Selasa, 1 Januari 2013

JADIKAN TAHUN 2013 TAHUN MENAMBAH AMAL DAN TAKWA...MENCARI RAHMAT ALLAH...MUHASABAH DIRI YANG PENUH MAKSIAT PADA ALLAH...DAN MOHON KEAMPUNAN KEPADANYA

PAS tawar ruang Najib dan Rosmah jawab Deepak

Harakahdaily, 01 Jan 2013
KUALA LUMPUR: Memandangkan tiada media perdana yang berani menjawab apa-apa mengenai dakwaan ahli perniagaan Deepak Jaikishan, hari ini PAS menawarkan ruang di Harakahdaily dan TVPAS untuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isterinya Rosmah Mansor untuk menjawab segala dakwaan yang dibangkitkan.

“Oleh kerana Deepak melakukan dakwaan di media alternatif, termasuk Harakahdaily dan TVPAS, maka kita kini menawar ruang yang sama untuk Perdana Menteri dan isterinya untuk menjawab segala yang dibangkitkan oleh Deepak,” kata Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man hari ini.

Tuan Ibrahim berkata keadilan harus diberi kepada Najib dan Rosmah untuk membalas dakwaan yang dibuat Deepak dalam ruang yang sama, supaya pembaca yang sama mendapat penjelasan yang sewajarnya.

Isu yang dibangkitkan Deepak, katanya, mempunyai impak besar terhadap imej negara di kaca mata dunia.

(Deepak membuat pelbagai dakwaan terhadap Najib dan Rosmah melalui TVPAS)

“Bahkan, dalam Umno sendiri, isu ini sebenarnya menyengat. Takkan Umno rela Presiden mereka dituduh macam-macam tanpa sebarang jawapan.

"Harakahdaily dan TVPAS sedia menawarkan ruang untuk Najib dan isterinya menjawab – interview boleh dilakukan secara live dan rakaman tersebut akan diuploadkan ke pawagam awam YouTube supaya penjelasan mereka boleh sampai ke seluruh pelusuk dunia,” kata Tuan Ibrahim lagi.

Pesuruhjaya PAS Pahang itu turut berkata berdiam diri dalam dakwaan berat yang dilemparkan oleh Deepak adalah sangat merugikan bagi Najib kerana PRU13 sedang menjelang tiba.

“Sekarang buku Deepak mula diedarkan… jangan ingat disebabkan media perdana tidak lapor, rakyat tidak mengambil tahu dakwaan Deepak.

"Diharap Najib dan isterinya mengambil peluang ini untuk membuat penjelasan kepada seluruh rakyat Malaysia mengenai penglibatannya dalam dakwaan Deepak,” tambah beliau lagi.

Kata Tuan Ibrahim, Harakahdaily dan TVPAS akan mengikut masa yang ditetapkan Najib dan Rosmah dalam menentukan waktu mereka sedia ditemuramah, malah kedua-dua organ parti sudi menjadi orang tengah untuk Najib dan Rosmah bersemuka dengan Deepak secara live untuk menamatkan isu-isu pertelingkahan antara mereka demi kebaikan negara.

Personaliti Tahun 2012 Ustaz Azhar Idrus

http://www.utusankini.com/, 01 Jan 2013
PENCERAMAH BEBAS

Ustaz Azhar Idrus adalah personaliti paling menyerlah pada tahun 2012. Beliau merupakan seorang penceramah bebas yang paling mendapat sambutan dalam tahun 2012. Cara ceramahnya yang bersahaja dan mudah difahami serta di selang seli dengan jenaka telah dapat menarik ribuan golongan muda hadir dalam setiap cermahnya.

Bukan mudah untuk mengumpulkan orang menghadiri ceramah agama pada masa ini. Tetapi nama Ustaz Azhar Idrus telah berjaya menarik kehadiran ramai orang dalam mana-mana program yang dianjurkan. Walaupun ada yang mempersenda dan meremehkan kehebatanya. Ini adalah lumrah biasa selagi namanya manusia. Lebih-lebih lagi kepada mereka yang namanya sahaja Melayu yang berketurunan Islam.
Tahniah buat Ustaz Azhar Idrus kerana berjaya mengubah dirinya dari seorang penyanyi kepada seorang pendakwah yang berjaya. Semoga tahun 2013 akan lebih berjaya lagi.

Panas! Pendedahan menyedihkan di Johor, BN perlu tumbang

http://www.pencacai-semalaysia.com, 01 Jan 2013




Untuk pengetahuan, pendedahan yang saya buat mengenai kerja2 mengorek kubur dan memindah mayat berlaku di Tanah Perkuburan Islam Kg Jawa Laut, Kg Jawa Darat dan Kg Sebong yang terletak di Parlimen Pengerang.

Ahli Parlimennya ialah Dato' Seri Azalina Othman Said, juga Ketua Umno Bahagian Pengerang.

Sambutan Ambang 2013 P Pinang penuh makna

Mohd Sabri Said, 01 Jan 2013

(Skestsa yang dipertontonkan pada semua hadirin.)

BUTTERWORTH: Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP) menerusi Jawatankuasa Pembangunan Generasi Pewaris berjaya menyantuni anak muda sempena Sambutan  Ambang Tahun Baru 2013 bertempat di Rehat dan Rawat (R&R) Bagan Ajam, Butterworth malam tadi.

Program yang berlangsung secara santai itu juga merupakan program menutup tirai tahun 2012.

Menurut Pengerusi Generasi Pewaris MAIPP, Ustaz Afnan Hamimi Taib Azamuden (gambar bawah kanan), Generasi Pewaris sengaja memilih R&R Bagan Ajam kerana ia bersesuaian dan strateji berikutan ianya terletak bersebelahan dengan Lingkaran Luar Butterworth (BORR) memudahkan para pengunjung berhenti rehat serta datang bersama keluarga tersayang.

Ramai pengunjung rata-rata terpukau dengan persembahan qasidah, boria, sketsa dan konvoi bermotor dari Alternatif Riding Club (ARC) dan Pilot One Biker Club yang datang seramai 130 orang temasuk kapchai sekitar jam 10.00 malam.

Apa tidaknya, antara pengisian utama yang dilaksanakan menjurus kepada konsep santai iaitu lebih kepada mendidik bukanya menambah kelalaian rakyat terutamanya pengunjung beragama islam.

"Ianya satu kejayaan yang tidak disangka-sangka untuk  menutup tirai 2012. Kedatangan tahun 2013 pastinya menambahkan lagi kesungguhan kami untuk terus mendekati para remaja," ujarnya.

Ketidak hadiran Yang Dipertua Majlis Agama Islam, Datuk Saleh Man yang dijangkakan pada jam 11.00 malam ekoran tersekat dalam kesesakan jalanraya berdekatan Tol Bukit Tambun tidak mematahkan semangat bahkan diatasi dengan kehadiran ramai sukarelawan dari 11 Badan Bukan Kerajaan (NGO) Islam Pulau Pinang.

Selain persembahan antara yang berucap ialah Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri, Ustaz Yusni Mat Piah, celoteh pengerusi majlis, Ustaz Taufik Husin dan paling menyengat perasaan ialah tazkirah dua orang ustaz muda iaitu Ustaz Fawas Mohd Jan dan Ustaz Hanif Harun.

Selepas jam 12.00 malam barulah risalah dakwah disebarkan kepada pasangan yang menjadikan malam di R&R rumah kedua bersama pasangan masing-masing.

"Itulah tujuan kami sebenarnya. Kita bukan mengherdik atau memarahi mereka sebaliknya sekadar menegur sambil mengajak dengan hikmah.  Mudah-mudahan hati mereka boleh dicairkan hasil tindakan yang tidak menyakitkan, " terangnya.

Program bersambung lagi hingga ke pagi jelas Afnan, untuk memastikan tiadanya gejala yang kurang sopan.


BERTAMBAH TAHUN...MAKA BERTAMBAH DEKAT TARIKH MATI KITA...SAMBUT DENGAN MENGINGATI ALLAH BUKAN BUAT MAKSIAT DAN MUNGKAR PADA ALLAH

 

Buka Matamu..Guna Akal Fikiranmu.... Nilai La Sendiri.....

 

 

 

2013: Fajar untuk Negara Berkebajikan

Syahir Sulaiman, 01 Jan 2013



Yang benar tidak terikat dengan waktu – Pak Hamka


Tanpa sedar, masa begitu pantas berlalu. Segala hiruk-pikuk 2012 yang ditinggalkan kekal menjadi batas tauladan baik dan buruk dalam kelangsungan rentak hidup yang kian pantas.

Pengundi muda pemangkin kebangkitan

Tahun 2013 bakal menjadi medan penentu kepada golongan muda untuk mencorak peta masa hadapan Malaysia.

Melihat kepada peningkatan pengundi baru dan pengundi muda yang dianggarkan sekitar 50% daripada jumlah pengundi berdaftar kali ini, keputusan penentu PRU13 jelas terletak di tangan pengundi muda di saluran tiga dan saluran empat peti undi yang pastinya teruja untuk memilih pemimpin yang mampu membawa sinar baru di Malaysia.

Cadangan daripada Ketua Penerangan PAS, Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man, agar SPR mempamerkan pecahan pengundi mengikut usia mahupun jantina sebagai data rasmi yang disalurkan kepada media dan rakyat, amat bertepatan dengan demografi pengundi dan kematangan politik generasi muda yang tidak lagi termakan dengan agenda dan dakyah berbau perkauman.

“Berdasarkan data-data sedemikian, parti parti dan ahli-ahli politik akan berbicara mengenai keperluan masyarakat mengikut usia, dan secara automatik isu-isu yang dibangkitkan akan meliputi semua kaum”, ujar beliau.

Robert Frost (1874-1963) ada mengungkapkan saranan untuk menempa perubahan di dalam syairnya yang popular, The Road Not Taken, “Dua denai yang tersimpang, dan aku.. aku memilih denai yang jarang ditempuhi, dan ia telah mengubah segalanya”.

Agenda mencorak masa depan

Dalam tempoh kritikal ini, kepimpinan pemuda di semua peringkat perlu melaksanakan apa yang disarankan oleh Ketua Pemuda PAS, Ustaz Nasrudin Hassan, “Kita menyertai PRU-13 dengan tujuan untuk mencapai kemenangan, insyaAllah.

Seluruh Pemuda PAS khususnya yang terlibat di Unit Pengundi Muda di peringkat JPRN, JPRK, JPRD, dan JPRU perlu tangkas bergerak mengikut perancangan dan strategi yang telah disusun.

Medan kita kini adalah untuk menyantuni generasi muda di padang dan gelanggang sukan, pasar malam mahupun uptown, dengan menyusun aktiviti anak muda secara berkala seperti aktiviti futsal, wayang pacak di pasar malam dan kaunter-kaunter semakan daftar pemilih.

Aktiviti kebajikan di semua peringkat perlu dipertingkatkan dengan gerakkerja ziarah dan bantuan kebajikan rakyat secara berterusan sebagai ‘Duta Penyelamat dan Kasih Sayang’ bersama dengan gerakkerja pilihanraya yang dikemudi Jabatan Pilihanraya di semua peringkat.”

Ini adalah selaras dengan ketetapan Halatuju Pemuda PAS untuk sesi 2011/2013 bahawa Pemuda PAS di seluruh peringkat perlu menggerakkan segala sumber yang ada ke arah mencapai 5 halatuju secara kolektif iaitu:

1) Menggerakkan pendaftaran dan menguasai sokongan pengundi muda

2) Mengoptimum penggunaan media baru bagi mendominasi pemikiran rakyat

3) Menampilkan PAS sebagai parti yang
prihatin dan pembela nasib rakyat

4) Membina dan menampilkan tokoh pemimpin muda negara

5) Memperkukuhkan Pakatan Rakyat dan memposisikan PAS sebagai parti teras dalam Pakatan Rakyat.

Pemuda PAS harus sedar bahawa amanah yang terpikul di bahu adalah besar, bukan sekadar untuk memenangi pilihanraya, tetapi turut memikul amanah untuk mencorak kemenangan. Cabaran besar terhadap dayasaing kita pada hari ini bukan lagi bersifat ‘antara-pakatan’ (inter-coalition) tetapi turut bersifat ‘sesama-pakatan’ (intra-coalition).

Cabaran pasca UMNO/BN kelak lebih mencabar sifatnya kerana kita bukan lagi bersaing dengan penguasa diktator yang zalim lagi jelas kemungkarannya, tetapi kita berdepan dengan sahabat politik dan rakan NGO yang sama-sama bersaing dengan dasar yang berbeza bagi mengisi vakum yang bakal ditinggalkan oleh regim UMNO/BN.

Ketika itu, apa yang menjadi faktor penentu terhadap jatuh-bangun PAS dalam memposisi perjuangannya sebagai gerakan tarbiyah, dakwah dan siasah, bergantung kepada kompetensi dan integriti yang dipamerkan oleh kaderkader jamaah dalam mengemukakan corak dan bentuk bernegara yang lebih baik.


Justeru, ia bukan lagi suatu pilihan tetapi merupakan satu kewajipan yang sangat mendesak bagi setiap individu pemuda untuk menyerlahkan kekuatan dan kepakaran masing-masing, sehingga mampu membuktikan kepada rakyat betapa ‘malaikat tidak dikenali’ (the unknown angel) ini benar-benar mampu untuk diberikan amanah mencorak masa depan negara.

Ini adalah suatu kewajipan kolektif dalam merealisasikan secara praktikal agenda ‘Islam sebagai ad-Din’ dalam ruang dan peluang demokrasi di Malaysia.

“Dan (ada lagi) kurnia yang kamu sukai (iaitu) pertolongan dari Allah dan kemenangan yang hampir waktunya. Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang yang beriman.” (As-Saff: 13)


2013, fajar untuk negara berkebajikan, insyaAllah.



*Syahir Sulaiman adalah Pengarah Kajian Polisi DPPM. Beliau mendokong agenda Mencorak Masa Depan berdasarkan gagasan Membangun Negara Berkebajikan.
1 Januari 2013

Amanat antara PAS dan Umno, jangan guna pihak lain

Abdul Aziz Mustapha, 01 Jan 2013
KUALA LUMPUR: Tindakan Umno menggunakan kuasa dan melibatkan pihak lain membuktikan parti itu takut mempertahankan diri berhubung isu Islam, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar (gambar).

"Amanat (Presiden PAS, Datuk Seri) Tuan Guru Abdul Hadi (Awang) pada tahun 1981 yang menjadi mimpi ngeri kepada Umno itu ialah antara PAS dan Umno, tidak perlu libatkan pihak lain.

"Bila Umno cuba menggunakan kuasa melalui Jakim (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia) dan mahu melibatkan para mufti pula, semua itu membuktikan Umno terlalu takut hendak mempertahankan diri bila isu berkaitan pegangan Islam di dalam amanat itu hendak diperjelas dan dibincangkan," katanya.

Walaupun tidak menolak kehadiran para mufti ketika Presiden PAS sendiri memberikan pencerahan mengenai amanat itu, tetapi Mahfuz melihat tindakan mengheret para mufti itu sebagai percubaan Umno untuk memperalatkan institusi mufti bagi mempertahankan dirinya.

"Apa yang berlaku itu sekali lagi membuktikan bahawa kekuatan Umno hanyalah dengan memperalatkan pihak lain bagi kepentingan dirinya.

"Kalau Umno sudah tidak boleh lagi manyalahgunakan kuasa dengan menggunakan harta dan jentera kerajaan termasuk para mufti dan tidak ada kuasa lagi untuk memeras dana politik seperti dana RM40 juta Michael Chia kepada Umno Sabah, parti itu akan hancur dan terkubur," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Mahfuz juga menyifatkan Umno langsung tidak ada keyakinan diri hendak membincangkan persoalan agama apabila cuba mengheret mufti dan memperalatkan Jakim untuk bertindak.

Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, Datuk Othman Mustapha berkata, tindakan boleh diambil ke atas Presiden PAS sekiranya beliau tetap mahu mempertahankan amanat tersebut.

"Mengapa tidak ada keyakinan diri dan mahu menyalahgunakan kuasa sedangkan Umno ada tokoh seperti Datuk Jamil Khir Baharom dan Datuk Dr Mashitah Ibrahim malah Umno juga ada Datuk Nakhaie Ahmad yang merupakan salah seorang wakil PAS dalam debat tak jadi antara PAS dan Umno dalam tahun lapan puluhan dahulu.

"Tidak perlulah peralatkan Jakim dan tak perlu heret mufti-mufti kalau Umno di pihak yang benar," kata Mahfuz merujuk kepada kenyataan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim bahawa pihaknya akan menjemput tokoh agama dan mufti negeri-negeri ketika Presiden PAS memperjelas amanatnya melalui RTM.

Dengan tokoh-tokoh pengajian agama yang ada pada Umno sendiri, katanya lagi, bukan sahaja penjelasan mengenai amanat itu dapat diberikan oleh Presiden PAS malah debat atau muzakarah atau apa sahaja yang dinamakan oleh Umno dapat diadakan.

"Dengan debat atau muzakarah tersebut, dapatlah dibincangkan tajuk 'Umno tuduh PAS tuduh Umno kafir' yang selama ini tidak dapat dibincangkan," kata Mahfuz yang menyifatkan Umno langsung tidak ada sifat berani kerana benar

Deklarasi R: 2013 Tahun Tuntut Royalti

Aslani M & Yusri Amin, 01 Jan 2013
KOTA BHARU: “2013 Tahun Tuntut Royalti" terkandung dalam Deklarasi Rakyat 2013 yang diserah Gabungan Professional Menuntut Royalti, Pendaratan Minyak dan Gas Ke Kelantan (R) kepada Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat semalam.

(Sultan Kelantan menandatangani plak tuntutan Royalti)

R juga menuntut setiap Rabu diisytiharkan sebagai hari memperingati perjuangan menuntut royalti.

Manakala kakitangan kerajaan negeri, agensi-agensi dan syarikat milik kerajaan hendaklah memakai baju korporat kempen "2013 Tahun Tuntut Royalti" atau baju batik berwarna merah.

R juga menuntut slogan "2013 Tahun Tuntut Royalti" dijadikan moto rasmi kerajaan negeri dengan menjadikan simbol "R" sebagai logo rasmi kerajaan negeri.

R turut menyarankan plak titah Sultan Muhammad V  mengenai pendaratan gas ke Kelantan ditampalkan di pejabat dan premis kerajaan negeri.



Deklarasi itu juga menyarankan kerajaan negeri hendaklah mewujudkan Urusetia Tuntut Royalti bagi mempastikan perjuangan menuntut royalti menjadi kenyataan.

Presiden R, Nazri Deraman berkata, kajian mengenai kesedaran tentang isu royalti dan perbelanjaan atau penggunaan wang hasil royalti wajar dilakukan.

“Kerajaan negeri wajar menubuhkan syarikat khusus bagi menguruskan perniagaan dalam bidang petro kimia dan perniagaan hiliran.

“Langkah-langkah drastik dari sudut perundangan hendaklah diambil bagi mendapatkan hak bayaran royalti, hak pendaratan minyak dan gas serta hak pembangunan industri petro kimia,” katanya di sini.

Turut dituntut kerajaan negeri membawa tuntutan royalti ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa.

R turut menyarankan setiap kenderaan kerajaan negeri, agensi dan syarikat milik kerajaan negeri hendaklah ditampal sticker "R" atau "2013 Tahun Tuntut Royalti".

Kerajaan Negeri juga perlu menandakan sempadan laut Kelantan bagi mengelakkan sebarang pertikaian mengenai hak ke atas telaga minyak dan gas di antara pihak-pihak yang berkepentingan.

“Kerajaan negeri juga hendaklah mengambil kira beberapa undang-undang berkaitan dan sempadan Kelantan sebelum menyertai Persekutuan Tanah Melayu,” ujarnya.

Sementara itu hari ini R melancarkan Misi Cycling For Royalty (C4-R) Kota Bharu-Kuala Lumpur City Centre (KLCC) di hadapan Kompleks Kota Darulnaim.

Pelancaran itu disempurnakan anggota Exco, Datuk Abdul Fattah Mahmood. Hadir sama Timbalan Exco Belia, Sukan dan NGO, Abdul Latif Abdul Rahman dan Presiden R, Nazri Deraman.

Pengarah program, Jeming Hassan berkata, program berkenaan bertujuan menyemarakan semangat kebangkitan rakyat dalam isu tuntutan royati yang kini berjumlah RM10.8 bilion.

Selain itu bagi menyebarkan maklumat royalti kepada rakyat di negeri-negeri yang dilalui iaitu Terengganu, Pahang, Selangor dan Kuala Lumpur.

“Ini merupakan satu mekanisme bagi mengalakkan penyertaan lebih ramai rakyat ke Himpunan Kebangkitan Rakyat pada 12 Januari 2013 nanti di Stadium Merdeka,” katanya.

Sebanyak sembilan penunggang basikal menyertai jelajah itu hari ini ke Kok Lanas sejauh 23 km. Siri jelajah R itu meliputi jarak lebih 700 km.

Akta GSA tidak halang sesiapa masuk Felda

Analisa Khairil Abdul Rahim, 01 Jan 2013
Cerita konvoi Kembara Oren Selamatkan Felda yang disekat oleh kumpulan proUmno di pintu masuk di Jengka 23 dan Jengka 11, masih lagi menjadi bualan hangat di Pahang.

Kes ini tidak dapat dielakkan daripada menjadi perhatian umum, kerana ia merupakan fenomena dan perkembangan baru dalam negara ini. Tragedi ini belum pernah terjadi si sini. Kepada mereka, apakah Felda sudah menganggap ia sebagai ‘wilayah baru’ sehingga tidak boleh lagi sewenang-wenangnya dimasuki?

Sebenarnya tidak ada sebarang hujah konkrit kenapa mereka tergamak menghalang Kembara Oren yang berhasrat menjelaskan isu-isu mutakhir Felda. Sehinggalah baru-baru ini tersiar di sebuah akhbar, Pengerusi JKKR Jengka 23, Sulaiman Bakar mendakwa sebagai tuan rumah mereka berhak menghalang Kembara Oren dari memasuki penempatan Felda mereka.

Sulaiman yang juga Pengerusi Gabungan JKKR Felda Wilayah Jengka mendakwa, pengurus Felda berkuasa penuh ke atas sesebuah tanah rancangan termasuk menyekat apa yang mereka mahu berdasarkan Seksyen 34, Akta Penempatan Berkelompok (GSA) 1960.

Apabila diajukan persoalan itu kepada peguam Ahmad Nizam Hamid dari Tetuan Sazali & Lim, beliau menafikan sama sekali seksyen dan akta tersebut berhak melarang seseorang memasuki kawasan Felda.

Habis, siapa yang mengajar ‘orang tua’ itu berhujah menghalalkan tindakan menyekat Kembara Oren dengan Seksyen 34 itu?

“Kita simpati kepada kepada Osman Bakar, mana dia tahu tentang Seksyen 34 akta tersebut. Saya percaya dia sendiri tak faham, akta tersebut dalam bahasa Inggeris. Jadi sudah tentulah ada orang memberitahu dia tentang perkara yang tidak wujud itu,” kata Nizam.

Kata Nizam seksyen tersebut berbunyi “The State Authority may permit the Development Authority to develop any State land as a group settlement area; and for that purpose the State Authority may make an agreement with the Development Authority relating to the following matters”.

Maksudnya, Seksyen 34 ini memberi kuasa kepada pihak berkuasa negeri untuk membenarkan mana-mana agensi bagi memajukan tanah untuk bagi dimasukkan ke dalam penempatan berkelompok.

“Jadi tidak ada langsung disebutkan tentang kuasa pengurus berhak menghalang mana-mana kumpulan daripada memasuki tanah rancangan itu. Malah saya sudah semak, keseluruhan Seksyen 34 yang mengandungi empat fasa itu tidak langsung menyebutkan hal berkenaan.

“Malah, tindakan tersebut bercanggah sama sekali dengan peruntukan Perlembagaan Persekutuan yang memberikan hak kepada warganegara ini bebas ke mana-mana tanpa sekatan,” ujarnya.

Perlembagaan Persekutuan ialah undang-undang tertinggi yang dipakai di negara ini. Dalam Artikel 9 disebutkan setiap rakyat diberi hak dan kebebasan bergerak dalam Persekutuan dan dilindungi perlembagaan.

“Setiap rakyat diberi hak bergerak ke mana sahaja termasuk Oren. Artikel ini membolehkan warganegara pergi ke mana saja kecuali tempat larangan atau ketika berlaku darurat atau perintah berkurung, buang daerah atau kawasan larangan contohnya kem tentera,” kata Nizam (gambar).

Tambahnya, penempatan Felda tidak pernah diwartakan sebagai kawasan larangan. Justeru tindakan menyekat amat bercanggah sama sekali.

Terdapat juga desas desus mengatakan bahawa pihak tertentu dalam Felda telah mengeluarkan arahan khas supaya individu atau kelompok tertentu hendaklah dihalang daripada memasuki kawasan Felda.

Sebelum ini ramai peneroka yang mengadu apabila pihak pengurusan Felda setempat mahu membatalkan ceramah atau program Pakatan Rakyat, lazimnya mereka akan berselindung di sebalik Akta GSA Seksyen 34.

Mengenai laporan polis yang dibuat oleh pihak proUmno dan Felda bagi menghalang Kembara Oren, Nizam berkata ia juga tidak terpakai.
(Tragedi Felda Bukit Rokan apabila peserta kembara di pukul)


Katanya, yang boleh menyekat ialah jika terdapat arahan mahkamah. Itupun jika terdapat bukti-bukti bahawa kemasukan Kembara Oren mahu melakukan jenayah.

Beliau memberi contoh, Datuk Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayub pernah mendapat waran mahkamah supaya tidak dibenarkan menjejakan kaki ke Kuala Lumpur semasa Bersih 2.0 tetapi akhirnya kedua-duanya memenangi kes berkenaan baru-baru ini.

Manakala tindakan pasukan Rela sendiri yang bersekongkol dengan kumpulan yang menyekat dan bertindak melakukan provokasi di Felda Jnegka 23 dan Jengka 11, Nizam menganggap ia melanggar undang-undang.

“Rela sebagai pihak penguatkuasa yang memelihara ketenteraman tidak sepatutnya melakukan tindakan menyokong sesebuah parti politik begitu. Sepatutnya berkecuali dan tidak boleh melepasi undang-undang negara,” tegasnya.

Nizam berkata, tragedi yang berlaku di Felda Felda Bukit Rokan Utara lebih malang lagi kerana peristiwa berdarah itu sepatutnya tidak terjadi.

“Saya difahamkan pihak polis ada tetapi tidak menghalang perbuatan kumpulan proUmno yang membuat sekatan di jalan besar (federal road). Itu bukan langsung hak mereka untuk menghalang mana-mana warganegara memasuki mana-mana kawasan.

“Polis tak ambil tindakan itu salah sebenarnya. Jika polis gagal menghalang seperti ini ia memberi isyarat yang silap kepada rakyat. Kesan dan akibat buruk selepas ini ialah sesiapa yang tidak suka kepada seseorang atau sesuatu kumpulan, mereka boleh sekat sesorang di tengah jalan,” tegasnya.

Nizam berkata, sekatan terhadap Kembara Oren baginya tindakan yang sangat bertamadun dan satu lagi episod malang kepada demokrasi Malaysia kerana merampak hak rakyat yang fundemental.

“Seruan saya kepada mana saja kelompok terutamanya Oren Selamatkan Felda, teruskanlah perjuangan merebut kembali hak asasi kita. Kami barisan peguam bersedia turun mempertahankan hak kita bersama yang dibenarkan di sisi undang-undang,” katanya.

Tiada ulasan: