• Tun Dr Mahathir Mohamad Dr Mahathir bersalaman dengan peserta forum selepas menyampaikan ucaptama ketika forum Dilema Rakyat Malaysia, semalam
1 / 1
KUALA LUMPUR - Sejak dua tahun lalu, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berterusan mengkritik pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan semalam, negarawan itu sekali lagi memberikan isyarat bahawa Najib perlu meletak jawatan.
Dr Mahathir berkata, dalam keadaan negara sekarang ini, beliau akan memilih untuk meletak jawatan jika masih memegang jawatan itu. Katanya, tindakan itu akan dilakukan dengan mengambil kira kegagalan Najib mentadbir negara.
“Jika anda tidak melaksanakan tugas dan orang mengatakan anda tidak bagus, sila letak jawatan.
“Selama saya jadi Perdana Menteri, saya mendapat sokongan semua kaum,” katanya pada sidang media selepas menyampaikan ucapandi forum Dilema Rakyat Malaysia, di sini, semalam.
Beliau berkata, sepanjang memegang jawatan Perdana Menteri, beliau tidak pernah berdepan dengan kritikan sehingga menggesanya melepaskan jawatan.
“Tidak ada sesiapa yang mendesak saya untuk melepaskan jawatan, kerana saya rasa 22 tahun (tempoh pentadbirannya) itu cukup lama.
“Tapi jika anda gagal mentadbir dan rakyat mengkritik anda, tolong mudahkan negara (dengan meletak jawatan),” ujarnya.
Katanya, rakyat akan lebih menghormati seseorang pemimpin jika pemimpin tersebut melepaskan jawatan secara sukarela seperti yang dilakukannya dahulu.
“Kalau kita kekal (menjadi pemimpin) tanpa dapat sokongan, sampai kita bersara pun orang tak suka kita.

“Saya sehingga kini masih ada orang jemput untuk memberi ucapan,” katanya.

Bagaimanapun katanya, kritikan serta teguran yang dibuatnya adalah demi kebaikan negara.
“Saya sokong (Najib) tapi bukan mutlak, saya minta maaf. Kalau ada yang perlu ditegur, saya akan tegur,” katanya.
Sementara itu, Dr Mahathir turut mengulas pelaburan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dengan menyifatkannya sebagai membazir.
“Tiada keperluan wujudkan 1MDB ini. Pinjaman yang dibuat 1MDB adalah dengan nilai faedah yang tinggi sehingga 5.9 peratus. Jadi sebab itu isu ini sudah jadi kontroversi.
“Jadi pihak berkenaan perlu tampil menjelaskan supaya kontroversi ini dapat diselesaikan,” katanya.
Sehubungan itu, beliau menyarankan supaya setiap agensi kerajaan melalui audit bebas.
“Kita perlu siasat, dengan adanya audit bebas, ia akan dapat memberikan gambaran yang jelas,” katanya.