Selasa, 1 Januari 2013

KEBENARAN AKAN TERSERLAH....HAQ TETAP MENANG DAN BATIL TETAP KECUNDANG@MUSNAH...ALLAH AKAN MENANGKAN YANG HAQ DAN MEMUSNAHKAN YANG BATIL

Kubur 'menangis': Mantap akan jumpa Mufti

Salman Hussin, 01 Jan 2013


(Peserta sidang meja bulat isu Pengerang bergambar sebelum sidang media)

JOHOR BAHRU : Badan Bertindak Penduduk Pengerang (Mantap) akan menyerahkan memorandum kepada Mufti negeri ini bagi mendesak supaya proses pemindahan perkuburan Islam yang terbabit dengan Projek Rapid Petronas di Pengerang, dihentikan serta merta.

Desakan ini dibuat berikutan dakwaan kegagalan kontraktor yang dilantik menjalankan kerja-kerja pemindahan kubur ini mematuhi syarat ditetapkan pihak berkuasa agama negeri ini sehingga menyedihkan waris terbabit.

Demikian dinyatakan Timbalan Pengerusi Mantap, Mazlan Aliman, pada sidang media selepas mempengerusikan Sidang Meja Bulat berkaitan isu Pengerang yang diadakan di sini, kelmarin.

Hadir sama dalam sidang media itu adalah 41 lagi yang terdiri dari pemimpin Ngo, parti-parti politik, pengamal undang-undang serta orang perseorangan yang mempunyai kepakaran dalam bidang masing-masing.

Menurut beliau, sidang tersebut diadakan bagi mendapat input terkini daripada pihak-pihak berkaitan berhubung perkembangan yang berlaku di Pengerang mutakhir ini.

“Isu yang membabitkan proses pemindahan perkuburan Islam yang dikesan gagal mematuhi prosedur ditetapkan Majlis Fatwa Jabatan Agama Islam Johor sangat menyedihkan kita.

“Kontraktor yang dilantik menjalankan kerja-kerja pemindahan kubur ini telah gagal mematuhi arahan ditetapkan pihak berkenaan sebab itu kita akan meminta Jabatan Mufti supaya mengarahkan kerja-kerja pemindahan kubur ini dihentikan serta merta,” kata Mazlan.

Sebagai contoh dakwa Mazlan, kedalaman kubur baru yang disediakan kontraktor terbabit hanya 15 inci sahaja sedangkan kedalaman yang ditetapkan adalah tiga kaki.

“Selain itu kita juga mendapati kontraktor terbabit tidak mematuhi adab-adab Islam dalam proses pemindahan kubur ini, mereka mencampuradukkan bungkusan dari kubur yang hendak dipindahkan ini dengan peralatan lain seperti cangkul dan lain-lainya di dalam satu kenderaan untuk dbawa ke tapak perkuburan yang baru.

“Perbuatan ini sama sekali telah melanggar adab dan tata susila yang ditetapkan oleh Islam dalam proses pemindahan kubur," katanya.

Seterusnya Mazlan yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS negeri turut mendakwa, kerja-kerja pemindahan kubur ini juga tidak dipantau oleh pihak-pihak berkaitan, ini membolehkan kontraktor terbabit menjalankan kerja mengikut sesuka hati mereka.

“Walau pun kita dimaklumkan kerja-kerja pemindahan kubur ini telah ditangguhkan atas desakan penduduk sejak dua minggu lalu tetapi kita tidak pasti sampai bila tempoh penangguhan ini.

“Sekiranya kerja-kerja ini diteruskan, apakah ianya telah mematuhi peraturan ditetapkan pihak berkuasa agama negeri ini.

“Justeru memorandum yang akan kita serahkan pada 4 Januari 2013 ini akan mendesak JAIJ menghentikan serta merta proses pemindahan kubur ini sehingga satu siasatan secara terperinci dilakukan oleh pihak-pihak berkenaan,” jelas beliau.

2013: Runtuhkan kezaliman gantikan dengan keadilan

Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, 31 Dis 2012
Harapan saya setiap hari hanyalah untuk melihat tertegaknya Islam sebagai agama yang syumul di bumi Malaysia ini. Sudah terlalu lama sekular berakar umbi dalam politik sehingga mengakibatkan kerosakan yang dahsyat. Jika dibiarkan berterusan, Melayu pun tidak terbela, Islam pun entah ke mana.
Sempena kedatangan tahun baru 2013 ini, saya menyeru semua pihak agar memperbaharui tekad untuk meruntuhkan kezaliman dan menggantikannya dengan keadilan. Perlihatkan keindahan Islam di dalam kehidupan di segenap sudut agar ia dipandang tinggi oleh orang lain. Saya optimis masa depan yang cerah untuk Islam di seluruh pelosok dunia. Insya-Allah.

Tahun 2013 ini juga akan menyaksikan berlakunya pilihan raya umum ke-13. Gunakanlah hak untuk memilih ini dengan sebaik-baiknya. Jangan silap membuat pilihan. Jika silap akan menyebabkan kita menyesal di hari Akhirat.

Yakinlah, setiap anggota badan termasuk tangan yang mengundi juga akan menjadi saksi terhadap amalan manusia di padang Mahsyar.

Semoga kita semua terus diberikan hidayah dan taufik oleh Allah SWT dan memasukkan kita di dalam golongan hamba-hamba-Nya yang beriman.

Amin.
Kota Darulnaim,

17 Safar 1434/31 Disember 2012

 

 

 

 


Amanat: Presiden PAS sedia dailog dengan Jakim

Khairul Azlam Mohamad, 31 Dis 2012

KEMAMAN: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang sedia mengadakan dialog dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dengan syarat dirakamkan pertemuan itu.

Katanya, ia sama seperti yang pernah diundang ke Institut Kefahaman Islam Malaysia (Ikim) rakaman perlu dibuat dengan Jakim.

“Saya minta rakaman. Saya berdailog dengan Jakim kena buat rakaman. Macam dengan Ikim, saya pernah pergi. Saya boleh pergi Jakim tetapi dengan buat rakaman, rakaman sepenuhnya. Saya minta orang saya rakam. Saya setuju tapi dengan rakaman,” tegasnya yang juga Ahli Parlimen Marang.

Beliau berkata demikian kepada media sempena lawatan serta menyampaikan sumbangan kepada mangsa-mangsa banjir di Kemaman, di Surau Kampung Jaya Batu 2, Chukai, hari ini. (Gambar atas)

Manakala, katanya, syarat satu jam diberi peluang secara ‘live’ di saluran RTM1 dan TV3 tidak berubah bagi menjelaskan isu ‘amanat’ tersebut.

Menurutnya, rakaman berkait dengan penjelasan isu ‘amanat’ ditolak kerana dibimbangi akan berlaku putar-belit yang mengelirukan rakyat.

Malah, kata Ustaz Abdul Hadi, pihaknya tidak perlu membuat surat permohonan kepada kerajaan kerana telah diumumkan melalui media.

“Saya sudah beritahu saluran RTM iaitu TV1 dan TV3. Rasmilah tu, dan terpulang kepada dia untuk tentu, tapi secara ‘live’ (langsung) bukan rakaman. Sebab rakaman tak boleh, dia mesti jujur, mesti ikhlas untuk cari kebenaran,” jelasnya.

Bahkan, beliau bersetuju jika digandingkan dengan mana-mana pihak dalam majlis tersebut dengan syarat satu jam secara langsung di saluran tv berkenaan.

Sebelum ini, Pengarah Jakim, Datuk Othman Mustapha berkata jabatan itu akan terlebih dahulu memanggil Ustaz Abdul Hadi berhubung amanat terbabit yang didakwa membawa kepada perpecahan umat Islam di negara ini.

 

 Nik Aziz: 'Saya juga layak muncul di TV'
Posted on Tuesday, January 01 @ 16:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh teori

Oleh ROSALWANI CHE SOH

“Saya menyokong penuh kewibawaan Hadi yang bersedia menjelaskan amanatnya di televisyen, namun ia perlu disiarkan secara langsung dan bukannya rakaman seperti kenyataan Rais.
“Susah apa jika disiarkan secara langsung, negeri kita demokrasi, harta benda kerajaan menjadi hak semua jika cukup umur. Dia (Hadi) merupakan lulusan universiti, pernah jadi wakil rakyat dan Menteri Besar Terengganu, jadi beliau mempunyai hak untuk bersuara,” katanya.

Nik Aziz: 'Saya juga layak muncul di TV'
Nik Aziz (dua kiri) meninjau keadaan kawasan hakisan di Pulau Gorek, Badang bersama Ketua jajahan Kota Bharu, Adnan Hussin (kiri).

KOTA BHARU - Di sebalik isu Datuk Seri Abdul Hadi Awang mahu muncul dalam televisyen berhubung isu Amanat Haji Hadi, Mursyidul Am, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pula berkata, beliau juga layak untuk bercakap menerusi media elektronik bagi memberi penjelasan tentang perjuangan Pas.

Bagi tujuan itu, beliau bersedia bila-bila masa bagi menerangkan perjuangan sebenar Pas yang menurut parti itu kini disalahertikan oleh pelbagai pihak.

“Kita sebagai umat Nabi Muhammad SAW wajib menyebarkan kebenaran kepada setiap umat di dunia tidak kira Islam atau sebaliknya, jadi sesungguhnya sebagai negara demokrasi kerajaan perlu memberi peluang kepada Pas untuk memberi penjelasan kepada rakyat,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan lawatan ke kawasan hakisan ombak di Kampung Pulau Gorek, Badang di sini, pagi ini.

Baru-baru ini, Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang, menyatakan kesediaannya muncul dalam televisyen bagi menjawab apa jua soalan yang dikemukakan semasa sesi penjelasan isu Amanat Haji Hadi menerusi siaran langsung televisyen RTM dan TV3 yang dimintanya.

Namun dalam timbal balas yang diterima, Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim dalam kenyataan berkata, pihaknya tiada masalah untuk menyiarkan penjelasan Abdul Hadi namun ia perlu dibuat secara rakaman dan bergantung terhadap pertimbangan RTM sama ada sesuai dijadikan bahan berita atau sebaliknya.

Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, dalam isu penyiaran terbabit, seharusnya sebagai kerajaan yang ditadbir oleh pemimpin beragama Islam, pihak terbabit perlu memberi peluang sama rata dan adil bagi menegakkan kebenaran.

“Saya menyokong penuh kewibawaan Hadi yang bersedia menjelaskan amanatnya di televisyen, namun ia perlu disiarkan secara langsung dan bukannya rakaman seperti kenyataan Rais.

“Susah apa jika disiarkan secara langsung, negeri kita demokrasi, harta benda kerajaan menjadi hak semua jika cukup umur. Dia (Hadi) merupakan lulusan universiti, pernah jadi wakil rakyat dan Menteri Besar Terengganu, jadi beliau mempunyai hak untuk bersuara,” katanya.

Nik Aziz berkata, adalah sesuatu yang  menyedihkan apabila isu demikian gagal diselesaikan oleh bangsa Melayu-Islam sendiri sekali gus membantut usaha untuk berdakwa kepada bangsa lain.

“Perkara ini perlu difikirkan secara rasional dan sebagai negara demokrasi kita juga berhak bersuara, jangan jadi seperti negara diktator,” katanya.

Nik Aziz: 'Saya juga layak muncul di TV'

Tiada ulasan: