Khamis, 14 Oktober 2010

PERPARTI DAN BERPOLITIK SECARA SIHAT...TIPU2...AKAN DIPERTIKAIKAN JUGA DI AKHIRAT KELAK...

Sedia prasarana sukan untuk wanita Islam
Dzulfikar Mashoor

KUALA LUMPUR, 13 Okt: Ahli Parlimen Kota Raja, Dr. Siti Mariah Mahmud mendesak Kementerian Belia dan Sukan supaya menyediakan prasarana sukan kepada wanita Islam.

Ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbadanan Stadium Malaysia 2010 petang semalam, beliau berkara prasarana yang sedia ada tidak menggalakkan wanita muslimah bersukap dan mengamalkan cara hidup yang sihat.

"Dalam baju tangan panjang, seluar tangan panjang dan bertudung untuk senam arobik di tempat awam, kita tidak selesa sebab berpeluh dan kita panas.

"Sebab itu, antara sebab mengapa ramai wanita Islam yang menutup aurat enggan bersukan di khalayak ramai, kerana mereka berasa tidak secucuk dengan pembawaan imej Islam oleh mereka," ujarnya di Dewan Rakyat.

Beliau yang juga AJK PAS Pusat berkata, kerajaan pusat sepatutnya menyediakan prasarana yang lebih sesuai bagi memenuhi hak wanita Islam untuk bersukan.

"Kita tidak meminta orang lain menutup aurat seperti kita, tapi kita meminta hak kita sebagai wanita Islam untuk menjaga aurat (ketika) bersukan," ujarnya.

Hak-hak yang dimaksudkan, katanya termasuk menyediakan waktu khusus dan eksklusif supaya wanita Islam boleh menggunakan prasarana sukan yang sedia ada.

"Minta Menteri (Datuk Ahmad Shabery) bagi beritahu pada perbadanan supaya bagi hari yang khusus untuk wanita Islam mengamalkan cara hidup yang sihat dengan guna stadium-stadium ini,” ujarnya.

Dari segi yang lain, beliau turut mengkritik kaedah pemakaian etlit yang baginya lebih mencolok mata dari mereputasi mutu sukan.

Beliau turut mengkritik komitmen kementerian kerana gagal membentangkan formula kerajaan dalam mereputasi mutu sukan negara di peringkat dunia.

“Semuanya (perbentangan rang undang-undang) tentang pengurusan aset dan urusan gaji, tidak ada kena mengena dengan meningkatkan martabat sukan itu sendiri.

"Bagaimana persatuan-persatuan, pertubuhan-pertubuhan sukan selepas ini, selepas diperbadanankan dan menjadi entiti korperat," ujarnya.

Sebelum pada itu, Ahli Parlimen Padang Terap, Nasir Zakaria turut menyuarakan kerisauan di sebalik penggubalan rang undang-undang tersebut.

"Sejauh manakah akta ini akan mengambil alih atau berlaku pertindihan kuasa dengan kuasa yang ada di peringkat kerajaan negeri.

Pun begitu, Ahmad Shabery menafikan bahawa langkah kerajaan itu untuk menghalang kerajaan negeri Pakatan Rakyat menggunakan stadium negeri untuk aktiviti masyarakat dan parti.



Mahasiswa mahu Puspal batal konsert Lambert
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 13 Okt: Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) hari ini menyuarakan bantahan keras terhadap tindakan kerajaan meluluskan konsert artis luar negara, Adam Lambert yang dijadual malam esok.

Bantahan itu disuarakan dalam satu memorandum kepada Agensi Pusat Permohonan Penggambaran Filem dan Persembahan Artis Luar Negara (Puspal) siang tadi.

Memorandum berkenaan diserahkan kepada Pengerusi Jawatankuasa Puspal di bawah bahagian perlesenan dan penguatkuasaan, Ramlah Amir di pejabatnya di bangunan Kementerian Penerangan dan Kebudayaan Malaysia, dekat sini.

Presiden Gamis, Ahmad Syazwan Muhammad Hasan berkata, penganjuran konsert yang akan berlangsung di stadium Putra Bukit Jalil itu akan menambahkan barah gejala sosial terutamanya di kalangan anak muda di negara ini.

Ini kerana ujarnya, Adam Lambert memang sudah diketahui umum bahawa seorang remaja yang membawa ikon 'gay' di Amerika.

"Gamis menyatakan kekesalan kami di atas kelulusan konsert ini yang ternyata bakal membawa kesan negatif kepada anak muda.

"Dalam pada Datin Seri Rosmah (Mansor) dikatakan sibuk mencari formula untuk mengatasi gejala sosial, dalam masa yang sama satu konsert artis tidak bermoral diluluskan," kata Syazwan kepada pemberita sebelum penyerahan tersebut.

Beliau turut mempersoal tindakan kerajaan memberi kelulusan kepada pihak penganjur mengundang artis itu.

"Apa sebab yang mendesak kerajaan untuk meluluskan kehadiran Adam Lambert sedangkan ramai lagi artis luar negara yang lain yang boleh dipanggil," katanya lagi.

Sementara itu, Setiausaha Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) Ridhuan Othman berkata, SMM mendesak kerajaan khususnya kementerian terbabit mengkaji balik garis panduan konsert melibatkan artis luar negara serta membatalkan konsert tersebut.

"Kerajaan ada masa lebih kurang sehari lagi untuk membatalkan konsert Adam Lambert.

"Kalau konsert ini diteruskan, kami akan mengerahkan mahasiswa untuk turun beramai-ramai ke stadium esok untuk membuat bantahan dengan mengedarkan risalah dan sebagainya," katanya.

Kira-kira 20 aktivis mahasiswa berhimpun di hadapan bangunan kementerian itu sambil memegang kain rentang bantahan dan dikawal oleh pihak polis.

Sementara itu, dalam pertemuan kira-kira 20 minit dengan Ramlah di pejabatnya, mereka meminta Puspal menjelaskan sebab konsert berkenaan diluluskan di samping menyuarakan kembimbangan terhadap gejala hedonisme yang semakin membarah di kalangan anak muda.

Ramlah bagaimanapun berkata, Puspal tidak mempunyai kuasa untuk membuat keputusan kerana ia melibatkan kementerian lain juga.

Namun beliau mengucapkan terima kasih kepada Gamis di atas inisiatif mereka mengadakan pertemuan dengan pihaknya


Istana Kelantan lucut ‘Datuk’ Ibrahim, Wan Hashim

Rizal Tahir

KOTA BHARU, 13 Okt: Istana Kelantan menarik balik gelaran Datuk terhadap Datuk Ibrahim Ali dan Datuk Wan Hashim Wan Daud.

Demikian dinyatakan oleh Setiausaha Kerajaan negeri, Datuk Mohd Aiseri Alias dalam sidang media di pejabatnya, Kota Darulnaim, pagi ini.

Menurutnya, Sultan Muhammad Ke V, hari ini telah mengampuni perkenaan untuk menarik pingat yang membawa gelaran Datuk daripada Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali, bekas setiausaha kerajaan negeri, Wan Hashim Wan Daud, Tengku Mohamed Shafei Tengku Ibrahim dan Tengku Abu Bakar Tengku Mansor.
Kesemua darjah kebesaran itu ditarik gelarannya berkuat kuasa serta merta bermula hari ini, 13 Oktober.
Aiseri berkata, antara darjah kebesaran yang telah ditarik balik daripada Wan Hashim, pelantikan Ahli Darjah Kebesaran Ahli Yang Pertama (Seri Paduka) bagi Darjah Kebesaran Setia Mahkota Kelantan Yang Amat Terbilang (S.P.S.K.) (Al-Ibrahimi 1).
“Perlantikan Ahli Yang Kedua (Dato’ Paduka) Bagi Darjah Kebesaran Mahkota Kelantan Yang Amat Mulia (D.P.M.K) (Al-Muhammadi 11),” ujarnya.
Katanya, selain itu turut ditarik Perlantikan Ahli Yang Ketiga (Paduka) Bagi Darjah Kebesaran Setia Mahkota Kelantan Yang Amat Terbilang (P.S.K) (Al-Ibrahimi 111), Pelantikan Ahli Yang Keempat (Bentara) Bagi Darjah Kebesaran Setia Mahkota Kelantan Yang Amat Terbilang (B.S.K) Al-Ibrahimi V).
Sementara itu, menurut Aiesri lagi, Sultan Kelantan telah menarik balik tauliah daripada Ibrahim, pelantikan Darjah Kebesaran Ahli Yang Kedua (Dato’ Paduka) Bagi Darjah Kebesaran Jiwa Mahkota Kelantan Yang Amat Mulia (D.J.M.K.) (Al-Ismaili ll).
Pada masa yang sama, katanya Sultan Kelantan turut menarik balik tauliah Penganugerahan Bintang Seri Mahkota Kelantan (S.M.K) yang telah dikurniakan kepada Tengku Mohamed Shafie Tengku Ibrahim.
“Selain itu juga Penganugerahan Pingat Bakti (PB) dan Pelantikan Jaksa Pendamai (JP) yang telah dikurniakan kepada Tengku Abu Bakar Tengku Mansor juga telah ditarik balik berkuat kuasa pada 30 September lalu,” ujarnya.
Aiseri seterusnya memberitahu, penarikan balik pingat dan darjah kebesaran itu menjadi hak Sultan Kelantan yang dijalankan mengikut hemah dan budi bicara baginda




Batu Sapi: PAS minat tetapi akur keputusan PR
Harakahdaily

TEMERLOH, 13 Okt: PAS hari ini menyatakan minatnya untuk bertanding di pilihanraya kecil Batu Sapi di Sabah, namun parti akan akur pada keputusan hasil daripada permuafakatan mesyuarat Pakatan Rakyat yang akan diadakan hari ini.

“PAS akan mengemukakan cadangan kepada Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat untuk bertanding di Batu Sapi.

"Kita mempunyai jentera dan calon yang mampu menarik sokongan rakyat dan dengan nisbah pengundi 60 peratus Muslim, ianya bukan perkara mustahil bagi PAS memenangi kerusi tersebut,” kata Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) hari ini dalam satu kenyataannya ke Harakahdaily.

Pilihan raya kecil Batu Sapi merupakan pilihanraya kecil yang ke-13 sejak 2008 ekoran kematian mengejut Ahli Parlimen Datuk Ir Edmund Chong Ket Wah akibat kemalangan jalan raya minggu lepas.

Dianggarkan terdapat 26,000 pengundi dengan pecahan pengundi Melayu 32%, Cina 38%, India 0.5%, Bumiputera Sabah 26%, Bumiputera Sarawak 0.5% dan lain-lain 2.6%.

Terdahulu, Pengarah Pilihan Raya Parti Keadilan Rakyat, Fuziah Salleh dalam satu laporan The Malaysian Insider memberitahu bahawa kerusi Batu Sapi itu milik partinya walaupun gagal meletakkan sebarang calon pada pilihanraya umum ke 12 yang lalu atas sebab-sebab tertentu.

Fuziah juga mengatakan bahawa Pakatan Rakyat telah mencapai persetujuan dahulu bahawa kerusi itu diperuntukan untuk PKR, dan oleh itu kali ini parti tersebut akan bersiap sedia untuk bertanding di Batu Sapi.

Namun begitu, Tuan Ibrahim berpendapat bahawa senario politik di Batu Sapi dan insiden pilihanraya ke 12 perlu diambil kira dalam meletakkan calon dalam pilihanraya kecil kali ini sebelum apa-apa keputusan dibuat.

“Walau bagaimanapun PAS akan akur kepada muafakat Pakatan Rakyat dalam mesyuarat yang akan diadakan Rabu ini,” kata Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang.

Berdasarkan track record daripada siri pilihan raya yang lalu, PAS Batu Sapi yang diketuai Haji Hamzah Abdullah yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Sabah telah sekian lama menjalankan pelbagai program kemasyarakatan terutama untuk masyarakat Islam.

Ini kerana kawasan Parlimen Batu Sapi mempunyai 60.14% pengundi Bumiputera Islam.

Maka, dengan itu PAS yang membawa imej Islam melalui aktiviti yang dilaksanakan bertepatan dengan situasi kehidupan rakyat mahupun pengundi di kawasan itu



PAS mahu negara terus jadi pasukan pengaman
Dzulfikar Mashoor

KUALA LUMPUR, 13 Okt: Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi digesa menjelaskan impak berantai di sebalik partisipasi pasukan tentera dalam operasi pengaman dunia.

Menurut Datuk Dr. Mohd Hayati Othman (PAS-Pendang), Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) seakan tidak menghiraukan pandangan Kuala Lumpur dalam isu puak Serb menyembelih puak Islam di Bosnia Herzegovina.

Walhal katanya, Malaysia pada era hujung 1990-an merupakan antara negara anggota yang komited menyertai misi pengaman PBB sejak tahun 1960-an lagi.

"Sewaktu kita dilihat ada taring dan gigi, Malaysia telah mengesyorkan supaya tentera pengaman ini meningkatkan pensenjataan mereka, tiga syor kepada PBB supaya kita ini dilihat mampu membantu konflik di negara-negara luar.

"Sekarang kita bukan lagi pengerusi NAM dan OIC, apakah plan seterusnya kerajaan supaya kita masih dilihat sebagai pasukan pengaman di negara-negara luar dalam suasana kita tidak mempunyai taring dan gigi lagi," soalnya pagi tadi mencelah pada sesi soalan jawab di Dewan Rakyat.

Menjawab soalan itu, Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad seakan tidak mengaku anggapan Mohd Hayati bahawa Malaysia gagal mempengaruhi PBB walaupun komited dalam menghantar pasukan pengaman.

Sebelum itu, Mohd Hayati pada sesi soal jawab lisan meminta Kementerian Pertahanan menjelaskan jumlah operasi pengaman negara di bawah panji Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Kementerian turut diminta menjelaskan kos perbelanjaan yang ditanggung oleh kerajaan serta jumlah anggota keselamatan negara yang terlibat dalam operasi-operasi pengaman peringkat dunia tersebut.

Beliau turut meminta kementerian menjelaskan impak positif di sebalik komitmen kerajaan menghantar pasukan pengaman di peringkat global.

Menjawab soalan itu, Abdul Latiff mendedahkan sebanyak 7 misi pengaman telahpun disertai oleh Kuala Lumpur sejak era 1960-an.

Sepanjang misi itu, beliau berkata, lebih 20 ribu pegawai pengaman telahpun diutuskan ke seluruh dunia.

Ujarnya lagi, kerajaan telah mengeluarkan pendahuluan lebih RM50 juta bagi menampung kos operasi setiap misi pengaman tersebut.

Tetapi, katanya pendahuluan tersebut kemudiannya dibayar semula oleh PBB.

Namun, beliau tidak pula menjelaskan secara terperinci rancangan kerajaan untuk memastikan suara Malaysia kembali didengar oleh PBB ekoran pendirian kerajaan pusat komitmen menghantar pasukan pengaman ke misi-misi dunia kelak


Galas: PKR, DAP komited menangkan calon PAS

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 13 Okt: PKR dan DAP akan memberi sokongan penuh kepada PAS dalam usaha mengekalkan kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) Galas pada Pilihan Raya Kecil (PRK) 4 November ini.

Komitmen itu dinyatakan secara rasmi pada sidang media selepas masyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat, di Pejabat Ketua Pembangkang di Parlimen hari ini.

Berikutan itu, mereka akan membantu calon PAS sepanjang kempen PRK tersebut itu nanti.

"Kita bersetuju PAS meletakkan calon dan DAP, keADILan akan berikan seliruh kekuatan dan sokongan bagi mengekalkan calon PAS atas nama Pakatan Rakyat di Galas," ujar Datuk Seri Anwar Ibrahim mengetuai sidang media petang tadi.

Turut serta pada sidang media tersebut, Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan barisan kepimpinan utama ketiga-tiga parti yang lain.

Pada masa sama, Anwar dan Kit Siang juga turut mengesahkan kehadiran pada majlis pengumuman calon PAS di Galas yang dijadual 22 Oktober ini

Menyentuh persedian PRK Batu Sapi pula, sidang media tersebut turut memaklumkan bahawa Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat Sabah akan bermesyuarat selepas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan tarikh pilihan raya bagi Parlimen berkenaan.

Laporan mesyuarat tersebut kata Anwar akan dihantar kepada Pakatan Rakyat Pusat selewat lewatnya Isnin depan.

Dalam pada itu, media turut dimaklumkan bahawa Konvensyen Pakatan Rakyat kali ke-2 akan diadakan di Pulau Pinang pada 19 Disember akan datang.

Ianya akan berlangsung di Dewan Millenium Kepala Batas.

Konvensyen tersebut antara lain akan menyentuh isu Felda dan Felcra, tanah Kampung Baru, isu pendidikan, pekerja wanita serta skandal BN dalam beberapa projek besar negara.

Sebelum konvensyen tersebut, satu Sidang Kemuncak Menteri Besar dan Ketua Menteri Pakatan Rakyat akan diadakan pada 29 November ini di Shah Alam




Tiada ulasan: