Khamis, 28 April 2011

RASUAH NI BERLAKU...SEBAB PEGANGAN AGAMA LEMAH...NAK KAYA SERTA MEWAH...UNTUK RIAK DAN MENUNJUK2...ISLAM JELAS MELARANG...DUA2 MASUK NERAKA...

SPRM kesan saksi untuk bantu siasatan
Harakahdaily

PUTRAJAYA, 28 April: Ibu Pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Putrajaya sedang mengesan seorang saksi bagi membantu dalam satu kes siasatan.

SPRM dalam satu kenyataan memberitahu saksi berkenaan adalah Abd Rashid Jaffar, 46, (gambar) dengan nombor kad pengenalan 650316-01-5677 yang beralamat terakhir di No 39, Jalan KP 1/2, Taman Kota Perdana, Bandar Putra Permai, Seri Kembangan, Serdang, Selangor dan No. 56, Parit Hj Abd Salam, Simpang Lima, 83020 Batu Pahat, Johor Darul Takzim.

Sehubungan itu mohon kerjasama kepada sesiapa yang terlihat atau mempunyai sebarang maklumat mengenai saksi berkenaan, menghubungi Pegawai Penyiasat Penolong Kanan Penguasa Roslan Deraoh di talian 03-88800632 atau 012-4275673.

Untuk makluman saksi itu dikehendaki bagi membantu dalam satu kes siasatan SPRM.

Apa motif AS mencipta kekacauan di Syria?
Mohd Rashidi Hassan

PROTES atau ketidakpuasan hati rakyat terhadap kepimpinan sesebuah negara adalah fenomena biasa yang dapat kita lihat hari demi hari.

Di dalam sesebuah negara yang mengamalkan sistem yang demokratik, juga terdapat pelbagai pandangan berbeza dan bantahan rakyat terhadap sesuatu isu yang tidak dipersetujui.

Bantahan rakyat dibuat dengan pelbagai cara, sama ada menerusi laman sesawang, memorandum, demonstrasi dan sebagainya.

Cuma sejauhmana tahap bantahan itu ditentukan oleh keadaan semasa sebagaimana yang dapat kita lihat berlaku di Tunisia, Mesir, Bahrain, Yaman dan beberapa buah negara termasuk yang terkini, di Syria.

Penulis tertarik untuk mengupas persoalan ini, khususnya yang berkaitan dengan Syria kerana sudah beberapa kali berkunjung ke Syria, Lubnan dan Jordan yang paling hampir di sempadannya. Dalam kamus Islam selain ketiga-tiga negara ini, termasuk Palestin dikenali dengan bumi Syams yang pernah dikunjungi Nabi Muhammad s.a.w sebanyak dua kali.

Dalam lawatan ke ibu kota Damsyik baru-baru ini, penulis berkesempatan mengunjungi bandar Nawa yang merupakan tempat kelahiran Imam Nawawi Rahimahullah dan juga ke kota Busra, tempat persingahan dan perdagangan sejak zaman Abu Talib bapa saudara Nabi Muhammad membawa baginda ke sana sewaktu kecil.

Di Busra, Nabi Muhammad bertemu dengan Buhaira pendeta Yahudi yang menjadi rahib Kristian, yang melihat sendiri tanda-tanda kenabian Muhammad. Kesan-kesan kota dan tempat pertemuan paling bersejarah dalam dunia Islam masih kekal sehingga kini.

Perjalanan ke kedua-dua kota penting dalam sejarah Islam ini memakan masa dua jam dari kota Damsyik. Kami melewati kota Daraa di mana berlakunya kejadian bantahan rakyat yang berlaku tumpahan darah.

Sebelum itu juga dilaporkan wujud beberapa bantahan kecil di Damsyik. Pada tanggapan penulis, ketika itu bantahan yang diuar-uarkan berlaku di seluruh Syria, hanya meliputi beberapa tempat yang khusus dan tidak menjejaskan perjalanan keseluruhan sebuah negara.

Untuk mudah difahami, misalnya berlaku demonstrasi di Jalan Tunku Abdul Rahman di tengah-tengah bandaraya Kuala Lumpur, aktiviti rakyat di kawasan sekelilingnya, termasuk di pejabat HARAKAH di Jalan Pahang (kira-kira 4 km dari lokasi), tidak terjejas sama sekali.

Berbalik kepada soal Syria, media antarabangsa seperti CNN dan BBC membuat liputan yang agak besar, khususnya mereka mendakwa Presiden Bashar Assad menjalankan pemerintahan secara kuku besi dan menindas rakyat.

Mereka cuba menyamakan Bashar dengan rejim Zien al-Abiden Ali di Tunisia dan Hosni Mubarak di Mesir. Rakyat dihasut supaya bangkit untuk menentang kerajaan.

Penulis tidak berhasrat untuk menjelaskan secara terperinci apa yang berlaku di Syria. Namun yang paling jelas, dilaporkan minggu lepas Wikileaks mendedahkan bahawa Amerika Syarikat turut campur tangan membiayai golongan pemberontak.

Sebagaimana yang dilaporkan Associated Press (AP) dan Washington Post, Jabatan Negara AS secara rahsia membiayai penentang Presiden Bashar untuk melakukan pemberontakan.

Salah sebuah rangkaian yang ditaja AS adalah Barada TV, sebuah TV satelit yang berpangkalan di London, yang diketuai oleh Malik al-Abdeh, pengasas kumpulan penentang kerajaan yang berada dalam buangan.

Wikileaks mendedahkan bahawa AS telah menyalurkan sebanyak USD6 juta, termasuk beberapa buah kumpulan pembangkang dalam Syria. Untuk memudahkan AS menyalurkan 'sokongan' tersebut, AS baru sahaja membuka kedutaannya di Damsyik.

Bagaimana pun menurut Washington Post, tidak dipastikan sama ada sekarang ini AS masih membiayai penentang Bashar walaupun terdapat dokumen menunjukkan pembiayaan dibuat pada September 2010.

Pentadbiran Presiden Barack Obama tidak menyembunyikan kebimbangan mereka. AS cuba untuk mengaitkan Iran dalam pergolakan di Syria.

Jurucakap Jabatan Negara AS, Mark Toner mendakwa Iran membantu Bashar untuk meredakan protes rakyat terhadap syria

Laporan Wikileaks ini sebenarnya mendedahkan bahawa AS secara terbuka memberikan tekanan kepada pentadbiran Bashar supaya agak lunak dalam menangani persoalan Israel, Lubnan dan Iraq di mana Bashar dilaporkan menentang keras campur tangan AS.

Tekanan turut dikenakan terhadap Bashar, kerana beliau melindungi kumpulan Islam yang dianggap sebagai ekstremis oleh AS seperti Hamas, Jihad Islam dan sebagainya.

Yang paling penting Bashar Assad merupakan sekutu rapat kepada Republik Islam Iran yang amat digeruni AS.

Penindasan yang didakwa berlaku di Syria, hakikatnya tidak seteruk yang berlaku di Arab Saudi, Yaman, Bahrain dan sebagainya. AS cuba menutup protes dan pertumpahan darah di negara-negara terbabit kerana mereka adalah sekutunya di Asia Barat.

Berbeza dengan Bashar Assad yang begitu contrast dengan kehendak AS. Bashar rapat dengan Iran, bersahabat dengan Hizbullah di Lubnan dan yang paling jelas melindungi Hamas, Jihad Islam serta lain-lain kumpulan pro Islam yang berjuang membebaskan Palestin.

Dalam ertikata lain kedudukan Syria dan sokongan Bashar terhadap semua ini, merupakan ancaman yang paling besar terhadap negara haram Israel.

Jika dahulunya Mesir menjadi pelindung dan pembantu utama Israel, kini sekutu rapat Israel sudah tumbang. Mesir berada di kawasan Selatan. Di Utara terletaknya Lubnan, yang sentiasa tegang dengan Israel, di sebelah Timur terdapat Syria dan Jordan.

Sempadan Israel-Syria hanya terpisah dengan Bukit Golan. Manakala sempadan dengan Jordan dipisahkan dengan Laut Mati. Perkembangan di Timur Tengah menjadikan kedudukan Israel sudah tidak lagi strategik.

Jika berlaku peperangan, jalan keluar masuk untuk Israel hanyalah di sebelah kanan, menerusi Laut Mati ke Amman, Jordan dan di sebelah kiri Lautan Mediterranean. Selatan ke Mesir sudah tiada, di Utara ada Lubnan, di sebelah Timur Laut, terletaknya Syria.

Israel berada dalam keadaan yang tertekan dan terpaksa mengelakkan peperangan daripada berlaku di kawasan tersebut. Hakikatnya, selepas ketiadaan Mesir, Israel hanya ada Jordan sebagai rakan.

Justeru, dapat difahami bahawa campurtangan AS di Timur Tengah berlaku kerana, AS terpaksa berusaha menyelamatkan kedudukan Israel, kerana ia diancam dengan kebangkitan Islam di negara yang berada di sekelilingnya.

AS tiada jalan lain, selain menjatuhkan Bashar ataupun mengenakan tekanan supaya Syria sedikit lunak dengan Israel. Jika usaha ini tidak dibuat, kemungkinan penghapusan negara haram Israel yang diidamkan umat Islam, hampir menjadi kenyataan.

(Gambar) - Penulis bersama Ustaz Muaz Hassan di Makam Imam Nawawi Rahimahullah di kota Nawa, Syria.

PAS paling kritikal dalam Pakatan
Ahmad Lutfi Othman
Menjelang pilihan raya umum ke-13, tiada lagi pilihan raya kecil yang boleh dijadikan petunjuk terhadap kemungkinan pola pengundian nanti. Ramalan dan jangkaan politik, selain merujuk siri pilihan raya kecil sebelum ini -- yang kelihatan agak seimbang buat BN mahupun Pakatan Rakyat -- juga tertumpu kepada keputusan pilihan raya negeri Sarawak. Rata-rata beranggapan ada momentum menarik dari Bumi Kenyalang.

Memang kecenderungan mengundi dalam pilihan raya umum mungkin berbeza sama sekali dengan trend yang ditunjukkan dalam pilihan raya kecil sebelumnya, seperti dibuktikan dalam PRU12, namun sekurang-kurangnya ia boleh dijadikan kayu pengukur kepada semua parti untuk melakukan penilaian kritis, bedah-siasat atau muhasabah. Seterusnya mengatur strategi penambahbaikan dan ada kalanya menuntut keberanian untuk merombak "hal-hal besar".

Mesej yang disampaikan pengundi kadang-kadang sukar untuk diterima tetapi itulah realiti perit yang menagih sikap terbuka pemimpin dan kebijaksanaan menanganinya. Persepsi pengundi tidak semestinya benar tetapi ia tetap faktor terpenting menentukan kalah-menang dalam pilihan raya. Selain berusaha menampilkan hakikat kebenaran dan menjelaskan kekaburan yang boleh mengelirukan, tanggapan masyarakat seringkali payah untuk dipulihkan jika tiada gerakerja serius dan sistematik.

Selain berterusan dan gigih menuntut proses pilihan raya yang bebas dan adil, tentu masih banyak perubahan dalaman yang harus disegerakan. Boleh sahaja kita menuding kesalahan kepada seteru politik yang memperkakaskan segalanya untuk survival kuasa mereka. Bukankah PRU13 menentukan hidup-mati BN dan merupakan pilihan raya pertama dimana pengundi benar-benar mempunyai pilihan?

Rakyat khususnya di negeri-negeri yang diperintah Pakatan begitu arif tentang kecacatan sistem federalisme Malaysia, sekali gus keperluan menubuhkan kerajaan persekutuan tidak dapat ditangguh lagi. Laluan ke Putrajaya yang mencabar itu menagih perancangan rapi dan kesediaan untuk melakukan "penyegaran" bagi menampilkan citra parti yang lebih memikat.

Seperti yang ditegaskan dalam kolum ini minggu lalu, saya lebih suka meletakkan PAS dalam kedudukan paling kritikal berbanding dua parti sekutunya dalam Pakatan. Pertama, saya sendiri merupakan ahli PAS dan petugas sepenuh masa parti. Kedua, trend pengundian pasca PRU13 masih menunjukkan bahawa majoriti masyarakat Melayu -- terutama di luar bandar, di kampung-kampung tradisi dan tanah rancangan Felda -- belum bersedia beralih sepenuhnya untuk menyokong Pakatan. Ketiga, di kawasan-kawasan majoriti pengundi Melayu, kebanyakan calon yang dipilih Pakatan adalah mewakili PAS.

Di luar Kelantan, hatta di negeri-negeri yang dianggap kubu tradisi PAS, seperti Kedah dan Terengganu, PAS masih berdepan cabaran sengit Umno. Ramai melihat prestasi PAS di dua negeri tersebut pada 1999 jauh lebih baik berbanding 2008, sekiranya ditinjau dalam konteks sokongan pengundi Melayu.

Bagaimanapun saya difahamkan, selepas berkuasa, sokongan masyarakat Melayu terhadap PAS di Kedah makin kukuh. Yang menjadi tandatanya adalah usaha mengekalkan sokongan pengundi bukan Melayu. Manakala di Terengganu, pelbagai masalah kronik di pihak Umno-BN belum memadai untuk menjamin PAS mengulangi rekod gemilang 1999. Tidak dipastikan tawaran atau penampilan berbeza yang bakal dikemukakan PAS Terengganu dalam kempen PRU13 nanti.

Melihat trend pengundian masyarakat Tionghuo di Sarawak baru-baru ini, lebih-lebih lagi dengan respons pemimpin Umno dan sikap akhbar harian yang dikuasainya, tidaklah sukar untuk menjangkakan bahawa kawasan-kawasan majoriti pengundi Cina, yang kebanyakannya ditandingi calon DAP mahupun KeADILan, tetap memihak Pakatan. Malah parti-parti komponen BN sudah saling menyalahkan di antara satu sama lain.

Justeru, saya menyimpulkan bahawa keupayaan Pakatan untuk merealisasikan impian menawan Putrajaya dalam PRU13 lebih bergantung kepada sokongan masyarakat Melayu kepada PAS. Pastinya sokongan itu tidak datang secara mudah terutama bagi memecahkan beberapa halangan psikologi politik Melayu. Segala potensi dan sumber kekuatan mesti digembleng dari sekarang, bukan sahaja melibatkan PAS tetapi juga penggemblengan bersama semua parti dalam Pakatan.

Kita harus mencegah pemisahan politik berdasarkan kaum di negara tercinta ini. Sebarang dakyah untuk membakar sentimen kaum mesti dibanteras. Pengundi Cina yang secara konsisten mutakhir ini menyokong Pakatan tidak bermakna mereka bersikap perkauman, malah ternyata begitu mengambil berat soal integriti, ketelusan, sekali gus menentang korupsi dan monopoli kekayaan oleh segelintir elit penguasa.

PAS yang meletakkan Islam sebagai asas perjuangan mempunyai kemampuan besar bagi menarik sokongan majoriti pengundi Melayu -- agar bersama rakan-rakan bukan Melayu -- untuk menolak pemimpin BN yang terbukti mengamalkan rasuah, salahguna kuasa, "merompak" khazanah negara untuk suku-sakat dan kroni masing-masing.

Namun begitu, untuk meraih simpati pengundi Melayu bukan terletak kepada "kehodohan" wajah Umno-BN semata-mata. Penampilan citra baru PAS-Pakatan yang lebih segar dan meyakinkan adalah lebih mendesak lagi. Sesungguhnya Pakatan hanya dapat berkuasa di peringkat pusat jika slogan "PAS Ganti Umno" benar-benar menjadi kenyataan, dan bukannya membiarkan parti Islam itu berada pada tempat ketiga dari segi penguasaan kerusi Parlimen.

Polis dan Datuk T bersekongkol - Saifudin
Indah Khabar
SHAH ALAM 27 APRIL : Satu lagi klip video lucah Datuk T disebarkan di Internet menerusi Youtube, menguatkan hujah bahawa kempen untuk menfitnahkan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim diperhebatkan.
Video 1 minit 46 saat itu yang berjudul ‘Papa Nurul Izzah Part II’ dimuat naik di Youtube sejak jam 1.30 tengahari tadi dan telah pun dimuatkan di pelbagai blog pro-Umno dengan komen-komen menjijikan blogger berkenaan.
Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat Saifuddin Nasution percaya polis dan gandingan Datuk T bersekonggol memuatkan video itu di Internet.
” Penyebaran bahagian kedua atau ketiga sekali pun bukan merupakan satu perkara baru dan tidak memeranjatkan kerana perkara tersebut dilakukan oleh pihak polis sekali dengan bantuan Datuk T,” kata Saifuddin kepada TVSelangor.
” Datuk T sendiri mengakui video asal ada pada tangan mereka dan telah diserahkan kepada polis.Apabila video itu tersebar kepada awam, jelas sekali ia adalah perbuatan pihak polis sendiri dengan kerjasama Datuk T,” tambah beliau.
Saifuddin kesal diatas cubaan bertalu-talu untuk mengaibkan Anwar menerusi fitnah.
” Perkara ini tidak sepatutnya berlaku kerana pihak polis masih belum lagi menyelesaikan siasatan mereka,” kata beliau.
Klip bahagian dua didedahkan pada hari sama ahli perniagaan Datuk Eskay Shazryl menyerahkan DNAnya untuk “memperketatkan” fakta kes.
Bahagian pertama video lucah itu dimuat-naik pada 4 April lalu menunjukkan babak awal sebelum perlakuan seks dimulakan.
Bahagian kedua video ini pula menunjukkan bahagian akhir.
Gadingan ‘Datuk T” iaitu Tan Sri Rahim Thamby Chik, Datuk Shazryl Eskay Abdullah dan Datuk Shuib Lazim mendakwa mereka mendedahkan pelaku dalam video itu sebagai Anwar kononnya kerana “mahu menyelamatkan negara” .
Seorang bekas pengawal Allahyarham Tan Sri Megat Junid Megat Ayob mendedahkan Eskay mengugut untuk “membinasakan” kerana enggan membantunya berhubung sebuah kes saman.
Rahim pula didedahkan sebagai menyimpan dendam terhadap Anwar kerana terpaksa meletak jawatan sebagai Ketua Menteri Melaka pada tahun 1994 bersabit dakwaan merogol seorang pelajar berusia 15 tahun.
Saifuddin berkata persepsi umum bahawa video itu adalah fitnah Umno semata-mata diperkuatkan dengan tiadanya tindakan ke atas gadingan Datuk T sungguhpun terbukti mereka melakukan jenayah mengedar bahan lucah dan mengugut Ketua Pembangkang.
” Akibat dari pihak polis tidak mengambil tindakan ke atas Datuk T, maka ini mengukuhkan lagi tanggapan awam bahawa video itu bermotif politik yang membabitkan pemimpin Barisan Nasional dengan kerjasama pihak polis sendiri,” kata Saifuddin.
Ditanya mengenai tindakan polis mengambil DNA Eskay, Saifuddin memnyifatkannya sebagai helah semata-mata untuk mengaburi agenda sebenar Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail.
” Siasatan itu kononnya DNA diambil dan sebagainya hanyalah satu lakonan semata-mata… seolah-olah pihak polis sedang bertindak ke atas salah seorang Datuk T iaitu Datuk Eskay. Walaupun kesalahan mereka (Datuk T) sangat jelas di bawah Seksyen 292 tetapi siasatan polis kelihatannya tidak menjurus ke arah itu, “ kata Saifuddin.
Walaupun polis selesai menjalankan siasatan, Pejabat Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail tidak berpuas hati dan dua kali mengarahkan siasatan lanjut dijalankan, sekali gus menimbulkan spekulasi mengenai motif Gani.
Ahli Parlimen Sungai Petani Johari Abdul dan Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia Badrul Hisham Shaharin yang menyaksikan video penuh 21 minit itu menolak bahawa pelaku itu Anwar berasaskan susuk tubuh dan bahasa tubuh pelaku.


PKR gantung Murali
Harakahdaily

PETALING JAYA, 28 April: Parti Keadilan Rakyat (PKR) menggantung keanggotaan Murali a/l Subramaniam dari Cabang Puchong berkuatkuasa serta-merta.

Pengerusi Jawatankuasa Disiplin PKR, Datuk Dr Tan Kee Kwong berkata, jawatankuasa telah menerima aduan daripada empat anggota PKR pada tahun 2010 dan setelah mengadakan pendengaran dan mendapat penjelasan daripada S. Murali, secara sebulat suara mendapati beliau bersalah atas beberapa dakwaan.

Jelasnya, kesalahan itu kerana mengkritik kepimpinan Kerajaan Negeri Selangor mengenai peruntukan Kerajaan Selangor terhadap Sekolah-Sekolah Tamil di dalam media, merusuh atau mengganggu perjalanan dialog yang dipengerusikan Dr. Halimah Ali, Exco Kerajaan Negeri Selangor di Annexe SUK Selangor serta mengetuai sekumpulan orang menyerang Kumareval a/l Subrayan dalam dialog tersebut dan bersikap kasar terhadap Teresa Kok ketika beliau melawat Sekolah Tamil di Puchong.

“Justeru, keputusan Jawatankuasa Disiplin tentang Sdr Murali telah dimaklumkan kepada Biro Politik pada 27 April 2011, dan dengan menggunakan kuasa yang diberikan oleh Majlis Pimpinan Pusat, Biro Politik memutuskan untuk menggantung keanggotaan Murali dengan serta-merta,” ujarnya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini.




Pastikan rakyat kita di Syria selamat
Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 28 April: Lajnah Antarabangsa Dewan Pemuda PAS Pusat (LA DPPP) menggesa Wisma Putra melalui Kedutaan Besar Malaysia di Syria untuk memindah atau membawa pulang pelajar dan rakyat Malaysia di sana.

Pengerusinya, Dr Raja Ahmad al-Hiss berkata, keadaan yang semakin meruncing dan tidak menentu di Damsyik sekarang di atas bantahan dan tunjuk perasaan rakyat Syria yang menggesa Presiden Bashir Asad untuk berundur semakin tinggi.

Menurutnya, laporan rasmi ketika ini seramai 450 rakyat telah menjadi korban pro-demokrasi yang bermula sejak 6 minggu lalu, namun laporan tidak rasmi memberitakan sudah hampir mencecah 1,000 orang.

“LA DPPP khuatir dengan tindakan dan tindak balas kerajaan Syria melalui tentera dan polis terhadap penunjuk perasaan dan rakyatnya akan membahayakan rakyat Malaysia di sana yang terdiri daripada penuntut-penuntut di pusat pengajian tinggi dan professional yang bekerja di sana,” katanya kepada Harakahdaily.

Katanya, kejadian tembak-menembak yang dilepaskan secara rambang oleh tentera untuk menyuraikan protes rakyat boleh membahayakan umum.

Beliau menambah, dengan komunikasi di kawasan-kawasan utama di Syria telah disekat oleh pihak berkuasa dari dunia luar juga merisaukan rakyat Malaysia terhadap nasib dan keselamat keluarga serta anak-anak mereka yang sedang berada di Syria.

LA DPPP, ujarnya menggesakan Kerajaan Malaysia mengambil langkah pro-aktif dengan memindahkan warga Malaysia ke kawasan yang agak selamat seperti Jordan atau terus membawa mereka pulang sekiranya kerajaan Malaysia tidak boleh menjamin keselamatan mereka.

Menurutnya lagi, suasana di Syria dilihat lebih terancam berbanding Mesir kerana pihak berkuasanya dilihat mengambil langkah balas dengan cara kekerasan sehinggakan mana-mana tentera yang enggan melepaskan tembakan kepada penunjuk perasaan akan diambil tindakan keras.

Katanya, sumber memberitahu ramai tentera dan polis yang bersimpati dengan penunjuk perasaan juga tidak terkecuali menjadi mangsa tembakan rambang tentera.

Pihaknya juga menyeru Menteri Luar, Datuk Anifah Aman agar segera mengeluarkan kenyataan jaminan kerajaan Malaysia terhadapa keselamatan pelajar dan rakyat Malaysia di Syria dengan kadar segera.

Malaysia juga melalui Pertubuhan Persidangan Negara Islam (OIC) di lihat telah gagal dalam menangani kemelut di Timur Tengah yang semakin meruncing hari ini.

LA DPPP juga, katanya menggesa satu sidang tergempar OIC perlu diadakan segera untuk membincangkan kemelut di negara-negara umat Islam ini bagi menyekat pihak tertentu terutamanya Amerika yang dilihat sudah mula mengambil kesempatan untuk campur tangan.


Email 1Malaysia: Rocky sambut saranan Mahathir
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 28 April: Penasihat editorial The Malay Mail, Datuk Akhirudin Atan atau Rocky Bru (gambar) menjadi pemimpin media yang pertama menyahut nasihat Tun Dr Mahathir Mohamad agar media utama bercakap benar.

Dalam tulisan terbaru dalam blognya, Rocky mengkritik pedas langkah kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib memberikan projek email 1Malaysia kepada Tricubes Berhad, syarikat yang sedang hadapi masalah kewangan.

Media melaporkan, Dr Mahathir meminta medioa Malaysia berkata benar kepada kerajaan walaupun terpaksa mengkritiknya.

Sebelum ini media juga melaporkan, Tricubes adalah syarikat yang sedang menghadapi masalah kewangan yang teruk dan telah diberikan amaran akan dikeluarkan dari penyenaraian Bursa Malaysia jika tidak menyelesaikan masalahnya.

Syarikat milik penuh kerajaan, Mavcap telah melabur sebanyak RM5.3 juta untuk projek email 1Malaysia ini.

Tricubes adalah anak syarikat kumpulan CIMB Berhad pimpinan Datuk Seri Nazir Razak.

"Keputusan yang baik untuk Tricubes, tetapi pil yang pahit untuk 15,000 pekerja Pos Malaysia," tulis Rocky dalam blognya.

Langkah Mavcap disifatkan Rocky sebagai tindakan penyelamatan yang menggunakan sepenuhnya wang pembayar cukai negara ini.

Sebelum ini, Najib secara peribadi memberi jaminan kepada rakyat Malaysia tidak ada wang awam digunakan untuk projek ini.

Jaminan ini diberikan Najib dalam satu kenyataan melalui Twitter beliau (gambar kanan) ketika pelbagai pihak bimbang wang awam digunakan untuk projek ini bagi menyelamatkan syarikat yang ada kaitan dengan keluarga beliau itu.

Ekoran itu Najib didakwa telah menipu rakyat Malaysia.

Rocky, penyokong tegar Tun Dr Mahathir, dalam postingnya kali mempertikaikan kenapa projek tidak dibuka kepada umum untuk dibida.

"'Kerajaan sepatutnya membuat perkara yang betul. Kerajaan sepatutnya meminta Pos Malaysia, Myeg dan lain-lain syarikat yang mempunyai kedudukan kewangan yang baik untuk membuat proposal baru bagi projek email 1Malaysia ini," tulis Rocky.

"Ingatlah, 15,000 pekerja Pos Malaysia boleh mengubah keputusan pilihan raya di luar bandar," tambah Rocky dalam tulisannya.

Menjelang pilihan raya umum 2008, sumbangan Tun Dr Mahathir dianggap antara sumbangan bermakna dalam memberikan kemenangan besar kepada Pakatan Rakyat.

Mahathir telah menjadikan Perdana Menteri ketika itu, Tun Abdullah Badawi sebagai 'beg tinju' apabila beliau mengkritik setiap tindakan Abdullah terutama segala aktiviti menantunya, Khairy Jamaludin.

Kini, para pengikut beliau mula melaksanakan 'nasihat' beliau agar mengkrtiik kerajaan jika membuat salah.


Guru takmir umpama cahaya pada masyarakat
Mohd Sabri Said


KEPALA BATAS, 28 April: Jasa dan pengorbanan guru takmir yang senantiasa memberikan ilmu di surau dan masjid seluruh Negeri Pulau Pinang tidak pernah dilupakan malahan selalu diingati kerana mereka ibarat cahaya yang menjadi pedoman kepada masyarakat.

Itulah antara kata-kata Timbalan Yang Dipertua Majlis Agama Islam (Maipp), Ustaz Saleh Man ketika merasmikan Ijtimak Guru-Guru Takmir Sempena Sambutan Jubli Perak 25 Tahun Takmir Peringkat Negeri Pulau Pinang tahun 2011 di Auditorium Dewan Millenium Kepala Batas, kelmarin.

Baginya peranan yang dimainkan oleh guru takmir di surau mahupun di masjid tidak ternilai dengan wang ringgit walaupun wang merupakan sumber yang perlu ada untuk kehidupan masa sekarang.

"Jasa para Guru Takmir seluruh Pulau Pinang kita amat hargai maka hari ini Unit Takmir Bahagian Pengurusan Masjid dan Surau Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (Jaipp) meraikan mereka sekali lagi pada majlis ijtimak yang diadakan setiap tahun, " ujarnya.

Menurut beliau, walaupun pendapatan guru takmir tidak setinggi mana namun pengorbanan masa dan tenaga amat penting semata-mata untuk memastikan masyarakat Islam terus beriman, bertaqwa dan hidup dalam keberkatan.

Tidak dinafikan, teguran mereka menerusi kuliah yang diberikan kadang-kadang tidak boleh diterima oleh segelintir masyarakat tetapi hasil ketekunan serta berhemah rata-rata yang tidak faham mengenai ilmu Islam dapat menerima dengan ikhlas.

"Sebenarnya ramai lagi orang Islam sendiri yang tidak mahu hayati Islam secara menyeluruh, maka timbul konflik berkaitan sesuatu perkara. Setelah diberikan secara berhemah kini dah ramai faham," tambahnya yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Permatang Pasir.

Guru Takmir Cemerlang Peringkat Negeri Pulau Pinang 2011 jatuh kepada Tuan Guru Haji Abdul Aziz Haji Abdul Rahim.

Selain itu Pegawai Penyelaras Masjid dan Surau cemerlang, Ustaz Farid Mohd Zaki, Penyelaras Masjid dan Surau Contoh Daerah Kepala Batas, Ustaz Haji Mohd Noor Husin dan Pembantu Takmir yang tidak putus-putus berusaha meningkatkan prestasi para Guru Takmir, Cik Asmah Musa juga dihargai.

Tukar kerajaan selesai masalah rasuah
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 28 April: PAS berpendapat hanya dengan menukar parti pemerintah sahaja akan mampu menyelesaikan masalah rasuah dalam negara.

Bercakap dalam wacana anjuran Sinar Harian bertajuk 'Rasuah Pemusnah Tamadun' di Shah Alam petang semalam, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin (gambar) berkata, masalah rasuah dalam negara kita sukar diatasi kerana berpunca dari peringkat pemimpin atasan negara.

Ujarnya, ia berbeza dengan prinsip Pakatan Rakyat yang menolak amalan rasuah dan telah dibuktikan pada negeri-negeri diperintah mereka.

"Faktor terpenting kenapa terjadinya rasuah adalah kerana pemimpin itu sendiri melakukannya. Oleh itu perubahan mesti dibuat dari peringkat atasan.

"Dalam konteks Malaysia, satu-satunya cara memerangi rasuah adalah dengan menukar kerajaan sedia ada. Jika perkara ini tidak boleh dilakukan, jangan mimpi gejala rasuah ini boleh diselesaikan," katanya yang juga AJK PAS Pusat.

Selain Nizar, wacana tersebut turut menampilkan Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk seri Abu Kassim Mohamed, Ahli Dewan Negara, Senator Ezam Mohd Nor dan Pengasas ESQ Leadership Centre, Dr Ary Ginanjar Agustian.

SPRM perlu jadi badan bebas

Abu Kassim pula dalam hujahnya berkata, apa yang perlu diperjuangkan oleh seluruh rakyat dan pihak yang menentang rasuah adalah undang-undang bagi membolehkan SPRM manjadi sebuah badan bebas.

Hanya dengan itu katanya, SPRM mampu menjalankan tugas membenteras jenayah rasuah dengan lebih berkesan.

Sebelum ini, Jawatankuasa Khas SPRM yang ditubuhkan di bawah parlimen turut mengesyorkan kepada kerajaan agar hak pendakwaan kes rasuah diberikan sepenuhnya kepada pihak SPRM dan bukan lagi di bawah kuasa Peguam Negara, bagi menjadikan badan itu lebih bebas.

Materialistik punca utama rasuah

Sementara itu, Dr Ary Ginanjar berkata punca utama rasuah di negara ini adalah sikap individu yang terlalu materialistik.

Rakyat negara ini katanya terikut-ikut dengan amalan negara barat sehingga mengenepikan nilai murni.

"Apabila hati sudah terbentuk, tiadak mustahil rasuah akan selesai.

"Sebenarnya kekuatan kita apabila kita mengabdikan diri kepada Allah," katanya

Haris Zalkapli: Perang media dan persaingan kuasa dunia Arab

Haris Zalkapli

Kebangkitan rakyat di Asia Barat meningkatkan profil media baharu dan jaringan sosial yang dikaitkan sebagai penyumbang besar kepada perubahan politik serantau itu.

Alat dalam media baharu seperti blog dan jaringan sosial di internet mendapat perhatian meluas media seluruh dunia ekoran tercetusnya protes besar-besaran di rantau Asia Barat yang telah menjatuhkan pemimpin di Tunisia, Mesir dan terbaharu, Yaman.

Walau bagaimanapun, media tradisional telah dan sedang menjadi elemen penting dalam percaturan politik domestik dan serantau rantau itu, melibatkan berbilion dolar perbelanjaan oleh kuasa-kuasa berkepentingan.

Kepentingan media tradisional - yang sebahagian kandungannya turut disampaikan melalui media baharu - terutamanya televisyen, masih dapat dilihat berperanan dalam persaingan kuasa-kuasa di Asia Barat.

Kes al-Jazeera merupakan yang paling jelas menunjukkan bagaimana media, dalam kes ini televisyen satelit, menjadi elemen penting bagi sebuah negara yang beraspirasi menjadi kuasa berpengaruh serantau.

Al-Jazeera kini menjadi instrumen dasar luar paling berpengaruh bagi Qatar, negara kecil di Teluk Parsi yang semakin aktif menggerakkan dasar luarnya di rantau Asia Barat.

Saluran berita televisyen satelit itu ditubuhkan oleh kerajaan Qatar, iaitu keluarga raja yang memerintah negara itu dan mula beroperasi pada November 1996.

Saluran berita berpengaruh itu menjadi salah satu alat untuk kepentingan politik Qatar dalam usahanya menunjukkan diri sebagai sebuah negara yang menyokong dan menyebarkan demokrasi, seperti yang dilihat melalui laporan revolusi di Mesir.

Peranan dimainkan al-Jazeera itu kelihatan membawa hasil dari segi itu apabila mendapat pujian Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Hillary Clinton pada Mac lalu berhubung liputan revolusi di dunia Arab.

Revolusi Arab semakin meningkatkan profil al-Jazeera sebagai media yang berperanan dalam menyebarkan demokrasi di dunia Arab.

Satu pendedahan WikiLeaks menjelaskan bagaimana kerajaan Qatar menggunakan al-Jazeera sebagai senjata dalam tawar-menawar dengan kerajaan serantau.

Kerajaan Qatar didakwa mempengaruhi al-Jazeera mengubah dan menyesuaikan laporan dan kritikan terhadap sesebuah rejim, seperti melunakkan kritikan terhadap sesebuah rejim ekoran persetujuan dicapai Doha dengan kerajaan negara terbabit.

Satu isu yang menjadi perhatian ialah hubungan Qatar dengan Arab Saudi, yang pernah dingin ekoran laporan kritikal al-Jazeera berhubung pemerintah di Riyadh. Al-Jazeera dilapor mengurangkan kritikan terhadap Saudi ekoran pemulihan hubungan Doha dengan Riyadh.

Hubungan baik Qatar-Saudi ini didakwa terus mempengaruhi liputan al-Jazeera hingga kini, termasuk melibatkan protes di timur Arab Saudi dan Bahrain, yang kedua-dua Riyadh dan Doha mempunyai kepentingan untuk melihat rejim sedia ada dipelihara.

Protes di Bahrain terhadap kerajaan dikuasai keluarga diraja al-Khalifah dilihat sebagai berpotensi menggugat rejim-rejim monarki rantau Teluk Parsi yang juga melibatkan negara jiran Bahrain, Arab Saudi dan Qatar.

Tidak seperti protes di Mesir, al-Jazeera tidak memberi liputan meluas terhadap situasi di Bahrain, yang Saudi dan Qatar sebagai kuasa serantau dan ahli dalam Majlis Kerjasama Teluk (GCC) telah memutuskan untuk menghantar tentera membantu rejim al-Khalifah.

Hal itu menampakkan kepentingan politik domestik dan serantau kedua-dua Doha dan Riyadh dengan lebih jelas.

Pada masa sama, stesen berita televisyen dimiliki pelabur Saudi dan Arab lain, al-Arabiya turut memainkan peranan yang sama dalam liputan isu-isu yang melibatkan kepentingannya dan sekutu dalam GCC, blok politik dan ekonomi negara kaya didominasi Riyadh.

Al-Arabiya yang bersiaran dalam bahasa Arab mula beroperasi pada 2003 untuk menyaingi al-Jazeera, yang didakwa pengendali al-Arabiya sebagai membawa kandungan yang radikal.

Pada awal kemunculannya, al-Jazeera mencipta nama sebagai media yag mendapat liputan eksklusif Osama bin Laden.

Al-Arabiya ditubuhkan ketika hubungan Riyadh dengan Doha masih dingin ekoran liputan kritikal al-Jazeera.

Dimensi politik serantau dapat diperhatikan pada pemilikan al-Arabiya, yang dimiliki sebahagian oleh Middle East Broadcasting Center, sebuah syarikat Saudi dan pelabur-pelabur Arab termasuk dari Teluk Parsi serta Hariri Group, syarikat dikuasai Rafik al-Hariri, bekas perdana menteri Lubnan yang rapat dengan Riyadh.

Dalam persaingan naratif peristiwa-peristiwa di Asai Barat, al-Arabiya memberikan liputan yang condong mewakili kepentingan Saudi dan menawarkan perspektif kuasa serantau itu.

Pada permukaan, al-Jazeera dapat dilihat lebih seimbang berbanding al-Arabiya yang jelas bias kepada Saudi dan pro-AS.

Pemulihan hubungan Saudi dengan Qatar kini memberikan petanda potensi liputan yang semakin banyak persamaan antara al-Jazeera dengan media dikuasai Saudi, atau sekurang-kurangnya mengabaikan liputan isu yang sensitif terhadap kepentingan bersama.

Al-Jazeera kini menjadi pilihan lebih 50 peratus penonton di Asia Barat, dengan al-Arabiya di tempat ketiga dengan sekitar 9 peratus.

Sekiranya liputan al-Jazeera dipengaruhi dengan signifikan ekoran pemulihan hubungan dan perkongsian agenda Qatar dengan Saudi, sebahagian besar pasaran media Arab bakal menyaksikan kandungan yang tidak jauh berbeza, mengecilkan peluang suara alternatif didengari.

Keluarga diraja Saudi ialah pemilik media – termasuk televisyen dan media cetak – terbesar di dunia Arab, dan berupaya mempengaruhi bentuk dan kecondongan liputan media yang mereka mempunyai kepentingan.

Malah, Putera al-Waleed bin Talal, seorang ahli keluarga diraja Saudi, digelar Rupert Murdoch Arab kerana peranannya dalam media.

Gelaran itu menepati bukan sahaja pemilikan berbilion daam syarikat media tetapi juga terkait dengan hubungannya dengan golongan konservatif di AS.

Beliau kini merupakan pemegang saham kedua terbesar dalam News Corp, pemilik rangkaian Fox News yang konservatif.

Sebuah lagi pemain utama media di Asia Barat ialah Iran, yang mempunyai saluran berita televisyen al-Alam dan Press TV, yang juga menunjukkan ideologi dan bias yang jelas.

Persaingan naratif media dikuasai Iran dengan Saudi paling mudah untuk diperhatikan, dengan al-Arabiya mengambil garis Riyadh dan al-Alam dan Press TV menurut garisan Tehran.

Persaingan ini dapat diperhtikan dalam semua laporan, terutama yang berkepentingn kepada dua kuasa serantau itu seperti pemberontakan Houthi di utara Yaman dan protes di Bahrain.

Satu kes yang jelas ialah protes di Bahrain yang melibatkan warga majoriti Syiah menentang rejim pimpinan Raja Hamad bin Isa al-Khalifah beraliran Sunni.

Kedua-dua pihak yang berseberangan memberikan laporan dan analisis yang jelas bertentangan, dengan masing-masing menegaskan perspektif berbeza; media Saudi mempertahankan kerajaan Bahrain dan menegatifkan warga Syiah manakala media Iran menyokong penuh aspirasi rakyat Bahrain dan menolak kekerasan kerajaan dan campur tangan asing (Saudi dan sekutu) di negara itu.

Persaingan naratif ini juga dapat menjelaskan politik aliansi di Timur Tengah melibatkan kuasa-kuasa terbabit.

Media dikuasai Saudi memberikan liputan berbeza melibatkan protes di Bahrain dengan peristiwa yang sama di Libya dan Syria, sekutu kuat Iran di dunia Arab.

Hal yang sama juga melibatkan media dikuasai Iran yang menumpukan pada protes di Bahrain dan menenggelamkan protes rakyat di Syria, negara sekutunya sejak 1979 di dunia Arab.

Saudi membawa naratif konflik sektarian manakala Iran membawa garisan perjuangan rakyat tertindas, dengan kerajaan dibantu kuasa asing.

Persaingan ini juga dapat diperhatikan di Lubnan, medan persaingan paling sengit Iran dan Syria dengan Saudi dan sekutunya.

Lanskap media televisyen di Asia Barat menjadi semakin menarik perhatian sejak tercetus kebangkitan rakyat rantau itu Disember tahun lalu.

Kejayaan al-Jazeera setakat ini telah menunjukkan kepada kuasa-kuasa serantau tentang pentingnya penguasaan ke atas media yang mempunyai audiens meluas di rantau terbabit.

Peranan dan potensi untuk mempengaruhi massa, menyebarkan pengaruh dalam pelaksanaan dasar luar menjadikan pemilikan dan kawalan ke atas media terus menjadi penting kepada kuasa-kuasa serantau di Asia Barat.

Realiti persaingan kuasa, suasana yang sentiasa berubah, dan masa depan yang tidak dapat dijangka bakal menjadikan perang media di Asia Barat semakin meningkat.











Tiada ulasan: