Rabu, 20 April 2011

KUASAI MASJID SATU BAB.....BAGI MANA AKIDAH...AMANAH ALLAH DLL...BOLEH KITA KUASAI SYURGA DAN MAHSYAR...BAGAIMANA NERAKA...BOLEH LEPAS KE....

KM akui lapangan terbang Melaka kurang sambutan
Elissa Helmy
Apr 20, 11
10:15am

Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam mengakui operasi di Lapangan Terbang Antarabangsa Melaka (LTAM) tidak mendapat sambutan.

ali rustam wearing songkokBeliau yang mempersalahkan Bahagian Promosi Pelancongan (BPP) berkata kesan kini LTAM yang terletak di Batu Berendam kelihatan sunyi sepi berikutan kekurangan aktiviti penerbangan dijalankan di situ.

"Saya rasa kesal dan kecewa terhadap agensi pelancongan terbabit kerana tidak menjalankan promosi terhadap LTAM sehingga lapangan terbang ini tidak mendapat sambutan.

"Kita tidak boleh tunggu kerajaan negeri sahaja berusaha menjalankan promosi dan kegiatan lain bagi menarik pengguna untuk gunakankemudahan di LTAM," katanya.

Menurut Mohd Ali, biarpun ketika ini terdapat syarikat penerbangan Indonesia iaitu Riau Airlines dan Wings Air beroperasi di LTAM namun kelemahan dari segi promosi perkhidmatan tersebut telah menyebabkan ia gagal beroperasi menurut apa yang diharapkan.

Beliau meluahkan perkara itu dalam sidang media majlis perasmian Seminar Kawasan Pertumbuhan Segi Tiga Indonesia-Malaysia-Thailand (IMT-GT) peringkat negeri Melaka.

LTAM mula beroperasi semula pada akhir tahun 2009 setelah kerja-kerja kerja-kerja penambahan panjang landasan daripada 1,300 meter kepada 2,135 meter dengan kos keseluruhan berjumlah RM131.5 juta dijalankan.

Tiada wakil Riau

Mohd Ali berkata, setakat ini Wings Air yang dimiliki Lion Air Indonesia di LTAM adalah syarikat penerbangan yang terbaru menyediakan penerbangan bagi laluan Pekan Baru-Melaka selepas Riau Air yang memulakan operasinya sejak beberapa tahun lalu.

Katanya, program Seminar IMT-GT yang berlangsung juga tidak disertai wakil daripada Riau atau Pekan Baru termasuk dari syarikat penerbangan Riau Airlines serta Wings Air bagi membincangkan kegiatan promosi yang sesuai digerakkan pada masa depan.

NONE"Kehadiran mereka penting bagi membincangkan strategik kegiatan dan kerjasama pada masa depan bersesuaian dengan penubuhan IMT-GT yang menekankan penglibatan ketiga-tiga negara dalam aspek ekonomi seperti perdagangan, pengangkutan dan pembangunan pelancongan.

"Kerajaan negeri sedia membantu menyelaraskan program kerjasama yang sesuai diadakan bersama Riau agar kemudahan LTAM dapat digunakan sepenuhnya.

"Melaka telah mendapat undangan daripada Riau untuk menyertai acara larian antarabangsa diadakan di wilayah itu dan kita akan menghantar peserta pelari Melaka ke sana untuk bertanding melalui kemudahan penerbangan di LTAM.

"Pada masa yang sama, kita juga mengharapkan agar agensi kerajaan yang berkaitan dapat bergerak lebih aktif bagi memastikan operasi di lapangan terbang lebih aktif pada masa depan,"

LTAM sudah lama jadi projek gajah putih
Ahmad Danial

BATU BERENDAM, 20 April: Lapangan Terbang Antarabangsa Melaka (LTAM) di Batu Berendam sudah lama menjadi projek gajah putih yang seolah-olah menjadi tugu dan perhiasan semata-mata.

Sudah bertahun-tahun ianya dinaik taraf tetapi sehingga kini sunyi sepi tanpa kapal terbang.

Hanya sesekali sahaja deruan enjin kapal terbang bergema, itu pun pesawat yang tidaklah besar sekadar membawa penumpang dari Riau ke Melaka.

Hari ini media menyiarkan kenyataan Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam yang kesal kerana LTAM tidak dapat digunakan sepenuhnya kerana bahagian promosi pelancong gagal menarik pelancong menggunakan LTAM.

Timbalan Ketua Penerangan PAS Negeri Melaka, Yusof Wahab berkata Pakatan Rakyat (PR) sudah lama membangkitkan isu kegagalan LTAM menarik syarikat penerbangan beroperasi di lapangan terbang tersebut.

"Malah ianya dibangkitkan sebelum LTAM dinaiktaraf lagi. PR sememangnya tidak bersetuju dengan cadangan kerajaan negeri untuk menaiktarafkan Lapangan Terbang Batu Berendam menjadi LTAM yang kononnya mencapai spesifikasi sebagai sebuah lapangan terbang bertaraf antarabangsa.

"Namun oleh kerana sikap bongkak dan degil kerajaan negeri pimpinan Ali Rustam duit rakyat berjumlah RM131 juta akhirnya beku begitu sahaja kerana lapangan terbang ini tidak ekonomik di mana tiada syarikat besar yang sudi beroperasi di LTAM," kata Yusof.

Yusof berkata, MAS dan AirAsia siang-siang lagi menolak untuk beroperasi di sini atas alasan komersial di mana ia dijangkakan tidak memberi keuntungan jika mereka beroperasi di LTAM.

"Jelas sekali kerajaan negeri Melaka tidak melaksanakan kajian terperinci dan tepat sebelum melaksanakan projek pembesaran lapangan terbang ini. Ini menunjukkan bahawa kerajaan negeri Melaka pimpinan Ali Rustam cuai dan lemah serta lembap. Akhirnya duit rakyat berjumlah RM131 juta dibazirkan.

"Sedangkan dengan duit RM131 juta itu banyak lagi projek yang memberi manfaat kepada rakyat seperti projek mengatasi masalah banjir, menaiktaraf Hospital Melaka yang tidak cukup kelengkapan dan katil serta lain-lain projek yang benar-benar memberikan manfaat kepada rakyat," tambah Yusof.

Yusof kesal dengan kegagalan LTAM yang akhirnya menyebabkan duit rakyat dibazirkan begitu sahaja.

"Kini apa yang rakyat dapat dengan LTAM. Takkanlah ia hendak dijadikan muzium kapalterbang atau cuma jadi hiasan bagi penduduk negeri Melaka sahaja.

"Malangnya Ketua Menteri Melaka, Ali Rustam tidak mahu bertanggungjawab. Sebaliknya beliau menyalahkan Agensi Pelancongan Negeri Melaka yang dakwanya gagal menarik syarikat-syarikat penerbangan beroperasi di sini," katanya

Malaysiakini dan Sinar Harian hari ini melaporkan Ali Rustam mengakui mengakui operasi di Lapangan Terbang Antarabangsa Melaka (LTAM) tidak mendapat sambutan.

Malangnya Ali tidak mahu bertanggungjawab di atas kelemahan dan kegagalan kerajaan Melaka yang gagal menarik syarikat penerbangan beroperasi di LTAM. Sebaliknya menyalahkan Bahagian Promosi Pelancongan (BPP).

Beliau dilaporkan berkata bahawa kesal dan kecewa terhadap agensi pelancongan terbabit kerana tidak menjalankan promosi terhadap LTAM sehingga lapangan terbang ini tidak mendapat sambutan.

Menurut Ali BPP tidak boleh menunggu kerajaan negeri sahaja berusaha menjalankan promosi dan kegiatan lain bagi menarik pengguna untuk menggunakan kemudahan di LTAM.

Sehubungan dengan isu itu, Yusof hairan mengapa pula BPP yang dipersalahkan sedangkan BPP kerjanya bukan untuk menarik syarikat penerbangan beroperasi di LTAM tetapi kerja asasnya ialah menarik pelancong datang ke Melaka.

"Janganlah salahkan orang lain kalau kegagalan itu adalah kegagalan Ali dan kerajaan negeri yang tersilap percaturan membangunkan LTAM yang sememangnya dari awal tidak mempunyai nilai komersil untuk dinaiktaraf kerana lokasinya yang berdekatan dengan Kuala Lumpur dan Singapura.

“Pelancong lebih suka menggunakan jalan darat untuk ke Melaka berbanding dengan menaiki kapalterbang yang kosnya mungkin lebih mahal," tambah Yusof.

Menurut Yusof isu LTAM pernah dibangkitkan oleh Ahli Parlimen Jasin dalam sidang Parlimen.

Menteri Pengangkutan pada masa itu, Ong Tee Keat memberitahu Parlimen bahawa syarikat penerbangan Malaysia seperti MAS dan AirAsia sememangnya tidak berminat untuk beroperasi di LTAM kerana ianya tidak menguntungkan mereka.

"Jadi apa langkah Ali dan kerajaan negeri sekarang, adakah mereka hendak lelong LTAM ini atau mereka hendak jadikan ia Muzium Penerbangan?" tanya Yusof.


Keluarga PM kuasai Masjid Kampung Baru?
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 20 April: Ahli Parlimen Titiwangsa, Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali mendakwa jawatankuasa Masjid Kampung Baru tidak pernah dibuat pemilihan dan hanya dikuasai ahli keluarga Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan bekas pembantunya.

Tambahnya lagi, orang Kampung Baru sendiri tidak mempunyai akses kepada pengurusan masjid khususnya dalam aspek kewangan.

Beliau mendedahkan demikian sebagai mengulas kenapa projek naik taraf Masjid Kampung Baru, melibatkan firma arkitek milik adik perdana menteri, Datuk Nazim Razak.

Semalam, syarikat tersebut mendakwa perkhidmatan mereka menyediakan rekabentuk untuk projek naik taraf Masjid Kampung Baru disediakan secara sukarela.

Penjelasan itu dibuat susulan tuntutan sebuah NGO, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) yang menuntut Najib menerangkan isu berhubung pembabitan firma NRY Architects dalam projek naik taraf dengan nilai RM20 juta itu.

Dr. Lo' Lo' yang juga AJK PAS Pusat sebelum ini pernah membangkitkan perkara itu dalam persidangan Dewan Rakyat lalu, namun menurutnya penjelasan berbeza diberi kerajaan.

Katanya, jawapan yang diberikan kepadanya menyatakan projek tersebut masih dalam perbincangan dan belum ada sebarang perlantikan dibuat.

Namun apa yang menghairankan katanya, tiba-tiba projek tersebut telah dimulakan dan firma arkitek adik perdana menteri pula terlibat.

"Tiba-tiba saya lihat menara sudah berbalut, atau mungkin sedang dibaiki?

"Saya juga minta supaya projek naik taraf bernilai RM20 juta itu dibuat secara tawaran tender terbuka bukan 'direct nego'," katanya.

Dalam majlis yang berlangsung pada awal Februari itu, perdana menteri mengumumkan peruntukan sebanyak RM20 juta bagi membiayai projek naik taraf masjid berkenaan.

Peruntukan bagi masjid itu akan disalurkan melalui syarikat pembangunan strategik milik kerajaan, 1Malaysia Development Berhad, kata perdana menteri.


Aku YAB
Husaini Hamdan

Aku YAB
Yang Amat Berkuasa
Di sebuah negeri kaya raya
Balak, minyak dan segala yang ada
Milik aku semua dan keluarga
Biar rakyat hidup miskin papa kedana
Tidak punya apa
Kerana negeri ini
aku yang punya.

Aku YAB
Yang Amat Berkuasa
Pertahankan majoriti dua pertiga
Tengah malam ku angkat sumpah setia
Menjadi yang amat berkuasa
Raja segala raja
Tiada siapa berani mencabar
Kuasa adijagat raya
Milik sang penguasa.

Aku YAB
Yang Amat Berkuasa
30 tahun bukan lama
Kerana aku sudah ada permaisuri muda
Menyanyikan lagu setia
Di kala beradu di dalam kamar
Susah senang tetap bersama.

Aku YAB
Yang Amat Berkuasa
Punya jiwa cinta asmara
Hanya untuk isteri muda
Anak-anak dan keluarga sahaja
Biar rakyat derita
Biar rakyat merana.

Aku YAB
Yang Amat Berkuasa
Punya harta di seluruh dunia
Amerika, Canada dan Australia
Lebanon dan Syria baru nak mula
Kerana aku ada kuasa
Kerana Aku YAB
Yang Amat Berkuasa.

Merpati Jepang
19 April 2011
07.20 am


Sumpah: PAS hanya ikut peraturan Allah

Harakahdaily

TEMERLOH, 20 April: Setahu para ulama, tiada sumpah dalam urusan yang melibatkan zina, rogol liwat (melainkan isteri yang mengadu kepada hakim bahawa dia diliwat oleh suami dibenarkan bersumpah), tuduhan seseorang itu melakukan zina tanpa mengemukakan saksi (qazaf) berpandukan tindakan yang tidak memanggil Safwan atau Aisyah bersumpah dalam peristiwa fitnah ke atasnya.

Demikian penerangan yang diberikan Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) mengenai cabaran bersumpah dari bekas bendahari agung Perkasa, Datuk Shuib Lazim kepada dua pemimpin kanan PAS, Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat dan Presiden, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini bagi membuktikan kebenaran dakwaan rakaman video seks yang dikaitkan dengan Anwar.

“Sumpah hanya ada dalam urusan yang bukan jenayah di atas, yang pembuktian hanya dilakukan melalui penyaksian atau pengakuan.

“Andainya dibenarkan sumpah dalam urusan qazaf, nescaya akan binasalah masyarakat, apabila seseorang wanita atau lelaki yang khianat atau berniat jahat kepada seorang imam, sanggup bersumpah dengan nama Allah:

“Wallahi, wabillahi, watallahi, imam itu telah merogol saya, nescaya akan punah keyakinan masyarakat pada imam, demikian seterusnya,” terang Tuan Ibrahim dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily hari ini.

Lantaran itu, katanya yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang, Rasulullah s.a.w mengkategorikan qazaf sebagai dosa membinasakan - yakni ia akan membinasakan diri yang dituduh, keluarganya mungkin bercerai-berai, masyarakat hilang kepercayaan padanya dan institusi atau syarikat akan membawa hilang kredibiliti kepada majikannya.

“Bayangkan kalau sumpah dibenarkan dalam tuduhan zina, rogol dan liwat, sudah tentu akan ada golongan yang akan mengambil kesempatan sanggup bersumpah demi menjatuhkan maruah seseorang,” tambahnya.

Disebabkan itu, katanya, Islam menyeru umatnya agar berpegang pada panduan ilmu yang disampaikan oleh para ulamak yang muktabar.

“Apabila Dr Yusuf al-Qardhawi menjelaskan tiadanya sumpah dalam urusan qazaf, bermakna inilah panduan syarak yang perlu dipatuhi oleh umat Islam.

“Semoga Allah menjauhi kita dari membuat tuduhan yang berupa qazaf kerana ia termasuk dalam tujuh dosa besar yang membinasakan umat manusia,” kata Tuan Ibrahim.

Oleh itu, beliau berkata, Shuib harus mendalami peraturan syarak sebelum mencabar pemimpin PAS untuk bersumpah.

“Yang minta saksi ini bukan PAS, tapi Allah dan Rasul-Nya. Jangan kita anggap Allah jahil dalam membuat peraturan-Nya - Allah yang Maha Mengetahui dan Maha Hakim dalam menetapkan hukuman-Nya.

“Kita mesti ikut peraturan Allah, bukan membuat peraturan baru yang bercanggah dengan peraturan Allah. PAS tidak berhasrat membela sesiapa tetapi kita perlu ikut peraturan Allah,” tegas Tuan Ibrahim.

Kalau Shuib merasakan klip video seks itu satu kes penting, kata Tuan Ibrahim dia perlu menayangkannya pada hakim yang bakal memutuskan sesuatu kes dan bukannya kepada orang ramai untuk minta penghakiman awam.

“Dia perlu mengadu kepada polis bukan tayang pada wartawan untuk jadi bahan menjatuh seseorang, kalau ianya benar sekalipun, apa lagi ianya penuh dengan pertikaian kesahihannya,” bidas Tuan Ibrahim, yang turut melahirkan rasa kesal ke atas kelambatan polis untuk mengambil tindakan terhadap trio Datuk T yang diketuai bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Rahim Thamby Chik yang melakukan jenayah secara terang dengan menyiarkan video lucah kepada orang awam.


Jangan anggap PRU ke-13 lama lagi
Abd Shukur Harun

shukurharun@yahoo.com

Ada beberapa hal penting yang perlu difikirkan oleh PAS selepas meneliti keputusan pilihan raya negeri Sarawak minggu lalu. Bukan semata-mata kerana kekalahan semua calonnya di sana, tetapi lebih kepada memikirkan bagaimana PAS membuat persediaan secukupnya untuk menghadapi pilihan raya umum (PRU) ke-13 nanti.

Yang penting difikirkan ialah:

1. Mempelajari sungguh-sungguh keputusan pilihan raya Sarawak itu dan siri kekalahannya dalam pilihan raya kecil yang lain sebelum ini. Apakah aktibar yang dapat diambil dari kekalahan berterusan itu?

2. Bagaimana dengan keupayaan penerangan PAS untuk menghadapi PRU Ke13 nanti. Ini kerana penerangan ialah urat nadi untuk mencapai kemenangan.

3. Bagaimana strategi PAS selepas ini - dengan mempelajari senario pilihan raya di Sarawak minggu lalu – di mana PAS bertanding tanpa strategi dan terlambat pula datang ke negeri tersebut untuk membuat persiapan.

Tentu saja kita telah mendengar dan membaca pelbagai ulasan mengenai keputusan pilihan raya tersebut dan mengetahui sebab-sebab PAS kalah di sana. Bahkah PAS juga sudah mengetahui benar faktor kekalahannya dalam siri pilihan raya kecil sebelum ini.

Oleh itu PAS wajar secara sungguh-sungguh dan terbuka memikirkan mengenai kekalahan tersebut, justeru kalah menang adalah gerak nafas PAS untuk masa depan. Oleh itu ia hendaklah berusaha sungguh-sungguh memperbaiki kelemahannya?

Dalam pengalaman di Sarawak, PAS - khususnya pemimpin – lambat datang untuk mengatur kempen dan segalanya. Sementara PAS bertanding pula tanpa strategi, bekerja secara ad-hoc dan tidak terancang, sedangkan DAP jauh lebih lama membuat persediaan dan strategi, demikian juga PKR.

Memikirkan semuanya ini bagaimana kiranya tanpa strategi dan persiapan secukupnya kita dengan tiba-tiba dihadapkan dengan PRU Ke-13. Jika ini berlaku sudah tentu PAS menghadapi masalah yang sangat besar.

Dalam hal ini PAS mestilah dilihat sentiasa berpadu erat dalam Pakatan Rakyat justru gabungan ini sedang dilihat oleh rakyat sama ada mampu atau tidak mampu menjadi alternatif kepada BN di masa depan.

Kempen PAS yang nyaring ‘PAS ganti Umno’ mestilah diisi maknanya sebagai gagasan yang mampu direalisasikan. Dalam ini PAS mestilah berwatak nasional, melampaui batas kaum dan dilihat sentiasa peka dengan masalah rakyat. Ia mestilah menjadi badan politik moden, yang melaksanakan kepentingan masyarakat tetapi dalam masa yang sama juga bergerak di bidang dakwah.

Janganlah ada sebarang tanggapan, yang bersifat ‘memujuk hati’, bahawa jika PAS kalahpun, namun kita menang dalam berdakwah iaitu berjaya menyampaikan risalah Islam. PAS perlukan kemenangan kedua-duanya sekali, iaitu menang dalam pilihan raya dan berjaya dalam dakwah. Ini penting.

Kemenangan politik boleh menghantar PAS kepada kuasa dan dengan kuasa akan membuka peluang PAS seluas-luasnya untuk berdakwah dan menjalankan tuntutan Islam tanpa sebarang gangguan. Ini sewajarnya difahami benar-benar oleh pendukung PAS akan maksud politik dakwah, iaitu mengaplikasikan tuntutan syarak bersama tuntutan masyarakat. Semuanya ini seiring dengan kehendak demokrasi dan tidak bercanggah dengan Islam.

Inilah keperluan yang dinamakan siasah syariah dan dengan pemahaman inilah sewajarnya kita berada dalam Pakatan Rakyat.

Dalam suasana dan keadaan masyarakat majmuk di Malaysia, tidak memungkinkan PAS bersendirian menghadapi pilihan raya. Maknanya dengan kekuatan tiga parti dalam Pakatan Rakyat inilah kita mampu menghadapi Barisan Nasional dan jika berjaya boleh memerintah.

Kemengan DAP dan PKR mestilah dirasakan oleh PAS sebagai kemenangan bersama, demikian juga kemenangan PAS dirasakan kemenangan bersama oleh PKR dan DAP.

Kemenangan DAP dan PKR di Sarawak minggu lalu mestilah juga dirasakan seabagi kemenangan bersama Pakatan Rakyat. Semangat setiakawan dan perpaduan dalam Pakatan Rakyat ini mestilah diperlihat dan direalisasikan dalam semua gerak kerja Pakatan Rakyat untuk menghadapi PRU Ke13 nanti.

Sementara itu media baru, malah yang terbaru – twitter dan facebook akan mengambil peranan center stage – peranan utama – dalam PRU Ke-13 akan datang. Dulu melalui internet, kita hanya menerima maklumat melalui blog dan wabe-site selain sms, tetapi kini dunia maklumat ditambah lagi dengan laman sosial yang baru twitter dan facebook, meninggalkan jauh maklumat dari media cetak dan tv.

Ini semua akan tambah rancak dalam menyambut kedatangan PRU Ke-13 nanti. Pengalaman dalam pilihan raya di Sarawak baru-baru membuktikan pengaruh twitter dan facebook, yang sangat kuat dalam mengalirkan maklumat segera dan terus menerus kepada pengundi di kawasan yang ada akses internet. Malah maklumat ini berkembang dalam masyarakat.

Justeru, PAS mestilah memikirkan persoalan ini dan bagaimana memanfaatkan secara maksima lama sosial yang baru ini. Semuanya ini adalah antara cabaran yang dihadapi oleh PAS untuk menghadapi PRU ke-13.

Sekali lagi ditegaskan, PAS mestilah membuat persiapan dari sekarang walaupun ada pihak yang mengatakan BN tidak mungkin akan mengadakan pilihan raya umum segera berdasarkan keputusan di Sarawak itu di mana undi popular BN merosot lapan peratus.

Sudah pastilah bahawa BN sedang merancang dan akan melakukan pelbagai cara untuk menang dalam PRU ke-13 nanti, di mana ahli-ahli Pakatan Rakyat sangat mengetahui hal ini. Dari itu jangan ada sebarang kelalaian dan jangan juga merasa ‘sedap hati’ kerana kononnya PRU Ke-13 lambat lagi maka bolehlah membuat persiapan secara perlahan.

Untuk menghadapi PRU Ke-13 ini, PAS mestilah dilihat berada di dalam keadaan yang kuat dan terkini dalam Pakatan Rakyat, bersedia menangkis tuduhan berterusan dari komponan BN kononnya PAS menjadi alat DAP dan begitu sebaliknya.

Isu perkauman pula tentunya akan berlanjutan dimainkan menjelang PRU Ke-13. Justeru PAS yang sudah dapat diterima oleh pelbagai kaum dan agama sewajarnya mengambil peranan penting menyerlahkan sebagai parti Islam yang sederhana, sangat seimbang, memancarkan keadilan, kesaksamaan dalam jalur demokrasi di mana dalam semua keadaan ia tidak berkompromi dengan prinsip Islam yang menjadi dasarnya.


Tiada ulasan: