Sabtu, 23 Mac 2013

LAGI LAMBAT LAGI BERBULU DAN MENYAMPAH

MKN diminta perjelas 'surat' tersebar di internet

Anis Nazri, 23 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Setiausaha Majlis Keselamatan Negara (MKN) diminta membuat penjelasan berhubung satu surat yang mula teredar di laman-laman media sosial seperti Facebook dan blog-blog.

Surat yang mula tersebar semalam itu menunjukkan ianya dari MKN dan ditujukan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Kandungan surat itu antara lain menyebut satu lampiran disediakan berhubung laporan strategi Pakatan Pembangkang yang diperolehi melalui 'pintasan emel' dan ditandatangani Datuk Mohamed Thajudeen Abdul Wahab.

Mengulas perkara itu, Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar, berkata Thajudeen perlu menafikan atau mengesahkan tentang surat tersebut bagi mengelakkan tanggapan negatif terhadap fungsi sebenar majlis itu.

Beliau berkata sama ada surat berkenaan benar atau merupakan fitnah, Thajudeen perlu memberi penjelasan segera.

"Bagaimanapun, saya percaya mungkin dia akan menafikannya,  tapi kita tunggu penjelasan daripadanya," tegas beliau kepada Harakahdaily, hari ini.

Krisis air Pahang, penduduk tubuh JK pemantau

Khairil Abdul Rahim, 23 Mac 2013
KUANTAN: Ekoran kerapnya berlaku krisis bekalan air terawat di daerah ini melibatkan kawasan-kawasan perumahan, perniagaan dan asrama institusi pengajian tinggi, penduduk di sini bertindak menubuhkan Jawatankuasa Pemantauan Hal Ehwal Air Kuantan.

Pengerusinya, Lee Chean Chung berkata, jawatankuasa tersebut ditubuhkan dalam usaha membantu penduduk menyelesaikan masalah air yang sering berlaku sejak akhir-akhir ini.

Lee yang juga Pengarah Pusat Komuniti Dun Semambu PKR, berkata badan bertindak berkenaan ditubuhkan bertujuan merekodkan dan membantu menyalurkan maklumat masalah air yang berlaku di daerah ini secara terus kepada Perbadanan Air Pahang Berhad (Paip).

Menurutnya, sebanyak 15 wakil jawatankuasa telah dilantik di setiap taman perumahan yang sering dilanda masalah air.

“Mulai Mac ini, jawatankuasa ini akan merekodkan setiap masalah air setiap bulan dan seterusnya ia akan dihantar kepada pihak berkuasa tempatan (PBT) khususnya Paip untuk tindakan segera.

“Secara tidak langsung, masalah air ini akan diselesaikan Paip dengan lebioh pantas sejurus dimaklumkan oleh jawatankuasa ini,” katanya dalam sidang media di pejabatnya semalam.

Selain itu, beliau menjelaskan pada 25 Mac ini juga akan diadakan sesi dialog bersama Paip dan tempoh 14 hari akan diberikan kepada syarikat pengurusan air Pahang itu untuk memberi penjelasan dan maklumat menyeluruh berkenaan dengan masalah air yang sering berlaku di daerah ini.

Chean Chung berkata, sekiranya tiada penyelesaian dilaksanakan, pihaknya akan menghantar memorandum kepada Paip.

“Pihak kami sememangnya komited dalam usaha untuk mengatasi masalah air yang dikatakan sering berlaku di beberapa kawasan taman sehingga menjejaskan aktiviti harian penduduk.

“Kami harap hasil daripada inisiatif ini, ia bukan sahaja dapat membantu penduduk malah menjadi mata dan telinga Paip untuk memaklumkan segera masalah yang berlaku,” katanya.

Sehubungan itu, penduduk juga dialu-alukan untuk menghantar emel di kuantanair@gmail.com sebagai medium perantara Jawatankuasa dan Paip.

Bagi talian hotline pula, penduduk boleh menghubungi 010 9189148 untuk maklumkan masalah segera kepada Jawatankuasa Pemantauan Hal Ehwal Air Kuantan ini.

Semakin Lambat Bubar, BN Semakin Tidak Popular

Nasrudin Hassan, 23 Mac 2013
1. Seketika dulu YAB Perdana Menteri dan BN mungkin beranggapan bahawa langkah melengah - lengahkan pembubaran kabinet adalah meletihkan pembangkang dan menguntungkan mereka. Saya juga berpandangan demikian pada awalnya. Setelah lebih 11 kali meramal tarikh bubar kabinet sejak tahun lepas, semuanya tidak menjadi.  Terasa bodoh pula diri, menunggu saban fajar bilakah detik kabinet atau parlimen dibubarkan. Pastinya pihak BN girang mempersenda PR yang termangu - mangu menanti tarikh bubar seperti pengantin menunggu detik imam tiba untuk aqad nikah.

2. Lebih menarik, PM sanggup melanjutkan tarikh pembubaran tanpa sebarang pengumuman atau penetapan tarikh melepasi period 5 tahun tempoh antara 2 pilihanraya iaitu 8 Mac 2008 hingga 23 Mac 2013 [sehingga kenyataan ini ditulis].

3. Negara kini dilanda demam bubar. Ia bukan lagi satu persendaan tetapi rakyat mendesak dan menuntut supaya PM berani membubarkan kabinet secepat mungkin untuk rakyat memperbaharui mandat kepimpinan dan pemerintahan negara. Jika anda rajin belayar di laut cyber, 1001 jenaka, tuntutan, xpresi, rayuan dan permohonan supaya kabinet dibubarkan dan PRU 13 dipanggil segera.

4. Selesema bubar ini bukan hanya membuatkan penyokong Pakatan Rakyat berair hidung tetapi penyokong Barisan Nasional juga mula bersin tidak menentu. Mereka pun naik hairan kenapa PM masih "keras kepala" tidak mahu membubarkan kabinet dan lebih penting tidak mahu mengisytiharkan tarikh pembubaran itu lebih awal.

5. Menurut pengamatan saya, semakin lama keadaan ini berlangsung, rakyat makin bosan dan muak dengan sikap PM. Tanda tanya terus bersarang dalam kepala mereka, kenapa PM masih tidak mahu membubarkan kabinet ? Apakah PM hilang keberanian ? atau PM tidak bersedia menghadapi kemungkinan ? Apakah UMNO masih lemah ? masih kronik kah pertelagahan dalaman BN ? Makin lama, makin banyak tanda tanya itu timbul dibenak rakyat.

6. Fenomena ini sebenarnya menguntungkan Pakatan Rakyat. Dimana rakyat seperti mula menghidu kelemahan besar yang sedang dilindungi oleh Barisan Nasional menyebabkan PM sehingga kini dilihat tidak bersedia mengisytiharkan tarikh pilihanraya meskipun terdapat beberapa buah negeri terpaksa bubar secara automatik kerana tamat tempoh.

7. Mahu saja saya mencadangkan agar PM juga tidak perlulah isytihar tarikh bubar sebaliknya biarlah ia bubar sendiri secara automatik menjelang 28 April nanti. Sementara itu PM boleh cipta sejarah. Malah ia sangat baik untuk Pakatan Rakyat terus menghimpit Barisan Nasional ketepian gelanggang dan rakyat akan terus meng"booo" mereka atas kegagalan membubarkan kabinet pada masa yang tepat dan sesuai.

8. Saya sendiri tidak tahu, kesempatan bagaimana lagi yang ditunggu oleh PM setelah pelbagai langkah popular telah diambil oleh beliau untuk memenangi dan membeli hati rakyat. Apa lagi yang lebih besar dari BR1M  yang menelan kos puluhan jutaan ringgit. Himpunan ulamak dan umarak telah selesai, Himpunan sejuta belia pun sudah. Terbaru himpunan wanita juga sudah diselesaikan. Buku Rosmah juga telah dilancar. Ilham apa lagi agaknya yang ditunggu oleh PM, melainkan rakyat semakin cuak dan give up menunggu dan menanti. Penantian itu satu penyeksaan.

9. Saya kira, rabu depan  bersamaan 27 Mac 2013, YAB  PM bolehlah memanggil mesyuarat terakhir kabinet seperti rutinnya dan sebelum itu, YAB  PM naik mengadap Yang Di Pertuan Agong untuk perkenan tarikh bubar kabinet. Sejurus selesai mesyuarat kabinet, PM boleh segera umumkan kepada rakyat pembubaran kabinet bagi membolehkan SPR menetapkan tarikh PRU ke 13. Saya kira, rakyat masih mampu bersabar menanti tarikh 27 Mac ini.

10. Jika 27 Mac 2013 ini, YAB PM masih tidak bersedia untuk bubarkan kabinet. Saya boleh gambarkan wajah - wajah rakyat negara ini yang semakin cuak dan muak dengan game UMNO dan BN. Wajah kusam yang tension dalam penantian. Mungkin penyokong BN sendiri akan boring dengan situasi seperti  itu. Sehari dua ni pun sudah ada gerakan kempen BP1M [Bubar Parlimen 1 Malaysia]. Andai ia masih berlarutan, kempen ini akan membesar dan saiznya akan mencetus gelombang baru yang menghakis kepercayaan rakyat terhadap BN dan PM sebagai kerajaan dan pemerintah yang tiada keyakinan diri. Justeru itu, kepada YAB Perdana menteri, dengarlah nasihat saya, bubarlah segera dan paling lewat 27 Mac ini. Jika tidak,  YAB PM  akan berdepan dengan situasi yang lebih sukar. Percayalah !

Nasrudin bin Hassan

Ketua DPPM

Lahad Datu: Menteri sepatutnya letak jawatan

Aslani M, 23 Mac 2013
MACHANG: Kalau di negara lain, pemimpin yang bertanggungjawab terhadap aspek keselamatan negara sudah lama meletak jawatan sebagai mengambil tanggungjawab apabila gagal menangani konflik sehingga melibatkan banyak nyawa terkorban.

Namun di Malaysia pemimpin terbabit masih selamat dan tetap utuh dengan kedudukan serta kuasa dimiliki mereka.

Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa berkata, menteri yang terbabit dalam aspek keselamatan dalam isu di Lahad Datu sepatutnya mengambil tanggungjawab terhadap apa yang berlaku sekarang.

“Sepatutnya Menteri Pertahanan Datuk Seri Zahid Hamidi dan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Hussein mengambil tanggungjawab terhadap apa yang berlaku di Lahad Datu dengan meletak jawatan.

“Tetapi bila masanya Perdana Menteri mahu sepupunya itu meletak jawatan. Hishamuddin tentunya akan mengadu kepada emaknya yang juga emak saudara kepada Datuk Seri Najib,” katanya pada ceramah di tapak eskpo di sini malam tadi.

Ceramah sempena pelancaran Kekal (K) dihadiri ribuan penduduk tempatan. Hadir sama Speaker Dun Kelantan, Datuk Nasuruddin Daud, anggota-anggota Exco, Datuk Dr Mohammed Fadzli Hassan, Datuk Abdul Fattah Mahmood, Ketua Pemuda PAS negeri, Abdul Latiff Abdul Rahman dan Adun Kemuning, Wan Ahmad Lutfi.

Gimik pelancaran K dilakukan Husam dengan memotong tali belon, kemudian gugusan belon meluncur ke udara bersama sepanduk bertulis K. Wakil-wakil pemuda dari setiap kawasan juga menerima panji K daripada Husam.

Orang ramai yang hadir juga melafazkan ikrar beramai-ramai yang diketuai Ketua Pemuda Machang, Hatman Abdullah.

Husam bagaimanapun berkata, apa yang berlaku di Sabah pemimpin terbabit disifatkan tidak mahu mengambil tanggungjawab bagi mengembalikan maruah negara yang tercemar akibat isu Lahad Datu.

Pada ceramah itu beliau turut mendedahkan pemimpin-pemimpin Umno diberi lot saham Felda Global Ventures Holding (FGVH) sehingga 400 lot seorang.

Beliau mendakwa Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed memberi saham FGVH sebanyak 400 lot kepada setiap ketua-ketua bahagian Umno di Kelantan.

“Sedangkan saham tersebut diperuntukan kerajaan untuk peneroka yang miskin. Peneroka pula terpaksa membuat pinjaman bank bagi memiliki saham FGVH, sedangkan pemimpin Umno diberi percuma.

“Inilah yang menyebabkan kroni pemimpin Umno mendapat keuntungan mudah dalam sekelip mata apabila menjual saham tersebut,” katanya.

Malah katanya, pemimpin Umno juga mendapat banyak keistimewaan termasuk memiliki Permit Import (AP) bagi mengimport kereta dan AP mengeksport kelapa sawit.

Husam yang juga anggota Exco kerajaan negeri berkata, Perdana Menteri tidak sedar dosa-dosa kerajaan pusat terhadap Kelantan sejak 23 tahun lalu, apabila datang ke sini minggu lepas menyebut pula tujuh dosa besar PAS.

Katanya, perjanjian yang ditandatangani dengan Petronas bagi mendapat hak ke atas royalti dinafikan kerajaan pusat sehingga sekarang.

“Saya telah melihat sendiri dokumen perjanjian  yang ditandatangani kerajaan Sarawak juga sama dengan apa yang ditandatangani kerajaan Kelantan. Tidak timbul sama sekali soal tiga batu nautika,” ujarnya.

Sementara itu Abdul Latiff berkata, pelancaran kempen K akan diadakan di seluruh Kelantan bagi mengajak rakyat mempertahankan kerajaan di bawah kepemimpinan ulama.

Campur tangan Umno punca polis gagal - bekas Pengarah SB

Harakah, 23 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Campur tangan politik pemimpin Umno-BN antara punca polis gagal menangani isu keselamatan dan membendung jenayah, kata bekas Pengarah Cawangan Khas (SB) Sabah, Yusuf Barji.

“SB adalah jabatan yang menjalankan tugas secara rahsia demi keselamatan negara meliputi aspek ekonomi, ancaman dalam dan luar.

“Tapi sejak dikawal Majlis Keselamatan Negara (MKN) yang terletak dalam bidang kuasa Jabatan Perdana Menteri (JPM), ia menjadi lemah dan ditindas.

“Ia memecah belah dan mengurangkan kuasa polis. MKN menyebabkan tugas polis terarah kepada lawan politik, bukan lagi isu keselamatan negara dan rakyat,” katanya.


Ikuti laporan penuh dalam Harakah cetak esok.

Pengganas itu ahli Umno

Harakah, 23 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Pencerobohan yang dikatakan militan Kesultanan Sulu di Lahad Datu, tercetus gara-gara Ketua Cawangan Umno Sungai Nyamuk, Ahmad Malandi atau lebih dikenali sebagai Mat Bom.

Beliau melakukan reverse take over ekoran kemarahannya kepada pihak Kerajaan Umno-BN, khususnya Felda, yang menceroboh tanah milik beliau dan keluarganya seluas kira-kira 100 hektar untuk dijadikan tanah rancangan dengan bayaran amat murah, dedah bekas Setiausaha Eksekutif Umno Bahagian Silam, Mutalib MD  (gambar) kepada Harakah.

Ikuti laporan penuh dalam Harakah cetak esok.
 
 

Sandiwara ketua bahagian punca 67 ahli tinggalkan Umno

Yaakub Dasan, 23 Mac 2013

RANTAU PANJANG: Sandiwara Ketua Umno Rantau Panjang, Datuk Abdullah Mat Yassin mengisytiharkan orang Umno menyertai Umno membosankan penyokong dan ahli Umno di bahagian itu.

Tambah memualkan lagi mereka apabila warga Thailand yang tinggal di Rantau Panjang juga diarah berlakon menyerah borang menyertai Umno.

Ekoran itu baru-baru ini seramai 67 ahli dan penyokong Umno di Rantau Panjang mengisytiharkan keluar parti itu dan menyertai PAS di Taman Nering Jaya dekat sini.

Kumpulan tersebut diketuai Mohd Rasepi Mat Zain, 35, menyerah borang menyertai PAS kepada anggota Exco kerajaan negeri, Datuk Che Abdullah Mat Nawi pada satu program di taman tersebut.

Hadir sama anggota Parlimen Rantau Panjang, Siti Zailah Mohd Yusoff, Ketua Serikandi PKR, Siti Aisyah Syed Ismail, Adun Gual Periok, Ustaz Mohamad Awang dan penghulu-penghulu mukim dan tanpa mukim.

Mohd Rasepi lebih dikenali sebagai Mie Case berkata, lebih ramai lagi ahli dan penyokong Umno di Rantau Panjang akan menyertai PAS menjelang detik pilihan raya umum ke-13.

“Penyerahan borang menyertai PAS dilakukan secara berperingkat-peringkat. Dan buat permulaan ini 67 orang keluar Umno di DUN Gual Periok," katanya.

Rakannya Abdul Khalid Jusoh, 41 berkata, beliau mengambil keputusan keluar daripada Umno kerana bosan dengan tindak tanduk pemimpin Umno melemparkan cacian dan fitnah terhadap Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Katanya, dalam setiap kali ceramah atau perbualan harian, pemimpin Umno sering menghodohkan pemimpin PAS dan Pakatan Rakyat termasuk Tok Guru Nik Aziz.

"Bagi kita kalau mereka hendak hodohkan pemimpin lain tak apa, tetapi apabila disebut Tok Guru jadi kita rasa tak munasabahlah," ujarnya.

Bakri Ismail, 34, dari Taman Nering Jaya berkata, amalan pilih kasih dalam Umno begitu berleluasa sekali, mereka yang dekat dengan pemimpin atasan sahaja yang mendapat segala kemudahan.

"Ini yang saya alami sendiri ketika bergiat aktif dalam Umno cawangan Kubang Chenok. Saya dipinggirkan dalam banyak hal termasuk bantuan kepada anak-anak sekolah.

“Kita kena minta dan desak dulu baru dapat, bukannya nak beri secara suka rela dan ikhlas. Ini menyebabkan saya tidak puas hati dan mengambil keputusan tinggalkan Umno,” ujarnya.

111 terima geran tanah selepas menunggu 20 tahun

Harakahdaily, 23 Mac 2013
SELAYANG: Selepas menunggu lebih 20 tahun dan menerima janji demi janji akhirnya 111 penduduk asal Kampung Bendahara menerima geran tanah mereka semalam.

(Khalid menyampaikan geran tanah dengan diperhatikan Azmi, William Leong dan Amirudin)

Geran tanah itu disampaikan oleh Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim di Dewan Sri Siantan, Selayang.

Sebahagian besar mereka sudah boleh dianggap sebagai warga emas selepas meneroka kampung itu berpuluh-puluh tahun lalu.

Sebelum ini, pada setiap lima tahun sekali mereka akan dijanjikan geran tanah mereka oleh parti yang memerintah Selangor sebelum ini.

Namun janji tinggal janji dan tidak pernah ditepati. Selepas lima tahun Selangor ditadbir Pakatan Rakyat, janji ditepati dan mereka mendapat satu keping kertas yang amat bernilai itu.

Penduduk kampung ini bukan orang pertama mendapat geran tanah dari kerajaan negeri Selangor. Sebelum ini penduduk Kampung Bukit Botak mendapat tanah dan rumah mereka.


(TERKEDU...Mungkin inilah yang dirasai warga emas ini ketika menerima ucapan tahniah dari Zaidi Talib, YDP PAS Selayang selepas menerima geran tanah miliknya)

Mereka mendapat semua itu selepas lebih 20 tahun penempatan baru mereka itu dijanjikan oleh kerajaan BN sebelum ini.

"Inilah sebenarnya bukti janji yang ditepati oleh Pakatan Rakyat," kata Yang Dipertua PAS Selayang, Zaidi Talib yang turut serta di majlis itu.

Jelas kelihatan warga emas ini menitiskan air mata kegembiran selepas berpuluh tahun menunggu pengesahan ke atas tanah yang mereka duduki itu

Tiada ulasan: