Wednesday, 25 February 2015
Adik Beradik Najib Dedah Tembelang Najib?
Keluarga Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein hari ini menolak
cakap-cakap tentang peninggalan harta perdana menteri kedua Malaysia itu
dengan mengatakan Allahyarham seorang yang berjimat dan berintegriti.
Kenyataan dikeluarkan beberapa hari selepas laporan The New York Times
memetik kenyataan dari Pejabat Perdana Menteri yang mengatakan kekayaan
Datuk Seri Najib Razak datang daripada peninggalan keluarganya, selepas
laporan mengatakan anak tirinya membeli hartanah mewah di New York,
Amerika Syarikat (AS).
"Kami amat bimbang yang laporan berita dan tulisan mengenai spekulasi
tentang butir-butir harta peninggalan yang ditinggalkan arwah ayah kami,
Tun Abdul Razak," kata keluarganya dalam kenyataan yang ditandatangani
anak- anak bekas perdana menteri itu – Datuk Johari, Datuk Nizam, Datuk
Nazim dan Datuk Seri Nazir.
Laporan The New York Times menunjukkan anak tiri Datuk Seri Najib Razak membeli hartanah mewah di New York. Najib merupakan anak sulung kepada Razak.
"Kami ingin menyatakan secara rasmi yang Tun Abdul Razak seorang yang
berprinsip, dikenali ramai dengan sikap berjimat dan integritinya, dan
mana-mana kenyataan yang mencadangkan sebaliknya adalah palsu dan
menyalahi memori dan khidmatnya serta pengorbanannya kepada negara.
"Kami akan hadapi sesiapa sahaja akan cuba mencemarkan memorinya, apa pun motif di sebaliknya.
"Kami juga ingin menambah yang seluruh keluarga kami sebulat suara dalam
isu ini," tambah mereka dalam kenyataan 3 perenggan dikirim kepada The
Malaysian Insider malam ini.
Artikel The New York Times bertarikh 8 Februari tentang kekayaan ahli perniagaan Low Taek Jho dan peranannya sebagai pelabur bagi pelbagai pihak, termasuk Riza Aziz, anak tiri kepada Najib.
Low membeli apartmen mewah di New York
berharga US$33.5 juta (RM122 juta) dan rumah di Beverly Hills bernilai
sekurang-kurangnya US$17.5 juta dalam bentuk wang tunai, bagi pihak
Riza, lapor akhbar AS itu.
Laporan itu juga mengatakan Najib diserang teruk dengan berita tentang
isterinya Datin Seri Rosmah Mansor yang berbelanja boros membeli barang
kemas dan beg tangan berjenama.
Laporan itu berkata Najib "yang berpendapatan lebih kurang $100,000
(RM360,000) sebagai perdana menteri, diserang hebat oleh media tentang
laporan perbelanjaan mewah isterinya."
Ia juga menimbulkan gambar Rosmah menggunakan 9 beg tangan Birkin yang
berbeza, yang selalunya bernilai antara US$9,000 dan US$150,000 setiap
satu.
Isu harta peninggalan keluarga Najib mula timbul apabila akhbar itu yang
menunjukkan invois serta dokumen lain sebagai bukti pembayaran untuk
barang kemas Rosmah dan meminta jawapan dari Pejabat Perdana Menteri.
Laporan itu memetik Pejabat Perdana Menteri berkata: "Wang yang
dihabiskan dalam pelancongan, pembelian barang kemas, dan kandungan peti
besi mana-mana pun semuanya tidak luar biasa bagi seseorang dengan
kedudukan perdana menteri dengan tanggungjawab dan aset warisan
keluarga."
Artikel tersebut menyebabkan ahli Parlimen DAP Tony Pua mempersoalkan
punca kekayaan Najib, kerana ayahnya terkenal dengan sifat berjimatnya.
Pua mendesak perdana menteri mengisytiharkan asetnya serta menjelaskan
perbelanjaan keluarganya dengan barangan dan hartanah mewah dan menambah
Presiden AS juga terpaksa mengisytiharkan aset serta perbelanjaan
keluarganya setiap tahun di bawah undang-undang negara polis dunia itu.
Razak family concerned about inheritance talk, say siblings
Their statement comes days after The New York Times quoted a statement from the Prime Minister's Office that Datuk Seri Najib Razak's wealth came from a family inheritance after reports that his stepson had bought opulent properties in New York city.
"We are extremely concerned that some recent news articles and postings have given rise to speculation as to the nature and extent of the inheritance that our late father, Tun Abdul Razak, had left behind, " the family said in a statement signed by four of Razak's five sons – Datuk Johari, Datuk Nizam, Datuk Nazim, and Datuk Seri Nazir.
Najib is Razak's eldest son.
"We wish to put on record that Tun Abdul Razak was a highly principled man, well-known to all who knew him for his frugality and utmost integrity and any statement or inference to the contrary would be totally false and misleading to his memory and to his service and sacrifices for the nation.
"We take issue with anyone who taints his memory, whatever the motive.
"We would also like to add that our whole family is united on this issue," they added in the three-paragraph statement sent to The Malaysian Insider tonight.
The article in the New York Times on February 8 was about the wealth of businessman Low Taek Jho and his role as a property investor who later resold the properties to various parties, including Riza Aziz, Najib's stepson.
Low had bought a luxury apartment in New York for US$33.5 million (RM122 million) and a house in Beverly Hills worth at least US$17.5 million in cash, the US newspaper had reported. The properties were later sold to Riza.
The paper also reported that Najib had been hard hit by news of his wife Datin Seri Rosmah Mansor's spending on jewelry and designer handbags.
It said that Najib, “who earns an annual salary of about $100,000 (RM360,000) as prime minister, has been battered by news media reports of his wife’s lavish spending”.
It also noted that there were photos of Rosmah using at least nine different Birkin bags, which typically cost between US$9,000 and US$150,000 a piece.
The issue of Najib's family inheritance arose when the paper, furnishing invoices and other documents as proof of jewellery purchases for Rosmah, had asked the Prime Minister's Office for a response.
The paper quotes the prime minister’s office as saying: “Neither any money spent on travel, nor any jewellery purchases, nor the alleged contents of any safes are unusual for a person of the prime minister’s position, responsibilities and legacy family assets.”
The article prompted DAP lawmaker Tony Pua to question Najib's source of wealth, since his father was known for being frugal.
Pua urged the prime minister to declare his assets as well as explain his family's spending on luxury goods and properties, adding that even the president of the United States declared his assets and family's expenditures annually under law. – February 24, 2015.
Dihukum gantung sampai mati
- Tertuduh, Mohd Faizal Mohd Yusof (tengah) dibawa keluar dari Mahkamah Tinggi Kuantan selepas dijatuhkan hukuman gantung sampai mati, semalam.
KUANTAN - Seorang banduan dijatuhkan hukuman gantung sampai mati oleh
Mahkamah Tinggi Kuantan, semalam, selepas didapati bersalah membunuh
pelatih Pusat Pemulihan Penagihan Narkotik (Puspen) di Gambang, dua
tahun lalu.
Tertuduh, Mohd Faizal Mohd Yusof, 29, didapati bersalah membunuh Mohd Wiralieyzaan Ambiah, 31, di bilik tahanan nombor 4, blok A, Bilik Pemerhatian Triage, Puspen lebih kurang jam 7.50 malam, 3 Februari 2013.
Pertuduhan terhadapnya dibuat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman gantung sampai mati.
Ketika menjatuhi hukuman, Pesuruhjaya Kehakiman Datuk Ab Karim Ab Rahman berkata mahkamah mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadap tertuduh.
Mengikut fakta kes, tertuduh yang juga seorang penganggur telah menggunakan seutas tali berwarna putih untuk menjerut leher mangsa ketika bersama-sama berada di dalam bilik tahanan Puspen.
Sementara itu, tertuduh turut mempunyai rekod lampau dan kini sedang menjalani hukuman penjara 15 tahun bagi kesalahan meliwat di pusat tahanan di bawah Seksyen 377 Kanun Keseksaan.
Kes dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Hidayatul Syuhada Shamsudin manakala tertuduh diwakili Datuk Syed Azimal Amir Syed Abu Bakar.
Tertuduh, Mohd Faizal Mohd Yusof, 29, didapati bersalah membunuh Mohd Wiralieyzaan Ambiah, 31, di bilik tahanan nombor 4, blok A, Bilik Pemerhatian Triage, Puspen lebih kurang jam 7.50 malam, 3 Februari 2013.
Pertuduhan terhadapnya dibuat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman gantung sampai mati.
Ketika menjatuhi hukuman, Pesuruhjaya Kehakiman Datuk Ab Karim Ab Rahman berkata mahkamah mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadap tertuduh.
Mengikut fakta kes, tertuduh yang juga seorang penganggur telah menggunakan seutas tali berwarna putih untuk menjerut leher mangsa ketika bersama-sama berada di dalam bilik tahanan Puspen.
Sementara itu, tertuduh turut mempunyai rekod lampau dan kini sedang menjalani hukuman penjara 15 tahun bagi kesalahan meliwat di pusat tahanan di bawah Seksyen 377 Kanun Keseksaan.
Kes dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Hidayatul Syuhada Shamsudin manakala tertuduh diwakili Datuk Syed Azimal Amir Syed Abu Bakar.
Bayi Jadi Mangsa Nafsu Pengasuh
Kuala Lumpur: Malang buat seorang bayi perempuan berusia tujuh bulan
apabila menjadi mangsa cabul ketika berada di rumah pengasuhnya di
Kepong, di sini.
Kejadian itu hanya hanya disedari ibu mangsa kira-kira jam 7.30 petang
Jumaat lalu sebaik mengambil anaknya itu dari rumah pengasuh terbabit.
Menurut sumber, difahamkan si ibu yang berusia 33 tahun mengesyaki anaknya dicabul suami pengasuh terbabit berusia 30-an.
“Mangsa menyedari perubahan anaknya itu ketika ingin menukar lampin
pakai buang apabila terlihat kesan gigitan di badan dan lebam di alat
sulit bayi itu,” katanya.
Sumber berkata, wanita terbabit kemudian menghubungi pengasuhnya dan
bertanya mengenai hal itu namun diberitahu kesan itu akibat anaknya
belajar duduk serta akibat lampin pakai buang tidak ditukar.
“Sangsi dengan alasan pengasuhnya, dia yang tidak berpuas hati kemudian merujuk perkara itu kepada pihak hospital.
“Selepas pemeriksaan wanita terbabit terkejut apabila dimaklumkan doktor
ia bukan daripada kesan lampin pakai buang sebaliknya terdapat tanda
dicabul,” katanya.
Wanita itu kemudian tampil membuat laporan di Balai Polis Jinjang untuk tindakan selanjutnya.
Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Senior
Asisten Komisioner Zainuddin Ahmad mengesahkan menerima laporan dan
siasatan lanjut sedang dijalankan. Setakat ini tiada tangkapan
dilakukan.
Fitnah: Video & Gambar Sebagai Pembuktian?
| Masih ada di kalangan masyarakat Islam yang keliru, tentang kes bagaimana yang boleh atau tidak boleh menggunakan video dan gambar sebagai pembuktian. Sebagai contoh, pertarungan semasa kehangatan menjelang Pilihanraya Umum Ke 13 (PRU13) dan setelah ianya berlalu, antara pihak parti pemerintah mahu pun parti pembangkang yang menggunakan video dan gambar sebagai bahan bukti dan perang saraf untuk menyerang antara satu sama lain. Ada yang menggunakan video untuk membuktikan penipuan yang didakwa berlaku dalam PRU13. Tidak kurang juga budaya politik longkang dengan membikin video-video lucah untuk menyerang musuh-musuh politik masing-masing.Lalu, ada pihak menyatakan video dan gambar tidak boleh dijadikan pembuktian untuk kes zina/liwat sebagai untuk membela diri kerana telah diaibkan dengan sebegitu dahsyat sekali. Itulah antara bentuk budaya politik yang tidak sihat, londeh melondehkan dan aib mengaibkan dengan menyerang peribadi musuh-musuh politik. Lantaran itu, timbullah kekeliruan di kalangan segelintir masyarakat yang tersalah anggap bahawa video dan gambar tidak boleh dijadikan bahan bukti untuk semua jenis kes.
Maka, saya ingin mengemukakan serba sedikit penerangan dan pandangan ringkas saya berdasarkan apa yang telah saya amati. Apa yang jelas, tidak semua kes boleh menggunakan video dan gambar sebagai bahan bukti kes. Tidak semua keadaan membenarkan ianya dijadikan sebagai pembuktian yang selayaknya.
KESAKSIAN TERLARANG
Sebagai contoh, kes zina/liwat tidak dibenarkan oleh syarak menggunakan video dan gambar sebagai bahan bukti. Sesungguhnya, Islam amat melarang membuka aib saudara se-Muslim yang lain, termasuklah mengintip dosa peribadi insan dan melakukan ghibah (mengumpat). Dan dosa peribadi seseorang insan, adalah antara dirinya dengan Tuhan. Jika ia melakukan taubat nasuha (menyesal dan berikrar untuk tidak mengulanginya), maka dosa-dosanya akan terhapus. Kerana ALLAH itu Maha Pengasih, Maha Penyayang dan Maha Pengampun.
Maka, kes zina/liwat hanya boleh dibuktikan dengan mengemukakan 4 orang saksi. Saksi-saksi itu pula mestilah terdiri daripada golongan yang tidak fasik, orang yang tidak fasik sudah tentulah mereka yang tidak mengintip-intip dan membuat rekayasa video atau pun gambar lucah, serta menonton bahan-bahan lucah dan melakukan segala dosa-dosa besar. Jika seseorang qazif (penuduh) itu, gagal mengemukakan 4 orang saksi, ia boleh dikenakan hukuman qazaf iaitu dengan 80 kali sebatan. Berdasarkan dalil,
Dalil di atas adalah umum bagi tertuduh di kalangan lelaki juga. Dan ianya adalah mesej jelas daripada ALLAH SWT bagi mereka yang turut sama mengiyakannya. Seandainya kesaksian seseorang itu ditolak, bermakna ia tidak boleh menjadi wali pernikahan untuk anaknya bagi mereka yang bergelar bapa, atau saudara perempuannya bagi seseorang saudara lelaki, melainkan setelah ia bertaubat. Maka berhati-hatilah dalam membicarakan kes-kes sebegini di kedai-kedai kopi dan di mana-mana sahaja.“Dan orang-orang yang melimparkan tuduhan (zina) kepada perempuan yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak membawakan empat orang saksi, maka sebatlah mereka delapan puluh kali sebat dan janganlah kamu menerima persaksian mereka itu selama-lamanya kerana mereka adalah orang-orang yang fasik.” (Surah An-Nur: 4)
Sepatutnya, kes-kes sebegini biarlah undang-undang dan mahkamah yang memutuskannya. Bukannya pihak media dan masyarakat awam yang menjadi hakim serta mendahului undang-undang dan mahkamah, apatah lagi semasa kes sedang dibicarakan. Sebagai Muslim yang benar-benar beriman kepada Al-Quran dan hukum hakam yang telah termaktub di dalamnya, pasti kita yakin dan percaya bahawa pengadilan yang tepat dan terbaik adalah dibicarakan di mahkamah syari’ah bagi kes-kes yang melibatkan orang Muslim sendiri.
Namun, sekali pun ianya benar, ia menjadi ghibah (mengumpat) dengan menyebarkan keaiban sesama Muslim. Sesungguhnya, ghibah itu ibarat memakan daging saudara sendiri. Firman ALLAH SWT,
Jika tidak benar pula, maka ia akan menjadi fitnah yang dusta semata-mata. Fitnah boleh mengakibatkan negara huru hara dan kacau bilau. Kecuali yang dibenarkan, adalah menyebarkan kesalahan-kesalahan golongan tertentu berkaitan kepentingan ramai pihak (bukan berkaitan peribadi), yang berkaitan kepentingan rakyat, harta rakyat dan sebagainya.“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada ALLAH; sesungguhnya ALLAH Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.” (Surah Al-Hujuraat: 12)
Maka, perlulah faham dan tahu bezakan, situasi dan kes bagaimana yang boleh menggunakan video dan gambar sebagai pembuktian.
MENJAWAB PERSOALAN BERKAITAN
1. Ada teman-teman yang bertanya kepada saya, “Bagaimana pula jika seseorang suami memasang CCTV di dalam bilik di rumahnya. Tiba-tiba, ada terakam video isterinya sedang melakukan perbuatan zina yang terkutuk? Namun, tiada 4 orang saksi yang menyaksikannya?” Maka jawapannya, ia boleh membuat sumpah ‘lian’, berdasarkan dalil,
Manakala, untuk tuduhan zina kepada mereka yang selain suami/isteri, maka tetap kena mengemukakan 4 orang saksi.“Dan orang-orang yang menuduh isterinya berzina, sedang mereka tidak ada saksi-saksi (yang mengesahkan tuduhannya itu) hanya dirinya sendiri, maka persaksian (sah pada syarak) bagi seseorang yang menuduh itu hendaklah ia bersumpah dengan nama ALLAH, empat kali, bahawa sesungguhnya ia dari orang-orang yang benar. Dan sumpah yang kelima (hendaklah ia berkata): Bahawa laknat ALLAH akan menimpa dirinya jika ia dari orang-orang yang dusta. Dan bagi menghindarkan hukuman seksa dari isteri (yang kena tuduh) itu hendaklah ia bersumpah dengan nama ALLAH, empat kali, bahawa suaminya (yang menuduh) itu sesungguhnya adalah dari orang-orang yang berdusta. Dan sumpah yang kelima (hendaklah ia berkata); Bahawa kemurkaan ALLAH akan menimpa dirinya jika suaminya dari orang-orang yang benar.” (Surah An-Nur: 6-9)
2. Kemudian timbullah persoalan, apakah sebabnya Islam melarang menggunakan video
dan gambar sebagai bahan bukti untuk kes zina/liwat?
2.1. Kerana, ianya termasuk dalam kategori mengintip-intip dosa peribadi insan. Dan
ianya adalah sebuah isyarat jelas yang membuktikan, bahawa semenjak 1400 tahun
lalu lagi ALLAH SWT sudah tahu akan wujudnya video dan gambar, maka Ia tahu bahawa
video boleh disunting, boleh direka-reka dan boleh dimanipulasi. Ternyata,
bahawa ALLAH itu Maha Mengetahui, dan jelaslah bahawa hukum hakam Islam itu
adalah futuristik, sentiasa relevan, tidak ketinggalan zaman dan sesuai untuk
semua zaman.
2.2. Kerana, Islam melarang menyebarkan keaiban sesama Muslim. Islam memelihara
keaiban pihak yang menuduh dan yang dituduh. Sebab itu sebaik-baiknya kes-kes sebegini
hanya dibicarakan di mahkamah secara tertutup (tanpa dihebahkan di media-media).
Sabda Nabi SAW,
Oleh itu, tatkala timbul kes-kes sebegini, kita sebagai masyarakat awam adalah lebih baik memilih jalan yang paling selamat dengan berlepas diri dari mengiyakan mahu pun was-was dengan mempersoalkan benar atau tidak ianya berlaku. Sabda Nabi SAW,“Sesiapa yang menutup keaiban Muslim yang lain, maka ALLAH akan menutup keaibannya di akhirat kelak.” (Riwayat Muslim)
“Tinggalkanlah apa yang meragukan engkau kepada apa yang tidak meragukan engkau.” (Hadis Hasan sahih: Riwayat At-Tirmizi & An-Nasaai)
Kerana, dikhuatiri kita akan termasuk dalam golongan yang fasik. Nauzubillahi min dzalik.
Walau bagaimana pun, saya hanya memberikan penerangan dan penjelasan
secara ringkas sahaja. Untuk mendapatkan jawapan yang lebih konkrit dan
terperinci, bolehlah dapatkan buku ‘Qazaf’ terbitan Angkatan Belia Islam
Malaysia (ABIM).Sekian,
Wallahu’alam.
Adli Abdullah Exco Penerangan ABIM Melaka 19hb Mei 2013 http://www.adirul85.net/
10:17AM - 25 Feb 2015
Pendakwah: Tuduh liwat tetap kesalahan qazaf
Pendakwah bebas, Wan Ji Wan Hussin mengingatkan Menteri di Jabatan
Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom bahawa kesalahan menuduh
liwat juga termasuk dalam jenayah qazaf.
Katanya, Jamil Khir perlu istiqamah dan membuat kenyataan yang selari dengan mazhab Shafie, seperti beberapa hukum yang disebut oleh menteri tersebut sebelum ini.
“Dalam nas syariat, hukum qazaf liwat adalah sama dengan hukum qazaf zina, sepertimana yang telah difatwakan oleh majoriti ulama,” kata Wan Ji ketika dihubungi Malaysiakini.
Beliau mengulas kenyataan Jamil Khir semalam yang meminta beliau meneliti dahulu peruntukan berhubung jenayah qazaf, sebelum membuat aduan seperti itu.
Jamil bagaimanapun tidak menyatakan sekiranya kesalahan qazaf turut meliputi perbuatan menuduh seseorang melakukan liwat.
Mengulas perkara itu, Wan Ji berkata, MP Jerai itu seharusnya istiqamah dalam isu ini kerana beliau pernah mengatakan mazhab konsensus di Malaysia adalah mazhab Shafie.
Beliau membangkitkan semula kenyataan Jamil Khir berhubung hukum orang Islam memegang anjing.
“Jadi, jangan pula dalam isu sentuh anjing yang tidak boleh merobohkan pada penjagaan dasar maqasid syariah.
“Datuk Seri Jamil Khir merujuk kepada mazhab Shafie, sedangkan dalam perkara yang melibatkan kehancuran pada maruah manusia yang merupakan salah satu dasar maqasid syariah dan boleh tersebar budaya fitnah,” katanya.
Beliau turut memetik pandangan seorang ulama fekah, Ibn Hazm al-Zahiri yang berkata, qazaf liwat tetap merupakan satu bentuk kesalahan takzir.
Wan Ji mengemukakan aduan ke atas kenyataan ketua pendakwaan dalam kes Liwat II, Tan Sri Shafee Abdullah yang didakwanya melakukan jenayah qazaf kerana membangkitkan pelakukan liwat di antara Anwar dan pengadu, Saiful Bukhari Azlan.
Katanya, Jamil Khir perlu istiqamah dan membuat kenyataan yang selari dengan mazhab Shafie, seperti beberapa hukum yang disebut oleh menteri tersebut sebelum ini.
“Dalam nas syariat, hukum qazaf liwat adalah sama dengan hukum qazaf zina, sepertimana yang telah difatwakan oleh majoriti ulama,” kata Wan Ji ketika dihubungi Malaysiakini.
Beliau mengulas kenyataan Jamil Khir semalam yang meminta beliau meneliti dahulu peruntukan berhubung jenayah qazaf, sebelum membuat aduan seperti itu.
Jamil bagaimanapun tidak menyatakan sekiranya kesalahan qazaf turut meliputi perbuatan menuduh seseorang melakukan liwat.
Mengulas perkara itu, Wan Ji berkata, MP Jerai itu seharusnya istiqamah dalam isu ini kerana beliau pernah mengatakan mazhab konsensus di Malaysia adalah mazhab Shafie.
Beliau membangkitkan semula kenyataan Jamil Khir berhubung hukum orang Islam memegang anjing.
“Jadi, jangan pula dalam isu sentuh anjing yang tidak boleh merobohkan pada penjagaan dasar maqasid syariah.
“Datuk Seri Jamil Khir merujuk kepada mazhab Shafie, sedangkan dalam perkara yang melibatkan kehancuran pada maruah manusia yang merupakan salah satu dasar maqasid syariah dan boleh tersebar budaya fitnah,” katanya.
Beliau turut memetik pandangan seorang ulama fekah, Ibn Hazm al-Zahiri yang berkata, qazaf liwat tetap merupakan satu bentuk kesalahan takzir.
Wan Ji mengemukakan aduan ke atas kenyataan ketua pendakwaan dalam kes Liwat II, Tan Sri Shafee Abdullah yang didakwanya melakukan jenayah qazaf kerana membangkitkan pelakukan liwat di antara Anwar dan pengadu, Saiful Bukhari Azlan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan