Jumaat, 22 Oktober 2010

JANGAN SEKALI KITA BERKATA...TAPI TAK BUAT APA YANG KITA KATAKAN...ALLAH TAK BOLEH KITA TIPU ATAU PERSENDAKAN...

KUDRAT DARI ALLAH...YANG SEMPURNA KUDRATNYA IALAH ALLAH SWT...KUDRAT YANG BAIK...IALAH KUDRAT YANG MENJADIKAN IA TAKWA...HINGGA IA BERJAYA KE SYURGA...BUKAN DIGUNAKAN KUDRAT UNTUK MENDERHAKA KEPADA ALLAH DAN MENIPU....

Lembaga rambut panjang

Oleh Sahlina Sahkirin

RAWAT ...seorang pengamal perubatan tradisional sedang memulihkan pelajar yang terkena histeria.
RAWAT ...seorang pengamal perubatan tradisional sedang memulihkan pelajar yang terkena histeria.
MERSING: Kehadiran lembaga wanita berambut panjang serta kanak-kanak di belakang dewan Sekolah Menengah Anjung Batu (SMKAB) di sini, pagi semalam mencetuskan histeria membabitkan lebih 10 pelajar sekolah berkenaan.
Lembaga wanita serta kanak-kanak itu dikatakan menjelma di depan seorang pelajar perempuan sebelum ia berjangkit kepada lebih 10 yang lain termasuk tiga pelajar lelaki.

Pengetua SMKAB, Abu Othman Ibrahim berkata, kejadian berlaku jam 9.30 pagi dan pelajar terbabit dibawa ke surau sekolah itu sebelum diberikan rawatan.


“Kumpulan pelajar berkenaan tiba-tiba menjerit dan kami meminta bantuan tiga pengamal perubatan tradisional untuk membantu merawat mereka.

“Ibu bapa serta keluarga pelajar terbabit dengan kejadian turut dihubungi untuk dimaklumkan berkaitan kejadian,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian, semalam.

Sementara itu, ketua pengamal perubatan berkenaan dikenali sebagai Wahid Junid, berusia 40-an, mendakwa ada makhluk halus menjadikan kawasan belakang dewan SMKAB sebagai kediaman mereka.

“Seorang daripada mangsa mengalami histeria sejak Jumaat lalu dan masih belum pulih sepenuhnya akibat kejadian pertama dialami itu.

“Kami nasihatkan pelajar yang menjadi mangsa supaya memperbanyakkan amalan masing-masing selain tidak terlalu terbawa-bawa dengan kejadian yang menimpa mereka,” katanya.

Menurut Wahid, dia bersama dua lagi rakannya akan berusaha untuk cuba menghalang gangguan itu daripada berulang



'Ilmu adalah kudrat'

Oleh Muhamad Safar Ahmad, Ahmad Shahrul Nizam Muhammad, Idris Musa, Muhd Izawan Baharin, Maiamalina Mohamed Amin, Yusliza Yakimir Abd Talib, Muhammad Apendy Issahak dan Yusmizal Dolah Aling

CERIA...Najib bersama anggota Majlis Tertinggi Umno mendengar perbahasan menyokong ucapan dasar Presiden, semalam.
CERIA...Najib bersama anggota Majlis Tertinggi Umno mendengar perbahasan menyokong ucapan dasar Presiden, semalam.
KUALA LUMPUR: Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak, berkata Melayu abad ke-21 wajib mempersiapkan diri memanfaatkan segala hak dan peluang yang ada, termasuk tidak mempersiakan kuota, rizab dan permit.
“Apa gunanya kuota, rizab dan permit jika segalanya dipersiakan. Apa gunanya peluang jika ia digadai demi keuntungan jangka pendek.

“Melayu abad ke-21 harus gigih membina keupayaan dan kemampuan, bukan sekadar mendabik dada yang mereka harus berjaya kerana ia hak mereka untuk berjaya,” katanya ketika berucap merasmikan Perhimpunan Agung Umno 2010 di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini, semalam.


Menurutnya, orang Melayu pada masa ini harus bersifat glokal, mampu bersaing dengan yang terbaik, mampu bertarung dengan yang paling kuat dan mesti menjadi yang terhebat di pentas antarabangsa.

“Saya tidak mahu menerima alasan anak Melayu masih lemah kesan penjajahan hampir lima kurun. Saya beserta rakan pimpinan dalam parti juga tidak rela melihat bangsa Melayu menjadi bangsa yang meminta-minta,” katanya.

Perdana Menteri berkata, beliau tidak mahu melihat bangsa Melayu menjadi bangsa berpuas hati dengan momokan rezeki secupak takkan jadi segantang.

“Saya ingin ingatkan semua, pertarungan hari ini pertarungan minda dan kemahiran. Siapa berilmu, siapa menguasai maklumat, dialah kudrat yang mempengaruhi persekitaran.

“Oleh itu, janganlah kita mengambil jalan mudah dengan bersifat dogmatik dan berpuas hati dengan bentuk berbanding isinya,” katanya dalam ucapan bertemakan Mendaya Bangsa Menerajui Kemakmuran.

Najib berkata, Umno tidak sekali-kali akan membiarkan bangsa Melayu menjadi bangsa yang melukut di tepi gantang, bangsa yang menjadi dagang di negeri sendiri dan Umno komited untuk melakukan bukan saja apa yang terbaik, tetapi apa yang betul demi rumpun Melayu.

Justeru beliau menegaskan, demi membina masa depan dan mendaya bangsa Melayu, ahli Umno harus melalui tiga fasa pemulihan.

“Fasa pertama dan terpenting memperakui kelemahan dan masalah yang kita hadapi. Fasa kedua adalah untuk membuat muhasabah dan mencari penawar mustajab memperbaiki kekurangan. Fasa ketiga memulakan gerak kerja,” katanya.

Beliau berkata, hakikatnya Umno parti politik pertama berani meluaskan medan pemilihan sehingga membabitkan 140,000 ahli, dengan pertandingan amat kompetitif.

Katanya, Umnolah parti berperanan merubah orang Melayu daripada bangsa tidak berkesedaran politik sebelum Perang Dunia Kedua kepada bangsa yang mampu merebut kemerdekaan dengan siasah hujung lidah menundukkan kuasa besar dunia iaitu British.

“Tidak cukup dengan itu, tersusun kemas dalam rekod negara, parti Umno menggerakkan kesedaran nasionalisme, semangat patriotisme dan demokrasi politik.

“Dalam gambaran besar, terbukti utuh, kepemimpinan Umno berjaya teraju ulung mentransformasikan Malaysia dengan pantas seperti dikecapi hari ini,” katanya.

Najib turut menjelaskan falsafah induk 1Malaysia diperkenalkannya adalah penerusan kepada wawasan pragmatik lima Perdana Menteri sebelum beliau.

“Gagasan 1Malaysia juga selaras nilai Islam dan semangat ditunjukkan sirah Rasulullah s.a.w dalam pembentukan negara dan ketamadunan Islam terawal di Madinah.

“Bersyukurlah Malaysia sebagai sebuah negara berbilang kaum dan agama, kekal stabil serta bebas konflik besar. Setiap orang perlu menerima hakikat kepelbagaian kaum satu rahmat dan aset anugerah Allah,” katanya.

Najib turut menekankan kedudukan orang Melayu serta Bumiputera dan kepentingan kaum lain dari segi politik termaktub jelas dalam Perlembagaan Persekutuan.

“Ia terkunci kemas dalam artikel Bahagian 3 mengenai kewarganegaraan, Perkara 38 berkait Majlis Raja-Raja, Perkara 152 mengenai Bahasa Kebangsaan dan Perkara 153 mencakupi antara lain Perezapan kuota perkhidmatan dan permit orang Melayu,” katanya

Tiada ulasan: