Ahad, 9 Januari 2011

YANG BAIKNYA JANGAN BERBOHONG ATAU MENIPU...KESUDAHAN TERBONGKAR JUGA BOHONG ATAU BENARNYA...

Kenaikan harga barangan runcit tidak terkawal
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 9 Jan: MPP Gabungan Mahasiswa UKM (MPP GMUKM) merasa bimbang serta khuatir dengan 'trend' kenaikan harga barangan khususnya barangan runcit rumah yang semakin hari semakin tidak terkawal.

Kenyataan itu merujuk akhbar Berita Harian semalam bertajuk 'Harga bawang melambung, stok minyak masak kurang'.

Menurut kenyataan yang diemelkan kepada Harakahdaily, mahasiswa selaku jurubicara rakyat melihat perkaitan antara harga minyak petrol dan diesel yang dinaikkan bulan lepas adalah berkadar langsung dengan kenaikan barangan runcit rumah ketika ini sepertimana yang dilaporkan dalam akhbar hari ini.

MPP GMUKM memandang serius isu ini kerana ia melibatkan kepentingan bersama rakyat dan pemimpin di mana secara jelas mengikut Teori Rantaian, apabila minyak petrol dan diesel dinaikkan, maka kos tersebut terpaksa ditanggung oleh pihak peniaga.

Maka, tidak dapat tidak harga jualan barangan runcit rumah terpaksa dinaikkan mengikut keperluan.

“MPP GMUKM yang telah menjalankan kaji selidik sekitar UKM kampus Bangi dan Cheras mendapati majoriti mahasiswa UKM hari ini mengeluh dan mengaku semakin kesusutan kewangan akibat kenaikan harga barangan dan makanan yang mana rata-rata mahasiswa akan makan di kedai,” tambah kenyataan itu.

Justeru, apabila harga minyak petrol dan diesel dinaikkan makan harga barangan runcit dinaikkan, maka pengusaha kedai makan turut terpaksa menaikkan harga minuman dan makanan untuk menyerap kos yang ditanggungnya, akhirnya akibatnya jelas terpaksa ditanggung oleh golongan mahasiswa selaku pengguna akhir yang terpaksa akur suka atau tidak.

Tinjauan kaji selidik GMUKM mendapati secara purata, mahasiswa terpaksa membelanja RM5 hingga RM7 untuk satu hidangan tengah hari atau malam manakala RM3 hingga RM4 untuk sarapan.

“Isu ini telah kami utarakan kepada pengurusan universiti. Namun malangnya pihak pengurusan menjawab mereka tidak dapat membantu mahasiswa kerana kontrak dengan pihak kafe-kafe sudah dimeterai.

“Manakala untuk kedai-kedai luar universiti adalah terletak pada pengusaha kedai makan itu sendiri. Apa yang mampu dilakukan oleh pihak pengurusan universiti adalah sekadar menasihati mahasiswa untuk berjimat-cermat dan bersabar,” kata kenyataan itu lagi.

Tinjauan GMUKM juga mendapati terdapat segelintir mahasiswa yang mengambil langkah bekerja secara sambilan di luar waktu kelas untuk menampung kos sara hidup di universiti.

MPP GMUKM berpandangan perihal ini tidak perlu kerana sepatutnya pinjaman atau biasiswa yang diperoleh sepatutnya sudah mencukupi.

Ironinya perihal ini disanggah sendiri oleh rakan-rakan mahasiswa yang memaklumkan bahawa duit pinjaman atau biasiswa yang diperoleh sekadar cukup untuk makan dan belanja 'isi minyak', tetapi tidak cukup untuk membeli buku-buku rujukan dan tidak termasuk kos untuk membuat kerja lapangan di luar kelas.

"Justeru itu, kami di peringkat ahli Majlis Perwakilan Pelajar Gabungan Mahasiswa UKM (MPP GMUKM) menggesa pihak-pihak terbabit khususnya pihak Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) serta agensi-agensi di bawahnya untuk segera bertindak segera mengawal inflasi dengan cara mengekang sebarang kenaikan barangan primer seperti minyak gas, minyak masa, gula, tepung serta yang lebih penting minyak petrol dan diesel," ujarnya lagi.

Ini demi menyelamat dan mengekang inflasi yang semakin hari kelihatan semakin tidak terkawal di dalam negara.






Balik India': Pegawai Guan Eng minta serah rakaman CCTV
Muhayat Jasmin

GEORGETOWN, 8 Jan: Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Ng Wei Aik, menafikan beliau mengeluarkan kata-kata rasis bersifat perkauman terhadap pengusaha Restoran Nasi Kandar Aliyar, Syed Kesali Mohamed Aliyar dalam operasi yang dilakukan oleh Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) pada malam Ahad yang lalu.

Mengulas dakwaan yang dilemparkan kepadanya, Ng berkata, sekiranya benar terdapat perkataan rasis yang dikeluarkan oleh beliau terhadap pengusaha tersebut sepertimana yang didakwa, bukti rakaman CCTV yang ada di restoran tersebut sepatutnya dikemukakan sebagai bahan bukti.

Sebelum ini Ng yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Komtar didakwa melemparkan ungkapan 'tutup kedai, balik India' kepada pengusaha tersebut dalam satu insiden yang melibatkan anggota penguatkuasa MPPP serta beberapa individu lain.

Ekoran dakwaan tersebut, Ng telah membuat laporan polis di Balai Polis Jalan Pattani, semalam.

"Laporan ini meminta supaya pihak polis membuat siasatan terhadap dakwaan fitnah yang dilemparkan oleh pengusaha restoran tersebut dan Pengerusi Kongres India Muslim Malaysia (Kimma) Pulau Pinang, Faruk Raja Mohamed.

"Tindakan ini adalah bagi membuktikan bahawa DAP bukan sebuah parti perkauman sepertimana yang difitnah oleh sesetengah pihak. Manakala segelintir dari mereka yang terlibat ini berniat jahat dan cuba untuk menjadikan isu ini sebagai mainan politik murahan mereka, " ujarnya.

Ng juga meminta pengusaha tersebut supaya segera menyerahkan rakaman CCTV yang ada sebagai bukti kepada pihak polis bagi memudahkan siasatan terhadap dakwaan yang dilemparkan terhadapnya.

"Sekiranya saya tidak membuat ungkapan tersebut, maka pihak polis harus mengambil tindakan terhadap mereka yang cuba membuat dakwaan palsu dengan niat jahat dan berunsur perkauman itu," tegasnya lagi.



Lapor SPRM: Badrul Hisham dibidas Naib KP Umno Padang Terap
Muhayat Jasmin

ALOR SETAR, 8 Jan: Ketua Pemuda Umno Kedah, Badrul Hisham Hashim yang membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Kedah atas dakwaan berlakunya penyelewengan dalam pengurusan syarikat berkaitan kerajaan atau GLC Kedah dibidas oleh Naib Ketua Umno Padang Terap, Datuk Syed Sobri Syed Hashim.

Beliau yang juga merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri Kuala Nerang berkata, sumber rujukan berpandukan penulisan blog bersifat peribadi yang dijadikan sandaran oleh Badrul dalam membuat laporan kepada SPRM amat bahaya kerana ia tiada mempunyai kekuatan serta boleh menyusahkan Umno.

"Sepatutnya beliau perlu membuat kajian dan penelitian mengenai sesuatu isu yang dibangkitkan berhubung kelemahan Kerajaan Pakatan Rakyat. Kesahihan bersandarkan kepada bukti yang kuat adalah satu keperluan. Mintalah pandangan pemimpin yang lebih berpengalaman sebelum bertindak," tegasnya.

Malah tindakan Badrul itu disifatkan oleh Syed Sobri dengan sebagai satu tindakan yang boleh mencalarkan imej Umno sendiri apabila rancangan tersebut tidak membawa kesan yang baik kepada parti yang dinaungi.

Sebelum ini Ketua Pemuda PAS Kedah, Ahmad Yahaya turut membidas Badrul kerana menggunakan tulisan diblog sebagai rujukan untuk membuat laporan kepada SPRM.

Badrul yang juga Ketua Pemuda BN Kedah sebelum ini juga bertindak bersama-sama penyokong beliau mengadakan bantahan dengan mengadakan demonstrasi di hadapan bangunan SPRM Kedah mendesak Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak untuk meletak jawatan sebagai Menteri Besar (MB).

Namun begitu tindakan mereka ini dilihat pemerhati sebagai satu usaha politik bagi mendapati publisiti menjelang pilihan raya umum yang akan datang.




Dialog 'kuasa kartun' bersama zunar

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 8 Jan: Peminat-peminat berpeluang bertemu kartunis politik Zunar secara langsung dalam program santai di KL Sentral, Brickfields pada 13 Januari ini.

Program "Teh Tarik Session" anjuran portal web "Malaysian Digest" itu bertempat di kedai makan Killiney Sooka bermula dari jam 4.30 petang dan berakhir pada jam 7.30 petang.

Dengan tema "Cartoon as a Powerful Communication Tool" (kartun sebagai media komunikasi paling berkesan), Zunar akan mengadakan sesi dialog, menjelaskan falsafah dalam bekarya dan berkongsi pengalaman secara interaktif dengan peminat-peminatnya. Turut diadakan ialah sesi tandatangan autograf dan penjualan buku.

Ini adalah sesi pertama kartunis kontroversi itu bersama peminat selepas dibebaskan dari lokap kerana ditahan di bawah Akta Hasutan 26 September tahun lepas kerana buku terbarunya "Cartoon-O-Phobia" dituduh kerajaan sebagai "mengancam ketenteraman awam."

Program itu terbuka kepada semua dan menurut pihak penganjur minuman percuma akan diberi kepada 40 perserta pertama yang membuat pendaftaran awal. Pendaftaran boleh dibuat di http://www.malaysiandigest.com/teh-tarik.html.




Pemuda anjur forum perjelas Janji 100 Hari Pakatan
Hazayani Zakaria
KUALA LUMPUR, 8 Jan: Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP) akan mengadakan forum "Janji 100 Hari Pakatan Rakyat' bagi mendapatkan pandangan daripada pelbagai pihak mengenai program 100 hari yang terkandung dalam buku jingga Pakatan Rakyat.

Ketuanya, Nasrudin Hassan berkata, selepas buku jingga itu dikemukakan sewaktu konvensyen Pakatan Rakyat di Pulau Pinang 19 Disember lalu, ianya belum dinilai secara terbuka oleh mana-mana pihak melainkan mendapatkan kritikan daripada Umno BN.

"Dalam forum ini kita akan bahas pro dan kontra program 100 hari ini dan kita akan bagi peluang kepada rakyat untyuk menyatakan pandangan," kata Nasrudin dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat exco di Ibu Pejabat PAS, dekat sini hari ini.

Menurutnya, forum itu akan diadakan pada 15 Januari ini bertempat di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur-Selangor (KLSCAH) jam 9.30 hingga 12 malam dan terbuka kepada semua.

Ianya akan menampilkan panel daripada pimpinan PAS, PKR, DAP,Umno dan Gerakan manakala moderatornya ialah penganalisis politik, Prof mohd Agus Yusof.

Bagaimamapun, pihak DPP masih dalam proses mendapatkan nama daripada wakil-wakil parti berkenaan untuk manjadi panel.

"Kita mahu panel-panel ini memberikan penilaian mengenai program 100 hari ini, di mana asasnya, apa relevannya.

"Kita juga ingin beri peluang kepada NGO-NGO untuk menyatakan pandangan mereka menegani program ini melalui forum tersebut," katanya.

Selain itu, DPPP juga akan mengadakan Malam Anugerah Budayawan Islam bagi memberikan pengiktirafan kepada seniman dan budayawan yang membangunkan seni tanah air yang tidak bercanggah dengan syariat Islam.

Ianya juga sebagai langkah membuka minda ahli PAS agar menggunakan seni dan budaya untuk menyanpaikan dakwah kepada masyarakat.

Sebelum malam anugerah yang dijangka berlangsung pada Mac itu, pemuda akan mengarahkan satu teater Islam yang akan dipersembahkan pda malam tersebut.

"Kita akan jemput seniman yang aktif menggerakkan seni Islam seperti Dinsman dari Paksi dan pemuda sendiri akan menghasilkan teater dan persembahan lain," katanya.

Tambahnya,bekas vokalis Wings yang merupakan kumpulan rock Malaysia, akan turut menghadiri malam anugerah itu bagi menarik golongan muda.

"Kita berhasrat untuk pergi jauh dalam bidang Islam yang tidak mengenepikan nilai-nilai Islam sebab itu kita berusaha melancarkan produk-produk seni kita sendiri," katanya.

Dalam pada itu , beliau turut melancarkan logo Himpunan 30 ribu pemuda PAS yang akan berlangsung pada 19 Februari depan di Kompleks PAS Kedah, Kota Sarang Semut.

Himpunan itu sebagai persiapan pemuda menghadapi pilihan raya umum ke-13 (PRU-13) yang melibatkan pemuda dari seluruh negara.

Sementara itu, menurut Ketua Penerangannya, Suhaizan Kaiyat, DPPP akan mengadakan pertemuan dengan peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) pada 12 atau 13 Februari depan di sekitar Lembah Klang.

Pertemuan itu sebagai langkah mencari formula penyelesaian ekoran rungutan daripada peminjam yang terbeban akibat tidak dapat membayar balik pinjaman sehingga tidak membolehkan mereka ke luar ne

Tiada ulasan: