Khamis, 13 Januari 2011

SEBAGAI KERAJAAN KATA KITA KENA SEPAKAT.JANGAN BERCANGGAH.. SELARI DGN ISLAM SERTA TAK PENTINGKAN DIRI.. KITA MENANG BUKAN SEBAB DIRI TAPI SEBAB PARTI

Hasan Ali diingatkan patuhi pendirian PAS

Jan 12, 11 5:44pm

PAS hari ini memberikan ingatan kepada pimpinannya di Selangor supaya tidak bertindak atau membuat kenyataan yang berbeza dengan pendirian yang telah diputuskan parti itu seperti yang dinyatakan oleh presidennnya baru-baru ini.

NONEHarakahdaily memetik setiausaha agung PAS, Datuk Mustafa Ali berkata, parti itu bersama dengan Pakatan Rakyat telah membuat keputusan bahawa mereka akan menyokong penuh pucuk pimpinan kerajaan negeri di Selangor dalam menghadapi isu perlantikan setiausaha kerajaan negeri.

Antaranya adalah menyokong penuh cadangan meminda perlembagaan negeri untuk mengembalikan kuasa Sultan dan Menteri Besar dalam perlantikan pegawai kanan kerajaan negeri sebagaimana yang diputuskan oleh kerajaan negeri Selangor.

NONE"Saya ingin mengingatkan semua pihak khususnya pimpinan PAS Selangor supaya tidak membuat kenyataan atau tindakan yang berbeza dengan apa yang telah dinyatakan sebagai pendirian parti.

"Saya mengikuti perkembangan di Selangor secara dekat dan berharap tidak ada pimpinan di Selangor yang mengambil pendekatan berbeza ini," katanya hari ini.

Pemimpin utama PAS pada Ahad lalu, berhimpun di Stadium Melawati, Shah Alam bagi menunaikan solat hajat dan menyatakan sokongan penuh mereka terhadap kerajaan negeri Selangor.

NONESelain Mursyidul Am, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, majlis yang dihadiri tidak kurang 12 ribu penyokong PAS itu turut dihadiri oleh presiden parti itu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

"Majlis ini dianjurkan oleh pimpinan PAS untuk menyatakan kita akan bersama dengan rakan Pakatan Rakyat dalam sebarang cabaran dan penentangan BN.

“Kepada siapa sahaja rakan kita yang disentuh samada PAS, PKR dan DAP, kita akan bersama dalam hadapi segala cabaran. Pakatan Rakyat makin hari makin kuat. Ini kenyataan terbuka yang kita nyatakan secara praktikal pada malam ini," kata Hadi dalam perhimpunan besar-besaran itu.

NONETurut hadir di majlis ini adalah ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan pemimpin kanan dari kedua-dua parti Pakatan Rakyat ini.

Hari ini pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Hasan Ali dilaporkan mengeluarkan kenyataan yang antara lain berkata, beliau boleh bekerja dengan setiausaha kerajaan negeri Selangor yang dilantik kerajaan Pusat iaitu Datuk Khusrin Narawi kerana beliau pernah bekerja dengan kerajaan.

Hassan juga memberikan amaran kepada kerajaan negeri Selangor supaya tidak menyerang Khusrin secara peribadi kerana "ia tidak adil dan boleh menimbulkan masalah dengan 28,000 kakitangan kerajaan yang ada."

"Jika mereka buat piket, kita akan bermasalah," kata Hassan.



PAS S'gor makin mesra dengan Khusrin
Hazlan Zakaria
Jan 12, 11
3:30pm


Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Hasan Ali berkata, beliau percaya isu berhubung pelantikan Datuk Mohammed Khusrin Munawi sebagai setiausaha kerajaan negeri (SUK) akan dapat diatasi.

Hasan berkata, beliau sebelum ini pernah menghadapi masalah ketika bekerjasama dengan Mohammed Khusrin yang ketika itu menjadi pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS).

Exco hal ehwal agama Islam itu menjelaskan, tidak wujud masalah apabila Khusrin melaksanakan dasar-dasar yang ditetapkannya.

Bagaimanapun, masalah timbul apabila Mohammed Khusrin mengambil pendekatannya sendiri dalam isu-isu tertentu ketika melaksanakan dasar berkenaan.

Bercakap dalam satu sidang media di Gombak hari ini, Hasan berkata isu-isu berkenaan dapat diatasi dengan cara rundingan dan komunikasi yang baik.

NONETambahnya, beliau mungkin akan dapat bekerjasama dengan baik dengan Mohammed Khusrin memandangkan beliau telah mempunyai pengalaman seperti itu dalam kerajaan.

Katanya lagi, isu yang timbul susulan daripada pelantikan Mohammed Khusrin sebagai SUK lebih banyak disebabkan amalan biasa tidak dipatuhi.

Jelasnya, ketua setiausaha negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan boleh melantik sesiapa yang diingininya, namun ia hendaklah mengikut amalan biasa.

"Ia mungkin tidak dinyatakan dalam undang-undang, tetapi mengikut amalan biasa, kerajaan negeri mesti dirunding sebelum SUK dilantik," katanya.

Malah, beliau berkata pelantikan ketua setiausaha sesebuah kementerian juga perlu menerima kelulusan menteri terbabit, mengikut amalannya.

Hasan turut memberi amaran, kerajaan negeri mungkin akan menghadapi masalah sekiranya melancarkan serangan peribadi ke atas Khusrin.

Jelasnya, tindakan itu tidak adil kepada 28,000 penjawat awam di negeri itu.

"Jika mereka berpiket, kita mungkin akan bermasalah," katanya.

Pujuk Shuhaimi mohon maaf

Dalam pada itu, Hasan juga berkata beliau akan menasihati ADUN Sri Muda Shuhaimi Shafiei supaya memohon maaf daripada Sultan Selangor berhubung kenyataan yang dikeluarkan wakil rakyat muda itu.

Shuhaimi disiasat polis hari ini dipercayai berhubung satu kenyataan dalam blognya yang didakwa menghina Sultan Selangor.

Hasan juga berkata beliau yakin Shuhaimi akan berbuat demikian.



Nik Aziz minta Pakatan tidak khuatir
Jan 12, 11 7:33pm


Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meminta pemimpin Pakatan Rakyat dan ahli PAS supaya tidak bimbang mengenai pertemuannya dengan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin di ibu negara baru-baru ini yang turut dihadiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

azlanNik Aziz berkata tidak ada apa yang perlu dibimbangkan kerana beliau memperkatakan perkara yang sama dengan apa yang sering dikatakannya sebelum ini.

"Sebagaimana saya tegaskan sebelum ini, sikap saya sama saja sama ada bercakap di dalam atau di luar," katanya kepada pemberita selepas mesyuarat exco kerajaan negeri di Kota Bharu hari ini.

Katanya tidak timbul soal beliau perlu memberi penjelasan kepada penyokong-penyokong PAS dan Pakatan Rakyat bagi menjelaskan pendirian parti itu berhubung perjumpaan itu.

Sebelum ini, beliau menjelaskan, pertemuannya dengan Tuanku Mizan tiada kaitan dengan isu politik dan pemergiannya adalah bagi menjunjung perintah Seri Paduka Baginda.

Semalam, sebuah akhbar melaporkan Nik Abdul Aziz akan memberikan penjelasan mengenai isu pertemuan '24 Disember' kepada pemimpin Pakatan Rakyat dalam tempoh sehari dua lagi bagi mengelak spekulasi terus berlegar.

- Bernama

Melayu Bangkit: Pemuda PAS bantah penglibatan IIM

Video lucah: PAS minta polis bertegas
Harakahdaily

LABIS, 12 Jan: Semua ahli dan petugas PAS diminta menyerahkan kepada pihak polis jika terjumpa video lucah yang dikatakan pelakunya adalah seorang bekas menteri kabinet.

Pengarah Pilihan Raya Kecil PAS untuk Dun Tenang, Salahudin Ayub berkata, beliau telah membuat arahan itu apabila terbaca berita dalam sebuah laman web kononnya video yang pernah dihebahkan itu kini muncul semula di Tenang.

"Kita tidak mahu difitnahkan terlibat dengan penyebaran video itu dan kita telah arahkan semua petugas atau ahli kita menyerahkan video itu kepada polis jika ia dijumpai di Tenang," kata Salahudin kepada Harakahdaily.

Menurut Salehudin, PAS tidak akan terlibat dalam penyebaran video sedemikian kerana ia amat bertentangan dengan dasar PAS.

"Kami bimbang ia satu provokasi terhadap kerukunan pilihan raya kecil ini," kata beliau kepada Harakahdaily.

Sejak dari awal lagi, PAS mahu pilihan raya kecil di Tenang berjalan dengan aman tanpa sebarang provokosi. Ini kerana, PAS bimbang jika kekecohan, ia akan menyusahkan para pengundi untuk keluar menjalankan tugas mereka sebagai warganegara.

Malaysiakini hari ini melaporkan, isu video ini muncul kembali apabila orang yang membuat laporan polis tentang video ini 2008 lalu, Lim Kok Long, sekali lagi membuat laporan.

Kali ini beliau melaporkannya kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dengan mendakwa polis telah tidak mengambil tindakan terhadap bekas menteri berkenaan.

Menurut laporan sebuah akhbar Cina, Lim Kok Long tidak berpuas hati kerana polis tidak mengambil tindakan ke atas bekas menteri itu yang sepatutnya diambil tindakan di bawah seksyen 377A, Penal Code.

Bimbang juga di Selangor


Sementara itu, kebimbangan yang sama berlaku kepada Pakatan Rakyat di Selangor apabila satu kain rentang yang provokatif dinaikkan dengan meletakkan lambang PAS, PKR dan DAP pada kain rentang itu.

Pakatan Rakyat Selangor hari ini menafikan bahawa gabungan itu menggantung kain rentang yang yang didakwa menolak campur tangan sultan dalam pentadbiran negeri.

"Kami menafikan ianya daripada pihak kami. Daripada isu kandungan (kain rentang) ia bercanggah dengan (pendirian) Pakatan.

"Kita tidak mahu ada sengketa dengan pihak Istana. Ia terbukti apabila MB dan Exco hadir dalam majlis Sultan (dalam pelantikan setiausaha kerajaan negeri," kata ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad.

Bercakap dalam satu sidang akhbar di pejabatnya di Shah Alam, Khalid berkata, terdapat tiga kain rentang, di mana salah satu daripadanya berbunyi "Dimanakah Keadilan Sultan Dalam isu pemilihan SUK Siapa Lebih Berhak?" ditemui di Seksyen 9, Shah Alam.

Dua lagi kain rentang ditemui di seksyen 13 dan satu lagi bulatan di kawasannya.

Menurutnya lagi, dalam kain rentang tersebut tertera bendera ketiga-tiga parti gabungan Pakatan, dan tertulis biro penerangan PKR Selangor.


Align Left

PAS beri ingatan kepada pimpinannya di Selangor
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 12 Jan: PAS memberikan ingatan kepada pimpinannya di Selangor supaya tidak bertindak atau membuat kenyataan yang berbeza dengan pendirian yang telah diputuskan oleh PAS seperti yang dinyatakan oleh presidennnya baru-baru ini.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali berkata, PAS bersama dengan Pakatan Rakyat telah membuat keputusan bahawa mereka akan menyokong penuh pucuk pimpinan kerajaan negeri di Selangor dalam menghadapi isu perlantikan Setiausaha Kerajaan Negeri.

Antaranya adalah menyokong penuh cadangan meminda perlembagaan negeri untuk mengembalikan kuasa Sultan dan Menteri Besar dalam perlantikan pegawai kanan kerajaan negeri sebagaimana yang diputuskan oleh kerajaan negeri Selangor.

(Gambar: Presiden PAS mengimamkan solat hajat di Stadium Melawati)

"Saya ingin mengingatkan semua pihak khususnya pimpinan PAS Selangor supaya tidak membuat kenyataan atau tindakan yang berbeza dengan apa yang telah dinyatakan sebagai pendirian parti.

"Saya mengikuti perkembangan di Selangor secara dekat dan berharap tidak ada pimpinan di Selangor yang mengambil pendekatan berbeza ini," katanya kepada Harakahdaily.

Semua pimpinan utama PAS berhimpun di Stadium Melawati, Shah Alam baru-baru ini bagi menyatakan sokongan penuh mereka terhadap kerajaan negeri Selangor.

"Majlis ini dianjurkan oleh pimpinan PAS untuk menyatakan kita akan bersama dengan rakan Pakatan Rakyat dalam sebarang cabaran dan penentangan BN.

“Kepada siapa sahaja rakan kita yang disentuh samada PAS, PKR dan DAP, kita akan bersama dalam hadapi segala cabaran. Pakatan Rakyat makin hari makin kuat. Ini kenyataan terbuka yang kita nyatakan secara praktikal pada malam ini," kata Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam perhimpunan besar-besaran itu.

Turut hadir di majlis ini adalah ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat serta pemimpin kanan dari kedua-dua parti Pakatan Rakyat ini.

Hari ini media menyiarkan kenyataan Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hassan Mohamad Ali yang antara lain menyatakan, beliau boleh bekerja dengan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor yang dilantik kerajaan Pusat iaitu Datuk Khusrin Narawi kerana beliau pernah bekerja dengan kerajaan.

Beliau juga memberikan amaran kepada kerajaan negeri Selangor supaya tidak menyerang Khusrin secara peribadi kerana "ia tidak adil dan boleh menimbulkan masalah dengan 28,000 kakitangan kerajaan yang ada."

"Jika mereka buat piket, kita akan bermasalah," kata Hassan sebagaimana yang dilaporkan Malaysiakini.



Terengganu edar jarum percuma untuk penagih?
Dr. Syed Azman Syed Ahmad
Naib Presiden Majlis AIDS Malaysia Datuk Zaman Khan ketika berucap pada majlis Hari Memperingati AIDS Sedunia 2010 peringkat kebangsaan di Kuala Terengganu beberapa bulan lepas mendedahkan bahawa lebih 70 peratus daripada 87,710 penghidap HIV/AIDS di negara ini adalah terdiri daripada kalangan umat Islam. Beliau berkata lebih membimbangkan laporan sesi khas perhimpunan agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGASS) Deklarasi Komitmen mengenai AIDS menyatakan sembilan rakyat negara ini dijangkiti penyakit tersebut setiap hari.

Lebih membimbangkan lagi adalah sebanyak 35.9 peratus kes jangkitan berlaku di kalangan golongan muda antara umur 13 hingga 29 tahun dan sehingga kini telah berlaku 13,394 kes kematian yang dilaporkan berkaitan AIDS. Kaum lelaki merupakan jumlah paling ramai dijangkiti HIV dengan 92 peratus kes manakala wanita dan gadis kurang daripada 10 peratus kes. Manakala punca utama jangkitan HIV/AIDS adalah penagihan dadah dengan menggunakan jarum dan bertukar jarum yang kotor. Namun peningkatan kes baru pula, kebanyakannya membabitkan hubungan seksual yang tidak selamat secara heteroseksual antara lelaki dan wanita, selain lelaki dan lelaki menerusi hubungan seks homoseksual yang kini meningkat kepada hampir 30 peratus.

Mengulas mengenai jangkitan di Terengganu, beliau berkata sebanyak 315 kes baru dilaporkan pada tahun lepas. Angka itu meletakkan Terengganu di tempat keempat tertinggi selepas Kelantan (596), Pahang (431) dan Selangor (378), beliau.

Pada majlis yag sama, Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna negeri, Dr. Abd. Rahman Mokhtar menyatakan bahawa kerajaan negeri kini sedang giat memperkenalkan program pemberian dan pengedaran ‘Jarum dan Alat suntikan’ secara percuma kepada penagih dadah di seluruh negeri Terengganu. Beliau mendedahkan bahawa dalam tempoh dua minggu sahaja seramai 216 penagih dadah di sekitar bandar Kuala Terengganu telah menyertai Program Pertukaran Jarum dan Alat Suntikan (NSEP) anjuran sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Komuniti Cakna Terengganu (KCT).

Beliau menambah lagi bahawa sambutan tersebut membuktikan tahap kesedaran pengguna dadah tentang jangkitan HIV/ Aids melalui pertukaran jarum suntikan di negeri ini semakin meningkat. Rasional pemberian jarum suntikan secara percuma kepada penagih dadah di Terengganu adalah kerana polisi ini dapat mengurangkan jumlah kes HIV/ Aids di negeri ini sekali gus mengurangkan kos rawatan setiap pesakit yang telah dijangkiti. Melalui program sedemikian, pihak kerajaan hanya perlu memperuntukkan RM500 setahun untuk memberikan alat suntikan secara percuma kepada setiap penagih dadah berbanding dengan RM600 sebulan untuk merawat setiap pesakit yang dijangkiti HIV/Aids.

Namun pelbagi persoalan yang kini timbul di kalangan masyarakat dan warga Kuala Terenganu. Apakah benar dengan pengedaran pemberian Jarum dan Alat suntikan secara percuma kepada penagih dadah di seluruh negeri Terengganu, ia akan dapat mengurangkan jumlah kes HIV/ Aids di negeri Darul Iman ini? Bagaimana pula dengan nasib penagih-penagih dadah yang di bekalkan dengan Jarum dan Alat suntikan secara percuma? Apakah mereka ini akan dibiarkan menagih sampai mati dengan begitu sahaja tanpa suatu polisi penyelesaian yang mantap serta berkesan? Ini semua antara persoalan yang mendapat pelbagai reaksi negatif di kalangan masyarakat dan warga

Ya, mungkin polisi pemberian jarum dan alat suntukan secara percuma ini berkaitan rapat dengan negeri Darul Iman yang telah mencatatkan jumlah penagih dadah paling ramai di negara ini dengan 10,000 tangkapan dicatatkan sepanjang tahun 2009. Malahan seperti yang di dedahkan oleh Ketua Polis Negeri Terengganu, Datuk Mohd Shukri Dahlan bahawa kes pengedaran dan penagihan dadah di negeri Darul Iman kian serius dan memperlihatkan gejala amat membimbangkan dengan peningkatan sebanyak 14 peratus sehingga September lalu berbanding tempoh yang sama tahun 2009. Lebih menakutkan lagi, berdasarkan jumlah penduduk seramai 1.2 juta di negeri ini, nisbah penagih dadah ialah seorang daripada 100 penduduk.

Namun seperti yang didedahkan oleh Tan Sri Dr Mohamed Salleh Mohamed Yasin, Pengarah Institut Kesihatan Global Antarabangsa, sebuah agensi di bawah Universiti Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), bahawa trend peningkatan kes HIV/Aids di Malaysia ketika ini bukan lagi disebabkan masalah penagihan dadah dan penggunaan jarum suntikan, sebaliknya hubungan seks yang tidak selamat lelaki dengan perempuan serta aktiviti homoseksual antara lelaki sesama lelaki. Jadi, dimanakah rasional dan kewajaran pengedaran pemberian Jarum dan Alat suntikan secara percuma kepada penagih dadah di seluruh negeri Terengganu?

Persoalan besar yag timbul kini, apakah jalan terbaik baik bagi mencegah penularan HIV/AIDS? Apakah dengan mensasarkan penagih-penagih dadah dengan pemberian jarum percuma semata-mata ataupun dikalangan remaja yang kini terdedah dengan seks bebas tanpa menggunakan ‘alat keselamatan’? Rasionalnya kalau pemberian jarum secara percuma kepada penagih dadah dianggap boleh mencegah penularan HIV/AIDS maka apa salahnya kalau kerajaan turut mengedar kondom secara percuma kepada para remaja kerana ini merupakan amalan ‘seks selamat’ (safe sex) yang juga mampu mencegah penularan HIV/AIDS di negeri Terengganu.

Ya ini semua rasional lojik akal yang tidak berpaksikan agama. Nagara-negara maju seperti Amerika Syarikat dan Eropah telah lama mengamalkan polisi pemberian jarum serta kondom secara percuma! Namum sehingga kini mereka gagal menyelesaikan masalah HIV/AIDS di negara mereka sendiri. Tiada pilihan, jalan terbaik mengekang penularan HIV/Aids ialah dengan kembali kepada ajaran agama…selamatkan Gganukite.

---------------------------------------------

Penulis boleh dihubungi melalui Email: syedazmans@yahoo.co.uk



Pak Lah ada Khairy, Najib ada Rosmah
Subky Latif

BETULKAH Khairy Jamaludin, Ketua Pergerakan Pemuda Umno mahu berundur dari politik buat satu masa yang tidak ditentukan?

Apa yang baru dinyatakannya dalam catitan komputer persendiriannya, dia baru menimbangkan kemungkinan tidak mempertahankan kerusi Parlimennya di Rembau dalam pilihan raya akan datang.

Baru menimbang saja. Belum ada kepastian.

Catitan sendiriannya itu belum boleh dilihat bersungguh. Masih banyak masa untuknya untuk menilai keinginan yang belum matang itu. Apa pun kenyataannya boleh menimbulkan spekulasi.

Yang baru dibayangkannya ialah kedudukannya sebagai anggota Parlimen Rembau. Kedudukannya sebagai Ketua Pemuda Umno Malaysia tidak disebutkan. Setakat ini dia masih Ketua Pemuda Umno dan belum membayangkan untuk berhenti dan masih Ketua Pemuda Barisan Nasional.

Kalau dia tidak mempertahankan kerusi Parlimen Rembau, belum tentu dia tidak akan bertanding lagi tetapi mungkin mahu berubah kawasan.

Bapa mertuanya, Tun Abdullah Badawi dipercayai tidak akan mempertahankan kerusi Parlimen Kepala Batas. Umno tentulah sedang mencari calon yang sesuai bagi gantinya. Apakah tidak mungkin Khiary mahu beralih ke Kepala Batas dan mengosongkan Rembau?

Selain dari Kepala Batas kawasan keluarga bapa mertuanya, ia juga adalah negeri bondanya yang berasal dari Pulau Pinang.

Tetapi kemungkinan itu tidak berapa kuat.

Untuk mengatakan dia sudah hilang harapan dalam dunia politik, juga tidak berapa kena. Dia orang baru dan baru satu penggal sebagai Ketua Pemuda Umno. Masa depannya bergantung kepada masa depan Umno itu sendiri. Kalau Umno ada masa depan, maka dia mungkin ada masa depan juga.

Buat masa ini bintangnya tidak cerah. Bukan dia tidak pintar, maka dia tidak diberi apa-apa kedudukan dalam kerajaan. Tetapi masa ini dia berada dalam tempoh Perdana Menteri Najib mahu membebaskan Umno dan kerajaan dari saki baki pengaruh Tun Abdullah Badawi.

Pembersihan itu dilihat ketara. Selain dari tidak mahu ada orang Pak Lah, mengenepikan Khairy itu juga sesuai dengan kemahuan Dr. Mahathir. Logiknya pada Dr. Mahathir, Khairy tidak jadi ahli Umno pun tidak mengapa. Ramai lagi orang lain boleh menjadi ahli Umno.

Ada kemungkinan selagi Najib menjadi Presiden Umno dan Perdana Menteri, maka tidak dapat dibayangkan ada tempat yang sesuai untuknya. Itulah yang orang agak tentang Khairy dan Najib. Ia mungkin berubah. Tetapi setakat ini keadaan adalah begitu.

Khairy memang seorang yang ranggi semasa zaman Pak Lah dulu. Seteru politiknya memang suka akan nasibnya sekarang.

Apa yang cuba dibayangkannya itu mungkin mahu menguji Najib. Mahu meminggirnya terus atau mengkaji semula sikap mengenepikannya? Dan dia mungkin mahu melihat akan reaksi sekalian orang Umno. Adakah orang berkehendakkannya atau tak ada pun tidak akan mengurangkan kekuatan Umno?

Apa pun yang berlaku, jelas ia menyindir sikap Najib terhadapnya. Apa yang dia tidak suka sangat pada Khairy? Jawabnya tidak lain, kerana ada bayangan Pak Lah dalam politik Khairy.

Tidak dapat diagak apakah ia akan mengubah sikap Najib kepadanya?

Tetapi tidak juga mustahil suara awal Khairy itu adalah usaha untuk membebaskan diri dari beban politik Najib yang mungkin tidak akan dapat dipikul oleh Umno.

Kalau politik Pak Lah disangka politik Khairy, tetapi politik Najib adalah politik Rosmah malah Rosmah lebih menonjol dari Najib. Ia jadi beban kepada Umno dan beban kepada kerajaan. Dengan segala beban meliputi pollitik, ekonomi, sosial, akhlak, jenayah dan sebagainya, apa yang Najib hadapi lebih berat dari yang Pak Lah hadapi.

Khairy akan memikul sama beban berat itu. Sebelum ia rebah, baiklah Khairy membebaskan diri, supaya tidak terhempap sama dalam timbunan beban itu.

Selepas itu bolehlah dia memikir semula untuk aktif semula dalam politik.

Tetapi kalau perubahan kuasa berlaku di Putrajaya, tidak semestinya Khairy kembali cergas dalam Umno. Dia boleh menyesuaikan diri dengan suasana baru.

Mungkin janji 100 Hari Pakatan Rakyat itu yang mendorongnya secara tidak sedar menyatakan imbasannya dalam catitan komputer yang terbuka.




BN bacul hadapi Pakatan Rakyat di Selangor
Ismail Hashim

SHAH ALAM, 12 Jan: Barisan Nasional (BN) sekali lagi memperlihatkan sikap baculnya mereka apabila meletakkan Sultan Selangor di bahagian hadapan bagi menghadapi kemaraan Pakatan Rakyat khususnya dalam memerintah Negeri Selangor.

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad menegaskan, PR menghadapi BN di dalam medan politik negara ini dan sewajarnya merekalah yang seharusnya berada di barisan utama dalam menghadapi sebarang isu berbangkit dalam Selangor khususnya.

Khalid berucap demikian ketika memberikan tujuan himpunan aman yang diadakan di Dataran Shah Alam, bermula jam 3 petang tadi dan berakhir sejam kemudian di Bangunan SUK, dekat sini.

Himpunan itu adalah pelancaran kepada Program Jelajah Seluruh Selangor dalam usaha mengutip sejuta tanda tangan sokongan terhadap Sultan Selangor yang dipergunakan oleh BN selama ini.

Beliau berucap di hadapan ribuan rakyat Selangor yang berhimpun mewakili jutaan rakyat negeri itu sebagai menyatakan sokongan tidak berbelah bagi terhadap Sultan Selangor yang jelas diperkudakan oleh BN dalam beberapa isu mutakhir.

“Musuh utama politik kita adalah BN tetapi mereka bersikap bacul dengan meletakkan Baginda Sultan di hadapan untuk menghadapi PR,” tegasnya disambut laungan Allahu Akbar dan Reformasi.

Semua lapisan anggota masyarakat terdiri daripada anak-anak muda, dewasa dan wanita memenuhi ruangan anak tangga di dataran itu dengan tidak menghalang lalu lintas sebalik pengguna jalan raya membunyikan hon sokongan.

Selepas lima minit dimulakan, kelihatan lima pegawai pasukan berunifom menghampiri himpunan dan ketika itu juga, Pengerusi Kelab Menteri Besar Selangor, Anuar Othman memberi jaminan dan bertanggungjawab ke atas himpunan aman itu.

Lebih 30 anggota polis termasuk pasukan FRU siap dengan belantan dan perisai mengawasi himpunan itu bagi menjaga keselamatan dari provokasi pihak tidak bertanggungjawab, hingga akhir tiada sebarang kejadian tidak diingini berlaku.

Sebaik Pengarah Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri Selangor, Dr Badrul Amin Baharom menurunkan tanda tangan sebagai gimik pelancaran jelajah itu, perarakan pun bermula ke Bangunan SUK untuk menyerahkan memo sokongan kepada Tan Sri Khalid.



Untuk apa dipanggil, semuanya sudah selesai

Rizal Tahir

KOTA BHARU, 12 Jan: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, menafikan beliau dipanggil oleh pemimpin Pakatan Rakyat untuk memberi penerangan berhubung pertemuannya dengan Yang di-Pertuan Agong termasuk dua orang pemimpin tertinggi Umno.

Menurutnya, beliau sendiri tidak dimaklumkan supaya tampil memberi penjelasan berhubung pertemuan 24 Disember lalu di Istana Terengganu, Kuala Lumpur.

“Saya sendiripun tidak tahu kenapa akhbar berkenaan boleh menyiarkan berita saya dipanggil untuk beri penjelasan tentang perkara itu, dari mana dia dapat sumber itu saya pun tak tahu,”ujarnya.

Beliau berkata demikian kepada Harakahdaily ketika mengulas laporan sebuah akhbar harian bertajuk ‘Nik Aziz dipanggil’.

Menurutnya, untuk apa dipanggil lagi kerana semuanya sudah selesai.

“Tetapi kalau nak berjumpa juga, datang sinilah tak payah jemput saya ke Kuala Lumpur,” ujarnya ketika ditemui di JKR 10, hari ini.

Sementara itu, selepas mesyuarat exco mengulas perkara yang sama beliau berkata rakyat tidak perlu bimbang berhubung isu yang diperbesarkan media masa hari ini.

Menurutnya, apa yang beliau terangkan kepada rakyat berhubung sesuatu perkara, begitu juga yang berlaku pada majlis tertutup.

“Saya bercakap dalam majlis sulit sama seperti majlis ramai. Saya hanya punyai seketul hati sahaja, apa yang saya bercakap di dalam (pertemuan tertutup) walaupun secara sulit, sama juga dengan apa yang saya cakap pada rakyat di luar.

Menurutnya lagi, walaupun bercakap dengan sesiapa secara sulit, ianya tidak akan berubah dengan pengucapannya pada rakyat di majlis terbuka.

Jadi, tambahnya rakyat tidak perlu takut serta bimbang terhadap isu yang sengaja diperbesarkan oleh mana-mana pihak termasuk media.

Katanya, Rasulullah sendiri pernah didatangi oleh sahabatnya pada Siti Aisyah yang bimbang andainya cara hidup baginda di rumah tidak sama dengan di luar.

“Saidatina menjawab, apa yang ada dalam al-Quran itulah perangai Rasulullah sama ada di luar atau di rumah, kata Aisyah,” jelas Tuan Guru.

Kerana itu, katanya Rasulullah tidak pernah berpesan pada isteri-isteri bahawa yang ini jangan diberitahu pada orang lain dan yang ini boleh.

Bagaimanapun Tuan Guru tetap tidak ingin mendedahkan isi perjumpaan kerana ianya sulit di samping menjaga kehormatan istana.




1,000 sertai himpunan sokong Sultan, kerajaan Selangor
Nazri Abdullah

SHAH ALAM, 12 Jan: Lebih 1,000 rakyat Selangor hari ini berhimpun di Dataran Shah Alam dalam usaha menunjukkan sokongan kepada kerajan Pakatan Rakyat Negeri Selangor yang dipimpin Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim.

Mereka yang berhimpun sejak jam 3 petang tadi kini berarak menuju ke pejabat pentadbiran kerajaan negeri di bangunan SUK.

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad, Pengarah Penerangan Kerajaan Negeri Selangor, Dr Badrul Amin, Ahli Parlimen Kuala Langat, Abdullah Sani dilihat berada di barisan hadapan perarakan.

Mereka melaungkan 'Hidup Pakatan Rakyat, Hancur Umno dan Reformasi' sepanjang perarakan.

Perhimpunan ini dipercayai diadakan berikutan beberapa isu kontroversi yang melanda Kerajaan Negeri Selangor termasuk terbaru dalam isu perlantikan SUK.

Sebelum ini juga beberapa pihak telah mengadakan himpunan serupa bagi mendesak menteri besar meletak jawatan.

Perarakan itu disambut Menteri Besar sendiri yang turun menerima memorandum tersebut.

Memorandum kemudiannya diserahkan Ketua AMK, Shamsul Iskandar Mohd Akin yang mewakili pimpinan Pakatan Rakyat yang diiringi Pengerusi Kelab Menteri Besar Selangor, Anuar Othman.

Anuar dalam ucapannya sebelum penyerahan itu membaca ikrar sokongan padu kepada pemimpin PR.

"Kami rakyat negeri Selangor dengan ini menyatakan taat setia kepada Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor dan kerajaan negeri di bawah pimpinan kerajaan Pakatan Rakyat yang diterajui Tan Sri Khalid Ibrahim," ujarnya dengan diikuti peserta himpunan.

Sementara itu, Khalid dalam responnya berkata kerajaan negeri berjanji akan memerintah Selangor dengan bersih dan bertanggungjawab untuk kebajikan rakyat.

Himpunan bagaimanapun bersurai sejam kemudian selepas bacaan doa oleh Exco Agama Selangor, Datuk Dr Hasan Ali.




Pengurus Felda ‘ugut’ peneroka sebelum terima wang BIPP
Khairil Abdul Rahim

BERA 12 Jan: Beberapa orang peneroka dari Felda Tembangau 1 dekat sini, kesal dengan sikap pengurus di rancangan berkenaan yang mengambil kesempatan ‘mengugut’ peneroka menandatangani aku janji ketika menerima wang Bonus Insentif Produktiviti Peneroka (BIPP).

Borang bertajuk Kes Kajian Keberkesanan Sistem Penyampaian Felda itu, menyenaraikan tiga pilihan untuk ditanda oleh peneroka sama bersetuju atau tidak bersetuju.

Pilihan pertama berbunyi pemberian bonus (PIPP) oleh Felda – terima kasih banyak, semoga Felda sentiasa maju, mudah-mudahan bonus BIPP diberi pada tahun-tahun akan datang. Saya akan bersama Felda walaupun susah ataupun senang.

Pilihan kedua, Felda menipu sepatutnya bonus BIPP banyak lagi, saya tidak memerlukan bonus ini, saya bersedia untuk saman Felda di masa hadapan.

Ketiga, catitkan yang difikirkan selain di atas.

Menurut peneroka yang enggan disiarkan namanya, keadaan ini membuatkan 279 peneroka di tanah rancangan berkenaan dalam keadaan serba salah.

“Masalahnya apabila di hadapan pengurus tentulah peneroka akan bersetuju dengan pilihan nombor satu kerana jika ditanda pada pilihan nombor dua, mereka tak dapat wang BIPP.

“Mungkin pengurus itu mahu membuat survey tentang pendirian peneroka berkaitan dengan pelbagai isu termasuk saman Felda ke belakangan ini. Tetapi cara ini seolah-olah mengugut peneroka,” katanya.

Tambahnya lagi, beliau difahamkan tidak semua pengurus rancangan yang mengeluarkan borang untuk ditandatangani kerana peneroka-peneroka Felda Tembangau 2 tidak dikehendaki berbuat demikian.

Baru-baru ini, Felda telah membayar wang BIPP kepada peneroka Felda yang telah menjualkan hasil ke kilang agensi berkenaan bernilai antara RM400 hingga RM1,200 setiap orang



Adun Umno Selangor digesa hadir sidang 24 Jan

Harakahdaily

GOMBAK, 12 Jan: Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Selangor daripada Barisan Nasional khususnya Umno perlu hadir ke sidang DUN khas membabitkan cadangan untuk meminda Perlembagaan Negeri ekoran isu perlantikan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) yang mencetuskan kemelut di negeri ini.

Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hassan Ali berkata, pindan yang hendak dilakukan ini untuk memertabatkan kembali kedaulatan Sultan sebagaimana pre - 1993 iaitu berkaitan lantikan-lantikan seperti Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) melalui cadangan Menteri Besar (MB) dan kemudiannya perkenan daripada Istana.

Kata beliau, hadir atau tidak Adun Umno dalam sidang itu akan mencerminkan diri sebenar mereka.

"Apakah yang mereka laungkan selama ini (mempertahankan kedaulatan Raja-raja) lahir daripada hati nurani yang ikhlas atau hanya untuk memancing sokongan rakyat kepada mereka sahaja.

"Sekiranya wakil Umno tidak hadir ternyatalah mentaliti mereka seperti tahun 1992 dan 1993 (bersetuju kuasa Raja-raja dikurangkan), dengan ini rakyat akan kenal wajah sebenar pemimpin Umno yang hanya bersendiwara," kata pesuruhjaya PAS itu dalam sidang media di Pusat Khidmat DUN Gombak Setia pagi tadi.

Hassan yang juga Exco kerajaan Selangor berkata demikian ketika menjawab soalan wartawan mengenai sidang DUN Selangor 24 Januari ini.

Menurut Hassan sidang tersebut bertujuan untuk membincangkan isu berkaitan perlantikan Setiausaha Kerajaan Negeri - yang telah menimbulkan kemelut dalam pentadbiran Selangor - dalam perspektif yang betul.

Katanya, tujuan pindaan Perlembagaan Negeri itu juga merupakan satu langkah menjadikan undang-undang tersebut lebih jelas dan boleh dirujuk berkaitan kuasa kerajaan negeri kerana peruntukan yang ada sekarang agak samar.

Ditanya kemungkinan Umno akan mencabar pindaan tersebut di Mahkamah ekoran ada pandangan mengatakan tindakan kerajaan Selangor mahu meminda perlembagaan negeri itu menimbulkan implikasi undang-undang, Hassan berkata Pakatan Rakyat akan bersedia untuk menghadapinya.

"Persidangan ini dibuatpun dengan mengambil kira banyak pandangan daripada pakar-pakar khususnya pakar berkaitan perlembagaan dan undang-undang selain penyelidikan dan perbincangan antara pimpinan," katanya.

Semalam Speaker Dun Selangor, Datuk Teng Chang Khim telah mengesahkan Dun Selangor akan bersidang pada 24 Januari ini untuk meminda Undang-undang Tubuh Negeri Selangor.

Sidang tersebut diadakan mengikut Peraturan 10(3) Peraturan-peraturan Tetap Dewan Negeri Selangor.

Sebelum itu, MB Selangor dilaporkan berkata, kerajaan negeri sudah melantik pensyarah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa, Prof Datuk Abdul Aziz Bari, dan peguam Datuk Param Cumaraswamy, bagi menyediakan draf pindaan Seksyen 52 Undang-undang Tubuh Negeri Selangor.

Ia membabitkan cadangan untuk meminda perlembagaan negeri bagi mengembalikan kepada negeri dan sultan, kuasa melantik setiausaha kerajaan negeri, pegawai kewangan dan penasihat undang-undang.

Kemelut di Selangor bermula apabila Setiausaha Negara (KSN) melantik bekas Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor, Datuk Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan (SUK) Selangor dengan proses yang mencabul kuasa kerajaan negeri dengan membelakangkan calon yang dipilih Menteri besar.

Khalid dalam kenyataanya menolak pelantikan itu dan mendakwa Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan telah membelakangkan Kerajaan Negeri dalam proses pemilihan calon Setiausaha Kerajaan berdasarkan kredibiliti, kemampuan dan pengalaman.

Mengulas situasi tersebut, Hassan buat pertama kali bersuara sejak isu tersebut meletus berkata, semua pihak yang terbabit harus memberi pertimbangan kepada empat unsur yang terpenting dalam pengurusan pembangunan negeri iaitu istana, kerajaan negeri, kakitangan kerajaan serta rakyat.

Dalam masa yang sama ujar beliau, dua unsur yang sangat berkaitan yang perlu diberi perhatian ialah peruntukan undang-undang dan amalan konvensyen.

"Peruntukan undang-undang dan amalan konvensyen harus dipertahankan di negeri Pakatan Rakyat," katanya yang menyuarakan pendangan rasmi PAS Selangor dalam isu tersebut.

Turut bersama beliau ialah Timbalan Pesuruhjaya, Dr Che Rosli Che Mat; Setiausaha PAS Selangor, Khairuddin Othman; Ketua Penerangan PAS Selangor, Roslan Sharir Mohd Shahrir; Ketua Pemuda, Hasbullah Mohd Ridzwan dan Ketua Muslimat, Wan Hasrina Wan Hassan.

Sehubungan itu Hassan menambah PAS Selangor menyokong langkah yang diambil oleh kerajaan negeri termasuk bersama dalam usaha mengadakan sidang khas pada 24 Jan akan datang.

Dalam masa yang sama katanya, PAS Selangor akur kepada peranan istana dan menyanjung institusi raja yang bebas daripada campurtangan politik.

Hassan juga mengakui kenyataan rasmi daripada PAS berhubung isu ini hanya dibuat selepas mengadakan perbincangan dengan pimpinan PAS negeri dan mendapatkan pandangan daripada pimpinan peringkat pusat.

PAS Selangor katanya, mengarahkan pimpinan negeri supaya tidak mengeluarkan kenyataan berhubung isu tersebut atas nama parti untuk mengelak daripada terus memburukkan keadaan.

Bagaimanapun ditanya mengenai YDP Shah Alam, Khalid Samad yang telah mengulas isu itu, Hassan berkata, Khalid bercakap atas dasar individu dan bukan mewakili suara rasmi parti.

"Sebagai seorang ahli parlimen beliau bebas untuk bersuara dan memberikan imput-imput dalam sesuatu isu, cuma itu adalah pandangan peribadinya," katanya









Tiada ulasan: