Sabtu, 13 November 2010

KENA UJUDKAN UNDANG2 ISLAM SERTA UNDANG2 MURTAD...SEBAB INI SATU KEWAJIPAN...

JAIS tiada rekod Baginda Minda peluk Islam
Nov 13, 10 8:49pm


Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri (Hal Ehwal Agama Islam) Sarawak Datuk Daud Abdul Rahman berkata, Jabatan Islam Sarawak (JAIS) akan menyiasat status agama Norazman Abdullah @ Beginda Minda dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Menurut Daud, JAIS akan bekerjasama dengan Jakim kerana tidak mempunyai rekod Norazam - bapa kepada budak sekolah yang dirotan kerana membawa sosej babi ke sekolah - memeluk Islam, lapor Bernama.

"Kita akan menyiasat bagi menentukan status agama bapa berkenaan," katanya yang juga naib presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB).

Isu itu turut dibangkitan di persidangan Dewan Rakyat.

Pada 10 November lalu, kerajaan mengarahkan bahagian penyelidikan Jakim menyiasat status agama Norazman Abdullah ekoran keputusan muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan bahawa apabila salah seorang ibu atau bapa beragama Islam, maka anak itu beragama Islam.

Bagaimanapun, Pakar perlembagaan Prof Dr Abdul Aziz Bari berpendapat Jakim tidak berhak masuk campur menyiasat status itu kerana di bawah kerangka federalisme yang diterima oleh perlembagaan, Islam adalah bidang kuasa negeri.

Semalam, theStar melaporka Norazam mengaku telah murtad

Tiada ulasan: