Khamis, 14 Oktober 2010

CAKAP BETUL TAK DE KOMEN...PERBUATAN DAN HUKUM TETAP TAK IKUT ISLAM...TAK REDA DIHATI ..PERBUATAN MENAFIKAN HUKUM...PATUT IA BERHENTI KERJA JADI HAKIM

INGAT PESANAN HAKIM MAHKAMAH SYARIAH INI

Kepada masyarakat melayu 'Islam' yang gemar melakukan Zina atau perbuatan tidak bermoral ... khususnya kepada yang dan berkahwin pulak punyai anak, ingatlah pesan hakim Mahkamah Tinggi Syariah ini. Saya petik:

[HM] PUTRAJAYA: “Berdasarkan undang-undang Islam, kamu berdua wajib direjam sampai mati, bagaimanapun negara kita tidak melaksanakan undang-undang berkenaan. “Tetapi, kamu kena ingat hukuman tetap akan ditentukan di mahkamah Allah iaitu di hari akhirat kelak, melainkan kamu betul-betul bertaubat dengan taubat nasuha,” kata Hakim Syarie Nasir Abdul Aziz di Mahkamah Tinggi Syariah, di sini, semalam.

Nasir berkata demikian ketika menjatuhkan hukuman denda RM3,000 atau 12 bulan penjara jika gagal membayar denda terhadap seorang lelaki dan wanita yang dituduh berkhalwat 1 September lalu pada jam 2.49 petang di Blok C-T14-UO8, Parcel 15-12A, Presint 15, di sini.

Hukuman terbabit dijatuhkan Nasir apabila tertuduh, Nur Hafidh Mansor, 27, dan pasangannya Badauyah Abdul Rahim, 27, mengaku bersalah kerana berkhalwat selepas pertuduhan dibacakan jurubahasa di hadapannya.

Kedua-dua mereka yang sudah berkahwin dan mempunyai anak menundukkan kepala serta kelihatan tenang ketika hukuman dibacakan.

Mereka dituduh melakukan kesalahan mengikut Seksyen 27 (a)& (b), Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah Persekutuan) 1997 dan boleh dijatuhkan hukuman denda tidak lebih RM3,000 atau penjara tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Nasir berkata, tindakan pasangan itu menyedihkan kerana berlaku pada Ramadan, malah masing-masing sudah mempunyai keluarga dan perbuatan itu juga mencemar ikatan perkahwinan kerana berlaku curang terhadap pasangan masing-masing.

“Saya amat sedih dengan perbuatan pasangan ini kerana ia berlaku pada Ramadan...bulan yang sepatutnya umat Islam memperbanyakkan amalan kerana Allah menjanjikan lebih banyak pahala kepada umatnya.

“Lebih-lebih lagi pasangan sudah berkahwin dan ada tanggungjawab masing-masing. Malah, ia berlaku di kuarters kerajaan yang disediakan untuk memberikan keselesaan kepada mereka supaya lebih dekat dengan tempat kerja,” katanya sambil menggelengkan kepala.

Mengikut fakta kes, sepasukan anggota Penguat kuasa Agama (PPA) Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) bertindak menjalankan pemeriksaan hasil aduan awam mengenai kes khalwat di rumah terbabit.- Hayati IbrahiM

Di Antara Tiga Hakim, Dua Masuk Neraka

“Hakim ada tiga; dua di antara mereka masuk neraka, sedangkan satu diantara mereka masuk syurga. iaitu seorang lelaki yang mengetahui Al Haq, lalu ia memutuskan perkara dengannya ( al haq), maka ia masuk syurga. Adapun lelaki yang mengetahui Al Haq, tapi ia tidak memutuskan perkara dengannya, maka ia masuk neraka. Sedangkan seseorang yang tidak mengetahui al haq lalu ia memutuskan perkara manusia dengan kebodohannya maka ia juga masuk neraka.” (Riwayat Abu Dawud, At Thawawi)


Kehakiman adalah institusi yang mulia dan juga penuh dengan risiko. Mulia kerana ia bertujuan mewujudkan ketenteraman dan keadilan di dalam masyarakat. Berisiko sebab di dunia ia akan berhadapan dengan mereka yang tidak berpuas hati dengan keputusannya, sedangkan di akhirat diancam dengan neraka jika tidak menetapkan keputusan sesuai dengan yang seharusnya.

Hakim Tidak Bermoral.

Sebagaimana profesion lain yang sentiasa terdedah kepada manusia untuk berbuat jahat, maka tidak terkecuali juga profesion kehakiman, sebuah institusi yang dihormati dan dimuliakan sebagai tempat dimana rakyat mencari kebenaran dan keadilan.

Bahkan kejahatan yang dilakukan oleh seorang hakim, dapat mendatangkan kemudharatan yang jauh lebih besar. Ini adalah lantaran di tangannya sesuatu kes dapat diselesaikan. Di tangannya juga kebenaran adalah benar dan yang salah menjadi salah atau sebaliknya yang benar jadi salah dan yang salah seolah-olah menjadi seperti benar.

Rasulullah (SAW) mengingatkan kita bahaya hakim yang nakal. Melalui hadis di atas, Rasulullah SAW menjelaskan adanya dua kelompok hakim yang merbahaya dan satu hakim yang benar. Dua kolompok hakim yang diancam dihumban ke dalam neraka :

Pertama; Hakim yang mengetahui tentang mana yang benar dan mana yang salah, tetapi ia memberi keputusan tidak sesuai dengan kebenaran.

Kedua; Hakim yang tidak mengetahui mana pihak yang benar dan yang salah kemudian memberi keputusan atas kejahilannya itu.

Dari keterangan hadis ini dapat juga difahami bahawa untuk menjadi seorang hakim bukanlah suatu yang mudah, ia penuh dengan risiko dan membebankan. Seorang hakim yang tidak mampu menunjukkan performance-nya secara baik dan profesional akan mendapatkan konsekuensi logisnya, sehingga tidak mengherankan jika Imam Abu Hanifah menolak jabatan hakim, meski kapasiti dan kelayakannya sangat hebat untuk menduduki jabatan tersebut.

Hakim yang Lurus.
Lain dengan kedudukan kedua hakim tadi, hakim yang berikutnya adalah kategori hakim penyelamat. Keadaan hakim ini adalah seorang hakim yang mengetahui kebenaran, dan ia pun memutuskan perkara berdasarkan kebenaran itu. Keadilan, bagi hakim model seperti ini sangat di junjung tinggi.

Membela orang tertindas adalah prinsipnya. Ia tidak segan bertindak terhadap kezaliman, meski orang itu berkedudukan atau tinggi pangkatnya.

Hakim yang sedemikian inilah yang bisa bekerja dengan efektif, lantaran dalam dirinya tidak terdapat perilaku jahat dan curang. Jalan yang ditempuh menuju kariernya juga tidak dibangunkan dengan sifat yang tidak baik.

Walhasil, ia tidak membebankan dirinya hanya bebannya ialah apabila keadilan, dengan segala sudut pandang dan dimensinya itu tidak dapat ditegakkan. Dalam jiwanya, kebenaran dan keadilan mesti dijunjung tinggi dalam setiap ketetapan keputusannya.

Melihat kategori hakim yang pelbagai ini, maka Rasulullah SAW memberi peringatan seperti dalam hadis tadi. Selain itu, baginda juga mengingatkan pada mereka yang memegang profesyen sebagai hakim agar sentiasa berwaspada.

Ini adalah lantaran profesyen sebagai hakim adalah pembuat keputusan yang pasti akan berlaku antara sebagai menyelamatkan atau yang akan menghancurkan seseorang.

Rasulullah SAW bersabda : “Lidah seorang hakim berada di antara dua bara api, sehingga ia menuju syurga atau neraka.” (Riwayat Abu Nu’aim dan ad Dailami).

Bahkan bukan sekadar sebuah penghormatan ketika seseorang diamanah sebagai hakim melainkan harus diiringi dengan kewaspadaan yang tinggi.

Rasulullah SAW mengingatkan: “ Barangsiapa diangkat menjadi seorang hakim, maka ia telah disembelih tanpa menggunakan pisau.” (Riwayat Abu Dawud).

Terminologi Islam
Hakim dalam istilah Islam merupakan sumber hukum iaitu Allah (SWT). Hal ini jelas kelihatan dalam terminology “hukum” yang dikemukakan oleh kalangan ushuliyyin, iaitu khitab (titah) Allah SWT yang berhubungan dengan perbuatan mukallaf.

Terminologi ini menunjukkan bahawa sumber hukum tersebut adalah Allah SWT. Oleh yang demikian Allah SWT-lah yang dinamakan sebagai hakim yang sebenarnya dalam Islam.

Dalam pengertian lain, hakim disinonimkan dengan kata al qadhi. Keduanya memiliki persamaan makna atau dikatakan juga sebagai pelaksana undang-undang atau hukum di dunia Islam.

Untuk itu hakim dikatakan sebagai “yang menyelesaikan persoalan hukum yang dihadapkan kepadanya baik yang menyangkut hak-hak Allah SWT maupun yang berkaitan dengan pribadi hamba secara individual.”

Hakim sebagai pelaksana hukum-hukum Allah SWT mempunyai kedudukan yang sangat penting dan strategis, tetapi juga mempunyai risiko yang berat. Dikatakan penting dan strategis, karena melalui produk hukum yang ditetapkannya diharapkan dapat mencegah segala bentuk kezaliman yang terjadi di tengah masyarakat atau setidaknya dapat meminimakan sehingga ketentraman dalam suatu komuniti dapat direalisasikan.

Para intelektual hukum Islam telah berijtihad menetapkan syarat-syarat yang harus dipenuhi oleh seseorang untuk dapat menduduki jabatan sebagai hakim, iaitu laki-laki, baligh, berakal, merdeka, Islam, adil, tidak rusak pendengaran dan penglihatannya.

Al Shan’ani menambahkan, seorang hakim harus memiliki pengetahuan yang memadai tentang Al Qur’an dan seluk beluk keilmuannya, sunnah, ijma’ ulama salaf, ilmu ketatabahasaan, dan qiyas.

Selain itu, hendaknya mereka memiliki moral dan intelektual yang hebat. Secara ilustratif, aspek moral dapat diurai antara lain, seorang hakim hendaklah seorang Muslim yang adil, takwa, jujur, bijaksana, berwibawa, dan berbudi luhur.

Aspek intelektual seorang hakim sangat diharapkan karena ia dituntut terutama sekali dalam mengambil langkah-langkah ijtihad.

Khatimah
Dari huraian di atas, jelaslah bahawa untuk menjadi seorang hakim tidaklah mudah. Seorang hakim harus memiliki moraliti yang tinggi dan memiliki tanggung jawab intelektual dalam menanggung beban tugas mulianya yang sarat dengan risiko yang berimplikasi di dunia maupun akhirat.

Jika seorang hakim memiliki intelektualiti dan moraliti yang tinggi, maka ia akan menyedari bahwa tugasnya menjadi hakim bukan sebagai abdi negara semata, tetapi memiliki tanggung jawab moral sebagai tugas keagamaan yang di dalamnya terdapat masalah pahala dan dosa.

Jika hal ini dapat direalisasikan, maka tindakan “pelecehan hukum” akan dapat dikurangi dan dicegah. Sebaliknya, upaya penegakkan semangat hukum akan dapat diwujudkan.

Wallahu’alam



1. Hakim terdiri dari tiga golongan. Dua golongan hakim masuk neraka dan segolongan hakim lagi masuk surga. Yang masuk surga ialah yg mengetahui kebenaran hukum dan mengadili dgn hukum tersebut. Bila seorang hakim mengetahui yg haq tapi tidak mengadili dgn hukum tersebut bahkan bertindak zalim dalam memutuskan perkara maka dia masuk neraka. Yang segolongan lagi hakim yg bodoh yg tidak mengetahui yg haq dan memutuskan perkara berdasarkan kebodohannya maka dia juga masuk neraka. {HR. Abu Dawud dan Ath-Thahawi}
2. Lidah seorang hakim berada di antara dua bara api sehingga dia menuju surga atau neraka. {HR.
Abu Na’im dan Ad-Dailami}
3. Barangsiapa diangkat menjadi hakim maka dia telah disembelih tanpa menggunakan pisau.
4. Allah beserta seorang hakim selama dia tidak menzalimi. Bila dia berbuat zalim maka Allah akan menjauhinya dan setanlah yg selalu mendampinginya. {HR.
Tirmidzi}
5. Bila seorang hakim mengupayakan hukum dan keputusannya benar maka dia akan memperoleh dua pahala. Tetapi bila keputusannya salah maka dia akan memperoleh satu pahala.
6. Janganlah hendaknya seorang wanita menjadi hakim yg mengadili urusan masyarakat umum.
7. Salah satu dosa paling besar ialah kesaksian palsu. {HR.
Bukhari}
8. Rasulullah Saw bersabda : Disejajarkan kesaksian palsu dgn bersyirik kepada Allah. Beliau mengulang-ulang sabdanya itu sampai tiga kali. {Mashabih Assunnah}
9. Nabi Saw mengadili dgn sumpah dan saksi.
10. Maukah aku beritahukan saksi yg paling baik? Yaitu yg datang memberi kesaksian sebelum dimintai kesaksiannya.
11. Pria paling dibenci Allah ialah orang yg bermusuhan dgn sengit.
1
2. Janganlah hendaknya seorang hakim mengadili antara dua orang dalam keadaan marah.
1
3. Tidak halal darah seorang muslim kecuali krn salah satu dari tiga sebab. Pertama duda atau janda yg berzina .
Kedua hukuman pembalasan krn menghilangkan nyawa orang lain dan ketiga yg murtad dari Islam dan meninggalkan jama’ah.
1
4. Rasulullah Saw pernah memenjarakan seseorang krn suatu tuduhan kemudian dibebaskannya. {HR.
An-Nasaa’i}
1
5. Sesungguhnya aku mengadili dan memutuskan perkara antara kalian dgn bukti-bukti dan sumpah-sumpah. Sebagian kamu lbh pandai mengemukakan alasan dari yg lain. Siapapun yg aku putuskan memperoleh harta sengketa yg ternyata milik orang lain sesungguhnya aku putuskan baginya potongan api neraka.
1
6. Seorang wanita di jaman Rasulullah Saw sesudah fathu Mekah telah mencuri.
Lalu Rasulullah memerintahkan agar tangan wanita itu dipotong. Usamah bin Zaid menemui Rasulullah utk meminta keringanan hukuman bagi wanita tersebut.
Mendengar penuturan Usamah wajah Rasulullah langsung berubah. Beliau lalu bersabda : Apakah kamu akan minta pertolongan utk melanggar hukum-hukum Allah Azza Wajalla? Usamah lalu menjawab Mohonkan ampunan Allah untukku ya Rasulullah. Pada sore harinya Nabi Saw berkhotbah setelah terlebih dulu memuji dan bersyukur kepada Allah. Inilah sabdanya : Amma ba’du.
Orang-orang sebelum kamu telah binasa disebabkan bila seorang bangsawan mencuri dibiarkan tetapi jika yg mencuri seorang awam maka dia ditindak dgn hukuman. Demi yg jiwaku dalam genggamanNya. Apabila Fatimah binti Muhammad mencuri maka aku pun akan memotong tangannya. Setelah bersabda begitu beliau pun kembali menyuruh memotong tangan wanita yg mencuri itu.
1
7. Bila dua orang yg bersengketa menghadap kamu janganlah kamu berbicara sampai kamu mendengarkan seluruh keterangan dari orang kedua sebagaimana kamu mendengarkan keterangan dari orang pertama.
1
8. Kami bersama Rasulullah Saw dalam suatu majelis. Rasulullah bersabda : Berbai’atlah kamu utk tidak syirik kepada Allah dgn sesuatu apapun tidak berzina tidak mencuri dan tidak membunuh jiwa yg diharamkan Allah kecuali dgn yg benar. Barangsiapa menepatinya maka baginya pahala di sisi Allah dan barangsiapa yg melanggar sesuatu dari perkara-perkara itu maka dia dihukum dan itulah tebusannya . Namun barangsiapa yg melanggar perkara-perkara itu dan dirahasiakan oleh Allah maka persoalannya adl di tangan Allah. Bila Dia menghendaki maka akan diampuniNya atau disiksaNya .
1
9. Hindarkanlah tindakan hukuman terhadap seorang muslim sedapat mungkin krn sesungguhnya lbh baik bagi penguasa bertindak salah krn membebaskannya daripada salah krn menjatuhkan hukuman.
20. Barangsiapa menjauhi kehidupannya sebagai badui maka dia mengisolir dirinya dan barangsiapa yg mengikuti perburuan maka dia akan lengah dan lalai.
Barangsiapa yg mendatangi pintu-pintu penguasa maka dia akan terkena fitnah.
Ketahuilah seorang yg makin mendekatkan dirinya kepada penguasa akan bertambah jauh dari Allah.
Sumber: 1100 Hadits Terpilih - Dr. Muhammad Faiz Almath - Gema Insani Press
sumber : file chm hadistweb


Hakim dan Neraka

Dulu saya berfikir bahwa hadis tentang 2/3 hakim yang masuk neraka adalah masalah kuantitas. artinya jika ada 1 juta hakim yang pernah hidup. Maka 330.000 saja yang bisa masuk surga ,sementara sisanya masuk neraka. Nah ternyata pendapat tersebut salah.

Hadist tersebut sebenarnya berbunyi “Hakim terdiri dari tiga golongan. Dua golongan hakim masuk neraka dan segolongan hakim lagi masuk surga. Yang masuk surga ialah yang mengetahui kebenaran hukum dan mengadili dengan hukum tersebut. Bila seorang hakim mengetahui yang haq tapi tidak mengadili dengan hukum tersebut, bahkan bertindak zalim dalam memutuskan perkara, maka dia masuk neraka. Yang segolongan lagi hakim yang bodoh, yang tidak mengetahui yang haq dan memutuskan perkara berdasarkan kebodohannya, maka dia juga masuk neraka. (HR. Abu Dawud dan Ath-Thahawi)”
Ternyata hitungan tersebut adalah masalah kualitas yaitu hakim ada 3 :
1. Yang tahu kebenaran dan mengadili dengan benar, masuk surga.
2. Yang tahu kebenaran tapi mengadili dengan tidak benar, masuk neraka.
3. Yang tidak tahu kebenaran namun tidak mengadili dengan benar, masuk neraka.
Hugh .. setelah membaca hadis tersebut saya jadi berfikir, apakah yang dimaksud dengan hakim disini adalah hakim pengadilan saja?. Bagaimana jika kita adalah orang yang memiliki wewenang untuk memutuskan sesuatu misal dalam hal rekrutmen karyawan? atau menjadi pinpro sebuah proyek? Atau pemimpin perusahaan yang harus memutuskan sesuatu yang pelik bagi perusahaan dan menyangkut hajat hidup orang banyak? Atau dosen yang harus memberi nilai bagi mahasiswa? , Apakah kita bukan hakim juga ?
Dalam hal ini tentu saja harus ada yang menjadi hakim. Tanpa adanya hakim, pimpinan, pemegang keputusan, dosen tentulah dunia tidak bisa berjalan sebagaimana mestinya. Walaupun terkadang kebenaran bersifat sangat abstrak, satu-satunya jalan adalah kita harus mengetahui permasalahan yang kita hadapi dan harus terus mencari kebenaran tersebut dan mengupayakan hukum dengan jujur seperti yang ada dalam hadist “Bila seorang hakim mengupayakan hukum (dengan jujur) dan keputusannya benar, maka dia akan memperoleh dua pahala. Tetapi bila keputusannya salah maka dia akan memperoleh satu pahala. (HR. Bukhari) “. Tetapi apakah kita bisa ? Wallahu a’lam, dalam keadaan tertentu kadang saya berpikir bahwa masuk surga dan neraka , itu urusan Gusti Allah , kita hanya bisa memohon perlindungan dari Nya.


Hakim Syarie Wanita

Posted by: usulifaqih In: Ilmiah
Akhbar hari melaporkan bahawa kerajaan Malaysia telah melantik dua orang wanita menjadi Hakim Syarie pertama. Mereka ialah Suraya Ramli dan Rafidah Abdul Razak dengan masing-masing ditempatkan di Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan dan Putrajaya.
Suraya Ramli 31 sebelum ini bertugas sebagai Pegawai Penyelidik Hakim Rayuan dan Penolong Pengarah Kanan Bahagian Latihan JKSM. Manakala Rafidah Abdul Razak 39, bertugas sebagai Pegawai Penyelidik Ketua Hakim Syarie dan Penolong Pengarah Latihan JKSM. Lantikan mereka dibuat pada pertengahan Mei lepas selepas mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong.
Isu perlantikan wanita sebagai qadi atau hakim adalah isu klasik fiqh. Ia telah dibincangkan sejak sekian lama dalam kitab-kitab fiqh turath. Secara ringkasnya mazhab Syafie tidak membenarkan wanita dilantik menjadi qadi atau hakim. Manakala mazhab Hanafi membenarkan perlantikan wanita ke jawatan itu. Kedua-dua mazhab tersebut mempunyai hujah dan dalil masing-masing.
Dengan perlantikan dua orang wanita sebagai Hakim Syarie, menunjukkan bahawa kerajaan Malaysia memilih pandangan mazhab Hanafi. Ini berdasarkan ijtihad Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia mengikut prinsip-prinsip tertentu di sebalik kewajaran melantik wanita ke jawatan tersebut.
Apa yang UF nak ulas di sini ialah, tidak kisah kita memilih pandangan mazhab Syafie atau mazhab Hanafi. Ini kerana ia adalah perkara ijtihadi, apatah lagi kedua-duanya mempunyai dalil dalam isu ini. Cuma jangan kita tersilap objektif dalam perlantikan wanita ke jawatan Hakim Syarie. Objektif utama perlantikan seseorang hakim ialah untuk menjulang panji keadilan berdasarkan hukum Allah S.W.T.
Jika sesetengah pihak berpendapat bahawa perlantikan dua hakim wanita itu akan memberi keadilan kepada wanita, maka ia ternyata salah. Perlantikan hakim wanita bukan untuk memberi keadilan kepada wanita tetapi memberi kaedilan kepada mereka yang berhak sama ada wanita mahupun lelaki.
Pandangan bahawa Hakim Syarie lelaki sebelum ini berat sebelah kepada kaum lelaki merupakan pandangan prejudis. Hakim mempunyai tugas yang berat untuk memutuskan sebarang keputusan. Jika ada hakim yang hanya memandang gender dalam penghakimannya maka ia hanya menempah api neraka.
Ini berdasarkan hadis Nabi S.A.W yang mafhumnya, dua golongan hakim akan masuk neraka iaitu hakim yang berhukum tanpa ilmu dan hakim yang tahu kebenaran tetapi tidak berhukum dengannya. Hanya satu golongan hakim yang dapat masuk syurga iaitu hakim yang tahu kebenaran dan berhukum dengannya.
Kita berdoa kepada Allah agar Hakim-Hakim Syarie kita baik yang lelaki mahupun dua hakim wanita (Puan Suraya dan Puan Rafidah) dipelihara oleh Allah dalam penghakiman mereka. Amin!!!


Tiada ulasan: