Isnin, 22 November 2010

DIDUNIA NI BUAT APA YANG KITA SUKA..BESOK JAWAB DI AKHIRAT...TAKUT PADA ALLAH DULU BARU MANUSIA DAN JIN TAKUTKAN KITA

Malaysia perlu berani tegur kuasa besar
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 22 Nov: Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mahu kerajaan Malaysia lebih berani menegur dan menyatakan keadilan terhadap sikap double standard kuasa-kuasa besar dunia.

Bercakap sewaktu Perbahasan Peringkat Jawatankuasa Kementerian Luar (Hubungan Dua Hala), Ahli Parlimen Marang itu berkata, Malaysia masih tidak memainkan peranan sewajarnya khususnya melalui Pertubuhan Persidangan Negara-negara Islam (OIC) dan Pergerakan Negara-negara Berkecuali (NAM).

Beliau merujuk kepada isu penindasan Israel terhadap rakyat Palestin, isu nuklear Iran dan isu cadangan penggunaan Dinar oleh Lapan Negara Membangun (D8) pada satu masa dahulu.

"Kerakusan Yahudi Israel sangat melampau sehingga halau rakyat Islam di sekitar Baitul Maqdis, merobohkan rumah-rumah mereka, membakar kampung halaman dan kebun-kebun mereka tanpa perhatian masyarakat antarabangsa.

"Perlu Malaysia sebagai sebuah negara ahli dalam OIC dan negara berkecuali, mengambil sikap lebih proaktif agar masalah ini tidak terus meruncing," katanya yang juga Presiden PAS.

Tambahnya, jika tindakan kejam itu dibiar terus berlaku, dikhuatiri ancaman keselamatan antarabangsa lebih besar akan berlaku.

Dalam isu nuklear Iran pula beliau mahu Malaysia bersikap adil dalam menyatakan pendirian.

"Kementerian Luar tidak tegas, kadang menyokong dan kadang-kadang menentang," katanya lagi.

Iran, katanya telah menjelaskan pengkayaan uranium mereka hanya sebagai sumber tenaga untuk kegunaan rakyat negara itu.

Sangat double standard, katanya jika Malaysia tidak pula menentang penggunaan nuklear oleh kuasa besar lain termasuk Israel dan Amerika Syarikat yang jelas diguna untuk persenjataan.

"Kita perlu sedar, kuasa barat begitu tidak adil dalam hal ini. Mereka membenarkan Israel guna nuklear untuk persenjataan sejak tahun 60an.

"Terbukti mereka guna bahan radio aktif dalam peperangan di Lubnan dan Gaza," katanya.

Dalam isu penggunaan Dinar yang dicadang negara D8 pula, Malaysia katanya gagal berperanan mempertahan cadangan itu sehingga ianya gagal dilaksanakan.

Cadangan tersebut juga, katanya sebelum ini turut disokong mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang mahu melihat ekonomi Islam diperkukuhkan.

"Saya tidak tahu mungkin ada tekanan dari kuasa barat dan kita tidak berani hadapi tekanan ini padahal anggota yang ramai dalam OIC.

"Kenapa kita tidak manfaatkan kedudukan kita dalam OIC untuk bergabung menjadi satu kekuatan?" katanya



Ada kumpulan pengganas dalam negara kita?
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 22 Nov: Ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub meminta Kementerian Luar Negeri memberikan laporan lengkap mengenai peranan pusat serantau Asia Tenggara yang diwujudkan bagi mencegah keganasan antarabangsa.

Berbahas di peringkat jawatankuasa Kementerian Dalam Negeri di Dewan Rakyat hari ini, beliau berkata, rakyat hanya diberitahu kononnya wujud beberapa kumpulan pengganas di rantau ini namun tidak pernah dinyatakan maklumat lengkap.

"Adakah benar-benar berlaku dalam negara kita ada kumpulan pengganas dalam erti kata yang sebenar?

"Kita hanya mendengar kononnya ada kumpulan Al-Qaeda, JI, Kumpulan Abu Sayaf dan sebagainya jadi kita mahu dapat maklumat yang terperinci daripada Kementerian Luar Negeri tentang peranan pusat ini," kata beliau yang juga Naib Presiden PAS.

Salahuddin turut berkata, kementerian seharusnya memberikan penjelasan mengenai segala aktiviti pusat itu dan sejauh mana kejayaan yang telah dicapai.

"Kita ingin dapat perkembangan daripada pusat ini. Apakah aktiviti yang telah dijalankan dan sejauh mana kerja pengintipan yang telah dilakukan dan sejauh mana rekod-rekod boleh didedahkan," katanya.

Selain itu, beliau juga meminta kementerian menjelaskan dasar umum yang disepakati kerajaan berhubung jenayah rentas sempadan yang semakin kritikal membabitkan Malaysia dan luar negara.

Jenayah itu, ujarnya melibatkan pengedaran dan penyeludupan dadah, pemerdagangan manusia dan kes rakyat asing yang melakukan jenayah bersembunyi di negara ini dan sebaliknya.

"Apakah dasar-dasar umum yang telah disepakati dan sejauh mana perkembangan terhadap penyelesaian jenayah-jenayah rentas sempadan yang semakin kritikal dan memerlukan komitmen keselamatan kedua-dua negara," katanya.

Turut disentuh beliau mengenai isu hak asasi dan sosial pekerja Indonesia di negara ini yang belum selesai.

Menurutnya, penyelesaian isu ini memerlukan iltizam yang kuat daripada kedua-dua negara.

"Masih terdapat isu-isu yang belum dapat mencapai kata sepakat seperti mana yang diharapkan.

"Saya minta menteri dapat menjelaskan mengenai perkara ini supaya negara kita tidak mempunyai masalah untuk menerima kehadiran mereka untuk bekerja dalam sektor-sektor tertentu di negara ini," katanya


Syarikat gergasi China serta Ekspo Cheng Ho
Rizal Tahir

KOTA BHARU, 22 Nov: New Hope Group, Hua Long Group, Dantong Group antara syarikat gergasi negara China termasuk lebih 200 syarikat kecil dan sederhana negara terbabit yang mengambil bahagian pada Ekspo Cheng Ho dan Fiesta Perdagangan Antarabangsa Kelantan-China.

(Gambar: Tengku Mahkota Kelantan merasmikan Ekspo Cheng Ho di Kota Bharu)

Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri, Datuk Husam Musa, berkata walaupun Kelantan hanya sebuah negeri yang kecil dan terpinggir kerana halangan tertentu, namun usahawan gergasi China sanggup datang ke Kota Bharu.

“Ianya dilakukan atas semangat ukhuwah serantau yang tiada sempadan,”ujarnya.

Sambungnya lagi, pelbagai kerjasama dapat dijalinkan melalui program ini dan ia turut terbuka kepada semua pihak, termasuk swasta dan individu.

Katanya, China kini muncul sebagai kuasa ekonomi yang terus berkembang di samping mempunyai khazanah peradaban lama, lubuk budaya dan kuasa pasaran ekonomi dunia yang besar.

Selain itu katanya, imam, pemimpin Islam, pemimpin kerajaan, ahli budaya, pakar perubatan, pensyarah, penulis, wartawan, pengkaji, penghibur dan ahli masakan tiba untuk menjayakan rasa muhibbah Kelantan China.


MPSJ dinobat kerajaan tempatan paling berjaya di Selangor
Harakahdaily

SHAH ALAM, 22 Nov: Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) telah dinobatkan sebagai antara pihak berkuasa tempatan paling berjaya di Selangor sepanjang tahun 2010 ini apabila berjaya memenangi dua anugerah dalam satu majlis hari ini.

MPSJ telah memenangi tempat pertama dalam Anugerah Inovasi Sektor Awam Selangor untuk tahun 2010 melalui Sistem STAR Rating Individu dan membawa pulang wang tunai RM 10,000 dan Sijil.

MPSJ juga berjaya menduduki tempat pertama dalam Anugerah Pengurusan Pejabat Cemerlang (APPC) dan menerima Anugerah Inovasi Menteri Besar Selangor (AIMBS) dengan membawa pulang wang tunai RM20,000.00.

APPC merupakan salah satu bentuk pengiktirafan yang diwujudkan khas untuk jabatan dan agensi yang telah menunjukkan kecemerlangan dalam 7 kriteria khas penilaian.

Kriteria yang dimaksudkan ialah Pengurusan Organisasi, Pengurusan Kewangan, Pengurusan ICT, Pengurusan Projek Pembangunan, Pengurusan Sumber Manusia, Perkhidmatan Teras dan Pengurusan Pelanggan.

Pada tahun ini, sebanyak 41 jabatan danagensi di Negeri Selangor telah menyertai APPC. Sesi penilaian dan pemeriksaan dokumen telah dilaksanakan mulai 29 September hingga 27 Oktober 2010 oleh Panel-panel khas yang dilantik, kata satu kenyataan yang dikeluarkan oleh pejabat SUk Selangor hari ini.

Anugerah itu telah disampaikan dalam perhimpunan bulanan dan sambutan hari inovasi kerajaan Selangor tahun 2010 hari ini.

Dalam majlis ini, Manual Garis Panduan dan Piawaian Perancangan Negeri Selangor (MGPPPNS) akan turut dilancarkan.

Manual ini adalah merangkumi aspek utama perancangan dan pemajuan hartanah yang terdiri dari perumahan, perdagangan, perindustrian, kemudahan masyarakat, aspek alam sekitar dan infrastruktur serta utiliti.

Ia dipersembahkan dengan cara yang mudah dirujuk dan lebih bersifat ‘user friendly’.

MGPPPNS ini akan menjadi rujukan utama dan membantu mempercepatkan proses terutama dalam proses kebenaran merancang dan permohonan perancangan yang lain, kata kenyataan itu.

Selain MPSJ, turut memenangi anugerah hari ini adalah Jabatan Penjara, Sg. Buloh dalam kategori konvensyen kumpulan inovatif dan kreatif 2010, Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) telah memenangi kategori pengurusan konvensyen ini.

Kedua-dua jabatan ini telah membawa pulang wang tunai RM5,000.00, piala pusingan, piala iringan dan sijil penyertaan.

Pejabat Tanah dan Daerah Sepang pula telah menerima anugerah prestasi kutipan hasil cukai tanah tahun 2009 apabila berjaya mengutip 97 peratus sasaran Cukai Tanah Semasa dan 89 peratus sasaran Tunggakan Cukai Tanah. Jabatan ini telah diberikan insentif RM100,000 kerana kejayaannya itu.



Usul bincang kekeliruan Aidiladha ditolak
Hazayani Zakaria
KUALA LUMPUR, 22 Nov: Usul tergempar yang dikemukakan Ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub agar membincangkan isu tarikh Aidiladha yang berbeza dua hari dengan tarikh dan masa wukuf di Arab Saudi dewan ditolak dalam kamar.

Speaker, Tan Sri Pandikar Amin Mulia menolak usul di bawah perkara 18 (1) itu atas alasan ianya sudah dibincangkan sebelum ini.

Sehubungan itu, Salahuddin dalam dewan hari ini bangkit menggunakan peraturan 14 (1)(i) memohon Menteri Di Jabatan Perdana Menteri memberikan penerangan mengenai isu yang menimbulkan kekeliruan di kalangan umat Islam di negara ini.

Timbalan speaker, Datuk Ronald kiandi bagaimanapun tidak menerima permohonan itu kerana usul berkenaan telah ditolak dalam kamar.

Sementara itu, Salahuddin dalam sidang media di lobi Parlimen selepas itu memberitahu, beliau akan menghantar satu notis kepada Jabatan Perdana Menteri (JPM) meminta menteri atau timbalan menterinya hadir ke parlimen esok memberikan penjelasan.

"Saya bangkit tadi menggunakan peraturan 14 (1) (i) saya memohon pihak Menteri di Jabatan Perdana Menteri boleh menggunakan peraturan 14 (1)(i) dalam memberikan penerangan untuk mengambil tanggungjawab menjelaskan isu ini.

"Saya tak ada peluang lagi untuk membahaskan isu ini kerana perbincangan di peringkat jawatankuasa kementerian-kementerian, JPM telah selesai," kata beliau yang juga naib presiden PAS.

Beliau turut mempersoal kelewatan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mengeluarkan kenyataan rasmi bagi menjelaskan kekeliruan berkenaan.

"Jakim mengeluarkan kenyataan rasmi yang disiarkan dalam semua media kerajaan pada 21 November sedangkan hari raya Aidil Adha di negara ini pada 17 November.

"Setelah saya masukkan usul ini dan disiarkan media barulah Jakim memberikan penjelasan tentang hari tasyrik dan beri penjelasan kenapa hari raya Aidil Adha berselisih dua hari dengan tarikh wukuf di Arafah.

"Saya berasa sepatutnya apabila pihak kerajaan mendapat tahu bila hari wukuf di Arafah, JPM dan Jakim mesti memberikan penjelasan kepada rakyat di negara ini paling lewat pun pada 14 November," katanya.

18 November lalu, Salahuddin mengemukakan usul berkenaan kepada Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Dalam usul tersebut, beliau mendakwa sambutan Aidil Adha pada Rabu lalu "sangat pelik, menimbulkan banyak keraguan, kekeliruan dan masalah kepada umat Islam di negara ini"


Tiada ulasan: