Khamis, 21 Oktober 2010

PANDANGAN DARI HARAKAH

Kedah cadang jadi pusat ilmu dunia
Mohd Ali Hashim

ALOR SETAR, 20 Okt: Kerajaan Negeri Kedah bercadang untuk menjadikan negeri ini sebagai salah sebuah pusat ilmu dunia yang berteraskan Islam dengan menjadikan Kolej Universiti Insaniah (KUI) sebagai ikon dalam pengajian Islam yang akan dirangkumkan bersama dengan pengajian profesional tidak lama lagi.

Demikian dinyatakan oleh Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak ketika berucap pada majlis konvokesyen kolej tersebut, semalam.

Menurutnya, aspirasi ini mampu untuk dijadikan realiti apabila dilihat kepada percambahan pelajar dalam dan luar negara pada kemasukan tahun ini.

Katanya, sehingga ini jumlah penuntut antarabangsa yang mengikuti kursus pengajian mereka di KUI adalah dari 32 buah negara termasuklah pelajar dari Eropah, Rusia, Afrika dan juga Amerika Syarikat.

"Sebagai bukti dalam tempoh dua tahun program di peringkat Ijazah Sarjana dan Ijazah Doktor Falsafah dalam pelbagai bidang yang diperkenalkan ia telah berjaya menarik minat sehingga lebih dari 300 pelajar.

"Selain dari itu Bank Pembangunan Islam atau IDB sedang bekerjasama dengan KUI untuk melancarkan program Ijazah Sarjana Perbankan Islam menerusi e-learning yang akan dilancarkan pada awal 2011 yang akan datang," ujarnya lagi.

Beliau yang juga Pengerusi Lembaga Pengarah Insaniah berkata, inisiatif yang diambil oleh Kerajaan Negeri Kedah ini adalah sebagai satu usaha bagi menobatkan Kedah sebagai pusat ilmu dunia.

Tambahnya lagi, melalui institusi seperti KUI, ia mampu untuk ditingkatkan sebagai institusi pengajian tinggi bertaraf dunia dalam bidang pengajian Islam dan juga profesional.

"Kerajaan negeri yakin kerjasama erat dan fokus yang sepenuhnya yang diberikan bagi memartabatkan Kedah sebagai pusat kecemerlangan tamadun Islam akan menjadi realiti yang mampu untuk membawa reformasi bukan saja kepada negara bahkan kepada peringkat global," tegasnya lagi


Bajet 2011 ketepi keutamaan rakyat
Nazri Abdullah
KUALA LUMPUR, 20 Okt: Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa menyifatkan Bajet 2011 yang dibentangkan Perdana Menteri sebagai hilang fokus dan lari dari kehendak sebenar yang ditagih rakyat.

Sebaliknya, Datuk Seri Najib ketika membentangkan bajet tersebut 15 Oktober lalu lebih fokus kepada projek-projek yang bukan prioriti negara.

Membahaskan bajet 2011 di Dewan Rakyat hari ini beliau berkata, kerajaan sepatutnya mendahulukan keperluan orang awam terutama golongan miskin yang tertindas, daripada para penguasa dan orang-orang kaya.

"Apa makna bangunan Warisan Merdeka 100 tingkat menelan belanja RM5 bilion, walhal pada masa sama masih ramai golongan muda, penjawat awam, swasta yang belum mampu miliki rumah yang selesa meskipun bekerja selama 10 tahun," katanya yang juga Ahli Parlimen Bachok.

Biarpun bajet yang diumumkan mahu transformasi ke arah negara maju, namun Kerajaan kata Nasharuddin masih terkebelakang apabila masyarakat peneroka Felda masih dinafikan hak mereka.

"Peneroka Felda di Malaysia kira-kira 113 ribu orang. Malangnya tiada langsung peruntukan diumumkan kepada mereka.

"Bahkan kerajaan lebih mementingkan memansuhkan duti import pada kadar 5 hingga 30 peratus ke atas barang-barang kegemaran pelancong seperti pakaian malam, seluar dalam," katanya.

Dalam soal pendidikan pula, bajet 2011 katanya juga tidak mementingkan soal pendidikan agama dengan hanya memperuntukkan RM95 juta sahaja kepada Sekolah Agama Rakyat.

Menurutnya, dengan jumlah pelajar lebih 250 ribu, seorang pelajar sekolah agama rakyat hanya mendapat RM20, berbanding peruntukan kepada hanya sebuah Pusat Permata Pintar RM111 juta.

Dalam pembinaan lebuhraya pula, kerajaan sepatutnya mengutamakan projek pembinaan lebuhraya Pahang-Kelantan berbanding lebuhraya Gutrie-Damansara mahupun Paroi-Senawang.

Ianya kerana, beribu-ribu rakyat Kelantan terpaksa terperangkap dalam kesesakan sehingga 15 jam di musim perayaan.

"300 barangan yang tidak perlu dikenakan cukai itu bagi saya tidak diperlukan rakyat.

"Rakyat saya di Bachok tidak perlu bag tangan Gucci Yang Dipertua," katanya sebelum menutup perbahasan



NGO Islam digesa kaji festival fesyen Rosmah
Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 20 Okt: Para pemimpin NGO Islam disarankan agar mengkaji tindakan isteri perdana menteri, Datin Seri Rosmah Mansor yang disifatkan sebagai menghina Islam ketika menganjurkan Islamic Fashion Festival (IFF).

Bagi anggota Parlimen Titiwangsa, Dr Lo' Lo' Ghazali, IFF jelas menghina islam apabila menggunakan nama agama untuk mengesahkan tindakan penganjuran pertunjukan yang tidak wajar itu.

Lebih malang, tulisan "Muhammad" dalam tulisan Arab secara terbalik diguna dan dipakai di dada salah seorang peraga fesyen yang tidak menutup aurat.

"Kita berarak bantah kartun Nabi yang dibuat di Denmark, di sini di Malaysia, seluruh maruah Islam ditelanjangkan oleh IFF tersebut," kata Lo' Lo' kepada Harakahdaily.

Beliau mengulas IFF yang dianjurkan oleh Rosmah baru-baru ini. Walaupun dinamalkan Islamik tetapi fesyen yang diperagakan tidak sesuai dengan Islam bahkan Rosmah sendiri tidak memakai pakaian yang sesuai dengan Islam ketika merasmikan program IFF itu.

Lo' Lo' juga kesal dengan sesetengah NGO Islam yang dipergunakan untuk menyokong bajet yang dibentangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib.

"Saya dapat maklumat ada beberapa NGO Islam diminta membuat memo menyokong bajet PM.

"Saya nak tanya NGO-NGO Islam ni, tak terasa langsung ke nak bantah penghinaan terhadap Islam oleh Rosmah atas penganjuran Islamic Fashion Festival yang penuh dengan kemungkaran dan kemaksiatan terhadap Allah serta pengkhianatan atas muslimah seluruhnya?" tanya Lo' Lo'




De Palma lancar Akademi Syariah
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 20 Okt: Selepas berjaya dengan syariah compliant, hotel De Palma bergerak setapak lagi apabila menubuhkan Akademi Syariah di cawangan Sepang.

Pengurus Besarnya, Datuk Mokd Ilyas berkata, akademi latihan yang berteraskan syariah ini akan dibuka pertengahan November nanti.

"Melalui akademi ini, kita akan menawar khidmat latihan berteraskan syariah kepada para kakitangan kerajaan dan swasta untuk mendalami pelbagai jenis ilmu dalam suasana yang selesa ala hotel dan resort," katanya kepada Harakahdaily.

Latihan ini akan dibuat di hotel De Palma cawangan Sepang yang mempunyai segala kemudahan hotel itu.

"Bagi setiap masa kita boleh melatih sehingga ke 200 orang peserta yang boleh tinggal terus di hotel kita," kata Mohd Ilyas.

"Berbeza dengan universiti dan kolej, kami akan sediakan latihan dengan bantuan penuh alat bantuan pengajaran dan praktikalnya di samping boleh tinggal di hotel ala resort kami," kata Ustaz Azlan Jalil (gambar), salah seorang Pakar Runding Motivasi yang bakal menjadi pakar rujuk dalam akademi ini.

Turut serta bersama beliau adalah Ustaz Heryanto Rizal Rokman.

Hotel De Palma Sepang terletak di bandar baru Salak Tinggi. Hotel ini mempunyai 30 bilik dan kemudahan lain yang baik untuk menjadi pusat latihan.

Salah seorang pengarah Biztel yang menguruskan kumpulan hotel milik PKNS ini, Encik Ramzan Resat telah dilantik untuk memimpin akademi ini.

Sebelum ini, kumpulan De Palma telah melancarkan program memperkukuhkan syariah compliant yang dilancarkan dua tahun lalu.

Ia bertujuan untuk memastikan amalan hotel ini mematuhi sepenuhnya syariah Islam.

Dengan Akademi Syariah ini, ia telah bergerak setapak lagi dalam memenuhi keperluan umat Islam di negara ini



3 projek utama gagal kerana kronisme
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 20 Okt: Ahli Parlimen Pakatan Rakyat mendakwa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak tidak melaksanakan transformasi ekonomi seperti yang diwar-warkan sebaliknya masih mengamalkan kronisme dan rasuah dalam pentadbiran.

Ini terbukti dengan pendedahan ahli Parlimen Pakatan Rakyat mengenai tiga projek yang mengalami kegagalan dalam kepada kroni Umno BN mengaut keuntungan.

Tiga projek berkenaan ialah pembinaan Hospital Shah Alam, Institut Kanser Negara dan pembinaan Lebuh Raya Pantai Timur (LPT) 2 dari Jabor ke Gemuruh, Terengganu.

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad yang sebelum ini mendedahkan mengenai penyelewengan dalam projek berkenaan memberitahu, Umno BN masih menyerahkan pembinaan hospital itu kepada syarikat kroni walaupun subkontraktor sedia ada, GM Health Sdn Bhd bersedia memberikan diskaun RM3 juta serta menjamin hospital disiapkan dalam tempoh yang lebih awal.

"Ini adalah kontraktor Bumiputera kelas A tetapi ditamatkan kontraknya oleh kontraktor utama, Sunshine Fleet kerana pertikaian berhubung pembayaran progresif. Lalu GM Health menawarkan kepada kerajaan untuk meneruskan projek ini dengan diskaun RM3 juta dan sanggup menyiapkan projek dalam tempoh 18 bulan.

"Walaupun syarikat itu telah membayar komisen kepada Sunshine Fleet tetapi ia masih sanggup untuk menerukan projek tersebut," kata beliau dalam satu sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Sementara itu, Saifuddin Nasution (PKR-Machang) pula mendedahkan, kos pembinaan Institut Kanser Negara meningkat dua kali ganda daripada tawaran asal RM340 juta kepada RM690 juta.

Ini berlaku kerana Umno BN masih mengamalkan budaya kronisme dan 'untung atas angin' (rent seeking) walaupun menjanjikan kepada rakyat pendekatan tender secara terbuka akan diamalkan dalam Model Ekonomi Baru.

Menurut Saifuddin, acara pecah tanah telah dilakukan oleh Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi pada 9 Januari 2007 di Putrajaya dan menjadi sebahagian daripada projek dalam Rancangan Malaysia Ke-9.

Projek tersebut yang merupakan inisiatif kerajaan untuk pesakit kanser dijangka siap dalam tempoh 30 bulan.

"Pada 10 Mac 2009, Timbalan Menteri Kesihatan pada waktu itu, Datuk Dr Latiff Ahmad menyebut kerajaan berada di tahap akhir untuk membina institut tersebut dengan kos sebanyak RM700 juta.

"Ertinya, selepas 24 bulan diumumkan, harganya sudah pun meningkat 100%," ujar beliau.

Menurut Saifuddin, pihaknya telah melakukan siasatan dan mendapati projek itu telah diberikan kepada Kiara Teratai Sdn Bhd dan dalam penyata akaun tahunan syarikat tersebut pada tahun 2009 mengesahkan ia telah memperolehi surat tawaran untuk membina institut pada Januari 2008.

Satu lagi projek yang menjadi mangsa salah laku Umno BN iaitu pembinaan Lebuh raya Pantai Timur (LPT) 2 apabila dua pakej projek pembinaan bernilai RM59.2 juta gagal disiapkan oleh sebuah syarikat yang dimiliki oleh seorang ahli jawatankuasa Umno Hulu Terengganu.

Abdul Wahid Endut (PAS-Kuala Terengganu) dalam sidang media sama berkata, syarikat kepunyaaan kroni Umno itu hanya menyiapkan 15.1 peratus sahaja Pakej 9B yang diberi dalam tempoh lebih dua tahun sejak 2007.

"Apa yang syarikat ini berminat ialah menebang semua balak di dalam kawasan pembinaan lebuh raya itu dan menjualnya untuk keuntungan mereka.

"Apabila projek terbengkalai kerajaan sekali lagi membuka tender dan serahkan kepada satu lagi syarikat kroni dengan kenaikan kos pembinaan sebanyak 20 peratus," kata Abdul Wahid

Tambah beliau, sehingga Jun LPT2 yang bermula dari Jabor di Terengganu hingga Temerloh di Pahang hanya siap 70.4 peratus berbanding 82 peratus dalam perancangan awal.

"Sebab lambat ialah kerana kerajaan memberi projek secara rundingan terus dan kemudiannya syarikat berkenaan meninggalkan projek,” ujarnya.

Katanya, LPT2 membabitkan kos yang tinggi iaitu RM3.7 bilion dan lebih 50 peratus kosnya datang daripada dana khas negeri Terengganu.

Projek itu, ujarnya mempunyai 17 pakej dan dua daripadanya diberi kepada sebuah syarikat, Arah Jitu Sdn Bhd milik AJK Umno Hulu Terengganu.

“Beliau diberi Pakej 9B dan Pakej 8. Di Terengganu, Umno selalu beri projek kepada OKU, bukan orang kurang upaya tapi 'Orang Kuat Umno'," ujar beliau




Bajet 2011 tidak mesra orang muda
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 20 Okt: Ahli Parlimen Jerai, Mohd Firdaus Jaafar mendakwa Bajet 2011 yang dibentangkan Perdana Menteri, Jumaat lalu tidak mesra belia dan orang-orang muda yang mewakili sebahagian besar penduduk di negara ini.

Firdaus sewaktu membahaskan Bajet 2011 petang tadi berkata, Kementerian Belia dan Sukan yang bertanggungjawab terhadap pembangunan pewaris negara ini tergolong di antara kementerian yang menerima peruntukan terkecil.

"Kementerian ini di tempat ketiga terakhir dalam senarai kementerian yang ada dengan jumlah peruntukan hanya RM730 juta," kata beliau.

Menurutnya, golongan belia memerlukan sahsiah yang tinggi kerana mereka merupakan golongan harapan untuk mewarisi pemerintahan negara.

Namun ujarnya, mutakhir ini terlalu banyak masalah sosial yang membabitkan remaja.

Justeru, Firdaus yang juga Pengarah Pilihan raya Pemuda PAS Pusat mencadangkan kerajaan melalui Kementerian Belia dan Sukan memberikan keutamaan bagi membudayakan pembangunan secara positif yang berteraskan prinsip dan nilai-nilai murni kemanusiaan serta agama untuk pembentukan belia dan remaja di negara ini.

"Kerajaan mesti menghalang konsert dan hiburan-hiburan yang melampau seperti artis Amerika, Adam lambert yang mana aksinya amat bertentanagn dengan budaya kita dan syariah Islamiah," katanya.

Tambahnya juga, permasalahan yang melanda belia hari ini sangat mencemaskan dan tindakan mengawalnya sudah sampai ke tahap yang dianggap terdesak.

"Kerajaan harus sedar, fungsi Kementerian Belia dan Sukan bukan sekadar mempersiapkan ahli sukan bagi mengejar pingat emas kepada negara, tetapi tanggungjawab utama kementerian adalah membentuk dan membina pewaris yang akan membawa negara ke mercu kejayaan dan kegemilangan," katanya.

Sehubungan itu tegasnya, peruntukan untuk kementerian ini tidak seharusnya dilihat setanding dengan Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar kerana belia adalah aset kekayaan semula jadi yang bakal memainkan peranan penting dalam politik, ekonomi dan kemasyarakatan di negara ini.

"Kegagalan kerajaan mengatasi masalah di kalangan remaja dan belia adalah salah satu daripada ancaman kepada sumber tenaga manusia yang akan merugikan negara dalam jangka masa panjang," katanya

Tiada ulasan: