Jumaat, 15 April 2011

JIKA DAH TAK BOLEH DITERIMA...ELOK TERIMA DENGAN BERLAPANG DADA...

SUPP hampir pasti terkubur di tangan DAP
Regina Lee
Apr 15, 11
10:13am

Kempen pilihan raya negeri Sarawak akan melabuhkan tirainya tepat jam 12 malam ini, manakala parti-parti politik yang bertanding kini memperhebatkan usaha mereka memancing undi pada saat-saat terakhir.

NONEPergelutan paling sengit dikatakan berlaku di bandar-bandar yang sebelum ini jarang terjadi. Antara yang menjadi tumpuan adalah kerusi-kerusi di - Kuching, Miri dan Sibu - yang sebelum ini kubu kuat SUPP dan dicabar hebat oleh DAP.

Walaupun DAP dilabelkan sebagai 'underdog', namun percaturan kini telah berubah.

Pada hari pertama kempen sahaja, ribua rakyat membanjiri ceramah-ceramah DAP - sama ada mereka ingin tahu ataupun cuba melihat wajah pemimpin utama parti itu dari jarak dekat.

Di Kuching, setiausaha DAP Lim Guan Eng berjaya menarik kehadiran tidak kurang 5,000 orang di sebuat pusat penjaja terbuka di Premier 101 Commercial Centre.

NONESUPP yang terdesak mengatur balas dengan mengadakan ceramah tetapi gagal memikat jumlah hadirin seperti lawan mereka. Justeru, tumpuan diberikan kepada kempen dari rumah ke rumah.

Di Miri, SUPP juga menerima tamparan apabila ceramah DAP yang diadakan hampir setiap malam menyaksikan kehadiran rakayat yang terus meningkat setiap hari.

SUPP, yang diterajui oleh presidennya, Tan Sri Dr George Chan, hanya mampu melihat apabila di kubu kuatnya sendiri, tidak kurang 15,000 orang datang untuk mendengar ceramah pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang pada hari keempat kempen pilihan raya

NONEWalaupun nama Chan dianggap tidak boleh dipisahkan dengan Miri, namun pada pilihan raya kali ini lagenda itu dikatakan hampir pasti terkubur.

Perkara yang sama juga melanda Sibu, Guan Eng yang juga ketua menteri Pulau Pinang seakan bintang baru yang menjadi pujaan ribuan penyokong pembangkang.

Selain ucapannya yang lantang dan bersemangat, rakyat Sarawak juga pasti tidak akan lupa dengan beberapa lagu yang dibawakannya itu. Antaranya termasuk'No money, no money for you' dan lagu popular Wondergirls 'Nobody nobody but you' bagi menyindir pemimpin BN, khususnya Tan Sri Abdul Taib Mahmud.


Pengerusi BERSIH 2.0 pula dilarang masuk S'wak
Apr 15, 11 10:39am

Bekas presiden Majlis Peguam dan pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0) Datuk S Ambiga dihalang daripada memasuki Sarawak hari ini.

bersih 21 charged in petaling jaya session court 230109 ambigaBeliau adalah aktivis keempat dalam tempoh 10 hari kempen pilihan raya Sarawak yang tidak dibenarkan masuk. Sebelum ini, aktivis, Steven Ng, Wong Chin Huatdan Haris Ibrahim juga ditahan setiba mereka di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching dan dihantar pulang terus ke Kuala Lumpur.




Penyelia asrama hadapi tuduhan bunuh Syazani
Apr 14, 11 3:49pm

Seorang penyelia asrama dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini hari ini atas tuduhan membunuh seorang murid berusia tujuh tahun pada 31 Mac lalu.

Hanif Mohd Ali, 26, dituduh membunuh Saiful Syazani Saiful Sopfidee pada tarikh berkenaan antara pukul 6 petang dan 12 malam di bilik warden asrama putera Sekolah Rendah Islam Al Furqan, Jejawi dekat sini.

Beliau dituduh mengikut Seksyen 302 Kanun keseksaan dan boleh dihukum mengikut seksyen yang sama.

Hanif mengaku faham atas pertuduhan yang dibacakan namun tiada pengakuan direkodkan.

Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya Azman Abu Hassan manakala tertuduh diwakili Mohd Fikri Abdul Rahman dan Zulmi Sabri.

Sementara itu majistret, Nurshahidan Abdul Rahim tidak membenarkan permohonan Mohd Fikri yang memohon mahkamah menghadkan liputan wartawan semasa prosiding berlangsung.

Mohd Fikri berkata, penulisan yang terlalu bebas boleh menimbulkan prejudis dan subjudis serta mengganggu proses mahkamah selain dibincang oleh orang awam.

Bagaimanapun Azman membantah permohonan Mohd Fikri dan beliau menyifatkan wartawan yang membuat liputan adalah matang dan mereka bebas menulis.

Katanya, tiada apa peraturan yang patut dikenakan ke atas media oleh mahkamah dalam kes itu.

Mahkamah kemudiannya menetapkan 13 Mei 2011 bagi sebutan kes dan tertuduh juga tidak dibenarkan ikat jamin.

Warden didakwa bunuh murid


HANIF diiring keluar dari mahkamah selepas tidak membuat sebarang pengakuan atas dakwaan membunuh Saiful Syazani di Mahkamah Majistret Kangar semalam.


KANGAR – Cubaan seorang peguam bela yang memohon untuk menghalang media daripada membuat liputan mengenai perbicaraan seorang ustaz yang menghadapi tuduhan membunuh seorang murid tidak mendapat reaksi Mahkamah Majistret di sini semalam.

Mohd. Fikri Abd. Rahim dan Zulmi Sabri mencadangkan perkara itu di hadapan Majistret Nurshida Abdul Rahim ketika prosiding pendakwaan terhadap Hanif Mohd. Ali, 26, yang dituduh membunuh murid tahun satu Sekolah Agama Rakyat di Jejawi dekat sini, Saiful Syazani Saiful Sopfidee (gambar kecil).

Sebaliknya, Nurshida memutuskan tidak mengeluarkan sebarang arahan berhubung permohonan kedua-dua peguam yang mewakili Hanif itu. Mahkamah juga tidak membenarkan tertuduh diikat jamin.

Hanif didakwa membunuh kanak-kanak tersebut di antara pukul 6 petang dan 12 malam di bilik warden asrama Putra di Sekolah Rendah Islam Al-Furan Jejawi dekat sini pada 31 Mac lalu. Bagaimanapun, dia tidak membuat sebarang pengakuan.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan iaitu bunuh dan jika sabit kesalahan dia boleh dihukum gantung sampai mati. Pendakwaan kes dilakukan oleh Ketua Unit Pendakwa Raya, Azman Abu Hassan.

Tiada ulasan: