Sabtu, 2 Oktober 2010

PANDANGAN SERTA TANGGAPAN SESEORANG...CUBA FIKIR DAN NILAI KEBENARANNYA

Dr M ulangi apa yang Tunku buat
Subky Latif


SELEPAS Tun Dr. Mahathir mengkritik politik dan pentadbiran Tun Abdullah Badawi hingga menyebabkan penggantinya itu terlucut dari kerusi Perdana Menteri dan Presiden Umno, kini Dr. Mahathir mula melepaskan sasarannya terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pula.

Terakhir dari beberapa tegurannya terhadap pentadbiran dan pimpinan Najib ialah kekaburan yang dirasanya tentang slogan 1Malaysia. Dia tidak jelas dengan konsepnya dan mulai melihatnya sebagai suatu yang lemah dan keliru.

Lalu dia minta Najib memberi penjelasan.

Orang mula merasakan Dr. Mahathir mulai hilang keyakinan terhadap orang yang diharapkannya untuk menjadi pemimpin yang baik bagi negara ini sama seperti yang diharapkannya kepada penggantinya Tun Abdullah Badawi.

Kedua-dua Abdullah dan Najib adalah orang harapannya dan pilihannya. Dia mendahulukan Abdullah kerana usianya lebih tua dari Najib. Ada tanda-tanda Najib bukanlah pilihan pertama Abdullah bagi menjadi timbalannya, tetapi tekanan Dr. Mahathir dipercayai mendorong dia memilih Najib.

Ertinya Dr. Mahatahir ada peranan dan pengaruh bagi menjadikan keduanya sebagai penggantinya secara berturut-turut. Atas kekecewaannya kepada Abdullah, dia dikira sebagai orang penting menjatuhkan Abdullah. Dan sekarang dia seolah-olah kecewa pula kepada Najib.

Siapa yang betul padanya dan apa masalahnya orang tua ini? Itu yang orang cuba persoalkan perangai tua Dr. Mahathir. Saya tidak terkejut dengan tindakan Dr. Mahathir itu malah ia telah saya ramalkan dalam buku saya Dokumen Putrajaya terbit kurang setahun menjelang persaraannya.

Dr. Mahathir adalah orang politik dan pemikir. Orang sepertinya tidak teragak-agak untuk menyatakan fikirannya terhadap apa dia rasa perlu zahirkan, baik dia suka atau tidak suka. Dia akan beri fikiran atas apa jua perkara dan isu.

Jika Tunku Abdul Rahman Putra yang menjadi pemimpinnya dia boleh tegur dan kritik, maka dia boleh tegur dan kritik siapa saja.

Kalau Tunku sendiri yang tidak bermulut luas sepertinya tidak teragak-agak untuk komen terhadap pentadbiran dan kepimpinan Tun Razak yang menjadi penggantinya, dan tidak segan silu menegur pentadbiran Tun Hussein Onn dan pentadbiran Dr. Mahathir, maka Dr. Mahathir yang lantang dari Tunku sudah tentu tidak teragak untuk memberi komen atas apa jua yang tidak disetujuinya.

Andaian itu telah saya sebutkan dalam buku itu. Dr. Mahaathir bukan seorang yang boleh duduk diam saja terhadap apa jua perkembangan. Jika Tunku tidak segan menegur pentadbiran Tun Razak, Tun Hussein dan Dr. Mahathir sendiri, hingga orang terasa tiada orang yang betul bagi Tunku melainkan dirinya saja.

Tidak terfikir orang bahawa Tunku yang pernah menjadi pemimpin boleh menegur secara terbuka dan berterus terang terhadap pemimpin-pemimpin Umno selepasnya.

Akhbar The Star memberi ruang setiap minggu kepada Tunku untuk menulis apa saja yang dia rasa perlu tulis dan Tunku telah menjadikan ruang akhbar itu untuk menyatakan segala pandangannya. Hingga akhirnya pentadbiran Dr. Maahathir menggantung akhbar MCA itu dan billa ia dibenarkan terbit semula
ruang Tunku telah ditiadakan.

Kritik Tunku terhadap Tun Razak menyebabkan penggantinya itu hilang populariti. Pengaruh dan kemasyuran Tun Razak sebenarnya dilihat lebih hebat di masa menjadi timbalan Tunku dari zaman menjadi pengganti Tunku. Hingga ada anggapan Tunku melalui tulisannya itu seperti mahu kembali berpolitik dan mengambil alih kuasa semula dari Tun Razak.

Orang yang mahu Tunku berbuat demikian pun ramai. Apa yang dibuat Tunku itu dirasa orang sama seperti yang Dr. Mahathir telah buat terhadap Tun Abdullah dan yang mula disasarkan terhadap Najib. Hatta Tunku pernah bertekad untuk membentuk parti baru bagi menyaingi Umno dan bagi melucutkan kedudukan Tun Razak.

Tun Razak telah diselamatkan oleh kematiannya dalam perkhidmatan. Usaha mengkritik Tun Razak dihentikan. Tetapi Tunku tidak menghentikan kritiknya kepada pengganti Tun Razak.

Pada saya Tunku berbuat demikian ialah disebabkan dia seorang negawaran yang sebenar-benarnya berpolitik dan ada fikiran serta pendirian. Dia tidak dapat diamkan apa yang dirasanya perlu dinyatakan.

Maka tidak pelik bagi Dr. Mahathir melakukan yang sama terhadap Perdana Menteri dan pemimpin Umno yang menggantinya. Jika Tunku bertindak begitu, maka suatu yang normal pula bagi Dr. Mahathir bersikap seperti yang tunjukkan Tunku.

Kita tidak tahu apakah Tun Razak juga begitu kiranya usianya panjang. Ada pun Tun Hussein Onn dan Tun Abdullah Badawi dirasakan tidak mengikut jalan Tunku dan Dr. Mahathir. Kelas politik Tun Hussein dan Tun Abdullah dirasakan tidak sampai pada kelas Tunku dan Dr. Mahathir.

Dalam alam politik berdiam itu dikira politik bisu. Tunku dan Dr. Mahathir bukan dari jenis yang bisu.



Laksanakan NKPA serentak dengan NKEA
KPRU

Kerajaan telah menggariskan 12 Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) bersama-sama dengan 131 Projek Permulaan (EPP) serta 60 peluang perniagaan sempena Hari Terbuka Program Transformsi Ekonomi (ETP) di PWTC. Melalui ETP, kerajaan berhasrat menarik keseluruhan jumlah pelaburan swasta sebanyak USD266 bilion dalam tempoh 10 tahun yang akan datang, dan turut menyumbang kepada 60% jumlah pelaburan berjumlah USD444 bilion.

Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) ingin menekankan bahawa selepas krisis kewangan Asia 1997-98, pelaburan swasta di Malaysia turut menjadi lumpuh dan lembap. Jumlah pelaburan swasta dari tahun 2005 hingga 2010 adalah sebanyak RM410 bilion, ataupun secara purata berjumlah RM68 bilion setahun sahaja. Aspirasi ETP untuk melonjakkan jumlah pelaburan swasta ke tahap RM120 bilion setahun merupakan satu cabaran besar.

Untuk mencapai negara berpendapatan tinggi, selain daripada dasar pembangunan ekonomi, Kerajaan Najib harus melaksanakan langkah perubahan dan pembaharuan dalam bidang politik secara serentak supaya perkara ini dapat menjana impak yang mampu melipatgandakan usaha peningkatan pelaburan dan daya saing negara. Dengan itu, KPRU menggariskan 5 Bidang Politik Utama Negara (NKPA) sebagai langkah perintis bagi mewujudkan suasana pembangunan ekonomi dan pelaburan yang kondusif di Malaysia.

NKPA 1: Pembaharuan Proses Penyediaan Belanjawan Negara

Seperti yang dihuraikan dalam kenyataan KPRU bertajuk “Buktikan KPI Kerajaan dengan Pembentangan Laporan Penilaian Separuh Penggal Belanjawan Negara 2010”, negara yang tidak mempunyai proses penyediaan belanjawan telus dan terbuka lazimnya merupakan negara berpendapatan rendah. Kebanyakan negara dalam golongan tersebut adalah negara yang banyak bergantung kepada pendapatan hasil minyak atau pinjaman luar negara yang mempunyai samada institusi demokrasi yang lemah ataupun diperintah oleh regim kukuh besi. Maka, sebagai langkah pertama membuktikan kepercayaan dan keazaman kerajaan hari ini terhadap ketelusan dan tadbir urus yang baik, kerajaan wajar menjadi teladan dengan memperbaharui proses penyediaan Belanjawan Negara.

NKPA 2: Pembaharuan PDRM Melalui Penubuhan IPCMC

Sebelum persaraan Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan, kenyataan beliau bahawa terdapat sesetengah pihak daripada Kementerian Dalam Negeri (KDN) yang mencampuri urusan Polis Diraja Malaysia (PDRM), telah menjadi kejutan ramai. Tambahan pula, penahanan kartunis Zunar baru-baru ini sekali lagi membuktikan sikap tidak professional agensi polis di Malaysia. Beliau bukan sahaja direman melebihi 24 jam, dibawa ke 7 balai polis sebelum mengambil keterangan, malah haknya untuk diwakili peguam juga dinafikan. Pada masa yang sama, jumlah kes kematian dalam tahanan dan penyalahgunaan kuasa polis juga menunjukkan tren peningkatan yang membimbangkan. Hal ini seterusnya akan menyebabkan rakyat berasa tidak selamat meskipun kerajaan memberikan statistik kadar jenayah yang memaparkan gambaran penurunan.

Sehingga hari ini, penubuhan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) seperti yang dicadangkan oleh Suruhanjaya Diraja Pembaikan Perjalanan dan Pengurusan Polis masih belum dilaksanakan. Malahan, cadangan tersebut turut digantikan dengan versi mini yang digelar Suruhanjaya Aduan Khas (SCC) dan kemudian Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC) yang sememangnya jelas tidak dapat meyakinkan orang ramai.

Sudah tiba masanya kerajaan meneliti semula cadangan penubuhan IPCMC bagi memulihkan keyakinan orang ramai dan para pelabur terhadap badan penguatkuasaan dan juga taraf keselamatan negara ini.

NKPA 3: Pembaharuan Institusi Parlimen

Kepentingan dan kedaulatan Parlimen sebagai badan perundangan di Malaysia dilihat sama sekali tidak diberikan perhatian sewajarnya sebelum ini. Peranan pembangkang sebagai kuasa semak dan imbang (check and balance) juga tidak ditiikberatkan dan diinstitusikan dalam sistem demokrasi berparlimen di Malaysia.

Langkah pembaharuan terhadap institusi parlimen dapat memberikan gambaran kepada pelabur dan orang ramai bahawa kerajaan Malaysia mengambil berat terhadap cabang perundangan, fungsi pembangkang sebagai kuasa semak dan imbang, dan juga representasi suara rakyat yang terbanyak. Malahan, amalan persidangan dewan di Malaysia sekarang ini pun tidak memberikan ruang yang berpatutan kepada peranan semak imbang untuk berfungsi dengan baik.

Oleh yang demikian, beberapa inisiatif wajar dilaksanakan untuk menonjolkan imej Malaysia sebagai negara maju yang dapat menjalankan urusan kerajaan secara demokratik dan matang. Antaranya termasuk:

· melantik Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang (PAC) dari kalangan pembangkang;

· menubuhkan jawatankuasa pilihan dalam bidang-bidang tertentu;

· menginstitusikan peruntukan kepada setiap Ahli Parlimen tanpa mengira partisan;

· memberikan ruang kepada pembentangan Rang Undang-Undang Ahli Parlimen Biasa (private members’ bill).

NKPA 4: Pembaharuan Badan Kehakiman

Selepas siasatan inkuiri dibuat oleh Suruhanjaya Diraja mengenai kemelut pita video Lingam, bukan sahaja tiada pihak yang dikenakan tindakan, malah dua bekas ketua hakim negara bersama peguam Datuk VK Lingam yang terlibat dalam kes tersebut berjaya mendapatkan semakan kehakiman bagi mencabar hasil penemuan yang terkandung dalam laporan siasatan Inkuiri Suruhanjaya tersebut.

Perkara ini telah menyebabkan imej institusi kehakiman Malaysia sekali lagi terhakis lebih-lebih lagi apabila Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim didakwa di mahkamah atas tuduhan meliwat pembantu peribadinya yang bernama Saiful Bukhari. Proses pembicaraan yang kurang telus dan penuh dengan kecurigaan itu telah menimbulkan keraguan dalam kalangan pelabur, orang awam dan masyarakat antarabangsa. Perkara ini telah dikenal pasti oleh Jutawan British Richard Branson dengan menyatakan bahawa perbicaraan tersebut telah menjadi ’duri dalam daging’ dan menjejaskan keyakinan pelabur.

Perkembangan peristiwa-peristiwa yang disebut di atas seolah-olah memberikan gambaran kepada pelabur dan rakyat bahawa kerajaan tidak dapat, bahkan tidak berniat melakukan sebarang perubahan untuk memperbaiki imej badan kehakiman di negara ini. Oleh sebab itu, untuk memulihkan keyakinan pelabur dan rakyat, kerajaan wajar menggariskan beberapa langkah tambahan bagi memantapkan sistem kehakiman negara kita. Penguatkuasaan akta-akta seperti Akta Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman dan Akta Jawatankuasa Etika Hakim yang merupakan legasi di zaman Abdullah Badawi sudah tidak lagi memadai.

NKPA 5: Pembaharuan Sistem Pilhanraya

Hari ini, terdapat sekurang-kurangnya 4 juta senarai warga Malaysia berkelayakan mengundi yang masih belum lagi mendaftar sebagai pengundi. Pada masa yang sama, terdapat lebih kurang 750 ribu warga Malaysia yang sedang bekerja/bermastautin di luar negara yang tidak dapat mengundi dalam pilihanraya lalu.

Bagi memulihkan sistem semak dan imbang, kerajaan wajar meneliti kelemahan sistem dan pentadbiran pilihanraya yang sedia ada. Pendaftaran menjadi pengundi secara automatik, mengadakan mekanisma mengundi bagi warga Malaysia di luar negara, rombakan sistem undi pos yang kurang telus, peranan media semasa pilihanraya umum dan langkah-langkah lain haruslah disemak dan dilaksanakan secara berperingkat.

Adalah tidak munasabah sama sekali jika kerajaan membelanjakan berjuta-juta ringgit bagi menjalankan kajian dan menubuhkan makmal untuk Program NKEA dan Progam Transformasi Kerajaan (GTP), tetapi enggan mengakui bahawa pembaharuan institusi politik adalah sama, jika tidak lebih penting daripada inisiatif pembaharuan ekonomi. Selain dari NKRA dan NKEA, rakyat seluruhnya juga ingin melihat Bidang Politik Utama Negara, ataupun NKPA dilaksanakan secara serentak. KPRU bersependapat dengan penekanan kerajaan terhadap prinsip ketelusan, inklusif dan mengutamakan pencapaian. Pelaksanaan kelima-lima NKPA tersebut akan menjadi langkah perintis memulihkan keyakinan pelabur, membangunkan ekonomi Malaysia dan meningkatkan taraf hidup rakyat.



Transformasi ekonomi akan gagal di bawah Umno BN

Thursday, 21 Syawal 1431

Intipati ucapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Majlis Hubungan Luar (CFR) yang berlangsung di New York, semalam (29 Oktober) mengenai Program Transformasi Ekonomi (ETP) di Malaysia adalah merupakan satu lagi ucapan yang tidak menggambarkan keadaan sebenar yang berlaku dalam negara kita.

Perdana Menteri bersyarah mengenai satu paradigma baru yang perlu dilakukan oleh Malaysia sebagai keperluan untuk menyesuaikan Malaysia dengan persekitaran global untuk bersaing dengan pasaran China, India dan Vietnam.

Parti Islam Islam Se-Malaysia (PAS) melihat bahawa hasrat untuk membawa pasaran ekonomi negara ke persada dunia adalah suatu cita-cita yang murni, tetapi keadaan semasa urustadbir dan ketelusan pihak Kerajaan Malaysia di bawah pimpinan Barisan Nasional (BN) di ketika ini sebenarnya adalah merupakan satu halangan besar terhadap impian membawa negara ke ekonomi yang lebih kompetetif dan berdaya saing.

Ini adalah kerana persekitaran kerakusan rasuah dan ketirisan pelaksanaan projek pembangunan ekonomi masih berleluasa serta ketelusan urus tadbir kerajaan yang masih berada di takuk lama malah semakin buruk adalah merupakan halangan terbesar yang gagal dihadapi oleh kerajaan pimpinan Umno BN sejak puluhan tahun di negara kita ini.

Oleh yang demikian, PAS tidak terperanjat dengan pengumuman terbaru Laporan Daya Saing Dunia tahun 2010/2011, Forum Ekonomi Dunia yang mana Malaysia terus jatuh ke tempat 26 daripada 139 buah negara. Untuk rekod dalam laporan sama 2009/2010 Malaysia di tempat 24 dari 133 negara dan dalam tahun 2008/2009 Malaysia di tempat 21 dari 134 negara.

Keputusan ini juga sudah dijangka oleh PAS, malah oleh para penganalisa pasaran berdasarkan rekod buruk Malaysia dari segi ketelusan dan urus tadbir korporat.

Malah campur tangan kuasa politik dalam urus tadbir yang menyebabkan rekod ketelusan dalam urus tadbir semakin teruk dan menyebabkan pelabur semakin tidak yakin dengan daya saing Malaysia. PAS juga memandang serius mendedahan terbaru yang telah dibuat oleh salah seorang tokoh korporat yang hampir dengan pimpinan Umno bahawa terdapat orang-orang peringkat tinggi kerajaan yang telah merancang dan memaksa beliau keluar dan menjual semua pegangan dalam sebuah syarikat korporat secara paksa. Selain dari itu, beliau juga menegaskan bahawa sejumlah saham syarikat berkenaan adalah bukan milik beliau atau pihak yang berkaitan dengan beliau.

Ini merupakan pendedahan terbaru yang membuktikan betapa tidak telusnya pasaran dan pengurusan pasaran Malaysia disebabkan oleh campur tangan politik dan kerajaan.

Justeru PAS mendesak kerajaan dengan segera membuat pengakuan dan pendedahan terbuka terhadap apa yang telah didedahkan oleh Tan Sri Halim Saad tersebut kerana hanya itu yang boleh memperbaiki keyakinan pelabur dan memperbaiki daya saing Malaysia di peringkat global.

Jika gagal, PAS amat yakin daya saing Malaysia akan semakin teruk dan seterusnya akan memburukkan lagi pasaran dan ekonomi negara.


Judi: Umno dilanda sindrom jumud dan sembab
Mohd Rashidi Hasan
Mohd Rashidi Hasan

PAGI Sabtu lepas, penulis menerima panggilan telefon dari Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng. Beliau memang sering menelefon, tetapi jika panggilan dibuat pagi-pagi hari, ada lah sesuatu yang tidak kena.

"Hai Rashidi, selamat pagi, apa khabar," kedengaran suara Guan Eng dicorong telefon.

"Selamat pagi CM (Chief Minister), saya okay, kenapa pagi-pagi call, ini mesti ada problem," ujar penulis.

"Ya lah, ini Utusan, you sudah baca? Saya betul-betul geram," katanya.

"Belum, saya tak beli, biasa tengok kat internet sahaja," jawab saya.

"Inilah..Utusan ini you tau la..memang suka buat fitnah..Umno fitnah saya. Dia orang lagi twist (putar belit)," katanya.

"Umno ini fitnah saya, dia kata saya guna wang judi bantu orang Melayu yang miskin. Umno ini jahat macam Firaun. Hari itu dia kata saya guna duit judi untuk bagi RM100 seorang setiap tahun di bawah Program Penghargaan Warga Emas.

"Bila kita sudah jawab, duit itu kita beri hasil lebihan belanjawan negeri, duit itu duit jimat sebab kita anti rasuah. Lepas itu dia tuduh kita guna wang untuk bantuan kemiskinan di bawah program Rakan Anti-Kemiskinan pula," ujarnya melepaskan geram.

"Waahh..you betul-betul geram dengan Umno," usik penulis menambah kehangatan.

"Mestilah, kita tak bodoh macam Umno. Umno tak pernah faham kerana dia tak tahu jimat. Umno-Gerakan sama sahaja..puluh tahun perintah, yang dia tahu sapu duit rakyat. Itu pasal pemimpin dia banyak kaya.

"Ini program bantuan warga emas dengan anti kemiskinan pun dia (Umno) tak tahu beza. Dia (Umno) ingat Melayu sahaja kah miskin? Ramai lagi orang Cina, India, lain-lain bangsa..pun miskin juga! Ini semua kita mesti tolong," ujar Guan Eng dengan nada keras.

"You betul-betul marah ini, saman sahaja lah Umno sama Utusan," kata penulis.

"Ya lah..saman pun belum tentu menang..mahkamah dia (Umno-Barisan Nasional) punya. Tapi saya mahu cakap sama you..saya juga faham Islam. Saya tahu orang Islam tidak boleh terima wang judi. Sebab itu kita separate (asing) lejer (akaun).

"Ini syarikat judi, Umno-BN yang kasi (beri) lesen. Kalau mereka hendak derma pada kerajaan negeri tak kan kita nak tolak? Wang itu kita guna untuk tolong orang bukan Islam yang miskin..salahkah? Ini pun Umno susah nak faham.

"Pasal apa sekarang Umno sensitif dengan judi? Bukankah selama ini dalam negara kita, Umno yang luluskan judi. Judi bola pun dia lulus, kita tentang.

"Rashidi, kalau you ingat, Pulau Pinang lah negeri yang pertama mengharamkan judi bola. Saya hairan, sekarang baru pemimpin Umno tahu, guna wang judi itu haram," ujarnya panjang lebar.

Kesian Guan Eng. Perbualan kami berlangsung sekitar 20 minit. Ternyata banyak perkara yang hendak Guan Eng sampaikan. Sesekali penulis meminta beliau bersabar dengan tekanan yang diterima sepanjang menjawat jawatan Ketua Menteri.

Sebagai seorang sahabat dan petugas di Harakah, penulis hanya boleh memberi jaminan untuk membantu membela beliau sekadar yang termampu.

Pada penulis, keikhlasan Guan Eng membantu rakyat, ketelusannya dalam mentadbir, dengan mengetepikan kepentingan peribadi, jauh lebih baik daripada pemimpin Umno-BN.

Apa pun penulis yakin Kerajaan Pakatan Rakyat dan Guan Eng sendiri, di Pulau Pinang, tidak akan tergugat dengan serangan-serangan jahat yang dilemparkan oleh Umno.

Dalam isu berkaitan penggunaan wang judi ini, selain dari pendedahan palsu Umno negeri, isu ini turut mendapat respon Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

"Kita mahukan respons daripada Ketua Menteri Pulau Pinang, kerana prinsipnya kena ikhlas. Kalau sumber (wang) itu daripada sumber haram, kita Muslim tidak mahu bersubahat," kata Muhyiddin.

Cara Muhyiddin juak-juak Umno-BN bangkitkan isu memang hebat dan penuh bergaya. Macam Umno Islamik sangat dan tidak langsung mahu bertolak ansur dalam soal halal haram.

Dakwaan Umno dimulakan oleh Ketua Penerangan Pemudanya, Dato' Seri Reezal Merican Naina Merican yang mendakwa Kerajaan Negeri menggunakan wang dari sumber judi Kelab Lumba Kuda Pulau Pinang untuk program miskin tegar. Serangan dibuat bertalu-talu terhadap Guan Eng dengan sokongan media talibarut Umno-BN.

Dalam satu kenyataan media, respon kepada fitnah tersebut, Guan Eng menegaskan adalah tidak munasabah untuk kerajaan negeri memberi sumbangan dari sumber judi kepada masyarakat Islam di negeri ini.

"Kita juga tahu apa yang boleh dan tidak boleh untuk diberikan sebagai sumbangan kepada masyarakat Islam. Oleh kerana itu janganlah Umno menjadikan isu ini sebagai modal politik mereka walaupun hendak mencari semula pengaruh yang hilang.

"Umno sepatutnya malu dengan kenyataan ini kerana merekalah sebenarnya yang menguasai kepimpinan Kerajaan Pusat bersama BN yang meluluskan kesemua lesen judi yang ada di seluruh negara ini.

"Bak kata pepatah menepuk air ke dulang terkena muka sendiri. Inilah umpama yang patut saya nyatakan kepada Umno dan BN yang cuba mencari kesalahan Pakatan Rakyat sejak kita mula memenangi pilihan raya 2008 yang lalu sehinggalah ke hari ini," tegasnya.

Tetapi jawapan Guan Eng dan rakan-rakan dalam kerajaan negeri ini, tidak disiarkan, sebaliknya laporan mereka sebelah pihak dan penuh dengan putar belit.

Sebab itu kita lihat pemikiran Umno, khususnya TPM yang membuat respon berdasarkan laporan media talibarut, makin jumud dan sembab.

Fikiran mereka jumud kerana tidak menyerang hanya kerana sentimen politik dan otak mereka makin sembab kerana enggan menerima hakikat dari fakta yang sebenar.

Dalam hal mentadbir, tiada siapa yang sempurna. Jika Guan Eng salah, kemukakan fakta yang betul, jangan memaki hamun dan membuat provokasi. Ini tidak baik bagi masyarakat yang kononnya beretika dan bermoral tinggi.

Apa pun pada penulis, media talibarut tidak mudah mempengaruhi rakyat. Rakyat makin matang. Fakta sebenar, begitu mudah diakses menerusi media alternatif.

Hasil dari kematangan rakyat ini, mereka akan menghumbankan pemikiran yang jumud dan sembab ke dalam muzium selepas PRU ke-13 nanti.



Obama harapan dunia Islam?
Wan Nik Wan Yussof

Isu ini mungkin berbangkit setelah dunia menyaksikan seorang presiden bagi kuasa besar dunia Amerika Syarikat (AS) adalah Barack Obama. Ini kerana Obama dikaitkan dengan keturunan Afrikan-Amerikan yang dari keturunan beragama Islam, tetapi bapanya bertukar agama kepada Kristian. Selain itu, beliau pernah tinggal di Indonesia dan berkahwin dengan seorang kulit putih beragama Kristian serta seorang kepimpinan generasi pertama dalam era globalisasi.

Apa pun telahan tentang diri Obama yang pasti beliau merupakan seorang presiden yang menang pilihan raya atas kekuatan kempen berteraskan teknologi internet dan komunikasi pantas. Kempennya pasti juga mendapat dokongan kuat kumpulan berkepentingan yang menjadi kuasa penentu kemenangan beliau. Kumpulan yang dimaksudkan adalah masyarakat Yahudi Amerika yang menguasai sebahagaian besar medan perniagaan dan perdagangan serta pentas pentadbiran kerajaan.

Pemilihan Obama

Sebelum dipilih sebagai presiden, beliau merupakan senator muda bagi Illinois. Beliau mencipta sejarah perjalanannya ke Rumah Putih bermula selepas beliau mengumumkan hasrat bertanding presiden pada 10 Februari 2007 di Springfield, Illinois.

Kemudian pada 27 Ogos 2008 beliau disahkan sebagai mewakili Parti Demokrat untuk pilihan raya presiden 2008. Turut dinamakan ialah Senator Joe Biden dari Delaware selaku naib presiden berpasangan dengan Obama. Sementara parti lawannya Parti Republikan telah menamakan calon presidennya, Senator John McCain dari Arizona yang berpasangan dengan Gobenor Alaska, Sarah Palin selaku naib presiden.

Selepas kempen berjalan dan pada 4 November 2008, Obama telah menang pilihan raya presiden dan menjadikannya “the first African American” dipilih sebagai Presiden AS. Di samping Obama juga merupakan senator yang ketiga telah dipilih sebagai presiden selepas Warren G. Harding dan John F. Kennedy.

Rahsia menang

Antara rahsia kemenangan Obama adalah kekuatan strategi kempennya yang menggunakan teknologi internet yang mampu mengakses para pengundi muda, khususnya first-time voter. Hasilnya Obama telah mencapai rakan internet lebih 3.5 juta orang menerusi ruang facebook, Menerusi manfaat ruang internet itu, Obama bukan sahaja mencapai kempen pengundi, malah turut memperolehi dana bagi pembiayaan kempen pilihan rayanya. Menariknya di sini, Obama telah menggunakan internet secara internet kelas atasan bagi strategi pemasaran kempennya (a top-class internet marketing strategy).

Obama tetap popular

Tinjauan sebuah pusat penyelidikan di AS mendapati 18 peratus percaya Obama adalah seorang Islam, iaitu meningkat daripada 11 peratus pada Mac 2009. Diikuti satu lagi kajian oleh Majalah Time, mendapati kepercayaan itu meningkat lagi kepada 26 peratus selepas timbulnya cadangan menubuhkan kompleks Islam dan masjid berdekatan Zero Ground (bekas bangnan WTC yang dibom).

Hanya satu pertiga rakyat Amerika yang ditinjau menganggap Obama Kristian, penurunan mendadak daripada 48 peratus yang mengatakan beliau seorang Kristian pada 2009. Bagaimanapun, tinjauan pendapat Gallup tetap mengesahkan Obama masih popular walaupun ada yang skeptik mengenai status agamanya. Bagi golongan Muslim dan Yahudi, masing-masing tetap menyokong Obama, walaupun sokongan terhadapnya jatuh di kalangan penganut agama lain. Namun, fakta Obama kuat menyokong Yahudi memang terbukti ketika perjalanan kempen untuk memenangi jawatan presiden. Beliau disahkan secara bergambar turut hadir melakukan upacara ibadat Yahudi di Hall of Remembrance, Yad Vashem Holocaust Memorial di Jerusalem pada hari Rabu, 23 Julai 2008 dan bertemu Master Jew dengan memakai Yarmulke, pakaian lebai Yahudi ketika melakukan ritual Yahudi pada dinding Monument Jew.

Apa yang pasti semua kajian/tinjauan dibuat adalah ketika Obama sedang menghadapi kontroversi berhubung rancangan untuk membina sebuah pusat Islam berdekatan Pusat Dagangan Dunia (WTC) yang musnah dalam serangan pada 11 September 2001. Sudah pasti ia bakal menambahkan keyakinan dan gerunnya masyarakat AS kepada amaran kemungkinan teori S. Huntington mengenai kebangkitan Islam bakal berlaku dan mengancam kuasa Barat.

Obama penerus dasar Bush

Bahkan tema kempen Obama yang menganjurkan perubahan semasa pilihan raya tidak pun mengubah dasar asas AS dalam menangani negara-negara dunia, terutama negara umat Islam. Fokus utama dasar AS terhadap negara umat Islam ialah dasar memerangi keganasan.

Selepas era perang dingin Timur Barat dengan blok timur diwakili Kesatuan Soviet, AS menumpukan pula kepada dasar-dasar perluasan pengaruh politik, ekonomi dan menangani negara-negara umat Islam. Justeru Obama yang menjanjikan perubahan sebenarnya tidak mampu melakukan perubahan itu. Apa yang berlaku beliau mewarisi legasi ditinggalkan Bush dan meneruskan dasar-dasar hampir sama terhadap negara-negara umat Islam seperti kezaliman Bush ke atas negara umat Islam.

Suhaimi Mokhtar seorang perunding media di Kuala Lumpur (dalam Sinar Harian), mengulas realiti Obama adalah penerus atau masih mewarisi dasar Bush yang mahu menukarkan rejim negara umat Islam seperti dilakukan ketika menumbangkan pemerintahan Taliban di Afghanistan dan menjatuhkan rejim Saddam Hussien di Iraq.

Apa yang nyata, ia turut menjayakan agenda ekonomi politik menerusi peperangan, kononnya menyebar demokrasi, tetapi mengaut kekayaan minyak dan menjual senjata sambil menjajah bumi dan psikologi umat di negara berkenaan.

Di sebalik dasar, “kamu bersama AS atau tidak” Obama seperti polis dunia, Mana-mana negara umat Islam yang sebulu dan sanggup bersekongkol dan bersama AS, tidak perlu dilakukan penaklukan. Imperialisme sudah berlindung di sebalik demokrasi dengan dasar tukar rejim ini juga cuba dilaksanakan di Iran, tetapi setakat ini AS masih gagal. Apa yang dilakukan ke atas Iran ialah menyerang dengan perang psikologi semasa pilihan raya presiden Iran dengan mencemuh Mahmoud Ahmadinajed.

Namun, set berfikir rakyat dan pemimpin Iran tidak mudah termakan gerak saraf AS. Isu persenjataan nuklear sebenarnya pengkayaan uranium dan menyebabkan kebencian melonjak rakyat Iran ialah terhadap keganasan Israel yang dibela oleh AS. Gerak saraf agar membenci pendekatan Ahmadinajed sudah bertukar kepada terus bermusuh dengan AS. Oleh itu, AS sedia mengambil sikap berhati-hati terhadap Iran, tetapi tidak menolak kemungkinan untuk melakukan serangan bersenjata terhadap Tehran.

Penyatuan Islam di AS

Sebahagian penduduk Islam AS sudah memberi perhatian kepada rancangan pembinaan sebuah pusat Islam dan masjid berhampiran Ground Zero. Kesannya muncul gerakan anti-Islam. Justeru kini umat Islam AS mula bersatu selepas mendapati maruah Islam mereka ‘diserang’ dengan ancaman membakar kitab al-Quran dan beberapa siri demonstrasi.

Satu sidang kemuncak pertubuhan-pertubuhan Islam telah diadakan pada 18-19 September lepas di New York bagi membincangkan tentang kedua-dua projek tersebut. Antara pertubuhan yang menyertai sidang kemuncak tersebut adalah Pertubuhan Islam Amerika Utara, Lingkungan Islam Amerika Utara, Gabungan Islam Amerika Utara dan Majlis Hubungan Islam Amerika.

Atas kesedaran itu, muncul ramai orang Islam AS bersikap seperti Shaik Ubaid dari Majlis Kepimpinan Islam Metropolitan New York yang meyakini projek tersebut dialu-alukan rakyat AS beragama Islam, malah turut disokong oleh pelbagai pertubuhan-pertubuhan Islam di AS. Menurut Ubaid, “kami tidak mempunyai pilihan lain, selain menyokong Imam New York, Feisal Abdul Rauf yang mengetuai rancangan pembinaan masjid dan pusat Islam tersebut.”

Persoalannya, apakah penyatuan umat Islam AS itu akan disambut secara menyeluruh oleh umat Islam di serata dunia? Ia sesuatu yang belum pasti, kerana masih ramai pemimpin dari negara Islam sanggup menjadi pengampu Obama di pentas-pentas perhimpunan antarabangsa.

Jika demikian, elaklah daripada menyakini dan memberi harapan kepada Obama untuk menaungi umat Islam. Selagi mana umat Islam AS tidak menzahirkan keyakinan tinggi kepada Obama, maka Obama bukannya pemimpin yang patut dimuliakan.

Perintah Allah

Umat Islam sewajarnya jangan mudah terpedaya dengan lakonan Obama, kerana ia suatu sandiwara untuk mengukuhkan kuasa keduniaan. Jika umat Islam asyik dengan alunan dunia, katakan ia bukan penyelamat hakiki. Firman Allah SWT (Ali-Imran 3:185-186)

Bermaksud, “…dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya (185) Demi sesungguhnya, kamu akan diuji pada harta benda dan diri kamu dan demi sesungguhnya, kamu akan mendengar dari orang-orang yang telah diberikan Kitab dahulu daripada kamu dan orang-orang yang musyrik: Banyak (tuduhan-tuduhan dan cacian) yang menyakitkan hati. Dalam pada itu jika kamu bersabar dan bertakwa, maka sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat (melakukannya) (186).

Seruan Nabi

Demikian pula, kuasa AS menerusi agenda penjajahan dan menukar rejim hakikatnya adalah bercanggah dengan maksud hadis Nabi SAW, diriwayatkan Abu Daud maksudnya: “…apakah itu penyakit hati, ya Rasulullah? Baginda menjawab, kecintaan yang sangat kepada dunia dan takut mati.”

Seterusnya amaran Rasulullah SAW kepada pencinta dunia sebagaimana hadis diriwayatkan ath-Thusi maksudnya: “Cinta yang sangat terhadap harta dan kedudukan, dapat mengikis agama seseorang.”

Meskipun begitu, kepentingan harta untuk menegakkan agama adalah penting dan perlu. Rasulullah SAW pernah mengingatkan kita menerusi hadis diriwayatkan Ath-Thabrani maksudnya: “Pada akhir zaman kelak manusia harus menyediakan harta untuk menegakkan urusan agama dan urusan dunianya.”

Rumusannya, perjuangan sebenar umat Islam mestlah berpandukan keagungan al-Quran dan kepimpinan Rasulullah SAW. Obama hanya seorang pemimpin kuasa besar dunia. Hakikatnya umat Islam mestilah berdikari bagi mencari dan memiliki harta yang banyak untuk menguruskan agamanya. Dunia Islam adalah kaya dengan pelbagai sumber anugerah Allah, antaranya minyak dan gas serta pelbagai jenis galian. Yakinlah dengan kekuasaan Allah SWT. Jaga dan milikilah kekayaan itu, demi mengukuh tanggungjawab umat Islam bagi menegakkan hak Allah di muka bumi ini. Bertakwa dan bertawakallah kepada Allah SWT ke arah membina iman yang sejati. Sesiapa yang menolong menegakkan agama-Nya, maka Allah akan meneguhkan istiqomah ke mercu kejayaan. Semoga Allah SWT memudahkan kekuasaan umat Islam tanpa bernaung di bawah mana-mana kuasa manusia, mahupun negara bangsa (nation state).

Penulis adalah Setiausaha Politik Menteri Besar Kelantan


Apabila KM Melaka mempersampahkan duit rakyat
Kamarudin Sidek

Dua hari lepas Ketua menteri Melaka umumkan, Melaka akan beli buaian roda gergasi dari China yang bernilai RM7 juta.

Tingginya 8.5 meter lebih tinggi daripada buaian buatan Belgium sebelum ini. Ia dijangkakan dalam masa enam bulan akan sampai ke muara sungai Melaka.

Projek baru ini adalah sebagai ganti daripada Eye On Malaysia (EOM) yang dibatalkan operasinya sebelum ini dengan perintah mahkamah tinggi.

Dulu nak bawa EOM dari Tasik Titiwangsa ke Melaka menelan kos berjuta ringgit, akhirnya Kerajaan negeri tak mampu bayar, cuma beberapa bulan saja beroperasi. Bayangkan betapa mudahnya Ali Rustam buang duit rakyat Melaka?

Tak serik dengan itu, demi nak puaskan nafsu serakah KM, beli yang baru walau pun berjuta duit rakyat terkorban.

Ali Rustam tak dengar rintihan suara rakyat Melaka yang kelaparan dan kesempitan hidup..... Alangkah baiknya RM7 juta itu dibuat rumah kos rendah untuk rakyat yang merempat atau bina kilang untuk rakyat mencari rezeki.

Saya pun pelik rakan - rakan penasihat yang bertepuk-tampar dengan KM? Tak tolong ke beri nasihat ke atau dok yes men?

Apa yang saya tahu kepala KM ni kalau nak belanjakan untuk sektor agama terlalu berkira. Tak mampu le.... tak menguntungkan le........ nantilah saya akan dedahkan!

* Tulisan di atas adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian Harakahdaily.net. Harakahdaily.net tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan berkenaan

Tiada ulasan: