Selasa, 19 Mac 2013

ALTANTUYA MUNGKIN MENYEBABKAN KERJAYA POLITIK SESEORANG AKAN HILANG ATAU SEBUAH PARTI AKAN TUMBANG....INSYAALLAH

SPR dicadang kira undi awal selepas mengundi

Harakahdaily, 18 Mac 2013
KUALA TERENGGANU: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dicadang agar membuat kiraan undi tentera sebaik sahaja selesai pengundian bukannya tiga hari selepas itu.

Penyelaras PAS untuk Dun Seberang Takir, Kuala Nerus yang mempunyai 1600 pengundi tentera, Zakaria Dagang (gambar) berkata, beliau bimbang apa-apa berlaku selepas tiga hari kotak undi itu disimpan.

Menurut peraturan yang ada, kotak undi awal yang digunakan untuk menyimpan undi tentera hanya akan dibuka pada petang hari mengundi sedangkan pengundian mereka dibuat tiga hari sebelum pengundian umum yang lain.

"Kita tidak mahu apa-apa berlaku ke atas kotak itu selama tiga hari ianya disimpan. Oleh itu, bagi saya cara yang terbaik adalah kertas undi itu dikira sebaik sahaja pengundian awal selesai.

"Keputusan akan disimpan oleh pihak-pihak yang bertanding sehinggalah hari mengundi untuk yang lain-lain tiba," kata Zakaria.

Bagi beliau, soal kerahsian keputusan tidak menjadi isu kerana isu yang lebih penting di sini adalah isu ketelusan.

Menurut peraturan baru SPR sekarang, para anggota tentera, polis dan wartawan yang bertugas boleh membuat undi awal iaitu tiga hari sebelum hari mengundi yang lain.

Pengundian ini akan dibuat dalam kes tentera dan polis yang bertugas dan wakil-wakil parti yang bertanding boleh menjadi pemerhati proses pengundian ini.

Namun yang menjadi isu adalah kotak undi ini hanya dibuka pada pusat penjumlahan undi iaitu tiga hari selepas undian awal ini berjalan.

Royalti: 3 kali Umno BN bohongi rakyat T’ganu

Khairul Azlam Mohamad, 18 Mac 2013

Mohd Fauzi menunjukkan poster penyerahan memo pada 20 Mac ini di Wisma Darul Iman.

KUALA TERENGGANU: Rakyat Terengganu sebenarnya telah dibohongi oleh pemimpin-pemimpin Umno dan Barisan Nasional (BN) sebanyak tiga kali, dalam isu mahu mengembalikan semula hak royalti yang dinafikan sejak tahun 2000.

Pengerusi Sekretariat Royalti Terengganu, Mohamad Fauzi Abu Samah berkata mengikut perkiraan pihaknya sudah tiga kali rakyat negeri ini ditipu dengan janji-janji mahu mengembalikan hak royalti tersebut.

Namun begitu, katanya janji tersebut belum ‘ditepati’ pemimpin Umno BN yang dibuat oleh mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said.

“Janji hanyalah tinggal janji. Janji yang tidak ditepati untuk mengembalikan semula hak royalti kepada negeri Terengganu,” ujarnya pada satu sidang media di kediaman Penaung Majlis Permuafakatan Rakyat Terengganu (Mampat), Tengku Ibrahim Sultan Ismail, dekat sini, hari ini.

Hadir sama pada sidang media itu ialah Pengerusi Angkatan Amanah Merdeka (Amanah) Terengganu, Raja Datuk Kamarul Bahrin Shah dan Timbalan Pengerusi DHPP Terengganu, Jefri Chua.

Penipuan pertama, kata Mohd Fauzi pada 14 Jun 2008 oleh Abdullah, diikuti pada 13 Disember 2008 oleh Najib sendiri ketika pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu dan penipuan ketiga pada 11 Mac 20011 oleh Ahmad.

Menurutnya, lebih malang lagi apabila Terengganu menarik balik kes saman kerajaan negeri terhadap Petronas dan kerajaan Persekutuan pada 21 Mac 2012 yang lalu.

Sehubungan itu, kata Mohamad Fauzi, satu memorandum bersama tandatangan rakyat Terengganu akan diserahkan kepada MB Terengganu berkait dengan penarikan balik saman royalti oleh kerajaan negeri.

Beliau turut menyeru agar seluruh rakyat Terengganu yang prihatin dan bermaruah agar bersama-sama dengan kumpulan NGO berkenaan pada 20 Mac di Wisma Darul Iman.

“Kami akan hantar memorandum bersama tandatangan rakyat Terengganu, yang akan diketuai oleh YM Tengku Seri Paduka Raja Tengku Ibrahim di Wisma Darul Iman pada jam 9.30 pagi, insya Allah,” tegasnya.
ota tentera, polis dan wartawan yang bertugas boleh membuat undi awal iaitu tiga hari sebelum hari mengundi yang lain.

Pengundian ini akan dibuat dalam kes tentera dan polis yang bertugas dan wakil-wakil parti yang bertanding boleh menjadi pemerhati proses pengundian ini.

Namun yang menjadi isu adalah kotak undi ini hanya dibuka pada pusat penjumlahan undi iaitu tiga hari selepas undian awal ini berjalan.

Lahad Datu: PAS hargai pengorbanan wira negara

Harakahdaily, 18 Mac 2013
KOTA KINABALU: PAS hari ini menyalurkan sumbangan sebagai menghargai jasa anggota keselamatan yang terkorban dalam misi mempertahankan negara daripada pengganas yang menceroboh Sabah.

Sumbangan sebanyak RM10,000 itu diserahkan Naib Presiden PAS Salahudin Ayub yang mewakili PAS Pusat kepada wakil Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Kinabalu Inspektor Yusof Abdul sebentar tadi.

Majlis penyerahan sumbangan itu dibuat di Pejabat Perhubungan PAS Sabah di sini yang turut dihadiri Pesuruhjaya PAS Sabah Aminuddin Aling.

Salahudin pada sidang media selepas itu berkata, sumbangan dari pihak PAS itu sebagai menghargai jasa wira negara yang telah terkorban dalam insiden itu.

"Mewakili PAS Pusat, kita sampaikan bantuan kepada anggota yang telah terkorban.

"Selain berkongsi rasa simpati, sumbangan ini juga sebagai mengiktiraf dan menghargai jasa besar anggota keselamatan yang telah mempertahankan negara sehingga mereka terkorban," katanya.

Sehingga kini, sepuluh anggota keselamatan terkorban dalam insiden pencerobohan di Sabah yang bermula 12 Februari lalu.

Salah seorang dari mereka maut akibat kemalangan jalan raya ketika menghantar bekalan makanan kepada rakan-rakan yang menyertai misi Operasi Daulat di Lahad Datu.

Operasi memburu penceroboh bersenjata kini masih giat dijalankan dan sehingga kini seramai 57 orang dari kumpulan itu telah ditembak mati oelh pasukan keselamatan Malaysia.

Presiden PAS sebelum ini mengeluarkan arahan kepada seluruh ahlinya agar mengadakan solat hajat bagi mendoakan keselamatan anggota yang sedang bertugas dalam operasi membasmi saki-baki penceroboh tersebut.

Tawan Johor bukan angan-angan Mat Jenin

Mazlan Aliman, 18 Mac 2013
Sewaktu keputusan PRU 12, pada tahun 2008 diumumkan, Dr Syeikh Ibrahim Salleh (Dun Sg Abong) dan Dr Muhamad Taslim (Dun Maharani) menang mewakili PAS. Datuk Seri Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang, orang yang paling gembira dengan kemenangan PAS di Johor.

Justeru, sambutan kemenangan di Dewan Jubli Intan di Muar, dihadiri sendiri oleh Tuan Guru Presiden PAS. Antara ucapan Tok Guru, menang di Johor tidak sama dengan menang di negeri lain. Johor kubu terkuat Umno di dunia!

Semasa PAS menyertai Kerajaan Campuran bersama BN, negeri2 lain diperuntukkan walaupun satu kerusi kepada PAS melainkan Johor. Menteri Besar Johor waktu itu, Datuk Othman Saat, tidak mengiktiraf PAS, bahkan dengan angkuh menyatakan PAS tidak wujud di Johor.

Keangkuhan Pemimpin Umno Johor berterusan. Anugerah kemenangan Dr Ramli Kari, tanpa bertanding pada tahun 2004, dipandang lekeh dan remeh. Kebangangan mengisi borang calon BN membawa padah. Ia tidak menjadi isyarat kpd Umno bahawa PAS akan mara ke hadapan dengan kemenangan lebih besar.

Pemimpin Umno menghina Dr Ramli, menang betina!

Semasa kempen PRU 12, pemimpin UMNO mengulangi keangkuhan mereka; PAS jangan mimpi di siang hari untuk menang walau satu kerusi di Johor. Sampai kiamat pun tak boleh menang!

Cakap besar mereka meleset sama sekali. Kemenangan bergaya Dr Syeikh Ibrahim dan Dr Muhamad Taslim memadamkan rekod tanpa kalah Umno vs PAS. Calon PAS menang secara jantan!

Prestasi kedua-dua Wakil Rakyat PAS sangat membanggakan. Aksinya sewaktu Sidang DUN dan khidmatnya sebagai ADUN kepada penduduk yg diwakilinya begitu menyerlah.

Dun Sg Abong dan Maharani lebih maju dari kawasan BN sendiri. Kemudahan asas dan pembangunannya bergerak pantas. Dijadikan DUN angkat oleh YAB MB sendiri. Sekaligus menolak dakwaan, DUN Pembangkang mundur.

Kesediaan PAS bersama PKR dan DAP untuk menawan Johor sangat serius, meskipun pemimpin Umno mentertawakan impian Pakatan Rakyat Johor. Ghani Osman kata, angan2 Mat Jenin!

PAS letak sasaran 15 Dun tumpu, manakala DAP 12 Dun. Jika PKR beroleh 7 Dun sahaja, Pakatan Rakyat memiliki 34 Dun untuk membentuk Kerajaan di Nusajaya dengan simple majority!

Apapun persepsi masyarakat, sesungguhnya ia menjadi cabaran yang sedang diusahakan habis2an. Sesudah YB Salahudin mengumumkan tekadnya pulang ke Johor(bertanding), tokoh veteran yang cukup popular, YB Lim Kit Siang dijangka akan membuat pengumuman penting malam ini dalam Majlis Ulangtahun ke 47 DAP di Sutera Mall, Skudai.

Kemungkinan besar, PRU kali ini, beliau akan bertanding di salah satu kawasan Parlimen yg disebut sendiri oleh Tan Sri Muhyiddin Yasin sebagai kerusi panas di Johor.

Adakah Gelang Patah atau Kulai?

Lim Kit Siang telah mula berkampung di Johor. Liputan media berbahasa Cina luar biasa. Laporan khas setiap hari dalam warna warni. Setiap lokasi yg dikunjungi, sambutan pengundi cina tidak berbelah bahagi. Pemimpin DAP yakin, kombinasi Lim Kit Siang dan Dr Boo Cheng Hau, ia bakal melonjakkan sokongan pengundi cina pada tahap 80% !!!

Justeru, Lawatan Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang ke Johor selama dua hari, Sabtu dan Ahad yg lalu sangat bermakna. Uniknya, kehadiran Tuan Guru dirai oleh pemimpin utama DAP sendiri. YB Lim Kit Siang bersama Tuan Guru dlm majlis makan malam di Pengerang, ceramah di Sg Tiram dan Himpunan Tanah di Taman Pulai Utama Skudai. Sambutan rakyat berbagai bangsa melambangkan keyakinan mereka terhadap Pakatan Rakyat.

Pengakuan YB Anthony Loke ketika ucapan beliau dlm majlis Jamuan Rakyat di Kulaijaya, yg mana beliau begitu menghormati Tuan Guru Presiden PAS bukan sandiwara. Bahkan dia berpesan kepada saya, kalau ada apa2 masalah dalam menjayakan apa2 program bersama kaum Cina, dia selaku Setiausaha Organisasi DAP Pusat sedia membantu.

Alhamdulillah, lawatan Kerja Presiden PAS ke Johor disudahi dengan sokongan dan dokongan rakyat semua kaum. Tuan Guru ceria sepanjang masa, meskipun keletihan dengan program yg padat. Kesediaan Tuan Guru turun padang dari Kuliah Subuh hingga ke Ceramah sebelah malam di lokasi yg diaturkan, PAS negeri Johor sanjung tinggi.

Selaku Pengarah Sambutan, saya dapat merasakan kesungguhan Tuan Guru. Beliau optimis PAS akan melakar sejarah baru di Johor. Beberapa kali beliau bisik kepada saya. Kerja kuat, jaga hubungan dengan rakan2 PR dan tingkatkan munajat kepada Allah. Sangat terharu atas kepercayaan Tuan Guru kepada rakan2 pimpinan PAS Johor....

InshaAllah, kami bertekad untuk mencipta sejarah pada PRU 13. Amanat Tok Guru, kami jadikan azimat untuk melangkah ke tahap yg lebih baik.

Tingkatkan usaha, iltizam, sabar, matang dan paling penting; sentiasa mengingati Allah...

' Masa untuk UBAH '

*Penulis adalah AJK PAS Pusat dan juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Johor

Adik PM Malaysia Mungkir Janji - Nube

Mohd Nor Yahya, 18 Mac 2013


KOTA BHARU: CIMB melanggar Rukun Negara dengan mengenepikan hak penggantungan gambar Yang di-Pertuan Agong dan Permaisuri Agong di semua cawangan bank itu dengan alasan menjimatkan kos.

Selain itu CIMB mengkhianati tanggungjawab sosial korporat dengan mengenepikan 27 aduan pekerja yang belum dapat diselesaikan.

Bank yang dimiliki adik Perdana Menteri, Datuk Nazir Razak juga didakwa melanggar hak pekerja dengan memecat, menindas mereka semata-mata kerana kakitangan mempersoalkan penyalahgunaan dana.

Setiausaha Agung Kesatuan Kebangsaan Pekerja-Pekerja Bank (Nube), J Solomon berkata, ada kakitangan ditengking, dimarahi dan diugut.

“Sedangkan kakitangan terbabit dalam keadaan hamil menyebabkan dia jatuh pengsan kerana dimarahi tanpa mengambil keadaan kesihatannya,” katanya di sini.

Sabtu lalu lebih 300 ahli Nube dari seluruh bank di Kelantan berpiket di perkarangan CIMB di sini. (Gambar atas)

Pelbagai sepanduk dipamer mereka, antara bertulis “Ketua HR CIMB Hamidah Hina Union”, “Adik PM Malaysia Mungkir Janji”, “Darah Pekerja Diperah, Belanja Golf RM18.7 juta” dan banyak lagi.

J Solomon berkata, sebab lain piket diadakan kerana pihak pengurusan CIMB terlalu bermewah dengan membelanjakan RM18.7 juta untuk penganjuran golf dan RM2.5 juta lagi bagi melatih 128 pemain golf junior.

Katanya juga, Nube melancarkan kempen menjelajah di seluruh negara bermula Disember 2012 bagi mendedahkan kepincangan pengurusan tertinggi bank berkenaan.

“Piket diadakan secara aman dan akan diteruskan ke negeri lain termasuk Terengganu dan akan tamatkan di Selangor minggu hadapan,” ujarnya.

Stadium runtuh: Kerajaan dicabar dakwa Raja Bahrin

Zulkifli Sulong, 18 Mac 2013

Raja Bahrin berucap pada satu majlis bersama muslimat di Kuala Terengganu.

KUALA TERENGGANU: Arkitek terkenal dari Terengganu, Raja Datuk Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad mencabar kerajaan agar mendakwa beliau ekoran keruntuhan bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di Kuala Terengganu.

"Sekarang ini tersebar dalam internet bahawa saya terlibat dalam merekabentuk stadium yang runtuh ini.

"Saya mengaku memang saya terlibat dalam merekabentuk stadium ini. Tetapi suka saya sebut bahawa kami telibat dalam mereka bentuk stadium ini tetapi hingga konkrit saja.

"Untuk bumbung, design dan build, ia dibuat terus oleh syarikat dari Korea," kata Raja Bahrin.

Beliau memberi jaminan akan mendedahkan sepenuhnya projek ini dalam mahkamah (jika didakwa) kerana di luar sebagai pihak yang terikat dengan kontrak, beliau tidak boleh mendedahkan segala dokumen yang terlibat.

"Saya telah beberapa kali menghantar surat meminta pihak kerajaan memberitahu siapakah orang yang terlibat membuat rekabentuk bumbung yang memang dibawa dari Korea ini sampai sekarang,” ujarnya.

Raja Bahrin kesal dengan kenyataan Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said yang mempersalahkan semua pihak yang terlibat dalam keruntuhan bumbung stadium ini.


(Raja Bahrin menunjukkan surat-surat yang beliau terima yang menyatakan beliau tidak bersalah ekoran runtuhan bumbung Stadium Sultan Mizan, Gong Badak)

"Yang runtuh bumbung, bukan bangunannya. Jadi tidak boleh pakai borong," katanya.

Beliau memberikan contoh sebuah kapal berlanggar di tengah lautan tidaklah boleh dipersalahkan semua pihak yang ada dalam kapal itu.

"Yang salahnya kapten kapal bukan tukang masak yang juga berada dalam kapal itu," katanya.

Raja Bahrin menjelaskan perkara ini dalam satu majlis dengan Muslimat PAS Bukit Besar, Kuala Terengganu menjelang pilihan raya umum ke 13 ini apabila ditanya oleh seorang yang hadir di majlis itu.

Raja Bahrin disebut-sebut bakal menjadi calon PAS untuk Parlimen Kuala Terengganu. Turut serta di majlis itu adalah isteri beliau Toh Puan Noryn Aziz.

Selepas majlis itu, beliau menunjukkan surat-surat yang beliau terima dari Persatuan Arkitek Malaysia dan beberapa pihak lagi yang membebaskan beliau dari kesalahan akibat keruntuhan bumbung stadium itu.

Surat-surat itu dikeluarkan oleh Pertubuhan Arikitek Malaysia (PAM) yang diterima pada 1 Ogos 2010, Lembaga Arkitek Malaysia yang diterima pada 11 November 2010 dan Warta LAM yang disiarkan pada Disember 2010.

Ketiga-tiga dokumen ini menyatakan Raja Bahrin selaku arkitek yang merekabentuk stadium ini tidak bersalah.

Sejak mula

Menurut Raja Bahrin, pihaknya selaku arkitek yang merekabentuk stadium itu telah dapat mengesan masalah pada bumbungnya sejak ia mula siap dibina lagi.

"Kami nampak bumbungnya lenduk (melengkung ke bawah) dan senget sejak ia siap dipasang lagi. Kami telah membuat laporan kepada pihak berkenaan tetapi ia tidak diambil tindakan," katanya.
Ketika itu, katanya, alasan yang diberikan ialah untuk membolehkan ia digunakan untuk Sukma.


(Bumbung stadium yang runtuh bukan bangunannya)

Selepas runtuhan berlaku, pihaknya juga meminta pihak berkenaan menyatakan siapakah orang yang bertanggungjawab merekabentuk bumbung itu.

"Mereka hanya kata orang Korea. Sampai sekarangpun namanya tidak diberikan," kata Raja Bahrin.

Katanya, runtuhan kedua yang berlaku baru-baru ini akibat dari pekerja tempatan tidak memahami sistem yang digunakan oleh syarikat dari Korea itu.

"Sepatutnya syarikat dari Korea itulah yang membuka balik bumbung itu kerana mereka yang memahami sistem pemasangannya.

"Ini tidak, selepas mendapat 3 - 4 juta ringgit, mereka senyap berada di Korea," katanya yang memaklumkan syarikat yang dipilih oleh kerajaan negeri untuk membuat bumbung itu syarikat kecil sahaja.

Beliau mengakui, ketika perancangan pembinaannya, Exco kerjaraya Terengganu pada masa itu berulang alik ke Korea bersama dengan beberapa pegawai kanan kerajaan negeri yang berkaitan.

"Inilah bahagian yang perlukan penyiasatan mendalam," katanya.

Raja Bahrin juga mempertikaikan kontrak merekabentuk dan memasang bumbung tidak dibuat secara langsung antara kerajaan negeri sebagai pemilik dengan syarikat Korea berkenaan.

Ia dibuat antara kontraktor induk yang dikatakan kroni Umno dengan syarikat Korea itu.

"Macam kita buat rumah. Kontraktor induk buat rumah tetapi untuk penghawa dingin (aircond) garentinya diberikan oleh pembuat aircond itu bukan kontraktor rumah. Kalau rosak aircond, pembuat aircond yang salah bukan kontraktor rumah itu," katanya.

Menurut Raja Bahrain lagi, ketika timbul masalah ini, beliau meminta kerajaan negeri menyelesaikannya dengan syarikat Korea itu.

"Apabila timbul masalah, saya dah kata saman syarikat Korea itu tetapi tidak. Yang dipersalahkan adalah seorang jurutera tempatan yang nenandatangani kontraknya.

"Bagi saya dia hanya kambing hitam sahaja bukan pihak yang bersalah sebenarnya," beritahu Raja Bahrin.

Dua saksi "Lahad Datu" di pentas forum malam ni

Harakahdaily, 18 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Dua orang saksi hidup berhubung peristiwa berdarah di Lahad Datu akan tampil menceritakan pengalaman mereka di Forum Mahkamah Rakyat: Kisah dari Lahad Datu, Siapa Pengkhianat Sebenar? di Dewan Himpunan Cina Kuala Lumpur Selangor (KLSCAH) malam ini.

Dua saksi tersebut, Siti Aminah dan Mat Swadi akan sepentas dengan Ahli Parlimen Tuaran, Datuk Seri Wilfred Bumburing, Ahli Parlimen Beaufort, Datuk Seri Lajim Ukin, Bekas Timbalan Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Yahya Lampong dan bekas Timbalan Panglima Tentera Darat Lt. Jen. (B) Dato' Ghafir Abd Hamid.

Program anjuran Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) dengan kerjasama Angkatan Perubahan Sabah itu akan turut menampilkan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, Naib Presiden PKR, Tian Chua, bekas Timbalan Menteri Kabinet, Datuk Kalakau Untol, bekas Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Sabah, pengerusi SAMM, Che'GuBard dan wakil SAMM Sabah, Boby.

"Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) mengambil sikap mengalihkan rakyat dari gear bertahan kepada gear menyerang. Isu Lahad Datu harus diperjelaskan dengan berani.

"Untuk itu ruang perdebatan harus dibuka, malangnya isu sepenting ini yang harus di bawa ke parlimen untuk dibahaskan bagi bukan sekadar mencari punca tetapi memperbaiki kesilapan yang mengundang tragedi.

"Rakyat perlu dipersajikan dengan ulasan serta maklumat yang lebih membuka minda dan ke arah memperkasakan negara, namun malangnya regim (parti penguasa) cekap menyusun dan memanipulasi ruang sehingga menghimpit lawan politik," kata Pengarah Propaganda SAMM,
Edy Noor Reduan dalam satu kenyataan.

Sebarang pertanyaan mengenai program ini boleh diajukan kepada pihak penganjur sila hubungi penganjur di talian 010-2675872.

Di program malam ini juga, SAMM akan melancarkan risalah khas penerangan kes Lahad Datu dan kenderaan pacuan 4 roda SAMM khusus untuk “smoke operation”.

Justeru orang ramai dijemput hadir ke program yang akan bermula jam 8.45 malam ini.

Dun S'gor tetap dibubar hujung Mac - Khalid

Harakahdaily, 18 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menegaskan beliau tetap akan membubarkan Dewan Undangan Negeri (Dun) Selangor pada hujung Mac ini.

Menurut Abdul Khalid, hujung Mac ini adalah tempoh terakhir bagi pihak kerajaan negeri mendengar keputusan Perdana Menteri sama ada mahu membuarkan parlimen bulan ini ataupun masih mahu bertangguh.

"Saya masih tunggu PM. Tetapi saya akan buat keputusan jika tidak berlaku pembubaran dewan Parlimen sebelum akhir bulan Mac, saya akan lakukan,” katanya dipetik Selangorku.

Beliau berkata demikian menjawab soalan pemberita sewaktu mengadakan sidang media membantah pemungut parkir yang didakwa tidak berlesen di pasaraya Giant Taman Connought, semalam.

Kenyataan Abdul Khalid ini adalah penegasan kedua dalam tempoh dua minggu bahawa beliau akan bertindak membubarkan Dun Selangor pada hujung Mac ini walau apa pun keputusan Datuk Seri Najib Razak.

Sebelum ini, Abdul Khalid yang juga Ahli Parlimen Bandar Tun Razak membuat kenyataan serupa selepas menghadap Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah bagi memaklumkan hasrat kerajaan negeri itu.

Sultan Selangor menunut Abdul Khalid, telah menyatakan tidak menghalang keputusan kerajaan negeri untuk membubarkan Dun lebih awal dari parlimen.

'Kami tak pernah terima bantuan sebegini sebelum ini'

Harakahdaily, 18 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Seorang suri rumah Norizah Marwan, 48, tidak dapat menyembunyikan rasa terharu dan gembira apabila keluarga beliau antara yang menerima bantuan tambang bas sekolah yang diperkenal kerajaan Negeri Selangor yang diterajui Pakatan Rakyat.

Beliau berkata, bantuan seperti ini sangat diperlukan keluarganya apatah lagi beliau mempunyai lima orang anak dalam keadaan suaminya hanya bekerja sebagai pemandu lori.

“Terima kasih kepada Kerajaan Negeri yang amat mengambil berat kesusahan rakyat. Saya amat gembira.

“Ia sangat membantu keluarga saya. Suami saya hanya bekerja sebagai pemandu lori dan lima orang anak masih bersekolah, jadi ia banyak mengurangkan beban keluarga,” katanya.

Beliau dipetik berkata demikian kepada Selangorku semalam, selepas anaknya Amir Irfan, 13, menerima sumbangan tambang bas sekolah RM300 dari kerajaan negeri di Dewan Sukan Majlis Perbandaran Klang, Andalas, Klang.

Bantuan itu disampaikan Exco Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin, Dr Xavier Jayakumar.

Seramai 62 keluarga dari Dewan Undangan Negeri (Dun) Andalas menerima bantuan tersebut dalam majlis itu dengan peruntukkan sebanyak RM18,600.

Bantuan subsidi tambang bas sekolah itu adalah salah satu program yang dilaksanakan Kerajaan Negeri sejak tiga tahun lalu di bawah agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES).

Ianya diberi kepada keluarga yang layak yang berpendapatan isi rumah di bawah RM1,500.

Seorang lagi penerima, Miswan Salleh, 58, turut berterima kasih kepada kerajaan negeri atas bantuan yang cukup bermakna itu.

Beliau yang juga Ketua Kampung Sungai Kandis berkata, pentadbiran kerajaan negeri pada masa kini jauh lebih baik dan perihatin terhadap nasib rakyat berbanding kerajaan sebelum ini.

“Kami berterima kasih kepada Kerajaan Negeri kerana prihatin dengan masalah kami. Saya berharap pemberian subsidi bas sekolah ini akan berterusan pada masa akan datang,” katanya.

Xavier dalam pada itu berkata, memandangkan sambutan terhadap bantuan itu sangat menggalakkan, beliau akan mencadangkan kepada kerajaan negeri untuk memperluas bantuan itu kepada keluarga berpendapatan di bawah RM3000.

Terdahulu beliau menyampaikan sijil dan wang sagu hati kepada lebih 300 pelajar cemerlang Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) yang melibatkan 15 buah sekolah.

Mandat kerajaan 5 tahun sepanjang 12 kali p'raya

Harakahdaily, 18 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Dakwaan pihak-pihak tertentu menggunakan jentera kerajaan bagi tujuan politik sempit bukanlah baru di negara ini umumnya dan Kelantan khususnya.

“Semakin hampIr PRU13, semakin banyaklah acara-acara yang dianjurkan atas nama kerajaan sebaliknya digunakan untuk berkempen bagi pihak tertentu,” ujar Ketua Pemantau Pilihan Raya Kelantan, Mohammad Faizal Che Yusof dalam satu kenyataan.

Sehubungan itu, katanya sekali lagi Pemantau Pilihan Raya Kelantan menegaskan dan menggesa semua pihak terutamanya Umno dan Barisan Nasional yang menguasai kerajaan Persekutuan menghormati prinsip-prinsip demokrasi yang telah menjadi amalan di seluruh dunia hari ini.

Apatah lagi, kata beliau konvensyen yang terpakai kini meletakkan kerajaan selepas 8 Mac sebagai sebuah kerajaan sementara.

Beliau berkata, haruslah diingat sepanjang 12 kali pilihan raya umum sebelum ini, rakyat telah mempunyai suatu tanggapan sah legitimate expectation bahawa mandat mereka melalui peti undi adalah bagi tempoh lima tahun.

“Kami menegaskan bahawa legitimate expectation yang diiktiraf oleh undang-undang pentadbiran bersama konvensyen sejagat berkaitan caretaker government tidak harus dipandang enteng.

“Kami amat kesal dengan tindakan pihak-pihak tertentu yang terus memberi tekanan kepada penjawat awam melalui arahan-arahan jabatan untuk berkempen secara tidak sah bagi pihak Umno dan Barisan Nasional,” katanya.

Menurutnya, melalui sumber ibu bapa yang prihatin, pihaknya telah menerima satu rakaman program yang dianjurkan oleh sebuah jabatan kerajaan yang menghimpunkan penjawat-penjawat awam bagi mendengar kempen Umno Barisan Nasional.

Lebih mendukacitakan lagi, jelasnya kempen tersebut menjadi medan untuk pelbagai fitnah dan tohmahan liar dilemparkan terhadap Pakatan Rakyat berserta hasutan perkauman sempit yang amat membahayakan.

Justeru, kata beliau, pihaknya menyeru semua pihak menghormati hak-hak rakyat untuk terlibat secara adil dalam pembentukan sebuah kerajaan sebagaimana dinyatakan dalam Artikel 21, Pengisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat 1948 yang diterimapakai di Malaysia melalui penguatkuasaan S.4 (4) Akta Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia 1999.

Tambahnya, pelbagai amalan yang tidak demokratik dan menghasut hendaklah dihentikan serta merta.

Dalam tempoh yang ada, ujar beliau setiap jentera pentadbiran dan kakitangan awam perlu diberi kebebasan yang cukup bagi menjalankan tugas tanpa dikongkong dengan pelbagai kempen politik kepartian.

“Pilihan raya yang bebas dan adil adalah hak rakyat dan semua pihak mestilah menghormatinya,” tegasnya.

Umno sedang mengalami 'brain death'

Aspan Alias, 18 Mac 2013
Setengah pendapat sekarang ini Parlimen sepatutnya telah terbubar jika di kira dari tarikh pembubaran Parlimen dan Dewan-Dewan Legislatif negeri-negeri pada 8hb Mac 2008 dahulu. Setengah pendapat lagi Parlimen dan Dewan Legislatif sesebuah negeri itu terbubar dengan sendirinya jika dikira dari tarikh persidangan Dewan Legislatif yang pertama selepas pilihanraya tahun itu.
Kalau dikira dari sudut mana pun Perdana Menteri sudah kehilangan moral politik beliau kerana beliau selama ini bukanlah seorang Perdana Menteri yang ‘legitimate’ kerana mandat yang beliau arak ke hulu ke hilir sekarang ini adalah mandat Tun Abdullah Badawi.

Semalam Najib meminta rakyat memberikan beliau mandat yang besar kerana beliau belum lagi mendapat mandat itu. Katanya jika beliau dan BN tidak dapat mandat besar lebih-lebih lagi jika BN kalah dalam pilihanraya ini segala perancangan beliau untuk mentransformasi kerajaan dan negara akan terganggu dan punah. Jika itulah yang dipinta Najib, kita boleh membuat persepsi yang ‘conclusive’ yang beliau akan kempunan untuk mendapatkan mandat itu, jauh sekali untuk mendapatkan mandat yang besar.

Rayuan beliau itu memberikan bayangan jelas yang beliau selama ini tidak memanggil pilihanraya lebih awal ialah kerana takut kepada kekalahan. Najib tersalah langkah dari awal lagi. Oleh kerana beliau menangguhkan pilihanraya itu sampai ke penghujung penggal maka isu terhadap kerajaan dan terhadap beliau sendiri bertambah-tambah dan bercambah-cambah sehinggkan beliau sudah tidak ada apa lagi alasan untuk meyakinkan rakyat yang beliau dan UMNO itu masih relevan.

Penangguhan pilihanraya ini telah menyebabkan beliau tertekan dari rakyat yang mahukan perubahan dan yang lebih menyakitkan beliau lagi ialah tekanan terhadap beliau oleh pimpinan dan ahli-ahli UMNO sendiri. Adalah wajar bagi Najib untuk memandang ke dalam dari memandang jauh keluar dan menganyang parti-parti pembangkang di setiap ucapan beliau setiap hari. Najib sebenarnya mempunyai banyak masalah di dalam partinya sendiri.

Najib ibarat panglima perang yang besar dalam mana kumpulan dan kabilah beliau adalah kabilah yang terlalu berpecah dan mempunyai masalah dalamannya sendiri. Beliau adalah panglima perang yang tidak mendapat dukungan dari kumpulannya sendiri. Bukan kurang jumlah dari bala tenteranya yang mahukan beliau terkorban dan banyak bukti-bukti yang ramai di antara tentera beliau yang beliau pimpin akan mengacukan senjata terhadap beliau dari belakang apabila sampai waktunya.

Masalah besar UMNO akan bermula pada hari pengumuman calon dan selepas masing-masing calon mendapat surat watikah untuk bertanding mewakili UMNO itu. Sabotaj mensabotaj calon parti sendiri akan menjadi lebih hebat sekali dan saya melihatnya sebagai satu fenomena besar dalam UMNO semasa pilihanraya nanti.

Seruan Najib meminta beliau di berikan mandat besar itu merupakan satu mimpi di siang hari kerana penangguhan pilihanraya kali ini adalah penyebab kenapa rakyat sudah kehilangan keyakinan yang lebih teruk lagi. Penangguhan itu memberi makna UMNO takut menghadapi pilihanraya dan ketakutan itu membuatkan rakyat ramai tidak berkeyakinan lagi terhadap parti itu. Rakyat tidak akan memberikan mandat kepada kepimpinan dan parti yang takut menghadapi pilihanraya. Apabila sesebuah parti tidak mempunyai ‘self confidence’ ia bermakna parti itu tidak akan berani membuat keputusan dengan baik dalam isu penting yang lain.

Perasaan takut yang menghantui UMNO inilah yang menyebabkan kepimpinan parti itu terpaksa bermuka-muka apabila menghadapi rakyat yang berbilang kaum. Pimpinan UMNO tidak berani bercakap dengan tegas terhadap banyak isu. Itulah sebabnya kita melihat dan mendengar pimpinan UMNO terpaksa menggunakan isu perkauman yang menebal akhir-akhir ini.

Nampaknya kali ini UMNO hanya menumpukan harapan mereka kepada orang Melayu sahaja yang juga sedang lari kepada PAS. DAP sudah sememangnya mendapat sokongan kaum Cina dan akhir-akhir ini saya mendapat banyak respons dari orang Melayu untuk memberikan dukungan kepada DAP dan itu adalah juga satu fenomena yang jelas.

Pendeknya apa yang di hadapi oleh UMNO itu sekarang ini amat serius dan yang tinggal hanyalah sokongan dari penggiat tegar UMNO yang tidak tahu apa-apa. Mereka sekarang sedang membina budaya samseng dan mengganggu banyak program parti-parti Pakatan Rakyat di seluruh negara.

Terbinanya budaya samseng yang bertindak kasar dan tidak bertamadun itu tidak dapat menafikan hakikat UMNO semakin hari semakin hilang identitinya sebagai sebuah parti pemerintah. Inilah budaya mana-mana parti pemerintah yang akan kalah dan budaya buruk ini sememangnya satu ‘attribute’ bagi pemerintahan yang berada di penghujung kuasa.

Apa yang dirayu oleh Najib semalam adalah manifestasi kepimpinan UMNO yang sebenarnya. Mereka dalam ketakutan yang keterlaluan. Apabila sudah lemah dan menghadapi krisis keyakinan di kalangan ahli-ahli parti sendiri, maka ia adalah tanda-tanda jelas yang usia UMNO sebagai parti pemerintah itu sudah semakin hampir.

Seperti seorang yang nazak di hospital, UMNO sedang menghadapi ‘brain death’ dan pembubaran Parlimen itu ibarat mencabut mesin tali hayat dari pesakit yang tidak dapat diselamatkan lagi.

Najib sedang berhadapan dengan pembangkang yang kuat di hadapannya. Di belakangnya pula beliau berhadapan dengan ahli-ahli UMNO beliau sendiri yang menunggu masa untuk mengenepikan beliau.

Najib dalam keadaan serba-salah yang amat susah untuk beliau selesaikan. Hanya rakyat dengan keizinan Tuhan sahaja mampu menyelesaikannya. - http://aspanaliasnet.blogspot.com/

Tanah: Presiden PAS seru rakyat Johor buat perubahan

Harakahdaily, Foto: Nusajayakini, 18 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Isu pemilikan tanah di Johor boleh diselesaikan jika rakyat negeri itu membuat perubahan politik pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) akan datang.

Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, Umno telah memerintah negeri itu sudah lebih 50 tahun, namun sehingga kini masalah tanah rakyat masih gagal diselesaikan.

PAS pula katanya mempunyai pengalaman dalam urusan pemberian hak milik tanah, ketika memerintah Terengganu pada tahun 1999 sehingga 2004.

Beliau yang ketika itu menjadi Menteri Besar Terengganu berkata, kerajaan negeri dibawah pentadbiran PAS telah berusaha memberi hak milik kepada peneroka yang selama ini dinafikan hak oleh kerajaan negeri dibawah pentadbiran Umno BN.

Antara kejayaan lain juga, kerajaan negeri ketika itu juga telah berjaya mengurangkan karenah birokrasi dalam proses permohonan dan kelulusan tanah.

"Sudah 50 tahun lebih Umno BN memerintah, namun masalah tanah rakyat di negeri Johor masih lagi tidak dapat diselesaikan. Pakatan Rakyat menawarkan kepada rakyat negeri Johor untuk menyelesaikan masalah-masalah ini.

"Saya menyeru seluruh rakyat negeri Johor membuat perubahan untuk bersama Pakatan Rakyat pada PRU-13 nanti," ujar beliau.

Beliau berkata demikian ketika berucap di hadapan ribuan rakyat Johor di Himpunan Tanah Rakyat Negeri Johor dan kenduri rakyat di Taman Pulai Utama Skudai semalam.

Turut hadir pada majlis itu, Pesuruhjaya PAS Johor Datuk Dr Mahfodz Mohamed, Penasihat DAP Lim Kit Siang, Pengerusi DAP Johor Dr Boo Cheng Hau, Naib Pengerusi PKR Johor Hassan Abd Karim serta seluruh kepimpinan pakatan rakyat peringkat negeri yang lain.

Majlis tersebut semalam antara program yang dirancang sempena lawatan rasmi presiden PAS itu selama dua hari di negeri itu.

Terdahulu sebelum itu, Timbalan Pesuruhjaya PAS Johor Mazlan Aliman dalam ucapannya turut menawarkan komitmen menyelesaikan masalah tanah jika rakyat memberi mandat kepada Pakatan Rakyat memerintah negeri itu.

Katanya, penyelesaian hak pemilikan tanah tersebut juga adalah salah satu jaminan dalam tawaran Negara Berkebajikan PAS serta dalam manifesto Pakatan Rakyat.

“Johor negeri kritikal berdepan isu tanah. Isu hak milik contohnya (hingga mencecah) 40 tahun tapi gagal (ditangani kerajaan negeri) kerana karenah birokrasi,” katanya.

Beberapa wakil NGO berkaitan tanah juga turut meluahkan permaslahan rakyat yang diadukan kepada mereka.

Altantuya: Tubuh suruhanjaya bebas atau buka semula kes

Hazayani Zakaria, 18 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Jabatan Undang-Undang dan Hak Asasi Manusia Dewan Pemuda PAS Malaysia (Juham) menyokong ditubuhkan suruhanjaya bebas bagi menyiasat peguam yang menyediakan draf bagi akuan bersumpah (SD) kedua bekas penyiasat persendirian, P Balasubramaniam.

Pengarah Juham, Ahmad Zamri As'ad Khuzaimi (gambar) berkata, suruhanjaya tersebut membolehkan nama-nama yang didakwa terlibat dalam kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu disiasat khususnya melibatkan pendedahan mendiang Bala.

"Memandangkan pendakwaan kes ini tidak menyeluruh di mahkamah Malaysia, maka perlu kepada suruhanjaya bebas lebih-lebih lagi apabila banyak pendedahan mendiang Bala yang menimbulkan persoalan," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Sabtu lalu, peguam mendiang Bala, Americk Singh Sidhu mendedahkan seorang peguam senior, Cecil Abraham mengaku menyediakan SD kedua mendiang Bala atas arahan perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Perkara itu didedahkan beliau ketika mesyuarat agung tahunan (AGM) Majlis Peguam dekat sini.

Zamri juga berkata, peguam negara seharusnya membuka semula kes pembunuhan ini berdasarkan pendedahan mendiang Bala dan ahli perniagaan, Deepak Jaikishan.

"Sebenarnya peguam negara ada kuasa buka semula kes ini selepas  pendedahan mendiang Bala dan Deepak. Tapi perkara ini tidak dialkukan, jadi jalan terakhir ialah penubuhan suruhanjaya bebas," katanya.

Sementara itu, Majlis Peguam memutuskan untuk membuat laporan dengan Lembaga Disiplin Peguambela dan Peguamcara berhubung dakwaan ke atas salah laku Cecil Abraham itu.

Balasubramaniam pada Julai 2008, membuat akuan bersumpah mengaitkan Najib dengan kes pembunuhan Altantuya.

Bagaimanapun, Bala menarik balik SD tersebut dengan membuat SD kedua sehari selepas mendedahkan SD pertama.

Penyiasat persendirian yang pernah berkhidmat dengan Abdul razak baginda itu kemudian menghilangkan diri selepas mendakwa menerima ancaman.

Bala pulang ke tanahair 24 Februari lalu, dan kemudian nekad untuk menjelajah negara bagi mendedahkan skandal berkenaan.

Bagaimanapun hasratnya tidak kesampaian apabila beliau meninggal dunia Jumaat lalu akibat serangan jantung.

Tiada ulasan: