Fanatisme
Fanatik,
telah menjadi satu kata yang sangat bertuah di Indonesia. Bertuah bagi
yang menjatuhkannya (memfonis) namun malapetaka bagi yang menerima.
Dengan kesungguhan yang tiada henti, pemerintah dan media di Indonesia
telah berhasil membuat pandangan (image/imej) bahwa sikap fanatik
tersebut ialah identik dengan Islam. Setiap orang Islam yang
berkeinginan hendak menegakkan Syari’at Islam di Indonesia maka ia
merupakan seorang fanatik.
Namun engku-engku sekalian, tahukah engku arti dan makna dari kata
fanatik tersebut? Benarkah sikap fanatik itu ialah orang-orang Islam yang berkeinginan untuk menegakkan hukum “Syari’at di Indonesia”?
Susah juga rupanya engku, yang banyak terdapat di internet hanyalah
berbagai artikel mengenai fanatik. Sedangkan pengertian perihal apa itu
fanatik sebenarnya sangatlah susah didapat. Kalau dalam sisi bahasa,
fanatik berarti:
teramat kuat kepercayaan (keyakinan) terhadap suatu ajaran (politik, agama, budaya, dan lain sebagainya).
Namun dapat jua oleh kami pengertian fanatik yang kami cari. Beginilah kira-kira makna dari fanatik itu engku.
Fanatik adalah
suatu istilah yang digunakan untuk menyebut suatu keyakinan atau suatu
pandangan tentang sesuatu. Apakah itu merupakan pandangan yang baik
(positif) ataupun yang buruk (negatif). Pandangan tersebut tidak
memiliki sandaran teori atau pijakan kenyataan, tetapi dianut secara
mendalam sehingga susah diluruskan atau diubah. (A Favourable or
unfavourable belief or judjment, made without adequate evidence and not
easily alterable by the presentation of contrary evidence).
Jadi engku, sikap fanatik itu dapat menerpa siapa saja, apapun
agamanya, pandangan politik, maupun latar belakang keluarga maupun
budaya. sesungguhnya sikap fanatik ada pada setiap agama, budaya,
politik, maupun paham-paham lainnya. Namun kenapa hanya Islam yang
menjadi sorotan. Kenapa engku? Cobalah engku fikirkan? Tidak anehkah
engku?
Coba
kita tengok pada kehidupan bernegara. Sering kali pecah pertikaian
antara pendukung tim sepak bola di Indonesia. bahkan tak jarang ada yang
berujung pada kematian. Pernahkah hal semcam itu dilarang engku?
Bukankah hal semacam itu dapat kita golongkan kepada
fanatik, fanatik kepada tim sepakbola?
Lalu bagaimana pula dengan sekelompok orang yang memutuskan
batanggang
sampai pagi hanya untuk menonton pertandingan sepakbola dari tim
kesayangannya di Benua Eropa Sana.. pada hal esok hari mereka harus
bekerja,..bukankah hal semacam itu dapat pula kita golongkan pada sikap
fanatik engku?
Ah..janganlah engku marah pula, kami paham, engkupun sangat gemar
sekali menonton bola. Itukan hanya contoh, kami tidak membahas perkara
benar ataupun salah..
Itulah yang terjadi di negara kita pada saat sekarang duhai engku,
sikap fanatik hampir dimiliki setiap orang. Masyarakat kitapun berkat
pemberitaan dari media dengan mudahnya menjatuhkan cap
fanatik
kepada seseorang ataupun kelompok orang hanya dengan melihat pakaian
yang dipakainya. Pada hal mereka sebenarnya tidak kenal atau paham
mengenai ajaran yang dianut oleh orang-orang tersebut. Hanya berbekal
informasi yang sedikit dari media yang mereka peroleh maka dengan
mudahnya mereka menjatuhkan cap
fanatik.
Dalam kehidupan bernegara, pemerintah berkali-kali mendorong usaha
untuk menghilangkan sikpa fanatik terhadap agama, terutama agama Islam.
Tujuannya tidak hanya Islam sebagai agama juga Islam sebagai ideologi
politik. Menghilangkan orang-orang yang berusaha menegakkan
Syari’ah
di Indonesia. Kamipun merasa heran engku, sebab sikap fanatik tidak
hanya dimiliki oleh Islam sebagai suatu agama, akan tetapi juga agama
lain. Sebagai ideologi politik, sikap fanatik juga tidak dimiliki oleh
orang-orang yang berideologikan politik Islam melainkan oleh ideologi
lainnya.
Engku yang budiman, negara kita pada saat sekarang ini sedang tenggelam ke dalam
kebebasan buta, dimana
setiap orang bebas menyuarakan pendapatnya, bebas menghujat, dan
lain-lain bentuk kebebasan. Sikap keras dari pemerintah terhadap salah
satu agama ataupun ideologi hanya akan memperburuk keadaan. Disatu pihak
salah satu ideologi ditekan, namun dilain fihak ideologi lain yang
bertentangan dengan ideologi tersebut dibiarkan
merajalela di
negara ini. Negara ini sesungguhnya sedang mebuat bom waktu untuk
kehancuran dirinya. Jangan dikira berbagai ketidak puasan akan merada
dan kemudian menghilang, justeru sebaliknya, ketidak puasan akan
bertambah.
Sikap
hujat-menghujat yang marak di dunia maya, akan menimbulkan kebencian
bagi fihak yang dihujat. Kebencian ini lama-lama akan menjadi berubah
menjadi sikap dan perilaku, perlahan-lahan masyarakat di negara ini
telah terkotak-kotakkan. Sikap fanatik itu tidaklah muncul begitu saja
dan juga kebanyakan bukan dari agama yang dianut. Melainkan dari cara
orang lain menilai, memandang, dan bersikap kepada meraka. Dari sana
muncul ketidak puasan dan berujung kepada perilaku keras dan merusak.
Ingat engku,
jiwa manusia itu ibarat air, pabila terus ditekan dan ditekan, maka dia akan berontak.
Cara yang paling arif menurut kami ialah dengan menciptakan keadilan,
mengekang kembali segala macam bentuk kebebasan, dan mengawasi sekalian
rakyat. Sebab salah seorang negarawan Islam di abad pertengahan yang
berasal dari Afrika Utara pernah berujar:
kehidupan politik/negara itu jangan samapi diserahkan kepada rakyat. Sebab sebagian besar dari rakyat itu ialah bodoh.
Bagaimana menurut engku? Lihatlah sistim demokrasi yang selama ini diagung-agungkan itu, baguskah?
Korupsi bertambah merajalela, orang miskin bertambah banyak, penjahat
bertebaran, dan lain sebagainya seperti yang engku saksikan sendiri.
gambar: internet
Taklid Buta Dan Taksub Kepada Imam Mazhab
Ust. Mohd. Noor Tahir & Kaptain Hafiz Firdaus abdullah
Sikap
taklid buta terhadap para imam mazhab secara melampau perlu dihentikan.
Ini kerana, semua imam mazhab menjadikan sunnah yang sahih sebagai
pegangan utama dan meninggalkan pendapat individu jika menyanggahi
sunnah baginda.
Sebahagian
pengikut mazhab yang fanatik menolak bulat-bulat pendapat mazhab lain.
Seolah-olah, mazhabnya sahaja yang betul. Sedangkan dalam beberapa
perkara, mereka sebenarnya mengamalkan pendapat imam lain atas alasan
darurat.
Ada
riwayat menyebut, Khalifah Abu Ja’far al-Mansur dan Harun al-Rasyid
ingin menjadikan Mazhab Malik dan Kitab al-Muwatta’ karangan Imam Malik
sebagai sumber perundangan dan rujukan kerajaan Abbasiyyah.
Tetapi,
cadangan ini ditentang oleh Imam Malik sendiri. Alasan beliau ialah
kebenaran itu hanya satu, iaitu melalui Rasulullah s.a.w. Pendapat
seseorang boleh ditolak apabila bertentangan dengan sunnah Rasulullah
s.a.w
Para
salafussoleh bersepakat, wajib berpegang dan kembali kepada al-Quran
dan sunnah yang sahih serta meninggalkan setiap pendapat yang menyalahi
kedua-duanya. Walaupun ia diutarakan oleh seorang
pakar,
ulama, tokoh ilmuan atau sarjana. Ini kerana, Rasulullah s.a.w lebih
afdal untuk diikuti dan dicontohi berbanding individu yang tidak
terlepas daripada salah dan silap.
Jika
mendapati sesuatu yang bertentangan dengan amalan harian masyarakat
kita di dalam sesebuah pendapat yang diutarakan, maka janganlah terus
membuat kesimpulan yang singkat, lalu mentohmah sesuatu pendapat yang
mungkin baru di mata kita dengan tuduhan yang tidak benar. Sebaliknya
saya mengesyorkan agar kita semua mengkaji dan meneliti semula setiap
nukilan dan pendapat yang diutarakan itu. Ini lebih baik agar kita
membuat sesuatu kenyataan berdasarkan hujah dan tidak mudah
diselewengkan.
Hal
ini merupakan satu contoh amalan Rasulullah s.a.w yang telah
ditinggalkan. Semoga ALLAH memberi hidayah kepada sesiapa yang
dikehendaki-NYA kepada ajaran Islam yang murni. Sesungguhnya
meninggalkan amalan yang dipenuhi sangkaan atau taklid buta adalah suatu
yang dituntut oleh syarak.
Pengertian Taklid
Dan Segi Bahasa
Taklid merupakan kata terbitan daripada (قلد)
yang bermaksud menyerah, menghias, menyeleweng, meniru, menurut
seseorang atau menerima hutang. Antara pengertian taklid menurut
sebahagian ulama salafussoleh ialah:
Imam al-Syaukani r.h berkata:
“Taklid ialah menerima pendapat seseorang yang tidak berdiri berdasarkan hujah.”
Imam al-Son’ani r.h berkata:
“Taklid ialah mengambil pendapat orang lain tanpa dalil.”
Dan Segi Istilah
Imam Abu Abdullah Khuwaz Mandad r.h berkata:
“Taklid
menurut pengertian syara’ ialah kembali (menyandarkan perbuatan kepada
perkataan yang tidak ada hujah bagi orang yang mengatakannya serta tiada
dalil (berhubung dengan) apa yang dikatakan itu, malah orang yang
berkata tidak mampu membawa dalil.”
Taklid Pendapat Generasi Salafussoleh
Para Sahabat
Sebenarnya, isu taklid telah lama ditegahkan oleh para sahabat Nabi s.a.w. Bukan hanya imam empat mazhab sahaja.
Hakikatnya,
terdapat banyak perbezaan pendapat dalam memahami hadis Rasulullah
s.a.w. Contohnya, dalam bab menguatkan bacaan basmalah ketika solat.
Sebahagian sahabat menguatkannya, manakala, sebahagian yang lain pula
memperlahankannya. Namun, kedua-dua pendapat ini sahih kerana ia pernah
dilakukan oleh Nabi s.a.w. Oleh itu, para ulama mengharuskan kedua-dua
perbuatan ini.
Para sahabat juga melarang bertaklid kepada seseorang. Antara mereka yang menyatakan seperti itu adalah:
Abu Bakar al-Siddiq r.a berkata:
“Taatilah aku selagi aku mentaati ALLAH. Apabila aku tidak lagi mentaati ALLAH, janganlah kamu semua mentaatiku.
Au bin Abi Talib r.a berkata:
“Mengenai orangjang berilmu itu,jika ia mendapatpetunjuk (sekalipun) janganlah kamu bertaklid kepadanya tentang agama kamu.”
Ibn Mas’ud r.a berkata:
“Jadilah orang yang berilmu atau orang yang belajar dan janganlah sesekali kamu menjadi pengikut kepada pendapat seseorang.”
Imam Mazhab
Para
imam mujtahid melarang kita bertaklid kepada mereka kerana bimbang apa
yang mereka ijtihadkan itu menyalahi hadis-hadis Rasulullah s.a.w yang
sahih.
Mereka
memerintahkan para pengikutnya agar berpegang pada hadis jika ijtihad
mereka jelas menyanggahi sunnah Rasulullah s.a.w yang sahih. Ijtihad
mereka hanya boleh dipegang jika melibatkan hadis yang kurang jelas
serta terdapat perbezaan pendapat padanya.
Namun,
jika sesuatu hadis itu sahih, jelas makna serta lafaznya, ijtihad tidak
diperlukan dan seluruh umat Islam wajib beramal dengan hadis itu.
Walaupun para imam amat menekankan agar kembali kepada hadis yang sahih
serta meninggalkan pendapat mereka, masih ada pengikutnya yang
terkemudian begitu lantang bersuara dan lebih memartabat dan
mempopularkan hadis daif dan palsu.
Mereka
menyandarkan perkataan kepada para imam dan menjadikannya sebagai hujah
yang batil (sesat) demi membenar dan mempertahankan kehendak hawa nafsu
mereka. Perhatikanlah sebahagian daripada pendapat para imam mujtahid
mengenai hukum bertaklid.
Imam Abu Hanifah r.h (80 H 150 H) berkata:
“Seseorang tidak boleh mengambil (berpegang) pada pendapat kami jika dia tidak mengetahui dari mana sumber itu diambil.”
Imam Malik bin Anas r.h berkata:
“Tidak
ada seorang pun selepas Nabi s.a.w (wafat) melainkan perkataannya boleh
diambil atau ditolak. (Kecuali) perkataan Nabi s.a.w sahaja (yang boleh
diterima dan tidak boleh ditolak).”
Imam Syafie r.h berkata:
‘‘Apabila hadis itu sahih, itulah mahabku.”
Tambahnya lagi:
“Umat
Islam telah berjmak, tidak boleh meninggalkan sesuatu yang telah pasti
dan menepati sunnah Rasulullah s.a.w. Bukan semata-mata berpegang pada
pendapat seseorang.”
Imam Ahmad bin Hanbal r.h berkata:
“Sesiapa yang menolak hadis Rasulullah s.a.w dia telah berada di tepi jurang kebinasaan.”
Itulah
pendirian para imam mazhab. Mereka melarang keras perbuatan bertaklid
kepada pendapat mereka. Mereka sendiri meninggalkan perbuatan itu jika
menemui hadis yang sahih.
Ibn Hazm r.h telah menyatakan pendapat Imam Syafie mengenai larangan bertaklid:
“Sesungguhnya
semua ulama fikah itu telah membatalkan taklid. Mereka melarang sama
sekali sahabat-sahabat mereka (para pengikutnya mazhab) bertaklid kepada
mereka. Antaranya al-Imam al-Syafi’e. Beliau sampai ke taraf
berpendirian tegas dalam menentukan kesahihan sesuatu hadis dan
berpegang pada hujah yang tepat. Beliau juga tidak suka (orang lain)
mengikut semua pendapatnya.”
Perlu
diingatkan, semua para imam saling menghormati pendapat satu sama lain.
Imam Malik sezaman dengan Imam Abu Hanifah. Manakala, Imam Syafie pula
sempat menuntut ilmu daripada Imam Malik di Madinah. Manakala, Imam
Ahmad bin Hanbal pula sempat berguru dengan Imam Syafie di Iraq.
Dalam
masa yang sama, kita tidak mengatakan Imam Syafie bermazhab Maliki atau
Imam Ahmad bin Hanbal bermazhab Syafie. Kelebihan para imam mempunyai
ilmu yang luas untuk rnenyanggahi pendapat gurunya sebagai faktor mereka
sanggup keluar daripada belenggu mazhab (mengikut pendapat seseorang).
Oleh
itu, terdapat pengikut yang terkemudian keluar daripada pendapat
mazhabnya kerana ilmu mereka amat luas sehingga mampu memilih pendapat
yang paling tepat. Jadi, apa kurangnya ulama kontemporari yang terbuka
fikiran dan ilmunya menukilkan pendapat ulama silam lalu mengamalkannya.
Namun,
mereka tidak pernah menyalahkan pendapat imam yang lain. Bahkan, Imam
Syafi’e sendiri mewasiatkan kepada Imam Ahmad bin Hanbal agar
menceritakan kepadanya setiap hadis sahih yang ditemui. mi bermakna,
tidak semua hadis dimiliki atau ditemui oleh Irnam Syafie. Jika tidak,
mana mungkin seorang guru meminta hadis daripada anak muridnya.
Oleh
itu, janganlah berpecah-belah semata-mata mempertahankan fahaman yang
disandarkan kepada para imam. Bukankah mereka telah berlepas diri
terhadap perbuatan fitnah yang dilemparkan kepada mereka.
Mereka
tidak pernah mengajar kita mengamalkan hadis dhaif walaupun ia adalah
ijtihad mereka. Ini kerana, ijtihad mereka mungkin betul dan mungkin
juga salah. Bahkan mereka menggalakkan kita meninggalkan pendapat yang
menyanggahi sunnah yang sahih.
Bagi
kita yang telah diberi kemudahan mengkaji kitab-kitab karangan mereka,
sudah pasti mudah bagi kita untuk mencari kesahihan pendapat. Inilah
hasil usaha yang ditinggalkan oleh mereka pada agama ALLAH.
Pesanan Imam Syafie
Ramai
di kalangan para kelompok masyarakat yang mengaku bermazhab Syafi’e
tidak tahu tentang cara mengerjakan solat mengikut mazhabnya. Ada yang
mengangkat tangan melebihi kepala dan ada yang meletakkan tangan ke tepi
rusuk serta pelbagai lagi.
Sejak
akhir-akhir ini, “talfiq” iaitu percampuran pelbagai mazhab (pendapat
imam) memang tidak dapat dinafikan. Cuma, kebanyakan masyarakat masih
belum sedar tentang kewujudannya. Apa tidaknya, bila ke Makkah seseorang
bermazhab Syafie boleh menukar mazhab. Apabila berzakat, mengikut
mazhab Imam Hanafi. Apabila bersolat pula, tangan diletakkan ke bawah
pusat. Bukankah itu adalah menurut pandangan Imam Abu Hanifah?
Begitu
juga dengan masalah kenduri arwah, Imam Syafi’e mengharamkannya. Tetapi
ada juga yang melakukannya. Bukan orang bawahan, bahkan para ulama yang
digelar ustaz dan guru. Contohnya, membaca al-Quran dan tahlilan yang
dihadiahkan kepada si mati. Ini tiada dalam Mazhab Syafie.
Oleh
itu, berpeganglah pada al-Quran dan sunnah yang sahih bukannya menurut
hawa nafsu semata-mata. Janganlah kita mudah terpedaya dengan pendapat
batil daripada ulama-ulama yang menyembunyikan ilmu. Lebih-lebih lagi
mereka yang mengharapkan habuan dunia demi menjaga kepentingan diri.
Kurang
ilmu agama yang sahih, tidak mahir berbahasa Arab dan tidak pernah
berhujah menjadi faktor utama mengapa seseorang itu sanggup bertaklid
tanpa membuat kajian. Sedangkan Imam Syafi’e sendiri mewajibkan
pengikutnya mengambil dalil yang sahih serta mengkaji ilmu agama dan
bukan hanya menerima tanpa penelitian.
Selain
itu, beliau juga mengharamkan bertaklid kepadanya. Terdapat banyak
kata-kata beliau yang melarang taklid kepada imam-imam mazhab. Imam
Syafie r.h berkata:
“Setiap
orang boleh mengingati dan melupai sesuatu riwayat. Apa yang benar
ialah sesuatu yang bertepatan dengan sunnah Rasulullah s.a.w dan itulah
pendapatku.” (Hadis
maqtu’ riwayat al-Hakim dengan sanad sampai kepada al-Syafie. Rujuk
Tarikh Dimasyq, Ibn ‘Asaakirr: 15/1/3, I’lam al-Muwaqqi’in, jil. 2, ms.
363-364 dan al-Iqazah, ms. 100)
“Sesiapa
yang mengetahui hadis sahih, tidak boleh meninggalkan sunnah Rasulullah
s.a.w hanya kerana mengikut pendapat seseorang.” (Rujuk Ibn al-Qayim, jil. 2, ms. 361 dan al-Fulani, ms. 68)
“Apabila
kamu temui dalam kitabku sesuatu yang bertentangan dengan hadis
Rasulullah s.a.w yang sahih, berpeganglah pada hadis itu. Tinggalkanlah
apa yang telah aku katakan itu.” Manakala dalam riwayat yang lain
katanya: “Ikutilah hadis itu dan janganlah kamu menoleh kepada pendapat
sesiapa pun.”
(Rujuk Zaminul Kalam, karya al-Harawi, 3/47/1, al-Khaatib dalam al
Ihtijaj bi al-Syafie, jil. 8/2, Ibn ‘Asaakir, 5/9/10, al-Nawawi,
al-Majmu’, jil. 1, ms. 63, Ibn Qayyim, jil. 2, ms. 361, al Fulani, ms.
100. Manakala riwayat kedua daripada Abu Nu’aim dalam al-Hiliyyah, jil.
9, ms. 107)
Aku
akan menarik semula pendapatku sama ada ketika hidup atau matiku jika
ia berlawanan dengan sesuatu perkara yang sahih daripada Rasulullah
s.a.w.”
(Rujuk Abu Nu’aim dalam al-Hilyah, jil. 9, ms. 107, al-Haraawiy, jil.
1, ms. 47, Ibn Qayyim dalam I’laam al-Muwaqqi’in, jil. 2, ms. 363 dan
al-Fulaniy dalam al-Iqaz, ms. 104)
“Apabila
aku mengeluarkan pendapat yang berlawanan dengan hadis Rasulullah s.a.w
yang sahih, ketahuilah bahawa ketika itu aku sudah nyayuk.”
(Rujuk karya Ibn Abi Hatim dalam Adab al-Syafie, ms. 93, Abu al-Qasim
al-Samarqandi dalam al-Amali, Abu Hifshul Mu’addab dalam al-Muntaqa
Minha, jil. 1, ms. 236, Abu Nu’aim dalam al-Hilyah, jil. 9, ms. 106 dan
Ibn ‘Asaakir, 15/10/1, dengan jalur sanad yang sahih)
“Semua hadis Rasulullah s.a.w yang sahih adalah pendapatku sekalipun kamu belum pernah mendengarnya daripadaku.” (Rujuk Ibn Abi Hatim, ms. 93-94)
“Apabila hadis itu sahih, itulah mazhabku.”
(Rujuk al-Nawawi dalam al-Majmu’, jil. 1, ms. 63, al-Sya’raaniy, jil.
1, ms. 57. Beliau menghubungkan sanadnya kepada al-Hakim dan al-Baihaqi.
Diriwayatkan juga oleh al-Fulani, ms. 107)
Al-Sya’raani r.h berkata:
“Ibn Hazm berkata, maksud sahih ialah hadis sahih menurut Imam Syafie sendiri dan imam-imam yang lain.”
Imam Nawawi al-Syafie r.h berkata:
“Merujuk
kepada kata-kata Imam Syafie ini, pengikutnya boleh mengamalkan hadis
berhubung perkara tatswib (as solatu khairun minan naum) dan boleh
bertahallul apabila sakit atau kerana sebab lain seperti yang tertulis
dalam kitab-kitab pengikutnya yang bermazhab Syafie.
Antara
ulama fikah bermazhab Syafie yang meninggalkan pendapat beliau ialah
Abu Ya’kub al-Buwaiti dan Abu al-Qasim al-Daraqi. Manakala ahli hadis
bermazhab Syafie yang meninggalkan pendapat beliau ialah Imam Abu Bakar
al-Baihaqi.
Sebahagian
ulama Syafi’eyah (pengikut imam Syafi’e) lebih mengutamakan hadis sahih
walaupun ia tidak diamalkan oleh Imam Syafie. Menurut mereka, “setiap
apa bertepatan dengan hadis sahih, itulah Mazhab Syafie.”
Syeikh Abu ‘Amr r.h berkata:
“Ulama
Mazhab Syafie akan berbincang apabila terdapat hadis yang bercanggah
dengan amalan mazhab mereka. Mereka akan mengamalkan hadis itu jika
mereka mampu berijtihad. Sebaliknya jika mereka tidak mampu berijtihad,
mereka tidak akan menyalahi hadis itu selepas berusaha mengkaji dan
beramal mengikut ulama yang berhujah dengannya. Ini adalah suatu
keuzuran untuk mereka meninggalkan mazhab yang diikuti.”
Taqiuddin al-Subki al-Syafi’e r.h berkata:
“Seseorang
perlu mengamalkan hadis sahih jika dia yakin dengan kesahihan hadis itu
walaupun tidak dapat bertemu dengan imam tersebut. Ketika itu, dia
perlu membayangkan dirinya sedang berada di hadapan Nabi s.a.w dan
mendengar sendiri sabda baginda. Apakah dia sanggup menangguhkan beramal
dengan sabda Rasulullah s.a.w yang sahih? Tentu sekali tidak! Oleh itu,
setiap orang menerima tariggungjawab sesuai dengan pemahamannya.”
(Rujuk al-Syubki, Makna Qaul al-Syafi’e Iza Sohhal Hadis Fahuwa
Mazhabi, ms. 103, jil. 3, I’lamul Muwaqqi’in, jil. 2, ms. 302 dan 307.
Juga al-Fulani dalam Iqaz Himam Ula al-Absor Lii Iqtida Bisayyidil
Muhajirin Wa al-Ansor Wa Tahziruhum ‘Anil Ibtidaa al-Syafi’e Fil Qura
Wal Amsor Mm Taklidil Mazahib Ma’al Hammiyyah Wal Ashabiyyah Bainal
Fuqahail A’sor)
Menurut Abdullah bin Ahmad bin Hanbal r.h, daripada ayahnya bahawa Imam Syafie r.h pernah berkata kepadanya:
“Kamu
lebih luas pengetahuan mengenai hadis dan perawi. Jika ia sahih,
beritahulah aku sama ada ia dari Kufah, Basrah atau Syam. Aku akan
beramal dengannya jika ia benar-benar sahih.”
(Rujuk Ibn Abi Hatim dalam Adab al-Syafie, ms. 94-95, Abu Nu’aim dalam
al-Haliyyah, jil. 9, ms. 106, al-Khatib dalam al-Ihtijaj hi al-Syafi’e,
8/1, Ibn ‘Asaakir, 15/9/1, Ibn Abdul Baar dalam al-Intiqaa, ms. 75, Ibn
al-Jauzi dalam Manaqib al-Imam Ahmad, ms. 499, al-Haraawiy, 2/47/2, Ibn
Qayyim daiam I’laam al-Muwaqqi’in, jil. 2, ms. 32 dan al-Fulaniy dalam
al-Iqaz, ms. 152)
Al-Baihaqi al-Syafie r.h berkata:
“Syafi’e
banyak beramal dengan hadis. Beliau mengumpulkan ilmu ahli Hijaz, Syam,
Yaman dan Iraq. Beliau akan berpegang pada hadis yang sahih menurut
pendapatnya sendiri tanpa mengikut mazhab penduduk negaranya. Walaupun
jelas kebenarannya pada pendapat orang lain dan tidak cenderung kepada
mereka terdahulu.”
Taqiuddin al-Subki al-Syafie r.h telah menyatakan dalam Kitab al-Fataawa, jilid 1, muka surat 148:
“Solat
ialah urusan umat Islam yang paling penting. Setiap muslim wajib
mengambil berat dan memeliharanya. Terdapat perkara yang disepakati oleh
ulama yang mesti diamalkan. Begitu juga dengan perkara yang tidak
disepakati ulama.
Mereka
boleh memilih sama ada keluar daripada perselisihan itu atau berusaha
meneliti semula hujah-hujah yang digunakan. Solat mereka sah dan betul
jika mereka bijak mengkaji kerana ibadah itu sesuai dengan firman ALLAH
S.WT:
“Sesiapa yang mengharapkan pertemuan dengan TUHANnya, dia hendaklah beramal soleh.” (Surah al-Kahfi 18: 110)
Al-Muzanni al-Syafie r.h berkata:
“Saya
ringkaskan Kitab al-Umm dan huraikan maksudnya kepada sesiapa yang
memerlukan. Saya juga menjelaskan larangan Imam Syafie daripada
bertaklid kepadanya dan juga orang lain. Seseorang itu perlu meneliti
dan mengkaji urusan agamanya serta mengambil ilmu pengetahuan dan kitab
ini. (Rujuk Mukhtasar Li Fiqh al-Syafi’e, jil. 9, ms. 3)
Para Ulama Terkemudian (khalaf)
Ibn al-Jauzi r.h menyatakan dalam kitabnya Talbisul Iblis:
“Orang
yang bertaklid tidak ada pegangan yang teguh dengan apa yang
ditaklidkan. Taklid merosakkan fungsi akal untuk berfikir dan tadabbuz.
Celakalah bagi orang yang memadam lilin yang dinyalakan untuk menerangi
kegelapan.”
Imam al-Tahawi r.h berkata:
“Seseorang tidak akan bertaklid melainkan jika dia bersifat keras kepala dan berfikiran beku.”
Ibn Hazm r.h menyatakan dalam kitabnya Masaail Minal Usul:
“Tidak dibenarkan sesiapa pun hertaklid kepada seseorang yang masih hidup atau yang telah mati.”
Abu Syamah r.h menyatakan dalam Kitab al-Mu,ammal:
“Taklid kepada orang lain selain rasul-rasul ALLAH adalah haram.”
Imam Abdullah bin al-Mu’tamir r.h berkata:
“Tidak ada perbezaan antara binatang ternakan yang menuruti perintah dan seorang manusia yang bertaklid.”
Imam Sanad bin ‘Anan r.h berkata:
“Seseorang
yang bertaklid tidak berada pada pandangan dan ilmu yang benar kerana
ia bukan jalan yang membawa kepada ilmu pengetahuan.”
Beberapa langkah untuk menjauhi taqlid
Memandangkan
taqlid sudah menjadi satu kelaziman umat Islam tanah air, berikut
disenaraikan beberapa langkah untuk menjauhi taqlid:
1 -
Menetapkan di dalam diri masing-masing bahawa menuntut ilmu adalah
wajib hukumnya ke atas setiap individu muslim. Sabda Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam: Menuntut ilmu adalah wajib atas setiap
Muslim. (Sahih: Hadis mutawatir yang diriwayatkan oleh Ibn Majah,
Ibn Hibban, al-Thabarani dan lain-lain, dinilai sahih oleh al-Albani di
dalam Shahih Jami’ al-Shagheir – no: 3913) Bertaqlid tidak
termasuk di dalam kategori menuntut ilmu melainkan bagi orang yang
benar-benar tidak mampu dari sudut kecerdasan akal dan kemudahan
fizikal.
2 -
Menetapkan keyakinan di dalam diri masing-masing bahawa menuntut ilmu
agama adalah mudah sebagaimana menuntut ilmu-ilmu yang lain. Lebih dari
itu sesiapa yang bersungguh-sungguh menuntut ilmu atas tujuan
memperbaiki agamanya, maka dia akan dipimpin oleh Allah sebagaimana
firman-Nya:
Dan
orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi
kehendak agama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke
jalan-jalan Kami dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah
berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya. (al-Ankabut 29:
69)
3 -
Lazimkan diri untuk menghadiri kuliah agama dan membaca buku yang
bersifat ilmiah. Pastikan setiap pendapat/ulasan yang dikemukakan
disandarkan kepada dalil al-Qur’an dan al-Sunnah diikuti dengan hujah
tokoh/ulama yang muktabar pada generasi awal Islam. Jauhilah kuliah atau
buku agama yang hanya membicarakan agama tanpa dalil dan hujah.
4 -
Memberi perhatian dan keutamaan kepada para ustaz dan ustazah yang
“junior”. Alhamdulillah, negara kita memiliki ramai graduan tempatan
mahupun luar negara dalam jurusan agama yang mampu menyampaikan ilmu
dengan menjauhi kaedah taqlid. Akan tetapi mereka tidak diberi perhatian
yang sewajar oleh masyarakat sebagai sumber rujukan ilmu semata-mata
kerana umur mereka yang agak muda.
5 - Berdoa kepada Allah agar diberi kecerdasan akal dan kemudahan fizikal untuk menuntut ilmu sebagaimana firman-Nya:
“Wahai Tuhanku, tambahilah ilmuku.” (Taha 20: 114)
Beberapa Contoh Sikap Taksub Mazhab
Sikap
taksub mazhab juga boleh menyebabkan para pengikut sesebuah mazhab
sanggup mencipta hadis-hadis palsu bagi membenarkan mazhab sendiri.
Berikut
adalah beberapa contoh dari sikap taksub mazhab yang pernah dan sedang
dialami oleh dunia Islam masa kini. Tujuannya ialah untuk menyedarkan
kita akan kekerdilan fikiran sesetengah pihak sehingga menyebabkan
timbulnya perselisihan yang besar daripada satu perkara yang asalnya
tidak berselisih.
Contoh Pertama:
Suasana
taksub bermazhab yang paling jelas ialah apabila jamaah yang
melaksanakan solat fardhu dibahagikan kepada 4 kumpulan di Masjid
al-Haram. Perkara ini berlaku sebelum tahun 1342H/1924M. Lebih
menyedihkan, suasana begini berlaku di hadapan Ka’bah padahal Ka’bah itu
sendiri merupakan binaan yang mengisyaratkan persatuan umat Islam.
Suasana
sebegini masih berlaku di beberapa masjid yang lain di negara yang
rakyatnya mengikuti lebih dari satu mazhab. Ini sebagaimana yang
diterangkan oleh al-Albani rahimahullah tentang apa yang berlaku di
Syria:
Adakalanya
didapati sebahagian jemaah itu masih menunggu kedatangan imam mazhab
mereka padahal di sebelah mereka jamaah mazhab lain sudahpun memulakan
solat bersama imam mereka. Mereka enggan berjamaah bersama di belakang
satu imam hanya kerana perbezaan mazhab. Mereka berpendapat solat imam
mazhab lain diragu-ragukan dan boleh dipersoalkan, malah ada yang
mengatakan ianya tidak sah. (Rujuk: The Prophet’s Prayer Described, ms.
xxix)
Contoh Kedua:
Contoh
yang lain ialah berkenaan membaca doa qunut dalam solat Subuh. Dalam
Mazhab al-Syafi‘e, membaca doa qunut dihukum sunat manakala dalam mazhab
Hanafi dan Hanbali ianya tidak sunat.
Dalam
menghadapi suasana perbezaan seperti ini, segelintir ulama’
al-Syafi‘eyyah (al-Syafi‘eyyah bermaksud ulama’-ulama’ dalam Mazhab
al-Syafi‘e yang hidup selepas Imam Muhammad bin Idris al-Syafi‘e) yang
berfatwa bahawa seorang jamaah mazhab al-Syafi‘e wajib melakukan sujud
sahwi di akhir solat subuhnya apabila dia menjadi makmum kepada seorang
imam dari mazhab lain yang tidak membaca doa qunut. (Lihat Fiqh dan
Perundangan Islam (edisi terjemahan oleh Syed Ahmad Syed Hussain;
Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia & Dewan Bahasa dan
Pustaka, K.Lumpur 1994), jld. 01, ms. 856 oleh Wahbah al-Zuhaili). Di
samping itu ada pula yang memfatwakan bahawa seorang jamaah mazhab
al-Syafi‘e yang menjadi makmum di belakang imam mazhab lain yang tidak
membaca doa qunut boleh mengangkat tangannya membaca doa qunut subuh
selagi sempat ketika imam tersebut sedang iktidal mahupun sedang turun
ke posisi sujud. (Lihat Reliance of The Traveller (Amana Publications,
Maryland, 1994), F12-23 oleh Ahmad ibn Naqib al-Misri, terjemahan dan
nota tambahan oleh Nuh Ha Min Keller)
Kedua-dua
fatwa di atas jelas merupakan sesuatu yang dikeluarkan kerana sikap
taksub kepada mazhab. Ia jelas menyalahi perintah Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam yang menerangkan bahawa imam itu adalah untuk diikuti
oleh jamaah dalam setiap perlakuannya. Perintah baginda:
Sesungguhnya
dijadikan seorang imam hanyalah untuk diikuti, maka janganlah kamu
berbeza dengannya. Maka apabila (dia) rukuk maka rukuklah, apabila dia
membaca “Sami Allahuliman Hamidah” maka bacalah “Rabbana lakalhamdu”.
Dan apabila (dia) sujud maka sujudlah dan apabila (dia) solat duduk maka
bersolatlah kamu semua dengan cara duduk. (Sahih:
Hadis daripada Abu Hurairah radhiallahu ‘anh, diriwayatkan oleh Ahmad,
al-Bukhari, Muslim dan lain-lain. Lihat Shahih al-Bukhari – no: 722
(Kitab Azan, Bab meluruskan saf termasuk kesempurnaan solat))
Fatwa
dan pendapat di atas juga menyalahi contoh yang ditunjukkan oleh
al-Syafi‘e sendiri di mana dalam satu riwayat yang terkenal, beliau
telah mengimami solat subuh bersama ahli jamaah mazhab Hanafi tanpa
berqunut. Apabila ditanya kenapa dia tidak berqunut, al-Syafi‘e menjawab
bahawa ia adalah sebagai menghormati Abu Hanifah. (Riwayat al-Dahlawi
di dalam Hujjat Allah al-Balighah, ms. 335.)
Contoh Ketiga:
Sikap
taksub mazhab tidak terhad kepada persoalan ibadah sahaja. Ia juga
melibatkan perkara-perkara lain seperti keturunan, politik dan kehidupan
harian. Sebahagian pihak dalam Mazhab al-Syafi‘e pernah mengagungkan
Muhammad bin Idris al-Syafi‘e rahimahullah sehingga menghina para imam
mazhab lain dengan alasan sebuah hadis Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam:
Para
pemimpin (mestilah) daripada (keturunan) Quraish. (Hadis daripada Anas
bin Malik radhiallahu ‘anh, diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Ya’la dan
al-Thabarani. al-Haitsami menyebutnya di dalam Majma’ al-Zawa‘id (ed:
‘Abd Allah M. Darwaisy; Dar al-Fikr, Beirut 1994) – no: 8978 dan beliau
berkata: Para perawi (dalam riwayat) Ahmad adalah terpercaya)
Berdasarkan hadis ini mereka berkata:
Kita tidak dapati di kalangan imam-imam mujtahid (para imam mazhab) yang berketurunan Quraish selain Imam al-Syafi‘e.
Sedangkan
Imam Abu Hanifah berketurunan bekas hamba, Imam Malik bin Anas daripada
qabilah Zi-Asbah, Imam an-Nakha‘e daripada qabilah Nakha’ al-Yaman.
Imam Ahmad bin Hanbal dan Imam Muhammad al-Hassan, keduanya dari Bani
Syabani dan bukannya dari Mudhar. Imam al-Tsauri berasal dari Bani Thaur
dan Imam al-Awza‘e pula juga dari bekas keturunan hamba. (Demikian
tulisan Abu Mansur ‘Abd al-Qahar al-Tamimi sebagaimana di dalam buku
Rahmat Allah di Sebalik Perbezaan Mazhab, ms. 37 oleh Muhammad Fadli
Ismail, yang mana beliau berkata buku ini ialah tulisan al-Suyuti. Buku
ini perlu diteliti apakah benar ia tsabit dari al-suyuti, kerana di
dalamnya terkandung begitu banyak hadis-hadis yang palsu)
Sikap
taksub mazhab oleh golongan di atas menyebabkan mata hati mereka
tertutup daripada ayat Allah Subhanahu wa Ta‘ala yang menyatakan bahawa
sebaik-baik manusia bukanlah berdasarkan keturunan atau bangsa akan
tetapi ketaqwaannya kepada Allah. Firman Allah:
Wahai
umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan
perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu pelbagai bangsa dan bersuku
puak supaya kamu berkenal-kenalan (antara satu dengan yang lain).
Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih
taqwanya di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha
Mendalam Pengetahuan-Nya. (al-Hujurat 49: 13)
Adapun
maksud sebenar hadis “Para pemimpin (mestilah) daripada (keturunan)
Quraish” ialah bahawa sesuatu negara atau komuniti Islam itu seharusnya
memilih pemimpin mereka daripada kalangan kaum atau bani yang majoriti
jumlahnya dan besar pengaruhnya supaya kepimpinan rakyat lebih teratur
dan baik. Sebaliknya jika pimpinan dipegang oleh pihak minoriti ia akan
membawa kekecohan di kalangan orang ramai.
Bani
Quraish disebut dalam hadis ini kerana merekalah kumpulan terbesar dan
terpengaruh di Semenanjung Arab pada ketika itu. Akan tetapi hadis ini
tidaklah membatasi Bani Quraish sahaja kerana mereka sebenarnya hanya
sebagai kaum minoriti berbanding dengan dunia Islam yang kini menjangkau
jumlah 1 billion umatnya. Hadis ini juga lebih khusus kepada persoalan
pimpinan duniawi tidak dalam persoalan pimpinan agama kerana banyak
dalil-dalil lain yang menyatakan bahawa hal agama tiada bersangkut paut
dengan keturunan dan bangsa.
Contoh Keempat:
Sikap
taksub mazhab juga boleh menyebabkan para pengikut sesebuah mazhab
sanggup mencipta hadis-hadis palsu bagi membenarkan mazhab sendiri.
Contohnya ialah hadis berikut yang dicipta oleh pengikut Mazhab Hanafi
yang bencikan Mazhab al-Syafi‘e bahawa kononnya Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam ada berkata:
Akan
muncul di kalangan umat aku seseorang yang bernama Muhammad bin Idris
(al-Syafi‘e) yang akan mendatangkan kerosakan kepada umatku lebih buruk
daripada Iblis dan akan muncul pula di kalangan umat aku seorang lelaki
bernama Abu Hanifah yang akan menjadi cahaya penyuluh umat aku.
Riwayat
palsu ini dikenal pasti oleh Ibn al-Jawzi dalam kitabnya al-Maudu‘at,
jld. 1, ms. 457 dan diutarakan oleh al-Albani dalam Silsilah al-Ahadis
al-Dha‘ifah wa al-Maudhu‘ah, no: 570.
Pengikut
Mazhab al-Syafi‘e juga tidak kurang hebatnya dengan mencipta sebuah
hadis lain bagi menentang Mazhab Hanafi. Diketahui bahawa bagi Mazhab
Hanafi disunatkan mengangkat tangan ketika membaca takbir bagi setiap
pergerakan rukun solat manakala bagi Mazhab al-Syafi‘e mereka tidak
menyunatkannya. Oleh itu pengikut Mazhab al-Syafi‘e telah mencipta suatu
hadis bahawa kononnya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam telah
berkata:
Sesiapa yang mengangkat tangan ketika solat maka tiadalah solat itu baginya (iaitu tidak sah).
Riwayat
ini juga telah dinyatakan kepalsuannya oleh beberapa tokoh hadis
seperti Ibn al-Qayyim, al-Dzahabi dan lain-lain sebagaimana terang
al-Albani di dalam Silsilah al-Ahadis al-Dha‘ifah wa al-Maudhu‘ah, no:
568. (Ibn al-Qayyim ialah al-Imam Muhammad bin Abu Bakar bin Ayyub bin
Qayyim al-Jawziyya. Lahir di Damaskus pada 691H/1292M. Antara tulisan
beliau yang masyhur ialah Zaad al-Ma'ad dan I'lam al-Muwaqqi‘in,
kedua-duanya telah diterjemahkan. Meninggal dunia di Damsyik pada
751H/1350M)
Demikian empat contoh yang sempat dikemukakan tentang sikap taksub sebahagian pengikut mazhab.
Sikap
taksub sebegini timbul hanya kerana ikutan mereka kepada tuntutan nafsu
lalu mereka mengunggulkan imam serta mazhab mereka kepada kedudukan
yang terbaik. Pada waktu yang sama mereka menghina imam dan mazhab yang
lain padahal pengunggulan dan penghinaan mereka hanyalah berdasarkan
anggapan semata-mata, bukan berdasarkan kajian dan perbandingan ilmiah.
Seandainya dilakukan kajian dan perbandingan ilmiah, pasti mereka akan
menyedari bahawa semua para imam dan mazhab fiqh Islam adalah baik.
Sikap taksub sebegini akhirnya akan membawa kepada perdebatan,
pergaduhan dan perpecahan kepada umat Islam. Ibn Taimiyyah rahimahullah
mengulas fenomena ini:
Adapun
mengunggulkan sebahagian imam atau syaikh di atas sebahagian yang lain
seperti orang-orang yang mengunggulkan imam mazhab mereka sebagai yang
paling faqih atau yang mengunggulkan syaikh mereka sebagai sebaik-baik
pembimbing di atas selainnya, sepertimana sebahagian orang yang
mengunggulkan al-Syaikh ‘Abd al-Qadir (al-Jailani) atau al-Syaikh Abu
Madyan atau (al-Imam) Ahmad (bin Hanbal) atau selain mereka, maka
kebanyakan manusia di dalam hal ini berbicara tentangnya berdasarkan
sangkaan dan kecintaan yang berlebih-lebihan.
Sesungguhnya
mereka tidak mengetahui hakikat sebenar akan martabat para imam dan
syaikh tersebut mahupun bermaksud mengikuti mereka kerana kebenaran yang
sebenar-benarnya. Akan tetapi setiap mereka hanya mengikut nafsu dengan
mengunggulkan tokoh ikutan mereka dengan pengunggulan yang merupakan
anggapan demi anggapan semata-mata.
Mereka
tidak memiliki apa-apa bukti bagi anggapan tersebut. Sikap seperti
inilah yang sering kali menyebabkan perdebatan, pergaduhan dan
perpecahan di antara mereka. Ini semua diharamkan oleh Allah dan
Rasul-Nya sebagaimana firman-Nya:
Wahai
orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dengan
sebenar-benar taqwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam
keadaan Islam. Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah
(agama Islam) dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat
Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah
dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu
bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat
Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah
berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa
jahiliyah) lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat
Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat
keterangan-Nya supaya kamu mendapat petunjuk hidayah-Nya. Dan hendaklah
ada di antara kamu satu kumpulan yang menyeru kepada kebajikan dan
menyuruh berbuat segala perkara yang baik serta melarang daripada segala
yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah
orang-orang yang berjaya. Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang
(Yahudi dan Nasrani) yang telah bercerai-berai dan berselisihan (dalam
agama mereka) sesudah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang
jelas nyata (yang dibawa oleh Nabi-nabi Allah), Dan mereka yang bersifat
demikian, akan beroleh azab seksa yang besar. (‘Ali Imran 3:102-105)
(Majmu’ al-Fatawa (Dar al-Wafa’, Kaherah 2002), jld 20, ms. 291-292)
Oleh
itu yang benar, semua mazhab dan para imamnya adalah baik. Orang yang
mencenderungi satu mazhab, sebagaimana ulas Ibn Taimiyyah, tidak boleh
mengkritik mazhab yang lain dan begitulah sebaliknya. Beliau
rahimahullah menulis:
Maka
sesiapa yang pada pendapatnya adalah lebih baik untuk mengikuti
(Mazhab) al-Syafi‘e tidak boleh mengingkari sesiapa yang pada
pendapatnya adalah lebih baik untuk mengikuti (Mazhab) Maliki dan
sesiapa yang pada pendapatnya adalah lebih baik untuk mengikuti (Mazhab)
Ahmad tidak boleh mengingkari sesiapa yang pada pendapatnya adalah
lebih baik untuk mengikuti (Mazhab) al-Syafi‘e dan begitulah seterusnya.
(Majmu’ al-Fatawa, jld 20, ms. 292-293)
Sikap taksub hanya dibolehkan dalam satu perkara, iaitu dalam mentaati Allah dan Rasul-
HINDARI SIKAP TAKSUB INDIVIDU, KEMBALILAH KEPADA WAHYU
Mei 20, 2013
Ustaz Fathul Bari Mat Jahya
Nilai
agama terletak sepenuhnya pada wahyu. Oleh itu kita perlu
memperbetulkan metodologi dalam kita berkomukasi dan berbicara tentang
agama. Tidak kira mana-mana Ustaz yang bercakap, yang penting adalah
sumbernya, dan bagaimana sumber itu diulas. Dengan itu barulah kita
boleh membebaskan manusia daripada sikap taksub kepada keperibadian dan
batang tubuh seseorang individu mahupun kumpulan, kerana agama yang
disampaikan asasnya bersumberkan Al-Quran dan Hadis, bukan bersumberkan
pendapat manusia.
Rasulullah
sallallahu ‘alaihi wasallam banyak berpesan tentang larangan bersikap ghuluw (berlebih-lebihan). Ketika para sahabat Nabi
radhiyallahu ‘anhum
memuji-muji Nabi, di mana mereka memanggil Rasulullah dengan gelaran
“Wahai Rasulullah, Wahai orang yang terbaik di antara kami! Wahai
Sayyidi (penghulu kami) dan putera penghulu kami!” Baginda segera
membantahnya dan mengatakan,
يَا أَيُّهَا النَّاسُ قُوْلُوْا بِقَوْلِكُمْ وَلاَ
يَسْتَهْوِيَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ، أَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ
عَبْدُاللَّهِ وَرَسُوْلُهُ، مَا أُحِبُّ أَنْ تَرْفَعُوْنِيْ فَوْقَ
مَنْزِلَتِيْ الَّتِيْ أَنْزَلَنِيَ اللَّهُ
“Wahai manusia, ucapkanlah dengan ucapan yang biasa kamu ucapkan,
supaya Syaitan tidak merasuki kamu. Aku adalah Muhammad bin Abdullah,
hamba Allah dan RasulNya. Aku tidak suka kamu menyanjungku di atas
kedudukan yang Allah berikan kepadaku.”
(Riwayat Ahmad dan an-Nasa-i)
Kalau Rasulullah
sallallahu ‘alaihi wasallam sendiri tidak
suka dan tidak mengizinkan orang memuji dan memujanya lebih dari tahap
kedudukannya, apatah lagi kita manusia biasa. Di manakah kedudukan kita
sebagai manusia biasa yang tentunya jauh lebih rendah umpama langit dan
bumi berbanding dengan kedudukan Baginda
sallallahu’alaihiwasallam.
Sering kita lihat seseorang itu dijadikan ikon kerana dia pandai
bercakap ataupun pandai memberi motivasi. Sedetik dia bercakap boleh
membuatkan orang menangis, sedetik dia berkata-kata boleh membuatkan
orang ketawa. Manusia mengatakan dia hebat, menyanjung tinggi dan
memujanya. Pantang ada orang menyentuh sedikit tentang kesilapannya,
maka akan melentinglah pemuja-pemujanya.
Hebat apa kalau perkataannya bukan berasaskan wahyu? Ketahuilah
bahawa wahyulah yang telah mengubah dunia Arab suatu ketika dahulu.
Wahyu inilah yang menyebabkan orang seperti Umar, Utsman, Ali, Muawiyah,
Hamzah, dan seluruh sahabat Nabi yang lain menerima Islam dan berpegang
kuat dan sanggup mati kerananya.
Lihatlah bagaimana wahyu melahirkan generasi yang sangat hebat.
Sekarang ini kita melahirkan generasi apa? Adakah kita melahirkan
generasi yang hebat dari segi kekuatan rohaniyyah? Tidak. Kita mungkin
boleh dikatakan hebat dari sudut penampilan, cara berpakaian, cara
kawad, persediaan persenjataan, ekonomi, namun tidak lebih dari itu. Di
manakah kekuatan akidah?
Dengan wahyu, manusia pada zaman sahabat menjadi kuat imannya, teguh
pegangannya tanpa sedikit pun keraguan di dalam hati mereka. Lihatlah
apabila Nabi menyebut sahaja sesuatu, mereka lantas melaksanakannya
tanpa sebarang pertikaian kerana mereka faham bahawa yang menghubungkan
mereka dengan Rasul
sallallahu ‘alaihi wasallam adalah wahyu.
Mereka cukup faham akan kedudukan sumber agama, hati mereka diikat
dengan wahyu menjadikan Allah Ta’ala redha dengan mereka dan mereka
menjadi generasi yang mulia.
Namun pada hari ini, walaupun ramai yang sudah mengenali sumber
agama, namun timbul satu lagi masalah; iaitu mereka tidak mengetahui
metodologi yang benar di dalam memahami sumber agama itu.
Golongan yang sesat 1400 tahun dahulu seperti Khawarij, Syiah,
Qadariyah, Jabriyah, Murji-ah dan yang seumpama dengannya, mereka
menggunakan nas-nas Al-Quran dengan pemahaman yang salah sehingga
mengkafirkan sahabat Nabi. Mereka membaca firman Allah seperti,
إن الحكم إلا لله
“Tidak ada ketetapan hukum melainkan hukum Allah.”
(Surah Al-An’aam, 6: 57)
Lalu mereka mengangkat pedang mereka dan meletakkan Al-Quran di
hujung pedang mereka, sehinggakan Ali bin Abi Thalib berkata dengan
perkataan yang cukup indah,
كَلِمَةُ الْحَقِّ أُرِيْدَ بِهَا الْبَاطِلُ
“Perkataan yang benar, tetapi mereka menginginkan maksud yang batil.”
Maka tidak semestinya setiap orang yang berdalilkan Al-Quran dan
Sunnah itu tepat kaedah mereka memahaminya. Oleh kerana itu penting juga
untuk kita mempelajari dan mengetahui bagaimana kaedah atau metodologi
di dalam memahami Al-Quran dan Sunnah supaya kita tidak terkeliru dengan
pelbagai tafsiran yang saling bercanggah.
Ada metodologi tafsir yang khusus di dalam memahami Al-Quran. Perlu
diketahui bahawa ada kitab tafsir yang boleh dipakai, dan ada juga kitab
tafsir yang tidak boleh dipakai. Ada orang mengatakan ‘Aku menggunakan
kitab tafsir yang hebat, kitab tafsir yang besar’. Apabila ditanya kitab
Tafsir apa? Rupanya dia menggunakan kitab tafsir Kassyaf oleh
Az-Zamakhsyari.
Siapa Az- Zamakhsyari? Apa metodologi kitab Tafsir Al-Kasyaf?
Az-Zamakhsyari adalah antara tokoh yang membantu mempopularkan mazhab
Mu’tazilah melalui tafsir. Apa pula mazhab Muktazilah? Muktazilah
merujuk kepada mazhab pengasasnya Wasil ibn ‘Atha yang membawa satu
ideologi yang mendahulukan rasional.
التحسين والتقبيح هو العقل
“Hendak mengatakan sesuatu itu baik dan buruk bergantung kepada akal.”
Az-Zamakhsyari menggunakan kepakarannya dalam bidang bahasa untuk
mentafsirkan Al-Quran. Bahkan dia memulakan dengan Muqaddimah yang kalau
orang membacanya pasti dia akan tahu bahawa ini adalah tujuan jahat
Az-Zamakhsyari. Dia memulakan dengan mengatakan,
الحمد لله الذي خلق القرآن
“Segala puji bagi Allah yang telah menciptakan Al-Quran”
Ini adalah ciri khas Muktazilah yang mengatakan bahawa Al-Quran
adalah makhluk. Sedangkan Ahli Sunnah beriman bahawa Al-Quran adalah
Kalamullah, bukan makhluk. Tetapi Az-Zamakhsyari hendak mendoktrinkan
pemikiran Muktazilah kepada pembaca kitabnya, maka dia memulakan seperti
itu di dalam muqaddimahnya.
Bagi orang yang tidak tahu, yang majoritinya dari kalangan masyarakat
awam, mereka mengatakan bahawa mereka merujuk dan membaca kitab Tafsir
yang hebat. Mereka tidak mampu untuk membezakan antara kebenaran dengan
kebatilan.
Benar bahawa Az-Zamakhsyari pakar dalam bidang kesusasteraan Arab.
Memang dimanfaatkan tafsirnya itu untuk tujuan kajian
perkataan-perkataan dalam bahasa Arab. Contoh, perkataan Solat. Solat
jika diterjemahkan dalam bahasa Arab biasa maksudnya adalah الدعاء
(doa). Tetapi Az-Zamakhsyari menterjemahkan dengan maksud yang
berbeza. Dia mengatakan bahawa صلاة berasal dari perkataan صلو
(salwun) yang bermaksud tulang belikat. Apabila seseorang itu solat,
dia menggerakkan kedua-dua tulang belikatnya. Itu maksud solat yang
sebenar dari sudut bahasa Arab.
Pemerhatiannya di dalam bahasa Arab, analisanya di dalam bidang
bahasa memang bagus. Walaubagaimana pun akan timbul masalah bagi orang
yang tidak mampu membezakan di antara kebenaran dan kebatilan yang dia
cuba ketengahkan, yang dia cuba doktrinkan dalam tafsirannya.
Bagi orang awam yang tidak memiliki asas yang kemas dan kukuh, tidak
mengetahui kaedah untuk memahami dengan benar, tidak mengetahui sumber
mana yang perlu dirujuk dalam bidang tafsir, hadis, dan fekah, maka
sudah semestinya akan timbul keburukan yang lebih besar jika menjadikan
kitab tafsir tersebut sebagai rujukan.
Kebiasaan masyarakat awam yang tidak tahu buku apa yang wajar
dijadikan rujukan, mereka mencari buku yang kulitnya menarik, dan mereka
membelinya. Ataupun dia membeli berdasarkan tajuk yang dia minat.
Mereka membeli buku tanpa mengetahui metodologi menyebabkan sumber
bacaan mereka menjadi pelbagai dan menjadikan mereka semakin keliru
lantaran ilmu yang bercampur aduk antara yang haq dan yang batil.
Sebab itu Islam menjaga semua ini. Ulama-Ulama Islam terdahulu sangat
berhati-hati dalam memilih anak murid. Contohnya adalah sikap tegas
Imam Ahmad apabila anak muridnya Al-Harits Al-Muhasibi meminta izinnya
ingin belajar dengan tokoh Ahli Kalam, Muhammad Ibn Kilab.
Muhammad bin Kilab adalah antara tokoh Ahli Kalam yang popular pada
zaman Imam Abul Hasan Al-Asy’ari, di mana Imam Abul Hasan Al-Asyari
setelah meninggalkan aliran Muktazilah, dia terpengaruh pula dengan
akidah dan pendekatan Muhammad ibn Kilab yang membentuk akidah
Kullabiyah.
Muhammad bin Kilab adalah orang yang pandai berdebat dan hebat pandai
mematahkan hujah. Dulu Ulama-Ulama Islam menggelarkan mereka sebagai
Al-Mutakallimun (Ahli Kalam – orang yang pandai bercakap). Orang yang
membawa dalil pun boleh kalah berdebat dengan mereka, sebab mereka
pandai bercakap. Cuba kita bercakap bab agama dengan orang yang kerjanya
hanya duduk di kedai kopi sambil bermain dam dari pagi sampai petang.
Kita akan kalah. Kita habis pHD pun dia tidak kira, kita juga yang
dikatakan tidak habis belajar, dia juga yang menang. Kerana golongan
Mutakallimun seperti ini hanya berbicara secara rasional dan
akal-akalan, bukan berasaskan fakta dan bukti.
Sebab itu Imam Ahmad apabila anak muridnya minta hendak pergi belajar
dengan Ahli Kalam, orang yang pandai bercakap seperti Muhammad bin
Kilab, Imam Ahmad menjawab,
إذا ذهبت إليه فلا ترجع إلي
“Jika engkau pergi kepadanya, maka jangan engkau kembali kepadaku.”
Kemudian Imam Ahmad berkata lagi,
ولا تكاد ترى أحداً نظر في الكلام إلا وفي قلبه دغل
“Kamu hampir tidak akan melihat seorang pun yang cenderung pada ilmu kalam kecuali dalam hatinya ada penyakit hasad.”
Ulama dulu tidak mengizinkan langsung muridnya pergi ke arah lain.
Ini yang dikatakan manhaj. Fahami dahulu akidah ahli sunnah, faham dulu
prinsip-prinsip asas. Seseorang itu tidak akan boleh membezakan antara
kebenaran dan kebatilan tanpa mempelajari manhaj terlebih dahulu.
Wallahu a’lam..
Hukum Tidak Terikat Dengan Mazhab
Disiarkan pada May 21, 2010
Soalan: Dr Asri, saya membaca buku Fekah as-Sunnah
karangan Sayyid Sabiq. Saya amat tertarik dengan perbahasan buku
tersebut yang mengambil kira pendapat berbagai mazhab. Tapi, kawan saya
melarang membaca buku tersebut. Dia memberitahu saya bahawa pendapat
yang tidak mengikut Mazhab Shafie adalah sesat. Saya keliru, sebab saya
juga diberitahu buku Fekah as-Sunnah diterima di seluruh dunia. Bolehkah Dr Asri huraikan masalah ini?
Kamaruzaman, Kuala Selangor.
Jawapan Dr MAZA:
Saudara, wajib bagi kita umat Islam menghormati
imam-imam akidah dan fekah dari semua aliran mazhab Islam yang muktabar.
Sikap menyesatkan aliran mazhab fekah yang lain adalah sikap fanatik
dan melampaui batas. Merujuk kepada masalah yang dikemukakan, saya
tegaskan perkara-perkara berikut;
1. Kitab
Fekah as-Sunnah adalah
rujukan yang baik. Ia ditulis oleh tokoh ilmuwan besar al-Imam Sayyid
Sabiq r.h atas cadangan al-Imam Hasan al-Banna r.h. Tujuan buku tersebut
ditulis antaranya untuk membebaskan sikap fanatik mazhab yang wujud
dalam kalangan umat Islam. Sebab itu adanya kata aluan Hasan al-Banna
pada buku tersebut. Sayyid Sabiq sendiri menjelaskan tujuan bukunya
untuk menghapuskan taksub mazhab dan khurafat yang menganggap bahawa
pintu ijtihad telah tertutup. Buku ini amat baik untuk bacaan. Ia telah
diterjemahkan ke dalam pelbagai bahasa. Sebahagian hadis dalam buku
diberi komentar oleh al-Albani dalam bukunya
Tamam al-Minnah.
2. Bermazhab dalam fekah itu bukan satu kesalahan. Namun fanatik
mazhab adalah menyanggahi syarak. Imam-imam mazhab yang mulia seperti
para imam yang empat dan selain mereka melarang sikap fanatik mazhab.
Fanatik mazhab dalam ertikata berpegang dengan sesuatu pandangan dalam
masalah fekah secara keras dan enggan melepaskannya sekalipun dirinya
mengetahui bahawa pandangan tersebut salah, atau tidak berasas atau
lemah, atau menyanggahi dalil syarak yang lebih kuat dan ada pendapat
lain yang lebih benar atau kuat.
Prof Dr. Muhammad Raft ‘Uthman menyebut:
“Taksub mazhab adalah sesuatu yang dibenci dan dilarang
di sisi syarak. Ini kerana maksud taksub mazhab ialah seseorang
beriltizam dengan pendapat tertentu dalam masalah syarak dan enggan
berubah, sedangkan dalam masa yang sama –antara dirinya dengan Allah
azza wajalla- dia sedar pendapat tersebut tidak sahih, atau lemah, dan
mazhab lain, atau ahli fekah lain telah memberikan pendapat yang sahih.
Namun dia meninggalkan pendapat yang sahih tersebut dan mempertahankan
pendapat yang lemah lagi bertentangan dengan yang sahih. Ini sikap yang
dikecam di sisi syarak, kerana seseorang itu wajib beramal dengan apa
yang dia yakin benar dari segi dalil dan kesahihannya. Seseorang tidak
boleh berpegang dengan sesuatu pandangan sedangkan dia tahu pandangan
itu lemah, atau tidak sahih. (lihat: al-Ta’asub al-Mazhabi Atharuhu ‘Ala al-Mazahib al-Islamiyyah, http://www.al-forqan.net)
3. Mengikut sesuatu mazhab seperti Mazhab al-Syafi’i atau Hanafi atau
Hanbali atau Maliki selain mereka dari kalangaan imam-imam yang
muktabar bukan satu kesalahan, namun bukan juga satu kewajipan untuk
seseorang menentu diri mesti sentiasa bermazhab tertentu. Seseorang
muslim wajib menghormati para imam dan juga pandangan-pandang mereka.
Namun, kita dilarang untuk taksub yang menghalang kita untuk meneliti
atau memahami pendapat yang pelbagai dari mazhab-mazhab Islam tersebut.
Dr Yusuf al-Qaradawi menyebut:
“Perkara yang penting untuk anda mengetahuinya bahawa
hukum orang awam mengikut salah seorang imam-imam mazhab ialah harus
dengan syarat-syaratnya. Ianya bukan sesuatu yang wajib seperti yang
dikatakan oleh golongan mutakhir. Ini kerana tiada kewajipan kecuali apa
yang diwajibkan oleh al-Kitab dan al-Sunnah. Al-Quran dan al-Sunnah
tidak mewajibkan seseorang terikat dengan mazhab. Maka tidak menjadi
halangan untuk seseorang muslim bebas dari terikat dengan mana-mana
mazhab. Dia boleh bertanya berkaitan agamanya kepada sesiapa sahaja di
kalangan ulama. Tanpa perlu terikat dengan seseorang ilmuan sahaja tanpa
bertanya orang lain. Inilah jalan para sahabah dan sesiapa yang
mengikuti mereka dengan cara yang baik pada zaman sebaik-baik kurun.
Allah telah selamatkan mereka dari taklid yang dicerca ini. Sebaik-baik
manusia untuk bebas dari terikat dengan mazhab ialah sesiapa yang baru
menganut Islam. Maka tiada kepentingan mewajibkannya apa yang tidak
diwajibkan Allah ta’ala. Dia boleh bertanya sesiapa sahaja dari kalangan
ulama yang dia mahu. Wajib ditulis untuk mereka buku-buku fekah yang
memudahkan tanpa terikat dengan mazhab tertentu”.( Al-Qaradawi: Dr
Yusuf, Kaif Nata’amal Ma’ al-Turath, m.s. 83-84, Kaherah: Maktab Wahbah).
4. Beraliran mazhab tertentu seperti orang Malaysia beraliran Mazhab
al-Syafi’i, Pakistan beraliran Hanafi, Morocco beraliran Maliki dan
Saudi beraliran Hanbali, tidak menjadi masalah. Namun yang menjadi
masalah keengganan untuk akur kepada dalil yang diyakini dan sikap sudah
menuduh orang yang beraliran lain sebagai sesat. Dr Wahbah al-Zuhaili
dalam bukunya
Al-Rukhas al-Syar’iyyah meletakkan satu tajuk:
Adakah beriltizam dengan mazhab tertentu perkara yang dituntut syarak?.
Beliau menyebut tiga pendapat. Namun beliau telah mentarjihkan
(memilih) pendapat yang menyatakan tidak wajib. Kata beliau: “Kata
majoriti ulama: Tidak wajib bertaklid kepada imam tertentu dalam semua
masalah atau kejadian yang berlaku. Bahkan harus untuk seseorang
bertaklid kepada mana-mana mujtahid yang dia mahu. Jika dia beriltizam
dengan mazhab tertentu, seperti mazhab Abu Hanifah, atau al-Syafi’i atau
selainnya, maka tidak wajib dia berterusan. Bahkan boleh untuk dia
berpindah-pindah mazhab. Ini kerana tiada yang wajib melainkan apa yang
diwajibkan Allah dan RasulNya. Allah dan RasulNya tidak pula mewajibkan
seseorang bermazhab dengan mazhab imam tertentu. Hanya yang Allah
wajibkan ialah mengikut ulama, tanpa dihadkan hanya tokoh tertentu, dan
bukan yang lain.
Firman Allah: (maksudnya):
“Maka bertanyalah kamu kepada Ahl al-Zikr jika kamu tidak mengetahui.”
Ini kerana mereka yang bertanya fatwa pada zaman sahabah dan tabi’in
tidak terikat dengan mazhab tertentu. Bahkan mereka bertanya sesiapa
sahaja yang mampu tanpa terikat dengan hanya seorang sahaja.
Maka ini adalah ijmak (kesepakatan) dari mereka bahawa tidak wajib
mengikut hanya seseorang imam, atau mengikut mazhab tertentu dalam semua
masalah. Kemudian, pendapat yang mewajibkan beriltizam dengan mazhab
tertentu membawa kepada kesusahan dan kesempitan, sedangkan mazhab
adalah nikmat, kelebihan dan rahmat. Inilah pendapat yang paling kukuh
di sisi ulama Usul al-Fiqh.
Maka jelas dari pendapat ini, bahawa yang paling sahih dan rajih di
sisi Ulama Usul al-Fiqh adalah tidak wajib beriltizam dengan mazhab
tertentu. Harus menyanggahi imam mazhab yang dipegang dan mengambil
pendapat imam yang lain. Ini kerana beriltizam dengan mazhab bukan suatu
kewajipan –seperti yang dijelaskan-. Berdasarkan ini, maka pada asasnya
tidak menjadi halangan sama sekali pada zaman ini untuk memilih
hukum-hakam yang telah ditetapkan oleh mazhab-mazhab yang berbeza tanpa
terikat dengan keseluruhan mazhab atau pendetilannya”. (Al-Zuhaili, Dr
Wahbah,
al-Rukhas al-Syar’iyyah, m.s. 17-19, Beirut: Dar al-Khair).
5. Maka, elakkanlah fanatik mazhab. Dalam masa yang sama kita
menghormati para imam mazhab atas limpahan kesarjanaan mereka. Dr
al-Qaradawi menjelaskan:
“Kebebasan kita dari sikap keras dalam bertaklid dan
taksub mazhab tertentu tidak bermaksud kita mencerca mazhab-mazhab, atau
menghina kedudukan para imam r.ahum. Ini tidak mungkin untuk dilakukan
oleh seorang muslim yang mencium haruman ilmu. Syeikh al-Islam Ibn
Taimiyyah telah mengarang kitab yang bernilai lagi masyur mengenai hal
ini. Beliau namakan Raf’u al-Malam ‘an al-Immah al-A’lam yang mana
diterangkan dalamnya keuzuran buat para imam apabila mereka meninggalkan
hadis. Beliau menjelaskan bahawa tiada seorang pun dalam kalangan
mereka yang sengaja menyanggahi RasululLah s.a.w., atau cuba berpaling
dari sunnah baginda yang thabit…Namun yang kita maksudkan kebebasan dari
mazhab ialah: seorang ahli fekah tidak mengikat dirinya dengan ikatan
yang tidak diwajibkan oleh Allah dan RasulNya. Maka dia hendaklah
mengambil pandangan dari mana-mana mazhab sekalipun, yang didapati lebih
kuat hujahnya berdasarkan penilaian syarak”. (Al-Qaradawi, Taisir al-Fiqh li al-Muslim al-Mu’asir, m.s. 36).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan