Sabtu, 30 Mac 2013

NERAKA LAH YANG PALING PANAS...SESUAI UNTUK ORANG YANG MELAKUKAN PELBAGAI KEJAHATAN...MEREKA INI TAK KAN TERLEPAS

'BN tidak sekuat diharap tapi boleh capai keputusan baik'

29 Mac 2013
Mahathir Mohamad
Dr Mahathir berucap pada program Bicara Minda di Kompleks Kumpulan Media Karangkraf, petang tadi.
ALOR SETAR - Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini berkata,Barisan Nasional (BN) akan mencapai keputusan baik pada pilihan raya umum ke-13 (PRU 13), walaupun ia dilihat tidak kuat seperti yang diharapkan.
BN kini cuba pulih daripada 'tsunami' pilihan raya umum 2008 katanya sambil menambah, bukan mudah untuk kembali setelah mengalami kekalahan banyak kerusi dan negeri pada pilihan raya umum lalu.
"Buat kali pertama, BN tidak sekuat sebagaimana sepatutnya. BN akan mencapai keputusan baik (dalam pilihan raya umum ke-13) namun persoalannya berapa banyakkah kerusi yang akan dimenangi mereka," katanya kepada pemberita selepas Majlis Sepetang Bersama Tun Dr Mahathir di Dewan Konvokesyen Universiti Antarabangsa Al-Bukhary di sini hari ini.
Katanya PRU 13 merupakan pilihan raya yang penting kerana pihak pembangkang telah melakukan usaha bersungguh-sungguh untuk menjatuhkan kerajaan.
"Pembangkang telah bersatu supaya mereka boleh mencabar BN ... tetapi mereka bersatu bukan sebagai gabungan tetapi, hanya 'pakatan'. Mereka juga tidak
mempunyai satu pun simbol atau mempunyai agenda khusus. saya rasa rakyat akan dapat membuat pilihan yang baik," katanya.
Terdahulu dalam ucapanya, Dr Mahathir berkata, rakyat perlu menilai kembali nikmat yang mereka kecapi ketika ini dan tidak terlalu termakan hasutan pihak
tertentu untuk menjatuhkan kerajaan sedia ada, pada PRU13.
Katanya, tidak sepatutnya berlaku rakyat mahu menukar kerajaan pada ketika mereka menerima pelbagai faedah tetapi mengungkit apa yang mereka tidak peroleh.
"Kita suka cari kesalahan di sana sini. Ada orang tak hargai segala yang diterima. Ungkit konon negara tak bebas, kerajaan zalim...tekan rakyat, tak beri
kebebasan, sedangkan kita terima macam-macam.
"Bukan ada sebab pun nak tukar kerajaan, nak tukar hanya atas sebab kebencian. Kena fikir baik-baik, utamakan orang yang berbakti, bukan kepada
orang yang langsung tak boleh diterima. Kalau dia boleh jadi pemimpin buat apa tukar,"
Merujuk Kedah sekarang yang tidak mempunyai pemerintahan yang cekap, beliau berkata banyak pembangunan yang dinikmati Kedah adalah daripada kerajaan pusat dan orang yang mendapat kekayaan adalah kerana dasar kerajaan pusat.
    "Kena tentukan siapa boleh siapa tak boleh (jadi kerajaan). Nak ada kerajaan yang berwibawa. Kalau tak, kita jadi mangsa. Janganlah mengundi kerana marah," katanya.
Dr Mahathir turut ditanya mengenai hasrat kerajaan Filipina untuk kembali membuat tuntutan ke atas Sabah sebagai sebahagian wilayah mereka.
    Beliau berkata itu hak Filipina untuk berbuat demikian tetapi untuk membawanya ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ), memerlukan persetujuan
kedua-dua belah pihak.
"Boleh bawa ke mahkamah hanya jika kita setuju sama. Kalau dia sendiri takkan diterima. Kalau nak rayu kepada UN (Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu)
mereka boleh buat tetapi sama ada UN nak sokong adalah perkara lain.
"Selain itu, sama ada kita akur kepada UN jika buat keputusan memihak kepada Filipina tiada undang-undang yang nak memaksa kita ikut UN jika rayuan dibuat satu pihak sahaja," katanya.
Dalam perkembangan lain, Dr Mahathir berterima kasih kepada kerajaan Persekutuan kerana meluluskan peruntukan yang besar untuk usaha membangunkan
semula Pekan Rabu Alor Setar, yang merupakan satu lokasi ikonik bagi Kedah dan bandar raya ini.
"Saya merupakan peniaga di Pekan Rabu sebelum ini. Saya pernah menjual pisang goreng di Pekan Rabu. Ia keputusan yang baik untuk membaik pulih Pekan Rabu. Namun, setelah anda memulihkannya, ia harus dikekalkan," katanya.
Semalam, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan kerajaan pusat akan membangunkan semula Pekan Rabu dengan peruntukan RM55.58 juta.
Ismail berkata projek Yang diletak di bawah kementeriannya itu akan melibatkan kerja meroboh bangunan lama dan diganti dengan bangunan baru setinggi tujuh tingkat.- Bernama
SPR buang nama Papa Gomo jika PDRM sahkan
JAMILAH HAMZAH
29 Mac 2013
SPR
SPR
SHAH ALAM - Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menegaskan, pihaknya boleh memotong nama pemblog Papa Gomo atau nama sebenarnya, Wan Muhammad Azri Wan Deris sebagai 'pengundi polis' berikutan kenyataan Polis Diraja Malaysia (PDRM) berhubung statusnya semalam.

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusuf berkata, jika PDRM telah membuat kenyataan bertulis, suruhanjaya tersebut boleh mengambil tindakan dengan segera.

Menurutnya, kes berhubung Wan Muhammad Azri ini bersangkut dengan pelbagai agensi dan memerlukan pengesahan daripada PDRM.

Bagaimanapun beliau juga berkata, SPR boleh mengenal pasti setiap individu yang cuba untuk menjadi pengundi hantu dengan penggunaan dakwat kekal dan teknologi digunakan.

"... kalau ada kenyataan bertulis daripada PDRM, sekarang pun kita boleh padam dia sebagai pengundi pos.

"Kes Wan Muhammad ini agak rumit, dia mempunyai kesalahan tatatertib, jadi untuk melakukan sesuatu (batal undi pos), kita kena ikut saluran yang betul.

"Kita sentiasa berusaha untuk memastikan senarai (daftar) pengundi ini bersih, termasuklah setiap hari ada yang meninggal, ada yang tukar alamat dan sebagainya," katanya pada sidang media selepas majlis penyerahan surat watikah pelantikan kepada pegawai pengurus pilihan raya Selangor, hari ini.

Menerusi satu kenyataan semalam, PDRM mengesahkan pihaknya telah membuang kerja Wan Muhammad Azri, awal September lalu dan sudah tidak layak menjadi pengundi pos.
PDRM menjelaskan dia bukan lagi seorang pengundi pos polis.

Dalam kenyataan itu, Pengarah Pengurusan PDRM, Datuk Mortadza Nazarene berkata, Wan Muhammad pernah berkhidmat sebagai anggota polis berpangkat konstabel di Ibu Pejabat Polis Daerah Ampang Jaya mulai 1 Julai 2002 hingga 30 November 2004 apabila ditangkap atas kesalahan jenayah.

"Pada 31 Oktober 2005, anggota ini telah dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Ampang Jaya di atas kesalahan jenayah. Proses perbicaraan mahkamah dan rayuan telah dibuat sejak dari tarikh tersebut.

"Pada 6 September 2012, anggota ini telah disabitkan salah dan dijatuhkan hukuman. Seterusnya prosiding tatatertib PDRM terhadapnya telah dibuat dan anggota ini telah dibuang kerja berkuat kuasa 6 September 2012," kata beliau.

Sehubungan itu, Mortadza berkata, Wan Muhammad tidak lagi tersenarai dalam rekod PDRM sebagai "pengundi polis."

"Perkara ini juga telah dijelaskan oleh pihak SPR bahawa rekod pendaftaran anggota ini sebagai pengundi pos telah dipadamkan, seperti kenyataan SPR pada 23 Mac 2013," katanya lagi.

Sabtu lalu, Abdul Aziz juga menunggu PDRM mengesahkan status Wan Muhammad Azri untuk badan berkanun itu mengambil tindakan.
Wan Junaidi: Parlimen mungkin terbubar dengan sendiri
RUZY ADILA IDRIS
29 Mac 2013
Wan Junaidi Tuanku Jaafar
Wan Junaidi Tuanku Jaafar
SHAH ALAM - Semua pihak harus membiarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tempoh yang ada iaitu sehingga akhir bulan depan sebelum membubarkan Parlimen walaupun ada yang mempersoalkan perkara tersebut.

Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, semua pihak seharusnya rasional dan melihat dari sudut lain di mana Najib hanya mengambil alih tampuk pemerintahan pada 2009 iaitu setahun selepas Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU12).

“Beliau masih belum lagi memberikan perkhidmatan sebagai pemimpin negara sepenuh penggal, hanya tiga tahun lebih sahaja.

“Jika beliau mahu menggunakan lima tahun (penggal penuh) itu sudah tentu tidak boleh. Jadi beliau memerlukan masa lebih panjang untuk melaksanakan dasar-dasar yang dirancang dalam tempoh itu,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian Online.

Najib mengambil alih tampuk pemerintahan negara selepas bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi melepaskan jawatan tertinggi itu pada 3 April 2009.

Akur dengan batasan masa yang dimiliki Najib ketika ini, Wan Junaidi juga berkata, disebabkan mengambil alih tugas setahun selepas pilihan raya 2008, Najib telah kehilangan masa satu tahun untuk membuktikan kemampuannya.

Tambah beliau, rasional tindakan Najib bagi memberi peluang kepadanya untuk menyelesaikan perkara-perkara besar sehingga menyebabkan beliau terpaksa melanjutkan pembubaran Parlimen ataupun kemungkinan membiarkan ia terbubar dengan sendirinya akhir akhir bulan depan.

“Dalam keadaan sedemikian, ada kemungkinan dalam masa 30 hari Parlimen akan terbubar dengan sendirinya.

“Saya cukup yakin masih ada perkara besar yang mungkin dianggap tidak dianggap tidak wajar dilaksanakan oleh kerajaan ‘caretaker’ atau kerajaan sementara,” kata wakil rakyat dari Sarawak ini.

Sementara itu, ketika diminta mengulas sama ada pembubaran secara automatik harus menjadi amalan selepas ini, Wan Junaidi berkata, apa yang berlaku pada hari ini adalah berbeza dengan perkara yang lalu ataupun pada masa akan datang.

“Pada masa akan datang, sesiapa yang terlantik menjadi Perdana Menteri akan bertugas sepenuh masa bermula selepas penggal pilihan raya selepas.

“Sedangkan, Najib kesuntukan masa dan ini tidak boleh dijadikan kayu pengukur pada masa-masa akan datang atas apa yang berlaku hari ini,” jelasnya lagi.
PRU13: Selangor negeri 'paling panas', kata SPR
JAMILAH HAMZAH
29 Mac 2013
Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof
Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof
SHAH ALAM - Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengibaratkan Selangor sebagai 'pemenang pingat emas' Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), antara lain kerana dilihat sebagai negeri "paling panas" kali ini.

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata, Selangor juga akan menjadi negeri paling panas berikutan perkembangan yang disaksikan sejak kebelakangan ini.

Negeri pimpinan Pakatan Rakyat (PR), sejak Mac 2008, ini sering menjadi tumpuan media.

Abdul Aziz berkata, Selangor diperuntukkan hampir 10 peratus atau RM35 juta daripada RM400 juta bajet keseluruhan, bagi mengendalikan pilihan raya umum negeri itu.

Dari segi jumlah pengundi pula, 2,051,708 daripada 13,291,385 pengundi berada di Selangor.

"... Selangor akan dikawal oleh ramai pihak penguat kuasa, ini satu lagi yang mendapat pingat emas. Selangor akan menjadi fokus media, semua yang kita lakukan akan menjadi tumpuan umum.

"Kawasan ini akan menjadi persaingan pelbagai penjuru oleh Barisan Nasional (BN) dan pembangkang yang akan terus (cuba) mengekalkan kuasa pemerintahan mereka," kata beliau pada majlis penyerahan surat watikah pelantikan kepada pegawai pengurus pilihan raya Selangor di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Abdul Aziz berkata, sejak beliau menjadi Pengerusi SPR, pelbagai perkara diperkenalkan buat pertama kali.
Pada PRU13 ini pertama kalinya akan menggunakan dakwat kekal, undi pos untuk warganegara yang menetap di luar negara, akses media berkaitan penyiaran manifesto, dan sebagainya.
Bubar Dun: Pakatan sudah 'faham' taktik pusat, kata MB Selangor
JANATUL FIRDAUS YAACOB
29 Mac 2013
Abdul Khalid
Abdul Khalid merasmikan Sistem Aplikasi Pejabat Tanah dan Galian Selangor, semalam
SHAH ALAM – Kerajaan Selangor akhirnya menamatkan teka teki mengenai tarikh pembubaran Dun apabila memilih 22 April iaitu tarikh pembubaran secara automatik sekiranya Parlimen masih tidak dibubarkan lagi.

"Keputusan Selangor menetapkan tarikh 22 April untuk pembubaran Dun adalah tempoh yang tepat dan menghampiri pembubaran automatik Parlimen 28 April.

“Bagaimanapun, sekiranya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pembubaran Parlimen lebih awal dari tarikh yang kita jangkakan, kerajaan negeri tidak ada masalah untuk menyertainya,” katanya ketika sidang media selepas Majlis Perasmian Sistem Aplikasi Pejabat Tanah dan Galian Selangor, semalam.

Dalam perkembangan sama, Abdul Khalid berkata, pimpinan Pakatan Rakyat (PR) telah mengadakan perbincangan dan memutuskan akan mengadakan pilihan raya serentak antara kerajaan negeri dan pusat.

“Kita telah melihat 'permainan' Kerajaan Negeri Sembilan iaitu dengan membiarkan Dun terbubar sendiri dan bukannya dibubarkan. Keputusan ini telah menimbulkan beberapa persoalan.

“Oleh sebab itu, PR berpendapat kita akan lakukan serentak setelah memahami taktik dan strategi yang dilakukan oleh kerajaan pusat. Kita akan jalankan pilihan raya serentak dengan pusat,” katanya.

Sementara itu beliau berkata, komponen PR dengan sabar akan menunggu keputusan pembubaran Parlimen daripada Perdana Menteri bagaimanapun, menegaskan tarikh 22 April adalah tarikh akhir penantian mereka.

Ketika diminta mengulas berhubung persediaan PR Selangor menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) Abdul Khalid berkata, mereka tidak akan membuat kesalahan.

Pada majlis sama, Abdul Khalid turut merasmikan sistem aplikasi Pejabat Tanah dan Galian Selangor dengan harapan dapat mengurangkan birokrasi dalam sistem pengurusan berkaitan penjawat awam.

Menurut beliau, Sistem Web Based Pengurusan Hak milik Strata Berkomputer (e-SPHS)  telah diperluas bermula Mac ini kepada Modul Cetak Geran Hak milik Strata, Pendaftaran Penyerah dan Pendaftaran Urus niaga dan Bukan Urus niaga secara berkomputer dan akan
diperluaskan di sembilan Pejabat Tanah dan Daerah di Selangor.
“Ini merupakan langkah penting untuk menentukan Selangor berada di tahap yang membanggakan dengan melaksanakan kehendak pengguna yang mementingkan kecekapan dan ketelusan dalam setiap urusan,” katanya.
Papa Gomo bukan lagi pengundi pos, dibuang kerja 2012
Wartawan Sinar Harian
29 Mac 2013
SHAH ALAM - Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengesahkan pihaknya telah membuang kerja Wan Muhammad Azri Wan Deris, yang popular dengan blog Papa Gomo, awal September lalu dan sudah tidak layak menjadi pengundi pos.

Sehubungan itu, PDRM dalam kenyaatan dikeluarkan semalam menyebut bahawa dia bukan lagi seorang pengundi pos polis.

Dalam kenyataan itu, Pengarah Pengurusan PDRM, Datuk Mortadza Nazarene berkata, Wan Muhammad pernah berkhidmat sebagai anggota polis berpangkat konstabel di Ibu Pejabat Polis Daerah Ampang Jaya mulai 1 Julai 2002 hingga 30 November 2004 apabila ditangkap atas kesalahan jenayah.

"Pada 31 Oktober 2005, anggota ini telah dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Ampang Jaya di atas kesalahan jenayah. Proses perbicaraan mahkamah dan rayuan telah dibuat sejak dari tarikh tersebut.

"Pada 6 September 2012, anggota ini telah disabitkan salah dan dijatuhkan hukuman. Seterusnya prosiding tatatertib PDRM terhadapnya telah dibuat dan anggota ini telah dibuang kerja berkuat kuasa 6 September 2012," kata beliau.

Sehubungan itu, Mortadza berkata, Wan Muhammad tidak lagi tersenarai dalam rekod PDRM sebagai "pengundi polis."

"Perkara ini juga telah dijelaskan oleh pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bahawa rekod pendaftaran anggota ini sebagai pengundi pos telah dipadamkan, seperti kenyataan SPR pada 23 Mac 2013," katanya lagi.

Tambah beliau, "oleh yang demikian, isu pendaftaran sebagai seorang anggota polis untuk undi pos dan pada masa yang sama sebagai pengundi awam oleh anggota ini adalah tidak timbul."

"Ini sekali gus menyangkal dakwaan mana-mana pihak bahawa perkara ini dibuat untuk mewujudkan senarai pengundi di dua tempat yang berbeza," kata beliau lagi.

Isu pendaftaran pengundi dua kali membabitkan individu ini diketengahkan oleh PKR baru-baru ini.

Sabtu lalu, Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusuf berkata, pihaknya sedang menunggu siasatan polis dan akan memastikan tidak wujud pendaftaran pengundi dua kali.

Tiada ulasan: