Jumaat, 6 Januari 2012

SETUJU..KERANA MENENTANG KEZALIMAN...BAGI ANWAR BUKAN TAK PERNAH MASUK PENJARA DAN MALUKAN...MAKA BELIAU DAH BIASA..LEBIH NIKMAT DARI NERAKA ALLAH...

901: Saya akan hadir, ahli terserah - Presiden PAS | Print |
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 6 Jan: "Saya akan hadir," dan untuk ahli PAS pula, "terserah masing-masing," kata Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang (gambar) ketika ditanya apakah beliau akan hadir dalam perhimpunan aman 9 Januari ini.

Perkara ini disampaikan Setiausaha Politik beliau, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar kepada Harakahdaily.

Manakala itu Dewan Muslimat PAS, Dewan Pemuda dan PAS Selangor membuat keputusan akan menyertai perhimpunan aman di hadapan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, 9 Januari ini.

Ketua Penerangan Dewan Muslimat PAS Pusat, Aiman Athirah Al-Jundi meminta mana-mana pihak tidak salah faham dengan perhimpunan tersebut dengan menganggap ianya merupakan sokongan peribadi terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Muslimat PAS akan memberi sokongan kepada perhimpunan pada 9 Januari bukan semata-mata atas isu Anwar.

"Isu Anwar adalah sebahagian yang menampakkan kepincangan sistem kehakiman negara, tetapi lebih daripada itu ianya adalah manifestasi kebencian rakyat terhadap kezaliman Umno BN yang mencampur adukkan sistem pengasingan kuasa iaitu Eksekutif, Perundangan, Legislatif dan Kehakiman," katanya kepada Harakahdaily, hari ini.

Pimpinan PAS Selangor juga memutuskan untuk turun 9 Januari ini, kata Pesuruhjayanya, Dr Rani Othman.

"Kita akan bersama presiden di sana. Dalam perbincangan di peringkat negeri juga, kita sudah putuskan akan turun," katanya kepada Harakahdaily.

Pemuda PAS pula sedang memobilisasi ahlinya untuk turun pada perhimpunan tersebut.

Ketuanya, Nasrudin Hassan berkata, pemuda memberi komitmen untuk mencapai sasaran 100,000 orang yang ditetapkan oleh penganjur.

"Jika Datuk Seri Najib kena zalim pun kita akan turun," kata Nasrudin.

Bersama Presiden


Aiman turut berkata, muslimat tidak perlu takut untuk bersama-sama 9 Januari ini atas kapasiti parti kerana Presidennya sendiri, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan pimpinan tertinggi yang lain sudah menyatakan komitmen untuk menyertai perhimpunan tersebut.

"Muslimat tidak perlu ragu-ragu kerana PAS sendiri termasuk Presiden kita akan turun bersama-sama. Jadi tidak ada masalah di peringkat parti," katanya.

Zalim kepada mahasiswa

Sementara itu, beliau menambah sudah tiba masanya rakyat berani menyatakan kebencian terhadap kerajaan Umno BN yang bertindak zalim ke atas mahasiswa sendiri.

Sambil mengucapkan tahniah kepada kebangkitan mahasiswa yang menuntut Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) dimansuhkan, Aiman berkata mahasiswa sekarang sudah bijak berfikir dan bertindak tanpa mengabaikan pelajaran.

"Muslimat juga mengucapkan syabas dan tahniah di atas kebangkitan gerakan mahasiswa yang bermula daripada Adam Adli dan tragedi berdarah di UPSI.

"Muslimat berpendapat mahasiswa pada abad ke-21 ini mesti lebih cekap dan cerdik iaitu meletakkan pelajaran nombor satu tetapi gerakan kebangkitan rakyat bukan di tempat kedua.

"Yang paling penting dalam kehidupan seorang manusia apabila dia dapat melawan kelemahan dalam dirinya dan juga melawan kezaliman di sekelilingnya," tegasnya.


901: Polis benar himpun, PKR jamin kerjasama | Print |
Muhammad Faizal

KUALA LUMPUR, 6 Jan: PKR memberi jaminan akan memberi kerjasama sepenuhnya kepada pihak polis berhubung Himpunan 901 yang akan diadakan 9 Januari ini, tegas Timbalan Presidennya, Mohamed Azmin Ali.

(Polis dan Azmin bersetuju perhimpunan ini diadakan dengan aman...berita Astro Awani)

Beliau berkata demikian selepas sesi pertemuan dengan Ketua Polis Kontinjen Kuala Lumpur, Datuk Mohmad Salleh dan beberapa wakil penganjur dan pegawai tertinggi di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur pagi ini.

"Kita mengucapkan terima kasih atas kerjasama pihak polis yang telah membenarkan himpunan tersebut.

"Pada 9 Januari nanti kita akan memberi kerjasama sepenuhnya dengan pihak polis bagi memastikan himpunan tersebut berlangsung dengan amam tanpa ada sebarang provokasi yang tidak diingini," jelasnya kepada media selepas pertemuan tersebut.

Sidang media khas

Bagaimanapun ujarnya, maklumat berkaitan tempat berhimpun dan perkara teknikal lain hanya akan dinyatakan pada sidang media khas jam 3.30 petang ini di Ibu Pejabat PKR.

"Secara rasmi kita akan nyatakan pada petang ini mengenai tempat himpunan dan segala maklumat teknikal.

"Secara ringkas pihak polis membenarkan himpunan tersebut," jelasnya.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar, semalam menyatakan pihak berkuasa tidak akan mengharamkan perhimpunan 9 Januari depan, sebaliknya menuntut penganjur berunding dengan pihaknya berkenaan kawasan yang sesuai untuk mengadakan perhimpunan tersebut.

Tedahulu, turut hadir pada pertemuan tersebut adalah beberapa pimpinan PKR termasuk Ahli Parlimen Ampang Zuraida Kamarudin, Ketua AMK Shamsul Iskandar Mohd Akin, Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli dan juga Naib Presiden PKR N.Surendran yang sebelum ini dipanggil pihak polis berhubung himopunan yang akan dianjurkan itu.

Pertemuan hari ini dibuat selepas Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammudin Hussein dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar menyarankan agar Ketua Polis Kuala Lumpur bertemu penganjur bagi membincangkan perkara tersebut.

Felda digesa selesai isu bonus insentif | Print |
Khairil Abdul Rahim

KUALA LIPIS, 6 Jan: PAS memandang serius isu 39 peneroka Felda Sungai Koyan 3 yang tidak menerima bonus insentif produktiviti seperti yang dijanjikan Perdana Menteri sedangkan mereka mendakwa layak menerima wang berkenaan.

Timbalan Yang Dipertua PAS Lipis, Roslan Zainal, berkata pihak pentadbiran Felda sepatutnya lebih prihatin dan mengetahui peneroka yang sepatutnya layak menerima bonus.

Tambahnya, kecuaian memberikan kepada yang berhak tambahan dijanjikan oleh Perdana Menteri pula hanya akan menyebabkan mereka makin tertekan tambahan menjelang tahun baru dan awal sesi persekolahan.

“Bayangkan sudah sebanyak mana hasil tuaian ladang mereka yang diusahakan Felda Technoplant dan dihantar pula ke kilang sawit Felda. Itupun belum diambil kira gred kadar perahan yang dibayar rendah.

“Jadi sebagai sebuah agensi pembangunan tanah dan industri kerajaan, kita mahu Felda sesesaikan segera isu bonus insentif yang hanya dinikmati setahun sekali itu,” katanya.

Roslan yang juga Setiausaha Perhubungan PAS Pahang berkata, pihak kerajaan dan Felda mesti sedar bahawa pada awal tahun ini semua pihak termasuk peneroka memerlukan wang yang banyak untuk persekolahan anak masing-masing.

Tambahnya, jika bonus yang layak mereka dapat pun dinafikan sudah tentu akan menjejaskan kewangan mereka yang rata-rata terdiri daripada orang Melayu, yang sebelum ini sudahpun menghadapi tekanan akibat harga barang keperluan semakin melambung.

“Kita tidak mahu Felda berkokok dalam soal penyenaraian saham, bisnes di luar negara dan sebagainya sedangkan hakikatnya kebajikan peneroka yang telah berjasa membangunkan ladang terbesar di dunia itu diabaikan,” ujarnya.

Roslan berkata demikian ketika diminta mengulas isu 39 peneroka Felda Sungai Koyan 3 yang mendakwa tidak menerima bonus insentif seperti disiarkan sebuah akhbar baru-baru ini.

Agihan bonus kepada peneroka telah diumumkan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak pada 23 Disember lepas.

Berdasarkan kenyataan peneroka yang terkilan dan kecewa itu, pihak pengurusan Felda di rancangan berkenaan tidak mengendahkan tuntutan bonus tersebut meskipun mereka layak menerimanya kerana ladang diuruskan Technoplant.

Tiada ulasan: