Jumaat, 6 Januari 2012

TERIMALAH JIKA BETUL..RAKYAT DAN REMAJA...LEBIH2 YANG DEWASA SERTA BERPENDIDIKAN...TAK BOLEH DITIPU2 LAGI...MEREKA TAHU SAPE YANG PALING TERUK...

901: Tujuh 'kalau' Kadir Jasin | Print |

KUALA LUMPUR, 5 Jan: Bekas Ketua Pengarang kumpulan NSTP, Datuk Kadir Jasin memberikan tujuh kalau menjelang 9 Januari ini dan yang menarik semuanya menyukarkan kedudukan Umno.

"Kalau Anwar masuk penjara, kesan undi simpati yang menyebabkan BN hilang banyak kerusi dan kalah DUN Terengganu dalam PRU 1999 mungkin berulang; dan

(Gambar logo 'About me' (mengenai saya) Kadir Jasin dalam blognya)

"Kalau hal ini berlaku, BN akan mendapati lebih sukar mempertahankan kedudukannya kerana ia kini jauh lebih lemah daripada tahun 1999," tulis Kadir dalam blognya, The Scribe A Kadir Jasin: Banyak Kalau Dalam Keputusan 9.

Kadir yang terkenal dengan sikap 'loyal'nya kepada Umno khasnya bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir menulis, Pakatan Rakyat telah bersedia menghadapi sebarang kemungkinan jika Datuk Seri Anwar Ibrahim disabitkan kesalahan liwat yang akan diputuskan 9 Jan ini.

Yang memberikan jaminan itu tidak lain dan tidak bukan Anwar sendiri. Malaysian Insider memetik beliau sebagai berkata:

“Kepimpinan Pakatan Rakyat bukan sahaja saya dan (Datuk Seri Dr Wan) Azizah Wan Ismail) tetapi Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Lim Kit Siang telah membincangkan perkara ini... Jika saya dipenjarakan, terlibat dalam kemalangan atau ditembak, kami bersedia, membincangkan pelbagai kemungkinan, satu, dua atau tiga senario.” tulis Kadir.

Hari ini, 5 Jan, The Star pula melaporkan yang PR telah mengenal pasti calon bakal Perdana Menteri dan pengganti Anwar. Yang membuat kenyataan itu pun Anwar juga, tulisnya lagi.

Sebenarnya banyak “kalau” yang boleh diperkatakan antara sekarang hingga 9 Jan dan selepas itu.

Berikut adalah kalau-kalau yang terlintas di fikiran Kadir.

1. Kalau Parti Keadilan Rakyat dan sekutu politiknya berjaya dengan rancangan mereka, 100,000 orang akan berdemonstrasi di Kuala Lumpur pada 9 Jan ini;

2. Kalau Anwar dibebaskan, mereka akan berdemonstrasi kerana kehakiman memihak kepada mereka. Boleh jadi juga mereka akan memuji Kehakiman Malaysia kerana bebas dan berani;

3. Kalau Anwar disabitkan kesalahan, mereka akan berdemonstrasi kerana kehakiman tidak memihak kepada mereka dan, mungkin juga, menuduh Kehakiman Malaysia dikongkong pemerintah;

4. Kalau Anwar memang, Perdana Menteri MohdNajib Abdul Razak dan Barisan Nasional akan hadapi masalah besar dalam Pilihan Raya Umum (PRU) nanti. Anwar akan menjadi hero dan kredibiliti Mohd Najib merudum;

5. Kalau Anwar kalah, dia akan sekali lagi dianggap mangsa penganiayaan politik dan “mati syahid” oleh penyokong tegarnya dan oleh generasi muda yang kurang faham mengenai sodomi satu dan salah guna kuasa 1999/2000;

6. Kalau Anwar masuk penjara, kesan undi simpati yang menyebabkan BN hilang banyak kerusi dan kalah DUN Terengganu dalam PRU 1999 mungkin berulang; dan

7. Kalau hal ini berlaku, BN akan mendapati lebih sukar mempertahankan kedudukannya kerana ia kini jauh lebih lemah daripada tahun 1999.

Itu adalah antara “kalau” yang terlintas di fikiran saya. Para pembahas dipersilakan untuk menyumbang “kalau-kalau” lain kalau ada. Wallahualam.

Kenyataan Ismail Mina bersifat peribadi | Print |
Muhammad Faizal

KUALA LUMPUR, 5 Jan: Pengerusi Biro Pemahaman dan Pemantapan Agama PKR, Dr Muhammad Nur Manuty (gambar) menyifatkan kenyataan yang dikeluarkan oleh Ahli Jawatankuasa Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (Muafakat), Ismail Mina Ahmad adalah hanya bersifat peribadi.

Beliau yang dihubungi Harakahdaily memberitahu sepanjang beliau bersama Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim ataupun melalui forum-forum yang disertai oleh pengamal agama lain, Anwar tidak pernah menyamakan agama Islam dengan agama lain.

"Itu hanya kenyataan peribadi Ismail dan sepanjang saya bersama Anwar mahupun ketika beliau di dalam apa-apa forum tidak pernah beliau nyatakan Islam itu sama dengan agama lain.

"Pendirian Anwar tegas dan tidak pernah berubah, beliau tahu apa yang sepatutnya beliau lakukan dan tidak sesekali beliau sanggup mengadaikan Islam demi kepentingan agenda politik beliau," jelasnya.

Tambahnya lagi sepatutnya isu-isu sedemikian dibincangkan di dalam satu forum yang dihadiri oleh mereka yang pakar di dalam bidang agama dan bukannya dibicarakan secara terbuka seperti apa yang dilakukan oleh AJK Muafakat itu.

"Ia sepatutnya dibicarakan di dalam satu forum khusus yang dihadiri oleh mereka yang berpengalaman dalam bidang agama.

"Tidak semua faham dengan apa yang di maksudkan itu dan saya takut ia akan menimbul kekeliruan kepada umat Islam hanya disebabkan oleh kepentingan agenda politik pihak tertentu," sambung beliau lagi.

Sebelum itu kenyataan yang dikeluarkan oleh Ismail melalui media arus perdana memberitahu beliau meninggalkan Anwar adalah kerana mempercayai Ketua Pembangkang itu cenderung kepada fahaman pluralisme agama.

Pluralisme agama adalah satu fahaman yang menyamaratakan semua agama yang mana penganutnya mempercayai semua agama adalah benar.

Status Isa: Anak pohon perisytiharan mahkamah | Print |
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 5 Jan: Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) akan memfailkan permohonan mahkamah agar mengisytiharkan status Tan Sri Isa Samad sebagai ahli dan pengerusi Koperasi Permodalan Felda (KPF) selewat-lewatnya hujung bulan ini.

Presiden Anak, Mazlan Aliman berkata, pihaknya sedang berbincang dengan peguam berhubung tindakan mehkamah yang akan diambil itu.

Beliau berkata, keputusan untuk mengambil tindakan mahkamah dibuat kerana terdapat kekeliruan berkaitan status Isa sebagai ahli dan pengerusi KPF yang dianggap bercanggah dengan Undang-Undang Kecil KPF Seksyen 43 Akta Koperasi 1993.

Undang-undang Kecil KPF mensyaratkan bahawa mereka yang layak menjadi ahli KPF ialah peneroka Felda, isteri dan anak-anak atau kakitangan Felda yang berstatus tetap, sedangkan Isa hanya berjawatan kontrak.

"Kalau mahkamah isytihar Isa Samad sah sebagai pengerusi KPF, kita akan bantah kerana seperti yang kita maklumkan beberapa kali sebelum ini, ianya bercanggah dengan Undang-undang Kecil KPF kerana Isa Samad belum dua tahun pun menjadi ahli KPF," katanya ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Selain itu, Anak juga akan mengatur pertemuan dengan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) bagi menuntut pendengaran awam dilakukan melibatkan peneroka, pengurusan Felda dan menteri yang bertanggungjawab berhubung isu penindasan ke atas peneroka.

"Memang sebelum ini Anak sudah beberapa kali membuat aduan kepada Suhakam tapi Suhakam hanya mendengar dari sebelah pihak sahaja dan memberi jawapan melalui surat.

"Kali ini Anak akan mengumpul peneroka secara besar-besaran dan akan menuntut Suhakam mengadakan pendengaran awam. Kami akan senaraikan semua salahguna kuasa dan pencabulan hak peneroka yang merupakan majoriti oleh pihak minoriti," katanya sambil berkata golongan minoriti iaitu Isa Samad dan "orang-orangnya" mendapat pembelaan daripada kerajaan.

Mengulas mengenai mesyuarat agung KPF yang dibatalkan harakah, Mazlan (gambar) yakin ianya kesan daripada desakan Anak dan ahli-ahli koperasi yang mempertikaikan kedudukan Isa.

Dalam pada itu, Mazlan turut menyatakan rasa kesal dengan keengganan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mendengar aduan dan pandangan peneroka berhubung penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGVH).

"Kita sudah hantar surat kepada perdana menteri dan berharap perdana menteri sendiri yang akan bertemu dengan peneroka. Beliau tidak boleh hanya menyerahkan kepada pegawai isu besar begini," katanya.

Dalam perkembangan lain, Anak sedang mengukuhkan Gerakan Selamatkan Felda (GSF) yang dianggotai badan-badan bukan kerajaan (NGO).

11 Januari ini, GSF akan mengadakan pertemuan dengan Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia (Angkasa) bagi membincangkan tentang penyenaraian FGVH.

Himpunan 901 bukan kerana Anwar - Pemuda PAS | Print |
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 5 Jan: Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Nasruddin Hassan (gambar) menjelaskan himpunan aman di hadapan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 9 Januari ini bukan kerana Datuk Seri Anwar Ibrahim, tetapi mesej menentang ketidak adilan kerajaan Umno BN.

Beliau juga menjelas, perhimpunan bukan bertujuan mempertikaikan keputusan mahkamah tetapi menentang tindakan BN yang telah menghukum Anwar melalui media mereka sebelum mahkamah membuat keputusan.

"Kita turun bukan kerana batang tubuh Anwar, tetapi ini mesej daripada rakyat bahawa sistem yang diamal BN tidak boleh diterima. Kebetulan kali ini kena kepada Anwar.

"Kalau (Datuk Seri) Najib Razak kena zalim macam tu pun, kita akan turun demo," katanya kepada Harakahdaily.

Sementara itu beliau turut berkeyakinan himpunan akan datang itu nanti akan berlangsung aman jika tidak diprovokasi mana-mana pihak lain.

"Rekod kita tak pernah ada provokasi dari pihak kita, kalau ada saya boleh jamin ia dari pihak lain," katanya merujuk beberapa perhimpunan aman sebelum ini.

Ditanya jumlah anggota pemuda PAS yang akan dikerahkan ke himpunan tersebut, Nasruddin berkata mobilisasi sedang digerakkan.

"Pemuda PAS beri komitmen untuk capai sasaran 100,000 orang yang ditetapkan oleh penganjur," jelasnya.

PKR sebelum ini menyatakan hasrat untuk menghimpunkan 100,000 peserta hadir pada himpunan Bebaskan Anwar 901 itu.

Setakat ini kesemua kepimpinan parti dalam Pakatan Rakyat telah menyatakan komitmen untuk hadir ke mahkamah bagi mendengar keputusan kes tersebut.

Ianya termasuk Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Tiada ulasan: