Jumaat, 15 April 2011

HUKUM DIDUNIA MUNGKIN LEPAS ATAU TAK SETIMPAL...HUKUMLAH DENGAN UNDIAN...BAGAIMANA HUKUM DERHAKA PADA ALLAH...SABIT...NERAKA MENUNGGU

30 tahun bukti Sarawak tidak maju bersama BN
Ismail Hashim

KUCHING, 15 April: Sarawak tidak akan berubah jika terus berada di bawah pemerintahan Kerajaan Barisan Nasional (BN) berdasarkan berdasarkan kepada prestasi lebih 30 tahun BN memerintah negeri terbesar itu selama ini.

Buktinya, masih terdapat di banyak kawasan, keadaan infrastruktur negeri itu seperti bentuk kediaman, kemudahan air dan bekalan tenaga elektrik yang jauh lebih ketinggalan dari negeri Pakatan Rakyat di Semenanjung.

(Gambar: Rakyat Sarawak sudah tidak sabar untuk melakukan revolusi politik menerusi pilihan raya esok hari)

Dalam satu jawapan menerusi satu siaran radio yang dikemukakan oleh seorang pengulas penyokong kerajaan, Datuk Seri Zaini Ujang yang juga bekas Pengerusi Bernama, beliau berkata, kegagalan membangunkan negeri Sarawak selama 30 tahun ini disebabkan faktor geografi negeri itu.

Beliau menjawab soalan yang dikemukakan oleh seorang pemanggil yang menyatakan 'tidak cukup lagikah peluang 30 tahun diberikan kepada BN untuk melakukan pembangunan berterusan, berapa peratus yang sudah berjaya dan perlu berapa ratus tahun lagi?

Soalan ini tidak dijawab dengan sepenuhnya termasuk tidak menyebutkan langsung peratus kejayaan seperti diminta oleh pemanggil dan tidak dijawab berapa ratus tahun diperlukan BN untuk membangunkan Sarawak.

Menurut Zaini, tidak dapat dinafikan terdapat kawasan-kawasan yang jauh dari bandar dan pedalaman yang masih tidak mempunyai aliran tenaga elektrik dan bekalan air bersih.

"Semuanya ini adalah disebabkan faktor geografi Sarawak," jelasnya sedikit tergagap.

Katanya, kerajaan negeri lebih memberi keutamaan kepada mereka yang dekat dengan bandar berbanding yang hanya 50 keluarga tetapi terletak jauh di pedalaman atau dari bandar.

Berbalik kepada keadaan sebenar di Miri, sebagai contoh. Dalam kedudukan 10km sahaja dari Bandaraya Miri, terdapat banyak kampung yang boleh disenaraikan tidak mempunyai kemudahan tenaga elektrik dan aliran air bersih secara meter persendirian.

Persoalannya, jika masalah geografi menjadi punca utama tidak sampainya dua bekalan utama itu kepada rakyat, bagaimana dengan jarak sejauh 10km itu? Ataupun segala hasil mahsul Negeri Sarawak dibolot oleh kroni Ketua Menteri dan pemimpin BN menyebabkan negeri tidak dapat memberikan manfaat sama kepada rakyat jelata.

Ribuan penduduk dan rakyat Sarawak yang memiliki kad pengenalan sah yang tinggal berpuluh tahun di Kampung Pasir, Kampung Api Api, Kampung Batu Satu Jalan Lutong - Batu Baram, Kampung Muhibbah, Kampung Masjid Kuala Baram, sebagai contoh.

Perkampungan mereka ini terletak di pinggir Bandaraya Miri. Bukan jauh di pedalaman. Tidak timbul langsung masalah geografi. Ada yang menitiskan air mata derita bila menceritakan hal kehidupan mereka dan bertanya; kenapa boleh jadi begini ke atas mereka?

Sebab itu, tidak tahan dengan duka nestapa yang selama ini disembunyikan di lipatan paling bawah dalam hati setiap penduduk, namun dalam pilihan raya ke 10 16 April (esok), mereka sudah tidak boleh sabar.

Revolusi politik tetap akan mereka lakukan. Mereka berazam tidak akan memberikan lagi undi keemasan mereka selama ini kepada pemimpin yang sejak sekian lama tidak mengutamakan rakyat di dalam perkiraan politik mereka lebih dari 30 tahun berlalu.

Zaini juga berkata, jika sesuatu projek pembangunan di Semenanjung boleh dilakukan dalam beberap juta tetapi kerana faktor geografi, pengangkutan dan sebagainya, menjadikan projek yang sama tidak boleh dibuat di Sarawak.

Begitulah mentaliti pemimpin BN memerintah Sarawak khususnya. Lebih 30 tahun pembanngunan negeri tidak mampu dilakukan semata-mata kerana jumlah keluasan negeri itu, Dun Belaga sebesar Negeri Pahang, menjadikan sampai bila-bila pun Sarawak tidak akan maju.

Rakyat yang ditemui berkata, jika selama ini mereka memberi peluang kepada BN dalam beberapa kali pilihan raya, kini sudah sampai masanya, mereka memberi peluang pula kepada Pakatan Rakyat untuk memimpin Negeri Sarawak atau paling kurang, menafikan penguasaan 2/3 BN.


BN hanya yakin 41, Zentrum kata Pakatan menang
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 15 April: Menjelang saat-saat akhir waktu kempen, Pakatan Rakyat (Pakatan) besar kemungkinan dapat menafikan dua pertiga BN dalam pilihan raya negeri Sarawak kali ini apabila maklumat dari dalam BN sendiri merasakan begitu.

Menurut sumber itu, BN hanya yakin mendapat 41 kerusi sahaja (kawasan putih) manakala Pakatan pula mendapat 19 kerusi (hitam) manakala 11 kerusi lagi kelabu dan sedang diperjuangkan oleh kedua-dua belah pihak.

Namun, kajian yang dibuat oleh Zentrum Future Studies pula memberikan kemenangan kepada Pakatan dalam PRN kali ini apabila kajian mereka menunjukkan sokongan kepada PR sudah 40 peratus berbanding BN 39 peratus, Snap 17 peratus dan Bebas empat peratus.

Laporan Zentrum dalam SARAWAK ELECTION (SELECT 2011) - Prediction Period 3 yang dikeluarkan hari ini mendapati Pakatan akan menang 28 kerusi, BN 27 kerusi, Snap 13 kerusi manakala Bebas tiga kerusi.

Menurut laporan itu, PAS akan menang di tiga kerusi iaitu Beting Maro, Muara Tuang dan Tanjung Datu. Dua lagi kerusi PA iaitu Sebuyau dan Sadong Jaya didahului sedikit oleh calon BN.

Laporan itu juga mendapati, calon Bebas, Datuk Salleh Jafarudin mendahului Tan Sri Taib Mahmud di Balingian dengan majoriti yang kecil.

Pengerusi PKR Sarawak, Baru Bian juga mendahului calon BN di Ba'kelalan.

Pagi tadi, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam sidang medianya yakin Pakatan bersama parti pembangkang yang lain akan berjaya menyekat kuasa dua pertiga BN dalam DUN Sarawak.

(Gambar: Anwar dengan wajah ceria selepas sidang medianya pagi tadi)

Pakatan yakin akan memenangi lebih daripada 24 kerusi yang diperlukan untuk meraih kemenangan moral ke atas BN, katanya dalam sidang media di hari terakhir kempen pilihan raya negeri Sarawak hari ini.

Katanya lagi, Pakatan optimis dalam peluangnya memecahkan monopoli kuasa BN di negeri berkenaan.

Namun, Anwar dilihat berwaspada dan mengakui bahawa ianya satu usaha sukar apabila ditanya sekiranya Pakatan mampu mengambil alih kerajaan negeri.

Katanya, masalah tidak akan timbul sekiranya pilihan raya itu dijalankan secara bebas dan adil.

Namun begitu, kebimbangan diberikan oleh pengkaji politik James Chin apabila beliau menjangkakan BN akan melemparkan bom karpet (carpet bombing) menjelang hari mengundi esok.

Bom karpet adalah istilah yang diberikan kepada serangan besar-besaran terhadap pengundi dengan memberikan wang dan barangan untuk membeli undi.

Pensyarah Universiti Monash ini menjangkakan, Pakatan akan mendapat antara 12 ke 27 kerusi.

Ooi Kee Beng pula meramalkan, Pakatan akan mendapat sehingga 20 kerusi sahaja.

PAS yakin pengundi Sarawak buat kejutan esok
Harakahdaily

RANTAU PANJANG, 15 April: PAS berkeyakinan rakyat Sarawak bakal membuat kejutan esok berdasar kepada momentum penerimaan mereka terhadap kempen Pakatan Rakyat.

Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, sambutan di kalangan pengundi muda terhadap PAS dan Pakatan Rakyat begitu memberangsangkan sekali sepanjang kempen diadakan.

(Gambar: Penduduk Beting Maro menyambut Ustaz Hadi di sana)

Katanya, penerimaan orang muda terhadap kempen dilakukan calon PAS dan jenteranya begitu baik sekali.

”Saya melihat ada peluang cerah buat PAS untuk bertapak bersama rakan-rakan lain dalam Pakatan Rakyat di Sarawak.

”Bagi penduduk bukan Islam mereka menerima baik kempen dijalankan Dewan Himpunan Penyokong PAS. Malah ada yang tidak takut lagi untuk menampalkan bendera PAS di rumah mereka,” katanya ketika ditemui media sekembali dari menerima anugerah di Universiti Islam Yala di Pattani petang semalam.

Sebelum itu Ustaz Abdul Hadi menerima anugerah Tokoh Alim Rabbani disampaikan Rektor Universiti Islam Yala, Dr Ismaillutfi.

Presiden PAS hadir ke Universiti Islam Yala sekembali daripada kempen membantu calon PAS di Sarawak.

Beliau bergegas dari Kuala Lumpur malam semalam menggunakan kenderaan darat selepas terlepas penerbangan dari Kuala Lumpur ke Kota Bharu.

Presiden PAS berkata, pilihan raya negeri ini memberi peluang lebih cerah kepada PAS untuk bertapak lebih kukuh di Sarawak.

”PAS bertanding di lima kerusi Dun bagi membawa mesej Islam kepada masyarakat. Rakyat Sarawak hendaklah menggunakan peluang terbaik esok.

”Ini kerana biar pun bumi Sarawak kaya dengan pelbagai hasil bumi, namun penduduk negeri itu masih ramai lagi miskin,” ujarnya.

Pada pilihan raya negeri kali ini PAS bertanding sebagai mewakili Pakatan Rakyat di Dun Beting Maro, Muara Tuang, Sadong Jaya, Sebuyau dan Tanjung Datu.

Umno guna wanita Kelantan sekat kempen PAS
Harakahdaily

BETING MARO, 15 April: Barisan Nasional (BN) Sarawak terpaksa menggunakan khidmat wanita Umno dari Kelantan untuk menghadapi kempen PAS yang semakin diterima penduduk di Beting Maro.

Keadaan serupa juga berlaku di empat lagi Dun ditandingi parti itu. Difahamkan arahan bagi mendapat khidmat wanita Umno Kelantan dibuat ekoran lawatan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak ke Pusa kelmarin.

(Gambar: Suasana yang tidak akan dapat dilihat di Semenanjung)

Ekoran itu Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed dikatakan menghantar segera 30 wanita Umno dari Kelantan dan ditempat di rumah penduduk di Kampung Pusa.

Satu sumber memberitahu tujuannya untuk mengekang kemaraan PAS di Beting Maro.

“Wanita Umno terbabit ditempatkan di tiga rumah penduduk di Pusa Hilir dengan peruntukan lebih RM10,000,” katanya di sini.

Ketika kedatangan Perdana Menteri ke Pusa pada Rabu lalu beliau turut disambut Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Hanya kira-kira 50 penduduk Pusa yang hadir pada ceramah di pekan tersebut pada hari yang sama. Malah mungkin Perdana Menteri melihat sendiri bendera PAS lebih banyak berkibar di Pusa.

“Kedatangan Najib ke Pusa disambut penyokong-penyokong PAS yang mengibarkan bendera Bulan di jeti Pusa Hilir.

”Keadaan itu menyebabkan Presiden Umno terpaksa berpatah balik sebelum mengadakan lawatan ke Kampung Pusa,” kata petugas media maya dari
Kelantantv di sini.

Menurut petugas terbabit juga BN mula mengagihkan wang kepada penduduk di Pusa dan malam semalam dikesan dua lori sarat dengan hamper dipercayai dihantar ke Pusa.

Ahli PBB keluar parti

Dalam perkembangan lain, seramai 20 anggota PBB di Beladin Tengah dalam Daerah Mengundi Beladin, Beting Maro mengisytiharkan sokongan terbuka kepada calon PAS malam kelmarin.

Pengisytiharan tersebut dibuat di hadapan Yang Dipertua PAS Ketereh, Wan Ismail Wan Jusoh. Keadaan itu menyebabkan BN meningkatkan tekanan terhadap PAS di Beting Maro dengan menabur wang bagi membeli undi.

Petugas pilihan raya PAS dari Kelantan kini mempertingkatkan lagi keselamatan bagi menghalang cubaan menyogok pengundi di saat-saat akhir.

Semalam juga jentera Pemuda Kelantan yang disertai sama Ketua Pemuda PAS Pusat, Nassruddin Hassan Tantawi mengadakan kempen di Pusa Hulu bagi menarik lebih ramai sokongan pengundi muda.

Nasharudin dan Husam

Turut berada di Beting Maro hari ini Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa dan anggota Exco kerajaan negeri, Datuk Husam Musa.

Malam tadi diadakan ceramah di Dun Tanjung Datu. Hari ini mereka berkempen di Beting Maro.

Manakala calon PAS Beting Maro, Abang Mat bersama jentera petugas muslimat terus berkempen di saat-saat akhir menjelang pengundian pagi esok.

Semalam, Abang Mat bersama jentera muslimat dan seorang doktor menziarahi penduduk di Kampung Batang Maro dalam Daerah Mengundi Beladin, Beting Maro.
Batang Maro terletak di kuala Sungai Batang Saribas dan hanya boleh dihubungi melalui sungai, mengambil masa lebih sejam perjalanan dari Kabong, sebuah pekan terletak dalam Dun Kalaka.

Malam semalam Husam bersama bersama anggota Parlimen Rantau Panjang, Siti Zailah Mohd Yusof turut menyampaikan ceramah di Pusa.

Ceramah PKR diganggu


Di Mukah malam tadi ceramah PKR diganggu petugas BN sehingga menyebabkan terpaksa dikawal anggota FRU yang berkawal sehingga program selesai.

Setiausaha AMK Kelantan, Tarmizi Mohd Yusof berkata, petugas BN tidak menghiraukan arahan polis supaya tidak mengganggu ceramah Pakatan
Rakyat.

”Ini merupakan perbuatan tidak bermoral selepas mereka panik apabila rakyat mulai meninggalkan BN,” katanya ketika dihubungi di sini.

Tarmizi juga berkata, petugas PKR yang datang dari Semanjung menghadapi masalah untuk bermalam kerana hotel yang ditempah dibatalkan pemiliknya.

Katanya beliau hotel terbabit yang pada awal bersetuju, menarik balik difahamkan hasil tekanan pemimpin SUPP.

Beliau juga menasihatkan jentera Pakatan Rakyat lebih berhati-hati di saat-saat akhir sekarang memandangkan pihak lawan difahamkan mahu mengguna samseng bagi menakutkan petugas Pakatan.

Beliau juga menjangka keputusan luar jangka berlaku esok apabila dilihat kesedaran tinggi penduduk terhadap isu tanah adat bumiputera dan sikap muak terhadap Tan Sri Taib Mahmud.

”Ramai penduduk tempatan yang kami temui bercakap mengenai NCR dan Taib Mahmud. Kata mereka Tok Uban (Taib) sudah lama kaya raya, namun rakyat hidup merempat,” katanya.

PAS: Kita Tanding 5, nak menang juga 5
Nazri Abdullah

MATANG JAYA, 15 April: Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa berkata, PAS bertanding untuk menang disemua lima kerusi yang ditandingi.

Sambil meraikan pandangan yang mengatakan PAS mungkin akan menang di tiga dari lima kerusi yang ditandingi, beliau berkata "Kita tanding lima kita nak menang lima".

Beliau yang juga Pengarah PRN Sarawak berkata, PAS sedang membina keyakinan yang tinggi memandangkan momentum sokongan rakyat diluar jangkaan.

(Gambar: Nasharudin bersama PJ PAS Sarawak, Adam Ahid)

Mengulas desas desus Pakatan Rakyat bakal menafikan dua pertiga kerusi BN, beliau berkata terlalu banyak andaian yang dibuat terhadap Pakatan Rakyat.

"Kalau berdasar cakap-cakap, bukan sahaja Pakatan boleh nafi dua pertiga kerajaan negeri, malah ada yang kata kerajaan BN akan tumbang pilihan raya kali ini,"katanya lagi.

Namun ujarnya lagi, perkara itu tidak mustahil kerana isu besar yang menjadi kebencian seluruh rakyat Sarawak adalah isu Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud.

Sebab itulah katanya, peningkatan penerimaan rakyat terhadap Pakatan untuk kali ini agak mendadak dan luar biasa berbanding pilihan raya negeri 2006.

Dalam siri kempen bertemu pengundi, beliau berkata kebencian rakyat terhadap Taib dapat dilihat dengan jelas khususnya dalam isu berkaitan tanah adat yang dirampas.

Berdasarkan faktor itu, beliau meletakkan keyakinan bahawa Pakatan mampu membuat kejutan pada pilihan raya kali ini.

"Kita telah datangkan 'full force' untuk sedia ambil alih kerajaan negeri Sarawak," tegasnya.


KSN patut kesal dengan penukaran Judin
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 15 April: Mulai 1 Mei ini, Datuk Seri Judin Abdul Karim akan meninggalkan kerusi Ketua Pengarah Jabatan Kerja Raya (JKR) Malaysia dan pihak yang sepatutnya merasa kesal dengannya adalah Ketua Setiausaha Negara (KSN) Tan Seri Mohd Sidek Hassan.

Ini kerana, Sidek juga adalah Pengerusi Institut Intergriti Malaysia (IIM) yang berusaha untuk mempastikan rakyat Malaysia khasnya kakitangan kerajaan yang berada di bawahnya penuh intergriti.

Bagi kakitangan JKR, Judin (gambar) adalah antara kakitangan yang pernah mereka kenali sebagai pemimpin yang penuh intergriti yang menjaga kepentingan negara di tempat yang sensitif itu.

"Sidek adalah orang yang patut merasa kesal dengan apa yang berlaku ke atas Datuk Seri Judin," kata seorang pegawai kanan JKR.

Ini kerana, setahu beliau, Judin adalah salah satu kakitangan kerajaan yang memenuhi kehendak segala nama singkatan promosi yang dibuat oleh kerajaan sekarang untuk meningkatkan intergritinya.

Pagi tadi, Judin memaklumkan kepada kakitangan JKR yang rapat dengannya bahawa surat menukar beliau dari jawatan itu sudah tiba.

Desas-desus Judin akan dikeluarkan dari JKR telah bertiup sekian laman. Satu blog pro Umno menamakan Judin sebagai Ketua Pengarah yang pro pembangkang.

"Demi maruah Umno dan kerajaan BN serta Melayu dan institusi Raja-Raja kumpulan SATE yang merupakan duri dalam daging harus disingkirkan dari JKR," tulis blog itu pada 2 November 2010 lagi.

Padahal, Judin bekerja mengikut garis panduan yang telah ditetapkan kerajaan dalam mencapai sasaran kerajaan sendiri termasuk NKRA.

Isu terkini yang menekan Judin adalah projek Istana Negara yang baru apabila kontraktornya dianggap kakitangan JKR sebagai sangat 'hebat' dan mempunyai kuasa yang sangat tinggi dalam menjalankan kerja-kerjanya.

"Hanya Ketua Pengarah kami sahaja menjadi tempat kami bergantung dalam mengawal kehendak-kehendak mereka," kata pegawai kanan JKR itu.

Selain isu itu, katanya, ke mana sebenarnya Judin hendak diletak selepas dikeluarkan dari JKR agak sukar sebenarnya.

Ini kerana, Judin kini berada di Turus 3 perjawatan kerajaan, iaitu antara kakitangan kerajaan yang paling tinggi kedudukannya setaraf dengan Ketua Polis Negara dan Panglima Angkatan Tentera.

"Kami dengar dia akan dihantar ke CIDB (Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan) di mana satu jawatan baru akan dibentuk untuk beliau di situ," kata pegawai kanan itu.


Integriti, Ustaz Azizan dan Prof Judin yang dianiaya
Ahmad Lutfi Othman

Ramai pejuang yang bersedia diasak penderitaan, mampu ditekan kezaliman dan bersabar dikurung elit penguasa. Namun, apabila digoda pangkat dan kedudukan, dihampar khazanah dunia, ditawar kemasyhuran dan prestij, tidak sedikit yang kecundang lemas. Rasuah, salahguna kuasa dan penyakit beriringan, seperti kronisme, mudah merebak bersama arus deras "KUASA".

Integriti, maruah dan kehormatan diri sekadar basahan bibir tetapi sukar dipertahankan, apatah lagi jika ia tercabar semasa diri keseorangan dan tiada mata yang memandang. Malah ada individu yang menduduki singgahsana kuasa, mulanya berpegang dengan prinsip luhur dan etika mulia, tetapi secara perlahan-lahan meleburkan idealisme, dengan seribu satu justifikasi.

Selepas pilihan raya umum 2008, ramai aktivis dan pimpinan Pakatan Rakyat, yang dahulunya berdepan tekanan dan tribulasi daripada pemerintah, kini dikelilingi dugaan lebih mencabar. Sememangnya, akta-akta zalim seperti ISA masih menganga luas dan tetap mengintai mangsanya, tetapi "cubaan" yang datang bersama kuasa memerintah -- walaupun baru di peringkat negeri dan kerajaan tempatan -- cukup menakutkan.

Kuasa menawarkan kedudukan, imbuhan ekonomi dan penghormatan masyarakat. Peluang, dalam bermacam-macam aspek, untuk disambar begitu luas terbuka. Kesempatan itu begitu mengiurkan. Jika seseorang itu mahu bersama-sama berebut sumber, baik daripada segi politik mahupun ekonomi, maka pelbagai alasan boleh diberikan, termasuk yang dikaitkan dengan "kepentingan umum", termasuk parti politik yang diwakilinya.

Sebahagian tindakan itu mungkin tidak tergolong dalam kategori rasuah, yang boleh diserkup SPRM. Ia lebih bergantung kepada integriti dalaman. Seorang pemimpin kerajaan atau ketua jabatan, yang memegang posisi strategik, semasa membuat keputusan penting khususnya berkaitan kewangan, boleh sahaja memihak kepada mana-mana orang atau syarikat, tanpa melanggar mana-mana peruntukan undang-undang. Bagaimanapun nalurinya lebih mengetahui apakah ia bercanggah atau menepati prinsip integriti.

Ada yang menakrifkan integriti individu itu adalah keselarasan di antara apa yang dikatakan oleh individu dengan apa yang dikotakannya; keselarasan di antara tindakannya dengan prinsip moral (akhlak), etika dan undang-undang; serta keselarasan di antara kepentingan individu dengan kepentingan umum. Dan apa yang dilakukan itu pula cepat, tepat dan bermutu. Tindakannya pula konsisten.

Integriti ibarat konsep ihsan dalam Islam: "Ihsan adalah bahawa engkau menyembah Allah seolah-olah kamu melihat-Nya, jika kamu tidak dapat melihatnya, maka sesungguhnya Dia sedang melihat kamu." Maknanya, baik semasa bersendirian dan tiada yang menyaksikan, atau ketika di hadapan publik, menjadi tontonan awam atau diperhatikan CCTV, seseorang itu tetap berkeperibadian unggul.

Bercakap soal integiti, saya tertarik dengan khabar bahawa Ketua Pengarah Kerja Raya, Prof Ir Judin Abd Karim (gambar), secara tiba-tiba ditukarkan ke CIDB (Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan), iaitu satu jawatan yang lebih rendah, yang meletakkannya seolah-olah diturun pangkat. Pertukaran ini memeranjatkan banyak pihak khususnya warga Jabatan Kerja Raya kerana Judin dikenali dengan ketegasannya berdepan kontraktor kroni dan politikus Umno, yang begitu tamakkan projek-projek di JKR.

Menurut seorang pegawai kanan JKR, Judin mungkin menjadi mangsa keadaan disebabkan menteri dan kontraktor tidak menggemari cara kerjanya yang tidak mudah berkompromi dengan perkara yang tidak mengikut peraturan. Difahamkan, menjelang pilihan raya, projek JKR merupakan di antara sumber utama dana Umno bagi membiayai kempennya nanti.

"Malang sekali apabila JKR kehilangan seorang ketua pengarah yang dikenali dengan sifat warak, solat dhuha dan puasa sunatnya, selain komited dengan amalan profesionalime yang tinggi," tambah pegawai kanan itu. Karier Judin, yang berkelulusan PhD dalam bidang Kejuruteraan Sivil dari University of Southern California, Amerika Syarikat, lebih tertumpu dalam bidang rekabentuk.

Sikap Menteri Besar Kedah, Ustaz Azizan Abd Razak lebih mengujakan. Beliau cukup berhemat dalam membelanjakan wang negeri. Posisinya dalam parti dan kerajaan sentiasa dibezakan. Hinggakan ada ahli PAS yang merungut disebabkan parti tidak mendapat apa-apa kelebihan walaupun selepas memerintah. Kedudukan kerusi Pakatan di Kedah mungkin tidak sekukuh Kelantan, Pulau Pinang mahupun Selangor, namun Ustaz Azizan tetap berpegang dengan prinsipnya untuk tidak menyalahgunakan kuasa demi survival parti.

Dalam satu program PAS di Baling baru-baru ini, beliau menegaskan, walaupun sudah mentadbir kerajaan selaku MB, namun beliau tidak membenarkan sama sekali wang kerajaan digunakan untuk parti apatah lagi untuk kepentingan diri sendiri. "PAS sentiasa berdikari dan bergerak atas duit dan sumbangan ahlinya, tidak pernah menggunakan duit kerajaan. Bukan macam parti sebelah sana, yang bergantung kepada harta dan jentera kerajaan untuk apa juga program yang dilakukan," tegasnya.

Justeru, gaya pentadbirannya turut dipuji mantan Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad dan bekas Menteri Kewangan, Daim Zainuddin. Sikap sederhana beliau terlihat jelas dalam kehidupan sehariannya, dan menjadi buah mulut rakyat Kedah, termasuk penyokong dan ahli Umno. Kepada pegawai kerajaan negeri, beliau memberi kebebasan sepenuhnya untuk menyokong mana-mana parti politik.

Ketika berucap kepada anak-anak Kedah yang belajar di Mesir (dan ibu bapa mereka), yang menerima bantuan kerajaan negeri untuk kembali selepas revolusi Medan Tahrir, Ustaz Azizan menitipkan kata-kata hikmatnya: Jangan terima kasih kepada Kerajaan Negeri. Ini duit rakyat. Duit cukai."

PRN Sarawak: Antara jangkaan dan realti
Wan Nik Wan Yussof

Bagi pertama kalinya, Suruhanjaya Pilihan Raya dan Polis sejak dari awal proses pilihan raya negeri Sarawak sudah mengumumkan mengenai wujudnya Kerusi Panas. Ia dimaksudkan kepada kedudukan kerusi-kerusi yang berkaitan rapat dengan potensi persaingan sengit dan ketegangan isu kempen dimainkan antara parti-parti atau calon bertanding. Di samping kawasan itu juga ditandai warna merah yang menjelaskan keadaan lebih kritikal yang berkemungkinan besar pihak Barisan Nasional bakal kalah ditangan Pakatan Rakyat.

Jangkaan sebelum realiti


Menurut Malaysiakini (14 April 11) yang memetik sumber Umno berkata ada 28 kerusi panas yang melibatkan 19 kerusi dianggap bakal dimenangi Pakatan Rakyat. Sementara sembilan Dun lagi bakal menjadi medan perebutan yang belum pasti.

Sejumlah 19 kerusi panas itu, 15 kerusi adalah ditandingi SUPP, iaitu lima di Kuching, tiga di Sibu, tiga di Miri, dua di Sarikei, dan masing-masing satu di Sri Aman dan Bintulu. Sementara empat kerusi lagi ialah masing-masingnya tiga PBB dan satu SPDP. Jika ini berlaku bermakna, Pakatan Rakyat akan dapat memenangi setidak-tidaknya 19 hingga 28 Dun dan sekaligus memungkinkan upaya Pakatan Rakyat menafikan kuasa mutlak dua pertiga.

Sekiranya matlamat untuk menafikan kuasa dua pertiga, iaitu memenangi 24 kerusi, rasanya Pakatan Rakyat tidak mempunyai halangan besar. Ini kerana kesemua kerusi itu terletak di kawasan majoriti Cina dan Iban, kecuali tiga Dun ditandingi PBB merupakan Dun Melayu/ Melanau (Seribas, Beting Maro dan Lingga). Di Dun Panas itu juga berlakunya putaran ligat isu penolakan terhadap Tan Sri Abdul Taib Mahmud dari kuasa ketua menteri. Ia seperti mana dijelmakan oleh laras bahasa kempen DAP yang mengingatkan pengundi bahawa “vote SUPP = vote Taib” sehingga memaksa pihak Barisan Nasional memutar isu tersebut menggunakan pendekatan reverse psi-war dengan mengajak pengundi Cina mengundi Barisan Nasional demi mengekalkan keamanan dan kesejahteraan, kemakmuran dan kesederhanaan.

Apa pun semua laras bahasa kempen pihak Barisan Nasional sudah dilihat kaku dan tidak bermaya berikutan banyak isu-isu yang terdedah sudah membongkarkan kekayaan Abdul Taib, anak-anak, menantu dan kroninya menerusi pelbagai projek ekonomi dan kewangan.

Menurut Bridget Welsh (Malaysiakini 12 April 2011) isu-isu berkaitan Abdul Taib itu telah perlekatkan dengan kekangan ekonomi semasa, peningkatan perbelanjaan sara hidup, gaji yang murah diikuti dengan pembolotan kekayaan oleh elit politik kroni Barisan Nasional dan elit politik dari Semenanjung Malaysia yang seida mengaut hak rakyat Sarawak. Ia bakal mencetus suatu gelombang kebangkitan rakyat Sarawak seumpama dengan tsunami politik pada pilihan raya umum 2008.

Hal ini ada benarnya berasaskan kepada kajian persepsi oleh Zentrum Future dan maklumat Malaysiakini daripada ‘dalaman Umno’ yang menyimpulkan pihak Barisan Nasional Sarawak tidak lagi kalah lapan Dun, sebaliknya akan hilang kuasa dua pertiga.

Jadual berikut adalah ringkasan kedudukan jangkaan keputusan oleh dua entiti tersebut.

Jadual 1: Kajian persepsi semasa - Zentrum Future Studies




Berdasarkan jadual 1, Pakatan Rakyat dijangka berjaya meraih 31 kerusi dan parti oposisi lain, iaitu SNAP 12 kerusi dan Bebas 4. Ini bermakna Barisan Nasional bakal jatuh dari tampuk kuasa dengan hanya meraih 21 Dun. Maka dijangka tamatlah riwayat Abdul Taib sebagai Ketua Menteri paling lama. Justeru jangkaan Zentrum Future sudah tidak popular lagi buat Abdul Taib dan rakan sepasukannya.

Hal yang hampir sama ditunjukkan oleh Malaysiakini daripada maklumat ‘dalaman Umno’ (seperti mana dipetik Malaysiakini, 14 April 11) ) yang menilai prestasi kempen di Dun Sarawak. Jadual 2 berikut menunjukkan Barisan Nasional masih utuh di tampuk kuasa, meskipun masih kekal sebagai pihak berkuasa negeri.



Berpandukan jadual 2, kesemua parti Pakatan Rakyat dikatakan akan mencapai kemenangan di kerusi panas seperti yang dijelas di awal tadi. Namun, menurut sumber Umno (yang dipercayai bersumberkan maklumat perisikan yang sah), kemungkinan agak realistik, meskipun di sana masih muncul keghairahan kalangan pengundi Iban untuk berubah bersama-sama Pakatan Rakyat. Hal yang sama dijangkakan oleh salah seorang pensyarah sains politik Universiti Malaysia Sarawak (dalam Hornbill Unleassed 3 April 2011) yang meletakkan 29 kerusi persaingan sengit dan boleh dimenangi Pakatan Rakyat.

Apakah ini suatu realiti atau hanya sekadar jangkaan permainan analisis angka para pengkaji? Justeru itu, perkembangan kempen sehingga hari terakhir (15 April) di setiap 71 Dun boleh menjadi asas untuk menjangkakan kemenangan besar atau kecil . Ataukah ia bakal menyaksikan peralihan kuasa?

Perkembangan terakhir

Faktor Abdul Taib yang sudah berusia 74 tahun dan sudah berkuasa selama 30 tahun sebagai ketua menteri masih gagal diganti, ia sudah cukup menjadi simbol kontroversi di sebalik dominasi PBB mengetuai dominasi politik Sarawak.

Berdasarkan pandangan pengkaji politik, James Chin dari Monash University Malaysia, pihak Pakatan Rakyat dijangka memenangi sekitar 20 kerusi atas faktor pengundi yang tidak suka kepada Abdul Taib sahaja (belum diambil kira faktor lain). Asas tidak suka itu mungkin berkait rapat dengan angkara tuduhan rasuah berskala besar, amalan kroni dan penyuburan sekutu politik nepotisme.

Sebaliknyha, hal tersebut turut menyuburkan sambutan rakyat kepada Pakatan Rakyat, meskipun pemimpinnya Datuk Seri Anwar Ibrahim dijadikan sasaran kempen buli atas fitnah video seks dan liwat serta perpecahan dalaman parti KeADILan. Sekali-kali ia tidak menghalang sambutan luar biasa berlaku dalam kempen di Sibu, Miri dan Kuching serta Bintulu. Ia telah merekodkan poin hangat yang memungkinkan kesemua kerusi bandar dan
sub-bandar akan menolak Barisan Nasional.

Jika itu benar, maka SUPP bakal terjelepak longlai seperti parti Gerakan, sementara PBB, SPDP dan PRS sedang tertekan dengan asakan isu pemilikan tanah adat dan kaitannya dengan penguasaan tanah tersebut oleh syarikat yang ada hubungannya dengan pemimpin politik parti-parti tersebut.

Atas faktor tersebut, nampaknya kesedaran muncul mendadak kalangan pengundi Iban, Bidayuh dan Orang Ulu serta suku bumiputra lain. Jika benar, gelombang rakyat Sarawak menolak Barisan Nasional pasti berlaku, maka gelombang pengundi di pedalaman itu memungkinkan Baru Bian boleh menang selesa di Ba’kelalan, diikuti dengan persaingan sengit di semua Dun pengundi Iban melebihi 3,000 orang. Apa pun hanya malam 16 April
bakal menentukan semua jangkaan menjadi realiti untuk Sarawak, kemudian pilihan raya umum nasional ke-13.

---------------------------------------

Penulis adalah pemimpin kanan di Jabatan Pilihan Raya PAS Pusat di samping Setiausaha Politik MB Kelantan.

Adnan 'ugut' tutup semua kilang jika tidak benar Lynas beroperasi
Khairil Abdul Rahim

KUANTAN, 15 April: Kenyataan Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakub untuk menutup semua kilang di Gebeng jika Lynas Corporation yang memproses ‘rare earth’ tidak dibenarkan beroperasi disifatkan sebagai ugutan.

Pengerusi Majlis Bertindak Rakyat Negeri Pahang, Syed Ali Badaruddin Syed Othman, menganggap kenyataab bersifat ugutan tersebut dibuat setelah Kerajaan Negeri Pahang terdesak dengan bantahan rakyat dan tidak dapat menyelesaikan masalah tersebut.

Syed Ali memberi reaksi demikian kepada Harakahdaily, bagi mengulas kenyataan Adnan semalam ketika Persidangan Dewan Undangan Negeri Pahang ke 12, yang berkata kilang-kilang lain juga perlu ditutup sekali kerana mereka turut mengeluarkan bahan radioaktif.

“Jika kerajaan mengambil tindakan menghentikan projek Lynas, maka kilang-kilang lain juga perlu ditutup sekali karana mereka turut mengeluarkan bahan radioaktif.

“Kita lihat nanti reaksi keluarga serta 20,000 pekerja Gebeng sekiranya kerajaan negeri terpaksa mengambil tindakan menutup seluruh kawasan perindustrian tersebut,” kata Adnan semasa mencelah perbahasan berkaitan kilang Lynas.

Lynas Corporation Ltd (Lynas) merupakan syarikat milik penuh Australia yang memproses ‘rare earth’ bagi tujuan industri. Bahan tersebut dipunggah dari Australia manakala sisa pemprosesan iaitu bahan buangan thorium yang dikatakan mengandungi bahan radioaktif yang berbahaya kepada manusia dan alam itu, dilupuskan di Kuantan.

Mengikut kelulusan yang diberikan oleh Kerajaan Negeri Pahang, syarikat berkenaan mula beroperasi September ini.

Syed Ali berkata, walaupun kilang Lynas merupakan pelaburan kepada negeri ini tetapi sangat berisiko yang akan ditanggung rakyat dan mempunyai kesan dalam jangka panjang yang tidak terfikir pada masa akan datang.

“Jadi pelaburan ini secara tidak langsung boleh ‘menghalau’ pelabur yang lain kerana kesan jangka panjangnya iatu dari segi fizikal atau mekanikal, apabila berlaku bencana alam seperti banjir, gempa bumi dan sebagainya tidak menjamin keselamatan pelupusan radioaktif.

“Kalau kita tengok, di Jepun semuanya pakar-pakar hebat tetapi bila berlaku Tsunami semunya hancur. Ini pula negeri ini yang tidak ada kepakaran seperti negara-negara maju, satu masa kalau berlaku bencana siapa akan bertanggungjawab,” soalnya.

Syed Ali berkata, kenapa kerajaan negeri perlu memilih pelaburan berisiko sedangkan negeri ini pilihannya banyak kerana kaya dengan hasil hutan tropika, pelbagai sumber galian, hasil tanah dan produk pelancongan yang kaya.

“Jadi pada saya MB hanya mengugut apabila berkata seluruh kilang di kawasan Gebeng patut ditutup jika kilang Lynas tidak dibenarkan beroperasi kerana bantahan rakyat,” katanya.

Rakyat terkejut PM rasa dirinya sudah bersih

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, Apr 15: Rakyat bukan terkejut dengan kenyataan Raja Petra Kamaruddin, tapi terkejut bagaimana TV3 dan Perdana Menteri Najib Razak sanggup mengambil kata-kata seorang yang diisu waran tangkap sehingga kini masih menjadi buruan polis sebagai muktamad.

Begitulah reaksi Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man ekoran media tradisional Barisan Nasional yang hangat mempermainkan dan memutarkan kenyataan Raja Petra yang di wawancara bersama TV3 untuk mengalihkan pandangan rakyat terhadap pilihanraya negeri Sarawak, di mana Barisan Nasional kini amat tertekan untuk mempertahankan dua pertiga majoriti DUN Sarawak.

Dalam tulisan terbarunya, Raja Petra menegaskan bahawa beliau hanya menerangkan apa yang didakwanya selama ini seperti mana yang tertera di dalam pengakuan bersumpah beliau, di mana beliau diberitahu secara yakin oleh beberapa individu bahawa Najib dan isterinya Rosmah Mansor terlibat dalam pembunuhan ngeri Altantuya pada tahun 2006 dan menyeru pihak berkuasa untuk menyiasat dakwaan tersebut.

Namun, TV3 melaporkan seolah-olah Raja Petra, seorang yang masih diburu polis sehingga kini telah membersihkan nama Najib dan Rosmah daripada kemelut Altantuya.

Turut melucukan, kenyataannya disambut baik oleh Najib, sebagai ayat sakti dalam membersihkan namanya tanpa menghiraukan bahawa Raja Petra kini masih tengah berperang media dengan Deepak Jaikishan.

Deepak pula adalah kenalan rapat Rosmah yang didakwa beliau membantu perisik P Balasubaraniam keluar dari negara selepas membuat pengakuan bersumpah bahawa Najib mempunyai hubungan fizikal dengan Altantuya sebelum menafikannya.

“Raja Petra yang diburu polis beberapa waktu dan waran tangkapnya masih sah, kini tiba-tiba menjadi hero sehingga PM dan FLOM (Wanita Pertama Malaysia, Rosmah) pun rasa bersih, lebih bersih daripada baru macam iklan sabun.

"Dengan hanya satu kenyataan saja dah jadi bersih, dengan sesudu sabun sahaja dah jadi macam baru,” sindir Tuan Ibrahim. (gambar)

Tambah Tuan Ibrahim, sekarang mungkin Raja Petra sudah boleh kembali dengan negara, dan rakyat tidak perlu terkejut jika kerajaan menyambutnya dengan karpet merah atas jasa besarnya kononnya telah membersihkan nama Perdana Menteri.

Cuma apa yang dibimbangi, kata Tuan Ibrahim, segala kekotoran yang asal terpalit pada Najib dan Rosmah kini mungkin akan memaluti Raja Petra ekoran wawancaranya bersama TV3.

“Sudah ada rakyat yang mula tengok beliau sebagai seorang yang kotor dan jijik ekoran wawancara itu. Soalnya, siapa yang akan bersihkannya selepas ini?” kata Tuan Ibrahim sambil menambah mungkin media tradisional BN akan digunakan sepenuhnya untuk “membersihkan” nama Raja Petra.




Tiada ulasan: