Isnin, 4 Oktober 2010

POLITIK ISLAM TIDAK KOTOR...PENUH DENGAN KETAQWAAN UNTUK LAKSANAKAN SYARIAT ALLAH...KITA DAPATKAN MENGIKUT KAEDAH YANG SEDIA ADA SEKARANG

Galas: PAS belum putus calon
Harakahdaily

GOMBAK, 4 Okt: PAS masih dalam proses membuat keputusan memilih calon mereka untuk bertanding mempertahankan kerusi mereka bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Galas.

Sehingga petang semalam, mesyuarat Ahli Jawatankuasa PAS Pusat belum memutuskan siapa calaon yang bakal ditonjolkan kali ini.

Perkara itu disahkan Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang selepas mempengerusikan mesyuarat tersebut di sini semalam.

"...kami belum dapat menetapkan calon yang akan bertanding buat masa ini," katanya selepas mesyuarat diadakan di Pusat Khidmat Masyarakat Dun Gombak Setia di sini.

PAS sebelum ini memaklumkan, mereka sudah mempunyai senarai pendek calon dan dalam proses membuat pilihan untuk diteliti oleh Majlis Syura Ulama' PAS sebelum diputuskan sebagai calon.

Tuan Guru Abdul Hadi turut memaklumkan, mesyuarat tersebut juga telah bersetuju melantik Ahli Parlimen Pengkalan Chepa, Datuk Ab. Halim Ab. Rahman sebagai Ketua Pilihan Raya PAS bagi PRK Galas.

Selain itu, mesyuarat tersebut juga ujarnya turut menetapkan komitmen bertanding di DUN Galas bagi mengekalkan kerusi yang disandang Allahyarham Chek Hashim Sulaima.

Mengulas cadangan Umno mencalonkan Tengku Razaleigh Hamzah bertanding di Dun Galas, beliau menganggap ianya satu tindakan yang tidak wajar.

Beliau juga sependapat dengan pandangan Mursyidul Am Pas, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mendakwa cadangan tersebut adalah cubaan menghina Ahli Parlimen Gua Musang tersebut.

Ku Li menurutnya adalah tokoh besar dalam Umno yang selayaknya menjadi Perdana Menteri, bukan pembangkang di negeri Kelantan.

Sementara itu, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali ketika mengulas perkara sama berkata, beliau yakin Tengku Razaleigh tidak akan bertanding pada PRK Galas nanti.

Menurutnya, biarpun Ku Li seorang yang berpengaruh, namun beliau yakin pencalonan oleh Umno itu akan ditolak oleh Ku Li.

Dalam pada itu, Ku Li melalui laman Twitter memaklumkan beliau hanya akan memberi jawapan berhubung PRK Galas selepas pulang ke tanah air 9 Oktober nanti.


Galas: Razaleigh belum beri jawapan
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 4 Okt: Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah menolak dakwaan Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa beliau telah bersetuju dilantik Pengarah Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Galas.

Memberi respons ringkas di laman twitter beliau berkata, sehingga kini beliau tidak pernah memberi sebarang jawapan kepada sesiapa termasuk kepada Timbalan Perdana Menteri itu.

"Itu kena tanya dia (Muhyiddin), saya belum cakap apa-apa kepada sesiapa pun," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan rakan twitternya yang bertanyakan tentang kesahihan kenyataan Muhyiddin.

Ianya berhubung sikap Muhyiddin yang seringkali mencanangkan bahawa Tengku Razaleigh telah bersetuju menjadi pengarah PRK Umno BN Dun Galas.

Sehingga kini, belum ada sebarang pengesahan dibuat Tengku Razaleigh berhubung tawaran Umno itu.

Menurutnya lagi, beliau hanya akan memberi keputusan selepas kembali ke Malaysia 9 Oktober nanti.

"Kepada kawan-kawan, saya belum bagi apa-apa jawapan sama ada ya atau tidak.

"Saya hanya akan jelaskan berhubung kedudukan saya pada Pilihan Raya Kecil Galas selepas apabila saya balik ke Malaysia," katanya lagi yang kini sedang berada di luar negara.

Selain pengarah pilihan raya, nama Tengku Razaleigh juga dicadang oleh Umno sebagai calon bertanding di Dun tersebut.

PAS bagaimanapun melihat cadangan tersebut hanya sebagai usaha menjatuhkan maruah dan karier politik Tengku Razaleigh.

Menurut PAS, Tengku Razaleigh adalah tokoh besar negara mengikut sejarahnya yang hanya sesuai untuk jawatan Perdana Menteri, bukannya Adun pembangkang



Ku Li Setuju Jadi Pengarah Pilihan Raya Dun Galas - Tengku Adnan

PUTRAJAYA: Setiausaha Agung Barisan Nasional (BN) Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor hari ini berkata sepanjang pengetahuan pengurusan BN, veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah bersetuju untuk menjadi pengarah pilihan raya BN bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas.

Beliau berkata surat pelantikan itu telahpun ditandatangani oleh Perdana Menteri yang juga Pengerusi BN Datuk Seri Najib Tun Razak, dan akan diserahkan kepada Anggota Parlimen Gua Musang itu sekembalinya beliau ke tanahair dijangka Jumaat ini.

"Bagi kita, pada masa ini, beliau (Tengku Razaleigh) telah bersetuju menjadi pengarah pilihan raya bagi DUN Galas.

"Beliau merupakan orang yang tepat memandangkan beliau adalah Ketua Bahagian, beliau tahu kawasan itu dengan lebih baik daripada orang lain. Jadi kita berharap beliau dapat membantu kita untuk mendapat balik Galas kepada BN," katanya kepada pemberita selepas majlis sambutan Hari Raya Aidilfitri peringkat Ibupejabat Polis Daerah Putrajaya 2010, di sini.

Tengku Adnan berkata tindakan pengurusan untuk melantik Tengku Razaleigh sebagai pengarah pilihan raya kawasan itu turut mendapat restu dan sokongan badan perhubungan negeri Kelantan.

Jumaat lalu, Tengku Razaleigh membuat kenyataan dalam laman sosial Twitternya bahawa beliau tidak menyatakan ya atau tidak apabila dilantik ke jawatan itu, dan akan menjelaskannya apabila beliau kembali ke Malaysia.

Ditanya mengenai kemungkinan untuk melantik Tengku Razaleigh sebagai calon BN bagi kawasan DUN itu, Tengku Adnan berkata pihak pengurusan akan mendengar apa sahaja cadangan daripada Tengku Razaleigh sebagai pengarah pilihan raya kecil itu.

Ditanya sama ada Umno selesa sekiranya Tengku Razaleigh dipilih sebagai calon, Tengku Adnan berkata Umno akan selesa dengan sesiapa sahaja yang dapat memenangi kerusi tersebut, dan dapat berkhidmat dengan baik kepada rakyat di kawasan itu.

Mengulas kenyataan Mursyidul Am Pas Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menyifatkan cadangan untuk melantik Tengku Razaleigh sebagai calon adalah tidak wajar, Tengku Adnan berkata kenyataan seumpama itu dikeluarkan kerana mereka bimbang BN akan dapat merampas semula Galas.

Di PETALING JAYA, Ketua Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata BN yakin untuk merampas semula kerusi DUN Galas pada pilihan raya kecil nanti.

Mustapa yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri berkata beliau akan melawat kawasan itu minggu depan bagi menilai keadaan dan usaha bagi memastikan kemenangan BN pada pilihan raya kecil itu nanti akan diserahkan kepada Timbalan Ketua Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Dr Awang Adek Hussin.

Kerusi kawasan itu kosong berikutan kematian wakil rakyatnya daripada PAS, Chek Hashim Sulaima, 46, akibat barah usus pada 27 Sept lalu. - BERNAMA


Hukum menerima wang sumber tidak jelas
Zaharuddin Abd Rahman


Tindakan penerima wang bantuan kerajaan Pulau Pinang memulangkan kembali wang tersebut boleh dinilai dari dua sudut iaitu sudut politik dan sudut agama atau hukum. Saya tidak berhasrat menyentuh isu terbabit dari sudut politik kerana ia bukan bidang saya. Cuma jika, tindakan tersebut jika dijadikan ikutan, nanti kita akan dapat melihat kebanyakan orang miskin di Malaysia memulangkan wang bantuan yang diberikan oleh kerajaan negeri, kerajaan pusat dan syarikat. Ini kerana sebahagian pendapatan kerajaan negeri dan pusat juga adalah dari sumber haram seperti cukai pusat judi, pelaburan haram, riba, pusat hiburan, rumah urut ‘pelacuran' dan sebagainya. Justeru bantuan mungkin sahaja diambil dari wang haram tersebut.

DARI SUDUT HUKUM


Jika dilihat dari sudut hukum, jika tindakan warga emas tersebut dibuat atas dasar kononnya wang dipulang kerana ia tidak bersih dan haram, tindakan mereka adalah SALAH lagi terkeliru dengan cakap-cakap orang yang tiada memahami hukum Islam. Ini kerana dari sudut hukum, faqir dan miskin HARUS menerima sebarang sumbangan yang diberikan oleh pihak kerajaan negeri, walaupun diketahui kerajaan negeri mempunyai sumber wang yang HARAM.

Fakta berikut perlu difahami:

1. Wang kerajaan negeri Pulau Pinang (dan lain-lain tentunya) adalah bercampur.

Para ulama telah membahaskan persoalan penerimaan sumbangan, derma atau menikmati juadah makanan dari individu yang mempunyai pendapatan bercampur antara halal dan haram. Majoriti ulama telah sepakat bahawa selagi mana harta si pemberi itu bercampur selagi itulah kita orang biasa boleh menerima hadiah, sumbangan, derma, menikmati makanan yang disediakan mereka.

Hal yang sama terpakai untuk sesebuah syarikat dan kerajaan, selagi sumber perolehan mereka bercampur, selagi itu HARUS untuk kita menerima gaji atau upah atau apa jua dari kantung mereka, selagi tugas dan cara kita memperolehinya adalah betul. Itu adalah hukum untuk orang biasa, maka jika penerima itu adalah warga yang memerlukan seperti faqir dan miskin, ia sudah tentu jauh lebih jelas KEHARUSANNYA. Malah terdapat dalil yang jelas berkenaan keharusan terbabit. Kes yang sama terpakai untuk kerajaan pusat yang menerima sumber pendapatan dari sumber judi, riba, arak, babi, rumah urut pelacuran dan sebagainya. Selain itu, juga turut menerima sumber halal seperti hasil minyak, jualan komoditi dan sebagainya.

2. Wang itu sendiri tidak najis atau haram pada zatnya.

Wang dan harta hanya dikira haram atau halal pada cara mendapatkannya dan membelanjakannya, ia dinamakan haram dari sudut hukmi bukan ‘hissi'. Ia tidak berpindah dari seorang kepada yang lain. Ia bukan seperti najis yag berpindah apabila disentuh oleh seeorang.

3. Bagaimana jika benar-benar sumbangan dari terus dari kantung wang judi, riba dan rasuah?.

Jika keadaan itu berlaku, ia masih lagi HARUS DITERIMA oleh Faqir, miskin dan digunakan untuk maslahat umum seperti sumbangan warga emas, pembinaan jalanraya, pembersihan dan sebagainya. Itu adalah ijtihad majoriti mazhab silam dan ulama kontemporari. Termasuklah, Majlis Fiqh Antarabangsa OIC, Majlis Fatwa Eropah, Majma Buhuth Mesir[1], Al-Lajnah Al-Daimah, Arab Saudi[2] dan ribuan ulama perseorangan seperti Imam Al-Ghazali, Imam An-Nawawi, Syeikh Al-Qaradawi , Syeikh Az-Zarqa[3], Syeikh Faisal Al-Maulawi dan ramai lagi. Derma bagi wang haram tidak mampu dipulangkan semula kepada tuannya ini hendaklah disedeqahkan kepada orang faqir miskin telah difatwakan harus oleh majoriti mazhab utama Islam (Hasyiah Ibn ‘Abidin, 6/443 ; Fatawa Ibn Rusyd, 1/632 ; Al-Qawaid, Ibn Rejab, hlm 225)

PANDANGAN ULAMA MAZHAB

Ulama hanafi menyebut yang ertinya: Pemilikan kotor (haram) jalan keluarnya adalah disedeqahkannya, malah jika pemilik itu seorang faqir), ia bleh mengambil untuk dirinya sendiri, kemudian, jika selepas itu dia menjadi kaya, hendaklah dia mendermakan wang haram (yang pernah diambilnya sewaktu miskin dahulu) (Al-Ikhtiyar Li Ta'lil al-Mukhtar, 3/61)

Ulama mazhab Maliki seperti Al-Qarafi dan Ad-Dawudi menjelaskan wang haram tidak hanya terhad untuk diberikan kepada faqir dan miskin sahaja tetapi juga apa-apa pembangunan dan kegunaan yang memberi manfaat kepada umum menurut budi bicara dan penilaian pemerintah adil. Jelasnya, mazhab maliki juga setuju faqir, miskin malah warga emas yang memerlukan boleh menerima wang sedemikian tanpa masalah. (rujuk Al-Dzakhirah, 5/69)

Ulama Mazhab Syafie, Imam An-Nawawi menukilkan kata-kata Imam al-Ghazali yang berkata yang ertinya "sekiranya wang haram itu diberikan kepada faqir miskin, ia tidaklah haram ke atas faqir (dan miskin), bahkan ia adalah halal lagi baik untuk mereka." (Al-Majmu' , 9/428)

Imam A-Ghazzali juga menjawab keraguan beberapa ulama lain yang ertinya: "Menjawab kata-kata orang yang berkata : "Kita tidak sepatutnya redha untuk diberikan kepada orang lain sesuatu yang kita tidak redha untuk kita". Memang benar sebegitu, namun dalam kes wang haram yag dimiliki, ia haram ke atas diri kita (pemilik) untuk menggunakannya, namun ia bagi faqir, miskin adalah halal, kerana telah ada dalil syara' yang menghalalkannya dan di ketika wujud kebaikan dari pemberian tersebut (kepada penerima), maka wajiblah diberikan." (Ihya Ulumiddin, 2/212)

Syeikh al-Qaradawi ketika membicara hal pengagihan wang haram berkata yang
ertinya : "Oleh itu, selagi wang haram (yang dimiliki seseorang itu tidak diiktiraf oleh syaraa' sebagai miliknya), harus bagi pemegang itu untuk ambilnya dan disedeqahkan kepada faqir miskin atau didermakan kepada projek-projek kebaikan (untuk maslahat umum). (Fatawa Mu'asiroh, 1/606)

RINGKASAN DALIL


Terdapat banyak sekali dalil yang dijadikan sandaran oleh majoriti ulama, terdiri dari hadis-athar, qiyas dan logik aqal. Antara hujjah yang dipegang bagi mengharuskan ‘derma' wang haram yang tidak diketahui tuannya, cukup sekadar memaklumkan beberapa secara ringkas:-

1. Sayyidina Abu Bakar as-Siddiq r.a pernah bertaruh (di awal Islam) dengan seorang Musyrik (yang mencabar ketepatan Al-Quran dari surah Ar-Rum ayat pertama dan kedua yang mengisyaratkan kejatuhan Rom) iaitu kerajaan Rom akan tewas. Kemudian apabila Rom benar-benar jatuh, Sayyidina Abu Bakar dikira sebagai pemenang dan telah memperolehi harta pertaruhan itu (ianya haram kerana judi dan tujuan Abu Bakar hanyalah untuk membuktikan kebenaran al-Quran). Apabila Sayyidina Abu Bakar datang kepada Rasulullah s.a.w menceritakan perihal harta perolehan pertaruhan itu, Rasulullah bersabda yang ertiya : Ini kotor, sedeqahkan ia. (At-Tirmizi . 16/22 ; At-Tirmizi : Sohih)

Selepas peristiwa ini, barulah turun perintah pengharaman judi secara sepenuhnya sekalipun dengan orang kafir. (Tafsir At-Tabari, 20/16) Kisah ini dengan jelas menunjukkan Nabi tidak mengarahkannya dikembalikan kepada si Kafir, tetapi disedeqahkan untuk tujuan umum dan kebaikan ramai.

2. Selain itu, hujjah utama para ulama dalam hal mendermakan wang haram seperti wang rasuah yang dibawakan oleh Ibn Lutaibah, Nabi meletakkan wang ini di baitul mal dan diagihkan kemudiannya kepada faqir miskin dan kepentingan awam.[4]

3. Terdapat juga athar dari Ibn Mas'ud yang diriwayatkan oleh Al-Bayhaqi 6/188 dan banyak lagi.

KESIMPULAN


* Warga emas, faqir dan miskin di pulau pinang dan mana-mana negeri dan Negara lain, DIHARUSKAN untuk menerima sumbangan dari mana-mana kerajaan negeri, syarikat dan individu selagi mana harta mereka (pemberi sumbangan) itu bercampur antara wang halal dan haram. atau dalam kata lainnya, harta mereka masih ada yang neutral dan halal.
* Sekiranya mereka ingin memulangkan semula wang tersebut, itu juga harus hukumnya. Kerajaan negeri boleh selepas itu memberikan sumbangan dari poket kanan mereka dan wang dipulang itu masuk poket kiri kerajaan. Ia akan jadi sama sebenarnya.
* Sebaiknya penyumbang tidak kira kerajaan, syarikat dan sepertinya; tidak mendedahkan sumber pemerolahan harta yang disumbang agar tidak mengelirukan penerima sebagaimana kes yang berlaku ini
* Mereka juga HARUS untuk menerima wang sumbangan dari penyumbang tadi, walaupun jelas ia adalah dari hasil yang haram seperti judi lumba kuda rasuah, riba dan sebagainya. Tiada kotor pada wang yang diterima oleh mereka, kerana mereka adalah penerima yang diiktiraf oleh syara'. Manakala dosa hasil dari pemerolehan wang itu hanya ditanggung oleh pelaku dosa dan ia tidak merebak kepada penerima dari kalangan faqir miskin dan yang memerlukan.
* Jika dilihat dari sudut hukum dan agama, warga yang menerima sumbangan terbabit TIDAK PERLU SAMA SEKALI memulangkan semula wang yang diterima.
* Namun jika dilihat dari strategi politik pihak tertentu, tindakan tersebut di luar fokus artikel ini...



Allahyarham Samsuri Roslan selamat disemadikan
Harakahdaily

KLANG, 4 Okt: Jenazah Allahyarham Samsuri Roslan, penulis dan wartawan, selamat dikebumikan di tanah perkuburan Islam Meru jam 9.30 pagi ini selepas meninggal dunia petang semalam.

Samsuri, kolumnis beberapa akhbar termasuk akhbar politik Siasah dan lidah rasmi PAS Harakah meninggal dunia tiga minggu selepas diserang angin ahmar pada 13 September lalu ketika pulang beraya bersama keluarganya di Grik, Perak.

(PERJALANAN TERAKHIR SEORANG WARTAWAN...Jenazah Allahyarham Samsuri Roslan dibawa keluar dari rumahnya di Meru untuk disemadikan)

Allahyarham kemudian dibawa ke Hospital Ipoh dalam keadaan koma dan dimasukkan ke wad ICU lebih seminggu di sana sebelum dibenarkan keluar walaupun masih belum sedarkan diri.

Beliau kemudiannya dibawa keluarganya ke Hospital Pantai, Kuala Lumpur sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir petang semalam.

Ketika hayat, Samsuri adalah penulis yang aktif. Beliau pernah menjadi Pengarang Berita akhbar Watan.

Semasa hayatnya, Allahyarham pernah bertugas dengan Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor sekarang, semasa beliau memimpin Guthrie.

Samsuri meninggalkan seorang balu, Puan Faizah serta empat anak yang kesemuanya perempuan.

Semoga Allah menerima roh Allahyarham dan ditempatkan bersama dengan orang-orang yang beriman.

Alfatihah

Tiada ulasan: