Sabtu, 13 November 2010

KITA MERANCANG YANG MENENTUKAN ALLAH...JIKA BENAR SEBAGAI PUNCA...KENA TERIMA...SEBAB SEBELUM BANJIR PERKARA NI TAK TIMBUL....

Projek landasan kereta api berkembar perlu dihentikan

ALOR SETAR – Projek pembinaan landasan kereta api berkembar oleh MMC-Gamuda Joint Venture (MMC-Gamuda) yang didakwa menjadi salah satu faktor banjir buruk melanda beberapa daerah di negeri Kedah perlu dihentikan buat sementara sehingga kajian menyeluruh mengenainya dilakukan.

Naib Presiden Pas yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar berkata, bantahan penduduk Taman Syed Mohamad agar pembinaan landasan kereta api berkembar itu dihentikan sementara adalah berasas.

Menurutnya, kebanyakan mangsa banjir di kawasan itu sudah menetap sejak lebih 30 tahun lalu namun tidak pernah dilanda banjir, walaupun ketika banjir melanda Kedah pada 2005.

“Bagaimanapun, kesan projek itu menyebabkan saluran air tersekat, bahkan ruang perparitan tidak berdasarkan keluasan munasabah dan banyak pihak, khususnya yang terbabit dalam kerja teknikal mengakui projek ini adalah punca berlakunya banjir.

“Justeru, projek ini perlu dihentikan sementara waktu sehingga satu kajian menyeluruh membabitkan semua pihak termasuk kontraktor (MMC-Gamuda) serta agensi berkaitan seperti Majlis Bandar Raya Alor Setar (MBAS), Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) serta Jabatan Kerja Raya (JKR), agar peristiwa ini tidak berulang,” katanya.

Mahfuz berkata demikian selepas meninjau keadaan beberapa rumah berhampiran projek pembinaan landasan berkembar kereta api di Taman Syed Mohamad, di sini, yang terjejas teruk akibat banjir besar di Kedah minggu lalu.

Katanya, beliau sendiri akan turut sama memanjangkan perkara itu kepada Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, agar menggunakan bidang kuasa yang dimiliki Kerajaan Negeri untuk menghentikan projek ini buat sementara waktu.

Sebelum ini, dalam satu kenyataan, Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) menafikan dakwaan pembinaan landasan berkembar elektrik di beberapa daerah di Kedah sebagai punca kejadian banjir di negeri itu


Pakistan kunyah RM200 juta sirih pinang

ISLAMABAD - Tradisi mengunyah ‘paan’ atau sirih di Pakistan semakin menjadi amalan yang mahal dengan negara itu membelanjakan sehingga AS$64.7 juta (RM200 juta) untuk mengimport daun sirih dan buah pinang setiap tahun.

Kedua-dua bahan itu digunakan dengan meluas untuk menghasilkan paan, selain dicampur ramuan lain seperti kapur tohor, buah pelaga, bunga cengkih dan pudina yang berfungsi sebagai penyegar mulut dalam kalangan penduduk Pakistan.

Menteri Perdagangan Pakistan, Makhdoom Amin Fahim mengumumkan kepada Parlimen negara itu, buah pinang bernilai AS$59 juta (RM182 juta) dan daun sirih bernilai AS$5.7 juta (RM17.6 juta) diimport dari pelbagai negara bagi memenuhi permintaan terhadap produk itu.

Buah pinang dilaporkan diimport dari India, Malaysia, Myanmar dan Thailand manakala dauh sirih dibeli dari Australia, Bangladesh, China, dan Emiriyah Arab Bersatu.

Terdapat pihak yang mempersoal mengapa begitu banyak wang dibazirkan untuk mengimport sirih pinang sedangkan ia dianggap tidak baik untuk kesihatan.

Makhdoom menjelaskan, sirih pinang adalah antara barangan harian yang paling tinggi permintaan di negara Islam itu dan tindakan menaik-kan cukai bagi mengurangkan import hanya akan mencetuskan kemarahan orang ramai yang kebanyakannya 'ketagih' dengan sirih pinang


Media: Muslimat PAS sokong MB Kedah
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 13 Nov: Dewan Muslimat PAS Pusat menyokong tindakan tegas Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak tidak membenarkan media arus perdana milik Umno membuat liputan sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) kali ini.

Ketuanya, Nuridah Mohd Salleh berkata, ini ekoran tindakan media Umno yang mempolitikkan isu banjir besar di utara terutama di Kedah yang sangat dikesalkan.

“Ianya menggambarkan satu tindakan yang tidak prihatin dan tidak menghormati hak rakyat Kedah memilih kerajaan negeri yang mereka sokong,” ujarnya.

Beliau juga kesal dengan sikap Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil yang membuat kenyataan berunsur fitnah berhubung kejadian banjir itu.

Katanya, mereka sepatutnya mendapatkan maklumat yang sahih dari Bilik Gerakak Banjir negeri yang mengurus dan menyelia urusan bantuan banjir.

Tambahnya, kenyataan yang dipolitikkan oleh pemimpin Umno itu ini telah menyerlahkan wajah sebenar mereka yang berniat jahat dan tidak adil.

“Saya menyeru agar pendokong dan penyokong PAS dan Pakatan Rakyat memboikot semua media arus perdana milik Umno agar ia menjadi suatu pengajaran kepada mereka supaya bertindak adil dan saksama kepada rakyat,” ujarnya



Banjir: Umno BN hanya ambil kesempatan
Mohd Ali Hashim

BUKIT MERTAJAM, 13 Nov: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar membidas Umno Barisan Nasional (BN) khususnya dalam isu sumbangan yang diberikan oleh mereka bagi membantu sebahagian besar rakyat yang ditimpa musibah atau bencana dalam negara.

Menurutnya, sudah menjadi amalan Umno dan BN memanipulasikan apa jua sumbangan yang diberikan oleh Pakatan Rakyat (PR) supaya diberikan imej buruk dengan pelbagai dakwaan yang bersifat prejudis.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ceramah isu semasa anjuran PAS Kawasan Bukit Mertajam dan cawangan Cherok Tok Kun di Galeri Pejuang, Cherok Tok Kun, Bukit Mertajam, Seberang Perai Tengah, kelmarin.

Mengulas isu sumbangan kepada mangsa banjir di Kedah, beliau menyifatkan kepimpinan Umno dan BN yang turun padang adalah tidak telus jika dibandingkan dengan apa yang telah dilakukan oleh kepimpinan Kerajaan Negeri Kedah.

"Sebelum mereka sampai dari Kuala Lumpur ke Pendang, Kubang Pasu, Pokok Sena atau Padang Terap yang dilanda banjir besar, kita sudah pun meredah air banjir. Walaupun kita turun padang dini hari mereka tidak beri liputan yang adil.

"Media arus perdana yang mengamalkan diskriminasi sehingga menimbulkan kekeliruan kepada masyarakat. Mereka mengambil kesempatan di atas kesusahan dan musibah yang menimpa rakyat untuk raih sokongan.

"Amalan tidak telus Umno BN inilah yang menyebabkan mereka akan tersungkur sekali lagi dalam pilihan raya yang akan datang apabila rakyat sedar politik murahan yang sedang diamalkan mereka tidak mampu untuk mengembalikan sokongan rakyat terhadap mereka," ujarnya lagi.

Beliau yang juga merupakan Ahli Parlimen Pokok Sena menyifatkan Umno BN tidak bijak dalam menangani masalah membantu mangsa banjir yang terlibat di Kedah baru-baru ini.

Dalam pada itu katanya, pemimpin Umno BN hanya datang ke pusat penempatan banjir setelah mangsa dipindahkan dan berada dalam keadaan baik sedangkan kepimpinan kerajaan negeri meredah air banjir sehingga basah kuyup.

"Media Umno BN tak berani dedahkan perkara sebenar apa yang telah kerajaan negeri lakukan. Memang mereka tak berani beri publisiti kerana takut sekiranya rakyat tahu kerajaan negeri turun padang sebelum mereka dari pusat sampai, sebab itulah saya nyatakan Umno BN mengamalkan politik murahan yang tidak bermoral dalam menangani musibah yang menimpa rakyat. Mereka ambil kesempatan di atas kesusahan orang lain bagi menjadikan ia sebagai kredit," tegasnya lagi.



Penduduk Merapi berkorban kerana lembu
Nov 13, 10 10:36am

Dek terlalu sayangkan lembu peliharaan mereka, ramai penduduk di lereng Merapi menjadi korban letusan gunung berapi itu kali ini.

"Mengapa banyak orang meninggal, kerana mereka cinta kepada sapinya," kata Ketua Badan Nasional Pengurusan Bencana (BNPB) Dr Syamsul Maarif.

Hubungan itu sangat istimewa sehingga penduduk di situ enggan menjual lembu-lembu itu walaupun kerajaan menawar untuk membeli semua haiwan peliharaan mereka bagi mengelakkan mereka sering pulang rumah semasa Merapi masih aktif meletus sekarang.

Ada penduduk yang enggan berpindah ke pusat pemindahan kerana tidak mahu berpisah dengan lembu mereka, dan bagi yang berpindah pula, mereka akan kembali setiap hari ke rumah masing-masing untuk memberi makan lembu dan memerah susunya untuk jualan dan pendapatan mereka.

"Ada seorang perempuan warga mas di pusat pemindahan yang merintih kepada pasukan penyelamat untuk membawanya pulang ke rumah setiap hari semata-mata untuk bertemu dengan lembu-lembunya, dan selepas mengusap dengan penuh kasih sayang haiwan itu dengan tangannya selama beberapa ketika, beliau baru boleh dibawa turun semula ke pusat pemindahan," katanya.

Sehingga kini, bilangan kematian bencana letusan Merapi meningkat lebih 200 orang dan ia terus meningkat apabila pasukan pencari dan penyelamat menemui mayat-mayat penduduk yang dilaporkan hilang dalam kejadian letusan paling dahsyat pada 5 Nov lalu.

Kecuali pada hari itu apabila Merapi meletus paling dahsyat dan di luar dugaan yang menyebabkan sebilangan penduduk mati kerana tidak sempat menyelamatkan diri, kebanyakan kes kematian dalam bencana kali ini ialah penduduk pulang untuk memberi makan lembu mereka dan sekaligus mengambil susu.

Pemeliharaan lembu, kebanyakannya jenis tenusu, merupakan budaya hidup masyarakat di lereng Merapi sejak sekian lama. Pada masa ini terdapat puluhan ribu lembu di lereng gunung berapi berusia 400,000 tahun itu.

Tinjauan Bernama di lereng gunung itu sebelum Merapi meletus mendapati pemandangan biasa di situ ialah kebanyakan penduduk berjalan kaki membawa sabit yang tajam bagi memotong rumput di kawasan yang menghampiri puncak Merapi dan rumput itu menjadi makanan penting lembu mereka.

Tinjauan terkini pula mendapati banyak motosikal sarat dengan muatan rumput, kadang-kadang melebihi ketinggian kepala penunggang motosikal itu, diangkut mendaki gunung itu.

"Kami terpaksa membeli rumput dari bawah untuk memberi makan lembu kami kerana rumput-rumput di sini sudah dimusnahkan awan panas abu volkanik Merapi yang meletus beberapa kali sebelum ini," kata Maria Seger Rahayu.

Maria, pengusaha butik di pekan kecil Surowono, Klaten, merupakan antara keluarga yang enggan berpindah kerana mahu menjaga perniagaannya selain menjaga lembu peliharaan keluarganya.

"Boleh dikatakan setiap rumah memelihara lembu, kami ada lima ekor, ada keluarga yang mempunyai lapan ekor dan lebih," katanya.

Persoalannya ialah jika ini penyebabnya banyak kematian, kenapa lembu-lembu itu tidak dipindahkan ke kawasan selamat bersama penduduk agar mereka tidak perlu kembali ke rumah masing-masing bagi menjaga lembu-lembu itu.

"Lembu-lembu ini jumlahnya puluhan ribu, di Boyolali sahaja ada 50,000 ekor. Sebagai jalan keluar Presiden Susilo Bambang Yudhoyono telah mengusulkan agar kerajaan membeli semua sapi ini, namun ia bukan semudah itu kerana faktor hubungan istimewa penduduk dengan lembu-lembu peliharaan mereka itu," katanya.

Operasi pemindahan penduduk merupakan satu lagi cabaran BNPB kerana ada penduduk yang akan bersembunyi ketika anggota pasukan penyelamat berkunjung ke rumah mereka untuk dipindah dan diselamatkan.

Bagaimanapun pihak berkuasa tidak pernah berputus asa dalam usahanya dan antara tindakan yang dilakukan ialah menggunakan anggota tentera bagi melakukan pemindahan paksa iaitu dengan menangkap mereka yang enggan berpindah walaupun terpaksa berdepan dengan sebahagian penduduk yang menjerit dan meronta-ronta dalam proses pemindahan itu.

Dalam usaha menyelamatkan nyawa dalam keadaan kecemasan pula, anggota pasukan penyelamat bukan lagi mengetuk pintu rumah mengejutkan penduduk, malah mereka terpaksa memecahkan pintu dan terus mengangkat penduduk yang sedang nyenyak tidur dalam kes Merapi meletus di waktu dinihari.

Sejak Merapi meletus kali pertama pada 26 Okt lepas, jumlah penduduk yang ditempatkan di pusat-pusat pemindahan bertambah daripada belasan ribu orang kepada 500,000 orang sekarang. Radius jarak keselamatan pula telah diperluaskan dari 10km di luar puncak Merapi itu kepada 20km sekarang.

"Menguruskan 500,000 orang ini yang dengan pelbagai ragam manusia bukan suatu perkara yang mudah. Kami terpaksa menyediakan pelbagai kemudahan dan keperluan harian yang asas selain memberi makan mereka tiga kali sehari.

"Dengan adanya kemudahan telefon bimbit, kumpulan-kumpulan penduduk juga sering berpindah dari satu pusat pemindahan ke pusat pemindahan lain apabila tertarik dengan menu makanan di tempat itu.

"Masing-masing ada telefon bimbit, mereka akan bertanya rakan-rakan di pusat pemindahan lain apa menunya di sana? Jika sesuai dengan selera mereka, mereka berpindah pula ke situ," kata Dr Syamsul.

--Bernama



Henti projek MMC Gamuda: Tiada agenda politik
Susan Loone
Nov 12, 10
5:48pm


Kerja pembinaan landasan berkembar diarah dihentikan segera sementara menunggu jaminan daripada MMC Gamuda JV bahawa ia akan membayar pampasan kerosakan akibat banjir.

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berkata keputusan itu dibuat dalam mesyuarat exco kerajaan negeri hari ini berikutan dakwaan bahawa projek itu, yang bermula Januari 2008, telah memburukkan situasi banjir di Kedah.

Menurutnya, syarikat itu dikritik kuat oleh Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak dan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Chor Chee Heung.

"Pulau Pinang memandang serius dakwaan dua pemimpin tersebut, seorang dari BN dan seorang lagi dari Pakatan Rakyat; Mereka belum menarik balik kenyataan mereka," kata Lim dalam satu sidang akhbar hari ini.

Oleh itu, katanya, ia bukan lagi masalah politik tetapi pendapat dua pemimpin tersebut mengenai situasi berkenaan.

Kontrak pembinaan sistem berkembar sepanjang 329km yang bernilai RM12.84 bilion dari Padang Besar ke Ipoh, ditandatangani pada 2007.

Lim berkata arahan henti kerja itu akan ditarik balik apabila syarikat berkenaan memberi jaminan bertulis bahawa ia akan menanggung semua kos kerugian akibat banjir di Pulau Pinang, seperti yang ia lakukan di Kedah.

"Ini untuk membela kehidupan rakyat kita, terutama mereka yang tinggal di tanah besar," tambahnya.

Beliau berharap satu pertemuan awal diadakan antara kerajaan negeri dengan wakil MMC Gamuda dan mahukan komitmen bertulis tanpa sebarang syarat.

Lim berkata, kerajaan negeri mahu syarikat berkenaan membuka landasan yang menyebabkan air hujan bertakung apabila banjir berlaku di negeri itu.

Menurutnya, situasi banjir kali ini adalah 'luar biasa', yang terburuk dalam sejarah banjir di Kedah, ekoran hujan lebat

Tiada ulasan: