Selasa, 26 Mac 2013

MACAM NAK DEKAT2 NAK TAHU SAPE DALANG SEBENARNYA....ALLAH SAJA YANG TAHU DAN BOLEH MENGHUKUMNYA...BIAR ALLAH HUKUM SECARA TUNAI DIDUNIA

Barisan Nasional dapat 10 kerusi parlimen percuma.
Posted on Monday, March 25 @ 21:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Oleh: mohdnoorawang

"Najib Razak sudah mengaturkan permainan politk jahat sebelum dewan rakyat /parlimen dibubarkan, Barisan nasional sudah dapat 10 kerusi parlimen di negeri Sabah dengan adanya insidin Lahad Datu.

10 kerusi parlimen tersebut dibawah kawalselia anggota keselamatan atas nama menjaga dan mengawal pencerubuhan yang direka sendiri oleh kerajaan jahat barisan nasional dan UMNO.

Mengikut sumber berita Najib Razak akan menyembah perkenankan kebawah Yang di pertuan Agong mengenai 10 kawasan parlimen mengikut undang undang keselamtan negara.

kita tidak tahu apa bentuk atau rancangan Najib Rzak mengenai 10 kawasan parlimen dikawasan yang dikatakan "keselamatan". Kami anggap satu permainan politik yang kotor dan menyekat asas asa demokrasi perlembanggan.

Sebelum bubar BN dapat 10 kerusi parlimen, Sebab tu Najib Razak lambat nak bubar dewan walaupun sudah tamat berkuasa. BN dah dapat 10 kerusi parlimen di Sabah , memang jahat kerja UMNO/BN.

(untuk mendapat nama kawasan 10 kawasan/kerusi parlimen di Sabah sila rujuk akhbar jahat umno)."


 

RCI Lahad Datu bukan sekarang, kenapa? Anwar tak terlibat ker?
Posted on Monday, March 25 @ 17:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Oleh: senik

"Assalamualaikum,,

Hisyamuddin Hussein minggu lepas mengumumkan RCI pencerobohan Lahad Datu akan dibentuk di mana pengumumannya akan dibuat oleh Najib pada hari ini. Tetapi hari ini, Hisyamudin dilapurkan berkata RCI Lahad Datu bukan sekarang masanya, yang penting memastikan keselamatan Sabah terjamin dulu.

Bijak Hisyamudin bermain kata kata! RCI tidak jadi ditubuhkan, bermakna hilanglah peluang untuk melibatkan DSAI dan pemimpin pembangkang dalam kes pencerobohan sekaligus akan memalukan hassang jati Ali yang menjelajah dengan lori ikan memberitahu orang ramai DSAI adalah dalang Lahad Datu!

Hisyamudin mungkin terlepas cakap atau mungkin Najib berubah fikiran kerana gagal mengaitkan DSAI dalam kes ini serta mungkin juga akan menyebabkan terbongkarnya sesuatu yang tidak Najib ingini.

Najib menikus dalam isu ini dan dibiarkan Hisyamudin kletong rakyat dengan membelit belit lidahnya kononnya keselamatan rakyat Sabah diberi keutamaan. Sejak bila keselamatan rakyat Sabah diberi keutamaan? Bukankah rakyat Sabah cumalah fixed deposit untuk BN dan Najib? Tak perlu difikirkan keselamatan rakyat Sabah sekarang, lagipun sudah terlambat kerana keselamatan rakyat Sabah sepatutnya sudah lama dijamin. Penempatan semula juga tidak perlu kerana sepatutnya dilakukan lama dulu.

RCI juga tidak perlu sekarang kerana bukan keselamatan rakyat Sabah tetapi risiko yang terpaksa diambil Najib amat tinggi. RCI projek ICpun sudah tidak tertanggung oleh Najib sehingga terpaksa ditangguhkan selama 6 bulan serta memberi peluang kepada SPR untuk tidak membersihkan daftar pengundi sehingga selepas PRU13.

Apa yang diperlukan Najib sekarang ialah menang PRU13 dengan Sabah masih dianggap negeri yang bakal memberi banyak kerusi kepadanya. Selagi Sabah masih dihubungkan melalui jalan sungai, maka selagi itulah Najib berpeluang meraih kemenangan kerana Najib mempunyai banyak ruang untuk menjalankan penipuan sekalipun IC pendatang asing diambil kembali!

RCI Lahad Datu tak perlu selagi Najib tidak menang PRU13 dan mungkin tak akan perlu selepas Najib menang tetapi mungkin perlu kalau Najib kalah PRU13."


 Bekas isteri Papagomo jadi saksi Husam
Posted on Monday, March 25 @ 18:28:25 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Harakahdaily
KOTA BHARU: Bekas isteri Wan Muhammad Azri Wan Deris (gambar) atau lebih dikenali dengan blogger Papagomo turut dinamakan sebagai saksi kes saman Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa terhadapnya.


Selain itu seorang lagi ahli keluarga terdekat Papogomo, Rohman Deraman yang berasal dari Pasir Puteh turut dinamakan sebagai saksi.


Peguam plaintif, Hisham Fauzi berkata, saksi-saksi lain termasuk blogger, wakil Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), di mana kesemuanya tujuh orang.

Manakala peguam Jasbeer Singh yang mewakili defendan memberitahu pihaknya hanya bercadang mengemukakan seorang saksi. Beliau turut dibantu peguam Parvinder Kaur.

Kes tersebut dikendalikan di hadapan Hakim Datuk Yazid Mustafa.

Husam yang juga saksi pertama kes tersebut memberitahu mahkamah blogger terbabit tidak pernah mengikuti rombongannya ke China.

“Namun dia memfitnah saya sebagai seorang pemimpin politik sebuah parti Islam dengan menyiarkan gambar kononnya saya berpegangan tangan dengan seorang wanita Cina.

“Dengan penyiaran gambar itu dalam blognya, dan kemudian ada yang dicetak dengan kertas bermutu tinggi diedar ke merata tempat, menyebabkan reputasi saya jatuh.

“Saya tidak berupaya untuk menyekat penyebaran itu melainkan hanya melalui perintah mahkamah sahaja,” katanya.

Sebelum itu hakim menegur defendan kerana tidak hadir pada perbicaraan tersebut.

Pada 6 Disember 2011 defendan melalui blog http://www.papagomo.com menyiarkan berita bertajuk 'gambar ekslusif bakal MB Kelantan pimpin tangan China Doll’.

Defendan yang kini tinggal di Danau Kota, Setapak, Kuala Lumpur antara lain turut menulis; “Tapi Kawe yakin rakyat Malaysia bijok dan crdik bilo keleh gambar ni. Ambo yakin sedikit sebanyak rakyat Kelantan akan buko mato kenal siapo hok dalam gambar ni.”

Dalam writ samannya Husam menjelaskan gambar itu sebenarnya menunjukkan beliau ketika itu bersama rombongan kerajaan Kelantan ke China sedang berjalan keluar dari sebuah bangunan dengan diikuti oleh jurubahasanya, seorang perempuan warganegara China.

Plaintif sedang memegang saputangan di tangan dan perempuan itu berjalan di belakang.

Sebelum itu peguam defendan memohon menangguh kes tersebut bagi mendapatkan perintah daripada anak guamnya, namun ditolak mahkamah.

Peguam defendan juga menyifatkan pernyataan Husam dengan menyebut enam lagi saksi bagi mengesahkan identiti Papagomo, disifatkan sebagai hanya sebagai hearsay.

Namun hakim memberitahu pihak plaintif akan mengemukakan saksi tersebut pada perbicaraan itu dan mahkamah dapat menilai hujah mereka nanti.

Sementara itu pada sambung bicara kes Husam menyaman seorang lagi bloger mesra Umno, Mohamad Iskandar atau lebih dikenali sebagai Parpukari, memindahkan kes tersebut ke Pulau Pinang ditolak mahkamah dengan kos.

Sebelum ini mahkamah juga menolak dengan kos permohonan defendan  meminda peryataan pembelaan.

Defendan disaman Husam ekoran artikel disiarkan dalam blog “parpukari.blogspot.com”. Parpukari production mempersembahkan kisah cinta terlarang dua benua pada 19 Febuari 2012.Hrkh
 
 Anwar dengan Jolokan " Crowd Puller " Telah Mendemamkan BN
Posted on Monday, March 25 @ 18:18:25 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: abuluqman

"

 Ribuan hadiri ceramah bersama DS Anwar Ibrahim & Pemimpin PR di Kg Lok Batik Tuaran Sabah


"Himpunan Harapan Rakyat" bersama DS Anwar Ibrahim di KK Sabah, Anjuran PKR Sabah

Long table coffee talk after Ceramah at Kg Lok Batik Tuaran Sabah

Dapatkan Berita Menarik ..Hanya Dengan LIKE Fan PAGE ORANG KAMPUNG 
"
 
 Syabas YB Nasir Mustafa
Posted on Monday, March 25 @ 18:20:23 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: senik

"Assalamualaikum,,.. Mendengar ada ADUN yang menang saman fitnah terhadap RTM, penulis terus surfing untuk mendapatkan berita penuh mengenainya.

Awalnya penulis terfikir ADUN berkenaan menang saman sebanyak RM150 ribu terhadap RTM, yang bermakna wang pembayar cukai yang akan digunakan untuk membayar saman tersebut.Kalau perkara ini terjadi, malanglah pembayar cukai dek perbuatan tidak bermaruah kakitangan RTM, penulis sama sekali tidak menyalahkan ADUN tersebut.Tetapi setelah membaca berita lengkap mengenainya, barulah penulis sedar bahawa yang disaman oleh ADUN tersebut bukan RTM tetapi kakitangan yang terlibat dalam konspirasi menfitnahnya.Lalu penulis berkata dalam hati,  syabas YB Nasir Mustafa

Berita dari mahkamah menyebut :
"Dalam penghakiman hari ini, Pesuruhjaya Kehakiman See Mee Chun mengarahkan dua defendan Mohd Hanafiah Hanafi dan Zakri Suid dari RTM untuk membayar ganti rugi sebanyak RM50 ribu, manakala penerbit rancangan RTM “Titik Sentuhan” Hartini Haris dan ketua pengarah Jabatan Penyiaran Malaysia Datuk Norhayati Ismail pula diarah membayar sejumlah RM70 ribu".

"Selain itu, pihak defendan juga diarahkan membayar kos guaman RM30 ribu".
 
 
Akibatnya, kakitangan yang terlibat yang diarahkan membayar saman, padan muka kamu semua, kerja di RTM itu bukan untuk membuat fitnah kepada orang lain.
 
Sementara YB Nasir tidak gopoh untuk mengemukan saman, biasanya dalam kes sebegini, majikan (RTM) yang akan disaman tetapi berbeza dengan kes ini, dan yang menariknya, masih boleh menang saman.Kaki tangan tersebut sepatutnya boleh mengemukan hujah bahawa mereka cuma bekerja di RTM dan sebarang salah laku mereka RTM yang tanggung.Tapi mana hujah ini? Walaupun penulis tidak tahu apa sebenarnya berlaku ketika perbicaraan tetapi yang penting, keempat empat kakitangan yang disaman itu  diarahkan membayar saman tersebut termasuk kos guamannya sekali.Ternyata mereka tidak boleh melepaskan diri dan nampaknya kerajaan Malaysiapun tak boleh tolong mereka.
 
Bagaimana mereka hendak bayar saman itu cerita lain. Yang penting semua cerita yang disiarkan mereka di kaca TV adalah fitnah yang jelas, tuduhan yang melulu dan rancangan TV yang tidak beretika!
 
 Parti Berjasa tidak mesra saudara baru?
Posted on Monday, March 25 @ 18:16:50 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: amkns

"

Antara matlamat Parti Berjasa yang terdapat di laman web mereka di berjasa.org pada fasa yang pertama dengan jelas mengatakan ; “Untuk mewujudkan sebuah masyarakat harmoni dan adil bagi menyatupadukan orang Melayu berdasarkan Al-Quran, Al-Sunnah, Qias dan Ijmak”.

Adakah ini bermakna Parti Berjasa tidak mengalu-alukan masyarakat dari lain-lain kaum juga di kalangan saudara baru atau mualaf dari bangsa India, Cina, Sulu, Bajau, Bugis dan termasuk juga dari KIMMA iaitu Kongres Indian Muslim Malaysia? "
 
 
Dun Negeri Sembilan sah hingga tengah malam Rabu ini
SYAMILAH ZULKIFLI
25 Mac 2013
Mohamad Hasan
Mohamad Hasan
SEREMBAN – Dewan Undangan Negeri (Dun) Negeri Sembilan akan terbubar dengan sendiri Khamis ini jika tidak dibubarkan dan bukannya esok, kata Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan petang ini.

Beliau berkata, terdapat kekeliruan membabitkan perjalanan Dun yang menurut Undang-Undang Tubuh Negeri Sembilan di bawah Fasal 56(3) menyebut Dewan akan berjalan selama lima tahun dari tarikh mesyuarat pertama.

“Jadi secara automatik ia akan dibubarkan selepas itu kecuali dibubarkan terlebih dahulu.

“Masalahnya ialah bagaimana untuk menentukan tempoh lima tahun itu bermula atau telah tamat dan dalam dalam hal ini, kita guna Akta Interpretasi 1984 dan 1967,” kata beliau pada sidang media diadakan di kediamannya di sini.

Menurutnya, dalam akta itu dinyatakan, di bawah Seksyen 54(1) "in computing time for the purposes of any written law (a) a period of days from the happening of any event or the doing of any act or thing shall be deemed to be exclusive of the day on which the event happens or the act or thing is done."

Mohamad berkata, ia bermaksud bahawa apabila mengira waktu atau tarikh bermulanya bila dalam akta itu, hari kejadian tidak dikira sebagai hari bermula, sebaliknya hari esoknya.

“Jadi dalam hal pembubaran Dun secara automatik hari kejadian atau hari wakil rakyat mengangkat sumpah iaitu pada 27 Mac 2008 tidak dikira sebagai hari pertama Dun berjalan.

"Ia dikira pada hari keesokannya iaitu pada 28 Mac 2008. Merujuk perkara itu, umur Dun kita akan sampai 27 Mac 2013 pada 12 tengah malamnya dan genaplah lima tahun serta terbubar pada 28 Mac 2013,” katanya.

Beliau berkata, selepas itu kerajaan sementara akan ditubuhkan dan jika Yang Dipertuan Besar, Tuanku Muhriz Tuanku Munawir mahu membubarkan Dun berdasarkan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri di bawah Fasal 56(2), maka tarikh akhirnya ialah 27 Mac ini.
 
 Gaji ADUN dan Exco perlu dihentikan bila tempoh tamat?
Posted on Monday, March 25 @ 15:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Oleh: mat_sempoi

"Menurut Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan, "menerusi sistem tersebut, kuasa pemerintahan sama ada negeri atau persekutuan terbahagi kepada tiga bahagian iaitu perundangan, kehakiman dan pentadbiran atau eksekutif.....

Jika DUN mencapai tempoh genap lima tahun, hanya perundangan iaitu kuasa oleh wakil rakyat yang akan terbubar sementara kehakiman dan pentadbiran masih ada dan perlu dijalankan.... Kita mengamalkan pemisahan kuasa dan apabila sampai tarikh itu (26 Mac) hanya DUN iaitu perundangan yang akan terbubar tapi eksekutif dan kehakiman masih ada".

Ini bermakna, semua ADUN dan exco kerajaan negeri secara otomatis tidak layak lagi menerima gaji dari kerajaan negeri ataupun persekutuan. Jawatan-jawatan mereka juga perlu dilucutkan juga secara otomatis.

Betul tak?

Menteri-menteri besar Kerajaan Negeri yang telah tamat tempoh juga sepatutnya begitu juga bukan?

Maka kuasa pentadbiran terletak kepada kakitangan AWAM, iaitu pentadbir-pentadbir tertinggi awam.

Betul tak?

Jadi, betul tak apa yang dikatakan oleh pakar perundangan kita, Prof Aziz Bari?

MB tu ada terfikir ke benda-benda ni?"
 
 
Nik Aziz: Tarikh bubar Parlimen patut diumum awal
ROSMIZA KASIM
25 Mac 2013
Nik Aziz
Nik Aziz
KOTA BHARU - Ketika tarikh pembubaran Dewan Rakyat menjadi teka-teki, Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan pemerintah sekarang takut untuk umumkannya lebih awal, selain bimbang berdepan dengan kekalahan.

Menurutnya, berbanding dengan negara lain, tempoh mengundi akan dimaklumkan lebih awal sama ada dalam tempoh tiga bulan sebelumnya ataupun selain itu.

"Sekarang ini negara kita akan menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) bila-bila masa. Di Eropah negeri-negeri Eropah tiga bulan nak mengundi sudah diumumkan.

"Negeri (negara) kita ini takut nak bagi tahu, seperti budak dadah takut nak oyat kor dadah. Tak tahu takut kor gapo (tidak tahu apa yang sebenarnya ditakutkan untuk umum)," kata beliau ketika Ceramah Perdana anjuran Majlis Tindakan Pengkalan Chepa di sini.

Hadir sama pada program itu, Speaker Dun, Datuk Nasarudin Daud; Timbalan Presiden PKR, Azmi Ali dan Pengerusi PKR Kelantan, Abdul Aziz Kadir.

Dalam pada itu, Nik Aziz yang juga Menteri Besar menegaskan, kemungkinan parti lawan takut untuk menerima kekalahan pada PRU13.

Bagaimanapun bagi beliau kekalahan pada Pakatan Rakyat bukan sesuatu yang ditakutkan tetapi lebih menakutkan adalah selepas kalah.

"Lepas pada Umno kalah baru banyak masalah akan timbul. Ini yang kita takut benar sebenarnya," katanya lagi.

Selain itu, Adun Chempaka itu juga mengajak rakyat Kelantan, khasnya menolak segala parti yang tolak Islam.

"Dukacitanya baik orang Arab, orang Melayu akhir-akhir ini, tolak Islam ambil demokrasi, molek-molek kita orang Islam tolak Islam, pilih kebangsaan.

"Sebab itu kita sejak tahun 1951 hingga kiamat kita kempen dan dakwah pujuk masyarakat Melayu Kelantan khasnya dan di seluruh Malaysia supaya tolak segala parti yang tolak Islam ambil kebangsaan.

Katanya, banyak perkara rosak bila kita tadbir mengikut fikiran diri sendiri dan tidak menggunakan agama.

Sementara itu, beliau menaruh keyakinan yang tinggi apabila PRU13 nanti Kelantan kekal berada di bawah pentadbiran Pas.

Tiada ulasan: