Isnin, 2 Januari 2012

SEGALANYA DOA..USAHA..TAWAKAL..INGATLAH AKHIRAT...JIKA LEKA PADA DUNIA USAHA AKHIRAT JADI TERBANTUT

Kontraktor kutipan sampah Selangor diugut | Print |
Harakahdaily

SHAH ALAM, 2 Jan: Bimbang kalau kalau kerajaan negeri Selangor berjaya menguruskan sendiri kutipan sampah (sisa pepejal) di negeri ini, kontraktor yang dilantik kerajaan negeri diugut oleh pihak-pihak berkenaan.

(Laporan polis yang dibuat oleh Ramli)

Ekoran itu, sehingga kini sudah tiga laporan polis dibuat oleh kontraktor yang dilantik kerajaan negeri selepas menerima ugutan itu.

Pengurus Besar Hebat Abadi, anak syarikat Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB), Ramli Mohd Tahir membuat tiga laporan polis mengenai ugutan dan sekatan itu.

Tindakan ugutan ini pula selaras dengan laporan media Umno (gambar bawah) bahawa kerajaan negeri gagal mengutip sampah dengan baik di negeri ini selepas ia diambil alih oleh kerajaan negeri dari Alam Flora.

Akhbar Umno, Utusan Malaysia melaporkan, Penduduk Seksyen 23, di sini menyatakan kekesalan terhadap kontraktor pengurusan sisa pepejal yang didakwa lewat melaksanakan operasi kutipan sampah di kawasan perumahan mereka sehingga menjejaskan keselesaan penghuni di kawasan tersebut.

"Masalah kelewatan kutipan sampah ini bukan baru, sebelum ini difahamkan turut berlaku kelewatan kutipan sampah di kawasan ini selepas kerajaan negeri memutuskan menamatkan kontrak syarikat Alam Flora sebelum ini," katanya kepada Utusan Malaysia.

Menurut laporan polis itu, Ramli mengadu pemilik syarikat Aminora Enterprise yang dilantiknya untuk mengutip sampah di kawasan Seksyen 7, Shah Alam telah diugut agar jangan mengutip sampah di kawasan itu.

"Jangan menyesal kalau apa-apa berlaku," kata laporan polis itu berdasarkan ugutan yang diterima oleh operator pengutipan sampah itu.

Laporan itu dibuat Ramli di Balai Polis Seksyen 11.

Dalam laporan polis kedua pula, Ramli berkata, pada 1 Januari 2012 adalah hari pertama mereka dilantik oleh Majlis Bandaraya Shah Alam untuk mengutip sampah selama dua bulan di kawasan itu.

(Laporan Utusan mengenai kegagalan kutipan sampah di Shah Alam)

"Bagaimanapun pada jam 11 pagi bertempat di satu kawasan di seksyen 17/23 Shah Alam, saya telah mendapat laporan bahawa kontraktor syarikat kami ditahan oleh beberapa orang dan mereka telah memberi amaran supaya kontraktor kami tidak memasuki kawasan tersebut," lapor Ramli kepada polis di Balai Polis Seksyen 11, Shah Alam.

Dalam laporan polis ketiga pula, Ramli berkata, kontraktornya di tahan dari melakukan kerja-kerja kutipan sisa pepejal (sampah domestik) di Seksyen 9.

"Saya diberi maklum oleh kontraktor, sebuah kereta berwarna merah (WWC 7760) tidak pasti modelnya bersama dua motosikal telah menahan kontraktor kami dari memasuki seksyen 9, Shah Alam," lapor Ramli.

Mulai tahun ini, kerajaan negeri Selangor melalui pihak berkuasa tempatan akan mengurus sendiri kutipan sampah di negeri ini. Sebelum ini, semuanya diuruskan Alam Flora.

Sementara kontraktor kekal dilantik, MBSA misalnya menyerahkan kerja kutipan ini kepada anak syarikat kerajaan negeri yang terletak di bawah KDEB iaitu Hebat Abadi Sdn Bhd.


Insafi kezaliman sebelum ‘melutut’ di depan Allah | Print |
Rizal Tahir
KOTA BHARU, 2 Jan: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (gambar) menyeru semua pihak sama ada kerajaan, pegawai atau peringkat individu agar menginsafi terhadap kezaliman yang dilakukan.

Katanya, sebelum tiba saat manusia dituntut ‘melutut’ dari Allah termasuk mereka yang dizalimi, tindakan sedemikian dihentikan segera.

“Saya tidak tuju pada siapa-siapa, tetapi setiap mereka yang melakukan kesalahan, sama ada individu, kerajaan, pihak berkuasa dan sebagainya perlu memohon maaf dari orang yang dikhianati,” ujarnya yang juga Menteri Besar Kelantan.

Pada masa yang sama Tuan Guru berkata, tidak kira pelajar, orang tua atau sesiapa sahaja sekiranya mereka menuntut hak masing-masing, golongan itu tetap berdosa sekiranya hukuman diberikan di luar batas keagamaan dan kemanusiaan.

Ini kerana, katanya menganiaya fizikal, spiritual adalah berdosa di sisi Allah kerana Islam itu sendiri telah meletakkan jalannya agar manusia itu mengikutnya.

Beliau berkata demikian kepada Harakahdaily ketika diminta mengulas berhubung kecederaan yang berlaku terhadap mahasiswa yang berhimpun di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), semalam.

Katanya lagi, satu perkara yang perlu diingat, Allah adalah pencipta manusia sama ada mereka itu golongan yang berpangkat atau lemah.

“Bila buat aniaya pada manusia, taraf kita di sisi Allah sama sahaja, turut mendapat balasan pedih di akhirat nanti walaupun kita ni berpangkat dengan pelbagai bintang, berserban labuh semuanya akan dibalas,” ujarnya.


‘Tumpas’ kerana ingin ‘jerat’ YDP PAS | Print |
Rizal Tahir
KOTA BHARU, 2 Jan: Hanya kerana ingin ‘menjerat’ Yang Dipertua PAS Kawasan Kota Bharu, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah dalam laman tertutup facebook Umno-tumPAS, akhirnya aktivis dan penyokong Umno, Wan Musa Wan Ahmad yang tumpas dan seterusnya menyertai PAS.

Bekas Setiausaha Pemuda Umno Cawangan Batu Empat, Jalan Kuala Krai itu petang tadi menyerahkan borang keahlian untuk menyertai PAS bersama 20 orang yang lain kepada Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Turut hadir pada majlis itu, Setiausaha PAS negeri, Zulkifli Mamat, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah, Exco kerajaan negeri, Abdul Fatah Mahmood.

Wan Musa yang juga Setiausaha JKKKP Mukim Padang Enggang ketika ditemui memberitahu pada mulanya dia menyertai halaman tertutup Umno-tumPAS bertujuan untuk ‘menghentam’ pemimpin PAS terutama Wan Rahim.

“Memang saya menghentam dia sebelum ni, tetapi dia tidak membalas kutukan saya terhadapnya, sebaliknya rakan-rakan lain yang membela beliau.

“Tetapi akhirnya dia ingin bertemu saya, sepatutnya saya yang bertemu dia, begitu hebat jiwa pemimpin PAS, ada sifat rendah diri dan akhirnya saya ‘kalah’ dan seterusnya mengakui pemimpin PAS memang terbaik,” ujarnya.

Sambungnya, andainya Wan Rahim sahaja telah dapat menawan hatinya, belum lagi pemimpin besar lain terutama Tuan Guru dan ulama lain yang berada dalam PAS.

Beliau juga turut mengakui pemimpin Umno semakin tidak boleh dipercayai dari hari ke hari.

Tambahnya, dengan penyelewengan yang berlaku di peringkat menteri dan bawahannya, jelas membuktikan mereka hanya berjuang untuk peribadi dan keluarga dan bukannya untuk rakyat.

Ketika ditemui, beliau menyeru semua rakan-rakannya yang masih bersama Umno dan BN turut menyertai PAS.

Sempena majlis itu juga, memorandum dari rakan-rakan Umno-tumPAS telah diserahkan kepada Tuan Guru yang antara lainnya untuk mendedahkan kehebatan kerajaan PAS Kelantan.

Memorandum itu diserahkan oleh seorang rakan laman sosial itu, Mat Kamal Awang (MKA).


Kenyataan Raja Petra tidak berasas tanpa bukti | Print |
Harakahdaily
PETALING JAYA, 2 Jan: Naib Presiden PKR, N Surendran (gambar) berkata kenyataan separuh benar, perli dan sindiran melampau yang dibuat Raja Petra Kamaruddin (RPK) adalah tidak benar, tidak disokong oleh apa-apa bukti yang dipercayai dan berupa fitnah yang jelas.

Beliau kepada wawancara penulis blog itu yang membincangkan ‘Perdana Menteri gay’ dalam hubungannya dengan perbicaraan kes liwat terhadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Saya tidak berhasrat untuk membuat spekulasi berkenaan motif RPK membuat kenyataan seperti itu,” ujarnya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini.

Untuk sebab-sebab tertentu, katanya RPK mengabaikan fakta bahawa keseluruhan kes liwat merupakan suatu rekaan palsu tanpa selindung oleh Umno BN dengan kerjasama dan persuhabatan pasukan polis dan pejabat Peguam Negara.
Justeru, ujarnya sindiran melampau RPK berdasarkan konspirasi jahat yang secara meluas tidak dipercayai di seluruh negara dan di luar negara.

Menurutnya, perbicaraan Anwar merupakan suatu penghinaan terhadap keadilan dan tata cara perundangan yang adil dan dapat diterima; serta ia telah dikutuk sedemikian rupa oleh badan-badan hak asasi, para pemimpin sivil dan politik di seluruh dunia.
“Kegagalan untuk mendedahkan bahan bukti yang penting kepada pihak pembelaan; kecacatan serius terhadap cara sampel forensik diambil, disimpan dan dianalisis; pra penghakiman kes oleh Hakim Zabidin yang tidak kukuh di sisi undang-undang dan sangat luar biasa dibuat pada penghujung penggulungan kes pendakwaan; pertemuan luar biasa di antara si pengadu dan Perdana Menteri, serta penjelasan PM berhubung hal ini, merupakan antara sebahagian bukti-bukti konspirasi yang cukup banyak di sebalik kes liwat II ini,” jelasnya.

Atas alasan yang rapuh itu, ujarnya RPK membina sebuah menara yang hampir roboh berasaskan andaian kabur dan sindiran liar.
Bagi video seks pula, katanya ia merupakan pemalsuan yang direka-reka kerana keadaan terdesak oleh para pengkomplot akibat kegagalan mereka dalam kes Liwat II untuk memalingkan sokongan rakyat terhadap Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat.

“Apakah RPK sudah lupa, sejarah panjang Umno dalam menyalahgunakan polis, pendakwaan dan kehakiman untuk melenyapkan atau meneutralkan tokoh-tokoh utama pembangkang?” soalnya.

Selanjutnya, kata beliau RPK menyediakan tidak langsung menyediakan sedikit asas atau bukti atas dakwaan luar biasanya bahawa dia ‘90%’ yakin bahawa Anwar di dalam video seks tersebut.
“Rakyat negara ini amat bertuah kerana tidak terjebak ke dalam plot muslihat oleh Umno ini, yang jelas merupakan cubaan jenayah dan tipu helah licik untuk menghalang gerakan reformasi dan perarakan Pakatan Rakyat ke arah kuasa persekutuan,” katanya.

Jsteru, katanya Umno mesti melibatkan diri dalam politik demokratik perdebatan dan perbincangan, serta berhenti menggunakan cara-cara kotor dan tidak jujur untuk cuba menjatuhkan Anwar dan Pakatan Rakyat.

Kenyataan Raja Petra tidak berasas tanpa bukti | Print |
Harakahdaily
PETALING JAYA, 2 Jan: Naib Presiden PKR, N Surendran (gambar) berkata kenyataan separuh benar, perli dan sindiran melampau yang dibuat Raja Petra Kamaruddin (RPK) adalah tidak benar, tidak disokong oleh apa-apa bukti yang dipercayai dan berupa fitnah yang jelas.

Beliau kepada wawancara penulis blog itu yang membincangkan ‘Perdana Menteri gay’ dalam hubungannya dengan perbicaraan kes liwat terhadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Saya tidak berhasrat untuk membuat spekulasi berkenaan motif RPK membuat kenyataan seperti itu,” ujarnya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini.

Untuk sebab-sebab tertentu, katanya RPK mengabaikan fakta bahawa keseluruhan kes liwat merupakan suatu rekaan palsu tanpa selindung oleh Umno BN dengan kerjasama dan persuhabatan pasukan polis dan pejabat Peguam Negara.
Justeru, ujarnya sindiran melampau RPK berdasarkan konspirasi jahat yang secara meluas tidak dipercayai di seluruh negara dan di luar negara.

Menurutnya, perbicaraan Anwar merupakan suatu penghinaan terhadap keadilan dan tata cara perundangan yang adil dan dapat diterima; serta ia telah dikutuk sedemikian rupa oleh badan-badan hak asasi, para pemimpin sivil dan politik di seluruh dunia.
“Kegagalan untuk mendedahkan bahan bukti yang penting kepada pihak pembelaan; kecacatan serius terhadap cara sampel forensik diambil, disimpan dan dianalisis; pra penghakiman kes oleh Hakim Zabidin yang tidak kukuh di sisi undang-undang dan sangat luar biasa dibuat pada penghujung penggulungan kes pendakwaan; pertemuan luar biasa di antara si pengadu dan Perdana Menteri, serta penjelasan PM berhubung hal ini, merupakan antara sebahagian bukti-bukti konspirasi yang cukup banyak di sebalik kes liwat II ini,” jelasnya.

Atas alasan yang rapuh itu, ujarnya RPK membina sebuah menara yang hampir roboh berasaskan andaian kabur dan sindiran liar.
Bagi video seks pula, katanya ia merupakan pemalsuan yang direka-reka kerana keadaan terdesak oleh para pengkomplot akibat kegagalan mereka dalam kes Liwat II untuk memalingkan sokongan rakyat terhadap Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat.

“Apakah RPK sudah lupa, sejarah panjang Umno dalam menyalahgunakan polis, pendakwaan dan kehakiman untuk melenyapkan atau meneutralkan tokoh-tokoh utama pembangkang?” soalnya.

Selanjutnya, kata beliau RPK menyediakan tidak langsung menyediakan sedikit asas atau bukti atas dakwaan luar biasanya bahawa dia ‘90%’ yakin bahawa Anwar di dalam video seks tersebut.
“Rakyat negara ini amat bertuah kerana tidak terjebak ke dalam plot muslihat oleh Umno ini, yang jelas merupakan cubaan jenayah dan tipu helah licik untuk menghalang gerakan reformasi dan perarakan Pakatan Rakyat ke arah kuasa persekutuan,” katanya.

Jsteru, katanya Umno mesti melibatkan diri dalam politik demokratik perdebatan dan perbincangan, serta berhenti menggunakan cara-cara kotor dan tidak jujur untuk cuba menjatuhkan Anwar dan Pakatan Rakyat.

Salihiah: Pelupusan harta wakaf menurut fiqh waqaf

Mohd Nazimi Zaim bin Haji Ismail
Baru-baru ini segelintir umat islam tidak berpuas hati dengan tindakan kerajaan negeri Kedah yang melupuskan sebidang tanah wakaf bagi tujuan pembinaan kompleks perniagaan. Tanah tersebut telah didirikan diatasnya sebuah madrasah selama lebih dari 100 tahun

Menurut kerajaan negeri bangunan tersebut telah tidak lagi berfungsi sebagai madrasah, tetapi hanya menjadi surau bagi pekerja-pekerja dari syarikat berdekatan. Kerajaan negeri juga mendakwa tiada qaryah umat islam berdekatan dengan tapak tanah tersebut antara punca madrasah itu hanya digunakan bagi solat disiang hari.

Kehadiran jemaah yang amat kecil dan keuzuran bangunan yang agak terbiar juga antara alasan-alasan lain. Persoalan yang perlu kita semua fahami adakah boleh harta wakaf dilupuskan dan sekiranya boleh, apakah kaedah yang sepatutnya dan bagaimana pelaksanaan yang dituntut oleh Islam.

Islam merupakan agama yang tidak rigid bahkan releven mengikut zaman. Sesuatu hukum berubah mengikut keperluan zaman dan masa. Perlaksanaan wakaf juga bukanlah suatu amalan yang berasal dari ajaran Islam tetapi telah wujud lebih lama dari kemunculan Rasulullah dan Islam. Hal ini terbukti kerana kaum musyirikin telah lebih lama mengamalkan khidmat sosial ala wakaf ini terutama dalam penyediaan kemudahan pengunjung-pengunjung Kaabah yang datang dari seluruh pelusuk bumi arab.

Harta wakaf adalah suatu bentuk harta samada berbentuk boleh alih atau tidak alih yang disumbangkan oleh seseorang dengan niat memberi manfaat untuk kegunaan ramai atau sebahagian dari orang ramai. Contoh harta wakaf adalah termasuk tanah, bangunan, ladang tanaman, al-quran dan lain-lain bahan yang bersifat kekal serta tidak mudah rosak sebagai contoh tidak seperti makanan dan buah-buahan.

Majlis Fatwa Kebangsaan juga menerima wang tunai sebagai harta wakaf walaupun pada zahir wang terutama wang kertas tidak bersifat kekal. Pandangan Majlis adalah berasakan kewujudan nilai pada wang itu yang berupaya dikekalkan jika diurus oleh pengurusan yang efisien.

Harta wakaf ini tidak lagi menjadi hak persendirian tetapi menjadi harta umum yang kekal sehingga hari akhirat. Maksud perkataan wakaf yakni berhenti menunjukkan berhentinya pemilikan harta itu pada mana-mana individu samada melalui jual beli, hadiah, jaminan, sita atau pun warisan pusaka sebaik sahaja ianya diwakafkan oleh tuan wakaf atau pewakaf.

Harta wakaf ini kemudian akan diuruskan oleh seorang pengurus yang bertangungjawab melaksanaan matlamat wakaf sejajar dengan hasrat pewakaf. Seperlunya kita mestilah melihat kepada sejarah selepas penjajahan inggeris, pihak penjajah telah mengeluarkan suatu undang-undang yang membatalkan kesemua harta-harta wakaf yang dibuat sebelum dari itu. Ini menimbulkan pelbagai masalah hak milik dan pengurusan bagi harta-harta wakaf yang hilang akibat campur tangan British. Khuatir dengan kehilangan milikan harta-harta yang diwakafkan, disamping keperluan mendaftarkan tanah-tanah dibawah undang-undang tanah.

Majlis Agama Negeri telah dijadikan penjaga amanah, penama dan pengurus bagi harta-harta wakaf. Ini bersesuaian pada waktu itu memandangkan bidang peruntukan kuasa berkaitan wakaf adalah dibawah peruntukan kerajaan negeri dan Raja-Raja Melayu. Disamping itu Majlis Agama pada waktu itu mempunyai sumber tenaga dan kewangan untuk menyelia harta-harta tersebut.

Saya percaya sekiranya hak dan penjagaan ini diserahkan dibawah pengurusan penjajah, sudah pasti harta-harta ini berada ditangan pihak yang salah. Sehingga sekarang kesemua harta-harta wakaf adalah dibawah seliaan Majlis Agama dan jawatankuasa pengurusan wakaf bagi setiap negeri.

Manfaat wakaf adalah sangat luas dan berfaedah kepada masyarakat. Harta wakaf ini perlu digunakan dan diuruskan supaya matlamat wakaf yang ditetapkan oleh pewakaf tercapai. Bukan itu sahaja, pihak pengurusan wakaf juga bertangungjawab memastikan kemaslahatan harta-harta tersebut. Tidak cukup sekadar itu, harta-harta wakaf juga perlu dikekalkan faedah harta dan mempunyai potensi untuk “hidup” dengan sendiri. Yang jelas Islam melarang sebarang pembaziran dan tinggalan harta wakaf yang dhaif dan tidak bermanfaat.

Jika kita mengkaji kejayaan amalan wakaf di Turki, ia sangat mengujakan apabila sebidang tanah itu bukan sahaja dibina sebuah masjid berkapasiti besar diatasnya, tetapi juga menyediakan hospital, sekolah, kolej bahkan bantuan makanan bagi fakir miskin. Adakah pewakaf meninggalkan harta wakaf yang terlalu banyak dan tidak habis-habis? Jawapannya adalah kerana kebijaksanaan pihak pengurusan wakaf menggunakan faedah tanah wakaf itu pada tahap maksimum.

Terlupa saya maklumkan, disekeliling tanah itu turut dibina kedai-kedai yang disewakan bagi peniaga. Disitulah sumber pendapatan berterusan pihak pengurusan wakaf, mereka bukan sekadar mempunyai pembiayaan menyelenggara masjid, mereka juga mampu memberi pendidikan, khidmat kesihatan dan makanan secara percuma.

Seperti yang dijelaskan diatas, harta wakaf tidak boleh dipindah milik dan dilupuskan. Pelupusan akan menghilangkan faedah wakaf dan menutup ruang pahala yang sepatutnya diterima oleh pewakaf. Disinilah Islam tidak menggunakan kaedah syariah secara membuta tuli. Tidak masuk akal sesuatu harta itu akan kekal dan tidak rosak untuk tempoh ratusan atau ribuan tahun.

Pada lazim terdapat pelbagai sebab menyebabkan harta itu terlupus. Terdapat kaedah khusus dalam hal ini yang dikenali sebagai wakaf istibdal. Islam mengenakan syarat sekiranya harta wakaf mahu dilupuskan atau terlupus, ia mesti diganti dengan yang lebih baik. Disinilah kayu ukur sejauh mana konsep “digantikan lebih baik” itu digunakan. Gantian ini adalah bertujuan meneruskan faedah wakaf dan si pewakaf yang mungkin telah mati tetap masih menerima pahala atas amalan baiknya terdahulu. Ini juga sejajar dengan konsep harta didalam Islam dimana harta itu mestilah memberi manfaat, dan tiada guna menyimpan harta yang tiada bermanfaat apatah lagi memudaratkan. Tanah yang diberikan kepada seorang sahabat sebagai harta rampasan perang pernah diambil semula oleh khalifah arrasyidin kerana sahabat itu tidak memajukan tanah yang diserahkan.

Pihak Majlis Fatwa Kedah dalam kes ini membenarkan pelupusan berlaku dengan syarat pihak pemaju mestilah membayar nilai wang pada harga pasaran kepada pihak Majlis Agama dan mensyaratkan pemaju untuk menyediakan “surau lain dari biasa” di tapak cadangan kompeks membeli belah itu.

Kita umumnya boleh membayangkan surau yang biasanya ada di pusat membeli belah dengan bayangan sempit, kotor dan tersorok sehingga susah untuk dicari. Antara syarat lain surau itu perlu juga disediakan ditingkat bawah dengan memberi kemudahan akses. Turut menjadi syarat surau itu mestilah disertakan penghiasan luaran yang mencirikan binaan beridentiti keislaman dengan kadar Majlis Fatwa jika dilihat dari luar, penggunjung akan mengetahui wujudnya surau yang indah dan selesa di dalam pasaraya ini. Jika ini syarat-syarat yang ditetapkan oleh Majlis Fatwa, saya berpandangan ia menepati piawaian “gantian terbaik” yang dikehendaki oleh Islam.

Pihak kerajaan negeri dan Majlis Agama mesti memastikan pihak pemaju mematuhi arahan Majlis Fatwa ini dan mengenakan tindakan perlaksanaan spesifik sekiranya pemaju gagal. Perlu juga diberi perhatian syarat ini mestilah dinyatakan dengan jelas bahawa ianya tidak boleh diubah walaupun berlaku pertukaran milikan pasaraya pada masa akan datang. Sebarang perubahan mestilah mendapat kelulusan Majlis Agama dan Majlis Fatwa.

Secara kesimpulan, pelupusan wakaf ini bukanlah suatu perkara yang dilarang didalam Islam walaupun ia agak bertentangan dengan matlamat wakaf. Kaedah pelupusan harta wakaf ini perlu diurusan oleh pengurusan yang berhati-hati dan bertanggungjawab. Jika pengurus gagal menggantinya dengan lebih baik dari matlamat pewakaf, mereka bertanggungan bukan sekadar kepada Allah, tetapi juga terhadap pewakaf kerana gagal melaksanakan amanah.

Pihak pengurusan wakaf juga diseru supaya bersedia menerima perubahan dan

mencontohi kejayaan wakaf di Turki dan Mesir. Suatu pandangan kehadapan amat diperlukan untuk perubahan. Kaedah lama dalam pengurusan wakaf perlu dikaji semula kerana kaedah itu kelihatan tidak berhasil dan membantutkan perkembagaan harta wakaf di Malaysia. Majlis Agama masih boleh memainkan peranan yang penting dengan menjadi badan pemantau berentegriti yang melantik dan membenarkan pihak-pihak yang layak dan berwibawa untuk menjadi pengurus kepada harta-harta wakaf ini.

Janganlah disia-siakan wang gantian 1.4 juta ringgit itu, dengan pelaksaan wakaf yang tidak mampu memberi kesan jangka panjang dan berterusan. Majlis Agama perlu menimbang kaedah pengurusan wakaf berwawasan samada membeli hartanah yang boleh disewakan atau ladang tanaman yang boleh menghasilkan pendapatan berterusan yang berupaya menampung penyelenggaran masjid-masjid lain terutama surau baru yang bakal dibina kelak di tanah yang telah dilupuskan status wakafnya.

al-Faqir Ila Rabbihi......

Mohd Nazimi Zaim bin Haji Ismail al-Qedahy @ paksu

Pusat Pengajian Umar al-Faruq,

Jalan Kuala Kedah, Alor Star

Tiada ulasan: