Khamis, 14 April 2011

BERDOALAH ..DGN MERENDAH DIRI PADA ALLAH...MOHON KEMENANGAN...TAK KAN KITA NAK BERKONGSI KEMUNGKARAN@KEMAKSIATAN...NAYA KITA DIAKHIRAT KELAK...

Zentrum ramal BN Sarawak akan jatuh
Harakahdaily

KUCHING, 14 April: Jika betullah kajian yang dibuat oleh Zentrum Future Studies, kerajaan BN Sarawak bakal jatuh dalam pilihan raya negeri Sarawak kali ini apabila Zentrum meramalkan, BN hanya akan mendapat 24 kerusi Dun.

Pakatan Rakyat pula, Zentrum meramalkan akan mendapat 27 kerusi, Snap 13 kerusi manakala selebihnya calon bebas iaitu tujuh kerusi.

Hasil ini diperolehi berdasarkan kajian Zentrum melalui projek Sarawak Election (SELECT 2011) - iaitu Prediksi Period 2 oleh badan yang dipimpin oleh Dr Abu Hassan Hasbullah itu.

Kajian itu meramalkan, PAS akan menang di tiga dari lima kerusinya iaitu N24 Beting Maro (PAS 53%, BN 47%), N22 Sebuyau (PAS43%, BN 40%, Bebas 17%) dan N3 Tanjong Datu (PAS47%, BN 35% dan Bebas 18%).

Dua lagi kerusi PAS adalah N20 Sadong Jaya (PAS 41%, BN 43% dan Bebas 16%) dan N15 Muara Tuang (PAS48% dan BN 52%).

Kajian itu juga meramalkan, Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Taib Mahmud akan kalah di Balingian di tangan sepupunya, Datuk Salleh Jafarudin (BN 33%, PR 30% dan Bebas 37%).

Pengerusi PKR Sarawak, Baru Bian pula diramalkan kajian ini akan menang di Ba'kelalan (PR64% dan BN46%).

Keputusan ini berdasarkan laporan prediksi period 2 yang dibuat oleh Zentrum PRN Sarawak 2011 yang disiarkan dalam lamannya di facebook hari ini.

Ia akan berubah bila-bila masa berdasarkan maklumat terbaru yang diterima oleh petugas kajian ini.

Namun begitu, kesahihan kajian ini agak meragukan untuk dibuat keputusan muktamad kerana semasa pilihan raya kecil Hulu Selangor, ramalan yang dibuat oleh Zentrun tersasar apabila didapati calon Pakatan Rakyat dari PKR, Datuk Zaid Ibrahim kalah kepada calon BN Kamalanathan.

Padahal keputusan akhir kajian Zentrum menunjukkan calon PKR itu akan menang dengan majoriti tipis.

Bagaimanapun, kajian ini bakal menjadi antara petunjuk awal ke manakah arah tuju pilihan raya Sarawak kali ini.

Sebelum ini, pengkaji PAS meramalkan, sekurang-kurangnya 17 kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) Sarawak sudah dalam genggaman Pakatan Rakyat manakala 11 kerusi lagi boleh jatuh bila-bila masa kepada Pakatan.

Dari 71 kerusi yang dipertandingkan, BN pula setakat ini didakwa hanya selesa di 43 kerusi, kata Ahli Jawatan Kuasa PAS Pusat, Dr Dzulkefly Ahmad pada sidang media PAS di Pejabat Badan Perhubungan PAS, di Matang Jaya di sini.

Menurut Malaysiakini pula, kerusi selamat untuk BN hanya 28 sahaja manakala 19 sudah dimenangi pembangkang manakala 24 kerusi lagi sedang menjadi rebutan.


Utusan dapati Hata bersalah burukkannya

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 14 April: Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ), Hata Wahari didapati bersalah memburuk-burukkan syarikatnya, Utusan Melayu (M) Bhd.

Keputusan itu dibacakan oleh pengerusi panel siasatan yang ditubuhkan Utusan, Mohd Basir Abdul Rahim, hari ini.

Panel itu mendapati, Hata, seorang wartawan kanannya bersalah atas tuduhan memburuk-burukkan nama syarikat itu melalui laporan yang disiarkan beberapa media.

(Gambar fail: Hata [kiri] ketika menerima kunjungan Setiausaha Agung PAS, Mustafa Ali ketika sedang dirawat di hospital)

Sebelum ini, ketika ditemui Harakahdaily di sebuah hospital, Hata menjangkakan Utusan akan mengambil keputusan ini ke atas beliau.

Hata dilaporkan berkata, panel berkenaan akan mengemukakan syor kepada pengurusan Utusan Melayu bagi mengambil tindakan ke atasnya.

"Dalam masa dua minggu lagi akan dapat keputusan (daripada pengurusan Utusan Malaysia)," kata Hata ketika dihubungi laman web Malaysiakini hari ini.

Hata berkata, lapan tuduhan yang dikemukakan ke atasnya itu adalah berdasarkan lapan laporan berlainan yang disiarkan Malaysiakini, akhbar The Sun dan dua lagi portal berita.

Hata sering mengutarakan pandangan yang lantang berhubung isu pemilikan akhbar Utusan Malaysia, kejatuhan edaran akhbar dan 'kelemahan' dalam kepengarangan akhbar berkenaan.

Beliau mendakwa, kejatuhan yang ketara kepada jualan Utusan sekarang disebabkan oleh sikap editorial akhbar itu yang terlalu terikat dengan Umno dan terlalu bias dalam laporannya.

Ketika ditanya, Hata berkata beliau tidak dapat menjangkakan hukuman yang bakal dikenakan ke atasnya.

Wartawan berkenaan bagaimanapun telah digantung kerja sejak 11 Januari lalu oleh pengurusan Utusan.

Dalam satu siasat panel berkenaan pada awal bulan lalu ketua pengarang kumpulan Utusan Melayu, Datuk Aziz Ishak berkata wartawan kanannya itu mempunyai niat jahat terhadap akhbar tersebut.


Hadapi masalah dengan paparan Harakahdaily?
Zulkifli Sulong

Kepada pelayar Harakahdaily,

Mulai 7 April 2011 lepas, Harakahdaily telah berpindah ke server baru untuk menyelesaikan masalah kesesakan yang ketara sebelum ini. Ia dibuat untuk mempastikan semua pelayar dapat masuk ke Harakahdaily dengan mudah tanpa gangguan.

Namun begitu, berlaku beberapa masalah teknikal di permulaan ini. Antaranya:-

1) Pelayar membuat aduan, Harakahdaily tidak terkini.

2) Bila memasuki Harakahdaily didapati ia pergi ke laman lama.

3) Harakahdaily jadi Harakah Delay kerana tidak update.

Ini semua berlaku bukan kerana Harakahdaily tidak update kerana kami bekerja siang dan malam untuk kepentingan kita semua. Ia berlaku ekoran perpindahan server yang kita buat.

Jika tuan-tuan juga hadapi masalah ini, sila buat perkara berikut:-

1) Bersihkan fail (cache) lama di komputer anda dengan 'clear cache' . Ia boleh dibuat dengan cara pergi ke "Tools" di atas browser komputer anda dan klik pada 'Clear Recent History'. Dengan cara ini, komputer anda akan memaparkan laporan terkini Harakahdaily.

2) Cuba juga 'refresh' komputer anda dengan klik kepada logo Harakahdaily.

Sekian, semoga kita berjaya mendapat yang terbaik. Manusia hanya mampu merancang dan berusaha tetapi Allah yang menentukan segala-galanya.

Wassalam.

Zulkifli Sulong
Harakahdaily.


Dapat faedah macam Semenanjung jika PR menang

Hazayani Zakaria

SEBUYAU, 14 April: Rakyat di negeri Sarawak dijanjikan akan mendapat kemudahan yang telah dinikmati oleh empat negeri di Semenanjung jika mereka memenangkan Pakatan Rakyat dalam pilihan raya negeri kali ini.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Idris Ahmad berkata, banyak perkara yang telah dilaksanakan oleh Kerajaan PAS dan Pakatan Rakyat di Kelantan, Kedah, Selangor dan Pulau Pinang mengikut situasi negeri bagi memastikan rakyat hidup sejahtera.

(Gambar: Calon PAS Sebuyau, Haji Adam Ahid bersalaman dengan kanak-kanak rumah panjang kaum Iban di Belimbing Besi, malam tadi.)

Tambahnya, sumbangan kematian ahli keluarga, bantuan pelajaran, warga emas, bekalan air percuma dan lain-lain dinikmati oleh rakyat yang telah memberikan sokongan kepada Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum lalu.

Ini, ujarnya amat berbeza dengan pemerintahan BN sebelum itu tidak tidak menyediakan kemudahan berkenaan untuk rakyat sekalipun mampu berbuat demikian.

Justeru, beliau menyeru rakyat Sarawak memastikan Pakatan Rakyat memenangi pilihan raya negeri yang akan berlangsung pada 16 April ini.

“Negeri Sarawak banyak hasil, minyak, balak dan lain-lain tetapi rakyat masih miskin. Jadi, jika Pakatan Rakyat dapat memerintah, kita pastikan kekayaan negeri ini dapat kepada rakyat,” ujarnya ketika berucap kepada masyarakat Iban di rumah panjang Lunying, malam tadi.

Turut berucap ialah Pengarah Pilihan raya Pemuda PAS Pusat yang juga ahli Parlimen Jerai, Mohd Firdaus Jaafar dan calon PAS, Haji Adam Ahid.

Masyarakat Iban di rumah panjang berkenaan memberikan sokongan dan kerjasama yang amat memuaskan kepada program PAS.

Bahkan mereka sentiasa memberikan tepukan apabila penceramah menyatakan kebaikan yang diperolehi sekiranya Pakatan Rakyat memenangi pilihan raya negeri ke-10 Sabtu ini.

Menurut Idris, masalah tanah dan kemiskinan rakyat akan diselesaikan dengan sebaik-baiknya jika rakyat memberikan mandat kepada Pakatan Rakyat memerintah negeri ini.


Solat hajat seluruh negara malam ini
Harakahdaily

KUCHING, 14 April: PAS mengarahkan semua ahli seluruh negara melaksanakan solat hajat pada malam ini untuk kemenangan calon PAS dan Pakatan Rakyat di Sarawak.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad berkata ni adalah jalan yang terbaik bagi pejuang agama Allah supaya Allah memberi kesejahteraan kepada calon PAS dan petugas PAS di Sarawak.

“Kita perlu memohon kepada Allah semoga pintu hati pengundi terbuka untuk menyokong perjuangan menegakkan keadilan dan menentang kezaliman.

“Alhamdulillah, petugas PAS dan PR menunjukkan komitmen yang tinggi untuk memastikan perubahan politik di Sarawak,” ujarnya.

Sebelum ini, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali memaklumkan, Mursyidul Am dan Presiden PAS telah mengarahkan semua ahli agar menunaikan solat hajat di seluruh negara malam ini.

Idris dalam kenyataannya menambah, semua penyokong PAS di seluruh negara hendaklah bermohon kepada Allah agar keselamatan petugas-petugas parti selamat menjalankan tugas sepanjang pilihan raya ini.

“Nampaknya bunga-bunga kemenangan sudah nampak, penerimaan masyarakat tempatan walaupun berlainan agama dan budaya,” ujarnya.

Menurutnya, PAS sudah tidak asing lagi kepada mereka, terutama generasi muda.







Tiada ulasan: