Seorang daripada tertuduh yang didakwa menjadi anggota pengganas yang menceroboh Sabah hari ini memberitahu Mahkamah Tinggi Tawau bahawa dia disuruh dan diupah oleh seseorang yang tidak dinamakannya.

Hooland Kalbi yang bercakap dalam bahasa Bajau dari kandang tertuduh mendedahkan demikian pada prosiding pendakwaan terhadap lapan individu yang didakwa menjadi anggota kumpulan pengganas, dua daripadanya turut dituduh melancarkan perang terhadap Yang di-Pertuan Agong.

Kenyataan Hooland di hadapan Hakim Ravinthran diterjemah oleh jurubahasa mahkamah.

Hooland turut menyatakan bahawa dia bodoh kerana melakukannya.

Sejurus kenyataan Hooland diterjemah, Hakim Ravinthran meminta jurubahasa menjelaskan kepada tertuduh bahawa dia tidak perlu berkata demikian dan segala pengakuan akan dibuat selepas diwakili peguam pada 12 April nanti.

Ketika prosiding pagi ini, Hakim Ravinthran memberi peluang kepada setiap tertuduh untuk memberitahu mahkamah berhubung pertuduhan ke atas mereka dan jurubahasa perlu menjelaskan beban hukuman bagi setiap kesalahan.

Tertuduh juga diterangkan tentang pembelaan mereka yang perlu diwakili peguam kerana tuduhan ke atas mereka membabitkan hukuman berat iaitu gantung dan penjara seumur hidup, jika sabit kesalahan.

Lapan warga Filipina didakwa di Mahkamah Tinggi Tawau hari ini dan dua daripadanya bakal berdepan hukuman mati kerana dituduh melancarkan perang terhadap Yang di-Pertuan Agong.

Dua tertuduh itu bersama empat yang lain turut didakwa menjadi anggota kumpulan pengganas manakala dua lagi didakwa cuba melindungi pengganas.

Ini merupakan kali kedua tuduhan melancarkan perang terhadap Yang di-Pertuan Agung dikenakan di negara ini selepas insiden kumpulan pemberontak Al Maunah di Bukit Jenalik Sauk, Perak pada tahun 2000.

Sementara itu Timhar Hadir, yang juga didakwa atas kesalahan sama (menjadi anggota pengganas) memberitahu bahawa dia datang ke Malaysia pada Febuari lepas menggunakan pasport antarabangsa.

Bagaimanapun Hakim Ravinthran meminta dia tidak menyatakan selanjutnya sebelum berbincang dengan pihak peguam.

Seorang lagi tertuduh yang menghadapi tuduhan sama, Habil Suhaili merupakan tertuduh yang mengambil masa agak lama untuk memahami pertuduhan.

Dia yang kelihatan berusia lebih daripada 60 tahun tidak dipakaikan 'straight jacket' seperti tertuduh lain dan jurubahasa membacakan pertuduhan berulang kali dalam bahasa Suluk.

Habil sempat menyatakan bahawa dia tidak melakukannya namun hakim menjelaskan pengakuan itu tidak akan direkod.

Tertuduh pertama Atik Hussin Abu Bakar yang didakwa atas tuduhan melancarkan perang dan menjadi anggota pengganas hanya memohon penjelasan hukuman yang akan dihadapinya.

Atik Hussin yang berbahasa Bajau kelihatan bersahaja seperti tertuduh lain.

Empat tertuduh lagi, Lin Mad Salleh, Basad Manuel, Kadir Uyung dan Lating Tiong hanya menyatakan 'nothing to say' (tiada apa yang hendak dicakapkan).

Basad menghadapi dua pertuduhan yang sama seperti Atik Hussin manakala Lin hanya didakwa menjadi anggota pengganas dan Kadir serta Lating menghadapi tuduhan melindungi kumpulan pengganas.

Kesemua terduduh hanya menundukkan kepala ketika berada di kerusi sebelum dibawa ke kandang tertuduh untuk dibaca pertuduhan.

Kesemua mereka tidak dibenarkan jamin.

Sementara itu, wartawan dan jurugambar yang membuat liputan di Mahkamah Tinggi Tawau hari ini dikawal ketat oleh anggota polis lengkap bersenjata dan hanya seorang wartawan daripada setiap organisasi yang dibenar masuk.

Kesemua wartawan yang dibenar memasuki mahkamah pada pukul 9 pagi hanya dibolehkan membawa buku nota dan pen manakala semua alat komunikasi dan peralatan lain tidak dibenarkan.

Tiada wartawan asing hadir membuat liputan prosiding hari ini.

Lapan tertuduh yang ditutup bahagian kepala dibawa menaiki lori polis kira-kira 10.10 pagi.
MB Selangor: Kami ada tarikh bubar Dun
NUR FARHANA ABDUL MANAN
21 Mac 2013
Abdul Khalid Ibrahim - NRW
Abdul Khalid ketika mengulas mengenai NRW.
SUBANG JAYA – “Kerajaan Negeri (Selangor) ada mempunyai tarikh-tarikh tertentu untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri (Dun) Selangor dan perbincangan mengenainya sentiasa dilakukan,” kata Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Beliau ketika diminta mengulas dakwaan Pengarah Pilihan Raya PKR Pusat, Azmin Ali yang mendakwa tidak tahu mengenai adanya tarikh pembubaran Dun itu berkata, perbincangan ada namun strategi untuk menentukan bila pilihanraya tidak ditetapkan sehingga persetujuan
untuk membubarkan Dun dicapai.

Menurutnya, tarikh pembubaran Dun akan berlaku jika kerajaan persekutuan mengumumkan pembubaran Parlimen.

“Kalau kerajaan persekutuan membubarkan Parlimen esok, kerajaan negeri akan berbincang untuk membuat keputusan sama ada akan bersama Kerajaan Persekutuan atau tidak.

“Bagaimanapun,  pembubaran Dun akan dibuat dalam masa yang terdekat,” katanya.

Sebelum ini , Azmin dilapor belum mendapat sebarang maklumbalas daripada Abdul Khalid yang mendakwa mempunyai tarikh pembubaran Dun Selangor.

-Bernama
Kanak-kanak perempuan maut terkena kipas helikopter kawalan jauh
Wartawan Sinar Harian
21 Mac 2013
Kanak-kanak perempuan maut terkena kipas helikopter kawalan jauh
Mohamad Hasan (kiri) memerhatikan ahli keluarga mengangkat jenazah Nurdamia Husnina Banee Yamin di Taman Bakawali, Seremban hari ini - Foto Bernama
SEREMBAN - Seorang kanak-kanak perempuan berusia dua tahun maut selepas terkena kipas helikopter kawalan jauh ketika menyaksikan majlis perasmian padang bola sepak sintetik di Kompleks Belia dan Paroi di sini, kira-kira jam 10.30 malam tadi.
Nurdamia Husnina Banee Yamin meninggal sejurus tiba untuk rawatan di Hospital Tuanku Ja'afar, dalam kejadian kira-kira 10 malam itu.
Alat mainan itu turut mengenai bapanya Banee Yamin Idris, 35, di kepala dan dia turut menerima rawatan di hospital yang sama.
Seorang saksi, Abdul Latif Salim dipetik Bernama berkata, helikopter mainan itu hilang kawalan sebelum menjunam ke arah orang ramai.
Dia juga sempat mengelak sebelum pesawat mainan itu terkena bayi tersebut yang sedang dipangku bapanya.
"Saya lihat kepala bayi itu berdarah yang kemudiannya dia dikejarkan bapanya ke ambulans di situ untuk dibawa ke hospital," katanya.
Pertunjukkan helikopter kawalan jauh itu merupakan sebahagian daripada acara di majlis tersebut yang dirasmikan Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan.
Mohamad ketika ditemui pemberita selepas melawat mangsa di hospital melahirkan rasa sedih dan dukacita dengan kejadian itu yang disifatkannya sebagai di luar jangka.
Katanya, kerajaan negeri akan menubuhkan lembaga siasatan bagi menyiasat bagaimana kejadian berlaku dan memastikan ia tidak berulang di masa depan.
Beliau berkata, kerajaan negeri akan memastikan keluarga mangsa akan mendapat bantuan sewajarnya terutama bagi urusan pengkebumian bayi tersebut.
Sementara itu Ketua Polis Daerah Seremban, ACP Saiful Azly Kamaruddin berkata pengendali alat terbabit yang berusia 40 tahun telah membuat laporan polis dan kes sedang disiasat di bawah Seksyen 304A Kanun Keseksaan.
Maut dibelasah anak sendiri
NURULATIQ AHMAD BANDI
12 Mac 2013
Maut dibelasah anak sendiri
Adik kepada suspek menunjukkan kesan darah ayahnya di ruang tamu.
PORT DICKSON - Hasrat seorang bapa untuk menikmati lauk kegemarannya iaitu sambal petai tidak kesampaian apabila dia mati dipercayai dipukul anaknya di Taman Lukut, di sini, petang semalam.
Mangsa, S Ramdas, 56, ditemui berlumuran darah di bahagian kepala dan badan dipercayai dibelasah anaknya yang baru keluar dari penjara kira-kira sebulan lalu atas kesalahan jenayah.

Salah seorang anak mangsa, Ramurthy, 37, berkata, sebelum kejadian, adik lelaki yang tinggal bersama kakaknya di Kuala Lukut datang ke rumahnya di Taman Harmoni Indah Jaya dalam keadaan marah-marah kira-kira jam 7 petang, semalam.
Bagaimanapun dia bergegas pulang semula ke rumah kakak selepas diberitahu ayah mereka berada di sana.

“Ketika adik datang ke rumah saya, ayah yang tinggal bersama saya tiada kerana pergi ke rumah kakak menjenguk cucunya.

“Sebelum itu, ayah sempat berpesan kepada isteri saya untuk memasak lauk kegemarannya, sambal petai. Namun ayah pergi dahulu sebelum sempat menikmati lauk kegemarannya,” katanya.

Ramurthy berkata, setelah curiga melihat keadaan adiknya yang tergesa-gesa pulang ke rumah kakak dalam keadaan marah, dia mengambil keputusan untuk  mengekorinya.

“Namun sebaik tiba di rumah kakak, saya terkejut apabila melihat ayah berlumuran darah dan terbaring di atas lantai ruang tamu.
“Selepas itu, saya cuba mencari adik sebelum mendapati dia berada dalam bilik belakang yang berkunci,” katanya.

Menurutnya pada mulanya, adiknya tidak mengaku memukul ayah, namun selepas dipujuk dia mengiakan, malah kesan darah masih melekat pada tangannya.

“Ketika kejadian, hanya ayah dan nenek, Chama Salem, 80, berada di rumah, manakala kakak serta suaminya dalam perjalanan ke rumah saya kerana khuatir adik akan bergaduh.

“Ketika itu, ayah tidur di atas kerusi di ruang tamu sebelum dipukul dengan kayu daripada meja yang dipatahkan,” katanya.

Katanya, neneknya turut dipukul, namun dia sempat berlari keluar menyelamatkan diri.
Dalam pada itu, Ketua Polis Daerah Port Dickson, Superintendan Abd Wahab Harun, yang mengesahkan kejadian berkata, suspek berusia 29 tahun itu berjaya ditahan polis pada hari sama di tempat kejadian.

“Siasatan awal polis mendapati suspek memukul kepala mangsa dengan kayu. Mangsa dikejarkan ke Hospital Port Dickson dan disahkan meninggal dunia ketika dalam perjalanan,” katanya.

Abd Wahab berkata, polis menerima panggilan kecemasan sekitar jam 7.45 malam oleh salah seorang jiran mangsa.
“Maklumat awal polis terima daripada jiran tersebut mengesyaki berlaku kejadian pecah rumah. Namun sebaik tiba di lokasi dan siasatan dilakukan mendapati berlaku kejadian gaduh melibatkan sebuah keluarga.
“Kes disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan. Kes dianggap selesai dengan kejayaan menangkap suspek,” katanya.
Katanya, mangsa dituntut keluarganya semalam untuk urusan pengebumian.
BN masih halusi senarai calon, Soi Lek dijangka tidak tanding PRU13
SALMIAH DRUHAMAD DRAHSIN
21 Mac 2013
PRU13
PRU13
SHAH ALAM - Ekoran kekalahan teruk pada pilihan raya umum lalu, rombakan besar-besaran dipercayai telah dilakukan dalam senarai calon Barisan Nasional (BN) kali ini.
Dua tokoh utama parti komponen BN juga dikatakan tidak tersenarai sebagai calon pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Menurut sumber, hanya tiga presiden parti komponen utama BN di Semenanjung Malaysia iaitu Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak; Presiden MIC, Datuk Seri G. Palanivel dan Presiden PPP, Datuk Seri M. Kayveas yang akan bertanding dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

"Mesyuarat kelmarin masih belum ada keputusan lagi. Masih ada pembahagian, parti mana ambil berapa kerusi," kata seorang sumber yang mahu namanya dirahsiakan kepada Sinar Harian Online.

Keputusan itu dicapai dalam pertemuan perdana menteri bersama ketua-ketua komponen BN kelmarin.

Dengan itu, nama-nama besar seperti Datuk Seri Dr Chua Soi Lek dan Tan Sri Dr Koh Tsu Koon tidak akan bertanding dalam pilihan raya umum kali ini.

Soi Lek merupakan Presiden MCA dan Tsu Koon mengetuai parti Gerakan. BN terdiri daripada 13 parti komponen semuanya.

Tsu Koon yang merupakan bekas Ketua Menteri Pulau Pinang turut kalah pada pilihan raya umum yang lalu.  Beliau telah pun mengumumkan tidak akan bertanding PRU13.

Menurut sumber itu lagi, mesyuarat bersama Najib akan bersambung lagi hari ini dan beliau yakin akan ada beberapa pertemuan lagi bagi memuktamadkan pembahagian kerusi BN.

"Tak akan selesai esok (hari ini). Ada banyak perubahan sebab kalah dulu," katanya.

Laporan Bernama semalam menyebut bahawa Soi Lek enggan menafi atau mengesahkan dakwaan yang beliau akan meletak jawatan jika Datuk Seri Ong Tee Keat dipilih sebagai calon Barisan Nasional (BN).

Soi Lek berkata, tindakan berkenaan bagi menghormati segala maklumat perbincangan antara beliau dan Perdana Menteri kerana ia sepatutnya tidak dikongsi dengan pihak lain.
Pakatan 'meroyan' mahu laksana kerajaan sementara, kata BN
SALMIAH DRUHAMAD DRAHSIN
21 Mac 2013
Datuk Idris Haron
Datuk Idris Haron
SHAH ALAM - Desakan pembangkang supaya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menubuhkan sebuah kerajaan sementara dibidas pimpinan Barisan Nasional (BN).

Ahli Parlimen Tangga Batu, Datuk Idris Haron berkata, Pakatan Rakyat (PR) seolah-olah sudah menghidu nasib yang bakal menimpa mereka sehinggakan mahu Najib menubuhkan sesuatu yang sememangnya sudah dilaksanakan kerajaan sejak sekian lama.
"Kerajaan sementara ini sudah lama kita laksanakan. Apabila bubar sahaja Parlimen, maka kerajaan yang memerintah, adalah kerajaan sementara.

"Pembangkang ini sebenarnya sudah 'meroyan'. Mereka rasanya berada dalam ketakutan," katanya kepada Sinar Harian Online ketika mengulas desakan daripada PR yang mahu Najib bersetuju dengan kerajaan sementara memandangkan mandat semasa kerajaan Persekutuan yang diterajui BN sudah berakhir pada 8 Mac lalu.

PR mendakwa Najib kini sudah tiada status etika dan beliau tidak boleh meluluskan apa-apa projek atau dasar dan perbelanjaan baru untuk meraih undi.
Mengulas hal itu, Idris yang juga ahli  Majlis Tertinggi Umno berkata, ia sebenarnya tidak berbangkit sama sekali.

Beliau kemudian menyifatkan pembangkang punya muslihat di sebalik pelbagai desakan mereka.
"Apabila mereka minta macam-macam ini dan kita tidak laksanakan, mereka akan meletakkan seolah-olah kita ini tidak telus dalam pilihan raya," ujar Idris.

Kerajaan sementara adalah istilah yang digunakan kepada pentadbiran sementara selepas Dewan dibubarkan.

"'Caretaker government' atau kerajaan sementara ini akan menguruskan negara sehinggalah terbentuk kerajaan yang baru selepas pilihan raya.

Kerajaan sementara ini sebenarnya terdiri daripada mereka yang telah dipilih dalam pilihan raya penggal sebelumnya.

Namun wujud perbezaan dalam mengendalikan kerajaan sementara ini.

Walaupun kerajaan sementara ini bertanggungjawab memastikan urusan biasa kerajaan tidak terhenti begitu sahaja, namun ia tertakluk di bawah peraturan tertentu kerana lazimnya kerajaan sementara ini terdiri daripada pimpinan parti yang turut sama bertanding sebagai calon dalam pilihan raya.

Muncul dakwaan bahawa kerajaan sementara ini cenderung bertindak menyalahi falsafah dan amalan demokrasi.

Mengulas perkara ini, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri,  Datuk S.K Devamany berkata, pimpinan kerajaan tertakluk kepada perlembagaan tertinggi dan tidak akan mengkhianatinya.

"Datuk Seri Najib adalah perdana menteri dan sistem demokrasi telah pun matang dibentuk dan kita ada sistem kehakiman dan perundangan, tiga cabang demokrasi.

"Kalau berlaku pilihan raya, beliau tahu sama ada perlu bentuk kerajaan sementara atau peruntukan yang lain. Jadi semua ini tak perlulah dapat nasihat daripada Pakatan Rakyat," ujar beliau yang juga Ahli Parlimen Cameron Highlands.

Beliau kemudian mengingatkan perikatan pembangkang supaya tidak menggesa kerajaan melakukan sesuatu yang tidak sepatutnya sehingga menimbulkan kekeliruan awam.

"Sebagai perdana menteri, Najib tahu bagaimana hendak kendalikan kerajaan.

"Ini semua tidak harus dilakukan. Tambahan lagi dalam keadaan negara kita berhadapan dengan ancaman negara luar. Macam Lahad Datu dan sebagainya," tegasnya.

Selain kerajaan sementara, PR baru-baru ini mendesak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memanjangkan tempoh berkempen kepada 21 hari di samping mengarahkan media memberi ruang sama rata kepada parti yang bertanding.

Mereka juga menggesa Ketua Setiausaha Negara (KSN), Datuk Seri Ali Hamsa mengarahkan semua penjawat awam supaya mengamalkan sikap berkecuali dalam pilihan raya.

SPR juga harus memberi jaminan kakitangannya melaksanakan tugas secara profesional.

Pilihan raya menurut PR harus dijalankan di atas padang yang sama rata barulah ia akan menjadi kebanggaan negara.
PR dilihat makin terdesak, dakwa Umno
NORAFIZA JAAFAR
21 Mac 2013
Datuk Sohaimi Shahadan
Datuk Sohaimi Shahadan
SELAYANG - Pakatan Rakyat (PR) dilihat semakin terdesak untuk mencapai matlamat mereka menawan Putrajaya.

Ketua Pemuda Umno Selayang, Datuk Sohaimi Shahadan berkata, saban hari PR menggunakan medium alternatif menyebar fitnah selain siri ceramah untuk mempengaruhi rakyat.

“Lama kelamaan rakyat akan percaya pembohongan mereka apabila saban hari menyebar fitnah. Kita perlu giat menjalankan sesi penerangan.

“Mereka menjanjikan bulan dan bintang tetapi manifesto pilihan raya lalu tidak ditunaikan sebaliknya membuat janji baru,” katanya di hadapan 200 ahli Pertubuhan Ikatan Pemuda Minang dalam majlis silaturahim yang diadakan di hadapan pejabat Pemuda Umno malam kelmarin.

Menurutnya, beliau turut mempertikai tindakan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang dilihat mencabar rakyat.

“Sepatutnya tugas menteri besar adalah membela nasib rakyat bukan memusuhi rakyat. Apabila kita menuntut hak dalam manifesto lalu, Abdul Khalid mencabar supaya rakyat menyaman kerajaan negeri.

“Kebelakangan ini dapat dilihat banyak rakyat bangkit menuntut hak dan memfailkan saman berikutan kegagalan PR menunaikan janji bermula dengan tuntutan air percuma, elaun suri rumah dan ibu tunggal serta bantuan RM50 untuk anak prasekolah,” katanya.

Sohaimi berkata, pilihan raya kali ini adalah cabaran paling besar kepada BN.

"Justeru rakyat harus membuat pilihan tepat sama ada memilih kebenaran atau janji palsu yang terbukti tidak memberi keuntungan dalam pilihan raya lalu," katanya.

Dalam program tersebut, sebanyak 250 permohonan keahlian Umno diterima daripada Pertubuhan Ikatan Pemuda Minang.

Presidennya, Nasrudin Baginda berkata, pertubuhan memberi kepercayaan penuh kepada Barisan Nasional (BN) untuk mentadbir negara.

“Hanya Umno yang boleh memerintah negara dan Selangor. Lima tahun PR di Selangor tidak memperlihat banyak perubahan dan pembangunan di sini.

“Program yang dijalankan PR tidak banyak membantu kebajikan rakyat termasuk kami yang rata-ratanya dalam kalangan peniaga,” katanya.