Jumaat, 26 November 2010

JANGAN MARAH...INI KENYATAAN UMUM..JANGAN TERASA.. KALAU TERASA BENARLAH...YANG ANTI ISLAM IALAH SYAITAN DAN PUAK2NYA

Media arus perdana sengaja burukkan PKR
Harakahdaily

PETALING JAYA, 26 Nov: Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR), Saifuddin Nasution Ismail mendakwa media arus perdana sengaja memburukkan parti itu dengan menggunakan gambar-gambar dan keterangan yang mengelirukan rakyat dalam proses pemilihan parti.

Saifuddin dalam sidang media di Kongres Nasional PKR hari ini merujuk satu gambar yang memaparkan seorang pengawas Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) sedang menuding jari kepada seorang ahli yang sedang mengundi.

"Sedangkan, pengawas itu sedang membantu seorang pengundi yang buta huruf. Senarai calon panjang, bukan seperti pilihan raya umum yang ada dua atau tiga calon sahaja. Untuk MPP sahaja, kita ada 20 calon," katanya yang juga ahli Parlimen Machang.

Menurut Saifuddin, insiden di Cabang Merbok itu digembar-gembur akhbar The Star, seolah-olah gambar berkenaan menjadi bukti sahih hingga mendorong pembaca menyangka 'penyelewengan' sedemikian benar-benar berlaku.

Dalam laporan sebuah portal pula, beliau berkata, media itu menyiarkan gambar kiriman ahli parti dengan merujuk individu yang sedang mengundi adalah seorang pengawas JPP sedangkan ia tidak benar.

Beliau turut hairan apabila aduan beserta gambar yang diemel kepada portal berita itu tidak disalurkan kepada JPP.

"Bagaimana kita hendak siasat jika aduan dihantar kepada Regina (wartawan Malaysiakini) tetapi tidak sampai ke meja JPP?" katanya berseloroh.

Mengulas lanjut, Saifuddin berkata, hanya 12 aduan peringkat cabang dari 289 keseluruhan aduan yang masih dalam siasatan manakala sembilan lagi di peringkat Majlis Pimpinan Pusat (MPP) sedang diteliti


Tarif air: Jelas Umno BN khianati rakyat
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 26 Nov: Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) menyokong penuh tindakan Kerajaan Selangor yang membantah tuntutan kenaikan tarif air oleh Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) sebanyak 37 peratus berkuatkuasa 31 Mac tahun hadapan.

Pemangku ketuanya, Herman Samsudeen berkata, tuntutan Syabas yang disokong oleh Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi, Datuk Shaziman Abu Mansor adalah satu penganiayaan kepada rakyat.

DPPWP juga, katanya kesal kerana Shaziman bersekongkol dengan Syabas untuk menaikkan kadar tarif air berkenaan jika kerajaan Selangor gagal menyerahkan semua aset industri airnya kepada Pengurusan Aset Air Bhd (PAAB) sebelum 31 Mac hadapan.

“Apa yang berlaku pada hari ini memperjelaskan bahawa Kerajaan Umno BN yang memerintah Selangor sebelum ini telah melakukan pengkhianatan terbesar pada rakyat kerana menandatangani satu penjanjian konsensi pembekalan air bersama Syabas selama 30 tahun dengan meletakkan terma untuk membolehkan syarikat berkenaan menaikan kadar tarif pada tempoh tertentu tanpa perlu melihat kepada keadaan ekonomi negeri dan rakyat,” ujarnya.

Katanya, DPPWP mewakili pengguna air di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya berharap Yang di-Pertuan Agong menghalang hasrat Syabas dan membatalkan perjanjian konsensi yang jelas merugikan rakyat di Lembah Klang.

“DPPWP menyeru seluruh pengguna air di Lembah Klang turun beramai-ramai mengiringi Menteri Besar Selangor pada 5 Disember ini untuk menghantar Memorandum Rakyat ke Istana Negara,” ujarnya.

Jika pengguna air berdiam diri pada hari ini, katanya maka tiada siapa lagi yang dapat menghalang kenaikan tarif air sebanyak 37 peratus itu.

Tambahnya, hatta pihak menteri sendiri hanya mampu memberikan jaminan tidak akan menaikkan tarif air selama setahun kepada Kerajaan Melaka dan Johor walaupun negeri berkenaan sudah berikrar akan menyerahkan aset industri airnya kepada PAAB pada bulan Disember dan Januari nanti.

“Selepas setahun, tarif air tetap akan dinaikkan juga di Melaka dan Johor, apa yang Shaziman mampu buat jika PAAB membuat tuntut sama seperti Syabas hari ini?” soalnya.

Dalam hal ini, katanya rakyat sebagai pengguna air juga yang akan tertindas.

“Cukuplah rakyat melihat Kerajaan Umno BN Selangor telah membuat kesilapan dan mengadaikan sumber air Selangor sebelum ini, jangan tutup mata dan anggap Kerajaan Umno-BN di Melaka dan Johor sudah cukup bijak dalam hal ini,” katanya.

Hakikatnya, kata beliau mereka telah melakukan perkara yang lebih buruk lagi kerana seluruh aktiviti pengurusan air di negeri mereka selepas ini akan diswastakan 100 peratus dan kerajaan negeri bakal hilang kawalan terhadap sumber air negeri.

“Marilah bersama-sama menyokong Kerajaan Pakatan Selangor yang bertekad mempertahankan aset pengurusan air negeri dan hak pengguna air yang mahu tarif air tidak dinaikkan,” ujarnya lagi


Maxis diminta prihatin penyebaran gambar lucah
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 26 Nov: Syarikat telekomunikasi negara, Maxis diminta lebih bertanggungjawab kepada orang ramai dengan melakukan pemantauan lebih rapi terhadap syarikat-syarikat yang menggunakan perkhidmatannya untuk mengembangkan perniagaan mereka.

Beberapa orang pengguna Maxis memberitahu, keprihatinan Maxis dalam perkara itu amat diperlukan oleh orang ramai berikutan terdapat syarikat-syarikat tertentu yang kini semakin giat menggunakan saluran syarikat tersebut untuk menyebarkan gambar-gambar lucah kepada para pengguna.

Bagaimanapun mereka mendakwa, mereka amat kesal kerana syarikat telekomunikasi itu seperti sengaja memejamkan mata berhubung perkara itu, dengan membiarkan syarikat-syarikat tertentu yang menjadi pelanggannya terus berbuat demikian sehingga boleh memberikan kesan amat buruk kepada orang ramai, khususnya kepada para pelanggan Maxis itu sendiri.

Seorang pengguna, Nasir Nawi yang tinggal di Bukit Sentosa 3, Rawang, Selangor memberitahu, beliau sendiri turut menjadi mangsa berhubung perkara itu, apabila turut terperangkap dengan pihak (syarikat) tertentu yang sering menghantar mesej kepadanya untuk menjadi pelanggan mereka.

Menurut beliau, seperti mesej-mesej yang dihantar kepada orang lain juga, mesej yang dihantar kepadanya itu jika mahu menjadi pelanggan kepada syarikat yang membekalkan gambar-gambar seperti itu, individu terbabit hanya perlu menghantar mesej balas dengan perkataan ‘On”.

Sekiranya telah menjadi pelanggan dan mahu berhenti dari menjadi pelanggannya, individu terbabit hanya perlu menghantar perkataan ‘Stop” kepada nombor yang telah dinyatakan menerusi mesej itu.

“Setelah acap kali menerima mesej itu, akhirnya saya mengambil keputusan untuk turut menjadi pelanggannya. Tujuan saya hanya sekadar ingin tahu apa gambar yang akan dihantar atau yang dimaksudkan itu.

“Selepas itu, saya amat terkejut apabila mendapati syarikat tersebut menghantar beberapa keping gambar wanita bertelanjang dalam pelbagai keadaan yang mengghairahkan termasuk gambar perempuan bertelanjang yang sedang mandi.

“Pada saya, cukuplah hanya sekadar mengetahui gambar itu. Selepas saya menerima beberapa keping gambar itu, dua tiga hari kemudian, saya terus menghantar mesej “Stop” kepada syarikat terbabit dengan maksud sudah tidakmahu menjadi pelanggannya lagi.

“Tempoh saya menjadi pelanggan kepada saya terbabit hanya sekitar seminggu sahaja. Dalam tempoh itu, saya juga menerima penghantaran gambar-gambar berkenaan sekitar 10 keping sahaja.

“Pada sangkaan saya, dengan itu, habislah ceritanya. Tetapi rupa-rupanya tidak. Sebaliknya, saya amat terkejut apabila mendapati bil hand phone saya untuk bulan Oktober lalu sehingga RM300.

“Memanglah bil RM300 itu bukan hanya untuk bayaran itu sahaja. Ia turut membabitkan bayaran penggunaan saya yang lain termasuk panggilan yang saya buat kepada pihak-pihak tertentu. Tetapi saya sendiri dapat kesan, penggunaan untuk panggilan dan sms yang saya buat tidaklah sehingga RM300. Paling tinggi pun RM100 lebih. Jadi maknanya selebihnya lagi sehingga RM300 itu adalah bayaran yang dicajkan untuk bayaran bagi penghantaran gambar-gambar itu.

“Dengan apa yang berlaku itu, ternyata walaupun saya dah menghantar mesej “Stop” kepada syarikat itu untuk tidak menjadi pelanggannya lagi, saya seperti tidak berbuat seperti yang diarahkan, tetapi seperti terus menjadi pelanggannya, tetapi yang peliknya dalam masa yang sama, mereka sudah tidak lagi menghantar gambar-gambar itu kepada saya. Inilah yang menjadi kemusykilan kepada saya,” katanya.

Beliau yang cukup kesal dengan kejadian itu kemudiannya terus menghubungi pihak Maxis bagi memaklumkan kejadian itu, sebaik sahaja menerima bil daripada pihak Maxis bagi bulan Oktober lalu.

Selain itu, beliau juga turut mendesak pihak Maxis agar prihatin dengan perkembangan itu, dengan melakukan pemantau lebih rapi terhadap syarikat-syarikat yang menjadi pelanggannya supaya menyekat syarikat yang menjalankan perniagaan seperti itu dari terus menjadi pelanggannya.

“Memanglah dengan apa yang berlaku itu, ternyata bukan Maxis yang menjalankan perniagaan menyebarkan gambar-gambar yang tidak senonoh itu. Memanglah syarikat lain yang menjalankannya. Tetapi mereka melakukannya dengan menggunakan saluran Maxis. Jadi pihak Maxislah yang boleh menyekatnya.

“Dengan melakukan tindakan itu, kita pun tahu, Maxis akan kehilangan sebahagian pelanggannya. Tetapi jika Maxis tidak menyekatnya, apakah Maxis tidak akan menanggung kerugian lebih besar?

“Jika pihak Maxis terus memejamkan mata dengan perkembangan itu, pasti banyak pelanggan Maxis yang akan kecewa dengan perkhidmatannya kepada orang ramai dan dengan itu, tidak mustahillah jika banyak pula pelanggan Maxis yang akan berhenti dari terus menjadi pelanggannya agar tidak menjadi mangsa,” tegasnya.

Selain itu, katanya, yang lebih parah lagi, jika perkembangan itu dibiarkan, pasti menimbulkan banyak keburukan kepada orang ramai. Penyebaran gambar-gambar seperti itu amat buruk kesannya terutama kepada kanak-kanak dan golongan remaja. Jadi, ia pasti akan turut membiakkan lagi kes-kes gejala sosial di negara kita.

“Sedangkan pengguna Maxis bukan hanya golongan dewasa yang sudah beristeri dan beranak pinak seperti saya sahaja. Sebaliknya, ia melibatkan pelbagai golongan dan usia termasuk kanak-kanak, lelaki dan perempuan. Jadi, perkara seperti itu bukanlah perkara kecil kepada masyarakat,” jelasnya.

Namun beliau amat kesal, setelah hampir sebulan beliau memaklumkan perkara itu kepada pihak Maxis, syarikat terbabit masih juga bermaharajela dengan perniagaannya itu hingga kini yang sekali gus menggambarkan pihak Maxis masih juga belum melakukan sebarang tindakan bagi menyekat perbuatan itu.

Seorang pengguna lain, Kamariah Shamsuddin dari Shah Alam, Selangor yang kini sudah bersuami dan mempunyai 4 orang anak, mengakui turut menerima mesej dari syarikat terbabit berkali-kali dengan menawarkan kepada beliau menjadi pelanggannya untuk mendapatkan gambar-gambar lucah.

Namun, beliau tidak pernah melayannya. Sebaliknya, beliau terus delate mesej terbabit setiap kali menerimanya. Tetapi tindakan syarikat terbabit yang menawarkan perkhidmatan seperti itu kepada orang ramai amat dikesalinya.

Beliau berharap agar pihak Maxis tidak lagi memberikan laluan kepada syarikat terbabit kerana ia bukan sahaja boleh merosakkan akhlak dan moral orang ramai terutama pengguna-pengguna Maxis, tetapi juga diyakini turut mempunyai unsur-unsur penipuan kepada orang ramai untuk mengaut keuntungan dengan cara haram.

Manakala beberapa orang pengguna Maxis lain turut sependapat dengan beliau. Mereka berharap agar pihak Maxis dapat melakukan sesuatu tindakanyang berkesan bagi kepentingan akhlak dan moral orang ramai dengan tidak bersekongkol dengan tindakan tidak bertanggungjawab pihak-pihak terbabit



Tentera Israel roboh masjid di Nablus
Harakahdaily

NABLUS, 26 Nov: Agensi Berita Palestin, Ma’an, semalam (25 November) melaporkan jentolak (bulldozer) Israel telah meratakan sebuah masjid di persekitaran Yazra di bahagian timur pusat bandar Tebing Barat Tuba.

Tentera Israel mendakwa bahawa masjid itu dibina tanpa mendapat keizinan pihak berkuasa, lapor laman web Haluan Palestin.

Tuba adalah sebuah bandar kecil Palestin di Tebing Barat timur laut, terletak hanya 21 kilometer (13 batu) timur laut Nablus, beberapa kilometer barat Sungai Jordan.

Ahmad As’ad, seorang pegawai Palestin, menyatakan bahawa tentera Israel menyerang kawasan yang dianggap sebagai lapangan latihan ketenteraan, dan mereka menyatakan bahawa kawasan ditutup kerana ianya kini zon tentera.

Kemudian mereka telah menghancurkan satu-satunya masjid yang ada di kawasan itu.

Masjid tersebut dibina pada tahun 1967 dan warga penduduk telah memperbesarkan kawasan masjid itu dengan dua bilik tambahan.

As’ad menambah bahawa warga penduduk memiliki surat-surat rasmi yang membuktikan kebenaran untuk pembangunan masjid di kawasan tersebut pada tahun 1967, dan kedua-dua bilik itu ditambah kerana peningkatan jumlah penduduk yang hadir ke masjid tersebut.


Yusof Islam di UIA hari ini
Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 26 Nov: Penyanyi yang kini menjadi pendakwa terkenal, Cat Steven atau namanya kini, Yusof Islam akan memberikan tazkirah khas di Masjid UIA, Gombak menjelang solat Jumaat hari ini.

Menurut rakan baik beliau dari Malaysia, Mohd Fudzail melalui facebooknya, Yusof akan memberikan tazkirah itu kira-kira jam 12 tengahari.

Sebelum ini, Yusof diterima menghadap Yang Dipertuan Agung, Tuanku Mizan Zainal Abidin.

"Pertemuan hari ini, berlangsung sejam dan menggembirakan buat kedua pihak. Perbualan yang menyentuh pendidikan dan muzik, kehidupan Yusuf Islam menjadikan suasana begitu santai.

"Menurut Yusuf, beliau amat berpuas hati dan menyanjung tinggi penghormatan yang diberikan untuk bertemu dengan DYMM..." tulis Fudzail dalam facebooknya


Cheng Ho tak kaut harta, dia hanya berniaga
Nazri Abdullah

KOTA BHARU, 26 Nov: Misi Pelayaran Laksamana Cheng Ho, bukan sahaja untuk berdagang, dalam masa sama kesempatan itu diguna menyebar risalah Islam.

Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, Cheng Ho, yang diberi tugas oleh Maharaja China, juga telah berjaya membuktikan bahawa Islam bukan sahaja milik Melayu, tapi semua bangsa di dunia.

"Kelantan dengan dasar Membangun Bersama Islam, melangkah kehadapan, melangkaui sempadan bangsa, yang ditiup pihak tertentu, berjaya menganjurkan Ekspo Cheng Ho yang julung kali diadakan di rantau ini.

"Alhamdulillah, di tengah seruan perkauman yang hebat, ditiup politik bangsa yang melampau, kita bangkit menerobos sempadan dengan mengenengahkan Islam sebgai dasar berpolitik," katanya.

Tuan Guru berkata demikian ketika berucap merasmikan majlis penutup Ekspo Cheng Ho 2010 di Kelantan Trade Centre, di sini semalam.

Menurutnya, dengan penganjuran itu juga, rakyat di negara ini diharap bijak memilih pemimpin dan tidak memilik mereka yang berjuang atas dasar bangsa.

Perjuangan atas nama bangsa katanya, hanya menyubur semangat permusuhan yang tidak akan berkesudahan.

"Kalau memilih tempat mandi, yang pertama teluk, kedua pantai.

"Kalau memilih pemimpin negeri, pertama elok, kedua pandai,” katanya berpantun disambut tepukan hadirin.

Beliau juga turut mengkagumi sikap Cheng Ho yang hanya menjalankan perniagaan dan tidak menjajah kawasan yang dikunjunginya.

"Cheng Ho, dia tak jajah negara yang dia pergi, dia tak kaut harta, dia tak kacau orang, dia hanya berniaga.

"Ini mungkin sebab kefahaman Islam yang ada pada dia," katanya lagi


MB kesal tiada liputan Ekspo Cheng Ho
Salmah Mat Husain

KOTA BHARU, 26 Nov: Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, melahirkan rasa terkilan di atas tindakan beberapa media arus perdana tidak membuat liputan berhubung perjalanan program Ekspo Cheng Ho 2010.

Menurutnya, tindakan berkenaan tidak menggambarkan sikap ‘journalist’ walaupun program berkenaan cukup baik dan pertama kali ianya diadakan di negara ini, apa lagi di peringkat negeri.

“Namun kerana ianya dianjurkan oleh Kerajaan Kelantan, mereka menyembunyikan program berkenaan dalam akhbar mereka kecuali hanya beberapa buah media lain termasuk akhbar berbahasa Cina sahaja.

“Atau mungkin mereka ada sebab lain, saya sendiri tak tahulah, tak mahulah komen lebih-lebih,” ujarnya.

Beliau bagaimanapun berkata, perkara itu tidak menjadi halangan kepada kerajaan negeri memandangkan ianya tetap berjalan dengan lancar, bahkan berjaya melebihi apa yang dijangkakan.

“Cuaca dengan izin Allah bukan sahaja tidak hujan, sebaliknya redup dan agak tidak panas, jadi ianya memberi keselesaan pada pengunjung untuk mengikuti program ini termasuk menyaksikan persembahan,” ujarnya lagi.

Tuan Guru berkata demikian kepada media selepas merasmikan majlis penutup Ekspo Cheng Ho 2010 di Kelantan Trade Cantre, di sini semalam.

Tambahnya, dengan kemudahaan internet juga masyarakat seluruh dunia dapat menyaksikan program ini melalui facebook, laman-laman web dan portal untuk mendapatkan ganjaran jelas berhubung dengannya.

Terdahulu ketika berucap pada majlis itu, beliau mengingatkan generasi muda hari ini mengambil semangat perpaduan yang ditonjolkan oleh Laksamana Cheng Ho



Tiada ulasan: