Jumaat, 27 Februari 2015

BIASA NYA ULAMAK NI SANGAT TAKUT DENGAN ALLAH...TAK TERHAMBUR KATA2 NISTA DARI MULUTNYA...AKHLAKNYA MERENDAH DIRI...TAK KEJAR DUNIA...TAK GILA PANGKAT SERTA KUASA...DAKWAHNYA MELIPUTI SELURUH UMAT MANUSIA...BERSIFAT WELCOME...DENGAN INI ORANG NON MUSLIM SUKA PADANYA...CONTOHNYA RASULLULAH SAW...BAGINDA SAW TURUN UNTUK MEMPERBAIKI AKHLAK MANUSIA...YANG PENUH KESOMBONGAN DAN TERLALU EGO


Polisi baharu Facebook menyalahi undang-undang?

Written By canang on Jumaat, 27 Februari 2015 | 2/27/2015 02:30:00 PTG

EROPAH. Sekali lagi Facebook berdepan kontroversi apabila polisi peribadi baharu platform sosial itu didakwa melanggar undang-undang Eropah.

Kebanyakan pengguna laman sosial ini mungkin tidak menyedari pelaksanaan polisi tersebut yang dikatakan berkuasa kuasa sejak 30 Januari lalu.

Laporan yang dikeluarkan daripada pemerhati Eropah baru-baru ini mendedahkan kebanyakan dasar dan istilah baharu yang digunakan menerusi laman sosial itu didapati membebankan penggunanya.

Ia juga menyukarkan pengguna untuk mengubah tetapan privasi pada akaun Facebook masing-masing, sekali gus melanggar undang-undang Eropah.

Dalam pada itu, penyelidik Universiti Leuven berkata,kebanyakan dasar dan istilah "baharu" Facebook adalah hanya kaedah lama yang dibuat lebih jelas.

“Analisis kami menunjukkan, Facebook bertindak melanggar undang-undang Eropah.

“Facebook memberikan beban yang terlalu banyak pada penggunanya. Pengguna dijangka mengemudi tetapan kompleks Facebook termasuk privasi, aplikasi, penambahan kenalan, follower dan lain-lain menerusi carian opt-out,” katanya seperti yang dipetik menerusi portal BBC.

Selain dari itu, platform sosial itu juga didakwa tidak mendedahkan maklumat terperinci dalam kaedah pengumpulan data peribadi setiap pengguna akaun Facebook; yang didakwa digunakan bagi membantu pengiklan menyasarkan iklan ke akaun penggunanya.

Laporan tersebut dikeluarkan oleh pemerhati dari Belgium selepas Facebook mengemaskini dasar privasinya tanpa pengetahuan umum di akhir Januari lepas.

Sementara itu, maklum balas dari Facebook pula diterima dengan mengatakan bahawa: “Pihak kami yakin bahawa kemas kini yang dilakukan mematuhi semua undang-undang yang ada."





Di Garut Syiah tak akui Al Quran, ANNAS desak MUI keluarkan fatwa sesat


Di Garut Syiah tak akui Al Quran, ANNAS desak MUI keluarkan fatwa sesat
Suasana perayaan sesat Syiah Idul Ghadir di gedung Balai Samudera, Kelapa Gading Jakarta Utara (15/11/2013)
JAKARTA (Arrahmah.com) – Penodaan sekte Syiah Itsna Asy’ariyah atau Imamiyah terhadap agama Islam sudah keterlaluan, Majelis Ulama Indonesia (MUI) penting dan mendesak untuk segera mengeluarkan fatwa sesat terhadap mereka. Hal ini penting untuk menyelamatkan aqidah umat Islam Indonesia.
Seperti yang terjadi di Garut, Aliansi Nasional Anti Syiah (ANNAS) akan mendesak agar MUI Kabupaten Garut untuk mengeluarkan fatwa sesat Syiah.
“Kita berharap MUI dapat segera proaktif ikut mencegah penyebaran Syiah di Kabupaten Garut. MUI Garut harus mengeluarkan fatwa sesat Syiah sebelum korban-korban berjatuhan,” ujar KH. Endang Yusuf kepadaIslampos, Rabu (25/2/2015).
Syiah Itsna Asy’ariyah yang berkembang di Garut, menurut Endang, memiliki perbedaan mendasar seperti perbedaan syahadat, tidak mengakui keaslian Al Qur’an dan gemar mencaci sahabat.
Dalam hematnya, hal-hal seperti ini akan memicu konflik horizontal karena ajaran Syiah banyak melecehkan konsep-konsep dasar yang menjadi dasar kehidupan mayoritas warga muslim Garut.
“Ini harus menjadi perhatian Bupati, Muspida, TNI, Polri, dan MUI. Sekali lagi, MUI harus keluarkan fatwa sesat Syiah,” tukasnya.
Sebagai tindakan pencegahan, ANNAS Garut juga memberi himbauan kepada DKM-DKM Masjid besar Kecamatan se-Kabupaten Garut agar tidak memberikan izin kepada Syiah untuk mengadakan kegiatan. (azm/arrahmah.com)





1:39PM - 27 Feb 2015

Multaqa PAS 'bagai simbah minyak ke api'


ULASAN Terlebih dahulu saya ingin ucapkan tahniah kepada jawatankuasa penganjur atas berlangsungnya program Multaqa Ulama II yang baru sahaja selesai diadakan.

Usaha untuk menghimpunkan keseluruhan ahli PAS yang berlatarbelakang pendidikan agama melalui suatu multaqa adalah satu usaha besar yang sudah pastinya penuh cabaran.

Mungkin tidak salah kalau dikatakan ianya merupakan usaha menghadirkan keseluruhan kekuatan dan kemampuan ulama’ PAS dari seluruh negara demi menzahirkan peranan dan pengaruh ulama’ di dalam PAS.

Oleh kerana ia digambarkan sebagai ‘program mega’ yang begitu sifatnya, maka tidak salah kalau dikatakan bahawa harapan rakyat, dan ahli PAS khususnya, pasti begitu tinggi.

Mungkin diharapkan bahawa ia akan menjelaskan lagi arah tuju PAS sebagai rakan Pakatan Rakyat, yang sambil bergerak dalam kerangka gabungan ini, dapat mencapai aspirasi perjuangannya.

Sudah pasti seluruh rakyat mengharapkan kemelut yang berterusan dalam Pakatan, entiti politik yang dilihat sebagai harapan rakyat untuk menggantikan BN, akan dapat ditamatkan atau paling kurang dilunturkan hasil multaqa ini.

Kemungkinan diharapkan bahawa golongan ulama’ akan memberi nasihat dan tunjuk ajar yang berpaksikan carian mereka daripada khazanah keilmuan Islam yang begitu luas sehingga segala masalah dan perbalahan dapat diatasi berlandaskan al-Quraan dan sunnah.

Bagi ahli PAS pula, pastinya harapan yang tinggi bahawa perbalahan dalaman yang seolah-olah tidak terurus, sehingga mengusutkan lagi perasaan ukhuwwah dan silaturrahim dalam PAS itu sendiri, akan akhirnya dapat ditangani melalui kata-kata permata yang akan dihasilkan dari multaqa ini.

Kerana semestinya golongan ulama’ yang berkumpul melalui multaqa ini akan dapat melihat dan merasai keperluan menyelesaikan perbalahan yang semakin meruncing.

Di mana hasilnya?

Sewajarnya golongan ulama’ akan memberikan peringatan berhubung soal ukhuwwah dan persaudaraan dalam Islam. Sudah pasti kesan dari multaqa ini adalah penyatuan hati dan merapatkan saf, bukan sebaliknya.

Malangnya, apa yang diharapkan jelas tidak tercapai. Rakyat yang mengharapkan pembelaan kerana bakal ditimpa berbagai corak tekanan, sama ada ekonomi, sosial mahupun politik sudah pasti berasa hampa dan kecewa.

Bukan sekadar tidak memenuhi harapan bahawa Pakatan dapat dikukuhkan dan ditunjukkan jalan ke arah kerjasama yang lebih mantap dan bermakna, malah diungkitkan pula permasalahan-permasalahan yang dihadapi dan kemungkinan tergadainya prinsip Islam dengan penyertaan PAS dalam Pakatan.

Secara umum ia merupakan usul yang sama seperti usul multaqa ulama’ yang dianjurkan dua tahun lepas yang meminta tahalluf siyaasi (kerjasama politik) ‘dikaji semula’.

Tetapi setelah ditegur dan dikritik, maka diperjelaskan bahawa ‘kajian semula’ itu bermaksud “kaji semula ke arah memperbaiki dan mempekukuhkan lagi”!

Kalau benar itulah yang dimaksudkan pada ketika itu, maka di mana hasil kajiannya? Tidakkah hasil kajian itu patut dikemukakan dalam Multaqa II, lebih-lebih lagi dalam keadaan suasana perbalahan yang dihadapi dewasa ini?

Sudah pasti cadangan-cadangan dari Multaqa Ulama II ke arah pengurusan perbalahan dan penyelesaiannya amat sangat dialu-alukan. Malangnya, cadangan sedemikian rupa tidak sama sekali dikemukakan. Sebaliknya diulang kembali kekhuatiran dan ketakutan yang sama.

Begitu juga hampa dan kecewa pastinya ahli PAS yang sedang melihat perbalahan dalaman yang semakin meruncing.

Pecahkan atau kukuhkan Pakatan?

Multaqa ulama tidak menyediakan kata-kata hikmah serta kaedah bijaksana bagaimana ianya perlu diurus dan ditangani. Apa yang dilakukan sebaliknya adalah menyimbah lagi minyak ke atas api yang sedang membara, tidak mendatangkan penyelesaian tetapi sebaliknya merumitkan lagi.

Ia seolah-olah mengesahkan tuduhan-tuduhan liar bahawa ada pihak  yang membawa fahaman sekular liberal dalam PAS, adanya usaha menjatuhkan presiden dan sebagainya.

Sedangkan itu semua pertuduhan yang bersifat rambang. Adakah perlu majlis sebesar dan sepenting Multaqa Ulama II membincangkannya tanpa pernah dibuat “tabayyun” dan membawa bukti lalu terus menjatuhkan hukuman?

Agenda apa sebenarnya yang diutamakan oleh multaqa ini? Mengusahakan perpecahan Pakatan atau pengukuhannya? Mengusahakan kesatuan saf dalaman PAS atau merenggangkannya?

Yang dilihat, ia dianjurkan hanya pada tahun pemilihan. Yang dilihat multaqa menghasilkan usul pecah-belah dan persengketaan.

Adakah benar persepsi sebahagian bahawa program-program liqa’, neqad, ijtima’dan multaqa itu sendiri tidak lain melainkan usaha kempen untuk menjatuhkan pihak tertentu dan menaikkan yang lain?

Amat malanglah sekiranya ia benar sehingga tumpuan usaha ulama’ yang dibawa dari seluruh negara adalah untuk memburuk-burukkan pimpinan tertentu dan menjatuhkan mereka dan menaikkan golongan sendiri.

Politiking sempit sebegini tidak layak bagi ulama’, apatah lagi dengan menggunakan nas-nas al-Quran dan hadis yang tidak kena pada tempatnya.


Bahagian kedua diterbitkan esok:




AHMAD AWANG seorang tokoh ulama PAS yang disegani. Selain berpengalaman sebagai ahli akademik dan birokrat agama dalam kerajaan, beliau pernah memimpin Persatuan Ulama Malaysia (PUM) selama 17 tahun.

Tiada ulasan: