Sabtu, 10 Januari 2015

SEBAIK2 ORANG YANG PANJANG UMUR...BAIK AKHLAKNYA SERTA TAKWA KEPADA ALLAH SWT...SEBURUK2 PERANGAI ORANG PANJANG UMUR KAKI MAKSIAT@BUAT DOSA... SERTA SOMBONG KEPADA ALLAH SWT(tidak bertakwa)




Jan 7, 2015 08:37pm
UPDATED: Jan 7, 2015 08:37pm

Video warga emas tipu orang ramai jadi viral di Internet

Viral Apek Tipu-M
Warga emas yang didakwa cuba menipu orang ramai, dengan berlagak sebagai orang miskin dan meminta sedekah, tetapi sebenarnya dia membeli minuman keras menggunakan wang yang disedekahkan kepadanya.

KUALA LUMPUR, 7 Januari:

Seorang pengguna laman sosial Facebook yang menggunakan akaun bernama Nur Fazura memuat naik satu klip video menunjukkan seorang warga emas yang didakwanya cuba menipu orang ramai, dengan berlagak sebagai orang miskin dan meminta sedekah, tetapi sebenarnya dia membeli minuman keras menggunakan wang yang disedekahkan kepadanya.
Berdasarkan klip video selama 2 minit 33 saat itu, warga emas yang mungkin sudah menjangkau usia lebih 60 tahun itu, kelihatan memasuki keretanya yang diletakkan di bahu jalan, lalu didekati lelaki yang merakamkan klip video berkenaan.
Mengikut jalan ceritanya, warga emas berkenaan sebelum itu singgah di sebuah kedai serbaneka di Damai Utama, Puchong, dipercayai untuk membeli minuman keras.
Seorang lelaki yang memandu sebuah kereta lain berhenti di sebelah kereta warga emas berkenaan dan kemudian meluru ke sebelah kiri pemandu kereta warga emas itu.
Menerusi rakaman perbualan dalam klip video itu, lelaki berkenaan telah mengekori kereta yang dipandu warga emas terbabit sejauh 5 kilometer dari Bandar Kinrara, apabila curiga dengan sikap lelaki tua itu, selepas menderma RM30 kepadanya, kerana simpati.
Pada mulanya, warga emas berkenaan dikatakan telah berjumpa lelaki tersebut dan menagih simpati bagi mendapatkan wang, dengan alasan mahu mengisi minyak kereta untuk pergi ke Seremban, bagi melihat isterinya yang mati, akibat terbabit dalam kemalangan jalan raya.
Malah, bagi meyakinkan lelaki itu, warga emas terbabit telah menangis teresak-esak sambil mengesat air matanya, menyebabkan lelaki tersebut bersimpati dan menghulurkan wang kepadanya.
Bagaimanapun, segalanya terbongkar, selepas lelaki tersebut mengekorinya dan seterusnya merakam perbualan dengan warga emas berkenaan yang turut mengakui sering berkunjung ke kedai serbaneka itu untuk membeli minuman keras.
Video berkenaan kemudiannya dimuat naik ke Facebook, dengan niat agar orang ramai di sekitar Bandar Kinrara, berhampiran Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Serdang tidak mudah tertipu dengan sandiwara warga emas terbabit.
Video itu tersebar luas dan menjadi viral di laman sosial itu, selepas ditonton lebih 60,472 kali serta mendapat pelbagai komen.
Ada di antara mereka yang tidak bersetuju dengan tindakan lelaki itu.
Pemilik akaun Facebook bernama Latiefah Yacob menulis: “Sebenarnya saudara telah dapat pahala dengan bersedekah kepada orang tua Cina tu, tak perlu nak mengambil tahu dia tipu ke, beli arak ke, kerana niat anda bersedekah telah mendapat pahala, sikap menghormati antara satu sama lain adalah budaya setiap kaum yang semestinya ditonjolkan, bukannya dengan meninggikan suara.”
Komen Latiefah itu disokong seorang pengguna Facebook yang mengulas: “Senang cerita, tak payah ragu-ragu bila bagi duit pada orang…apa dia nak buat terpulang padanya. Cukuplah sekadar bagi sedekah yang memerlukan…ragu-ragu tu pun dah kira macam ‘kurang’ ikhlas…tak perlu sampai ikut orang tu…jujur saya cakap, walaupun pak cik ni salah, tapi saya lebih sokong pakcik ni…maaf kerana kata begitu.”
Namun ada juga yang menyokong.
Pemilik akaun Facebook bernama Yeen Mazlan menulis: “Setuju dengan pemuda ini. Memang nampak kasar cara penyampaiannya. Tapi, cuba faham balik apa intipati yg cuba disampaikan. Siapa tahu dengan cara macam ini, boleh terbuka hati orang tua tu. Apa pun, jadikan video ini sebagai pengajaran dalam kehidupan kita juga. Terpulang kepada kita nak adili pasal pemuda ini, video yang dia rakam ni, dengan pakcik dalam video ni. kalau kita adili yang baik, maka baiklah jadinya. kalau buruk, buruklah jadinya.”
Berikut adalah pautan video berkenaan:9:11AM - 10 Jan 2015

Penyerang Charlie Hebdo ditembak mati


Pasukan antipengganas Perancis menembak mati dua beradik yang dikehendaki kerana menyerang pejabat akhbar satira Charlie Hebdo dalam operasi ke atas tempat persembunyian mereka di timur laut Paris.

Sementara itu empat orang tebusan terbunuh dalam satu operasi berasingan di sebuah pasaraya di bandar Paris.

Presiden Perancis, Francois Hollande mengesahkan kejadian tersebut, lapor agensi berita Reuters.

Beliau menyifatkan serangan oleh kumpulan bersenjata beragama Islam itu sebagai tindakan “antisemitik” dan perkauman dan menggesa warganya agar tabah menghadapi serangan tersebut.

Kumpulan bersenjata tersebut menahan tebusan di pasar raya Hyper Cacher di daerah Vincennes. Beberapa orang tebusan dilihat bergegas meninggalkan pasar tersebut apabila pasukan polis membuat serbuan.

Perancis merancang untuk mengadakan perhimpunan besar esok sebagai bantahan ke atas serangan tersebut.

Ia dijangka akan disertai Canselor Jerman Angela Merkel, Perdana Menteri Britain David Cameron, Matteo Renzi (Itali), Mariano Rajoy (Spain) dan presiden Suruhanjaya Eropah, Jean-Claude Juncker.

Presiden Amerika Syarikat juga menyatakan sokongan negaranya.

Presiden Kongres Yahudi Sedunia Ronald Lauder turut mengutuk serangan tersebut dan berkata "nyawa Yahudi di Perancis diancam sekiranya keganasan tidak dihentikan”.

Rakaman video di kawasan pasar raya tersebut menunjukkan berpuluh orang anggota polis dengan kelengkapan antipengganas berkawal di luar dua pintu utama.

Serangan bermula dengan tembakan dan letupan di pintu. Para tebusan seterusnya meluru keluar daripada pintu terbabit.

Rakaman Reuters antara lainnya menunjukkan seorang lelaki yang membawa seorang bayi diiring ke sebuah ambulans oleh polis manakala yang lain dengan pengusung.

Polis Perancis menggerakkan hampir 90,000 anggotanya selepas serangan ke atas Charlie Hebdo, akhbar mingguan yang sering meraih kontroversi kerana menyindir Islam serta agama dan pemimpin politik lain.

Seorang saksi menyebut, salah seorang daripada penyerang tersebut didakwa melaungkan: “Kita sudah bunuh Charlie Hebdo! Kita sudah membela Nabi!”

Dua beradik tersebut dipercayai penyerang yang menembak mati 12 orang, termasuk kartunis dan dua orang anggota polis.

Pasukan keselamatan menyebut, dua beradik tersebut yang dilahirkan di Perancis berada bawah pengawasan dan diletakkan dalam senarai larangan terbang di Eropah dan Amerika Syarikat.

Peristiwa keganasan itu menimbulkan persoalan baru mengenai pengawasan ke atas kumpulan radikal, politik berhaluan kanan, agama dan penapisan di negara yang bergelut dengan masalah integrasi sejumlah kira-kira lima juta warga Islamnya.

'Dulu saya bantu orang, kini saya dibantu'
  • Sulaiman (dua, kiri) ketika mengunjungi Azli di rumahnya di Banting Baru. Sulaiman (dua, kiri) ketika mengunjungi Azli di rumahnya di Banting Baru.
1 / 1
BANTING BARU - “Dulu saya sering turun padang bantu rakyat, mohon peruntukan sana sini untuk insan kurang bernasib baik, sekarang saya pula rasa apa yang orang lain rasa ketika itu,” demikian luahan bekas Ketua Pemuda Cawangan Bukit Lanchong,  Azli Mohamad, 48, di rumahnya.

Menurutnya, selepas hilang penglihatan akibat penyakit kencing manis sejak dua tahun lalu dia terpaksa bergantung hidup bersama isteri dan tiga orang anaknya berumur dalam lingkungan 18 hingga 22 tahun.

“Anak sulung saya sudah berkahwin dan menyewa rumah di Banting Baru. Saya, isteri dan dua lagi anak menumpang di rumahnya.

“Apa saya boleh buat, mata dah tak nampak. Saya cuma harapkan anak-anaklah untuk membayar sewa rumah ni,” katanya.

Azli yang pernah bekerja di sebuah kilang membuat gabus sebagai pemandu lori merupakan seorang yang aktif dalam melakukan kerja-kerja kebajikan termasuk pernah memindahkan mangsa banjir di Pelabuhan Klang suatu ketika dulu.

Katanya, dia tidak menyangka pengorbanan dan kerja-kerja amalnya bersama Ketua Pemuda Bahagian Shah Alam, Dato Ahmad Nawawi Md.Zain ketika itu kini dibalas dengan kunjungan pemimpin masyarakat di Bahagian Kuala Langat pula.

“Saya sebenarnya sedih juga sebab tak dapat bantu keluarga ketika anak sedang meningkat dewasa, isteri pula hanyalah seorang suri rumah namun bersyukur anak-anak faham dan sanggup membantu.

“Saya pun tak ada pendapatan tetap. Bantuan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM150 sebulan dapatlah membantu membayar kos rawatan,” katanya.

Dia yang peramah ketika ditemu bual menyifatkan tradisi kunjung mengunjung seumpama ini dapat membantu menceriakan dirinya yang berada dalam keadaan tidak sihat.

Katanya lagi, dia bersyukur kerana mempunyai masyarakat sekeliling yang prihatin.

Sementara itu, Yang Di Pertua Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan Parlimen Kuala Langat, Datuk Sulaiman Mohd Karli berkata, beliau menggalakkan setiap JKKKP mencari mana-mana asnaf yang boleh dibantu dan turun padang melihat keadaan mereka.

Menurutnya, beliau tidak mahu mereka hanya mendengar khabar melalui orang luar tanpa menyelidik seseorang yang dalam kesusahan bagi mengelakkan keciciran dalam menyalurkan maklumat.

“Saya faham tugas JKKKP yang menjaga rakyat dan menangani pelbagai masalah lain. Namun, apa salahnya turun padang menyelami masalah rakyat supaya mereka tidak rasa dipinggirkan.

“Saya sendiri hampir setiap hari mengunjungi penduduk asnaf bagi mendekati mereka termasuk pemimpin setempat yang sudah uzur.
“Saya akan bantu untuk bayaran sewa rumah dan menyalurkan mana-mana bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat sebagai satu cara membantu bekas pemimpin yang banyak berkhidmat kepada masyarakat suatu masa dulu dan kini giliran dia pula yang perlu dibantu,” katanya yang turut menziarahi Azli.
Ugut santau modal 'ratah' teman wanita
KLANG - Bimbang dengan ugutan kononnya dia akan disantau sekiranya enggan bertemu, seorang gadis terpaksa merelakan diri ‘diratah’ teman lelakinya sehingga mengandung dalam kejadian pada Jun tahun lalu.

Menurut sumber, mangsa, 16, dikatakan mengenali teman lelakinya yang berusia 19 tahun itu melalui aplikasi WeChat sebelum membuat keputusan untuk bertemu.

Bagaimanapun, keluarga mangsa yang mengesyaki perubahan tubuh mangsa kemudian membuat pemeriksaan di klinik sebelum tembelang gadis itu terbongkar apabila didapati mengandung tujuh bulan.

“Mangsa yang masih bersekolah akhirnya mengaku dirogol di rumah teman lelakinya sekitar Jun tahun lalu ketika bertemu untuk kali kedua selepas bimbang dengan ugutan santau.

“Terkejut dengan pengakuannya, keluarga mangsa membuat laporan polis pada Rabu lalu,” katanya.

Sumber itu berkata, sebaik menerima laporan daripada mangsa, sepasukan polis kemudiannya berjaya mengesan suspek dan menahannya di sekitar daerah ini sehari kemudian. Lelaki berkenaan kini direman tujuh hari bagi membantu siasatan dan kes disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Klang Selatan, Asisten Komisioner Kamarul Zaman Mamat mengesahkan kejadian berkenaan dan siasatan lanjut sedang dijalankan.
Henti operasi dua jam, pejabat agama buat pemantau
  • Sebuah pasar raya di bandar raya ini yang menutup premis sepanjang dua jam untuk memberi laluan kepada pekerja yang beragama Islam menunaikan solat Jumaat, semalam. Sebuah pasar raya di bandar raya ini yang menutup premis sepanjang dua jam untuk memberi laluan kepada pekerja yang beragama Islam menunaikan solat Jumaat, semalam.
1 / 1
KUALA TERENGGANU – Pejabat Agama Daerah Kuala Terengganu mula mengadakan operasi di sekitar bandar raya berkenaan pada jam 12 tengah hari semalam bagi memastikan pasar raya termasuk kedai makan di bandar raya ini ditutup selama dua jam sebagaimana yang disarankan kerajaan negeri.

Pegawainya, Mohd Ariffin Jusoh berkata, berdasarkan operasi yang dilakukan sekumpulan anggota penguat kuasa itu didapati pemilik premis memberi kerjasama yang baik apabila bertindak menghentikan operasi daripada 12.30 tengah hari hingga 2.30 petang.

“Melalui pemantauan yang dilakukan oleh 20 petugas dari Bahagian Penguat Kuasa Pejabat Agama Daerah Kuala Terengganu ke atas premis di sekitar Kuala Terengganu pada hari ini, Alhamdulillah semuanya ditutup untuk solat Jumaat.

“Harapan kita, agar keadaan ini akan berkekalan,” katanya.

Dalam pada itu, tinjauan Sinar Harian di dua pasar raya besar di bandar raya ini iaitu Mydin Mall dan Pasaraya Besar Giant mendapati kedua-dua premis tersebut ditutup sepanjang waktu solat Jumaat.

Terdahulu, kerajaan negeri mengarahkan semua pasar raya di negeri ini ditutup pada Jumaat mulai jam 12.30 tengah hari hingga 2.30 petang bermula bulan ini.

Menteri Besar, Datuk Ahmad Razif Abdul Rahman yang dipetik berkata, keputusan itu dibuat bagi mengelak umat Islam terutama golongan muda tidak menunaikan solat Jumaat dengan melepak di premis perniagaan berkenaan.9:43AM - 10 Jan 2015

Lutfi: Saya masih ketua pengarang Harakah


Ketua Pengarang Harakah Ahmad Lutfi Othman menegaskan bahawa beliau masih lagi memimpin redaksi lidah parti PAS itu dan tidak pernah dipecat atau digantung tugas.

Bagaimanapun, beliau tidak mahu mengeruhkan lagi keadaan berhubung isu permintaan ahli lembaga pengarah lidah rasmi PAS itu supaya beliau meletakkan jawatan, katanya kepada Malaysiakini.

Katanya, soal mengenai keperluan beliau untuk meletak jawatan akan dibincangkan dalam mesyuarat ahli lembaga pengarah Harakah yang akan diadakan pada pertengahan Februari depan.

"Saya tak nak keruhkan lagi suasana. Saya cuma nak beritahu yang  saya masih lagi berkhidmat sebagai ketua pengarang kumpulan Harakah.

"Selepas perkara ini timbul, saya ada buat pertemuan dengan Pengarah Urusan Harakah Dr Rosli Yaakob untuk berbincang mengenai perkara ini," katanya ketika dihubungi.

Selain itu, Lutfi memberitahu, tawaran 'pencen illat' dengan bayaran separuh gaji oleh Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) tidak boleh dilaksanakan kerana kriterianya tidak mencukupi.

Ini kerana, doktor yang merawatnya memberitahu, penyakit yang dihidapinya mempunyai tanda positif untuk pulih memandangkan pencen illat hanya boleh diberikan kepada individu yang mempunyai cacat kekal.

"Apabila berjumpa dengan Dr Rosli, dia maklumkan pada saya, sekiranya tak cukup kriteria, saya akan terus bertugas. Harakah dan Dr Rosli memberi jaminan akan memberi keutamaan dan perhatian dari segi kebajikan saya.

"Kes saya berbeza dengan dua pengarang (Tarmizi Md Jam dan Roslan Hamid) kerana saya kakitangan tetap. Mereka bekerja secara kontrak," katanya lagi.

Ketika ditanya mengenai tahap kesihatannya kini dan adakah beliau boleh bertugas, Lutfi berkata keadaannya kini bertambah baik.

Namun, Lutfi berkata, beliau tidak mempunyai masalah sekiranya di letakkan jawatan yang bersesuaian sekiranya tahap kesihatannya tidak mengizinkan.

"Saya amat memahami sekiranya kesihatan saya tak mengizinkan. Saya pun tak akan gagahi juga. Walaupun komitmen nak beri sumbangan pada parti tinggi, tapi saya tak akan sama sekali meletakkan diri saya ke peringkat meyusahkan Harakah dan parti.

"Sekiranya tak mampu, saya rasa tak ada masalah kalau nak diletak dalam post yang lebih sesuai," katanya.

Ditanya adakah isu perletakan jawatan ini ada kaitan dengan penyiaran artikel Che Samsudin Othman atau Dinsman yang dikatakan mengkritik ulama dalam PAS, Lutfi berkata perkara itu di luar pengetahuannya.

"Saya tak bertugas masa itu. Saya tak boleh nak kaitkan permintaan berhenti dengan pergolakan parti atau dengan artikel Dinsman atau apa-apa.

"Saya merasakan isu ini boleh selesai secara kekeluargaan," tambahnya lagi.

Pakar Matematik Cabar Al-Quran,Seterusnya Apa yang Berlaku Selepas Itu Sangat Mengejutkan!!

Written By canang on Sabtu, 10 Januari 2015 | 1/10/2015 10:16:00 PG

Dr Gary Miller (Kini Dr Abdul Ahad) adalah seorang pendakwah yang sangat aktif dan sangat berpengetahuan tentang Alkitab. Lelaki ini terlalu suka matematik, itulah sebabnya dia suka logik. Pada suatu hari, beliau memutuskan untuk membaca al-Quran untuk cuba mencari apa-apa kesilapan yang dia mungkin boleh diambil kesempatan bagi menarik orang Islam memeluk agama Kristian.

Beliau menyangka Al-Quran adalah sebuah buku lama bertulis 14 abad yang lalu, sebuah buku yang bercakap tentang padang pasir dan sebagainya. Apa yang dijumpainya selepas itu amat mengejutkannya dan beliau begitu kagum. Beliau dapati Al-Quran ini mempunyai sesuatu yang tidak ada pada semua kitab lain di dunia ini. Beliau menjangkakan untuk mencari cerita-cerita tentang masa sukar Nabi Muhammad (SAW) hadapi, seperti kematian isterinya Khadijah (RA) atau kematian anak-anak lelaki dan anak-anak perempuannya.

Bagaimanapun, beliau tidak menemui apa-apa seperti itu. Dan apa yang membuatkan beliau lebih keliru adalah bahawa dia menemui satu penuh “surah” (bab) dalam Al-Quran yang dinamakan “Maryam” yang mengandungi banyak berkenaan dengan Maryam yang tidak pernah dijumpai walaupun dalam buku-buku yang ditulis oleh orang Kristian mahupun dalam Al-kitab mereka (bible). Dia tidak menjumpai surah dinamakan sempena “Fatimah” (anak nabi) atau “Aishah” (isteri Rasulullah saw), semoga Allah rahmati kedua-dua mereka.

Beliau juga mendapati bahawa nama Isa (AS) telah disebut dalam Al-Quran 25 kali manakala nama “Muhammad” (saw) hanya disebut sebanyak 4 kali, maka dia menjadi lebih keliru. Dia mula membaca Al-Quran dengan lebih teliti dengan harapan untuk mencari kesilapan tetapi dia terkejut apabila dia membaca ayat yang besar yang merupakan nombor ayat 82 dalam Surah Al-Nisa’a (Wanita) yang bermaksud:

“Patutkah mereka (bersikap demikian), tidak mahu memikirkan isi Al-Quran? Dan kalaulah Al-Quran itu bukan dari sisi Allah, nescaya mereka akan mendapati di dalamnya banyak perselisihan “.

Dr Miller berkata tentang ayat ini: “Salah satu prinsip saintifik yang terkenal adalah prinsip mencari kesilapan atau mencari kesilapan dalam teori sehingga ia terbukti benar (Ujian Pemalsuan). Apa yang menakjubkan ialah Al-Quran meminta orang Islam dan bukan Islam untuk cuba mencari kesalahan dalam buku ini dan ia memberitahu mereka bahawa mereka tidak akan mencari mana-mana “.

Beliau juga berkata tentang ayat ini: “Tidak ada penulis di dunia mempunyai keberanian untuk menulis buku dan mengatakan bahawa ia kosong daripada kesilapan, tetapi al-Quran, sebaliknya, memberitahu anda bahawa ia tidak mempunyai kesalahan dan meminta anda untuk cuba untuk mencari satu dan anda tidak akan mencari mana-mana. “

Satu lagi ayat yang Dr Miller ditunjukkan untuk masa yang panjang adalah nombor ayat 30 dalam Surah ‘Al-Anbiya’(Nabi-nabi):

“Adakah orang-orang kafir melihat bahawa langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sebagai benda yang satu), sebelum Kami pisahkan antara keduanya? Daripada air Kami jadikan segala sesuatu yang hidup. Maka mengapa mereka tidak mahu beriman? “

Dia berkata: “Ayat ini adalah betul-betul subjek penyelidikan saintifik yang memenangi Hadiah Noble pada tahun 1973 dan adalah kira-kira teori” Great Explosion “. Menurut teori ini, alam semesta adalah hasil daripada satu letupan yang besar yang membawa kepada pembentukan alam semesta dengan langit dan planet itu.

Dr Miller berkata: “Sekarang kita sampai kepada apa yang menakjubkan tentang Nabi Muhammad (SAW) dan tanggapan tentang syaitan membantunya, Allah berfirman:

“Dan Al-Quran itu pula tidak sekali-kali dibawa turun oleh syaitan-syaitan. Dan tidak layak bagi syaitan-syaitan itu berbuat demikian, dan mereka juga tidak dapat melakukannya. Sesungguhnya mereka dilarang sama sekali daripada mendengar wahyu yang dibawa oleh malaikat. “Al-Quran, Bab 26, Ayat 210-212.

“Apabila engkau hendak membaca Al Qur’an, hendaklah kamu meminta perlindungan kepada Allah dari hasutan Syaitan yang direjam” Al-Quran, Bab 16, Ayat 98.

Anda lihat? Bolehkah ini menjadi cara syaitan untuk menulis buku? bagaimana dia boleh menulis buku kemudian memberitahu anda untuk meminta Tuhan untuk perlindungan dari syaitan ini sebelum membaca buku itu? Itu adalah ayat-ayat ajaib dalam buku ajaib ini! dan mempunyai jawapan yang logik untuk orang-orang yang menganggap bahawa itu dari syaitan “.

Dan di antara cerita-cerita yang kagum Dr Miller adalah kisah Nabi (SAW) dengan Abu Lahab. Dr Miller berkata: “Orang ini (Abu Lahab) yang begitu teruk membenci Islam sehinggakan dia akan pergi selepas Nabi di mana sahaja dia pergi untuk mengaibkan Nabi Muhammad SAW. Jika dia melihat Nabi bercakap dengan orang yang tidak dikenali, dia akan menunggu sehingga dia selesai dan kemudian bertanya kepada mereka: Apa yang Muhammad memberitahu anda? Jika beliau berkata ia putih maka ia pada hakikatnya hitam dan jika beliau berkata ia adalah malam maka ia adalah hari. Dia bertujuan untuk memalsukan semua apa yang Nabi kata dan untuk membuat orang curiga mengenainya. Dan 10 tahun sebelum kematian Abu Lahab, sebuah surah telah diilhamkan kepada Nabi, yang dinamakan “Al-Masad”.

Surah ini menceritakan bahawa Abu Lahab akan masuk neraka, dalam erti kata lain, ia mengatakan bahawa Abu Lahab tidak akan memeluk agama Islam. Selama 10 tahun, Abu Lahab boleh berkata: “Muhammad mengatakan bahawa saya tidak akan menjadi seorang Muslim dan saya akan pergi ke neraka, tetapi saya memberitahu anda sekarang bahawa saya mahu menukar kepada Islam dan menjadi seorang Muslim. Apa yang anda fikir mengenai Muhammad ini? Adakah dia mengatakan kebenaran atau tidak? Adakah inspirasinya datang dari Allah? “. Tetapi Abu Lahab tidak berbuat demikian walaupun dia mengingkari Nabi di dalam semua perkara, tetapi tidak dalam satu ini. Dalam erti kata lain, ia seolah-olah nabi (SAW) itu memberikan Abu Lahab peluang untuk membuktikan dia salah! Tetapi dia tidak berbuat demikian selama 10 tahun penuh! dia tidak memeluk agama Islam dan tidak juga berpura-pura menjadi seorang Muslim !! Sepanjang 10 tahun, dia mempunyai peluang untuk menghancurkan Islam dalam satu minit! Tetapi ini tidak berlaku kerana itu bukanlah kata-kata Muhammad (SAW), tetapi kata-kata Allah yang mengetahui apa yang tersembunyi dan tahu bahawa Abu Lahab tidak akan menjadi seorang Muslim.

Bagaimana Nabi (SAW) boleh mengetahui bahawa Abu Lahab akan membuktikan apa yang dikatakan dalam Surah jika ini tidak inspirasi daripada Allah? Bagaimana dia boleh yakin sepanjang 10 tahun penuh bahawa apa yang di dalamnya (Al-Quran) adalah benar jika dia tidak tahu bahawa itu inspirasi daripada Allah ?? Bagi seseorang untuk mengambil apa-apa cabaran berisiko, ini hanya mempunyai satu maksud: bahawa ini adalah inspirasi daripada Tuhan.

“Binasalah kedua tangan Lahab (Abu Lahab)! binasalah dia Tidaklah berfaedah kepadanya harta bendanya dan apa yang ia usahakan Dibakar tidak lama lagi dia akan masuk ke dalam api yang menjulang-julang daripada api neraka! Isterinya, seorang perempuan pemunggah kayu api; Sebagai bahan api! Satu tali yang dipintal-daun bulat (sendiri) lehernya! “Al-Quran, Bab 111.

Dr Miller berkata tentang ayat yang kagum kepadanya: Salah satu keajaiban dalam Al-Quran itu mencabar masa depan dengan perkara-perkara yang manusia tidak boleh meramalkan dan yang terpakai yang “Pemalsuan Ujian”, ujian ini terdiri daripada mencari kesilapan sehingga perkara yang sedang diuji terbukti betul. Sebagai contoh, mari kita lihat apa yang Al-Quran kata mengenai hubungan antara orang Islam dan Yahudi. Al-Quran mengatakan bahawa orang Yahudi adalah musuh utama bagi umat Islam dan ini adalah benar sehingga kini sebagai musuh utama umat Islam adalah orang-orang Yahudi.

Dr Miller meneruskan: Ini dianggap satu cabaran yang besar kerana orang-orang Yahudi mempunyai peluang untuk merosakkan Islam hanya dengan melayan umat Islam dengan cara yang mesra untuk beberapa tahun dan kemudian berkata: di sini kita merawat anda sebagai kawan dan Al-Quran mengatakan bahawa kita adalah musuh-musuh anda, Al-Quran mesti salah tu! Tetapi ini tidak berlaku dalam 1400 tahun !! dan ia tidak akan berlaku kerana mereka adalah kata-kata Dia yang mengetahui perkara yang ghaib (Allah) dan bukan kata-kata manusia.

Dr Miller meneruskan: Bolehkah anda melihat bagaimana ayat yang bercakap tentang permusuhan antara orang Islam dan orang-orang Yahudi merupakan satu cabaran kepada minda manusia?

“Paling Kukuh di antara manusia yang keras sekali permusuhannya kepada orang yang beriman sekali-kali akan kamu dapati orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik; dan terdekat di antara mereka cinta kepada orang yang beriman sekali-kali akan engkau mencari orang-orang yang mengatakan, “Kami adalah orang Kristian”: kerana di kalangan mereka adalah orang yang dikhaskan untuk pembelajaran dan lelaki yang telah menolak dunia, dan mereka pula tidak berlaku sombong. Dan apabila mereka mendengarkan apa yang diturunkan kepada Rasul, engkau melihat mata mereka mencucurkan air mata, kerana mereka mengakui kebenaran: mereka berdoa: “Wahai Tuhan kami Kami percaya; suratkanlah kami berserta orang saksi” Al-Quran, Bab 5, ayat-ayat 82-84.

Ayat ini juga dengan Dr Miller kerana dia merupakan seorang Kristian tetapi apabila dia tahu kebenaran, dia beriman dan memeluk agama Islam dan menjadi seorang bentara. Semoga Allah menyokongnya.

Dr Miller berkata tentang gaya unik al-Quran yang dia mendapati yang indah: Tidak syak lagi ada sesuatu yang unik dan luar biasa dalam Al-Quran yang tidak hadir mana-mana sahaja, kerana al-Quran memberikan anda maklumat khusus dan memberitahu anda bahawa anda tidak tahu sebelum ini. Sebagai contoh:

“Ini adalah sebahagian dari berita-berita yang ghaib yang Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad!) Oleh wahyu engkau tidak ada pada mereka ketika mereka melemparkan anak-anak panah, untuk yang mana satu mereka yang akan dengan penjagaan Maryam : tidak pula bersama-sama mereka ketika mereka berkelahi (tentang perkara) “Al-Quran, Bab 3, Ayat 44.

“Itu adalah dari cerita-cerita yang ghaib, yang Kami turunkan kepadamu: sebelum ini, tiada kamu kaummu mengenali mereka. Maka bersabarlah; sesungguhnya kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertakwa “Al-Quran, Bab 11, Ayat 49.

“Yang demikian itu adalah salah satu daripada cerita-cerita yang ghaib yang Kami wahyukan kepadamu: tidak pula engkau (hadir) bersama mereka apabila mereka bersepadu rancangan mereka bersama-sama dalam proses menenun plot mereka” The Holy Quran, Bab 12 , Ayat 102.

Dr Miller meneruskan: “Tidak ada kitab suci lain menggunakan gaya ini, semua buku-buku yang lain terdiri daripada maklumat yang memberitahu anda di mana maklumat ini datang. Sebagai contoh, apabila rundingan Holy Bible mengenai cerita-cerita dari bangsa-bangsa purba, ia memberitahu anda bahawa raja ini tinggal di tempat ini dan seorang pemimpin yang berjuang dalam peperangan itu, dan bahawa orang tertentu mempunyai beberapa kanak-kanak dan nama-nama mereka adalah. Tetapi buku ini (Bible) sentiasa memberitahu anda bahawa jika anda ingin mengetahui lebih lanjut, anda boleh membaca buku tertentu kerana maklumat itu datang dari buku itu “.

Dr Garry Miller meneruskan: “Ini adalah bertentangan dengan Al-Quran yang memberi anda maklumat dan memberitahu anda bahawa itu baru !! Dan apa yang menakjubkan adalah bahawa orang-orang Mekah pada masa itu (masa inspirasi daripada ayat-ayat) yang digunakan untuk mendengar ayat-ayat dan cabaran bahawa maklumat dalam ayat-ayat adalah baru dan tidak diketahui oleh Muhammad (SAW) atau oleh orang-orang di masa itu, dan walaupun demikian, mereka tidak pernah berkata: Kita tahu ini dan ia bukanlah sesuatu yang baru, dan mereka tidak mengatakan: Kita tahu di mana Muhammad datang dari dengan ayat-ayat. Ini tidak pernah berlaku, tetapi apa yang berlaku adalah bahawa tiada siapa yang berani untuk mengatakan bahawa dia telah berbohong kepada mereka kerana mereka benar-benar adalah maklumat baru, tidak datang dari minda manusia tetapi dari Allah yang mengetahui yang ghaib pada masa lalu, masa kini dan masa depan.”


sumber
Cuaca berais, ribut pasir landa Saudi
  • Jarak penglihatan sifar akibat ribut pasir menyukarkan pemanduan dan menyebabkan kesesakan lalu lintas di wilayah timur Arab Saudi. Jarak penglihatan sifar akibat ribut pasir menyukarkan pemanduan dan menyebabkan kesesakan lalu lintas di wilayah timur Arab Saudi.
1 / 1
RIYADH - ARAB SAUDI. Cuaca berais disertai ribut pasir dilaporkan melanda sebahagian besar kerajaan Arab Saudi, sekali gus mengurangkan jarak penglihatan di jalan raya hingga mengakibatkan kesesakan lalu lintas di negara itu.

Jurucakap Jabatan Pertahanan Awam, Mejar Mohammed Al-Hamadi berkata, 34 kawasan di Riyadh yang telah terjejas termasuk Hutat Bani Tamim, Dalam, Hariq, Hilwa, Hayathim dan Rima.

"Keadaan menjadi lebih buruk pada waktu siang sejak awal pagi kelmarin, di mana suhu di bandar itu mencecah 7 darjah Celsius pada waktu malam dan 13 darjah Celsius pada pagi Jumaat," katanya.

Sementara itu, di wilayah timur, penduduk mengadu berdepan cuaca buruk sejak Selasa lalu dengan kabus tebal dan cuaca sejuk pada waktu malam lapor Arab News.

Di Buraidah, Qassim, penduduk turut mendakwa dilanda ribut pasir hingga mengurangkan jarak penglihatan bagi pengguna jalan raya.

Arab Saudi dan beberapa negara kering lain di ranyau itu biasanya mengalami ribut pasir berikutan suhu tidak menentu mengikut musim.

Tiada ulasan: