Sabtu, 21 Februari 2015

SAPE YANG NAK KITA IKUT...SUDAH TENTUNYA RASULLULLAH SAW

Nik Aziz: Ikut sunah Nabi ketika ziarah pusara ayah - Nik Abduh

Nik Aziz: Ikut sunah Nabi ketika ziarah pusara ayah - Nik Abduh Nik Mohamad Abduh,anak Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menasihatkan orang ramai agar mengikut sunah Nabi ketika menziarahi pusara. - Foto Astro AWANI
KOTA BHARU: Nik Mohamad Abduh, anak Allahyarham Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menasihatkan orang ramai supaya mengikut sunah Nabi Muhammad SAW ketika menziarahi pusara ayahnya itu.

Beliau berkata orang ramai diminta untuk tidak melakukan perkara yang boleh dianggap sebagai khurafat ketika menziarahi pusara Allahyarham.

"Saya nasihat kepada rakyat Malaysia yang datang ziarah hendaklah menepati sunah Nabi Muhammad SAW kerana ziarah keluarga dan tok guru adalah sama.

"Perlu berdoa dan mengambil peringatan untuk diri sendiri, jangan tambah (melakukan) benda yang bersifat bidaah dan khurafat kerana ia akan membatalkan amalan soleh kita sendiri," katanya ketika ditemui di kediamannya di Pulau Melaka di sini, hari ini.

SEKITAR PENGEBUMIAN ALLAHYARHAM DATUK NIK ABDUL AZIZ

Nik Mohamad Abduh berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai khabar angin kononnya terdapat segelintir masyarakat yang mengambil tanah di pusara berkenaan untuk dijadikan azimat dan sebagainya.

Tinjauan di Tanah Perkuburan Islam Pulau Melaka di sini, mendapati orang ramai tidak henti-henti menziarahi pusara bekas Menteri Besar Kelantan itu.

Beliau meninggal dunia di kediamannya di Pulau Melaka pada 9.40 malam, Khamis ketika berusia 84 tahun.

Anggota Dewan Undangan Negeri Chempaka itu dibawa pulang dari Hospital Universiti Sains Malaysia di Kubang Kerian di sini, kira-kira 8.40 malam hari yang sama setelah dirawat di hospital itu sejak 19 Jan lepas kerana kanser prostat.

Jenazah Allahyarham dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Pulau Melaka,   pada 11.30 pagi semalam.
Tag: Nik Aziz, Nik Mohamad Abduh, PAS, DAP, PKR, Parti Keadilan Rakyat







3:00PM - 21 Feb 2015

Pakar undang-undang dakwa Shafee hina mahkamah


Peguam kanan Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah didakwa telah menghina mahkamah dengan mendedahkan keterangan secara tertutup di mahkamah kepada umum, kata pensyarah undang-undang Universiti Malaysia, Gurdial Singh Nijar.

Katanya, apabila mahkamah memerintah keterangan diberi secara tertutup (in camera), maka butiran itu tidak boleh didedahkan di luar mahkamah.

Prosiding secara tertutup adalah ia didengar di hadapan hakim di mana orang ramai dan media tidak dibenarkan berada dalam dewan mahkamah.

Sebab itulah, kata Gurdial (kanan), keterangan tersebut tidak boleh dilaporkan oleh akhbar dan sesiapa saja.

Apabila keterangan ini didedahkan kepada umum, maka perintah mahkamah itu telah dilanggari, katanya kepada Malaysiakini.

Katanya, ia jelas menghina mahkamah dan jika disabitkan, boleh dihukum penjara, denda atau kedua-duanya.

Gurdial (kanan) mengulas mengenai Shafee, yang mendedahkan di sebuah forum anjuran Akademi Kepimpinan Kapten Hussein (Akhi), Pemuda Umno, Selasa lalu, butiran berhubung dakwaan pelakuan seks antara Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Shafee, yang dilantik oleh Jabatan Peguam Negara untuk mengendalikan pendakwaan kes itu, memberitahu forum tersebut butiran yang diberikan oleh pengadu, Saiful, secara tertutup.

Gurdial menambah ia terpulang kepada peguam negara untuk memulakan prosiding menghina mahkamah.

Perkara itu juga, katanya, boleh dibawa ke perhatian mahkamah oleh orang lain yang berkepentingan dalam prosiding itu atau sesiapa yang mengetahui mengenai tindakan menghina mahkamah itu.

"Mahkamah juga boleh memulakan prosiding dan merangka pertuduhan terhadap mana-mana orang yang melanggar perintah mahkamah atas inisiatifnya sendiri."

Sementara itu, peguam dan pakar perlembagaan Syahredzan Johan menyifatkan pendedahan Shafee mengenai keterangan yang diberi secara tertutup, sebagai perbuatan "mencemarkan nama baik atas alasan perbincangan undang-undang".

"Menurut Syahredzan (kanan), terdapat sebab-sebabnya mengapa prosiding dibuat secara tertutup.

"Anda tidak mahu aspek tertentu prosiding didedahkan kepada umum,” katanya kepada Malaysiakini.

Oleh itu, tambahnya, peguam yang terlibat dalam kes itu - sama ada timbalan pendakwa raya atau peguam - untuk mendedahkan apa yang merupakan sebahagian daripada keterangan secara tutup kepada umum.

Jika tidak, tegas Syahredzan, seluruh maksud prosiding mahkamah secara tertutup itu tidak bermakna.

Awas remaja ketuk cermin kereta
  • Awas remaja ketuk cermin kereta
1 / 1
KUALA TERENGGANU – Awas! Senario pengemis mengetuk cermin kereta semasa anda berada di tempat letak kereta kini mula menular  di Bandaraya Kuala Terengganu.

Lebih menghairankan remaja yang berlagak pengemis itu seperti normal, tiada kecacatan anggota badan malah berpakaian bersih, lengkap bertudung dan membawa beg tangan.

Sinar Harian difahamkan, remaja tersebut akan minta RM2 sahaja dan sekiranya wang diberikan tidak mencukupi dia akan mengetuk berkali-kali sehingga dapat apa yang diperoleh.

Tinjauan di lot parkir di hadapan Pasar Besar Kedai Payang dekat sini mendapati remaja perempuan  terbabit aktif melakukan aktiviti mengemis jam 10 hingga 11 pagi.

Seorang mangsa, Naziah Mustafa, 37, yang ditemui selepas wanita itu didekati pengemis terbabit berkata, dia didatangi remaja perempuan ketika baru sahaja memarkir keretanya di hadapan Pasar Besar Kedai Payang,

“Saya masa itu nak cepat, dia berdiri di sisi kereta sambil ketuk cermin beberapa kali dan menadah tangan.. saya bagi dia RM1 tapi dia berikan isyarat minta tambah.. bila bagi RM2 baru dia beredar.

"Saya dapati dia juga mendekati kereta lain dan melakukan perkara serupa namun saya tak tahulah mereka bagi ke tak duit kepada remaja itu," katanya.

Kata Naziah, dia tidak pernah alami kejadian seperti itu dan takut berhadapan situasi itu, bimbang jika remaja berkenaan bertindak agresif sekiranya permintaannya tidak ditunaikan.

Bagaimanapun usaha Sinar Harian untuk mendekati remaja itu tidak berjaya kerana dia terlebih dahulu melarikan diri.


Lebih bahaya dari pengemis kaki lima

Sementara itu, Pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Daerah Kuala Terengganu, Zainal Omar apabila ditanya berhubung senario tersebut, beliau kata, keadaan itu lebih bahaya berbanding pengemis di kaki lima.

"Remaja itu seakan mengugut dan menimbulkan ketakutan kepada individu yang ditemui," katanya.

Sehubungan itu, beliau meminta orang ramai yang melihat peminta sedekah sebegini terus berhubung dengan pihaknya.

Zainal khuatir berlaku sesuatu yang tidak diingini sekiranya ada yang tidak memberi apa yang diinginkan remaja berkenaan.

“Dia (pengemis itu) seolah-olah memberi ugutan dan boleh mendatangkan kecederaan kepada orang ramai, berbanding pengemis yang duduk di kaki lima yang hanya meraih simpati.

“Kita (JKM) sentiasa mempergiatkan operasi bagi membanteras pengemis dan gelandangan yang berkeliaran di Bandaraya Kuala Terengganu bagi memastikan bandar raya ini bersih,” katanya.


Dana cukup untuk bantu pengemis

Menurut beliau, pihaknya optimis dalam usaha mengurangkan kutu raya di bandar raya ini dari masa ke masa dengan kerjasama agensi lain termasuk Polis Diraja Malaysia (PDRM) atau Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK).

Menurutnya, isu pengemis di negeri ini tidak pernah selesai walaupun pelbagai usaha dan tindakan penguatkuasaan dilakukan oleh agensi kerajaan terlibat.

Menurutnya, walaupun persepsi masyarakat terhadap tindakan penguatkuasaan menghalang mereka melakukan aktiviti mengemis sebagai tindakan kejam, namun, kita sebenarnya mempunyai peruntukan mencukupi untuk membantu mereka.

“Selain kerajaan pusat, kerajaan negeri dan Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) juga punyai dana yang mencukupi untuk bantu golongan sebegini.

“Jika mereka tiada tempat tinggal, kita mempunyai rumah perlindungan orang tua dan kanak-kanak,” katanya.
'Inilah takdir saya, alhamdulillah'
  • Inilah takdir saya, alhamdulillah
1 / 1
KUALA TERENGGANU - Siapa sangka gadis berusia 29 tahun yang pernah menceburi pelbagai bidang kerjaya sebelum ini, akhirnya memilih untuk menjadi usahawan tudung secara online dengan mengeluarkan jenama sendiri, Farleha hampir setahun lalu.

Wan Ezanie Efariah Wan Jaafar atau nama panggilannya, Enie yang merupakan anak jati Terengganu ini seorang yang suka membeli tudung sehinggalah suatu hari dia berjumpa dengan rakannya dan sempat melihat sendiri proses menyiapkan sehelai tudung.

Bermula detik itu, anak ketiga daripada lima beradik ini timbul idea untuk menghasilkan tudung sendiri dengan memilih nama Farleha untuk dikomersialkan.
“Saya memilih untuk menjual tudung kerana prosesnya sangat mudah manakala jenama Farleha diambil sempena gabungan nama ayah, Wan Jaafar Wan Muda, 59 dan ibu, Fatimah Zaleha Embong, 57 yang banyak membantu dalam membangunkan perniagaan ini.

“Saya mahu mengabadikan nama orang tua saya kerana di mana sahaja saya pergi, nama mereka akan dibawa bersama,” katanya ketika ditemui di kediamannya di Jalan Kamaruddin, di sini.

Bermula dari situ, dengan berbekalkan modal sebanyak RM400, Enie mula menghasilkan produk tudung pertamanya, tudung 'halfmoon' dan tidak menyangka percubaan pertama mendapat respons positif daripada pelanggan.


Berhenti jadi guru tadika

Menurut pemegang Diploma Kewartawanan dari Insititut Intergratif Media Malaysia ini, melihat kepada kejayaannya dalam bidang itu, dia mula serius sehingga membuat keputusan untuk berhenti menjadi guru di sebuah tadika swasta.

“Pada mulanya saya jual tudung secara sambilan sahaja kerana ketika itu saya bekerja sebagai guru sepenuh masa di sebuah tadika swasta, namun lama-kelamaan saya selesa dengan kerjaya sekarang (usahawan) dan membuat keputusan untuk berhenti.

“Inilah takdir saya, alhamdulillah rupanya ALLAH SWT membuka jalan untuk saya bergelar seorang usahawan,” ceritanya.

Ketika ditanya mengenai impiannya, Enie memberitahu dia kini merancang untuk membuka butik Farleha dan dalam masa sama akan mempelbagaikan produk Muslimah lain termasuk menghasilkan skirt, jubah dan sebagainya.

Bercakap mengenai persaingan, Enie mengakui pengeluar tudung jenama baharu sepertinya agak sukar untuk ke hadapan pada masa ini, namun dia tidak pernah berputus asa mengkomersialkan jenama Farleha ke peringkat yang lebih luas.
Protes tuntut popiah milik Indonesia
  • Protes tuntut popiah milik Indonesia
1 / 1
JAKARTA - INDONESIA. Satu protes dilakukan di hadapan Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta, semalam bagi menegaskan bahawa kuih popiah, atau digelar lunpia di Indonesia, adalah milik negara itu dan Malaysia diminta tidak membuat sebarang tuntutan mengenainya.

Protes 'Save Lunpia' anjuran Forum Masyarakat Peduli Budaya Indonesia (Formasbudi) itu disertai puluhan peserta, menurut media negara itu.

Menurut Koordinator Formasbudi, Rahmulyo Adiwibowo, langkah itu perlu diambil bagi menegaskan bahawa popiah sebagai warisan budaya nasional Indonesia supaya Malaysia tidak mendakwa makanan itu berasal dari negara ini.

"Kerajaan Indonesia perlu mengambil langkah (awal) agar (popiah) tidak diambil Malaysia. Caranya adalah dengan menetapkan (popiah) sebagai warisan budaya nasional.

“Jangan sampai (popiah) menerima nasib seperti batik, wayang, dan lagu Rasa Sayang. Pemerintah perlu mengambil langkah (pencegahan),” katanya.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia pada 17 Oktober 2014 telah menetapkan popiah sebagai warisan budaya nasional.

Katanya, Pejabat Kebudayaan dan Pariwisata Provinsi Jawa Tengah juga akan mengusulkan kepada Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa Bersatu (Unesco) supaya mengiktiraf popiah sebagai berasal dari Indonesia.

Beliau berkata, popiah diasaskan seorang lelaki Cina, Tjoa Thay Joe yang menetap di Semarang pada 1870.

Peserta protes itu juga dilaporkan memberikan popiah Semarang kepada Duta Besar Malaysia ke Indonesia, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim.

Zahrain dalam laman Twitter beliau semalam turut memaklumkan mengenai protes itu.

"Demo depan Kedutaan Besar Malaysia untuk menyelamat lunpia (popiah) Indonesia (daripada) digunakan oleh Malaysia," menurut Zahrain sambil berkongsi gambar protes itu.

Umat Islam Waspadalah! Syiah Rencanakan Bunuh 100 Ulama Ahlus Sunnah, Salah Satunya Ustadz Farid Okbah

Umat Islam Waspadalah! Syiah Rencanakan Bunuh 100 Ulama Ahlus Sunnah, Salah Satunya Ustadz Farid Okbah
BEKASI (Panjimas.com) – Aksi teror dan premanisme di kampung Az Zikra, asuhan Ustadz Arifin Ilham ternyata hanya sebagian kecil dari makar Syiah.
Pakar dan Peneliti Aliran Sesat Syiah, Ustadz Farid Ahmad Okbah, MA mengungkap sebuah data rahasia Syiah yang menggemparkan.
Dalam sebuah pertemuan di Ngawi, Jawa Timur, aliran sesat Syiah ternyata telah merencanakan serangkaian pembunuhan terhadap 100 ulama Ahlus Sunnah wal Jamaah di Indonesia.

Ini data rahasia Syiah, mereka telah berkumpul tanggal 22 Desember 2014 yang lalu di daerah Ngawi, Jawa Timur, kemudian mereka telah merancang untuk mengeksekusi 100 ulama Ahlus Sunnah di Indonesia dan termasuk di situ disebutkan nama saya

Salah seorang yang disebut dalam daftar ulama Ahlus Sunnah yang direncanakan untuk dibunuh adalah Ustadz Farid Okbah.
“Ini data rahasia Syiah, mereka telah berkumpul tanggal 22 Desember 2014 yang lalu di daerah Ngawi, Jawa Timur, kemudian mereka telah merancang untuk mengeksekusi 100 ulama Ahlus Sunnah di Indonesia dan termasuk di situ disebutkan nama saya,” kata Ustadz Farid Okbah di hadapan ribuan jamaah saat Kajian Umum Kajian Umum Mengenal & Mewaspadai Bahaya Syi’ah di Aula KH Nur Ali, Islamic Center, Kota Bekasi, Jawa Barat, pada Kamis (19/2/2015).
Menyikapi rencana biadab aliran sesat Syiah tersebut, Ustadz Farid Okbah menyerukan kepada Umat Islam untuk melindungi para ulama Ahlus Sunnah di negeri ini.
Bila Syiah menjalankan rencana tersebut, baik itu menyakiti apalagi sampai membunuh, maka Umat Islam harus bersiap melakukan perlawanan terhadap Syiah.

Jangan main-main kalian dengan umat Islam, kalau sampai kalian coba menyentuh, menyakiti salah satu diantara orang-orang ini, kami umat Islam akan melawan kalian semua

“Kalau sampai mereka melaksanakan keinginannya, ada apa-apa dengan tokoh-tokoh ini, umat Islam tidak boleh diam! Kita harus lawan mereka, kita habisi mereka!
Jangan main-main kalian dengan umat Islam, kalau sampai kalian coba menyentuh, menyakiti salah satu diantara orang-orang ini, kami umat Islam akan melawan kalian semua,” jelasnya.
Oleh sebab itu, dalam menghadapi aliran sesat Syiah yang sangat berbahaya, Umat Islam harus bersatu menghadapi mereka.
“Karena itu saudara-saudara sekalian, jangan kita dipecah belah karena organisasi, NU, Muhammadiyah, Habib, bukan Habib, kita semua Ahlus Sunnah wal Jamaah. Kita harus menghadapi Syiah dengan semangat bersama, karena mereka kejahatan yang mengancam mereka,” tutupnya. [AW]

Dedahkan jumlah bayaran kepada Shafee Abdullah – Kit Siang


Gambar : RoketkiniGambar : RoketkiniDAP mempersoalkan jumlah bayaran yang diterima oleh Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah bukan sahaja untuk mengetuai pasukan pendakwaan terhadap Datuk Seri Anwar, bahkan untuk menjelajah ke seluruh negara bagi terus mengaibkan Anwar.
Shafee kini diarak ke seluruh negara dalam siri jelajah anjuran Umno dalam rangka meyakinkan orang ramai mengenai hukuman bersalah yang dikenakan oleh Mahkamah Persekutuan terhadap Ketua Umum PKR tersebut.
Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang dalam kenyataan medianya mengulas bahawa meski Shafee telah menang di mahkamah, beliau tewas di mahkamah rakyat dan pada mata masyarakat antarabangsa.
“Memandangkan pembayar cukai Malaysia membayar Shafee untuk peranannya sebagai ketua pendakwa, mereka berhak tahu berapa jumlah yang dibayar kepada Shafee untuk menyumbat Anwar ke penjara untuk kali keempat,” ujar Kit Siang yang baru sahaja menyambut ulangtahun ke-74 semalam.
“Adakah bayaran bagi khidmat Shafee itu sama banyaknya dengan gaji Peguam Negara selama setahun?
“Jika ya, kenapa bukan Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail sendiri yang menjalankan pendakwaan?” soal Ahli Parlimen Gelang Patah tersebut.
Menurut beliau lagi, rakyat Malaysia juga berhak mengetahui sama ada wang cukai mereka juga turut dibayar kepada Shafee untuk menjelajah seluruh negara bagi menjustifikasi hukuman terhadap Anwar.
Kit Siang menggesa supaya jumlah bayaran tersebut didedahkan, atau Shafee mesti menjelaskan sama ada khidmat jelajahnya itu dibuat secara ikhlas tanpa bayaran demi Umno.
“Malah sebenarnya, jelajah oleh Shafee ini membangkitkan persoalan sama ada beliau berkhidmat sebagai pendakwaraya (bagi pihak rakyat) atau pendakwa-Umno dalam kes Fitnah II Anwar Ibrahim,” tegasnya lagi.
Pemimpin veteran DAP itu turut bersetuju dengan pendapat Ketua Penerangan Umno Pusat Bandar Taman Chempaka Syed Rosli Syed Harman Jamalullail bahawa jelajah oleh Shafee ini hanya akan memberi kesan balas kepada Umno sendiri, berikutan taktik Shafee yang terus memalukan Anwar, sedangkan beliau tidak dapat menjawab serangan-serangan terbabit.
Malah, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Nancy Shukri pun turut menyatakan bantahannya terhadap jelajah tersebut.

Tiada ulasan: