Ahad, 21 November 2010

ADAKAN LAH SEBARANG UNDANG2...TETAPI BIAR MENYELURUH...TIDAK BERPILIH2....ATAU MEMILIH BULU

PERKASA tak minat jadi ahli bergabung BN

Abdul Rahim Sabri
Nov 20, 10
5:13pm

Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) setakat ini lebih berminat untuk tidak bergabung atau menjadi ahli bersekutu dengan mana-mana parti politik kerana "mahu kekal bebas tanpa terikat dengan mana-mana pihak".

"Apa jua dasar yang baik untuk rakyat, selari dengan perlembagaan negara, PERKASA akan bagi sokongan kepada mana-mana pihak," kata setiausaha agungnya Syed Hasan Syed Ali.

syed hassan syed aliDalam kenyataannya melalui SMS kepada Malaysiakini petang ini, Syed Hasan (kanan) bagaimanapun menyerahkan keputusan muktamad untuk memohon menjadi ahli gabungan BN kepada perwakilan mesyuarat agung PERKASA pada Mac tahun depan.

"Ia (merupakan) perkara dasar, maka keputusan terletak kepada perwakilan mesyuarat agung PERKASA," katanya menjawab soalan sama ada pertubuhan Melayu itu berminat menjadi ahli bergabung dengan BN setelah keahlian baru itu diluluskan parti itu tengah hari tadi.

Selain meluluskan ahli bersekutu secara keahlian langsung Pengerusi BN Datuk Seri Najib Razak juga mengumumkan keputusan dewan tertinggi parti yang meluluskan menerima mana-mana NGO, pertubuhan atau persatuan untuk menjadi ahli bergabung dalam parti itu.

najib at bn leaders mca function in permatang pauh 250808 02Najib (kiri) bagaimanapun menegaskan bahawa peraturan atau keputusan tentang ahli bergabung akan diputuskan oleh dewan tertinggi BN selepas mengambil kira pandangan parti komponen.

Sebelum itu, bercakap kepada Malaysiakini, Syed Hasan berkata sukar bagi pertubuhan itu menjadi ahli gabungan kerana ahlinya terdiri daripada pelbagai latar belakang politik.

Malah, beliau juga sendiri masih belum faham apakah maksud dan pendekatan sebenar "ahli gabungan" seperti mana yang diumumkan oleh Najib itu.

"Kita tengok (dahulu) apa pendekatan BN. Dan apabila sudah faham, kita akan berfikir semula... Sukar untuk menerima jemputan (sebagai ahli bergabung) sebab ahli kita pelbagai latar belakang," katanya.

Sementara itu Ketua Wira PERKASA Arman Azha Abu Hanifah pula menjangkakan kemungkinan perkara itu akan dibincangkan dalam mesyuarat majlis tertinggi NGO itu dua minggu lagi.

Pertubuhan yang diketuai ahli parlimen Pasir Mas Datuk Ibrahim Ali itu sering dikaitkan dengan Umno - tulang belakang BN - terutamanya oleh pembangkang.


Garis panduan hasutan siber siap minggu depan
Nov 20, 10 7:53pm


Satu garis panduan yang memberi definisi terperinci mengenai kesalahan hasutan dalam konteks dunia siber akan diperkenalkan dan dijangka siap minggu depan, kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein.

Tanpa menyatakan bila garis panduan itu akan dikuatkuasakan, beliau berkata setakat ini, ia sedang diperhalusi.

Katanya, proses merangka draf garis panduan itu turut melibatkan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Abdul Aziz serta Jabatan Peguam Negara.

Hishamuddin berkata walaupun dari sudut perundangan maksud kesalahan hasutan secara jelas membabitkan cetakan, ucapan dan bentuk elektronik, bagi dunia siber, ia belum lagi diperincikan.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan gantian Mykad satu hari di ibu pejabat Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Sarawak di Kuching hari ini.

Terdahulu, dalam ucapannya pada majlis itu, beliau berkata mulai tahun depan, JPN akan memperluaskan inisiatif gantian MyKad satu hari di seluruh negara secara berperingkat.

"Sejumlah RM42 juta diperuntukkan kepada JPN dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh untuk melaksanakan inisiatif ini melalui projek percetakan MyKad secara teragih,"katanya.

"Pelancaran perkhidmatan di Sarawak jelas menunjukkan rakyat negeri ini turut berpeluang menikmati kemudahan setara seperti dikecapi oleh rakyat di Semenanjung," katanya.

Beliau berkata selain Sarawak, kemudahan gantian Mykad satu hari juga terdapat di ibu pejabat JPN Putrajaya dan Melaka.

Katanya, sebelum ini, pemohon gantian MyKad terpaksa menunggu sebulan bagi mendapatkan Mykad baru.

--Bernama


Siapa kata tentera untuk Melayu saja?
Nov 20, 10 6:23pm


Statistik pengambilan perajurit ATM pada 2009 menunjukkan kaum Melayu mencatatkan penyertaan tertinggi iaitu sebanyak 91.55 peratus berbanding kaum Cina iaitu 0.1 peratus diikuti India sebanyak 1.01 peratus dan lain-lain kaum sebanyak 7.35.

Asisten Ketua Staf Perkhidmatan Anggota Kementerian Pertahanan Mejar Jeneral Datuk Abdul Aziz Ibrahim berkata, dakwaan bahawa ATM untuk kaum Melayu sahaja juga adalah tidak berasas, lapor Bernama.

"Siapa cakap ATM untuk orang Melayu sahaja. Hanya Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) sahaja yang dikhususkan untuk orang Melayu, selain daripada itu ia adalah terbuka (untuk semua).

"Kita masih ada pelbagai cabang lagi. Tentera Laut (TLDM) dan udara (TUDM), ia dibuka untuk semua bangsa dan kita tidak memberi layanan istimewa untuk satu-satu bangsa itu," beliau dipetik sebagai berkata.

Kenyataan itu dipercayai merujuk kepada perdebatan panas berhubung kenyataan Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bahawa bukan Melayu kurang patriotik kerana tidak berminat menyertai tentera.

Banyak pihak tampil mempertikaikan kenyataan itu, termasuklah oleh bekas-bekas pegawai tentera

Tiada ulasan: