Khamis, 4 November 2010

SUASANA PILIHARAYA....JUJURLAH...SEMUA DALAM ILMU DAN PENGLIHATAN ALLAH SWT

Agen Umno ketuk rumah penduduk jam 3 pagi
Wartawan Kita

GUA MUSANG, 4 Nov: Pengundi di Dun Galas awal malam tadi dikejutkan dengan kedatangan agen-agen yang dipercayai Umno membawa bungkusan makanan dan wang ketika mereka sedang enak tidur.

Seorang penduduk di RPT Sungai Terah memberitahu kumpulan agen Umno datang membawa makanan dengan mengetuk pintu rumah penduduk antara jam 2 hingga 3 pagi.

Katanya bungkusan makanan itu dibawa dengan kenderaan dan diedar ke rumah-rumah setiap penduduk ketika mereka sedang tidur.

“Saya terkejut dengan bunyi bising yang berlaku. Apabila mengintai dari tingkat dilihat beberapa petugas membawa bungkusan makanan turun naik ke rumah penduduk.

“Tetapi mereka tidak datang ke rumah saya, cuma pergi ke rumah jiran-jiran saya,” katanya ketika ditemui selepas beliau bersama suami membuang undi di Sekolah Kebangsaan Tengku Mohamad Fa-iz Petra di sini, pagi tadi.

Seorang penduduk Cina di Kampung Baharu juga memberitahu ada agen yang membawa bungkusan makanan menemui penduduk sekitar jam 3 pagi tadi.

Katanya, kehadiran agen itu tidak dijangka memandangkan ramai petugas PAS dan Pakatan Rakyat sudah tidur.

“Kami tidak dapat berbuat apa-apa memandangkan tidak ada petugas kita yang dapat memantau pergerakan agen Umno membawa makanan ke rumah penduduk ketika awal pagi,” katanya.

Malfrel bantah

Sementara itu, jurucakap Mafrel berkata pihaknya akan menghantar surat bantahan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kerana tidak mengamalkan kaedah biasa membilang undi di tempat mengundi membabitkan pusat mengundi Orang Asal sebelum dibawa ke tempat penjumlahan.

Beliau berkata, sepatutnya pembilangan undi dilakukan di tempat mengundi terlebih dahulu sebelum dibawa ke tempat penjumlahan di Pusat Sivik, Gua Musang menggunakan perkhidmatan helikopter.

“Peraturan dibuat SPR itu boleh mendedahkan kepada penyelewengan kerana undi belum dikira ketika dibawa ke tempat penjumlahan.

“Kami akan menghantar nota bantahan kerana peraturan tersebut boleh mengundangkan ruang penyelewengan memandangkan tiada wakil –wakil dari parti yang bertanding ketika peti dibawa ke pusat penjumlahan di Dewan Sivik,” katanya ketika ditemui di sini.

Sukarelawan Mafrel diketuai Dr Abdul Halim Yusof memantau pilihan raya tersebut biar pun kurang mendapat kerjasama SPR.

Semalam PAS menghantar memorandum bantahan terhadap SPR kerana mahu membilangkan undi terlebih dahulu di tempat pengundian sebelum dibawa ke tempat penjumlahan.

Sepanjang kempen sehingga tengahari ini bilangan petugas dan perayu PAS jauh mengatasi kehadiran perayu undi BN.

Malah di daerah mengundi Sungai Terah hanya kelihatan Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed, Adun Kuala Balah, Datuk Abdul Aziz Derashid dan beberapa penyokong Umno dari Jeli. Turut kelihatan Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan.

Namun media tidak dapat mengesan di manakah pengarah jentera BN, Tengku Razaleigh Hamzah.

Sedangkan ramai pemimpin Pakatan Rakyat kelihatan termasuk Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat, Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa, Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Pengarah Strategik Keadilan, Tian Chua.



Pengundi jumpa kertas undi tanpa lambang
Harakahdaily
GUA MUSANG, 4 Nov: Agak mengejutkan proses pembuangan undi di Dun Galas hari ini dikejutkan apabila ada kertas undi tanpa logo parti dikenalpasti di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina, Kampung Baru.

Perkara itu didedahkan isteri calon PAS, Zainab Jalar apabila kertas undinya tidak tercetak lambang parti.

"Ketika membuang undi, saya mendapati kertas undi yang diberikan kepada saya tidak mempunyai simbol parti politik yang bertanding.

"Sebaliknya ia hanya mempunyai nama calon sahaja," katanya ketika ditemui di sini.

Ekoran insiden tersebut beliau segera menghubungi jentera pilihan raya PAS memaklumkan perkara itu bagi membolehkan tindakan lanjut diambil.

Beliau berkata, perkara itu sudah dimaklumkan kepada pasukan peguam PAS yang berada di unit peti undi Kampung Baru.

Seorang peguam, Hisyam Fauzi berkata, perkara ianya masih berada pada peringkat siasatan dan laporan kepada urusetia Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dibuat bagi mengelakkan masalah itu tidak berulang di pusat pengundian lain.

"Setakat ini tiada sebarang jaminan yang diberikan oleh pihak SPR," katanya.

Menurut beliau setakat ini pihaknya menerima dua aduan mengenai masalah terbabit dan salah satu daripadanya telah dilaporkan kepada pihak polis.

Ia terdiri daripada satu kertas undi di unit peti undi Sungai Terah serta UPU Kampung Baru.

"Tindakan yang terdekat, kita telah meminta kepada pihak polling agent untuk membuat bantahan bertulis mengenai kes tersebut," ujarnya.

Kempen solo

Sementara itu, para pengguna jalanraya Gua Musang - Kota Bharu sangat tertarik dengan cara penunggang basikal ini berkempen untuk PAS.

(Gambar: Kempen solo berbasikal)

Beliau dilihat memasang dua bendera besar PAS pada basikalnya dan bergerak ke seluruh kawasan pilihan raya dan jalan raya utama di sekitar Gua Musang.

Ketika ditemui oleh wakil Harakahdaily, penunggang ini berkata, beliau sangat marah kepada Umno dan BN yang membawa masuk ramai pengundi luar ke Gua Musang.

Ketika ditanya, bagaimana dia tahu mengenainya, penunggang ini berkata, "Saya kenal mereko dan sapa-sapa (orang) bersama dia."



Jangan 'timbang' tetapi 'bulat'kan undi anda
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 4 Nov: Para pengundi Galas diminta jangan 'timbang-timbang' undi anda tetapi 'bulatkan' tekad anda untuk mengundi calon PAS dalam pilihan raya kecil ini.

Inilah antara mesej yang disampaikan menjelang para pengundi Galas dan Batu Sapi membuat pilihan mereka hari ini.

Pelbagai mesej dihantarkan kepada para pengundi melalui sms, twitter, blog dan sebagainya dan kini kempen tidak ada sempadan lagi walaupun berdepan laut di Batu Sapi atau hutan Hulu Kelantan di Galas.

"Kepada pengundi x2 GALAS, janganlah "TIMBANG"x2 undi anda, fikirlah "BULAT"x2 dan mengundi. Selamat mengundi," tulis P Sugumaran, aktivis DAP dari Ipoh melalui twitternya.

Menurut Suruhanjaya Pilihan Raya, 11,553 pengundi layak untuk mengundi dalam pilihan raya kecil Galas iaitu Melayu 7,125 orang atau 61.7 peratus, kaum Cina 2,317 atau 20.06 peratus, India 185, Bumiputera Siam 10 orang dan Orang Asli 1,889 orang.

Kerusi DUN Galas mempunyai 13 daerah mengundi termasuk Lojing (606 pengundi), Sungai Ber (411 pengundi), Belatim (160 pengundi), Balar (232 pengundi), Bihai (278 pengundi), Hau (254 pengundi), Kampung Pulai (471 pengundi), Kampung Baru (2,150 pengundi), Bandar Lama Gua Musang (1,562 pengundi), Bandar Baru Gua Musang (1,058 pengundi), Kampung Batu Papan (1,739 pengundi), Lepan Tupai (593 pengundi) dan Sungai Terah (1,912 pengundi).

Pertembungan berlaku secara terus antara calon Pakatan dari PAS iaitu Dr Zulkefli Muhamad menentang calon BN dari Umno, Abdul Aziz Yusof.

Malam tadi, pelbagai pihak meramalkan kemenangan berpihak kepada PAS dengan majoriti yang kecil. Hujan yang sangat lebat malam tadi mengekang pergerakan banyak pihak, namun petugas PAS diminta berkawal sepanjang masa untuk mengekang sebarang cubaan salah laku.

Pagi ini, calon PAS, Dr Zulkefli dengan diiringi Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Aziz mula melawat pusat-pusat pengundian.

Batu Sapi


Di Batu Sapi pula, pertembuangan berlaku tiga penjuru antara calon Pakatan dari PKR, Ansari Abdullah menentang calon BN, Linda Tsen Thau Lin dan calon SAPP, Datuk Yong Teck Lee.

Pakatan berusaha untuk mendapatkan undi calon beragama Islam apabila meletakkan Ansari kerana 59 peratus pengundi adalah beragama Islam di samping berusaha untuk mendapatkan undi 38 peratus Cina yang bakal dikongsi dengan calon BN dan SAPP.

Centre for Strategic Engagement (Cense) - sebuah organisasi penyelidikan polisi politik dan awam - dalam satu laporannya mengenai Batu Sapi, meramalkan BN boleh memenangi pilihan raya kecil itu dengan memperolehi 7,394 undi atau 45 peratus daripada anggaran 18,273 pemilih yang keluar mengundi Khamis ini.

Dalam pilihan raya umum 2008, calon BN Edmund Chong Ket Wah, yang meninggal dunia tiga minggu lalu dalam kemalangan jalan raya, menang kerusi parlimen itu dengan memperolehi 9,479 undi, untuk menewaskan calon bebas Chong Kwong Wing, yang mendapat 5,771 undi.

PKR pula diramal mereka menduduki tempat kedua dalam persaingan sengit dengan SAPP. PKR dijangka memperolehi 4,597 atau 28 peratus undi, manakala SAPP pula dianggarkan mampu mengautkan 4,282 atau 26 peratus undi



Tok Guru ziarahi Puteri Umno
Mohd Sayuti Omar

GUA MUSANG, 4 Okt: Menjelang Asar petang semalam Tok Guru Nik Abdul Aziz masuk ke kampung Sungai Teka, Galas untuk mengunjungi seorang puteri Umno, Nirmila Mohamad yang baru saja telah menukar perjuangan dari Umno kepada Pas. Kedatangan Nik Aziz itu disambut oleh suami Nirmila, Nik Azmin Nik Man, anak-anak dan sanak saudaranya.

Kedatangan Tok Guru itu sebagai rahmat kepada Nirmila dan keluarga berkenaan. Orang kampung itu yang kebanyakan waris warasnya juga turut sama mengambil kesempatan untuk menatap wajah Tok Guru dari dekat.

Beberapa hari lalu Tok Guru Nik Aziz telah pun datang ke kampung berkenaan. Kedatangan yang sekejap itu menyebabkan mereka tidak puas untuk bermesra dengan MB itu. Sebaik berita mengatakan Tok Guru akan berkunjung sekali lagi ke kampung itu mereka keluar beramai-ramai.

Bagi mereka yang pertama kali menatap wajah MB itu dan juga melihat persiapan menyambut kedatangannya mungkin tidak percaya. Ianya terlalu simple dan bersahaja. Kedatangan itu tak ubah seperti kedatangan seorang datuk ke rumah anak cucunya. Apa lagi Tok Guru begitu melihat kanak-kanak melintas dan mendekatinya dipegang dan gosok kepalanya satu persatu penuh kasih sayang dan mesra.

Dalam kunjungan ringkas itu Nirmila sempat menceritakan kepada MB Kelantan itu mengenainya rumahnya yang daif. "Wanita Umno sudah berjanji berberapa kali untuk bantu tetapi tak ada apa-apa. Gambar juga sudah diambil," jelas Nirmila dan didengar Tok Guru dengan penuh prihatin.

Memahami maksud puteri Umno berkenaan Tok Guru menjelaskan kerajaan Kelantan tidak berapa banyak duit, tetapi adalah sikit-sikit. "Kerajaan kita tidak banuak duit macam BN, tetapi boleh sikit-sikit," katanya samblo menekankan apa yang diperjuangkan oleh Pas yang utamanya untuk mendekati diri kepada Allah.

"Apa yang kita kena pastikan bahawa hidup kita ini kerana Allah. Kita kena ingat selepas mati kelak kita akan ditanya oleh Allah. Itu yang penting," nasihatnya.

Sebelum MB itu memberi apa-apa jaminan kepada puteri berkenaan, Adun Lombongan Drs Zainuddin Awang Hamad yang ikut serta dalam rombongan itu memberi menjelaskan pihaknya sudah pun berusaha untuk membantu meringankan beban Nirmila. [gmusang 10:00 pm 02/11/10]

Ketibaan Tok Guru disambut oleh semua Nirmila, Nik Azmin dan anak lelalakinya, bersalaman dan mencium tangan Tok Guru.

Tok Guru menanyai nama anak Nirmila sambil diperhatikan oleh Nik Azmi dan ayahnya.

Kata Tok Guru: apa yang menjadi keutaman Pas ialah mendekati umat kepada Islam. Nirmila dan suaminya mendengar penuh prhatin tazkirah ringkas itu.

Nirmila bersama suami dan anak-anak serta bapa mertuanya bergambar kenangan dengan Tok Guru.

Tok Guru pulang kelihatan Rusdhan Mustafa ahli Pas seumur hidup mengiringi Tok Guru.


Inilah rumah puteri Umno, usur dan tidak melambangkan kekayaan parti yang diikutinya itu.



Zainab sedia berkongsi Dr Zul bersama rakyat Galas

Salmah Mat Husain & Intan Abdullah

GUA MUSANG, 4 Okt : "Saya sedia berkongsi suami saya dengan masyarakat. Di luar beliau adalah milik rakyat dan di rumah dia adalah suami yang penyayang," ujar isteri Dr Zulkefli Mohamed yang lebih mesra dengan panggilan Kak Nab.

Beliau ditemui semasa melawat Markas Penerangan petang semalam. Beliau redha dengan pencalonan suami untuk mewakili PASmempertahankan Dun Galas esok.

"Kami tidak minta untuk dicalonkan, namun saya redha dan bersedia menerima sebarang kemungkinan, insyaAllah," katanya.

Ditanya tentang keistimewaan yang ada pada suaminya, Kak Nab menyifatkan Dr Zulkefli sebagai suami yang penyayang, bapa yang baik dan anak taat kepada ibu bapa.

Zainab mudah mesra dengan sesiapa sahaja. Kemunculan dengan gaya bersahaja dan mudah ceria menyebabkan beliau disenangi sesiapa sahaja.

“Kami juga mempunyai hobi yang sama iaitu suka berkebun. Saya akan menyiram manakala abang membantu mencabut rumpai yang tumbuh di halaman rumah sewa kami.

"Beliau juga sangat rapat dengan anak saya, Nur Amni Qistina, 7. Malah lebih rapat berbanding saya.

"Pengalaman sebagai Penyelia Dun Paloh selama dua tahun dan penyelia Parlimen Gua Musang sejak 2004 sehingga 2010, abang sudah banyak pengalaman dalam masyarakat,” katanya.

Menurutnya semasa dilantik sebagai Penyelia di Dun Paloh, majoriti rakyatnya ialah Melayu, sedangkan di Galas rakyatnya terdiri daripada pelbagai kaum iaitu Melayu, Cina, India dan Orang Asal.

Sementara itu hari ini ketika menziarahi keluarga remaja istimewa (gambar) di bandar lama Gua Musang yang cacat sejak kecil, Zainab tidak dapat menahan sebaknya.

Ibu remaja istimewa tersebut Che Mah Muda, 47, menceritakan anak bongsunya Nor Hana Amira, 14 cacat selepas mengalami demam panas ketika berusia tiga hari.

Akibat demam panas, Nor Hana atau panggilan manjanya, Che Su tidak mampu berjalan dan bercakap seperti remaja normal yang lain.

Norhana seperti anak kecil berusia 10 bulan yang hanya mampu merangkak, menangis dan ketawa sahaja.

Paling menyayat hati, Che Su menangis kerana ingin mengikut Zainab sebaik sahaja turun dari rumahnya.

Che Su merupakan adik kepada juruhebah popular Manisfm, Mohd Fadzli Mat Ali.

Turut mengiringi lawatan Zainab, Ketua Dewan Muslimat PAS Gua Musang, Normaini Shamsuddin, Penghulu Tanpa Mukim Parlimen Gua Musang, Kamariah Nawang dan Penghulu Tanpa Mukim Dun Galas, Hasnah Noh

Pejabat Agung PAS terbakar
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 4 Nov: Ketika para petugas PAS sibuk menjalankan tugas mereka di Batu Sapi, tingkat 1 Pejabat Agung PAS yang terletak di Jalan Raja Laut terbakar sehingga ke tingkat bawahnya.

Bagaimanapun kebakaran itu tidak merebak ke seluruh bangunan dan berjaya dikawal oleh Bomba dan Penyelamat.

Kebakaran mula dikesan pada jam 8.30 pagi ini apabila para petugas Pejabat Agung itu mula melihat asap berkepul-kepul keluar dari tingkat 1 yang menempatkan bahagian pentadbiran bangunan PAS itu.

Kebakaran itu kemudiannya mula merebak ke bawah sehingga ke tingkat bawah.

Selepas bomba sampai, semua kakitangan pejabat tidak dibenarkan masuk ke bangunan itu lagi.

(Gambar: Kakitangan pejabat Agung PAS memerhatikan pasukan Bomba yang cuba memadamkan api di dalam bangunan mereka)

Menurut seorang kakitangan, kebakaran dipercayai bermula dari satu cerek elektrik yang terlupa ditutup.

Bangunan Pejabat Agung PAS itu mula diduduki pada tahun 2007.

Bangunan itu secara asasnya dibeli dengan harga RM6.1 juta yang asalnya dimiliki oleh Kwong Yik Bank dan kemudiannya dibeli oleh 'merger bank' iaitu Rashid Hussin Bank (RHB) Berhad.

Oleh kerana bangunan itu (selepas dimiliki oleh RHB) adalah bangunan pangkalan data bagi bank tersebut, struktur pejabatnya terpaksa diubah selepas PAS memilikinya.

Akhirnya selepas pengubahsuaian membabitkan kos bernilai RM1.9 juta dengan berkata kos keseluruhan mencecah RM8 juta.

Bangunan itu menempatkan pejabat pentadbiran yang terletak di tingkat 1, surau di tingkat menzanie, kedai sebbaneka di tingkat bawah serta bilik mesyuarat utama di tingkat 5.


Tiada ulasan: