• Sampai bila nak curi tulang?
1 / 1
SIKAP segelintir kakitangan awam curi tulang waktu bekerja ibarat kudis lama yang masih tidak pulih dalam sektor perkhidmatan awam.

Melihat kelibat mereka menghisap rokok selepas sarapan, walaupun jam menunjukkan 10.30 pagi di gerai-gerai bukanlah perkara asing.

Malah ada yang sanggup ke luar kawasan, semata-mata mahu menikmati makanan kegemaran mereka tanpa menghiraukan waktu bekerja.

Ada juga yang mengambil kesempatan berniaga dalam pejabat, melakukan urusan peribadi, urusan ke bank, mengambil dan menghantar anak ke sekolah dan pelbagai lagi kegiatan yang sinonim dengan budaya kerja segelintir penjawat awam.

Ini belum dikira dengan kedatangan lewat tetapi menuntut kerja lebih masa apabila pulang lambat.

Baru-baru ini juga, Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor, Datuk Mohammed Khusrin Munawi turut menegur penjawat awam di Selangor yang culas dan gagal memberikan perkhidmatan terbaik kepada pelanggan.

Namun, kebanyakan mereka terus berasa selesa dengan pelbagai imbuhan tetapi mutu kerja yang diberi tidak setimpal.

Disebabkan segelintir perangai jelik penjawat awam ini, masyarakat terus memandang serong terhadap sektor awam walaupun yang melakukan perkara itu bukanlah semua.

Ikuti kupasan Sinar Harian dalam isu membabitkan segelintir kakitangan awam yang dilihat seolah-olah makan gaji buta dan tidak komited dalam menjalankan tanggungjawab hakiki mereka.

[ARTIKEL BERKAITAN: Penjawat awam culas kena terjah]

[ARTIKEL BERKAITAN: Gaji rendah jadi faktor culas]

[ARTIKEL BERKAITAN: Tidak rasa terancam punca buat kerja sambil lewa]























Like ·
·

16 Februari 2015

KREDIBILITI SHAFEE ABDULLAH SEBAGI SURUHANJAYA AICHR DIERTIKAIKAN KERANA PROKSI UMNO?



Shafee tak layak jadi pengerusi hak asasi manusia Asean, kata Pakatan

(Dari kiri) Ahli Parlimen Alor Setar Gooi Hisao Leung, Ahli Parlimen Kuala Krai Dr Mohd Hatta Ramli dan Ahli Parlimen DAP Lim Lip Eng kata Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah perlu meletakkan jawatannya kerana tidak mampu memenuhi kehendak rakyat yang mengharapkan beliau tidak tunduk kepada tindakan salah laku kerajaan Barisan Nasional.

Kredibiliti Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah sebagai pengerusi Suruhanjaya Antara Kerajaan Asean Mengenai Hak Asasi Manusia (AICHR) tercalar kerana kaitannya dengan parti pemerintah Umno, "satu kesalahan pencabulan hak asasi manusia paling buruk di Malaysia", kata pemimpin Pakatan Rakyat (PR) hari ini.


Katanya, peguam Umno itu perlu meletakkan jawatannya kerana tidak mampu memenuhi kehendak rakyat yang mengharapkan beliau tidak tunduk kepada tindakan salah laku kerajaan Barisan Nasional (BN).

"Shafee ada hubungan rapat malah menjadi penasihat kepada kerajaan pemerintah," kata peguam PKR Gooi Hisao Leung, Ahli Parlimen DAP Lim Lip Eng dan Ahli Parlimen Kuala Krai Dr Mohd Hatta Ramli dalam kenyataan bersama yang dibacakan pada sidang media di Kuala Lumpur hari ini.

"Dengan latar belakangnya sebagai proksi Umno, tidak ada harapan Muhammad Shafee mampu melaksanakan tugasnya sebagai pengerusi AICHR dalam mempertahankan dan memperjuangkan hak asasi manusia dalam negara dan rantau Asean."

Gooi yang juga Ahli Parlimen Alor Setar berkata, walaupun tidak ada tarikh rasmi pelantikan Shafee, tetapi beliau sudah mula memulakan tugas rasminya sebagai pengerusi AIHCR dengan mempengerusikan badan itu pada 11 hingga 14 Februari lalu di Kuala Lumpur.

Katanya, Shafee memegang jawatan itu apabila Malaysia mempengerusikan Asean tahun ini.

Shafee sebelum ini wakil AICHR Malaysia, dan berkhidmat sejak tahun 2009 hingga hujung tahun ini.

Shafee dikatakan mempengerusikan mesyuarat pada sehari selepas Umno "mengenakan hukuman politik" memenjarakan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Sumber


Altantuya – Sirul Azhar bakal dedah dalang sebenar!


Kini dalang sebenar pembunuhan Altantuya makin gelisah. Sekiranya menjadi kenyataan Sirul Azhar Umar bakal mendedahkannya. Melalui laporan Malaysiakini di bawah, Sirul bertegas beliau bertindak atas arahan. Sirul juga akan mendedahkan kenapa dia dan Azilah Hadri membunuh Altantuya. Laporan dari Malaysiakini.
Selepas ke Australia, bekas polis elit Sirul Azhar Umar kini mempertimbangkan menjawab persoalan terbesar sekitar pembunuhan Altantuya Shaariibuu – kenapa dia dan Azilah Hadri membunuh wanita itu?
Dalam perbualan telefon dengan Malaysiakini baru-baru ini, Sirul mendedahkan bahawa beberapa media Australia telah pun memohon sesi wawancara “terus terang” dengannya.
“Saya belum putuskan untuk diwawancara,” katanya.
Ditanya sama ada beliau sedia mendedahkan segala-galanya jika wawancara itu menjadi kenyataan, bekas anggota polis itu menjawab:
“Ya, saya pertimbangkan kemungkinan ini dengan serius.”
Difahamkan bahawa beberapa stesen televisyen telah berhubung dengan Sirul (atas), yang sedang ditahan pihak imigresen negara itu di Sydney.
Rundingan antara Sirul dan stesen TV masih berjalan.
‘Bertindak atas arahan’
Sementara itu, Sirul memberitahu bahawa dia tidak kenal mangsa pembunuhan atau Abdul Razak Baginda – penganalisis politik dan rakan dekat Datuk Seri Najib Razak yang terlepas dalam kes itu.
“Saya bertindak atas arahan. Orang penting yang mempunyai motif masih bebas,” katanya yang enggan mengulas lanjut.
“Ia bukan bermakna saya tidak sayangkan (pasukan) polis, tetapi saya bertindak atas arahan,” tegasnya.
Menjawab soalan, Sirul berkata keadaannya OK di pusat tahanan dan dia dibenarkan menggunakan telefon dan Internet.
“Saya biasanya baca Malaysiakini, Utusan (Malaysia) dan Harakah untuk ikuti perkembangan di kampung halaman,” katanya.
Daripada jauh, duda 43 tahun itu bagaimanapun bimbangkan dua anak remajanya di Malaysia yang berhenti sekolah, kesan daripada kesnya.
Kambing hitam
Bulan lepas, Sirul dan Azilah dijatuhi hukuman mati apabila didapati bersalah dalam kes tersebut di Mahkamah Persekutuan.
Terdapat beberapa persoalan di sebalik kes itu, termasuk berkaitan motif tindakan itu.
Najib, ketika masih timbalan perdana menteri, bersumpah dengan nama Allah bahawa beliau tiada kaitan dengan kes itu.
Bekas pembantunya, DSP Musa Safri, yang memberitahu Azilah untuk membantu Razak Baginda (kanan) pada malam pembunuhan itu, tidak dipanggil memberi keterangan dalam perbicaraan.
Dalam perbicaraan di Mahkamah Tinggi Shah Alam, Sirul mendakwa dia dijadikan kambing hitam untuk “melindungi rancangan mereka”.
Sirul tidak hadir di Mahkamah Persekutuan ketika keputusan disampaikan kerana berada di Australia.
Undang-undang Austalia tidak membenarkan ekstradisi individu yang berdepan hukuman mati ke negara asal. -Malaysiakini
Semoga pendedahan tersebut menjadi kenyataan kerana ramai yang ingin mengetahuinya.


Pembunuh sebenar Altantuya masih bebas, kata Sirul



Mahkamah Persekutuan bulan lalu menjatuhkan hukuman mati kepada kedua-dua tertuduh dalam kes pembunuhan Altantuya Shariibuu. – Gambar fail The Malaysian Insider, 17 Februari, 2015. Mahkamah Persekutuan bulan lalu menjatuhkan hukuman mati kepada kedua-dua tertuduh dalam kes pembunuhan Altantuya Shariibuu. – Gambar fail The Malaysian Insider, 17 Februari, 2015. Bekas anggota Unit Tindakan Khas (UTK) Koperal Sirul Azhar Umar (gambar bawah) berkata beliau hanya bertindak mengikut arahan, malah tidak pernah mengenali Altantuya Shariibuu dan percaya dalang sebenar pembunuhan itu masih bebas.
"Saya bertindak atas arahan. Orang penting yang mempunyai motif masih bebas," katanya seperti dilaporkan portal Malaysiakini.
Sirul berkata, beliau juga tidak pernah mengenali bekas penganalisis politik Abdul Razak Baginda.
Tertuduh yang disabitkan bersalah dalam kes pembunuhan misteri model Mongolia itu dikatakan lari daripada hukuman gantung dan kini berada di Australia.
Katanya, beliau kini bersedia untuk mendedahkan perkara sebenar di sebalik pembunuhan wanita itu kepada media Australia, tetapi wawancara dengan stesen televisyen berkenaan belum dilakukan memandangkan dirinya masih berada dalam tahanan imigresen.
"Ya, saya pertimbangkan kemungkinan ini dengan serius," katanya.
Razak dalam temu bual bersama The Malaysian Insider pada Januari lalu berkata, pembunuhan Altantuya tidak membabitkan sebarang konspirasi dan tidak ada sebab untuk dipolitikkan.
Razak berkata, jika ada pihak yang mengatakan pembunuhan itu ada kaitan dengan konspirasi polis, maka banyak konspirasi lain akan muncul.
“Sebenarnya (kisah) pembunuhan ini sangat membosankan. Ia pembunuhan semata-mata, tetapi masih ada orang yang percaya polis tidak boleh melakukan ia tanpa arahan,” katanya.
Menyifatkan Sirul dan rakan setugasnya, Ketua Inspektor Azilah Hadri sebagai 'penyangak', Razak berkata 2 bekas anggota polis itu bertindak menurut kemahuan mereka sendiri ketika melakukan pembunuhan itu, sambil menambah, "ini yang diputuskan mahkamah".
"Hanya 2 anggota polis itu saja yang tahu. Polis yang penyangak memang bunuh orang, seperti dalam kebanyakan kes reman," katanya.
Mahkamah Persekutuan pada 13 Januari lalu menjatuhkan hukuman mati ke atas Sirul dan Azilah kerana bersalah membunuh Altantuya, 9 tahun lalu.
Panel 5 hakim Mahkamah Persekutuan dipengerusikan Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria sebulat suara mengetepikan keputusan Mahkamah Rayuan pada 23 Ogos, 2013 selepas mendapati Mahkamah Rayuan terkhilaf dalam keputusannya.
Keterangan dalam mahkamah mendedahkan Altantuya dibunuh sama ada dengan bahan letupan C4 atau dibunuh terlebih dulu dan mayatnya dihapuskan pada 18 Oktober, 2006 di pinggir bandar Shah Alam, berhampiran ibu kota Kuala Lumpur.
Semasa perbicaraan, Razak yang juga rapat dengan Datuk Seri Najib Razak, mendapatkan pertolongan Timbalan Superintenden Musa Safri kerana tidak tahan dengan gangguan daripada Altantuya.
Musa pada masa itu merupakan pembantu peribadi Najib, yang ketika itu timbalan perdana menteri.
Pada 23 Ogos, 2013 panel 3 hakim Mahkamah Rayuan membebaskan 2 anggota polis itu kerana kekurangan bukti.
Hakim Tengku Maimun Tengku Mat, yang membacakan keputusan berkata, mereka sepatutnya dibebaskan tanpa dipanggil membela diri.
Hakim memutuskan kegagalan memanggil Musa adalah punca kekalahan kes pendakwaan itu.
Tengku Maimun mengingatkan episod buruk dan dahsyat itu bermula dengan permintaan Razak kepada Musa sebelum Azilah dan Sirul dilibatkan.
Pihak pendakwaan berkata tidak perlu memanggil Musa sebagai saksi kerana beliau hanya seorang sampingan dalam kes itu, dan afidavit Razak yang menyokong permohonan ikat jaminnya mendedahkan peranan pegawai kanan polis itu terhad kepada memperkenalkan beliau (Razak) kepada ketua polis Brickfields.
Malah Sirul, yang memberi kenyataan tidak bersumpah dari kandang tertuduh, berkata Musa tidak terlibat dan tidak memberi sebarang arahan.
Sirul juga merayu hakim agar tidak dikenakan hukuman mati itu.
"Saya kambing hitam yang harus dikorbankan untuk melindungi orang yang tidak dinamakan," katanya.
Azilah memberi notis alibi kepada pihak pendakwa mengatakan beliau tidak berada di lokasi kejadian jenayah, dan mengemukakan salinan diari stesen menunjukkan beliau berada di Ibu Pejabat Polis Persekutuan di Bukit Aman pada masa kejadian.
Penghakiman menegaskan Azilah dan Sirul dikesan di hotel di mana Altantuya tinggal dan kedua-dua berada di luar rumah Razak pada malam dia hilang.
Mahkamah juga menerima keterangan maklumat yang membawa kepada penemuan apabila mereka secara sukarela membawa polis ke tempat kejadian yang terpencil itu.
Tambahan pula, Sirul tidak dapat memberi penjelasan berkenaan selipar berlumuran darah yang ditemui di dalam keretanya dan penemuan barang kemas di rumahnya. – 17 Februari, 2015.