dan mual dengan budaya fitnah boleh sahaja dikalahkan dengan taktik lain yang lebih licik dan "berkesan", misalnya melalui manipulasi pendaftaran pemilih membabitkan Jabatan Pendaftaran Negara, Suruhanjaya Pilihan Raya dan Umno sendiri.

Ketika Pakatan Rakyat sibuk mengatur kempen menyanggah propaganda jahat, agen-agen Umno sentiasa memerhati ruang dan peluang untuk memintas -- melalui sokongan dan bantuan jentera kerajaan -- sekali gus berhasrat menawan kembali negeri-negeri yang terlepas pada 2008, khususnya Selangor. Harakah mungkin berjaya mendedahkan satu dua kes di sekitar Lembah Klang, tetapi mungkin puluhan lagi belum berjaya terbongkar, malah untuk dihidu pun sukar.

Sehari selepas Stadium Melawati diserbu khalayak yang dahagakan maklumat sahih berkaitan isu Anwar, Timbalan Presiden Umno, Muhyiddin Yassin "merayau-rayau" ke beberapa buah sekolah di Ampang dan Kuala Langat, bagi memancing undi. Melalui skrin TV, dalam berita jam 8 malam, saya perhatikan dengan jelas lambang dacing BN begitu menonjol.

Bayangkan, dalam dewan sekolah, sambil mengumumkan bantuan, Muhyiddin melalui acara rasmi kerajaan, giat berkempen memancing undi. Beliau secara terbuka menyelar kerajaan negeri Pakatan Rakyat dan mengkritik Buku Jingga. Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Selangor, Noh Omar lebih jelas lagi dalam ucapannya menegaskan: "Kita perlukan sekurang-kurangnya 30 kerusi dalam Dun Selangor untuk mengambil alih kerajaan negeri..."

Dalam gambar yang disiarkan Malaysiakini, saya perhatikan Ketua Umno Ampang, Ismail Kijo berada di atas pentas, di sebelah Noh. Dalam pilihan raya 2008, Ismail kalah kepada calon PAS, Khasim Abdul Aziz, di kerusi Dun Lembah Jaya. Mungkin disebabkan lokasi dewan sekolah itu berada dalam kawasan Dun berkenaan, Noh dalam ucapannya bertanya: "Apakah kita boleh menang Lembah Jaya?"

Jelas sekali, jelajah Muhyiddin (dan juga Najib Razak) ke seluruh negara untuk berkempen memburuk-burukkan Pakatan Rakyat menggunakan sepenuhnya kemudahan kerajaan. Dan Muhyiddin mengakui ia adalah perkara "biasa". "Ia tidak salah. Ia bukan masa kempen pilihan raya," tambahnya.

Ketika saya menulis kolum ini, seorang pembaca menelefon: "Harakah harus lebih agresif dedahkan taktik jahat Umno untuk tawan negeri-negeri Pakatan. Dan ingatkan wakil-wakil rakyat kita supaya lebih dekat dan intim dengan segenap masyarakat. Turun ke bawah, jangan rasa selesa di atas bahawa kita akan menang Putrajaya sedangkan rakyat mungkin marah dengan kita yang tak ambil peduli hal mereka."


Sokongan PR meningkat di Sarawak - pengkaji media
Nazli Ibrahim

PETALING JAYA, 1 April: Seorang pengkaji media yang juga Pensyarah di Jabatan Pengajian Media Universiti Malaya, Profesor Dr Abu Hassan Hasbullah hari ini memberitahu sokongan semasa terhadap Pakatan Rakyat (PR) meningkat antara 40 hingga 42 peratus di Sarawak pada masa ini.

Bagaimanapun, Barisan Nasional (BN) masih menguasai sokongan masyarakat negeri itu dengan sekitar 60 peratus dan angka tersebut boleh berubah sekiranya isu-isu tempatan dapat diuruskan dengan bijak oleh parti politik bertanding.

"Setakat ini, data menunjukkan kedudukan PR semakin meningkat iaitu antara 40 hinga 42 peratus, manakala BN yang menguasai pengaruh di lingkaran demografi kawasan luar bandar secara keseluruhan menguasai 60 peratus.

"Namun prediksi persepsi kepercayaan politik ini boleh berubah sekira isu-isu lokal dapat diuruskan dengan baik oleh mana-mana pihak khususnya krisis tanah adat dan perkongsian ekonomi," kata Prof Abu Hassan dalam satu emel yang dikirimkan kepada wartawan bebas.

Isu video seks Anwar tidak beri kesan di Sarawak

Menurut Prof Abu Hassan yang turut terkenal sebagai penganalisis politik dalam dan luar negara turut menganggap isu video lucah yang dikaitkan dengan Ketua Pembangkang, Dato Seri Anwar Ibrahim turut kurang mendapat tempat di Sarawak berbanding isu-isu tempatan.

"Isu ini (video lucah) tidak akan memberi kesan langsung yang begitu berpengaruh dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak kerana isu ini adalah isu nasional yang amat jauh dari pengetahuan masyarakat Sarawak.

Masyarakat Sarawak juga dijangkakan lebih menumpukan kepada isu tempatan seperti pemilikkan tanah, ketidakadilan sosial masyarakat bumiputera dan isu rasuah serta penyelewengan kuasa politik.

"Di Sarawak krisis adalah lebih banyak pada persoalan masalah-masalah lokal atau tempatan seperti pemilikkan tanah, ketidakadilan sosial bagi masyarakat bumiputera di sana khususnya masyarakat yang berpendapatan rendah dan masih miskin serta isu rasuah dan penyelewengan kuasa politik.

"Isu Video Lucah mungkin hanya diambil berat oleh masyarakat Melayu dan sebahagian dari pemerhati politik yang terdedah pada krisis nasional.

"Sebaliknya hampir 70 peratus masyarakat di Sarawak masih bertarung untuk mengukuhkan posisi dalam ekonomi dan sosial, maka tentulah isu-isu lokal akan lebih mempengaruhi kepercayaan politik mereka," jelas beliau.

Sementara itu ketika mengulas isu video lucah yang sedang hangat diperkatakan beliau menyifatkan Melayu moden hari ini masih belum keluar dari kemelut krisis peradaban.

""Isu Video Lucah bukan soal isu meningkatnya simpati masyarakat terhadap Anwar sekali gus menderu sokongan kepercayaan politik terhadap Pakatan Rakyat.

Melayu mengalami krisis peradaban


"Isu Video Lucah bagi masyarakat adalah krisis peradaban kaum Melayu yang sudah cukup lama terbeban dengan sejarah semacam ini melalui peristiwa-peristiwa sejarah bangsa Melayu yang turut mengheret krisis yang sama," kata beliau.

Prof Abu Hassan turut menyingkap kembali sejarah Melayu yang menurutnya adalah bukti kepada sikap sesetengah orang Melayu yang menggunakan fitnah sebagai senjata politik mereka semenjak zaman dahulu lagi.

"Hang Tuah difitnah berzina dengan gundik raja, sehingga menyebabkan dia terhukum bunuh dan seterusnya mencetuskan kebangkitan revolusi Hang Jebat yang kemudian menyebabkan pertempuran saudara di Melaka.

"Begitu juga fitnah ke atas anak perempuan Sang Rajuna Tapa yang dituduh berzina dengan seorang pemuda di Temasik akhirnya menyebabkan pergelutan antara dua kuasa dan menyebabkan penjajahan Majapahit ke atas Singapura.

"Kita juga diberitahu dalam sejarah tentang kisah Mahsuri yang dituduh berzina dengan Deramang yang menyebabkan pembunuhan ke atas Mahsuri, jadi isu-isu ini adalah berhubungan dengan politik Melayu.

"Dalam keadaan bangsa lain telah berjaya mencipta Google, Facebook, Twitter, iPad, dan sebagainya sedangkan bangsa kita pula tidak habis-habis hidup seperti apa yang dilalui oleh Hang Tuah, Sang Rajuna Tapa dan Mahsuri," jelas beliau.

Bagaimanapun menurutnya lagi, misi untuk menjatuhkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi sia-sia apabila Ketua Umum PKR itu sekali lagi diangkat sebagai simbol perjuangan membela maruah diri, keluarga dan masyarakatnya.

"Perspektif dari mediasfera, isu ini akan menempatkan kembali Anwar sebagai simbol perjuangan diri, keluarga dan masyarakat di kalangan masyarakat tanahair kerana bukan mudah untuk seseorang dan sebuah keluarga menanggung penghinaan yang semacam ini, malah secara berterusan.

"Tentulah masyarakat mula melihat keperluan untuk bersekutu buat perubahan kerana masyarakat sudah tidak mampu menanggung situasi dan krisis politik yang semakin teruk dan semakin mengerikan," kata Prof Abu Hassan.

Prof Abu Hassan turut mengingatkan masyarakat Melayu negara ini yang umumnya berugama Islam dengan ayat 12, Surah Al-Hujurat akan dosa yang ditanggung daripada berprasangka, mencari kesalahan orang lain dan perbuatan fitnah.

"Pertamanya, Allah mengeluarkan perintah yang jelas di dalam Al Quran, Surat Al Hujurat, ayat 12, yang bermaksud - Wahai orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan daripada prasangka, sesungguhnya sebahagian daripada prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah ada di antara kamu yang berbuat fitnah dan tuduhan sebahagian yang lain.

"Apakah ada di antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Tentu kamu merasa jijik. Dan bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat, lagi Maha Penyayang".



Muhyiddin: Sebelum Sarawak selesai dulu lambakan guru

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 1 Apr: Tan Sri Muhyiddin Yasin dinasihatkan menyelesaikan dahulu masalah lambakan guru opsyen Sains dan Matematik yang didakwa lebih 26,000 orang sebelum membuat apa-apa janji manis kepada rakyat Sarawak.

Ketua Penerangan PAS, Idris Ahmad berkata, Menteri Pelajaran itu tidak perlu untuk menjadi 'raja temberang' dalam kempen Pilihan Raya Sarawak nanti seolah-olah beliau seorang menteri yang bertaraf dunia.

"Persoalannya bagaimana boleh terjadi? Kalau dengar ucapan Tan Seri Muhyiddin seolah-olah mutu dan pentadbiran Kementerian Pelajaran semacam bertaraf dunia. Sekarang beliau sibuk janji bermacam-macam projek di Sarawak sehingga sanggup mengatakan mereka yang menentang BN di Sarawak hantu dan jembalang.

"Beliau juga jangan jadi raja temberang pula sepanjang kempen di Sarawak. Kita akan tengok sekolah di Sarawak yang cukup dhaif dan tidak mempunyai kemudahan asas yang cukup menyedihkan," katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily hari ini.

Menurutnya, lambakan serius membabitkan 14,000 guru subjek Sains dan 12,000 guru Matematik itu menyebabkan mereka yang diarah mengajar opsyen lain tidak dapat menjayakan tugas dengan penuh semangat.

Mereka didakwa terpaksa mengajar pelbagai subjek lain, termasuk Pendidikan Jasmani dan Pengetahuan Agama Islam berikutan lebihan guru di sekolah di seluruh negara.

"Apa kerja Tan Sri Muhyiddin yang menjaga Kementerian Pelajaran? Kenapa beliau tidak arahkan buat unjuran setiap keperluan guru, sehingga berlaku lambakan guru Sains dan Metematik?

"Mungkin beliau tidak sempat memantau Kementerian Pelajaran kerana sibuk berpolitik dan menziarahi surau dan solat berjamaah di dalam negeri Selangor, sebagai operasi tawan Selangor," tambah beliau lagi.

Katanya lagi, ada antara mereka hilang motivasi diri dan begitu emosi untuk meneruskan kerjaya murni itu.

Guru terbabit juga katanya mengakui, pada peringkat awal bersemangat mendidik pelajar untuk lulus cemerlang Sains dan Matematik, namun, selepas lima tahun mengajar subjek lain, mereka lemah semangat dan terpaksa melupakan cita-cita untuk bergelar guru Sains dan Matematik berwibawa.


Pecat Bung Moktar jika BN hormati wanita
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 1 April: DAP mencabar Barisan Nasional (BN) memecat anggota Parlimen Kinabatangan, Bung Mokhtar Radin jika benar parti itu menghormati wanita.

Setiausaha Agung, Lim Guan Eng dalam kenyataannya berkata, sehingga kini Bung Mokhtar tidak memohon maaf atau menarik balik kenyataannya yang menghina wanita di Dewan Rakyat pada 28 Mac lepas.

Dalam kenyataanya, Bung Mokhtar berkata, pemandu wanita menjadi punca dan penyebab kemalangan jalan raya.

Ekoran itu, anggota Parlimen wanita Pakatan Rakyat yang diketuai Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali, anggota Parlimen Titiwangsa membuat sidang media membantah Bung Moktar.

Turut tidak bersetuju dengan pandangan Bung Moktar adalah isteri barunya, Zizie Izette. Zizie berkata, jika itu pandangan Bung beliau tertanya-tanya, apakah beliau memandu dengan bahaya.

"Ini bukan pertama kali Bung Moktar menghina wanita dengan kenyataan-kenyataannya. Sebelum ini pada tahun 2007, dia telah memohon maaf kepada MP Batu Gajah, Fong Po Kuan apabila berkata dia bocor setiap bulan apabila bercakap soal bumbung Parlimen bocor walaupun sudah menelan belanja RM100 juta," kata Lim Guan Eng.

Statistik menunjukkan bukan pemandu wanita yang menjadi punca kemalangan jalan raya tetapi pemandu lelaki lebih banyak menjadi punca kemalangan.

"Kajian yang dibuat oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalanraya (Miros) pada tahun 2009 menunjukkan kemalangan yang disebabkan oleh pemandu lelaki 2.4 kali lebih banyak dari pemandu wanita," kata Lim yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang dalam kenyataannya.

Bagi menghadapi serangan ekoran kenyataannya, Bung Moktar meminta Parlimen memberikan perlindungan kepadanya.

Dalam Dewan Rakyat, beliau mendakwa beliau menghadapi 'ganguan seksual' daripada beberapa kumpulan wanita berhubung kenyataannya bahawa pemandu wanita adalah penyumbang kemalangan jalanraya.

Dakwanya, kenyataan beliau “diputar belitkan oleh pihak pembangkang” bagi menunjukkan sikapnya yang seksis.

“Selepas kenyataan saya diputar belitkan, saya menjadi fokus wanita di negara ini, termasuk kumpulan-kumpulan wanita.

“Saya mohon bantuan speaker kerana ini ganguan seksual ke atas saya,” katanya semasa perbahasan soalan tambahan.





http://ohartis.com/2010/01/gambar-zizie-ezette-berparti-bersama-bung-mokhtar/





Dun luluskan Akta Kebebasan Maklumat Selangor
Harakahdaily

SHAH ALAM, 1 April: Akta Kebebasan Maklumat sudah diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri Selangor hari ini selepas ia dibaca buat kali ketiganya dan diluluskan.

Akta yang dibacakan untuk kali kedua dalam Dun Selangor pada 14 Julai 2010 lalu oleh Exco kerajaan negeri, Elizabeth Wong, bertujuan untuk memberikan hak kepada rakyat Selangor mendapatkan maklumat tanpa sebarang sekatan.

Rang undang-undang itu dikemukakan untuk bacaan kali ketiga hari ini oleh exco pelancongan, hal ehwal pengguna dan alam sekitar Selangor itu.

Cadangan rang undang-undang itu disokong oleh ADUN Sri Andalas Xavier Jeyakumar dan diluluskan sebulat suara oleh ahli dewan tanpa sebarang pindaan.

Dalam ucapannya, Elizabeth antara lainnya berkata enakmen baru itu merupakan hasil keberanian rakyat dan keyakinan mereka dalam memilih Pakatan Rakyat untuk membentuk kerajaan pada 2008.

Katanya lagi, rang undang-undang kepada enakmen itu telah melalui pemerhatian satu jawatankuasa pilihan DUN Selangor dan tidak akan melampaui kuasa perlembagaan.

Undang-undang kebebasan maklumat menetapkan peraturan dalam pemerolehan maklumat yang dipegang oleh badan-badan kerajaan.

Undang-undang ini menjelaskan proses perundangan yang mewajibkan maklumat kerajaan dibuka kepada orang awam yang bertujuan untuk menggalakkan ketelusan dan menangani rasuah.

Lebih dari 70 negara di dunia, termasuk negara China, India dan negara Thai telah melaksanakan undang-undang kebebasan maklumat, dan banyak lagi dalam proses untuk berbuat demikian.

Malaysia merupakan antara negara terakhir yang masih belum memperkenalkan undang-undang kebebasan maklumat.

Enakmen Kebebasan Maklumat (Negeri Selangor) 2010 bertujuan untuk “mempertingkatkan penzahiran maklumat bagi kepentingan awam, untuk memberi kepada setiap individu peluang untuk akses kepada maklumat yang dibuat oleh setiap jabatan Kerajaan Negeri.”

Enakmen ini hanya berkuatkuasa kepada Kerajaan Negeri Selangor dan jabatan-jabatan di bawahnya.

Jabatan-jabatan di bawah Kerajaan Persekutuan walaupun bertempat ataupun bertugas di negeri Selangor tidak termasuk dalam enakmen ini.

Maklumat di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA) juga tidak termasuk, kata Elizabeth dalam satu kenyataannya sebelum ini.



Tiada ulasan: