Ahad, 24 Mac 2013

TAK SIASAT NAK LINDUNGI SAPE...LAGI TAK SIASAT LAGI ORANG SYAK..ATAU MENGANGGAP SESAPE LAH

Rekod undi pos Papagomo hilang selepas didedah?

Harakahdaily, 23 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Selepas mendedahkan Papagomo atau Wan Muhammad Azri Wan Deris mempunyai dua rekod daftar pemilih semalam, PKR hari ini mendakwa salah satu rekod tersebut 'hilang' dari  Sistem Semakan Daftar Pengundi SPR.

(Gambar: Carian rekod Wan Muhammad Azri Wan Deris menggunkan no kad pengenalan polis RF142863 yang dibuat hari ini. Tertera tulisan "record not found")

Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli berkata semakan pihaknya hari ini mendapati  Wan Muhammad Azri Wan Deris, kad pengenalan (polis) RF142863 telah dibuang dan tiada dalam rekod SPR.

"Ini mengesahkan bahawa Wan Muhammad Azri Wan Deris @ Papagomo adalah individu yang sama dan telah didaftarkan sebagai pengundi hantu, oleh sebab itulah rekodnya dibuang dari senarai undi pos," katanya dalam satu kenyataan.

Semalam Rafizi mendedahkan Wan Muhammad Azri Wan Deris atau Papagomo yang terkenal sebagai bloger pemfitnah seks mempunyai dua rekod daftar pemilih.

(Gambar: Carian rekod Wan Muhammad Azri Wan Deris menggunakan kad pengenakan sama yang dibuat semalam)

Satu adalah sebagai pengundi pos menggunakan kad pengenalan polis RF142863 dan satu lagi sebagai pengundi biasa dengan memegang kad pengenalan  bernombor 830121-03-5019.

Bagaimanapun hari ini katanya, rekod blogger umno itu sebagai pengundi pos telah dipadamkan.

Sementara itu, beliau turut mencadangkan pihak SPR duduk semeja dengan pasukan keselamatan bagi mengenalpasti kes wujud dua rekod daftar pemilih seperti Papagomo dapat dibersihkan.

"Satu senarai lengkap bekas anggota keselamatan yang didaftarkan secara berganda hendaklah disiapkan secepat mungkin, bilangannya diumumkan kepada rakyat dan nama-nama mereka dikeluarkan serta merta dari daftar pengundi.

"Sekiranya SPR masih berdolak dalih dari melaksanakan perkara yang mudah ini, sudah tentu spekulasi dan tuduhan bahawa SPR tidak telus semakin menebal di kalangan rakyat," katanya.

PM akan umum RCI Lahad Datu
6:24PM Mac 23 2013
Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, perdana menteri akan mengumumkan pembentukan sebuah suruhanjaya diraja baru bagi menyiasat isu pencerobohan Lahad Datu.

NONEPengumuman itu akan dibuat pada Isnin, menurut maklumat di laman Facebook harian berbahasa Cina China Press hari ini.

Hishammuddin (kiri) juga dilaporkan berharap bekas Ketua Menteri Sabah Tan Sri Harris Salleh mengemukakan bukti terhadap dakwaan pihak polis menyalahguna kuasa terhadap komuniti Suluk Sabah, bagi mengelakkan perkara itu dipolitikkan.

Harris sebelum ini dilaporkan mendakwa, polis menjalankan operasi merampas dan memusnahkan dokumen pengenalan diri yang diberikan kepada masyarakat Suluk.
Kit Siang: Saya mungkin tanding guna lambang PAS
3:45PM Mac 23 2013
Pemimpin popular DAP Lim Kit Siang berkata, beliau mungkin bertanding menggunakan lambang PAS dalam pilihan raya umum akan datang sekiranya Pendaftar Pertubuhan (ROS) membatalkan partinya ekoran kesilapan dalam pemilihan pada tahun lalu.

NONEDalam beberapa siri tulisan di Twitter, Lim berkata, walaupun tiada sebab untuk ROS mengantung pendaftaran DAP, tetapi kebimbangan terhadap "konspirasi" untuk mengelakkan partinya menggunakan lambang sendiri itu ada.

"(Jika berlaku), calon DAP akan bertanding sebagai bebas atau meminjam lambang PAS atau PKR.

"Jika BN salah guna kuasa (batalkan pendaftaran DAP), saya mungkin guna lambang PAS untuk mengukuhkan Pakatan Rakyat," tulisnya.

Lim mengulas gesaan bekas naib presiden DAP Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim supaya ROS bertindak terhadap DAP kerana gagal mengadakan semula pemilihan partinya selepas berlaku kesalahan dalam pengiraan undi.

NONEROS semalam dilaporkan menghadapi kesukaran menyelesaikan siasatan berhubung kesilapan yang berlaku dalam pemilihan Jawatankuasa Kerja Pusat (CEC) DAP berikutan tidak mendapat kerjasama daripada pemimpin tertinggi parti itu.

Ketua Pengarahnya, Datuk Abdul Rahman Othman (kanan) dilapor sebagai berkata, pihaknya telah menghantar notis memanggil seorang pemimpin tertinggi DAP baru-baru ini untuk memberi keterangan bagaimanapun beliau memberi pelbagai alasan seperti tiada masa.

Menurut beliau, berikutan berlakunya kelewatan dalam proses mengambil keterangan, maka kerja-kerja siasatan turut tergantung selain melambatkan proses siasatan secara keseluruhannya.

Kiram: 8 didakwa Malaysia bukan rakyat Filipina
Wartawan Sinar Harian
23 Mac 2013
MANILA - Seramai lapan lelaki yang dituduh kerana  kesalahan berkaitan keganasan di Mahkamah Tinggi Tawau kelmarin merupakan rakyat Malaysia,  bukan pengikut Jamalul Kiram III.

Jurucakap Jamalul, Abraham Idjirani berkata semalam, seorang lelaki telah mengambil alih identiti salah seorang pengikut Jamul yang dibunuh pasukan keselamatan Malaysia 1 Mac lalu.

Lapan didakwa melancarkan perang terhadap Yang di-Pertuan Agong.

“Apa yang kerajaan Malaysia cuba lakukan? Mereka berbohong dan memperbodohkan kerajaan Filipina malah, seluruh dunia,” katanya.

“Kami yakin yang Malaysia akan terus berbohong supaya sultan kami tidak akan mendapat sebarang sokongan daripada Presiden Aquino dan kerajaan kami sendiri,” kata Idjirani.

Dipetik laman web www.abs-cbnnews.com, beliau turut menuduh kerajaan Malaysia melancarkan kempen palsu untuk menjatuhkan Jamalul.

“Saya rasa saya tahu mengapa Malaysia tidak membenarkan media asing membuat liputan ke Sabah. Ini kerana mereka sedang menyembunyikan sesuatu,” ujarnya.

Abraham turut menafikan laporan dari Malaysia mengatakan Agbimuddin Kiram sudah meninggalkan Sabah dan kini bersembunyi di Mindanao.

Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail berkata, lapan lelaki Filipina yang didakwa di Mahkamah Tinggi Tawau perlu diwakili peguam bagi membela mereka demi keadilan dan atas dasar kemanusiaan.

Abdul Gani berkata disebabkan prinsip itu, beliau memohon mahkamah supaya tidak mencatatkan sebarang pengakuan tertuduh sehingga diwakili peguam masing-masing.

Katanya Jabatan Peguam Negara akan menghubungi kedutaan Filipina esok sekiranya mereka berhasrat melantik peguam bagi pihak warganegaranya.

"Kelapan-lapan mereka telah dituduh tetapi saya meminta supaya hakim tidak mengambil pengakuan sebab sebagai pendakwa raya, saya berpendapat bahawa mereka harus diwakili peguam kerana hukumannya adalah berat.

"Kita ada peruntukan di mana bagi dua tertuduh di bawah Seksyen 121 Kanun Keseksaan (melancarkan perang terhadap Yang di-Pertuan Agong), ia membenarkan kerajaan melantik peguam untuk mereka, mahkamah akan melantik peguam dan kerajaan akan bayar.

"Walaupun tuduhan di bawah Seksyen 130KA Kanun Keseksaan (menjadi ahli pengganas) yang dihadapi tertuduh lain tidak membawa hukuman mati, namun saya memberi jaminan kepada mahkamah bahawa saya akan cuba seberapa boleh untuk dapatkan peguam. Bukan atas apa tetapi atas prinsip kemanusiaan, seseorang yang dituduh harus mendapat pembelaan," katanya.

 Jika ROS Batal DAP, Mungkin DAP pakai simbol PAS
Posted on Saturday, March 23 @ 19:46:06 MYT
Dilulus untuk paparan oleh teori

Oleh: mohdnoorawang

"NONEJabatan Pendaftran Pertubuhan atau (ROS) mungkin membatalkan parti politik DAP mengikut budibicara pegawai. Dicadangkan kepada pemimpin PR, Calun DAP boleh guna simbol PKR dan simbol PAS.
Untuk rekod ROS telah menyiasat (salahlaku?)  pertubuhan politik DAP. Mungkin DAP tidak boleh bertanding atau DAP akan dibatalkan buat sementara menjelang PRU13.  Sebarang kemungkinan akan berlaku terhadap DAP.

Namun rakyat berharap ROS tidak bertindak kejam dan ikut arahan pemimpin UMNO yang bernama Najib Razak . DAP tidak melakukan Kesalahan jenayah atau pecah amanah.

Malah apa yang dikatakan oleh Sdr. Lim Kit Siang, jika DAP dibatalkan oleh ROS mungkin calun DAP yang bertanding mungkin boleh guna simbol PAS atas nama sepakatan bersama dalam PR.
Terpulanglah kepada kebijaksanaan dan setiakawan pemimpin pakatan rakyat menghadapai sebarang kemungkinan akan berlaku menjelang pilihanraya umum.
Namun dari pandangan kami yang kerdil tidak salah jika calun DAP guna simbol PAS atau PKR dalam menghadapi perang politik yang seribu wajah dan seribu taktik untuk mengatasi lawan yang jahat seperti UMNO/BN.
Walau apa pun segala keptusan dan jawapan kita serah kepada pemimpin PAS dan pakatan rakyat
Jika benar benar berlaku DAP pakai simbol PAS ianya satu wadah politik baharu dan satu kebangkitan rakyat yang ingin perubuhan dan mahu menjatuhkanregim UMNO/BN yang rasuah dan khianat.




Polis didesak siasat semula kes Altantuya


Pemuda PKR (AMK) hari ini membuat laporan polis meminta agar kertas siasatan ke atas kes pembunuhan wanita Mongolia Altantuya Shaariibuu dibuka semula berikutan kenyataan yang dibuat oleh peguam Americk Sidhu mengenai akuan bersumpah (SD) kedua P Balasubramaniam.

Ketua AMK Shamsul Iskandar Mat Akin berkata, beliau juga meminta agar pihak polis memanggil Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Americk, ahli perniagaan Deepak Jaikishan serta peguam kanan Tan Sri Cecil Abraham bagi memberi keterangan kepada polis berhubung perkara itu.

Shamsul yang membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi pada jam 4 petang semalam juga berkata, beliau juga akan menghantar memorandum pada minggu hadapan kepada Cecil bagi meminta penjelasan apakah arahan yang diberikan oleh Najib.

NONE"Kita meminta agar mereka dipanggil polis apabila kertas siasatan dibuka. Polis polis ini dibuat susulan daripada kenyataan Americk semasa mesyuarat agung (AGM) Majlis Peguam pada 16 Mac lalu.

"Dalam mesyuarat itu, Americk buat kenyataan bahawa Najib mengarahkan peguam Cecil Abraham buat SD kedua PI Bala bagi mengubah kenyataan asal.

"Kita juga akan hantar memorandum pada Cecil minggu hadapan untuk minta penjelasan apa arahan yang diberi Najib," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Sebelum ini, dalam AGM itu, Americk membuat aduan serius semasa membahaskan usul untuk menubuhkan jawatankuasa bebas untuk menyiasat pengarang akuan berkanun kedua Balasubramaniam.

Americk mendakwa beliau menemui pengarang tersebut - didakwa Cecil - yang memberitahunya bahawa beliau membuat akuan bersumpah itu atas arahan timbalan perdana menteri pada masa itu iaitu Najib.

Sehubungan itu, pada 16 Mac lalu, Majlis Peguam memutuskan untuk membuat laporan dengan Lembaga Disiplin Peguambela dan Peguamcara ekoran dakwaan berlaku salah laku profesional melibatkan Cecil.

Pengerusi majlis itu yang baru dipilih Christopher Leong berkata, Bar Malaysia juga akan mendesak pendakwaan dibuat, terutamanya oleh peguam negara, untuk membuka semula kes yang melibatkan dua anggota polis itu.
EC deletes Papagomo's phantom record
2:13PM Mar 23, 2013
The fact that pro-Umno blogger Papagomo’s alleged double voter record has been deleted vindicates PKR’s claim that he is a “phantom voter”, said strategy director Rafizi Ramli.Please login to read full story.

Tiada ulasan: