Menurut perancangan Program Transformasi Ekonomi (ETP) yang dikeluarkan kelmarin (25/10), kerajaan Malaysia mahu menjadikan Malaysia sebagai hab hiburan malam bagi memacu industri pelancongan, antara perancangannya adalah dengan penubuhan kelab malam terkemuka, menganjurkan konsert utama, melonggarkan garis panduan penghibur antarabangsa dan "mempakejkan" semula acara antarabangsa seperti Formula 1 dan MotoGP, mencadang menubuhkan zon hiburan di Greater Kuala Lumpur/Lembah Klang, Genting Highlands, Pulau Pinang, Langkawi dan Kota Kinabalu bagi menggandakan pendapatan hiburan malam Malaysia kepada RM1.8 bilion menjelang 2020. Langkah itu akan menyaksikan penubuhan enam kelab malam baru yang mampu menampung kehadiran 900 pengunjung pada hujung minggu menjelang awal 2012. Dua lagi akan beroperasi pada 2013 dan 2014. Menjelang 2014, akan terdapat sekurang-kurang 10 kelab malam di zon hiburan. Ini akan menghasilkan impak pendapatan kasar negara RM0.7 bilion dan mewujudkan 5,614 pekerjaan baru menjelang 2020.
Di Mana Nilai Keimanan? Apakah dasar dan halatuju ini membantu keberkatan ekonomi bagi sebuah Negara yang bermajoritikan Islam? Apakah kepimpinan Negara sudah tidak ada idealisma tulen, cadangan dan strategi lain sehinggakan masih menggunapakai pemikiran penjajah dalam merangka perancangan ekonomi negara? Apakah kepimpinan Negara merasakan pelaburan ekonomi tersebut akan dapat menyekat pengaruh budaya barat dan kerosakan akhlak yang teruk melanda umat, khususnya generasi muda? Ke manakah sebenarnya halatuju dan agenda Negara dalam membangun bangsa yang bermodal insan kelas pertama? Apakah nilai kelas pertama modal insan Negara terjana dengan memiliki pusat hiburan terbesar Negara? Apakah kepimpinan Negara merasakan projek gempak ini akan mendapat keberkatan dan keredhaan Allah swt. ?
Pada Februari 2010 yang lalu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, rakyat perlu membantu kerajaan meningkatkan pertumbuhan ekonomi negara tanpa bergantung model ekonomi lama. "Sebab itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah berbincang bagaimana model ekonomi baru boleh membantu meningkatkan pertumbuhan," kata TPM itu. (Utusan Malaysia 07/02/10). Apakah dengan menghidupkan kembali budaya hiburan sebagai punca pendapatan ekonomi Negara merupakan pendekatan baru yang telah difikirkan oleh cerdik pandai ekonomi Negara yang terlibat dalam ETP?
Apakah Pandangan Islam?
Menurut Muhammad Asad, dalam bukunya The Principles of State and Government in Islam, dalam Islam, Kerajaan yang dipilih bertanggungjawab untuk: a.Menyediakan satu sistem pendidikan yang membolehkan setiap rakyat, lelaki dan wanita, mendapat ilmu dengan mudah. Dengan ilmu, setiap insan akan mendapat kebebasan yang sebenar daripada pelbagai sudut; dan
b.Menyediakan kemudahan terutama peluang-peluang ekonomi yang membolehkan setiap rakyat mencapai dan mengekalkan kebahagiaan (happiness ) dan maruah diri (dignity). Prinsip asas sistem ekonomi Islam adalah unik berbanding sistem ekonomi lain waima sistem ekonomi British yang diagung-agungkan oleh Barat. Adam Smith, ahli ekonomi Barat pada abad ke-18 menegaskan prinsip asas ekonomi Barat seperti berikut: hak harta persendirian, kuasa individu seperti pemerintah atau raja (pemonopoli mata wang), keyakinan, rasional dan keadaan ekonomi itu sendiri. Tiada nilai akhirat diambil kira.
Imam Al-Ghazali dalam kitabnya “Ihya Ulumuddin” mentakrifkan ekonomi sebagai `Iqtisad`. Sementara itu, As-Sadr mengulas mengenai `Iqtisad` dengan meletakkan tiga prinsip asas yang digabung jalin secara teoritikal dan praktikal dalam sistem ekonomi Islam. Prinsip-prinsip itu adalah prinsip pemilikan harta bersandarkan bahawa semua harta adalah kepunyaan Allah, prinsip keadilan sosial dan prinsip kebebasan berekonomi dengan batasan tertentu (mengikut syariah Islamiah). Allah berfirman yang bermaksud:
“Kepunyaan Allah segala apa yang ada di langit dan di bumi. Dan jika kamu melahirkan apa yang ada di dalam hati atau kamu sembunyikannya, nescaya Allah akan membuat perhitungan dengan kamu tentang perbuatanmu itu. Maka Allah mengampuni siapa yang dikehendakiNya dan menyiksa siapa yang dikehendakiNya. Allah Maha Berkuasa atas segala sesuatu.” (Surah al-Baqarah: 284)
Jelas di sini, bahawa Islam meletakkan umat manusia sebagai pengurus, pelaksana segala apa yang diwujudkan oleh Allah di atas muka bumi ini sebagai khalifah. Justeru, dalam ekonomi Islam, pelaku ekonomi adalah khalifah yang memakmurkan, menjana segala sumber alam dalam proses mentadbir jagat raya ini. Ini bermakna manusia bertanggungjawab secara langsung terhadap Allah kerana sumber ekonomi manusia datangnya daripada Allah yang memiliki alam ini.
Oleh yang demikian, tugas pemakmuran ekonomi ini dipertanggungjawabkan kepada pemerintah dan individu itu sendiri bertunjangkan prinsip syariah Islamiah. Soal halal-haram termaktub dalam prinsip ekonomi berlandaskan Islam ini. Maruah dan Ruhiyah Bangsa
Inilah peranan asasi bagi sebuah Negara umat Islam dalam membina halatuju ekonominya. Memelihara maruah dan membina ruhiyah bangsa. Islam sangat prihatin dengan pembangunan ekonomi di mana perkara ini dilihat sebagai sebahagian daripada yang penting daripada masalah yang lebih besar iaitu pembangunan insani. Fungsi utama Islam ialah untuk memandu pembangunan manusia berlandaskan asas arah tuju yang betul. Justeru, kerangka pembangunan ekonomi Islam mempunyai ciri-ciri yang komprehensif yang meliputi aspek-aspek pembangunan moral, kerohanian dan kebendaan (material). Pembangunan menjadi aktiviti yang berorentasikan matlamat dan nilai, yang ditumpukan kepada mengoptimumkan kemaslahatan manusia dari semua segi. Teori ekonomi konvensional setidaknya menumpukan kepada dua perkara fundamental berkaitan dengan tujuan pembangunan ekonomi. Pertama memperbaiki tingkat pendapatan sebenar individu / rakyat dan yang kedua menegakkan keadilan agihan pendapatan.
Namun sebagai sebuah Negara yang bermajoritikan Islam, tujuan pembangunan ekonomi Negara tidak boleh lari daripada peranannya untuk membentuk iklim yang kondusif bagi keagungan nilai-nilai Islam dalam suatu masyarakat yang sejahtera. Dengan demikian, pembangunan ekonomi yang memiliki karakteristik Islami harus dapat meningkatkan komitmen umat Islam terhadap agamanya, menseimbangkan pembangunan ekonomi dengan kewajiban-kewajiban keagamaan. Menurutnya Dr. Yusof Qhardawi, tujuan pembangunan ekonomi harus dapat merubah masyarakat dari keadaan yang tidak diredhai Allah kepada keadaan yang diredhai-Nya
Iman dan Akhlak Paksi Membangun Model Ekonomi Islam
Islam memandang ekonomi sebagai perkara serius kerana Islam menilai bahawa harta itu sendiri meruapakan salah satu daripada lima keperluan asas dalam kehidupan. Lima keperluan asas itu ialah: Agama, Jiwa, Akal, Nasab Keturunan dan Harta. Inilah lima perkara asas yang tidak boleh dilengahkan oleh manusia. Sebab melengahkan perkara sedemikian boleh membahayakan diri sendiri.
Islam merupakan risalah akhlaqiyah dan tamadun Islam merupakan tamadun akhlaqiyah. Seluruh misi dan risalah Nabi Muhammad s.a.w. mengandungi unsur akhlak. Bahkan baginda telah mendifinisikan risalahnya dalam sabdanya: Maksudnya: Sesungguhnya (tujuan) saya diutus hanyalah untuk menyempurnakan akhlak dan budi pekerti yang mulia.
Sejarah telah menceritakan kepada kita betapa banyak tamadun masa silam yang maju dan gemilang tetapi runtuh dan musnah dalam masa yang singkat kerana tidak diiringi dengan kawalan akhlak dan budi pekerti yang baik.
Akhlak merupakan salah satu unsur-unsur yang paling utama dalam ekonomi Islam. Unsur ini begitu menyerlah sehingga seorang cendekiawan Perancis mendefinisikan ekonomi Islam itu sebagai ekonomi yang berakhlak. Di samping akhlak, terdapat nilai-nilai lain yang mewarnai ekonomi Islam, iaitu nilai Rabbani (ketuhanan), nilai Insani (kemanusiaan) dna nilai Wasathi (moderat dan sederhana).
Ekonomi Rabbani mempunyai dua konotasi makna. Makna pertama daripada ekonomi Rabbani ialah: hak untuk mengatur dan menetapkan hukum-hakam ekonomi ini hanya milik Allah. Allah yang mengharam riba, penipuan, memakan harta manusia dengan cara yang batil dan lain-lain, dan Allah juga yang mensyariatkan dan mengesahkan transaksi urus niaga yang bersih dan benar.
Makna kedua daripada ekonomi Rabbani ialah: ekonomi yang merupakan sarana dan bukan tujuan. Ekonomi merupakan satu fasiliti yang boleh dimanfaatkan oleh setiap Muslim untuk membantunya dalam memenuhi perintah Allah dan mendekatkan diri kepadaNya. Sebab bagaimanapun juga seluruh kehidupan ini akan berakhir dan bermuara di sisi Allah.
Terjemahan: Dialah (Allah) yang menjadikan bumi itu mudah bagi kamu, maka berjalanlah di segala penjurunya dan makanlah sebahagian daripada rezekiNya. Dan hanya kepadaNya lah kamu (kembali setelah) dibangkitkan. (surah al-Mulk 67: 15)
Ekonomi Insani pula membawa maksud perhitungan kemanusiaan sebagai asas dan prinsip ekonomi. Tidak boleh manusia dikorbankan untuk memperolehi materi. Sebaliknya materilah yang harus dikorbankan demi kepentingan manusia. Ekonomi Wasathi bermaksud ekonomi yang mengambil sikap pertengahan dan moderat. Jika sistem ekonomi kapitalis menjadikan kepentingan individu sebagai paksi kepada seluruh aktiviti ekonomi, dan sistem ekonomi komunis pula menjadikan kepentingan negara sebagai paksi kepada seluruh aktiviti ekonomi, maka Islam mengambil jalan pertengahan yang menyeimbangkan antara kepentingan individu dengan negara sehingga tercapailah kehidupan yang harmoni.
Dan kriteria yang terakhir ialah Ekonomi yang berakhlak. Seluruh aspek dalam ekonomi seperti aspek pengedaran, urus niaga, pengeluaran dan penggunaan bersatu padu dengan nilai akhlak dan budi pekerti yang baik. Allah tidak membenarkan seseorang untuk memperolehi harta dengan cara yang batil untuk membina masjid atau rumah-rumah kebajikan. Sebab Allah itu suci dan baik dan Allah hanya menerima perkara-perkara yang suci dan baik pula. (Innallaha Tayyibun La Yaqbalu Illa Tayyiba)
Soal halal-haram dan impaknya ke atas pihak lain, tidak pernah ada dalam kamus ekonomi Barat. Apa yang dipentingkan adalah sistem ekonomi yang dilaksanakan itu dapat memberikan keuntungan kepada pelaku ekonomi. Dalam ertikata lain ‘matlamat menghalalkan cara’ tidak kira walau apa pun sistem yang dilaksanakan, keuntungan tetap menjadi isu utama bukannya soal keadilan sosial sebagaimana yang dianjurkan oleh Islam.
Umat Islam seharusnya bersyukur dengan wujudnya satu sistem ekonomi Islam yang benar-benar mapan ke arah merealisasikan ummah yang cemerlang daripada aspek sahsiah, jasmani, emosi, rohani dan ekonominya. Peringatan Allah swt. buat kita semua;
“Bekerjalah kalian maka Allah dan RasulNya , dan orang-orang mukmin akan melihat pekerjaan itu, dan kalian akan dikembalikan kepada (Allah) yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata (At Taubah:105) Abu Ridhwan Husaini Kelantan
* Tulisan di atas adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian Harakahdaily.net. Harakahdaily.net tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan berkenaan.
BN peralat wanita dan anak-anak yang sedang kesedihan Warta Rakyat | SANDAKAN, 28 Okt: PKR menyifatkan tindakan Barisan Nasional (BN) meletakkan balu kepada bekas anggota Parlimen Batu Sapi yang baru meninggal dunia satu tindakan memperalatkan wanita yang sedang bersedih itu.
Demikian dakwa Pengarah Pilihan raya PKR, Fuziah Salleh dalam sidang media yang diadakan di sini semalam ketika mengulas pemilihan Linda Tsen Thau Lin sebagai calonnya di Batu Sapi.
Bagi beliau, perbuatan BN ini telah membuktikan mereka lansung tidak menjaga perasan Linda dan anak-anak kepada kemalangan yang berlaku, dan diwaktu yang sama mereka terpaksa menerima kesusahan yang dibebankan dalam memastikan PBS dan BN berkuasa.
"PBS telah mempergunakan Linda dalam survival politik mereka, BN sendiri juga sanggup mempergunakan seorang wanita dalam kesedihan dan mempuyai tasnggungjawap kepada anak-anak yang tertekan akibat kehilangan seorang bapa secara mengejut," kata Fuziah.
Suami Linda, Edward meninggal dalam satu kemalangan jalan raya baru-baru ini apabila motosikal kuasa tingginya terlibat dalam kemalangan itu.
Sementara itu, media mula melihat calon BN itu menghadapi masalah untuk bertutur dalam Bahasa Malaysia kerana sehingga kini tidak ada sebarang kenyataannya yang dibuat dalam bahasa Kebangsaan itu.
Ekoran itu Fuziah berkata, calon PKR adalah pilihan raya terbaik untuk rakyat Batu Sapi bagi membolehkan segala isu mengenainya disampaikan dengan baik dalam Dewan Rakyat.
"Calon MP perlu mampu membawa isu nasional yang mampu dihubungkait dengan isu tempatan serta boleh direalisasikan ke peringkat setempat. Oleh rakyat Batu Sapi perlu seorang calon MP yang berwibawa untuk suara rakyat keparlimen dalam memastikan kebajikan dan hak mereka dipertahankan," kata beliau dalam sidang media itu
JKR dicadang ambil alih projek lewat siap Hazayani Zakaria | KUALA LUMPUR, 28 Okt: Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad mencadangkan satu akta diwujudkan dalam perjanjian di antara Kementerian Kerja Raya dengan syarikat kontraktor bagi membolehkan Jabatan Kerja Raya (JKR) mengambil alih projek yang gagal disiapkan kontraktor yang dilantik. Khalid sewaktu mengemukakan soalan tambahan dalam sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat hari ini berkata, JKR seharusnya boleh mengambil alih projek yang terbengkalai kerana mereka mempunyai tenaga kerja yang mahir. "Saya harap ada satu akta dalam perjanjian iaitu Kementerian Kerja Raya dengan Jabatan Keja Raya boleh ambil alih kontrak yang gagal supaya boleh menyiapkan projek dalam tempoh yang singkat dan kos yang berpatutan," katanya. Beliau mengambil contoh pembinaan Shah Alam yang terbengkalai akibat masalah di peringkat kontraktor dan JKR tidak mengambil apa-apa tindakan. "Dalam kes hospital Shah Alam, tidak adakah perjanjian di mana kuasa diberikan kepada kementerian untuk ambil alih, bertindak dengan cepat supaya tidak ada lagi kes tertunggak. "Menteri kata kerja berhenti sejak bulan Ogos tapi saya pergi ke tapak pembinaan, kerja sudah berhenti bulan Jun. Menteri kata 30 bulan kena tunggu untuk diselesaikan,"katanya lagi. Tambahnya, kerajaan mengadakan perjanjian dengan syarikat kontraktor yang didakwa diberikan kepada kroni mereka, yang akhirnya menyusahkan mereka sendiri, sedangkan masalah tidak dapat diselesaikan. "Mengapa kerajaan membuat peraturan dan perjanjian yang mengikat diri sendiri sehingga akhirnya mereka tidak boleh bertindak ke atas kontraktor kroni mereka yang tidak dapat menyiapkan kerja," katanya. Ujarnya juga, rakyat Shah Alam terpaksa menunggu 30 puluh bulan lagi untuk mendapat hospital yang dinantikan, sedangkan pembinaan itu sepatutnya siap paling lewat Jun tahun hadapan. Sebelum itu, beliau dalam soalan asal meminta Menteri Kerja Raya menyatakan status pelaksanaan projek pembinaan Hospital Shah Alam dan adakah benar bahawa kontraktor baru telah dilantik melalui proses rundingan terus untuk menggantikan syarikat Sunshine Fleet Sdn. Bhd.
Perhimpunan Umno gagal perdaya Melayu
| Mohd Rashidi Hasan | PERHIMPUNAN Agung Umno yang baru berlangsung minggu lepas, boleh disifatkan perhimpunan golongan syok sendiri yang gagal memperdaya rakyat, khususnya di kalangan orang-orang Melayu.
Mereka syok sendiri kerana mereka menyangka mereka merupakan sebuah parti yang kuat dan masih berpengaruh dalam negara.
Perasaan sangka hebat itu wujud, kerana seluruh media massa, sama ada akhbar atau televisyen diarahkan membuat liputan besar-besaran, semakin menyerlahkan wajah mereka sebagai media talibarut Umno.
Habis semua pemimpin, perwakilan dan pemerhati Umno berasa amat megah dan bertuah kerana kononnya menunjangi satu-satunya parti politik Melayu yang terbesar dalam negara.
Perhimpunan Umno hanya dipenuhi dengan ungkapan ampu-mengampu pemimpin, gurindam, pantun dan seloka buat pengubat duka nestapa akibat kemerosotan sokongan sejak Pilihan Raya Umum ke-12, 8 Mac 2008.
Para pemimpin dan perwakilan yang berucap, seumpama memalu gendang-gendang yang kosong buat penghibur juak-juak yang hadir di Dewan Merdeka, PWTC.
Dalam kemegahan menayangkan perhimpunan mereka, mereka membuat pelbagai janji dan peruntukan kepada kononnya orang-orang Melayu, seolah-olah harta milik negara dijadikan harta pusaka Umno.
Dengan bongkaknya pemimpin Umno mendakwa jasa Umno begitu besar. Kerana katanya, peruntukan Umno yang bagi, naik elaun JKKK Umno yang bagi, pembangunan negara Umno yang buat, pendek kata banyak lagi Umno yang bagi. Rakyat yang menolak Umno dianggap tidak mengenang jasa Umno.
Mereka betul-betul tidak sedar diri. Yang pemimpin Umno bagi kepada rakyat itu duit 'mak bapak' mereka ke? Sedarlah diri sedikit. Duit kerajaan bukan duit Umno. Duit itu datang dari mana? Duit itu datang dari saku rakyat. Duit hasil pembayar cukai dan sebagainya.
Sama dengan duit yang ditabur sewaktu pilihan raya. Sama dengan projek yang ditabur sewaktu pilihan raya. Semua wang dan projek itu bukannya wang Umno. Ia adalah wang rakyat, yang disalahurus dan disalahgunakan oleh Umno.
Duit rakyat dikatakan duit Umno. Hakikat inilah yang menyebabkan rakyat di luar sana, begitu meluat dengan gelagat pemimpin Umno yang senantiasa 'perasan' kononnya di tangan merekalah nasib bangsa Melayu disandarkan.
Perhimpunan Umno bukannya dibincangkan permasalahan dan keperluan rakyat. Ia merupakan medan untuk pemimpin Umno 'memberi makan' juak-juak yang kelaparan. Ia dijadikan medan untuk orang-orang Umno, untuk leka dibuai perasan, kononnya mereka masih relevan.
Dalam satu pembaca kepada penulis, mencatatkan:
"Mohon saudara menulis hentam balik Umno, perhimpunan Umno yang paling ceroi. Tiada idea selain mencaci hina pembangkang, macam budak-budak. Orang Melayu di mana-mana pun meluat tengok perangai Umno."
Pada suatu malam, sedang TV3 memancarkan buletin utama memaparkan pemimpin Umno sedang berucap, seorang pekedai borong di Selayang memberi komen spontan," Ini semua menipu rakyat, kata tolong rakyat, tapi harga minyak, harga barang semuanya naik."
"Saya pun naik meluat, asyik-asyik muka ini sahaja yang keluar tv, surat khabar hari-hari," kata seorang pembeli.
Ini sekadar contoh daripada banyak lagi rungutan rakyat terhadap pemimpin Umno dan parti Umno yang jelas 'me mak bapak kan' harta, media negara.
Pemimpin Umno tidak menjawab secara jelas bertapa elaun JKKK lebih tinggi daripada elaun imam dan guru Kafa? Tidak dibincangkan mengapa peruntukan untuk projek Permata yang tidak menyeluruh, lebih besar dari peruntukan sekolah agama di seluruh negara?
Mengapa pemimpin-pemimpin dan orang Umno tidak membincangkan, siapa di antara mereka, atau berapa ramai yang berhimpun di PWTC, yang membeli seluar dalam dan baju dalam dari luar negara sehingga kerajaan terpaksa menghapuskan cukai?
Sekarang kita tanya pak-pak lebai, imam-imam kampung, guru-guru Kemas, petani, penternak atau dari kalangan wanita Umno, apakah faedah yang mereka dapat dari penghapusan cukai untuk seluar dalam, baju dalam yang diimport, dan sebagainya?
Jelasnya yang memberi barangan import ini semua hanyalah isteri-isteri orang kenamaan, orang-orang kaya, orang-orang standard. Orang miskin, rakyat biasa, tidak mendapat faedah apa-apa.
Fakta-fakta ini hanya menunjukkan, pemimpin Umno-BN hanya bertungkus lumus melindungi kepentingan kelompok mereka sahaja, bukan rakyat kebanyakan.
Dari sudut pertembungan ideologi mengapa tidak dibincangkan pertembungan antara ideologi 1Malaysia dengan perjuangan Melayu Umno?
Mengapa perwakilan Umno tidak berani membangkitkan soal syarikat Yahudi APCO Worldwide yang dibayar puluhan juta untuk 'mensucikan' imej Perdana Menteri, Umno-BN? Apakah seluruh perwakilan Umno setuju kerajaan Umno-BN membiayai syarikat Yahudi?
Apakah seluruh pemimpin dan perwakilan Umno yang berhimpun di PWTC sudah bisu atau minda mereka sudah diresapi minda Zionis?
Kalau hendak dicatat di sini, banyak sungguh perkara yang kita boleh gasak balik Umno-BN. Cukuplah sekadar ini dahulu.
Justeru bagi penulis, persoalan yang harus diajukan kepada Umno, apakah selepas berhimpun selama lima hari, dengan liputan penuh akhbar, televisyen yang menjadi alat, propaganda umno berjaya mempengaruhi rakyat kembali menyokong umno?
Apakah dengan propaganda itu rakyat berjaya diperdaya sehingga percaya Umno sudah pulih?
Orang Umno sendiri tidak akan percaya bahawa Umno kini sudah pulih. Yang mereka seronok sewaktu perhimpunan ialah kerana dapat duit, dapat makan free, dapat duduk hotel mewah, dapat shopping di Kuala Lumpur. Itu sahaja.
Seperti kata Pengarah Pilihan Raya BN bagi Dun Galas, Tengku Razaleigh Hamzah, yang mendakwa tidak wujud sebarang reform yang tulen dibentangkan dalam Pehimpunan Agung Umno.
"It will be the same thing. There will be a lot of talk followed by a lot of laughter. I don't think there will be a difference," kata Ku Li sewaktu ditemui media sebelum perhimpunan diadakan.
Kehebatan Muhamad Al Fateh dijadikan modul latihan Harakahdaily | KUALA LUMPUR, 28 Okt: Kisah kehebatan perancangan strategi dan pengalaman Sultan Muhamad Al Fateh sehingga berjaya menawan kota Constantinople (Istanbul) kini telah dijadikan modul latihan oleh Akademi Syariah (AS), sebuah akademi latihan yang baru ditubuhkan.
Hari ini, Akademi Syariah (AS) ini buat pertama kali diperkenalkan kepada umum di Pameran Pelancungan Islam Antarabangsa yang dirasmikan oleh Datuk Dr Mashitah Ibrahim, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri.
Melalui pameran ini, AS memperkenalkan modul latihan mereka yang digarap berasaskan nilai-nilai dan ajaran yang digarap dari Al Quran, Sunnah serta pengalaman pejuang Islam yang awal termasuk kehebatan Muhamad Al Fateh ini.
"Kalau pemikiran dan teknik latihan barat menonjolkan pemikiran luar kotak, kami memperkenalkan bagaimana pemikiran dan strategi yang diambil oleh Muhamad Al Fateh yang dianggap gila-gila sehingga berjaya menakluki kota Constantinople yang kebal itu," kata Ustaz Azlan Abdul Jalil, Ketua Perunding AS yang merangka modul latihan akademi ini.
Menurut beliau, Nabi Muhamad saw pernah bersabda bahawa akan ada satu masa nanti umat Islam akan berjaya menawan kota Constantinople itu.
Sejak itu, para sahabat, tabiin dan pejuang Islam berusaha untuk menawan kota itu bagi membuktikan kata-kata Rasulullah itu.
"Sepanjang 10 abad umat Islam membuat kira-kira 30 percubaan untuk menakluk kota itu namun gagal sehinggalah selepas 800 tahun selepas kewafatan Baginda, Amir Muhamad yang kemudiannya di kenali sebagai Muhamad Al Fateh berjaya menawan kota ini dengan memimpin 250,000 tentera Islam.
"Melalui sejarah inilah kami ke Turki mengkaji tokoh Islam ini dan kami bawa ke Malaysia dalam bentuk modul latihan. Kami percaya program latihan ini mampu menyelesaikan banyak masalah organisasi di Malaysia," kata Azlan yang ditemui di PWTC hari ini.
Akademi Syariah adalah intitusi latihan yang ditubuhkan oleh Biztel, syarikat yang menguruskan rangkaian Hotel De Palma. Dua tahun lalu, De Palma diperkenalkan sebagai hotel yang mematuhi syariah atau Syariah Compliant. Kejayaan pelaksanaan pendekatan ini adalah melalui latihan kepada kekitangannya.
Kini, Biztel bergerak ke depan lagi bagi menginstitusikan latihannya dengan penubuhan Akademi Syariah ini.
Penasihat AS adalah Pengurus Besar rangkaian De Palma sendiri iaitu Datuk Ilyas manakala Pengurus Besar AS adalah salah seorang pengarah Biztel iaitu Haji Razwan Resat. (Gambar: Tiga tonggak utama Akademi Syariah dari kiri Azlan, Razwan dan Herryanto)
Dua tonggak utama AS adalah Ustaz Azlan sendiri sebagai Ketua Perunding manakala Ustaz Harryanto Rizal bin Rokman adalah Pengurus Operasi dan Latihannya.
Mereka telah menjadikan hotel De Palma Sepang yang terletak di Bandar Salak Tinggi sebagai pusat aktiviti mereka.
Kumpulan 50 pelatih pertama akademi ini dijangka akan memasuki De Palma Sepang pertengahan November ini sebaik sahaja akademi ini dibuka nanti.
"Kami jamin, latihan selama 3 hari 2 malam di akademi ini tidak membosankan bahkan peserta akan terasa santai sahaja kerana ia bukan dibuat secara teori semata tetapi juga praktikal di samping bantuan alat pandang dengar seumpama mereka berada di sebuah teater atau panggung wayang yang hebat," kata Haji Razwan kepada Harakahdaily
Razali diarah bekalkan 3 nota klinikal HKL Dzulfikar Mashoor | KUALA LUMPUR, 28 Okt: Perbicaraan kes liwat yang membabitkan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan bekas pembantu peribadinya Mohd Saiful Bukhari Azlan tengahari ini kembali tegang.
Ketegangan itu ekoran Dr. Mohd Razali Ibrahim di kandang saksi mengaku bahawa beliau membuat pemeriksaan ke atas Saiful tanpa terlebih dahulu mendapatkan maklumat sejarah perubatan dari saksi utama itu.
Menurut Peguambela Sankara Nair, prosedur lazim dalam pemeriksaan sepatutnya memerlukan seseorang doktor terlebih dahulu mendapatkan sejarah laporan perubatan, bukannya terus melakukan pemeriksaan fizikal seperti yang dinyatakan oleh Mohd Razali.
Sebelum pada itu, perbicaraan ditangguhkan dua kali apabila jawapan Mohd Razali berhubung nota-nota klinikal dilihat kurang konsistan.
Jawapan Mohd Razali itu mendorong Hakim Mohamad Zabidin Mohd Diah mengarahkan Ketua Peguambela, Karpal Singh menghentikan soalan balas ke atas Mohd Razali.
Hakim mengarahkan demikian ekoran Mohd Razali dari Hospitak Kuala Lumpur (HKL) itu dilihat merujuk nota-nota perubatan miliknya yang tidak dibekalkan pada mahkamah.
Mohd Razali kemudiannya diarah membekalkan tiga nota klinikal HKL berwajib kepada pasukan pendakwaan dan mahkamah pada pagi esok seperti yang dituntut oleh Karpal, Ketua Pendakwaraya.
Semalam, Hakim Mohamad Zabidin menolak permohonan pendakwaan dengan alasan nota-nota perubatan terbabit tidak berhak dibekalkan kerana pemeriksaan ke atas saksi utama di HKL tidak pernah merujuk pada nota-nota tersebut.
Walhal, Sankara Nair pada satu kenyataan media semalam berkata, laporan perubatan awal dari Hospital Pusrawi relevan untuk dirujuk bersama dalam perbicaraan tersebut.
Ini kerana katanya, Mohd Razali di kandang saksi semalam telahpun mengaku bahawa beliau sendiri pergi ke Hospital Pusrawi untuk mendapatkan sejarah rekod perubatan Saiful Bukhari sebelum ini. | |
| | | |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan