Selasa, 26 Oktober 2010

CAMNE NI...TAK KAN LAPORAN AUDIT TAK BENAR....

Ketua Audit: Hutang negara pada paras tertinggi
Okt 25, 10 8:03pm

Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang hari ini mendedahkan bahawa hutang negara pada tahun lalu berjumlah RM362.39 bilion, iaitu paras yang paling tinggi dalam tempoh lima tahun.

Hutang itu mencakupi 53.7 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar(KDNK), kali pertama keadaan itu berlaku dalam sejarah negara, kata beliau dalam laporan tahunan terbaru yang di bentangkan di Parlimen hari ini.

Hutang RM362.39 bilion ringgit yang disebut dalam laporan audit itu juga jauh lebih tinggi daripada RM233.92 billion yang disebut oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di Parlimen Jun lalu.

Ketika itu Najib juga mendakwa hutang itu hanya mencakupi 34.3 peratus KDNK.

Dalam laporannya hari ini, Ketua Audit Negara menjelaskan hutang kerajaan meningkat dengan mendadak kerana hutang dalam negara yang semakin membesar.

Hutang kerajaan di dalam negara (domestic debt) pada tahun lalu adalah RM348.60 bilion atau 96.2 peratus keseluruhan hutang Kerajaan Persekutuan



Pengimbas jutaan ringgit tersadai, kurang diguna
Wong Teck Chi
Okt 25, 10
6:21pm


Jutaan ringgit dana rakyat dibazirkan oleh agensi kerajaan kerana sejumlah mesin pengimbas yang dibeli tidak digunakan sepenuhnya, demikian didedahkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2009 yang dibentangkan di Parlimen hari ini.

Ini termasuk empat mesin pengimbas jenis Mobile Rapidscan MAX 3345 dan sebuah jenis Portal THSCAN HS 3000 yang dimiliki oleh Jabatan Kastam Diraja Malaysia dan ditempatkan di pejabat jabatan berkenaan di seluruh negara yang menelan belanja sebanyak RM 31.96 juta.

Semua mesin ini yang dibeli pada 2003 itu didapati langsung tidak digunakan atau tidak digunakan secara optimum oleh agensi kerajaan berkenaan sejak beberapa tahun lalu kerana kekurangan pegawai yang berpengalaman mengendalikannya atau disebabkan masalah teknikal.

Tiada justifikasi, beli tanpa kelulusan

Paling mengemparkan ialah pada 14 Januari tahun ini, Jabatan Kastam diberi kelulusan untuk melanjutkan tempoh kontrak perkhidmatan penyenggaraan secara rundingan terus selama dua tahun untuk pengimbas jenis Mobile Rapidscan Max 3345 di Kompleks Kargo, Tanjung Puteri sedangkan ia tidak beroperasi sejak 2006 dan dalam proses pelupusan.

Anggaran kos kontrak penyenggaraan bagi tujuh mesin pengimbas jenis Mobile Rapidscan Max 3345 di seluruh negara itu berjumlah RM4.55 million.

"Pihak Auditor tidak dapat menentukan justifikasi pelanjutan tempoh kontrak berkenaan memandangkan Jabatan Kastam sedang menunggu keputusan pelupusan / dalam proses menjalankan kajian kesesuaian penggunaan semua mesin pengimbas tersebut," laporan audit itu dipetik.

Pihak Auditor juga mendapati sejumlah RM1.17 juta dibayar untuk penyenggaraan mesin pengimbas yang tidak beroperasi.

Berhubung pengimbas Soter RS yang bernilai RM1.48 juta yang ditempatkan di Lapangan Terbang Antarabangsa KLIA yang dibeli pada Ogos 2008 untuk menangani penyeludupan dadah, Laporan Ketua Audit Negara mendapati pembelian dibuat tanpa mendapat kelulusan daripada Kementerian Kewangan.

“(Pembelian tanpa kelulusan) dibuat berdasarkan keperluan mendesak bagi mengimbas kemasukan barangan bahaya seperti dadah yang berada pada tahap membimbangkan.”

Namun pengimbas itu tidak dapat digunakan sehingga Januari 2010 kerana pegawai Jabatan Kastam tidak mempunyai kepakaran bagi mengendalikannya.

Laporan itu juga mendedahkan sehingga 4 Februari tahun ini, pengimbas itu telah hanya digunakan untuk lapan kali



Perkeso: Server 'lama', belanja urus RM30 juta
Jimadie Shah Othman
Okt 26, 10
1:17pm


Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) mengambil keputusan menangguhkan pembinaan Pusat Pemulihan Bencana (DRC) bagi pemprosesan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sehingga projek menaik taraf pengkomputerannya dilaksanakan.

Menurut Laporan Ketua Audit Negara Tahun 2009, keputusan itu ekoran server yang digunakan bukan teknologi terkini dan ia melibatkan perbelanjaan pengurusan yang tinggi.

"Pihak audit dimaklumkan DRC tidak disediakan kerana server AS/400 bukan merupakan teknologi yang terkini dan ia melibatkan perbelanjaan pengurusan server yang tinggi sehingga mencecah RM30 juta," laporan yang dikeluarkan semalam itu dipetik.

Sehubungan itu, Perkeso disyorkan memberi tumpuan kepada prosedur sandaran dan pemulihan bagi memastikan operasinya tidak terjejas sekiranya berlaku sesuatu bencana.

"Perkeso memaklumkan sedang dalam proses penyediaan pelan pemulihan bencara secara keseluruhan mengikut kesesuaan persekitaran Perkeso.

"Keperluan menyediakan pelan pemulihan bencana yang komprehensif akan diambil kira dalam pelaksanaan projek ICT tersebut," demikian menurut laporan itu.

Risiko tukar nombor akaun bank

Sementara itu, pemeriksaan audit juga mendapati dua unit kamera di bilik server tidak berfungsi dan gagal merakam pergerakan di pintu hadapan dan belakang.

Manakala rakaman gambarnya pula didapati hanya disimpan selama sepuluh hari.

Sehubungan itu, menurut laporan itu lagi, tender perolehan bagi pembangunan sistem pengkomputeran secara secara menyeluruh pada 6 Ogos dan & September 2007 bagi "mengatasi masalah sistem yang telah usang" dikeluarkan.

Setelah Perkeso membatalkannya tender tersebut berikutan kesilapan teknikal, kementerian kewangan memutuskan melantik Precision Portal Sdn Bhd secara rundigan terus dengan harga kontrak berjumlah RM152.95 juta.

Bagaimanapun, menurut laporan itu, kementerian kewangan kemudiannya pada 10 Ogos tahun lalu membatalkan lantikan itu dan meminta pelaksanaan pembangunan projek yang dinamakan ICT Core System Perkeso itu secara tender terbuka.

Sementara itu, pihak audit juga mendapati terdapat kelamahan dalam mengemaskini maklumat penerima bayaran dan percetakan waran, yang antaranya boleh meningkatkan risiko "tiada kawalan keselamatan dalam sistem kerana pegawai mempunyai capaian sepenuhnya ke pengkalan data".

Ia didapati "membolehkan penukaran maklumat penerima seperti mengaktifkan status penerima yang meninggal dunia, menambah maklumat penerima pencen atau menukar nombor akaun bank", kata laporan itu




Taraf hospital tentera diturunkan, kos tetap sama
Regina Lee
Okt 25, 10
7:28pm


Hospital Angkatan Tentera di kem Kinrara, Puchong yang dikenali sebagai '95 Hospital ATM' dibina di bawah tahap spesifikasi sekalipun harga asalnya dikekalkan.

Dibina pada harga sebanyak RM267.89 juta, kontraktor dikatakan mengambil jalan mudah dengan membuat pindaan terhadap skop kerja - tanpa memaklumkan kepada Kementerian Kewangan.

Ia termasuklah membatalkan pemasangan penghawa dingin di semua kawasan koridor dan laluan di bangunan hospital.

Dalam Laporan Ketua Audit Negara 2009, didapati beberapa skop kerja diturunkan tarafnya termasuklah:

  • Keluasan bangunan hospital dikurangkan sebanyak 7,000 meter persegi.
  • Mengurangkan sistem interkom kepada 15 stesen kritikal sahaja berbanding 52 stesten yang sepatutnya.
  • Kemudahan seperti rumah keluarga untuk pegawai dan pangkat-pangkat lain, Wisma Perwira serta Wisma Bintara tidak dibangunkan atau dibina.
  • Peralatan perubatan telah dikurangkan kepada 60 peratus daripada sasaran asal.
Laporan ini juga mendapati bahawa Project Management Consultant (PMC) - penyelaras antara klien dan kontraktor - QMC Project Sdn Bhd, dikatakan telah bertindak secara tidak profesional dan ini menyebabkan "kesalahfahaman" terhadap kos projek.

"Secara realistik tidak berlaku sebarang pengurang skop tetapi kesalahfahaman dan perkhidmatan PMC yang tidak profesional," laporan itu dipetik

Tiada ulasan: