Jumaat, 22 Mac 2013

TAK KAN ABANG LAIN...BERSAKSI KE LUTUT LAH

Video S'wak: 2 peguam dirujuk pada JK siasatan
7:06PM Mac 21 2013  
Persatuan Peguam Bela Sarawak (AAS) memutuskan merujuk dua peguam yang terlibat dalam video dakwaan penyalahgunaan kuasa oleh keluarga Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Taib Mahmud kepada jawatankuasa siasatan.
Presidennya Khairil Azmi Mohd Hasbie berkata, AAS juga membuat laporan polis petang ini bagi membolehkan pihak berkuasa menyiasat kandungannya dan mengambil tindakan lanjut jika terdapat unsur jenayah.

Kedua-dua peguam itu akan disiasat kerana kemungkinan melakukan salah laku profesional bawah undang-undang dan peraturan profesyen guaman di negeri itu.

Jawatankuasa itu merupakan badan berkanun yang ditubuhkan pada 1988, yang mana anggotanya terdiri daripada peguam kanan yang dilantik hakim besar Sabah dan Sarawak.

Peguam itu Huang Lung Ong told sebelum ini mendakwa beliau diperangkap oleh organisasi aktivis antarabangsa itu dan perbualannya dengan lelaki 'pelaku' dalam video itu hanya "cakap-cakap kedai kopi".

The Malay Mail semalam melaporkan seorang lagi peguam Alvin Chong tidak dapat dihubungi untuk reaksi balasnya. Bagaimanapun di hujung video GM itu terdapat kenyataan daripada firma guamannyayang menafikan Chong bertindak sebagai jurucakap undang-undang kepada pihak terbabit.
Relawan diperlukan untuk pasukan PRU Mkini
7:40PM Mac 21 2013  
Penantian bagi pilihan raya umum ke-13 (PRU 13) hampir berakhir dan Malaysiakini sedang bersiap sedia memberi liputan menyeluruh bagi membantu rakyat Malaysia membuat pilihan yang betul.

Selain menyediakan analisis dan ulasan yang kritikal, kami juga akan melaporkan dakwaan penipuan pilihan raya, jika ada, dalam usaha untuk melindungi demokrasi negara.

NONEIa tugas yang berat memandangkan Malaysiakini mempunyai pasukan redaksi yang kecil. Kami tidak mampu melakukannya sendirian dan memerlukan ANDA untuk menyertai program sukarelawan dengan kami.

Ini peluang ANDA untuk menghasilkan laporan berita dan memastikan ahli politik sentiasa telus.

Jika berminat, kami mengharapkan anda boleh bekerja lebih masa, berdepan dengan tekanan serta inginkan pengalaman berharga dengan memberi laporan tentang landskap politik Malaysia.

Tempoh Dari tempoh pembubaran Parlimen sehingga hari pengundian. Penyertaan sepenuh masa digalakkan terutama bagi pelajar, tetapi tidak semestinya.

Tugasan
1) Melaporkan isu-isu pilihan raya setempat dan negeri
2) Mendokumenkan pendapat orang ramai dan mewawancara calon atau parti
3) Memantau proses pilihan raya sekiranya terdapat penipuan
4) Memberi kemas kini langsung tentang keputusan pilihan raya

Siapa patut memohon

1) Pelajar
2) Pesara
3) wartawan masyarakat
4) Sesiapa yang boleh membantu mendokumenkan proses pilihan raya

Syarat-syarat

1) Memberi komitmen ke arah demokrasi, hak asasi manusia dan kebebasan akhbar
2) Memberi komitmen ke arah laporan yang adil dan beretika
3) Memberi komitmen ke arah kerja berpasukan
4) Mempunyai kemahiran menulis, fotografi atau videografi satu kelebihan

NONEBengkel latihan empat jam akan diadakan di Kuala Lumpur pada 30 Mac 2013. Bengkel di bandar-bandar lain mungkin diadakan jika terdapat permintaan yang mencukupi.

Tempat duduk terhad. Siapa cepat, dia dapat.

Pemohon perlu menghantar permohonan dengan memberitahu di mana tempat tinggal anda, pekerjaan dan kemahiran yang relevan kepada volunteer@malaysiakini.com sebelum 27 Mac 2013.

Butiran bengkel akan dihantar kepada pemohon yang berjaya.

Peserta tertakluk kepada pemeriksaan semasa bengkel. Tidak semua pemohon akan diterima.

Untuk maklumat lanjut, e-mel kami atau Andrew Ong/ Wong Teck Chi di talian 03-22835567.
Bos CIMB mahu abangnya kekal jadi PM
 
Ketua pegawai eksekutif Kumpulan CIMB Datuk Seri Nazir Razak menyatakan sokongan agar abangnya Datuk Seri Najib Razak akan dikekalkan sebagai perdana menteri susulan pilihan raya umum akan datang.

forbes conference nazir razak 140911Sokongan itu timbul ketika BN kini berdepan dengan kemungkinan kehilangan lebih banyak kerusi dalam pilihan raya ke-13 yang bakal dijalankan tidak lama lagi.

Nazir dalam satu wawancara stesen Bloomberg TV berkata abangnya itu mempunyai sasaran jelas dari segi transformasi ekonomi.

“Jika ada perubahan di situ, ia akan mengecewakan pelabur dan mereka perlu melihat semula pandangan mereka ke atas Malaysia," katanya.
MP kata laporan NST 'menyeleweng, berniat jahat'
5:18PM Mac 21 2013  
MP Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar menuntut New Straits Times memohon maaf atas satu laporan akhbar itu yang didakwa menyeleweng ucapannya dalam satu ceramah di Negeri Sembilan pada hari Selasa lalu.

Akhbar berkenaan melaporkan ucapan itu dengan tajuk "Nurul Izzah hits out at police (Nurul Izzah selar polis", yang menurutnya "berniat jahat" dan "menyeleweng" daripada yang yang diucapkannya.

Beliau juga mengarahkan peguamnya untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas akhbar tersebut, kata Nurul Izzah lagi dalam kenyataannya.

"Saya menuntut New Straits Times memohon maaf dalam masa 24 jam melalui media digital dan cetak sebagaimana rencana berbaur fitnah itu telah disebarkan," katanya.

Dalam laporan itu, akhbar berkenaan antara lainnya mendakwa, Nurul Izzah menyatakan bahawa fungsi utama polis adalah untuk membuat intipan ke atas rakyat Malaysia.

Pasukan keselamatan juga membuat pengintipan ke atas pemimpin PKR dan memastikan kemenangan BN sedangkan sempadan Malaysia di Lahad Datu disusupi penceroboh.

"Bayangkan, 200 pengganas berjaya menyusup ke negara ini dan apa tindak balas Menteri Dalam Negeri? Tindak balasnya adalah memberi mereka minuman, kuih muih dan menunggu 23 hari sebelum menyerang," katanya Nurul Izzah seperti dipetik akhbar tersebut.

Dalam kenyataannya hari ini, Nurul Izzah menafikan bahawa beliau bermaksud untuk menyelar pasukan keselamatan.

"Saya tidak pernah sekali-kali memperlekeh usaha anggota-anggota keselamatan yang berkorban dan memenuhi ikrar taat setia yang telah dilafazkan.

"Saya menegaskan bahawa isu yang diketengahkan adalah tindakan ahli-ahli politik di Putrajaya dalam menangani masalah keselamatan di Lahad Datu," katanya lagi.

Tambahnya, beliau juga sependapat dengan bekas pegawai tinggi tentera Lt Gen (B) Datuk Abd Ghafir yang berkata Ops Daulat terus berlanjutan kerana ketiadaan risikan taktikal lengkap oleh pasukan pertahanan.


Tertuduh kes Lahad Datu akui 'disuruh dan diupah'
 
Seorang daripada tertuduh yang didakwa menjadi anggota pengganas yang menceroboh Sabah hari ini memberitahu Mahkamah Tinggi Tawau bahawa dia disuruh dan diupah oleh seseorang yang tidak dinamakannya.

Hooland Kalbi yang bercakap dalam bahasa Bajau dari kandang tertuduh mendedahkan demikian pada prosiding pendakwaan terhadap lapan individu yang didakwa menjadi anggota kumpulan pengganas, dua daripadanya turut dituduh melancarkan perang terhadap Yang di-Pertuan Agong.

Kenyataan Hooland di hadapan Hakim Ravinthran diterjemah oleh jurubahasa mahkamah.

Hooland turut menyatakan bahawa dia bodoh kerana melakukannya.

Sejurus kenyataan Hooland diterjemah, Hakim Ravinthran meminta jurubahasa menjelaskan kepada tertuduh bahawa dia tidak perlu berkata demikian dan segala pengakuan akan dibuat selepas diwakili peguam pada 12 April nanti.

Ketika prosiding pagi ini, Hakim Ravinthran memberi peluang kepada setiap tertuduh untuk memberitahu mahkamah berhubung pertuduhan ke atas mereka dan jurubahasa perlu menjelaskan beban hukuman bagi setiap kesalahan.

Tertuduh juga diterangkan tentang pembelaan mereka yang perlu diwakili peguam kerana tuduhan ke atas mereka membabitkan hukuman berat iaitu gantung dan penjara seumur hidup, jika sabit kesalahan.

Lapan warga Filipina didakwa di Mahkamah Tinggi Tawau hari ini dan dua daripadanya bakal berdepan hukuman mati kerana dituduh melancarkan perang terhadap Yang di-Pertuan Agong.

Dua tertuduh itu bersama empat yang lain turut didakwa menjadi anggota kumpulan pengganas manakala dua lagi didakwa cuba melindungi pengganas.

Ini merupakan kali kedua tuduhan melancarkan perang terhadap Yang di-Pertuan Agung dikenakan di negara ini selepas insiden kumpulan pemberontak Al Maunah di Bukit Jenalik Sauk, Perak pada tahun 2000.

Sementara itu Timhar Hadir, yang juga didakwa atas kesalahan sama (menjadi anggota pengganas) memberitahu bahawa dia datang ke Malaysia pada Febuari lepas menggunakan pasport antarabangsa.

Bagaimanapun Hakim Ravinthran meminta dia tidak menyatakan selanjutnya sebelum berbincang dengan pihak peguam.

Seorang lagi tertuduh yang menghadapi tuduhan sama, Habil Suhaili merupakan tertuduh yang mengambil masa agak lama untuk memahami pertuduhan.

Dia yang kelihatan berusia lebih daripada 60 tahun tidak dipakaikan 'straight jacket' seperti tertuduh lain dan jurubahasa membacakan pertuduhan berulang kali dalam bahasa Suluk.

Habil sempat menyatakan bahawa dia tidak melakukannya namun hakim menjelaskan pengakuan itu tidak akan direkod.

Tertuduh pertama Atik Hussin Abu Bakar yang didakwa atas tuduhan melancarkan perang dan menjadi anggota pengganas hanya memohon penjelasan hukuman yang akan dihadapinya.

Atik Hussin yang berbahasa Bajau kelihatan bersahaja seperti tertuduh lain.

Empat tertuduh lagi, Lin Mad Salleh, Basad Manuel, Kadir Uyung dan Lating Tiong hanya menyatakan 'nothing to say' (tiada apa yang hendak dicakapkan).

Basad menghadapi dua pertuduhan yang sama seperti Atik Hussin manakala Lin hanya didakwa menjadi anggota pengganas dan Kadir serta Lating menghadapi tuduhan melindungi kumpulan pengganas.

Kesemua terduduh hanya menundukkan kepala ketika berada di kerusi sebelum dibawa ke kandang tertuduh untuk dibaca pertuduhan.

Kesemua mereka tidak dibenarkan jamin.

Sementara itu, wartawan dan jurugambar yang membuat liputan di Mahkamah Tinggi Tawau hari ini dikawal ketat oleh anggota polis lengkap bersenjata dan hanya seorang wartawan daripada setiap organisasi yang dibenar masuk.

Kesemua wartawan yang dibenar memasuki mahkamah pada pukul 9 pagi hanya dibolehkan membawa buku nota dan pen manakala semua alat komunikasi dan peralatan lain tidak dibenarkan.

Tiada wartawan asing hadir membuat liputan prosiding hari ini.

Lapan tertuduh yang ditutup bahagian kepala dibawa menaiki lori polis kira-kira 10.10 pagi.

-Bernama 
 
 
 
8 pengganas didakwa, dua berdepan hukuman mati
 
Lapan warga Filipina didakwa di Mahkamah Tinggi Tawau hari ini dan dua daripadanya bakal berdepan hukuman mati kerana dituduh melancarkan perang terhadap Yang di-Pertuan Agong.

Tiada sebarang pengakuan direkodkan ketika prosiding di hadapan Hakim P Ravinthran berlangsung dan mereka hanya dibacakan pertuduhan untuk mencatatkan sama ada memahaminya atau tidak.

NONERavinthran membuat keputusan untuk tidak merekod pengakuan setelah Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail yang mengetuai barisan pendakwaan memohon supaya perkara itu dilakukan setelah kesemua tertuduh diwakili peguam masing-masing.

Pertuduhan dalam bahasa Melayu itu diterjemah ke bahasa Bajau serta Suluk oleh jurubahasa mahkamah.

Atik Hussin Abu Bakar dan Basad Manuel ialah dua individu yang dituduh atas pertuduhan melancarkan perang dan mereka turut didakwa menjadi anggota kumpulan pengganas.

Atik Hussin didakwa melakukan dua kesalahan itu di Kampung Tanjung Labian, Lahad Datu dari 9 Februari hingga 3 Mac lepas manakala Basad melakukan dua kesalahan yang sama dari 9 Februari hingga 2 Mac di Kampung Tanduo, Lahad Datu.

Turut didakwa menjadi anggota kumpulan pengganas ialah Lin Mad Salleh, Holland Kalbi, Habil Suhaili dan Timhar Hadir.

NONELin dan Holland didakwa melakukan kesalahan itu Kampung Tanjung Labian, Lahad Datu, dari 9 Februari hingga 3 Mac manakala Habil dan Timhar didakwa melakukan kesalahan sama di Jalan Kastam Lama, Lahad Datu dari 9 Februari hingga 4 Mac.

Dua tertuduh lagi, Kadir Uyung dan Lating Tiong didakwa cuba melindungi sekumpulan pengganas.

Mereka didakwa melakukan kesalahan itu di hadapan pos Pasukan Gerakan Am (PGA) Tanjung Labian, Lahad Datu pada pukul 4.30 petang, 4 Mac lalu.

Semalam kelapan-lapan mereka didakwa di Mahkamah Majistret yang bersidang khas di Ibu Pejabat Polis Daerah Lahad Datu dan kes itu diperintah dipindahkan ke Mahkamah Tinggi Tawau hari ini.

NONEBagi kesalahan memerangi Yang di-Pertuan Agong, Atik dan Basad didakwa mengikut Seksyen 121 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman gantung atau penjara seumur hidup dan denda.

Manakala bagi tuduhan menganggotai kumpulan pengganas, kesemua tertuduh didakwa mengikut Seksyen 130KA kanun yang sama. Kadir dan Lating pula didakwa mengikut Seksyen 130K Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 511 kanun yang sama.

Kedua-dua pertuduhan itu (menganggotai dan melindungi pengganas) membawa hukuman penjara seumur hidup dan denda.

Sepanjang prosiding, keadaan mahkamah dikawal ketat oleh polis dan tujuh daripada pengganas dipakaikan 'straight jacket' (seperti dipakai pesakit mental) berwarna putih.

lahad datu 050313 soldier with gun 02Kelapan-lapan mereka dipercayai berusia antara 17 hingga 66 tahun dan diletakkan di bahagian kerusi hadapan mahkamah.

Ketika dibacakan pertuduhan, Hakim Ravinthran meminta jurubahasa menjelaskan mengenai pertuduhan dan memberi kebenaran untuk setiap tertuduh menyatakan sesuatu berhubung prosiding yang berlangsung.

Terdahulu Abdul Gani memaklumkan bahawa pihaknya telah menghubungi Persatuan Peguam Sabah untuk berbincang mengenai perlantikan peguam tertuduh.

"Pihak pendakwaan juga akan menghubungi kedutaan Filipina atas semangat Asean berhubung perkara ini dan sekiranya tiada peguam yang tampil, pihak mahkamah boleh melantik peguam untuk membela mereka," katanya.

Berikutan itu, mahkamah menetapkan 12 April untuk sebutan kes.

Turut membantu Abdul Gani ialah Timbalan Pendakwa Raya Datuk Nordin Hassan dan Dusuki Mokhtar.

-Bernama
Bekas pemimpin PKM Suriani Abdullah meninggal dunia
 
Suriani Abdullah, srikandi yang amat dikenali dalam Parti Komunis Malaya (PKM), meninggal dunia pada kira-kira jam 6 pagi ini di kediamannya di Narathiwat, Thailand.

NONESuriani, 89, yang mengalami masalah kesihatan sejak lima tahun lalu, selain masalah ingatan, meninggalkan suaminya – bekas pemimpin PKM Abdullah CD – dan seorang anak perempuan, Karisma.

Jurucakap PKM yang ingin dikenali sebagai Mat Amin berkata masyarakat bekas tentera PKM itu, yang tinggal di perkampungan yang sama memberi penghormatan terakhir untuk "komrad dan ibu yang amat mereka sayangi".

NONE"Walaupun terlantar sakit, beliau setiasa bertanya mengenai kampung tersebut dan kemajuannya. Beliau sentiasa menasihati kami untuk meningkatkan pendapat dan amat cakna dengan keadaan kampung dan penduduknya," katanya dalam satu kiriman emel kepada Malaysiakini.

Suriani dilahirkan pada tahun 1924 dengan nama Eng Ming Ching, di Setiawan, Perak dan menyertai pergerakan bawah tanah PKM pada tahun 1940 pada usia 16 tahun.

NONEBeliau aktif menyusun golongan pekerja wanita di Lembah Kita dan kemudiannya menyertai kumpulan gerila anti-fasis Malayan People's Anti-Japanese Army (MPAJA).

Beliau belajar di Sekolah Tinggi Nan Hwa di Setiawan bersama setiausaha agung PKM Chin Peng dan menjadi anggota yang dipilih ke jawatankuasa pusat parti yang diharamkan itu, pada 1975.
Tee Keat - pembocor maklumat yang lain
 
WAWANCARA Kedua-dua mereka - Datuk Seri Ong Tee Keat dan Rafizi Ramli - mempunyai satu persamaan, iaitu dalam pembocoran maklumat; bagaimanapun kedua-dua pesaing di parlimen Pandan itu tidak dapat sama sekali dibandingkan.

Ong, yang terlibat mendedahkan skancal PKFZ berkata, pendedahannya melibatkan anggota parti sendiri manakala pendedahan pengarah strategi PKR itu mensasarkan musuh politik.

NONE"Strateginya mungkin tidak sama dengan saya kerana dalam kes saya, isunya saya dedahkan daripada dalam.

"Bukan saya tunjukkan salah siapa, kelemahan siapa, atau skandal siapa, tetapi sebaliknya saya bersihkan rumah sendiri ketika berkhidmat sebagai menteri," katanya.

Bekas menteri dan presiden MCA itu berkata demikian dalam wawancara ekshlusif degan Malaysiakini sama ada akan bersaing dengan Rafizi yang mempunyai rekod mendedahkan dakwaan rasuah.

Rafizi sudah diumumkan sebagai calon PKR di Pandan sementara Ong masih berharap diberikan peluang mempertahankan kerusi itu oleh partinya MCA.
PKR tanya Najib, penceroboh Lahad Datu ada IC biru?
3:21PM Mac 21 2013  
Pengarah strategi PKR Rafizi Ramli menuntut Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menjelaskan jumlah warga Filipina dalam kejadian pencerobohan Sabah yang merupakan pemegang kad pengenalan Malaysia.

Beliau menuntut penjelasan itu susulan dakwaan yang timbul semalam bahawa Agbimudin @ Azzimudie Kiram merupakan warga Malaysia dan pernah bertugas sebagai pembantu pengawai daerah di Kudat, Sabah.

NONE"(Dakwaan) oleh jurucakap kumpulan (berkenaan)... bahawa Agbimudin pernah menjadi pegawai kerajaan di negeri Sabah terus menimbulkan persoalan mengenai latar belakang sebenar konflik pencerobohan di Lahad Datu," kata Rafizi.

"Apakah Agbimudin Kiram adalah rakyat Malaysia yang telah diberikan kad pengenalan biru?

"Berapa ramai dari kalangan penceroboh bersenjata yang mempunyai kad pengenalan biru?," soalnya yang turut bertanya sekiranya kad pengenalan berkenaan dikeluarkan melalui 'Projek IC'.

Rafizi merujuk kepada satu tulisan yang disiarkan portal berita Filipina, InterAksyson yang memetik kenyataan seorang jurucakap kesultanan Sulu, bahawa Azzimudie pernah berkhidmat sebagai pegawai daerah di Kudat.

Abraham Idjirani mendakwa walau Azzimudie pernah berkhidmat di Kudat, beliau masih merupakan warga Filipina dan tidak pernah diberikan taraf kerakyatan Malaysia.

"Mereka (Azzimudie) kata, 'beri kami kad pengenalan', namun pihak berkuasa Sabah beritahu mereka, 'walaupun kami tidak berikan, anda tetap miliki Sabah," kata Idjirani seperti dipetik dalam laporan tersebut.

Rafizi ketika dihubungi hari ini bagaimanapun tidak berganjak daripada dakwaannya, bahawa Azzimudie pernah memegang taraf kerakyatan Malaysia, dan mendakwa ia berdasarkan maklumat yang diperolehi parti itu dari penduduk tempatan dan penduduk kampung Sabah yang mengetahui mengenai tempoh perkhdmatan Azzimudie sebagai pembantu pegawai daerah.

"Berdasarkan maklumat inilah kami kemudiannya menjalankan semakan dalam perkhidmatan awam Sabah dan menemui namanya disenaraikan di situ.

"Ramai di kalangan rakyat Filipina yang datang ke sini pada waktu itu memegang dua kerakyatan. Bila mereka di sini, mereka rakyat Malaysia, bila mereka berada di Filipina, mereka rakyat Filipina," katanya kepada Malaysiakini.

Rafizi membuat dakwaan mengenai tempoh perkhidmatan Azzimudie dalam perhidmatan awam Malaysia ketika bercakap dalam satu sidang media semalam, di mana beliau turut menunjukkan dokumen berhubung dakwaan mengenai seorang lelaki bernama Datu Agbimudin Kiram.
 

Tiada ulasan: