Sabtu, 9 April 2011

BAHAYA BERCAKAP DEMI KEPENTINGAN BUKAN BERDASARKAN SYARAK DAN HUKUM.....MENYOKONG FITNAH..MENGAIBKANKAN ORANG...MEMBIAR KUMPULAN LAIN BUAT MUNGKAR...

Video: PGSM sokong Mufti Perlis bidas PPMM
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 8 April: Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) menyokong kenyataan Mufti Perlis, Dr. Juanda Jaya yang membidas kenyataan Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia, Zainul Rijal Abu Bakar, yang menyatakan bahawa video boleh diterima sebagai bukti untuk mendakwa seseorang di bawah kesalahan zina di Mahkamah Syariah.

Pada masa yang sama, PGSM juga membidas kenyataan Zainul Rijal Abu Bakar tersebut kerana kenyataan itu boleh mengelirukan masyarakat awam berkaitan dengan pembuktian di dalam kes zina.

“PGSM menyatakan di dalam kes jenayah zina pembuktiannya adalah sangat ketat. Pembuktian jenayah zina ini hendaklah melalui dua cara, iaitu samada melalui pengakuan (iqrar) si pelaku atau melalui kesaksian empat orang saksi (syahadah).

“Ianya bermaksud, pembuktian-pembuktian melalui cara-cara yang lain selain daripada dua cara tersebut adalah ditolak sama sekali,” kata Presiden PGSM, Mohamad Isa Abd Ralip.

Katanya, melihat kepada sejarah, berkenaan dengan pembuktian melalui pengakuan (iqrar) si pelaku, telah membuktikan bahawa Rasulullah S.A.W memarahi sahabatnya yang tetap melaksanakan hukuman hadd zina terhadap pesalah yang mengakui kesalahan zina tersebut walaupun pengakuannya telah ditarik balik.

Ini, ujarnya menunjukkan bahawa, sekiranya pengakuan yang dilakukan oleh si pelaku telah ditarik balik sebelum dijatuhkan hukuman, maka hukuman hadd zina tersebut tidak boleh dilaksanakan.

Menurutnya, manakala pembuktian melalui syahadah pula, penerimaannya adalah memerlukan syarat-syarat tertentu sebagaimana yang telah ditetapkan oleh syarak iaitu empat orang saksi tersebut hendaklah lelaki, adil dan merdeka.

Ini, tambahnya bertepatan dengan pendirian Ulama’ Syafie dan Hanafi bahawa pensabitan zina hanya boleh melalui dua perkara di atas dan tidak boleh dengan cara tanda (qarinah)berbanding dengan Ulama’ Maliki dan Ibn Qayyim yang meletakkan qarinah sebagai salah satu cara pensabitan zina.

Oleh yang demikian, jelasnya keterangan (bayyinah) adalah termasuk qarinah hanya boleh diterima sebagai keterangan di dalam kes yang bukan melibatkan kes yang berkenaan hudud.

”Oleh yang demikian, PGSM berpendapat bahawa pembuktian-pembuktian lain selain dua perkara di atas tidak boleh dijadikan sebagai bukti bagi pensabitan atas kesalahan zina,” katanya.


Politik aib: JK Fatwa dituntut keluar pendirian rasmi
Aziz Muda

PUTRAJAYA, 8 April: Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan dituntut mengeluarkan pendirian rasmi berhubung isu politik mendedahkan aib yang kini sedang bermaharajela dalam negara ini.

Tuntutan tersebut dibuat atas dasar Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memiliki kuasa untuk mengadakan Sidang Panel Kajian Syariah bagi membincangkan isu yang dikemukakan oleh masyarakat.

Para pemimpin pelajar dalam tuntutannya menggesa jawatankuasa itu menyatakan pandangan Islam dengan jelas terhadap budaya politik seperti itu yang kini ternyata semakin mencelarukan lagi suasana politik dalam negara.

Presiden Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM), Muhammad Safwan Anang Talib menegaskan, PMIUM amat kesal apabila kesemua pemimpin yang terlibat dalam permainan politik aib itu adalah mereka yang beragama Islam.

Menurut beliau, hal itu secara tidak langsung boleh mendatangkan persepsi negatif masyarakat khususnya yang bukan Islam terhadap ajaran Islam.

Katanya, oleh itu, pendirian rasmi Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan itu amat perlu bagi memberikan kefahaman kepada seluruh masyarakat Malaysia bahawa Islam melarang keras budaya itu, di samping menyediakan hukuman tegas bagi sesiapa sahaja yang cuba mengamalkan budaya yang tidak sihat seperti itu.

"Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan juga perlu menyatakan pendirian rasmi berhubung hukuman yang perlu dikenakan kepada pendedah aib berdasarkan hukum Islam," tegasnya ketika menyerahkan memorandum kepada jawatankuasa itu di pejabat Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) di Putrajaya, hari ini.

Memorandum tersebut diserahkan oleh beliau kepada Penolong Pengarah Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan sekitar jam 11 pagi tadi.

Turut bersama beliau dalam majlis penyerahan memorandum itu 14 pemimpin pelajar lain yang mewakili Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM), Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Putra Malaysia (PMIUPM), Majlis Perwakilan Mahasiswa Nasional (MPMN) dan Pro Mahasiswa Nasional (PRO-MN).

Dalam kenyataan bersama PMIUPM dan persatuan-persatuan terbabit, Muhammad Safwan menegaskan, banyak daripada kalangan NGO Islam sudah memberi pandangan masing-masing berhubung si pelaku yang mendedahkan video perlu diheret di bawah undang-undang syariah di bawah peruntukan Qazaf.

"Namun sehingga ke hari ini, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan selaku institusi yang berautoriti belum mengeluarkan sebarang kenyataan.

"Semoga memorandum yang diusulkan ini dapat diberi perhatian yang sewajarnya oleh pihak Prof Emeritus Tan Sri Datuk Dr Abdul Shukor Husin Razak, bagi membolehkan semua pihak khususnya rakyat Malaysia dapat kembali merasai suasana demokrasi yang aman, bersih dan adil," katanya.

PMIUM, tegasnya, menolak sebarang budaya politik sama ada yang berlaku di peringkat nasional mahupun dalam universiti yang memaparkan budaya bercanggah dengan ajaran Islam dan boleh menyebabkan salah faham masyarakat terhadap ajaran Islam.

Selain itu, PMIUM juga menyokong penuh pelancaran Gerakan Mahasiswa Selamatkan Rakyat yang diumumkan oleh Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) baru-baru ini.

"Malah, penghantaran memorandum itu juga adalah salah satu daripada agenda Gerakan Mahasiswa Selamatkan rakyat yang akan diteruskan lagi dengan beberapa agenda yang telah disusun," tegasnya.

Sementara dalam memorandum tersebut, mereka amat kesal dengan pihak terbabit yang sanggup bertindak sedemikian hina demi mengejar kuasa, biarpun cara tersebut amat bercanggah dengan nilai yang digariskan oleh Islam.

Mengenai isu video seks, mereka tidak melihat isu tersebut sebagai isu tunggal yang perlu diberikan perhatian, tetapi menilai isu yang berlaku adalah hasil daripada pemainan politik yang kotor lantas menghasilkan budaya pemerintahan yang bobrok.

Mereka tidak meragui betapa rosaknya integriti seorang pemimpin yang sanggup mendendangkan politik murah demi menjatuhkan pesaing politik. Sudah pasti sistem pemerintahan negara akan semakin tempang jika pemimpin yang tidak berintegriti seperti itu terus dibenarkan menduduki kerusi pentadbiran.


Kg Berembang: Laporan kemajuan perumahan setiap minggu
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 8 April: Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor telah mengarahkan agar laporan kemajuan projek rumah kos rendah bagi bekas penduduk Kampung Berembang dilaporkan setiap minggu pada Mesyuarat Exco.

Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) pula telah diarah oleh Kerajaan Selangor untuk menyemak laporan mingguan yang akan dikemukakan oleh pemaju itu, lantaran projek tersebut telah lewat hampir 2 tahun.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan Selangor, Iskandar Abdul Samad menjelaskan, projek tersebut adalah usaha sama Perbadanan Negeri Selangor Berhad (PNSB) dan pemaju swasta, Perspektif Massa.

Menurut beliau, PNSB telah diarah untuk lebih aktif di dalam menguruskan projek itu dan tidak hanya membiarkan rakan usaha sama mereka mengendalikannya.

Katanya, projek tersebut dijangka akan siap sepenuhnya pada bulan September tahun ini dan beliau sendiri telah pun mengadakan satu lawatan tapak ke projek itu di Ampang 28 Mac lalu.

"Kerajaan Negeri juga telah memberikan amaran akan memberhentikan projek pemaju yang sama di sebelah projek rumah kos rendah itu. Projek tersebut adalah projek kondominium mewah," katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily, hari ini.

Sementara dalam satu perkembangan lain, tindakan pihak polis, khususnya Polis Daerah Ampang, yang mengganggu ceramah di Pusat Khidmat Ahli Parlimen Gombak sehingga berlakunya kejadian tidak diingini 25 Mac lalu, amat dikesali.

Lebih dikesali lagi, Majlis Makan Malam 1 Malaysia bersama Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di Kampung Pandan 29 Mac lalu, tidak pula diganggu dan dibatalkan.

Menurut beliau, sekiranya Ketua Polis Daerah Ampang benar-benar adil, Majlis Makan Malam 1 Malaysia bersama Muhyiddin itu juga mestilah diarah dibatalkan.

Katanya, kedua-dua majlis di Kampung Pandan dan di Pusat Khidmat Ahli Parlimen Ampang itu adalah satu perhimpunan, maka tindakan ke atas kedua-dua majlis itu sepatutnya mestilah serupa.

Beliau yang juga Adun Chempaka menegaskan, Ketua Polis Daerah Ampang sepatutnya mestilah bertindak adil. Kalau satu majlis itu telah dihalang, maka majlis yang satu lagi juga sepatutnya turut dihalang.

"Rakyat sedang menjadi hakim. Sekiranya pihak Polis sendiri mengamalkan sikap 'double-standard' maka agak susah bagi rakyat untuk menghormati mereka," katanya.

Disebabkan tindakan yang tidak adil dari pihak polis, beliau bimbang akhirnya akan menimbulkan huru-hara di dalam masyarakat kerana mereka yang bertanggungjawab untuk menguatkuasakan undang-undang gagal mendapat keyakinan rakyat.


Manifesto Pakatan Rakyat praktikal
Hazayani Zakaria

KUCHING, 8 April: Manifesto Pakatan Rakyat Sarawak yang dilancarkan hari ini sangat praktikal untuk dilaksanakan dan merangkumi keperluan semua kaum di negeri ini, kata AJK PAS Pusat, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin.

Beliau berkata, manifesto yang dirangka oleh Pakatan Rakyat Sarawak dengan persetujuan Pakatan Rakyat Pusat itu dihasilkan setelah mengambil kira semua masalah dan isu-isu rakyat di Sarawak dan negeri-negeri Pakatan yang lain.

"Saya yakin manifesto Pakatan Rakyat untuk rakyat Sarawak merupakan manifesto yang paling praktikal dan boleh dilaksanakan dan menangani isu-isu di negeri Pakatan Rakyat sebelum ini.

"Jadi sudah tentu sepuluh perkara yang dinyatakan dalam manifesto ini amat bertepatan sekali dengan masalah rakyat negeri Sarawak," kata beliau ketika ditemui selepas pelancaran manifesto berkenaan di pusat media PKR, dekat sini hari ini.

Terdahulu, manifesto berkenaan dilancarkan oleh beberapa pimpinan utama Pakatan Rakyat negeri dan pusat antaranya Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail, penasihat DAP, Lim Kit Siang, dan beberapa calon Pakatan Rakyat yang bertanding dalam pilihan raya negeri kali ini.

Sepuluh perkara yang terkandung di dalamnya ialah kebebasan kepercayaan, pentadbiran yang baik, reformasi tanah dan Suruhanjaya Tanah Pusaka Bumiputra, pembasmian kemiskinan, hubungan persekutuan negeri Sarawak yang lebih hijau, layanan adil kepada semua rakyat Sarawak, kebudayaan dan pendidikan, hak wanita dan melabur dalam masa depan.

Bagi reformasi tanah dan Suruhanjaya Tanah Pusaka Bumiputra,Pakatan Rakyat memberi jaminan untuk menubuhkan Suruhanjaya Tanah Pusaka Bumitputra bagi menyiasat semua tuntutan Tanah Hak Adat Bumiputra (NCR),dan selepas itu mengkaji selidik dan mengeluarkan geran atau pajakan bagi tanah yang dipersoal sejajar dengan adat kaum asli Sarawak.

Nizar yang juga Pengerusi Pakatan Rakyat Perak juga berkata, kandungan manifesto berkenaan mampu memberikan satu perubahan kepada Sarawak dan rakyatnya.

"Saya yakin 10 perkara ini akan memberi kejutan dan transformasi yang besar di Sarawak tanpa ada elemen-elemen huru-hara. Ini yang nak kita pamerkan bahawa perubahan ini merupakan perubahan yang licin dan tidak melibatkan apa-apa perkara yang tidak diingini," katanya yang juga ahli parlimen Bukit Gantang.


Penduduk Sebuyau kecewa 2 tahun tiada masjid
Nazri Abdullah

BATANG LUPAR, 8 April: Penduduk Kampung Hulu Sebuyau bagai putus harapan setelah dua tahun menantikan masjid baru menggantikan masjid lama di Pekan Sebuyau yang telah runtuh bulan Ramadhan 2009 lalu.

Seorang penduduk kampung, yang hanya mahu dikenali sebagai Muiz berkata, beliau bersama penduduk kampung telah menghantar surat kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada tahun sama namun sehingga kini tiada sebarang tindakan.

"Kita kumpul lebih 500 tandatangan, kita serah bersama surat kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sewaktu dia datang untuk satu majlis ke Sarawak," katanya.

Surat tersebut, ujarnya dibuat selepas dicadangkan Mufti Sarawak sendiri selepas satu perbincangan diadakan di sini.

Apa yang menyedihkan, masyarakat Islam di sini terpaksa bersesak untuk solat Jumaat yang dipindahkan ke sebuah surau kecil, Surau Darul Kurnia di Jalan Sawmill, di sini.

Surau tersebut yang hanya mampu memuatkan 150 orang itu terpaksa menampung lebih 700 orang jemaah di sini.

Kemudahan di surau ini juga sangat terhad dengan hanya satu pili air sahaja dan dua buah kolah kecil untuk mengambil wuduk.

Malah pili sama terpaksa diguna bergilir dengan penduduk sekitar untuk mendapatkan air bersih bagi keperluan harian mereka.

Muiz yang juga bekerja sebagai pembantu tadbir di sebuah sekolah di sini berkata, Najib dalam jawapan kepada surat mereka itu memaklumkan perkara itu dalam perhatian, namun apa yang dikesalkan sehingga kini belum ada apa-apa tindakan.

"Masjid ini sangat penting buat penduduk di sini, apatah lagi untuk solat Jumaat.

"Setiap kali solat Jumaat, sebahagian penduduk terpaksa pergi ke masjid kampung bersebelahan yang jaraknya lebih 10 kilometer," tambahnya kesal.

Bagaimanapun kata Muiz, harapan mereka kini hampir mustahil, apabila tanah tapak bekas masjid lama kini telah diguna untuk membina laluan ke pekan Sebuyau.

Beliau juga mendapat maklumat, masjid tersebut tidak akan dibina malah beliau kini dituduh agen pembangkang di sini.

Akibat tindakan menghantar surat itu juga, dan ditambah campurtangan wakil rakyat BN di sini, beliau kini mendakwa namanya disenarai hitam oleh pentadbiran sekolah dan kemungkinan ditukar ke sekolah lain.












Tiada ulasan: