Rabu, 4 Januari 2012

BILA KITA BERKATA ATAU MENUDUH..BIASANYA....KITA BERCAKAP@MENUDUH MELALUI PENGALAMAN KITA SENDIRI...KITA MENGANGGAP ORANG MACAM KITA JUGA..NI BIASALAH

Nik Aziz minta beri hak rakyat berhimpun | Print |
Salmah Mat Husain

KOTA BHARU, 4 Jan: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, meminta kerajaan memberi hak kepada rakyat untuk berhimpun termasuk pada 9 Januari ini sempena kempen pembebasan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Katanya, perhimpuan itu langsung tidak bersalahan dengan demokrasi, apa lagi kerana peluang berhimpun itu sendiri diajar oleh Islam.

Beliau berkata demikian kepada media selepas majlis penyerahan kunci kediaman penjaga gol bola sepak negara, Khairul Fahmi Che Mat, 23, di Taman Kurnia Jaya, Pengkalan Chepa, tengah hari tadi. (Gambar)

Katanya, Islam tidak menghalang demonstrasi atau berhimpun kerana ianya ada pada agama suci itu sendiri.

“Hari-hari kita berhimpun sebanyak lima kali sehari iaitu di masjid atau sekali setiap minggu, iaitu solat Jumaat,” ujarnya yang juga Menteri Besar Kelantan.

Menyentuh tentang masalah yang dihadapi oleh Anwar kini, beliau yakin ketua Pembangkang itu hanya dikhianati.

Tambahnya, lagipun mahkamah belum lagi memutuskan Anwar bersalah.

“Kalau mahkamah putuskan dia bersalah, memang tak munasabah semuanya tu.

“Yalah, di dunia ni kita boleh cipta macam-macam perkara, tetapi akhirat nanti terimalah pembalasannya,” ujarnya lagi.

Beliau juga mendakwa, punca utama Umno dan BN bermusuh dengan bekas timbalan perdana menteri itu kerana Anwar kini melawan mereka.


Mohon maaf atau berdepan saman

Harakahdaily
IPOH, 4 Jan: Dewan Pemuda PAS Negeri Perak memberikan tempoh tiga hari kepada Naib Ketua Pergerakan Pemuda Umno Negeri Perak, Mohamad Annuar Ariffin untuk menarik balik kenyataan yang menuduh Unit Amal PAS sebagai dalang demonstrasi pelajar di hadapan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) baru-baru ini.

Timbalan Ketuanya, Dr Raja Ahmad Al-Hiss berkata, jika gagal berbuat demikian dalam tempoh yang diberikan, pihaknya akan mengambil tindakan mahkamah terhadap Annuar.

"Kami kesal dengan kenyataan tersebut dan mendesak agar Annuar menafikan kenyataan yang dikeluarkannya oleh Sinar Harian (muka surat 7) dengan segara atau berhadapan dengan tindakan Mahkamah," katanya merujuk kepada laporan di akhbar bahasa Melayu itu hari ini.

Menurutnya, tuduhan yang dilemparkan oleh Annuar sungguh berat dan melampau kerana cuba mengaitkan perhimpunan Mahasiswa tersebut dengan PAS atau Dewan Pemuda PAS.

Sambil kesal dengan tindakan Annuar itu beliau juga mendakwa Pemuda Umno Perak sebenarnya tidak langsung mengambil sikap berbincang di atas meja rundingan malah tidak cakna kepada golongan Mahasiswa.

"Jika beliau enggan membuat demikian, kami akan meminta Jabatan Undang-Undang dan Hak Asasi Manusia kami mengemukakan writ saman kepada Annuar selepas tempoh yang diberikan berakhir," tegasnya.

Noh diminta hentikan sabotaj kutipan sampah | Print |
Muhammad Faizal

SHAH ALAM, 4 Jan: PAS meminta agar Timbalan Pengerusi Umno Selangor, Datuk Seri Noh Omar menghentikan segala sabotaj jika beliau ada rancangan untuk mengganggu kutipan sampah di Selangor.

Demikian kata Ketua Penerangan PAS Selangor, Saari Sungib (gambar) dalam satu sidang medianya di sini.

Turut serta dalam sidang media itu adalah Ketua Penerangan PKR Selangor, Shuhaimi Shafiei dan Jenice Lee, Setiausaha Publisiti DAP Negeri Selangor.

"Kita tahu isu sampah adalah rancangan sabotaj di mana Noh dan Umno Selangor didakwa terlibat, isu tersebut adalah sengaja ditimbulkan apabila kontrak Alam Flora telah ditamatkan oleh kerajaan negeri," sambung beliau lagi.

Isu kutipan sampah menjadi hangat dalam media Umno sejak kebelakangan ini.

Ia bermula apabila kerajaan negeri Selangor memutuskan untuk menamatkan kontrak pengutipan sampah dari Alam Flora selepas tidak berpuashati dengan kerjanya.

Buat sementara ini, anak syarikat kerajaan negeri Selangor di bawah Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB), Hebat Abadi Sdn Bhd telah diberikan amanah untuk menjalankan kerja-kerja ini di Shah Alam sehingga kontraktor yang kekal diperolehi.

Kerajaan Selangor memutuskan, kontraktor ini perlu diberikan kepada penender terbaik melalui tender terbuka untuk mempastikan kerja terbaik yang dibuat nanti bukannya orang kedua tetapi penerima kontrak berkenaan.

Pada hari pertama dan kedua kerja ini berjalan, iaitu pada 1 dan 2 Januari, Pengurus Besar Hebat Abadi, Ramli Mohd Tahir telah membuat tiga laporan polis ekoran kerja-kerja pemungutan sampah mereka diganggu.

(Salah satu salinan laporan polis yang dibuat oleh Ramli)

Pada 1 Januari, Ramli membuat laporan di Balai Polis Seksyen 11 bahawa kompaktor (lori pengangkut sampah) mereka telah ditahan dari memasuki jalan Seksyen 17/23 dekat sini.

Pada 2 Januari, Ramli membuat dua laporan polis lagi berkaitan perkara yang sama.

Dalam laporan itu, Ramli melaporkan, pada jam 11 pagi, kompaktor milik Cemerlang Endas Sdn Bhd ditahan dari memungut sampah di Seksyen 9.

Dalam satu lagi laporan polis, beliau berkata, pemilik syarikat Aminora Enterprise (kontraktor kepada Hebat Abadi) menerima panggilan telefon yang mengugut supaya mereka tidak memasuki Seksyen 7 untuk memungut sampah di situ.

"Saya bimbang akan ancaman ini kepada Kumpulan Darul Ehsan dan kontraktor kami memandangkan kami hanya syarikat yang diamanahkan bagi menyelesaikan masalah kutipan di kawasan ini," kata Ramli dalam laporan polisnya.

Salinan semua laporan polis ini diserahkan kepada Harakahdaily oleh KDEB.


68 bekas peneroka Felcra tuntut pampasan | Print |
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 4 Jan: 68 orang bekas peneroka Felcra di kawasan Kota Tinggi, Johor, hari ini memfailkan saman pemula terhadap badan itu bagi menuntut pampasan akibat kerugian yang dialami oleh mereka sejak 20 tahun lalu.

Saman tersebut difailkan di Mahkamah Tinggi Johor Bahru pada jam 9.30 pagi tadi, dengan ditemani tiga orang peguam yang diketuai Sir Banded dari syarikat guamannya, Sir Banded & Co.

Pengerusi Koperasi Perladangan Sungai Ara Berhad, Daud Hassan, 58, memberitahu, saman yang difailkan oleh mereka itu membabitkan tuntutan 9 perkara, dengan tuntutan utamanya melibatkan ganti rugi yang dialami oleh mereka akibat tindakan tidak bertanggungjawab badan tersebut terhadap para peneroka terbabit.

Menurutnya, kesemua mereka menyertai Felcra di kawasan itu sejak 18 Januari 1975 lalu dengan bilangan keseluruhannya seramai 386 orang.

Katanya, kumpulan mereka kemudiannya telah mengambil keputusan keluar dari Felcra beberapa tahun lalu akibat tidak tertahan dengan tindakan badan tersebut terhadap mereka dengan jumlah awalnya seramai 287 orang.

"Daripada jumlah itu, yang terus kekal dengan kumpulan ini pada awalnya 77 orang, kemudian tinggal 71 orang, tetapi kini tiga daripadanya telah meninggal dunia dan yang masih ada hanyalah 68 orang sahaja," katanya yang juga selaku ketua kepada kumpulan terbabit ketika dihubungi Harakahdaily, di sini, hari ini.

Sepanjang menjadi peneroka Felcra, menurutnya, beliau dan rakan-rakannya itu hanyalah menerima pendapatan bulanan tidak lebih RM300 sebulan.

Selain itu, berdasarkan dokumen yang diberikan oleh pihak Felcra kepada mereka, setiap peneroka terbabit akan diberikan hak milik tanah seluas 10 ekar seorang untuk diterokai bagi penanaman kelapa sawit.

"Pihak Felcra ternyata telah mendapat keuntungan yang lumayan, tetapi sepanjang menjadi peneroka, kami hidup penuh sengsara kerana hanya mempunyai pendapatan tidak lebih RM300 sebulan.

"Dengan pendapatan sebanyak itu, masakan cukup untuk kami menampung kehidupan? Tambahan pula dalam masa yang sama, kami juga terpaksa membayar hutang kepada pihak Felcra.

"Malah untuk hidup dan membayar hutang, ada di antara kami yang terpaksa mencari katak dan ular untuk dijual, selain menjual lembu dan kambing peliharaan masing-masing," jelasnya.

Disebabkan tekanan itulah, mereka mengambil keputusan keluar dari Felcra dan menuntut keadilan dari mahkamah bagi membolehkan badan tersebut membayar pampasan kepada mereka dengan kadar RM1,000 sebulan sejak 20 tahun lalu.

Selain itu, mereka juga turut menuntut badan tersebut membayar ganti rugi terhadap lebihan tanah yang diusahakan oleh mereka sebanyak 834 ekar kesemua.

Manakala tuntutan ketiga berupa tuntutan terhadap potongan cukai, apabila mereka dipaksa membayar cukai tanah walaupun tanah-tanah tersebut belum diberikan hak milik sepenuhnya kepada mereka.

"Kami turut menuntut Felcra membayar sebanyak RM10,000 seorang kepada setiap ahli dalam kumpulan kami di atas kesengsaraan hidup yang kami alami sejak 20 tahun lalu," ujarnya.

Sementara tuntutan-tuntutan lain pula, tambah beliau, lebih bersifat umum termasuk mendesak kesemua menteri dan pemimpin-pemimpin Umno BN terbabit agar mengambil tanggungjawab di atas segala penderitaan yang telah mereka alami sejak 20 tahun lalu.

"Sebelum kami mengambil tindakan undang-undang pada hari ini, kami telah pun merayu kepada beberapa pihak agar membantu menyelesaikan masalah kami ini.

"Antaranya dengan menghantar surat kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada tahun 2010 yang diterima oleh setiausahanya, menghantar surat kepada Timbalan Pengarah Felcra dan Pengurus Besar Felcra yang juga pada tahun 2010 lalu.

"Tetapi kesemua usaha kami itu hanya sia-sia dan kami amat kesal dengan apa yang berlaku itu. Sepatutnya kami tidaklah diperlakukan seperti ini, tetapi inilah yang telah kami alami sejak 20 tahun lalu dengan tiada siapa yang peduli," ujarnya kesal.


Najib gagal atasi bekalan air UMP Pekan | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 4 Jan: Beberapa informasi yang diterima daripada mahasiswa Universiti Malaysia Pahang (UMP) berkaitan isu utama mereka kini iaitu masalah bekalan air yang tidak mencukupi di Pekan.

“Masalah ini berlarutan adalah berpunca daripada tekanan air yang rendah,” kata Presiden Majlis Perwakilan Mahasiswa Nasional (MPMN), Mohd Syahid Mohd Zaini.

Katanya, akibat daripada itu, mahasiswa UMP Kampus Pekan yang mempunyai kapasiti pelajar sekitar 2,000 orang terpaksa berkongsi sumber air yang sama daripada tangki yang berada di Kuala Pahang yang turut sama disalurkan kepada masyarakat sekitar.

Menurutnya, setelah beberapa kali siri perbincangan antara pimpinan mahasiswa UMP bersama pihak pentadbiran dan pihak Jabatan Bekalan Air (JBA) di sana, pihak JBA memaklumkan bahawa kemungkinan pihak mereka akan memperuntukkan saluran air yang baik untuk keperluan asas bekalan air di UMP.

Banyak persoalan timbul berkaitan isu itu dalam kalangan mahasiswa dan barisan pentadbiran mahupun rakyat setempat.

Persoalannya, kata beliau mengapakah projek pembinaan UMP yang kini telah pun menempatkan mahasiswa di sana dalam keadaan tidak lengkap dengan keperluan asas seperti bekalan air.

“Katanya, mengapa kawasan Perdana Menteri boleh jadi seperti itu sedangkan beliau merupakan ahli parlimen Pekan.

“Adakah beliau tidak turun padang dan tidak ambil tahu permasalahan mahasiswa di UMP yang kian parah?

“Di mana duit peruntukan yang disalurkan untuk membina saluran air di UMP tersebut sedangkan dalam meluluskan sesuatu projek pastinya perkara asas seperti bekalan air ini seharusnya telah di atasi dengan baik,” katanya.

Katanya, apa yang mahasiswa inginkan sekarang ialah kecaknaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak agar segera turun kawasan dan atasi permasalahan air itu dengan segera.

“Seiring dengan slogan ‘Rakyat didahulukan pencapaian diutamakan’ yang sering beliau laungkan, maka mahasiswa mohon untuk laungan tersebut diterjemahkan dalam bentuk tindakan segera oleh beliau,” katanya.

beliau berkata, isu bekalan air yang bermasalah itu bukan hanya membelenggu dalam kalangan mahasiswa sahaja namun di peringkat rakyat setempat juga sengsara dengan kekurangan keperluan asas tersebut.


Tiada ulasan: