Ahad, 31 Mac 2013

TAK ABIS2 IKLANKAN DIRI SENDIRI...KAKI BODEK...SYOK SENDIRI...SENDIRI BUAT KEMUDIAN SENDIRI NILAI BAIK...TAK MALU KE...RAKYAT DAH CERDIK DAN TAK BOLEH NAK DIPERBODOH2KAN LAGI...KECUALI ORANG MACAM NI MEMANG BODOH


Shahrizat: Saya akan berhabis-habisan untuk Nong Cik

Bekas ahli Parlimen Lembah Pantai Datuk Seri Shahrizah Abd Jalil berkata, beliau akan memberi sokongan penuh kepada Ketua Umno bahagian Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin agar memenangi kawasan itu pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU 13).

Berdasarkan pretasi ahli Parlimen sekarang, Nurul Izzah Anwar, Shahrizat berkata, pengundi Lembah Pantai kini bijak untuk membuat pilihan.

shahrizat 300313 01"Tanyalah pengundi-pengundi tentang prestasi pemimpin di sana. Gah sahaja semasa berkempen. Kata nak buat itu ini, lepas itu... habis.

"Insya-Allah saya sokong penuh Datuk Raja Nong Chik sebagai calon dan akan berhabis-habisan. Saya pernah ada tiga penggal, saya akan turun membantu.

"Saya percaya, pengundi Lembah Pantai dah fikir, ahli Parlimen mereka tak buat apa-apa untuk bela nasib mereka. Insya-Allah pengundi Lembah Pantai akan beri mandat pada Datuk Raja Nong Chik," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan Majlis Yayasan Kebajikan Negara (YKN) bersama penduduk PDRM Desa Tasik di ibu negara hari ini.

Selain itu, ketika ditanya sama ada beliau akan bertanding pada PRU 13 kali ini, Shahrizat berkata: "Tak ada. saya tak bertanding. Tapi saya akan bersama jentera Wanita di seluruh negara," katanya.
Mukriz: Berbilion ringgit akan masuk jika BN menang
6:39PM Mac 30 2013
Pelabur asing dijangka membuat pelaburan berbilion ringgit sekiranya BN memenangi pilihan raya umum ke-13, kata Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Mukhriz
Mahathir.

Mereka kini menunggu masa yang sesuai untuk membawa masuk pelaburan ke negara ini, kata beliau.

Pelabur-pelabur asing berkenaan mahu melabur di Malaysia tetapi terpaksa mengambil 'sikap tunggu dan lihat' kerana hendak melihat keputusan pilihan raya selain tidak yakin dengan pakatan pembangkang, katanya.

NONE"Sikap tidak mesra pelabur dan gagal mengumumkan dasar serta perbelanjaan fiskal menyebabkan pelabur asing mengambil sikap tunggu dan lihat," kata Mukhriz kepada pemberita di Jerlun, hari ini.

Beliau ditemui selepas menyaksi penyerahan perjanjian kolaborasi antara Institut Automotif Malaysia (MAI) dengan Institut Latihan Perindustrian (ILP) Jitra dan Politeknik Sultan Abdul Halim (Polimas).

Mukhriz yang juga anggota Parlimen Jerlun menganggar pelaburan yang menunggu untuk dibawa masuk mencecah berbilion ringgit.

Beliau berkata pelabur asing berkenaan masih tidak yakin untuk melabur kerana tidak pasti sama ada pakatan pembangkang akan meneruskan dasar-dasar BN sekiranya mereka memenangi pilihan raya.

"Kenyataan Menteri Kewangan Kedua Datuk Ahmad Husni Mohamad Hanazlah bahawa hutang negara akan meningkat mendadak dengan rancangan belanjawan pakatan pembangkang turut membimbangkan pelabur," kata Mukhriz.

Mengenai bidang automotif, beliau berkata Malaysia berpotensi menjadi pusat pengembangan automotif bagi rantau Asia kerana dasar-dasar yang diperkenalkan menepati keperluan dalam industri tersebut.

Menurutnya sebanyak 30,000 kekosongan jawatan juruteknik mahir dan separa mahir perlu diisi dan jumlah itu dijangka meningkat kepada 180,000 menjelang 2020.

Beliau berkata program MIA dengan ILP dan Polimas memberi ruang untuk golongan muda mendapat kemahiran dan diserap mengisi kekosongan tersebut akan membantu negara mengatasi masalah tenaga mahir dan kebergantungan kepada tenaga kerja asing.

- Bernama.

Teng sahut Guan Eng, tapi dengan syarat

Pengurusi BN Pulau Pinang Teng Chang Yeow menyahut cabaran Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng untuk bersemuka dalam pilian raya umum akan datang, tetapi meletakkan syarat di kerusi pilihan BN.

NONE"Saya terima cabarannya untuk menentang saya. Saya ingin ucapkan terima kasih kerana mencadangkan padang Kota. Dengan kata lain, dia terbuka untuk sebarang kerusi, yang akan saya putuskan.

"Dalam empat pilihan raya lalu, DAP meletakkan syarat. Kali ini, BN akan tetapkannya," kata Teng dalam sidang media hari ini.

"Pilihan raya juga berkaitan dasar dan bukan personaliti, dan patut berdasarkan kerusi yang mencerminkan situasi di Pulau Pinang, dan pihak yang diundi mesti menunjukkan iltizam terhadap isu dan dasar.

"Justeru, Lim hanya harus bertanding di kerusi negeri. Saya cabar beliau menerima syarat mudah saya dan saya akan umumkan kerusi untuk dipersetujuinya," katanya.

Lim sebelum ini menyatakan kesediaan meninggalkan kerusinya di Air Puteh dan menentang Teng di Padang Kota, kawasan yang dimenangi pemimpin BN itu selama tiga penggal sebelum tewas pada 2008.
Ali Rustam: Anwar sangat beza dengan Najib
6:24PM Mac 30 2013
Rakyat perlu bijak menilai kredibiliti Penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim yang telah ditolak rakan dalam pakatan pembangkang dan pemimpin kanan PKR yang bertindak keluar parti, kata Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Seri Mohd Ali Rustam.

Beliau mendakwa ramai pemimpin kanan parti pembangkang itu bertindak keluar parti setelah menyedari sesuatu yang tidak betul dengan diri ketua pembangkang itu.

NONE"Parti pembangkang kini kelam kabut, dulu sepakat lantik Anwar tetapi beliau kini ditolak kerana masalah moral sedangkan untuk menjadi Perdana Menteri kena ada integriti dan mempunyai visi.

"Personaliti Anwar sangat berbeza dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang ternyata terbukti kewibawaan beliau walaupun baru empat tahun menjadi perdana menteri," katanya ketika berucap merasmikan Majlis Himpunan Gelombang Biru dan Pelancaran Sukarelawan BN Temerloh di Temerloh hari ini.

Turut hadir Ketua Umno Bahagian Temerloh Datuk Mohd Sharkar Shamsudin, timbalannya Datuk Saifuddin Abdullah yang merupakan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Ketua MCA Temerloh Datuk Chuah Boon Siong, Pengerusi MIC Temerloh A.Sivalingam, Pengerusi Gerakan Temerloh Ong Boon Hong dan Pengerusi Parti Progresif Penduduk (PPP) Temerloh N. Nagarajan.

Antara pemimpin PKR yang keluar parti ialah bekas Timbalan Presiden Dr Chandra Muzaffar, bekas Ketua Penerangan Ruslan Kassim, bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan Mohamad Ezam Mohd Noor dan bekas Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Datuk S. Nallakaruppan.

Mohd Ali yang juga Ketua Menteri Melaka berkata pembangkang juga tidak mempunyai keupayaan untuk memerintah negara ini kerana mereka tidak mempunyai kesepakatan dan sikap toleransi seperti parti komponen dalam BN.

"Setiap pemimpin parti pembangkang berjuang untuk kepentingan parti masing-masing untuk berkuasa dan mereka sentiasa mencurigai antara satu sama lain.

"Sebab itu mereka sehingga hari ini tidak mempunyai ketetapan untuk memilih bakal perdana menteri jika mereka memenangi pilihan raya umum ke-13," katanya.

Katanya, rakyat perlu bijak dan tidak tersalah mengundi pada pilihan raya umum nanti.

"Setakat ini hanya BN yang mampu membawa pembangunan dan kemajuan demi kesejahteraan rakyat keseluruhannya," katanya.

- Bernama
Lepas 48 jam, NGO India mahu 'langgar' Zul Noordin
11:24AM Mac 30 2013
Selepas didedahkan PKR semalam, sekumpulan aktivis NGO India terus membuat laporan polis terhadap anggota parlimen Kulim-Bandar Baharu Zulkifli Noordin atas dakwaan menghina agama Hindu.

Setiausaha Agung Persatuan Progresif India Malaysia (Mipas) S Baradidathan membuat laporan itu di Petaling Jaya tengah hari semalam.

NONEBaradidathan menyifatkan, kenyataan Zulkifli, yang rakaman videonya boleh ditonton di Youtube sebagai penghinaan amat besar dan hasutan yang boleh menjejaskan ketenteraman awam.

"Kami memohon supaya siasatan dan tindakan terhadap yagn berhormat ahli parlimen bebas Kulim-Bandar Baharu dimulakan dengan segera," laporan polis yang salinannya dihantar kepada pihak media itu dipetik.

Sementara itu, Mipas juga memberikan 48 jam, bermula semalam kepada Zulkifli untuk memohon maaf secara terbuka kepada masyarakat Hindu atau bakal berdepan bantahan besar-besaran di seluruh negara.

Naib Presiden PKR N Surendran semalam mendesak Zulkifli yang juga naib presiden kumpulan pendesak Melayu PERKASA disiasat bawah Kanun Keseksaan ekoran kenyataannya itu.

Dalam video itu Zulkifli kelihatan seperti menyampaikan ceramah agama di surau dan menceritakan perbualannya dengan seorang penjual berhala Hindu berhampiran di Kuala Lumpur yang kedainya baru dilanda banjir.

Perbualan itu antaranya memuatkan persoalan sekitar kenapa tuhan di kedai itu tidak menahan air daripada memasuki kedainya itu.

Malaysiakini semalam cuba menghubungi Zulkifli bagi mendapat komennya tetapi tidak berjaya.

NONESementara itu, Pasukan Bertindak India Nasional (NIAT) yang dipengerusikan oleh Datuk Thasleem Mohd Ibrahim (kiri) juga membuat laporan polis di IPD Dang Wangi berhubung perkara itu semalam.

"Sebagai seorang Islam, saya malu dengan kenyataan Zulkifli kerana Islam melarang seseorang dariapda menghina agama dan bangsa lain," katanya.

Sementara itu, Presiden Hindu Sangam RS Mohan Shan pula berkata, video yang dipercayainya diucapkan pada 2011 itu mendapat kecaman menyeluruh pelbagai pihak, justeru Zulkifli patut dikenakan tindakan.

"Kenyataan yang nakal dan merosakkan itu telah mencetuskan perasaan tidak puas hati masyarakat Hindu dan jika tidak dibendung akan merosakkan hubungan damai pelbagai kaum dan agama di negara itu," kata Mohan semalam.

Sementara itu, kumpulan persaudaraan untuk hak asasi manusia AsSajjad Movement dalam kenyataannya menyifatkan Zulkifli sebagai melampaui batas sivil dan "terang-terangan mempersendakan agama Hindu".
"AsSajjad Movement berharap seseorang Muslim yang komited untuk menjadi insan bertakwa dapat menghormati hak-hak kaum minoriti.

"Sesungguhnya dalam era akhir zaman ini, tidak ada satu peradaban dapat berdiri sendiri tanpa berdialog dengan peradaban lainnya," kata kumpulan itu dalam kenyataannya hari ini.
Taib: Sikap rakyat mudahkan saya rancang negeri
9:51AM Mac 30 2013
Sikap terbuka rakyat di Sarawak banyak membantu memudahkan usaha melaksanakan pembangunan di negeri ini, kata Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud, di Kuching malam ini.

Katanya, melalui sikap sedemikian, beliau telah memperolehi sokongan yang padu untuk melaksanakan dasar politik pembangunan beliau apabila mengambilalih tampuk kepimpinan negeri ini 32 tahun lepas.

Abdul Taib berkata semangat kerjasama dan perpaduan di kalangan penduduk berbilang kaum di negeri ini sentiasa ditekankan bagi memastikan tiada siapapun ketinggalan dalam mengecapi pembangunan.

Beliau menyatakan demikian dalam wawancara program "Bicara Rakyat" yang disiarkan secara langsung oleh Radio Televisyen Malaysia (RTM) dari Kuching.

"Itu (perpaduan di kalangan pelbagai kaum) merupakan satu keuntungan bagi saya. Satu faktor yang menyebabkan saya berjaya (untuk merangka pelan pembangunan Sarawak) dengan lebih mudah daripada yang saya jangka pada mula-mulanya (menjadi Ketua Menteri)," katanya.

Menurutnya, fokus pembangunan awal beliau adalah untuk memastikan kesemua penduduk di Sarawak dapat dihubungi biarpun melalui infrastruktur jalan yang tidak begitu baik.

Abdul Taib berkata Sarawak kini sedang menjalani proses gelombang kedua pembangunan yang bertujuan membuka lebih banyak lagi peluang kepada rakyat di negeri ini untuk meningkatkan taraf hidup mereka.

Menurutnya pembangunan gelombang kedua ini melibatkan pelaksanaan program Koridor Tenaga Diperbaharui Sarawak (SCORE) dengan mengeksploitasi potensi tenaga diperbaharui yang ada di Sarawak seperti hidroelektrik untuk menarik pelaburan dalam industri berteknologi tinggi.

Industri-industri ini, katanya, akan mewujudkan bidang-bidang pekerjaan baharu di negeri Sarawak yang lebih menekankan kemahiran teknikal.

Sehubungan itu, Taib berkata, kerajaan negeri sekarang telah banyak melaksanakan program untuk memupuk minat di kalangan generasi muda untuk mengambil jurusan teknikal sebagai kerjaya mereka.

"Daripada 800,000 ribu peluang pekerjaan (yang dijangkakan melalui pelaksanaan SCORE), kira-kira 70 peratus adalah dalam bidang teknikal," katanya.

- Bernama
Pak Lah yakin BN akan menang besar
6:54PM Mac 30 2013
Bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi yakin dengan keupayaan BN untuk menang besar pada pilihan raya umum ke-13 (PRU-13).

Beliau berkata ini berikutan BN telah berusaha keras membawa perubahan besar kepada negara dan rakyat menerusi pelbagai perancangan dan program transformasi.

mca chinese new year open door 100213 24 abdullah badawi"Nak kerajaan yang kuat perlu menang dua pertiga kerusi Parlimen dan saya yakin BN boleh dapat kerana mereka telah bekerja keras.

"Saya harap mereka (rakyat) akan terus bagi sokongan (kepada BN) supaya segala program transformasi dan perancangan dapat diteruskan pada masa hadapan. Itu semua adalah untuk rakyat juga," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program Jiwa Murni KD Sri Pinang bersama masyarakat Permatang Sintok di Kepala Batas hari ini.

Pada program sehari itu, seramai 75 anggota pasukan simpanan sukarela Tentera Laut Diraja Malaysia bersama penduduk kampung membaiki rumah orang miskin dan Orang Kurang Upaya (OKU), menjalankan kerja gotong royong dan aktiviti membersih rumah di kawasan itu.

Mengenai pembubaran Parlimen, beliau berkata ia bukan satu isu kerana Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mempunyai jangka masa tertentu untuk berbuat demikian.

- Bernama
Wanita Umno tubuh pasukan anti 'huru-hara' Pakatan

Wanita Umno akan menubuhkan satu pasukan gerakan bagi menghadapi huru-hara yang didakwa akan dicetuskan oleh pihak pembangkang.

Ketuanya Datuk Seri Shahrizat Abd Jalil mendakwa, berdasarkan maklumat yang diperoleh, huru-hara itu dilakukan bertujuan untuk menakutkan orang ramai agar tidak keluar mengundi pada pilihan raya umum akan datang.

"Oleh kerana pembangkang takut dengan BN, maka mereka telah buat perancangan tetapi sudah dibongkar oleh media.

"Pada hari nak mengundi nanti, mereka (pembangkang) akan wujudkan keadaan huru-hara supaya penyokong BN takut untuk keluar mengundi.

"Jadi Wanita menubuhkan task force bagi memberitahu pengundi supaya keluar secara aman pada hari mengundi. Dan (pasukan) ini akan ada di semua peti undi," dakwanya.

Beliau berkata demikian dalam ucapan perasmian semasa merasmikan Majlis Yayasan Kebajikan Negara (YKN) bersama warga perumahan PDRM Desa Tasik sempena Hari Polis ke-206 hari ini di ibu negara.

Pada 13 Mac lalu, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mendakwa bahawa daripada maklumat beberapa dokumen yang boleh dipercayai, pembangkang dipercayai merancang untuk menggagalkan PRU 13 dengan mewujudkan keadaan porak peranda kerana gementar dengan sokongan rakyat kepada BN yang sudah mula meningkat.

Muhyiddin bagaimanapun masih enggan mendedahkan maklumat dokumen yang didakwanya itu.

Sehubungan itu, ketika ditanya adakah huru-hara yang dimaksudkannya adalah perkara sama yang disebut Muhyiddin, Shahrizat berkata, beliau hanya mengetahui tentang perkara itu daripada media dan "cakap-cakap ahli pembangkang".

"Media dan kita (Wanita Umno) adalah mata dan telinga rakyat di peringkat akar umbi. Oleh kerana rakyat sokong Datuk Seri Najib (Razak) dan BN maka pembangkang takut. Kita dapat tahu ini pun dari cakap-cakap ahli mereka juga. Dan bila media lapor, jadi kita tau ini akan berlaku.

"Kita Wanita tidak gentar. Kita akan jadi benteng. Dan pengundi mesti tahu bahawa ini kerja pembangkang yang nak bawa unsur-unsur ganas dan reformasi semasa hari membuang undi dan mereka akan mula dari awal," katanya lagi.

Tiada ulasan: